PDA

צפייה בגרסה מלאה : עזרה! שסתום תקוע ב SAITO 72



Roni_Ron
14-11-2009, 10:39:40
שסתום אחד עובד כרגיל השני תקוע

פירקתי את ה ROKER ARM אבל אני לא רואה דרך לשחרר את השסתום שתקוע עם הקפיץ במצב תחתון. מבקש הדרכה לפירוקו.

תודה

רוני

flatspin
14-11-2009, 12:25:31
הסיבות האפשריות לשסתום תקוע הן: 1- חלודה על הקנה, סבירות נמוכה. תלוי כמה זמן המנוע עמד ללא שימוש. 2- פיח על הקנה, סבירות יותר גבוהה. 3- שתי הסיבות גם יחד, הסבירות הגבוהה ביותר.
לשחרור השסתום רסס אותו בנוזל שחרור (WD-40), תן לו לעמוד זמן מה וחמם את ראש המנוע בתנור או בעזרת פאן. ברגע מסוים הקפיץ של השסתום ימשוך אותו חזרה למקומו למצבו הסגור.
בשום אופן אל תשתמש בכוח להנעת השסתום.

DarZeelon
14-11-2009, 16:34:18
הסיבות האפשריות לשסתום תקוע הן: 1- חלודה על הקנה, סבירות נמוכה. תלוי כמה זמן המנוע עמד ללא שימוש. 2- פיח על הקנה, סבירות יותר גבוהה. 3- שתי הסיבות גם יחד, הסבירות הגבוהה ביותר.
לשחרור השסתום רסס אותו בנוזל שחרור (WD-40), תן לו לעמוד זמן מה וחמם את ראש המנוע בתנור או בעזרת פאן. ברגע מסוים הקפיץ של השסתום ימשוך אותו חזרה למקומו למצבו הסגור.
בשום אופן אל תשתמש בכוח להנעת השסתום.

FS,


ישנה אפשרות נוספת אותה לא העלית. למעשה יותר מאחת...

ה'גבעול' של השסתום עלול להיות מעוקם; כנראה כתוצאה מעליית הסל"ד לערך חריג ובעקבותיה 'צִיפַה' של השסתום ופגיעת הבוכנה, בו בעודו 'מרחף' מעל המושב שלו.

זה עלול לקרות גם אם גל-הזיזים מותקן בקידום, או באיחור של שן, ביחס לגל הארכובה...
כתוצאה מכך, מגיעה הבוכנה לנקודה המתה העליונה, כאשר אחד השסתומים פתוח מדי; ואותה פגיעה מתרחשת, אלא שאז היא חזקה בהרבה...
עוד אפשרות היא התמוטטות הקפיץ (spring collapse), או שבר שלו והתפסות שבב מתכת בין מוליך השסתום בראש לבין הגבעול שלו.


גם אם עקב הטיפול שהמלצת עליו, ישתחרר השסתום מתפיסתו וישוב למקומו, על רוני רון לפרק את הראש לגורמים, לצורך איתור הגורם לתקיעה.

flatspin
14-11-2009, 16:52:28
אני מסכים איתך לכל מילה שכתבת בתגובתך. אבל !
בעיקרו של דבר, באין פרטים נוספים אני מתיחס למנוע כאילו לא אירע לו דבר מבחינת נזק חיצוני. לדעתי הסיכוי לתופעות הללו, שהוזכרו על ידך, קטן מאד. כדי שקנה השסתום יתכופף עליו לעבור טראומה קשה ביותר. השואל לא ציין שום מצב שכזה, אלא התיחס לתקיעת השסתום כפשוטו. לכן תשובתי ניתנה בהתאם. על מנת שגל הזיזים יהיה בהסטה של שן או יותר, המנוע היה צריך לעבור פירוק והרכבה בידי מי שאינו בקי דיו בנושא. גם זה לא הוזכר בפניה/שאלה המקורית.
כרגיל אני תוקף את הבעיה אשר בפניה אני ניצב, מהקל אל הכבד ולא להיפך. ימצא לנכון השואל להוסיף פרטים, תעודכן תשובתי בהתאם.

DarZeelon
14-11-2009, 17:05:25
...על מנת שגל הזיזים יהיה בהסטה של שן או יותר, המנוע היה צריך לעבור פירוק והרכבה בידי מי שאינו בקי דיו בנושא. גם זה לא הוזכר בפניה/שאלה המקורית.



FS,


אני באופן אישי נתקלתי בשני מנועי ארבע-פעימות, שהגיעו מהמפעל כשגלי-הזיזים שלהם אינם מתואמים עם גל-הארכובה.

האחד היה מגנום 91. והשני, OS ישן.
שני המנועים סבלו מביצועים עלובים ממש. במגנום גל-הזיזים היה מְקוּדם בשן והמנוע פעל ביציבות מתחת ל-1,500 סל"ד, אבל לא הסכים לעלות בטורים...

אלמלא נתקלתי אישית במנועים המגיעים כך מהמפעל, לא הייתי חושב על זה ולא מעלה את זה כסיבה אפשרית של הבעיה.

flatspin
14-11-2009, 18:04:30
שנאמר: "כשאלוהים רוצה, גם מטאטא יורה" :)
ובכל זאת אני חוזר לתגובתי הקודמת - היות ולא נמסרו שום פרטים היכולים להוביל למסקנות כאלו, הגישה הפשוטה והישירה, לדעתי, היא במקומה.
לשמחתי, לי לא היה המזל :p להיתקל במנועים כאלו

Roni_Ron
14-11-2009, 18:43:49
תודה רבה לחברים המלומדים

המצב כנראה כמו ש FS משער. השסתום נתקע תוך כדי טיסה היה CUT ואח"כ כבר לא היה ניתן להניע. המנוע לא עבר שום טראומה או פירוק.

אכן ריססתי ב WD אבל הפתרון לא נראה באופק. בחוברת רואים כי ההרכבה בנויה מקפיץ ו"ראש" שיושב מעליו
אני שואל האם אין מפתח מתאים לפירוק ההרכה הזאת או מה השיטה ?

תודה

DarZeelon
14-11-2009, 19:46:51
רוני רון,


(לאור הנסיבות בישראל, הייתי מתקשה עם שם כזה)

צבירת חלודה העלולה לגרום לשסתום להתפס, עושה זאת בזמן אחסנה; לא תוך כדי טיסה...

חתיכת פיח 'הנושרת' משסתום, לרוב אינה קשיחה מספיק, או שאינה קטנה מספיק (נדרש 'שבב' דקיק), בכדי להתפס בין מוט השסתום לבין המוביל שלו. וגם, הבעיה יכולה להופיע רק בשסתום הפליטה.


לעניין מה שמחבר בין השסתום לקפיץ; יש את מחזיקי-הקפיץ (http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=SAI5048) ויש את מערכת הקפיץ כולה (http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=SAI6547).

אתה צריך למנוע מהשסתום לרדת (ללחוץ אותו כלפי מעלה מתחתית הצילינדר) ותוך כדי כך, ללחוץ באצבעותיך כלפי מטה על מכסה-הקפיץ.
כשהאחרון ירד מספיק, תוכל לשלוף ממקומו את מחזיק-הקפיץ.

לאחר מכן תוכל להוציא את השסתום דרך תחתית הצילינדר.


בשביל זה לא תצטרך שום מפתח...

אם תתקשה, אתה מוזמן אלי!

flatspin
14-11-2009, 19:56:35
לפי התיאור בהודעה הראשונה, השסתום תקוע במצב לחוץ. עש שלא ישחרר אותו לא יוכל לחלץ את הנועלים ואת הקפיץ ממקומו.
בכל מקרה אני מציע לשואל (גם לי קשה משהו עם שמו) להעזר בטיסנאי מומחה למנועים מסוג זה. נסיון פעולה ללא ידע עלול לעלות במחיר רב.

DarZeelon
14-11-2009, 20:07:06
FS,


אני נוטה להסכים אתך.

אם עדיין יש מספיק מקום לדחוף מטה את מכסה-הקפיץ, הוצאת המחזיק תהיה קלה.
אם השסתום במצב פתוח לגמרי, ייתכן שלא יהיה מספיק מקום לצורך כך...

בכל מקרה, הסבירות היא גבוהה שמה שתוקע את השסתום הגיע מלמטה, ואז השחרור חייב להיעשות בלחיצה כלפי מטה של השסתום (עדיף לאחר הסרת מערכת הקפיץ).

Roni_Ron
14-11-2009, 21:06:31
שלום

לצערי השם נבחר כוריאציה של שמי הפרטי בלבד זאת חודשים רבים לפני האירוע הטרגי. אני מתנצל כי לא חזיתי את העתיד.
השסתום כעת במצב חופשי ואינו דרוך. ניתן לדרוך אותו אבל הוא לא מחזיר את השסתום למעלה. נראה כי משהו מעכב אותו.

flatspin
14-11-2009, 22:13:10
עד כה לא אמרת לנו אם הבעיה בשסתום היניקה או בשסתום הפליטה. אם הנחתי נכונה, ואכן מדובר בשסתום הפליטה. אולי בגלל שימון דל הוא צבר סביב הקנה שכבה של פיח אשר מקשה עליו את התנועה, עד כדי התגברות על כוח הקפיץ המחזיר. על מנת להמנע מפירוק הצילינדר, דבר שאינו בריא למנוע, אני ממליץ לך לרסס שמן חודר למרווח שבין הקפיץ והשסתום, תוך כדי שאתה לוחץ ומושך את השסתום באופן ידני. אם אמנם זו הסיבה, לאט לאט השסתום ישתחרר ותנועתו תהיה יותר קלה. אחרי שיהיה חופשי לגמרי, הוצא את הפלג ושטוף את חלל הצילינדר משאריות שמן ופיח. הרכב הכל בחזרה והנע את המנוע למשך מספר דקות.
אני מקווה שהטיפול המומלץ יפתור את הבעיה ללא צורך בפירוקים.

DarZeelon
14-11-2009, 22:39:48
רון,


לידיעתך, תוכל בקלות לשנות את שם המשתמש שלך בפורום...

לגבי המנוע; לקפיצי-השסתומים במנועי ארבע-פעימות,, יש נטיה להחלש ככל שחולף הזמן.
כתוצאה מהחלשות קפיץ עלול השסתום שלא לחזור למקומו בזמן; ואז הוא חוטף 'זאפטה' מהבוכנה כשהיא עולה והמוט שלו מתעקם והוא נתקע באמצע הדרך...

ייתכן שזה המצב בו נתון כרגע המנוע שלך...


הקפיצים עלולים גם להתמוטט, או להשבר; לכאורה, ללא סיבה מיוחדת.

Roni_Ron
17-11-2009, 19:09:34
השסתום התקוע הוא שסתום יניקה

תודה

DarZeelon
17-11-2009, 22:18:53
השסתום התקוע הוא שסתום יניקה



אז, הסיפור של הצטברות פיח ירד מעל הפרק...