PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה הדרך הנכונה לטעינת סוללה



doodi111
31-07-2009, 20:56:01
קיבלתי לפני מס' ימים מטען מסוג TURNIGY ACCUCELL- 6

קראתי את התגובות כאן בפורום לגבי הדרך המומלצת לטעינת סוללה ולא הצלחתי להגיע למסקנה ברורה.

שאלותי הן:

1. מהי הדרך הנכונה והמומלצת לטעון את הסוללה, אם אני מעוניין לאחסן את הסוללה לטווח ארוך (יותר מיומיים)?

2. מהי הדרך הנכונה והמומלצת לטעון את הסוללה לצורך הטסה?

3. האם קיים מצב שבו טוענים את הסוללה עד ל- 100%? ואם כן, אז איך ומתי.

תודה
דודי

guylederer
01-08-2009, 11:05:57
תתיחס לתשובות שלי כמידע אישי ממה שאני הבנתי ... ובטוח מישו אחר יבהיר לך הכל
1. אם אתה מאחסן את הסוללה ליותר מכמה ימים ( 2-3 +- ) עדיף להטעין אותה במצב STORAGE שזה בעצם 60%
2. לצרוך הטסה כמו שהרבה אומרים ... עדיף להטעין את הסוללה ב 90-95% מהקיבולת שלה ... למצב הזה קוראים FAST ( או בשם אחר ) המצב הזה כן עושה בלאנס לסוללה פשוט הוא מטעין את הסוללה בשני שלבים ... אחד זה טעינה מהירה וב 20 אחוז האחרונים של הטעינה הוא מטעין לאט ועושה בלאנס מדוייק יותר ( אני לא בטוח על זה ) זאת אומרת שאתה חוסך את ה 20 אחוז האחרונים מה שעוזר לסוללה לחיות יותר

flybywire
01-08-2009, 12:16:19
תתיחס לתשובות שלי כמידע אישי ממה שאני הבנתי ... ובטוח מישו אחר יבהיר לך הכל
1. אם אתה מאחסן את הסוללה ליותר מכמה ימים ( 2-3 +- ) עדיף להטעין אותה במצב STORAGE שזה בעצם 60%
2. לצרוך הטסה כמו שהרבה אומרים ... עדיף להטעין את הסוללה ב 90-95% מהקיבולת שלה ... למצב הזה קוראים FAST ( או בשם אחר ) המצב הזה כן עושה בלאנס לסוללה פשוט הוא מטעין את הסוללה בשני שלבים ... אחד זה טעינה מהירה וב 20 אחוז האחרונים של הטעינה הוא מטעין לאט ועושה בלאנס מדוייק יותר ( אני לא בטוח על זה ) זאת אומרת שאתה חוסך את ה 20 אחוז האחרונים מה שעוזר לסוללה לחיות יותר

הכל נכון , חוץ מטעינת 90-95 אחוז = סוללה תחיה יותר :
טעינה זו כשמה כן היא טעינה מהירה בלבד , הסיבה לכך שהיא מהירה כי את ה10 אחוז האחרונים של
של הסוללה מטען טוב יבצע בזרמים נמוכים ולכן זמן הטעינה מתארך שם !
כך שאם ברצונך לטעון מהר - אפשר לוותר על 100 אחוז לטובת 90 אחוז ולחסוך זמן
אין קשר בין טעינה ל100 אחוז לבין שמירה על חיי הסוללה , האמן לי יצרני מטענים משקיעים רבות
בפיתוח טכנולוגיה ואלגוריתמים כיצד לטעון סוללה עד הקצה !

leetal
01-08-2009, 12:48:49
הכל נכון , חוץ מטעינת 90-95 אחוז = סוללה תחיה יותר :
טעינה זו כשמה כן היא טעינה מהירה בלבד , הסיבה לכך שהיא מהירה כי את ה10 אחוז האחרונים של
של הסוללה מטען טוב יבצע בזרמים נמוכים ולכן זמן הטעינה מתארך שם !
כך שאם ברצונך לטעון מהר - אפשר לוותר על 100 אחוז לטובת 90 אחוז ולחסוך זמן
אין קשר בין טעינה ל100 אחוז לבין שמירה על חיי הסוללה , האמן לי יצרני מטענים משקיעים רבות
בפיתוח טכנולוגיה ואלגוריתמים כיצד לטעון סוללה עד הקצה !

היום יצרני הסוללות אומרים(לא משנה מה יצרני המטענים עושים...) שטעינה ל-90-95% מאריכה את חיי הסוללה מאוד. זו תובנה שהגיעו אליה לאחרונה. זה כמו שבן אדם אוכל במידה לעומת אדם שאוכל עד שהוא מתפוצץ:D.
זה שפעם אמרו שצריך להטעין ל-100% לא אומר שהם צדקו, פעם גם חשבו שסיגריות לא מזיקות לבריאות...
אגב במטענים חדישים כבר ישנה אופציה לקביעת אחוז ההטענה בדיוק למטרה הזו.
בגלל שאין את האופציה של טעינה בטורנג'י 6 לבחירת האחוז הטעינה, מצאתי את אפשרות הטעינה FAST שמטעינה את הסוללה ל-90-95%, וזה מושלם, שבמטען זול יש אפשרות להטעין נכון ולהאריך (מאוד) את חיי הסוללה.

doodi111
01-08-2009, 16:03:37
גיא, דודו ודוד
תודה על התשובות.

לסיכום, במצב אחסנה, עדיף לטעון במצב STORAGE ל- 60% (מבוצע אוטומטית ע"י המטען).
ובמצב הטסה, הטעינה תתבצע במצב FAST.

העניין היחיד שבמחלוקת זה האם לטעון ל- 100%, או ל- 90-95% לצורך ההטסה.

למען הזהירות ומאחר ואין לי צורך ממשי בזמן הטסה גבוה ככל שניתן, אני מניח שאוכל לותר על 10% מהסוללה לצורך השקט הנפשי:)

תודה לכולכם.

leetal
01-08-2009, 17:57:16
העניין היחיד שבמחלוקת זה האם לטעון ל- 100%, או ל- 90-95% לצורך ההטסה.

.

כבר אין מחלוקת...יש יצרן סוללות שמבטיח שבמסגרת האחריות הוא יחליף כל סוללה לחדשה אם הסוללה תתקלקל בפחות מ-100 מחזורי טעינה, בתנאי שלא יטעינו את הסוללה במעל 90%. השאלה איך הוא יבדוק את זה...

copterx.co.il
01-08-2009, 19:50:01
ממליץ גם למלא את המיכל של הרכב ב90 אחוז דלק !

doodi111
01-08-2009, 20:15:42
כבר אין מחלוקת...יש יצרן סוללות שמבטיח שבמסגרת האחריות הוא יחליף כל סוללה לחדשה אם הסוללה תתקלקל בפחות מ-100 מחזורי טעינה, בתנאי שלא יטעינו את הסוללה במעל 90%. השאלה איך הוא יבדוק את זה...

דוד, באיזה יצרן סוללות מדובר?

יש קישור?

זה רציני, או תרגיל שיווקי ללא כיסוי?

leetal
01-08-2009, 20:18:51
ממליץ גם למלא את המיכל של הרכב ב90 אחוז דלק !

1.מכיוון שאני לא מתפרנס ממכירת סוללות, אז לא משנה לי אם לאחרים הסוללות יחזיקו יותר זמן והם יקנו פחות סוללות...לכן אני כאן מספר מה שהיום יודעים שהכי מומלץ בטעינה.
2.בגלל שהסוללות בנויות מחומרים פיזיקליים וכימיים אי אפשר להשוות אותן למיכל דלק אלא לחוקי הטבע שעדיין לא מובנים לנו לגמריי (ראה את הרפואה...).
3.אם כבר מדברים על מיכל דלק מי כמוך יודע שאף פעם לא מעלים מטוס(אמיתי) עם יותר דלק הדרוש לטיסה, בתוספת מקדמי ביטחון כמובן-אבל זה באמת לא קשור לסוללות בטיסן.

doodi111
01-08-2009, 20:22:07
ממליץ גם למלא את המיכל של הרכב ב90 אחוז דלק !

זה לא דומה...
זה היה מתאים יותר אם השאלה היתה על מילוי מיכל של מסוק דלק.
אני עדיין לא נתקלתי ברכבים שבהם יש בלאי למיכל הדלק שנובע ממספר התדלוקים.
בסוללות הדבר קיים.
דודי, יכול בהחלט להיות מצב שאתה צודק ואין שום מניעה לטעון את הסוללה עד הסוף, אבל בשביל אחד כמוני, שרק מתחיל, אין לי צורך אמיתי בניצול הסוללה עד הטיפה האחרונה בשלב זה.

אולי בהמשך הדרך, כשאני ארגיש מגבלה מסויימת שקשורה באורך זמן ההטסה, או ביצועים, זה יהיה יותר אקוטי:)
בכל מקרה, תודה על האינפורמציה החשובה.

AVIV123
01-08-2009, 21:09:34
אני מחזיק סוללות 2תאים 5000MAH של GEPOWER לרכב שלי ומטעין במצב באלנס תמיד ב 1.5 אמפר ואין שום בעיות
יש לי מטען B6 והסוללות עברו כ 100 טעינות (נקנו לפני יותר משנה ) והסוללות עובדות כמו סוסות צעירות .

rankorn
02-08-2009, 12:47:23
אני מחזיק סוללות 2תאים 5000MAH של GEPOWER לרכב שלי ומטעין במצב באלנס תמיד ב 1.5 אמפר ואין שום בעיות
יש לי מטען B6 והסוללות עברו כ 100 טעינות (נקנו לפני יותר משנה ) והסוללות עובדות כמו סוסות צעירות .

סוללות 5000mAh ב-1.5 אמפר? זה פחות מ- 1/3C

כמה זמן לוקח לך להטעין כל אחת? בדרך כלל ההמלצה היא 1C כלומר אתה יכול להטעין ב-5 אמפר

AVIV123
02-08-2009, 16:43:05
סוללות 5000mAh ב-1.5 אמפר? זה פחות מ- 1/3C

כמה זמן לוקח לך להטעין כל אחת? בדרך כלל ההמלצה היא 1C כלומר אתה יכול להטעין ב-5 אמפר

דבר 1 וחשוב לא ולא מומלץ להטעין ביותר מ 1.5 אמפר אתה דופק את הסוללה תבדוק אותי בהמלצות של מוכרנים ב EBAY
זמן הטעינה הוא כ 3.3 שעות לסוללה
אני מטעין כ שעה לאחר שאני מסיים להסיע את הרכב גם אם אני מסיע לאחר 3 הוא 4 ימים הזרם לא יורד ונשמר
לכול מי שמתכון לקופץ חכו רגע אני מדבר מנסיון של סוללות שמחזיקות יותר משנה ומעל 100 טעינות
קשה להתוכח שיש עובדות ומדובר בסוללות סיניות פשוטות

leetal
02-08-2009, 16:45:55
כמה זמן נסיעה הסוללה מחזיקה?

AVIV123
02-08-2009, 16:50:44
כמה זמן נסיעה הסוללה מחזיקה?

הרכב עובד על 4S שזה שתי סוללות 2S בתור
שאני משתולל (בין 80 ל 100 קמש) כ 45 דקות
שהבן מסיעה ב 10 קמש(אני מגביל תרכב בשלט) אני ממש לא יודע הרכב נוסע ונוסע

הרכב שלי

http://www.youtube.com/watch?v=fl66cDQFI9w

leetal
02-08-2009, 17:02:00
ז"א שבממוצא אתה צורך 6-7A שזה 1.3C...מה הפלא שהיא מחזיקה שנה?
בטיסנים/מסוקים אנו צורכים 10-30C (מסוללה כמו שלך על טיסן אנו נדרוש 50-150A ולא 6-7A כמו במכונית שלך) ואז הסוללה שלך לא תשרוד יותר מ10-15 מחזורי טעינה...
תחשוב גם על סוללות בטלפונים ניידים שהסוללה מחזיקה שם שנים, זה רק בזכות זה שהטלפון לא דורש הרבה זרם.

AVIV123
02-08-2009, 17:08:41
ז"א שבממוצא אתה צורך 6-7A שזה 1.3C...מה הפלא שהיא מחזיקה שנה?
בטיסנים/מסוקים אנו צורכים 10-30C (מסוללה כמו שלך על טיסן אנו נדרוש 50-150A ולא 6-7A כמו במכונית שלך) ואז הסוללה שלך לא תשרוד יותר מ10-15 מחזורי טעינה...

ממש לא
אני צורך כ 120 אמפר כנס לקצת מידע על המנוע המורכב על הרכב שלי הוא יותר חזק מכול מנוע שראיתי על מסוק בעבר
מדובר במנוע ובקר שמחירם מעל 300 דולר לפני מיסים הדגם שלי הוא 2200KVA

http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster.html

מתוך הכתב 120 אמפר ממושך אני לא יודע כמה ב פיקים יש מדברים על 250 אמפר
Mamba Monster Specs
Mamba Monster ESC
Retail Price: $199.00

Cells: 6s LiPo
Continuous: 120A*
Resistance: 0.0003 ohms per phase
Brake: Proportional with adjustable curve
Reversible: Yes - with lockout
Low Voltage Cutoff: Programmable
Size: 2.2" x 1.9" x 1.4"

Weight w/wires: 121g (4.26 oz)
Connector: 6.5mm bullet

Mamba Monster/Neu-Castle 2200kv Motor Combo
Retail Price: $349.00
Max Input Volts: 25.2
Amp Rating*: 120
Weight: 424g (15 oz)
Motor Diameter: 39.98mm
41.78mm with fins

leetal
02-08-2009, 17:17:48
אם ההיתה צורך 120A אז זמן הנסיעה שלך היה 2.5 דקות...רחוק מאוד מ-45 דקות כמו שדיווחתה קודם.
אגב מה הקשר בין הנתונים שיש על המנוע לצריכה של המכונית בפועל? אם המכונית היתה צורכת 120A אז בכדי להגיע ל-45 דקות ההיתה צריך סוללה של 90,000mah...

AVIV123
02-08-2009, 17:31:51
אם ההיתה צורך 120A אז זמן הנסיעה שלך היה 2.5 דקות...רחוק מאוד מ-45 דקות כמו שדיווחתה קודם.
אגב מה הקשר בין הנתונים שיש על המנוע לצריכה של המכונית בפועל? אם המכונית היתה צורכת 120A אז בכדי להגיע ל-45 דקות ההיתה צריך סוללה של 90,000mah...

קודם כול בו נעשה סדר ביחד
W=V*I
W=וואט של המנוע ורשום מי 4000 עד 5000 נלך על 4000 וחשוב לציין רק בתאוצה
V= 25 וולט מקסמלי
כך ש I שווה 160 אמפר
אני יכול להגיד לך שסוללות של טינרגי 40 אמפר (לא ליפו) נדפקו לי אחרי 10 דקות נסיעה

אני לא מסיע כול הזמן בפיקים ולגבי הנתונים אני לא מתוכח הם היצרן
אם איזה מנוע ואיזה סוללות אתה משתמש במסוק שלך

ובנוסף יום שישי אני מסיע אני יבדוק את הזמן במדויק

leetal
02-08-2009, 18:05:59
שמע ידידי תוותר, אתה לא מדבר לעיניין. תיקרא ותלמד עוד, ותחזור להמליץ בהחלטיות איך להטעין סוללה..
אני אגב עשיתי לך תרגיל קטן כששאלתי אותך כמה זמן נסיעה יש לך...וכך הוכחתי לך(למרות שאתה עדיין לא מבין את ההוכחה) שאתה טועה.

AVIV123
02-08-2009, 18:13:58
שמע ידידי תוותר, אתה לא מדבר לעיניין. תיקרא ותלמד עוד, ותחזור להמליץ בהחלטיות איך להטעין סוללה..
אני אגב עשיתי לך תרגיל קטן כששאלתי אותך כמה זמן נסיעה יש לך...וכך הוכחתי לך(למרות שאתה עדיין לא מבין את ההוכחה) שאתה טועה.


דבר 1 יצאתה תותח עשיתה לי תרגיל כול הכבוד(אני תיקוה שאתה מרגיש גדול תותח חזק ויפה ומוצלח )
וברצינות אני כמו אחרים לא מושלם גם אם אתה חושב שהצלחתה כול הכבוד אני מוריד תכובע אתה טכנאי אני לא
אני לא באתי להוכיך שאני מושלם ויודע הכול
ובגלל זה רשמתי בו נהסה סדר ביחד!!!
לגבי נתוני הצריכה אני מוכן לבדוק את עצמי שוב
לגבי תעינה אני מוכן להמשיך ולטעון שלא מומלץ להטעין ביותר מ 1.5 אמפר מי שמעונין אחרת שיתבסם וירגיש טוב

קצת דוגמאות ברשותך איש חכם ומוצלח שעשה לי תרגיל

http://cgi.ebay.com/RC-Car-Truck-Lipo-battery-25C-5200mah-7-4v-max-40C-1-10_W0QQitemZ370235702050QQcategoryZ34061QQcmdZView ItemQQ_trksidZp3907.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSICDD%2 6its%3DI%252BC%26itu%3DMRU-220%252BUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%26otn%3 D15%26po%3DLVI%26ps%3D54

http://cgi.ebay.com/RC-Car-Lipo-battery-3300mah-7-4v-Truck-25C-max-35C-NEW_W0QQitemZ360174616218QQcategoryZ34061QQcmdZVie wItemQQ_trksidZp3907.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSICDD% 26its%3DI%252BC%26itu%3DMRU-220%252BUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%26otn%3 D15%26po%3DLVI%26ps%3D54

לא בושה לדבר יפה בדיון משוטף

ודבר נוסף לגבי הלא מבין
( MAH 5000 אומר 5 אמפר לשעה כך שלפי 45 דקות נסיעה הצריכה 11 אמפר בלבד
אך שכחנו שאני לא מסיע על תאוצה ללא הפסקה שרק בתאוצה יש צריכה של אמפר גבוה)

leetal
02-08-2009, 18:30:18
היה פה דיון מעניין ודי מקצועי על טעינת ליפו אם כדאי להטעין ב-FAST או לא, ואז אתה קפצתה עם תובנות משלך וקבעתה בהחלטיות שצריך לטעון בבאלנס, ואני חיכתי לך בפינה והוכחתי לך ולאחרים שאתה לא כ"כ מבי... בסוללות ובטעינה, ובטח שלא יכול להמליץ ע"פ ניסיון לא לעיניננו איך מטעינים סוללה.
אגב זו לא בושה לא להבין במשהו, גם אני מודה שבאוירודינמיקה לדוגמה אני לא כ"כ מבין, ופעם כתבתי שטות בפורום על זנב V בדאון, ואח"כ הודתי בטעות.

AVIV123
02-08-2009, 18:35:15
טוב אני מבין שאתה "תקועה" על מחשבה מסוימת אני בשלי ואתה בשלך תטעין בכול דרך שנראית לך
רק למען החברים חשבו איך טןב יותר לטעון סוללה לאט הוא מהר

אני תיקוה שנוכל להטיס ביחד בלי קשר איך נטעין את הסוללות שלנו
מסוכם??:)

leetal
02-08-2009, 18:52:24
כן בכיף, הכל בידידות.
אני אנסה להסביר איך מטען עובד.
המטען מטעין בגדול ב-3 שלבים, השלב הראשון הוא דוחף זרם לסוללה ומאזן, בשלב השני הוא מטעין במתח עד שהסוללה מגיע ל-4.2V ואז הסוללה טעונה ב-90-95% . בשלב השלישי המטען דוחף עוד זרם עד שהסוללה לא יכולה לקבל עוד זרם(היא פשוט מלאה לגמרי) ואז נפסקת הטעינה. לאחרונה התברר שהשלב הסופי מקצר את חיי הסוללה ולכן במצב FAST המטען לא מבצע את השלב השלישי והסוללה נטענת רק ל90-95%. תכלס קיצור לדוגמא של טיסה 10 דקות (בסוללה טעונה ב-100%)ל-9.5 דקות(לסוללה שטעונה 95%)

AVIV123
02-08-2009, 18:59:57
קצת על FAST

Charging current will become lower when it progress to the end of
charging. A specific CV process will be reduced to end the charging
process earlier. In fact, the charging current will goes to 1/5 when
the charging process comes to 1/10. Charging capacity will be a
little smaller than normal charging, but charging time will be
shortened accordingly.
You can set up the charging current and voltage of the battery pack.
Press START/ENTER key to display voltage confirmation. Then
press START/ENTER key again to confirm and begin to charge.
This screen shows the real-time status of “fast charging”. Press
BATT TYPE/STOP key once to stop the charge process.

guylederer
03-08-2009, 14:23:53
אביב בלי להעליב או לפגוע בכל צורה .... אבל leetal צודק ...

AVIV123
03-08-2009, 14:32:58
בקשר לאיזה דברים הוא צודק?

AVIV123
03-08-2009, 14:37:15
ורק לידיעה איזה סוללה משתמשים במסוקים גדולים כגון /450/ 500/600

guylederer
03-08-2009, 15:49:49
בקשר ל 450 משתמשים ב 3-4 תאים 2200
הוא צדק בקשר לכל העניין עם הטעינה ...