התחברות

צפייה בגרסה מלאה : מדליק Tripcopter - קל וזול.



crazyguy
29-11-2009, 09:43:17
במקרה נתקלתי בשירשור הבא:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1142429

והשירשור המקורי:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=959593

ובקצרה בעברית, מדובר במסוק בעל 3 פרופלורים, שכל אחד נמצא ב120 מעלות ויוצר את מה שמדמה עקרון פעולה של SWASHPLATE במסוקים.
על אחד המנועים (האחורי), יש סרוו שבעצם שולט בציר הYAW (הגה כיוון-RUDDER)

כדי לבנות אותו נדרש ידע דיי בסיסי בבנייה וכלים נורא פשוטים, אפשר לבנות את המרכב מעץ אלומיניום וכו', הוא דורש אלק' זולה ובסיסית.

שמתי לב באמת שמוצרים מסויימים מהסיני נעלמו להם מאוד מאוד מהר ואני מאמין שיש קשר ישיר כי יש הסתערות על הפתרון המגניב הזה.

מה שנדרש בגדול הוא:
3 בקרי מהירות - 25-30A
3 מנועים בטווח של 600-1000KV וכמובן שיהיו קלי משקל ככל האפשר ושיוכלו לתת את ההספק הנדרש.

4 ג'יירויים, 3 לפעולות המנוע, ו1 לציר הYAW.

הרבה קונקטורים 3.5MM PQ (10-20(

3 פרופים של GWS SF

כמובן מערכת שלט שתומכת CCPM

מעבר לזה נדרש ציוד שקרוב לוודאי יש לכם בבית, כמו סוללת 3 תאים 2200מא, תכנת לבקר.

סה"כ מה שנראה כסטאפ של 150-250$ תלוי איזה מהרכיבים הנ"ל יש לכם בבית.

רציתי כבר להזמין סט לאחד כזה אבל אין לסיני כמעט שום דבר במלאי שהינו רכיב הכרחי..



סרטון קצרצר:
http://www.vimeo.com/7491815

הדבר הזה דיי מרשים בהתחשב בעובדה שהוא זול מאוד מהQUADCOPTER למיניהם ועוד כל מיני פתרונות יקרים, וגם נראה יציב.

מהקריאה הקצרצרה שעשיתי, כל הרוטורים מסתובבים באותו הכיוון, עוד לא חשבתי לעומק איך זה עובד אבל ממס' רב של סירטונים שכבר הספקתי לראות קל להבחין כי זה עובד, אני בטוח שניתן לשפר את זה עוד באמצעים זולים.

אני כרגע מתלבט איזה גיירו לבחור, כמובן זול ויעיל ככל האפשר.

אני ישאיר לשירשור לעשות את שלו. :rolleyes:

דניאל דקל
29-11-2009, 16:18:39
מרשים מאוד

אין ספק שזו אחת מהלטפורמות היותר מוצלחות לצורכי צילום

RonEfrat
29-11-2009, 16:30:23
כשאני אסיים את הדברים שאני עובד עליהם כרגע נראה לי שאני ילך על זה.

זה נראה ממש מגניב!

לפי מה שאני רואה הוא שם ג'ירויים סיניים זולים מה שמוזיל את עלות הבניה כי הג'ירויים זה בעצם הדבר הכי יקר פה...*

s.mario
29-11-2009, 21:44:45
מדליק!
לגבי הג'ירו בדוק את אופציית הTELBEE אופציה זולה עם דיווחים של תוצאות טובות (במסוקים)

dror
29-11-2009, 21:49:21
אני כמובן חסיד של QUAD אבל ניתן לראות דיונים מעניינים בפורום http://www.rcgroups.com/multi-rotor-helis-200/

בכל מקרה לא תצא בפחות מכמה מאות דולרים טובים לכלי סביר. אני ממליץ להסתכל בדיון על QuadPowered.

דרור

crazyguy
29-11-2009, 23:45:29
דרור אתה יכול להסביר למה פחות מכמה מאות דולרים למשהו סביר?

לי זה נראה כי דווקא הTRICOPTER עם הפתרונות הזולים (ג'יירוים סיניים)
טס מצויין ואנשים מדווחים תוצאות מרשימות.

הזמנתי 3 סרווים TELEBEE (איך הם?)
ואחד של איסקיי הרגיל (לא HH)
שהוא נדרש לציר הYAW (מישהו יכול להסביר למה בקצרה נדרש סרוו שלא שומר זנב?)

אגב מנוע הזמנתי משהו שונה מההמלצות מכיוון שכל ההמלצות נוגעות לגבי מנועים בצורת פעמון שרובם נהרסים מהר מאוד (המיסב שלהם) ודורשים תחזוקה של שימון המיסבים הקיימים לפחות.

mshonak
30-11-2009, 00:01:53
זה נראה הכי טוב בגלל החופה. http://static.rcgroups.com/forums/attachments/5/1/1/2/9/a2901723-151-complete.jpg?d=1259472193

אתם חושבים שבלי הג'ירואים זה יהיה קשה להטסה. (לא יציב בכלל )

איציק רונן
30-11-2009, 01:24:17
גיא,
יופי של פרוייקט.
גם לי מתחשק, הבעיה שזה ללא כנף קבוע ואני אפילו לא יודע מה זה CCPM, לוקחים חיסונים נגד זה? יש לי את זה בשלט?
מסוקיציק

המרסק
30-11-2009, 03:45:44
CCPM זה מיקס לשליטה על שלושה-ארבעה סרווים/מנועים כך שהם עובדים במקביל אך לא בהכרח בעוצמה שווה בכל רגע נתון. (נראה לי שסיבכתי את הסיפור... מקווה וזה טיפונת ברור)

אם לשלט שלך יש אופציה של הגדרת מסוק, הוא תומך בCCPM.

ori_lavee
30-11-2009, 05:17:55
גיא,
יופי של פרוייקט.
נכון.
גם לי מתחשק, הבעיה שזה ללא כנף קבוע ואני אפילו לא יודע מה זה CCPM,
אותי מפתיע איך בכלל ידעת להגיד את המילה הזאת - זו כבר התקדמות ענקית :D
לוקחים חיסונים נגד זה?
יש חיסון, הוא הוכח כלא יעיל.
יש לי את זה בשלט?
כן.
מסוקיציק

יאללה איציק.
אתה בזמן האחרון יותר מדי פוזל לכיוון כנף סובבת,
תפסיק את היסורים אחת ולתמיד - תודה שטעית כל השנים וקנה כבר מסוק !!! :)

אורי

b1yossi
30-11-2009, 06:16:04
מעניין ומרשים.

מעניין אם מישהוא חשב פעם לשתול כנף או כנפיים עם פרופיל שמאפשר עילוי כך שבתנועת הקופטר אפשר יהיה לנצל את העילוי ולהרוויח אנרגיה, ובריחוף במקום הכנפיים יהיו ניצבות לקרקע כך שלא יגרמו לגרר מיותר.

RonEfrat
30-11-2009, 06:47:55
דרור אתה יכול להסביר למה פחות מכמה מאות דולרים למשהו סביר?

לי זה נראה כי דווקא הTRICOPTER עם הפתרונות הזולים (ג'יירוים סיניים)
טס מצויין ואנשים מדווחים תוצאות מרשימות.

הזמנתי 3 סרווים TELEBEE (איך הם?)
ואחד של איסקיי הרגיל (לא HH)
שהוא נדרש לציר הYAW (מישהו יכול להסביר למה בקצרה נדרש סרוו שלא שומר זנב?)

אגב מנוע הזמנתי משהו שונה מההמלצות מכיוון שכל ההמלצות נוגעות לגבי מנועים בצורת פעמון שרובם נהרסים מהר מאוד (המיסב שלהם) ודורשים תחזוקה של שימון המיסבים הקיימים לפחות.

אז איזה מנועים הזמנת?
כי גם אני לא הכי היתלהבתי מהמנועים שהם נתנו בקישור...

dror
30-11-2009, 07:57:08
דרור אתה יכול להסביר למה פחות מכמה מאות דולרים למשהו סביר?

זה הרושם שקיבלתי ממעקב די צמוד אחר הפורומים האמריקאיים במהלך פיתוח הפרוייקט שלי. לפחות לגבי QUAD תביא בחשבון לוח בקרה (200-400 דולר) שכולל מחשב וחיישני ג'ירו ותאוצה, בקרי מנוע, מנועים, פרופלורים, סוללה, מקלט, ורכיבים מכניים (צינורות וכו'). אם תבנה משהו סביר (כלומר טס יציב וקל לשליטה) בפחות מזה אשמח לדעת :)

http://lh4.ggpht.com/_PE66mXSGPRw/SxNqnSz_XRI/AAAAAAAAEyI/W1X0j_DQRs4/s720/2009_1128%2003%20%20%20CaspiQuad.JPG

igalr
30-11-2009, 08:14:26
לא ממש ברור לי למה צריך CCPM

פרט לבעיית דריכת בקרי המהירות.

crazyguy
30-11-2009, 09:35:31
דרור הQUAD שפירסמת נראה מרשים! (שלך במקרה? :) )

המנוע שהזמנתי:
http://cgi.ebay.com/RC-750KV-Outrunner-Brushless-Motor-2830-14-Free-Mounts_W0QQitemZ110417237352QQcmdZViewItemQQptZRad io_Control_Parts_Accessories?hash=item19b5615568

אני לא יודע להגיד אם הוא יתאים ויעמוד בהספקים הנדרשים (כתוב שעד 90W)
אני חושב שאני טיפה יחרוג מההמלצות, מה שכן הוא קל משקל, מבחינת KV הוא מתאים, והבנייה שלו נראית יותר לעניין מהמנועים שהמליצו עליהם בשירשור ההוא עד כה וזכור לי לטובה המנועים שנמכרים דרך RCTIMER, אז בשביל סיכון של 130 ש"ח אני אנסה.

יוסי נתקלתי במשהו מעניין בהקשר של כנף\פרופיל אם כי זה לא בדיוק הדבר אבל מזכיר:
http://www.gressaero.com/evader2a1.html

בתור התחלה אם תיהיה הצלחה אפילו קטנה בלהצליח לייצב את הTRICOPTER אני מאוד מעוניין להרחיב אותו לתצורת 6 פרופלורים כאשר כל זוג פרופלורים נמצאים אחד מעל השני ומיותר לציין כי השני יעבוד בכיוון ההפוך כדי לבטל את זה שמעליו.

קראתי כי ניסו שימוש במערכות כמו FLYMENTOR לייצוב וAP2000 למיקס ONBOARD של CCPM ואפשר לשלב לו את החיישן של FMA COPILOT, ועוד מס' נסיונות של מוצרים שקיימים בשוק חלקם עם הצלחה חלקם ללא וחלקם חלקית.

סרטון מעניין:
http://vimeo.com/5965644

ויש את המרכב הזה שנמכר בזול (75$)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1130341
למי שאין כוח לבנות אחד.

crazyguy
30-11-2009, 09:43:50
אגב, עד כה גם נראה שכל מי שבוחר לבנות את הTRICOPTER הוא משום מה בעל תקציב דל,
למה אני אומר את זה?
כי עד כה נתקלתי בבקרים סיניים זולים שלא מספקים רזולוציה כנראה מספיק גדולה שתיהיה רגישה יותר לג'יירויים (האם יש אמת בדבריי בהקשר הזה?)

ויגאל איזה דרך אחרת יש אם לא CCPM? כל זרוע נמצאת ב120 עוקבת לאחרת (בדיוק כמו CCPM)
זרוע אחת שעליה יש גם סרוו שמוקדש לביצוע סיבוב על ציר הYAW והיא הזרוע האחורית, וה2 הקידמיות משמשות כחזית של הכלי, ככה שהתנוע זהה לSWASHPLATE של מסוק.

באמצעות מיקסים ניתן להגיע לאותה תוצאה?

igalr
30-11-2009, 10:06:58
על פניו נראה לי שאפשר לממש בלי CCPM וגם ה 120 מעלות זה מלאכותי ושרירותי לגמרי .

בכל אופן לאחר מחשבה קצרה אני מתכוון לבנות tCopter


ובמקרה הגרוע למקם את הגיירוים בזווית האפורה.

crazyguy
30-11-2009, 10:29:37
FMkit (פיטר) בנה מבנה בדיוק כמו שציירת (בצורת T)
אבל עם חיישני תאוצה משל עצמו (או קריאת גיירו אנלוגי והמרה ע"י תוכנה\חומרה שלו)

החסרון שאני רואה כאן הוא שבעצם מיקום הרכיבים שלך נעשה בנקודת החיבור של הT, כאשר האידיאל הוא שרוב המשקל של המבנה נמצא במרכז ה"מעגל" שהוא בעצם אם אני לא טועה גם מרכז הכובד של הכלי.
ככל שמיקום הרכיבים יהיה קרוב למרכז הכובד כך תשתפר השליטה בכלי (ככה מספרים לאחר נסיון)
זאת אומרת העדיפות היא לשמור על הזרועות קלות ככל האפשר.

בתכנון שאתה מציג נראה כי הכלי יטוס עם נטייה חריפה לקדימה, ויכול להיות שניתן לייצב את זה אבל כשהכלי יהיה באוויר יראו נטייה של כמה מעלות קדימה (הכל בתאוריה)

לגבי מיקום הג'יירויים כדי לנצל את המקסימום אפקטיביות נראה לי שבאמת כדאי לשים אותם על אותו הציר שיוצא מכיוון המרכז (שהוא גם מרכז הכובד)

http://static.rcgroups.com/forums/attachments/1/6/8/3/3/7/a2671455-172-jj3.jpg?d=1249112550

igalr
30-11-2009, 11:06:53
מרכז הכובד צריך להיות בנקודת השקול של הדחף .

אגב אם מרכז הכובד יהיה במקום אחר מה שיקרה הוא שחוג הבקרה (במקרה זה הגיירוים) יפעילו את המנועים כך ששקול כוח הדחף יהיה בנקודה האחרת.
במילים פשוטות אם המשקל יהיה קדימה אז המנועים הקדמיים יעבדו חזק יותר.

המרסק
30-11-2009, 15:56:20
מעניין ומרשים.

מעניין אם מישהוא חשב פעם לשתול כנף או כנפיים עם פרופיל שמאפשר עילוי כך שבתנועת הקופטר אפשר יהיה לנצל את העילוי ולהרוויח אנרגיה, ובריחוף במקום הכנפיים יהיו ניצבות לקרקע כך שלא יגרמו לגרר מיותר.

רעיון יפה. אני משער שזה לא בוצע עד כה בגלל שלתזמן את זה כך שזה יהיה יעיל יכול להיות כמעט בלתי אפשרי.

igalr
30-11-2009, 16:43:34
דרור הQUAD שפירסמת נראה מרשים! (שלך במקרה? :) )

המנוע שהזמנתי:
http://cgi.ebay.com/RC-750KV-Outrunner-Brushless-Motor-2830-14-Free-Mounts_W0QQitemZ110417237352QQcmdZViewItemQQptZRad io_Control_Parts_Accessories?hash=item19b5615568

אני לא יודע להגיד אם הוא יתאים ויעמוד בהספקים הנדרשים (כתוב שעד 90W)
אני חושב שאני טיפה יחרוג מההמלצות, מה שכן הוא קל משקל, מבחינת KV הוא מתאים, והבנייה שלו נראית יותר לעניין מהמנועים שהמליצו עליהם בשירשור ההוא עד כה וזכור לי לטובה המנועים שנמכרים דרך RCTIMER, אז בשביל סיכון של 130 ש"ח אני אנסה.

יוסי נתקלתי במשהו מעניין בהקשר של כנף\פרופיל אם כי זה לא בדיוק הדבר אבל מזכיר:
http://www.gressaero.com/evader2a1.html

בתור התחלה אם תיהיה הצלחה אפילו קטנה בלהצליח לייצב את הTRICOPTER אני מאוד מעוניין להרחיב אותו לתצורת 6 פרופלורים כאשר כל זוג פרופלורים נמצאים אחד מעל השני ומיותר לציין כי השני יעבוד בכיוון ההפוך כדי לבטל את זה שמעליו.

קראתי כי ניסו שימוש במערכות כמו FLYMENTOR לייצוב וAP2000 למיקס ONBOARD של CCPM ואפשר לשלב לו את החיישן של FMA COPILOT, ועוד מס' נסיונות של מוצרים שקיימים בשוק חלקם עם הצלחה חלקם ללא וחלקם חלקית.

סרטון מעניין:
http://vimeo.com/5965644

ויש את המרכב הזה שנמכר בזול (75$)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1130341
למי שאין כוח לבנות אחד.

עוד מחשבות בנושא.......
לחבר שני מנועים חזקים מקדימה שמסתובבים בכיוונים מנוגדים
המנוע האחורי יכול להיות הרבה יותר קטן
וכך המנועים הגדולים יותר יבטלו האחד את השני
ואילו בקרת ההטיה של המנוע העלרוד תבטל באופן אוטו את נטיית הגלגול כתוצאה מהטורק שאף הוא יהיה קטן יותר

dani2002
30-11-2009, 17:10:11
על פניו נראה לי שאפשר לממש בלי CCPM וגם ה 120 מעלות זה מלאכותי ושרירותי לגמרי .

בכל אופן לאחר מחשבה קצרה אני מתכוון לבנות tCopter


ובמקרה הגרוע למקם את הגיירוים בזווית האפורה.
לדעתי אתה חושב נכון.
זו גם התכנית שלי - כבר הוזמנו מנועים ופרופים - במבחר.
להבנתי לא משנה הציור הסימלי של שלושת הזרועות - מה שקובע זה המרחקים בין שלושת נקודות עיגון המנוע - מרכז הכובד ומיקום הגירו וזוויתו.
אתמול כבר הכנתי צינורות פחמן לשילדה - שיותקנו בצורת T.

dani2002
30-11-2009, 17:20:15
עוד מחשבות בנושא.......
לחבר שני מנועים חזקים מקדימה שמסתובבים בכיוונים מנוגדים
המנוע האחורי יכול להיות הרבה יותר קטן
וכך המנועים הגדולים יותר יבטלו האחד את השני
ואילו בקרת ההטיה של המנוע העלרוד תבטל באופן אוטו את נטיית הגלגול כתוצאה מהטורק שאף הוא יהיה קטן יותר
זה יסבך את העבודה עם ה-CCPM
כל הרעיון הוא ניצול הCCPM והמיחשוב במשדר - זה מה שעושה את העסק לפשוט - ועל מנת לשמרו פשוט - שלושה מנועים שווים עם שלושה פרופים שווים במרחקים שווים ממרכז הכבד - מה שלא מונע שילדת T וכל הציוד בנקודה הדמיונית של מרכז המשולש - ובהתאם גם הגירואים.
כמובן שאם מוצאים פרופ אחד הפוך (פושר אבל זהה) זה ישפר
חשוב פרופים קלי משקל ע"מ לאפשר שינויי סל"ד מהירים.

igalr
30-11-2009, 17:35:07
למה בכלל צריך CCPM ?

HeliDraco
30-11-2009, 21:30:34
למה בכלל צריך CCPM ?

כי ככה אתה שולט על הכלי. רק במקום לסנכרן בין סרוואים המשנים את ה-pitch בלהבים, כאן אתה משנה את מהירות כל אחד מהמנועים. לדוגמא, תנועה של המצערת/קולקטיב למעלה: ב-CCPM רגיל היתה מזיזה את כל הסרוואים למעלה וגורמת למסוק לטפס. בקרה הזה - אותו אפקט, כל המנועים מסתובבים יותר מהר והכלי מטפס. אותו דבר עם כל הכיוונים האחרים - רק תתרגם - למעלה בסרוו=יותר כח למנוע, למטה בסרוו=פחות כוח למנוע.
מקווה שהסברתי...

Boogle
30-11-2009, 21:49:01
מעניין ומרשים.

מעניין אם מישהוא חשב פעם לשתול כנף או כנפיים עם פרופיל שמאפשר עילוי כך שבתנועת הקופטר אפשר יהיה לנצל את העילוי ולהרוויח אנרגיה, ובריחוף במקום הכנפיים יהיו ניצבות לקרקע כך שלא יגרמו לגרר מיותר.

יוסי חפש V22 (http://www.google.co.il/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLG_enIL312IL312&q=v22)
מישהו פרסם לא מזמן שעשו גם טיסן כזה.

igalr
30-11-2009, 22:03:03
כי ככה אתה שולט על הכלי. רק במקום לסנכרן בין סרוואים המשנים את ה-pitch בלהבים, כאן אתה משנה את מהירות כל אחד מהמנועים. לדוגמא, תנועה של המצערת/קולקטיב למעלה: ב-CCPM רגיל היתה מזיזה את כל הסרוואים למעלה וגורמת למסוק לטפס. בקרה הזה - אותו אפקט, כל המנועים מסתובבים יותר מהר והכלי מטפס. אותו דבר עם כל הכיוונים האחרים - רק תתרגם - למעלה בסרוו=יותר כח למנוע, למטה בסרוו=פחות כוח למנוע.
מקווה שהסברתי...

לא הסברת .

ונניח ששני המנועים הקדמיים מחוברים לערוצי המאזנות
והמנוע האחורי להגה גובה

אם תיהיה הפרעה בעלרוד היא תתוקן ע"י הסרוו ואם תיהיה הפרעה בגלגול גם כן תתוקן ע"י סרוו
בהזזת סטיק ימינה או שמאלה תתרחש פעולת גלגול
כי כמו שהמאזנות אחת יורדת והשניה עולה גם כאן מנוע אחד ירד והשני יעלה ותתרחש תנועת גלגול.
לעלרוד אותו סיפור .

אז למה אני צריך בכלל CCPM ?
אם אני מבין התפקיד של CCPM אלקטרוני הוא בכלל לפתור בעיה מכנית בראש המסוק
בעיה שבכלל לא קיימת בTRICOPTER

הבעיה שיחידה שאני מצליח לחזות זה הצורך למקסס בין FLAPPRONS למנוע כדי ששני מנועי הגלגול יעלו או ירדו בתנועת מאזנות

HeliDraco
30-11-2009, 22:24:38
לא הסברת .

ונניח ששני המנועים הקדמיים מחוברים לערוצי המאזנות
והמנוע האחורי להגה גובה

אם תיהיה הפרעה בעלרוד היא תתוקן ע"י הסרוו ואם תיהיה הפרעה בגלגול גם כן תתוקן ע"י סרוו
בהזזת סטיק ימינה או שמאלה תתרחש פעולת גלגול
כי כמו שהמאזנות אחת יורדת והשניה עולה גם כאן מנוע אחד ירד והשני יעלה ותתרחש תנועת גלגול.
לעלרוד אותו סיפור .

אז למה אני צריך בכלל CCPM ?
אם אני מבין התפקיד של CCPM אלקטרוני הוא בכלל לפתור בעיה מכנית בראש המסוק
בעיה שבכלל לא קיימת בTRICOPTER

הבעיה שיחידה שאני מצליח לחזות זה הצורך למקסס בין FLAPPRONS למנוע כדי ששני מנועי הגלגול יעלו או ירדו בתנועת מאזנות
1.הסרוו היחיד שקיים בכלי הזה משמש את ציר הסבסוב. כך שהוא לא יכול לתקן שום הפרעה בערוצים האחרים.
2. אם תחבר את הערוצים בצורה שתיארת - תעקר את יכולת הטיפוס האנכי של ה-TriCopter, כי אין לך אפשרות לגרום לשלושת המנועים לשנות מהירות במתואם. מיקס Flaperon לא יעזור, כי הוא עובד רק על ערוצי המנועים הקדמיים ("מאזנות") ולא כולל את המנוע האחורי ("הגה גובה"). אולי מיקס הזוי כלשהו בשלט יאפשר לך לעשות זאת, אבל ה-CCPM של 120 מעלות ההרבה יותר אינטואיטיבי. זו בעצם המטרה שלו - לסנכרן שלושה ערוצי שליטה על ראש המסוק, (בלי לינקים מכניים מסובכים מדי), כך שיאפשרו עלרוד (סרוואים/מנועים קדמיים נעים במתואם ובאנטיפאזה לאחורי), גלגול (סרוו/מנוע אחורי מחוץ למשחק, קדמיים באנטיפאזה זה לזה) וטיפוס/ירידה אנכית (שלושת הערוצים עובדים במתואם).

igalr
30-11-2009, 22:35:46
דווקא אין בעיה עם זה
נניח שהפעלתי פלאפרון ושני המנועים הקדמיים העלו סלד והאף עולה
גירו העלרוד מייד ישאף לתקן את ויגיב ע"י הוספת כוח למנוע האחורי

כך שלא צריך מיקס מטורף ובעצם לא צריך מיקס בכלל
ואפשר להשתמש ב COPILOT
ואולי אפילו לוותר על גירו אחד

b1yossi
30-11-2009, 22:53:08
יוסי חפש V22 (http://www.google.co.il/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLG_enIL312IL312&q=v22)
מישהו פרסם לא מזמן שעשו גם טיסן כזה.

מכיר את האופציה הזו, לא לזה אני מתכוון.

מה שפורסם כאן הוא כנף קבועה ורוטור בתוך טבעת במרכז הכלי, כאשר הטבעת בעלת יכולת שינוי זוית אחת או שתיים אני לא זוכר.

אני מדבר על קומבינציה של השניים.

b1yossi
30-11-2009, 23:02:11
אוקי מצאתי על מה מדובר : פלטפורמת המראה אנכית (http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=358&MessageId=129759341)

אז אני מדבר על שילוב של שני הפוקציות : גם כנף וגם מתכווננת עם ובנפרד עם המנועים כדי לנצל עילוי ולהקטין גרר היכן שנדרש.

משה שמואלי
30-11-2009, 23:44:08
זה ניראה לי יותר מדליק:)

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=17072&stc=1&d=1259621069

crazyguy
01-12-2009, 01:17:27
הנה פתרון ממש מוצלח מבית גרמני:
http://www.rcmovie.de/video/a49a4c296c735c32c867/Q4-TriAX-625-als-Kameraplattform

6 פרופלורים, מספקים יעילות גדולה יותר, היחס דחף שהם מייצרים על 3 תאים הוא פי 6 ממשקל הפלטפורמה (שהיא ללא נשיאת מטען כמו מצלמה)

ולאחר שקראתי את כל העמודים ב2 השירשורים הרציניים בהקשר של הTRICOPTER, אני מדגיש כי יש המלצה דיי גורפת להשתמש בג'יירויים של TELEBEE מכיוון שהם פחות רגישים לסחיפה עקב שינויי טמפ' ומשתמשים בהם לא במצב HH (כאשר הGAIN מחובר למצערת ובונים גרף מצערת קבוע על הGAIN שרוצים לקבל)
למשל עם הג'יירו שנחשב לטוב כסיני ה401B הוא לא מצליח לטעון את הבקר מהירות הסיזל.

ומשום מה טוענים שהגיירו הישן של ESKY עושה את העבודה טוב יותר מאשר ג'יירויים שתומכים בHH בייצוב ציר הYAW, אני מניח שזה נובע עקב שימוש בסרוו זול, וג'יירו זול ולא בגלל שזה לא אפשרי להשיג ייצוב טוב עם מערכת HH.

נראה כי אורך זרוע של בין 40 ל50 ס"מ ממרכז הכלי ועד לציר המנוע הוא אורך שמספק יציבות יחסית טובה, נראה גם כי מומלץ לבנות את הכלי מתקפל לטובת נוחות בשינוע.

יש פה משחק מאוד עדין שקשור באמת למשקל הפרופלור כמו שכבר אמרו, מה שכן פרופלור איכותי וקל משקל שעשוי מפחמן עולה הון, ואחת האלטרנטיבות היא פרופלור של GWS (SF), APC למשל שוקל דיי הרבה..
רצוי גם כמה שפחות משקל על הזרועות (שהזרועות יהיו קלות ככל האפשר, למקם את רוב הרכיבים כמה שיותר קרוב למרכז, ושהמנועים יהיו כמה שיותר קלים)


טבלה קצרה שעושה סדר בהקשר של פרופים:
Dragonfly Epp10x45 ~ 6g
GWS 10x47 ~ 8g
GWS 11x47 ~ 9g
Dragonfly Epp12x45 ~10g
Haage? (cheap) 10x47 ~11g
APC copy 11x47 ~16g
APC copy 11x38 ~16g
APC genuine 12x38 ~19g

טבלה השוואות בין המנועים השונים:
17074

סכמה אפשרית לכלי בעל 6 פרופים (עדיין לא נבנה ונבחן, "אמור" לעבוד) :
17073

crazyguy
01-12-2009, 12:43:31
טוב, לאחר הפתרון ה"זול" לTRICOPTER, הנה הפתרון ה"יקר" יותר..
נתקלתי בקוד פתוח מאוד מאוד מעניין לTRICOPTER.

קודם כל הסרטון שממחיש את היכולות:
http://vimeo.com/6766174

מדובר בבחור סטודנט לביולוגיה מגרמניה, שמסתבר מאוד מוכשר ויודע לתכנת ולתכנן מערכות, ובין היתר גם יודע לערוך סרטים ממש טוב!

עלויות ודרישות:
http://www.villalachouette.de/william/krims/tricopter/shrediquettefaq.htm#costs

וכאן כמובן ניתן למצוא את כל הפרטים אודותיו:
http://shrediquette.blogspot.com/

dror
02-12-2009, 06:21:24
זה יכול לעניין אותך:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1034778

wind556
02-12-2009, 09:32:39
אם כבר, רק בשביל הטריוויה, מוצר ישראלי מעניין:
http://www.urbanaero.com/Urban_Main.htm

motti
02-12-2009, 16:47:25
שלום חברים

עולם ה-קופטרים מתחלק לשני תחומים:קופטר עם מערכת בקרה מכאנית וקופטר עם מערכת בקרה אלקטרונית.
הבקרה המכאנית מורכבת מ- GYRO על שלושת הצירים(X,Y,Z) ומיקסרים במשדר
המערכת זולה ופשוטה(יחסית) ודורשת משדר עם מיקסרים.
הבקרה האלקטרונית מורכבת מ-microprocessor כאשר מסביבו יש 3 GYRO ו-accelerometers זו התצורה הבסיסית וניתן להוסיף GPS ונועל גובה ברומטרית,טלמטריה
Wi232,Xbee ייצוב מצלמה ועוד.... בתצורה הזו אין צורך להשתמש במיקסרים, הכול נעשה דרך התוכנה. גם הבקרים (ESC) הם ייחודיים מכיוון שהם צריכים קצב רענון גבוה ע"מ לקבל יציבות מרבית (תקשורת I2C).
מי שרוצה להטיס רק בשביל הכיף ללא כאבי ראש מיותרים ילך על האפשרות הראשונה,
מי שמעוניין בFPV וצילום ילך על האופציה השנייה........וייקח משכנתא:D
למי שיש ניסיון באלקטרוניקה ובהלחמות SMT יוכל לחסוך יותר מ50% בעלויות.ׂ
הנקודה החשובה ביותר : לא לקפוץ מהר מידי, בכל אפשרות שתבחרו תקראו את המידע הרלבנטי וזה דורש הרבה זמן וסבלנות,ויחסוך לכם שאלות מיותרות וגם כסף.
אלא היו 60 שניות בנושא
Tricopter 3 motor quadrocopter 4motor hexacoter 6 motor
octocopter 8 motor

אשמח לעזור למי שמעוניין

מוטי 0528306742

igalr
02-12-2009, 18:26:50
אם כבר, רק בשביל הטריוויה, מוצר ישראלי מעניין:
http://www.urbanaero.com/Urban_Main.htm

המפתח הוא מיקי טורגמן
והוא משתתף אם כי לא הרבה בפורום תפוז

יש כלי כזה טס ששוקל 15 קילו
ובתכנון (ואולי כבר בבניה) כלי כזה של 15 טון


עכשיו ראיתי שיש כבר יש הרבה יותר מרק תכנון
http://www.urbanaero.com/whatsnew.htm

dror
02-12-2009, 19:56:58
שלום חברים

עולם ה-קופטרים מתחלק לשני תחומים:קופטר עם מערכת בקרה מכאנית וקופטר עם מערכת בקרה אלקטרונית.
הבקרה המכאנית מורכבת מ- GYRO על שלושת הצירים(X,Y,Z) ומיקסרים במשדר
המערכת זולה ופשוטה(יחסית) ודורשת משדר עם מיקסרים.
הבקרה האלקטרונית מורכבת מ-microprocessor כאשר מסביבו יש 3 GYRO ו-accelerometers זו התצורה הבסיסית וניתן להוסיף GPS ונועל גובה ברומטרית,טלמטריה
Wi232,Xbee ייצוב מצלמה ועוד.... בתצורה הזו אין צורך להשתמש במיקסרים, הכול נעשה דרך התוכנה. גם הבקרים (ESC) הם ייחודיים מכיוון שהם צריכים קצב רענון גבוה ע"מ לקבל יציבות מרבית (תקשורת I2C).

לא חייבים, ניתן להשתמש בבקרים רגילים, רבם מסוגלים לספוג קצב רענון גבוה. אצלי בקרי Turnigy עובדים בקצב של כמעט 500 עדכונים בשנייה.


מי שרוצה להטיס רק בשביל הכיף ללא כאבי ראש מיותרים ילך על האפשרות הראשונה,
מי שמעוניין בFPV וצילום ילך על האופציה השנייה........וייקח משכנתא:D

לא להגזים. ניתן לקנות לוחות בקרה הכוללים כל מה שכתבת למעלה החל ממאתיים ומשהו דולר, ראה למשל את המוצר המצויין הבא http://quadpowered.com/
לא נראה לי שזה יקר בהרבה מכמה ג'יירואים.
דרור
http://caspiquad.googlecode.com

wind556
02-12-2009, 20:19:42
המפתח הוא מיקי טורגמן
והוא משתתף אם כי לא הרבה בפורום תפוז

יש כלי כזה טס ששוקל 15 קילו
ובתכנון (ואולי כבר בבניה) כלי כזה של 15 טון


עכשיו ראיתי שיש כבר יש הרבה יותר מרק תכנון
http://www.urbanaero.com/whatsnew.htm




והמנכ"ל הוא עובדיה הררי שהיה ראש פרוייקט הלביא,ולפני מליון שנה הבוס שלי.....

motti
02-12-2009, 21:04:09
לא חייבים, ניתן להשתמש בבקרים רגילים, רבם מסוגלים לספוג קצב רענון גבוה. אצלי בקרי Turnigy עובדים בקצב של כמעט 500 עדכונים בשנייה.

לא להגזים. ניתן לקנות לוחות בקרה הכוללים כל מה שכתבת למעלה החל ממאתיים ומשהו דולר, ראה למשל את המוצר המצויין הבא http://quadpowered.com/
לא נראה לי שזה יקר בהרבה מכמה ג'יירואים.
דרור
http://caspiquad.googlecode.com

1.קצב הרענון אינו הפרמטר היחיד כפי שציינתי בקר רגיל מתקשר ב-PWM והבקר של הקופטר מתקשר ב-I2C

2. למחיר($230) לוח הבקרה שציינת יש להוסיף: 4 מנועים+4 בקרים+גוף( frameׂ )+סוללה
סה"כ מחיר משוער $700
לקרוא רבותי לקרוא, לפני שמגיבים

dror
02-12-2009, 21:18:02
1.קצב הרענון אינו הפרמטר היחיד כפי שציינתי בקר רגיל מתקשר ב-PWM והבקר של הקופטר מתקשר ב-I2C

2. למחיר($230) לוח הבקרה שציינת יש להוסיף: 4 מנועים+4 בקרים+גוף( frameׂ )+סוללה
סה"כ מחיר משוער $700
לקרוא רבותי לקרוא, לפני שמגיבים
1. מה שכתבתי הוא שבקר PWM רגיל עובד מצויין (במספר לא קטן של quads). היות ותכננתי (תוכנה וחומרה) ובניתי quad אני יודע היטב על מה אני מדבר. אפשר כמובן לקנות בקר I2C ב-65 יורו במקום בקר PWM רגיל ב-15 דולר, אם אתה רוצה.
2. את מה שאתה מוסיף ללוח הבקרה תוסיף בכל מקרה שתבנה משהו טס. השוויתי את מחיר לוח בקרה למחיר הג'ירויים מתחום המסוקים.

דרור

motti
02-12-2009, 22:29:55
אני תמיד שמח ללמוד דברים חדשים ואשמח יותר לקבל יותר פרטים, לראות תמונות או וידאו.(כמו האוקטוקופטר שלי
http://www.youtube.com/watch?v=192Apvq0JiQ&feature=player_embedded
מוטי

dror
03-12-2009, 06:25:26
בלינק ששלחתי יש את כל הקוד והסכמאות החשמליות וגם כמה קטעי וידאו וצילומים
‪http://‬caspiquad.googlecode.com

wind556
03-12-2009, 07:41:48
מכל הנאמר כאן דבר אחד ברור:
לא קל, לא פשוט ולא זול ;)

motti
03-12-2009, 08:03:26
מכל הנאמר כאן דבר אחד ברור:
לא קל, לא פשוט ולא זול ;)

אבל מעניין ומאתגר:)

motti
03-12-2009, 08:05:03
בלינק ששלחתי יש את כל הקוד והסכמאות החשמליות וגם כמה קטעי וידאו וצילומים
‪http://‬caspiquad.googlecode.com

לינק לא נפתח

motti
03-12-2009, 08:20:39
לינק לא נפתח

הסתדר, יופי דרור, בהצלחה בהמשך הדרך.

יום נעים
מוטי

igalr
03-12-2009, 10:00:25
נתקלתי בזה
http://www.diydrones.com/page/uav-devboard

נראה כתחליף לגיירויים מתחום ה RC עם הרבה יותר יכולות ואפשרויות עתידיות.

דורש קצת עבודת תכנות מכיוון שאין תוכנה יעודית לTRICOPTER (יש למסוק CCPM רגיל)

העלות כמעט אותה עלות.

אבא11
03-12-2009, 10:26:28
http://www.youtube.com/v/1itYTd__Dog&feature=related

זה רחפן

אייל שפירא
03-12-2009, 14:54:17
ככל שאני קורא ככה אני מבין טוב יותר כמה שאין לי מושג בשיט.
באמת שניסיתי אבל לא הצלחתי להבין מהדיון איפה הקונפליקט שאתם מנסים לפתור.

אז הנה שאלה ברצינות-
נגיד ולוקחים את המבנה הבסיסי של הדגם בראש השירשור ופשוט משדרגים את הרכיבים שלו, נגיד ג'יירואים וסרוואים יקרים ואיכותיים, ואת המבנה הבסיסי שלו עושים גדול יותר, במקום ה"מקלות" שהוא מתשמש בהם נשים למשל שלושה בום קרבון של מסוק 90.
ונגיד שבמקום שלושה פרופלורים קטנים נשים שלושה ראשי FP או שלושה מדחפי מניפה גדולים.
ונגיד שנשים לו מערכת ייצוב כמו הליקומנד (או הפלייט מנטור).
ונגיד שבמקום שהדבר הזה ינחת על הבטן יהיו לו סקידים גבוהים, וביניהם מקום למצלמה (במקום למעלה).

זו לא תהיה פלטפורמת צילום יציבה יותר ממסוק?

igalr
03-12-2009, 15:02:23
ככל שאני קורא ככה אני מבין טוב יותר כמה שאין לי מושג בשיט.
באמת שניסיתי אבל לא הצלחתי להבין מהדיון איפה הקונפליקט שאתם מנסים לפתור.

אז הנה שאלה ברצינות-
נגיד ולוקחים את המבנה הבסיסי של הדגם בראש השירשור ופשוט משדרגים את הרכיבים שלו, נגיד ג'יירואים וסרוואים יקרים ואיכותיים, ואת המבנה הבסיסי שלו עושים גדול יותר, במקום ה"מקלות" שהוא מתשמש בהם נשים למשל שלושה בום קרבון של מסוק 90.
ונגיד שבמקום שלושה פרופלורים קטנים נשים שלושה ראשי FP או שלושה מדחפי מניפה גדולים.
ונגיד שנשים לו מערכת ייצוב כמו הליקומנד (או הפלייט מנטור).
ונגיד שבמקום שהדבר הזה ינחת על הבטן יהיו לו סקידים גבוהים, וביניהם מקום למצלמה (במקום למעלה).

זו לא תהיה פלטפורמת צילום יציבה יותר ממסוק?

גם בתצורה הבסיסית ביותר הפלטפורמה מתאימה יותר לצילום ממסוק.
1) הרבה פחות רועדת כי המכניקה הרבה יותר פשוטה.
2) הלהבים הרבה יותר קטנים.
3) יש הרבה יותר מקום לציוד ומצלמות.
4) כושר הרמה כמעט ובלתי מוגבל.
5) נפילה או ריסוק דורשת מעט מאוד תיקונים והנזקים הם אפסיים . אל תשכח שמדובר במנועים זולים מאוד - פחות מ 10$ למנוע כולל משלוח ופרופים שעולים פחות מדולר.

אייל שפירא
03-12-2009, 15:36:00
גם בתצורה הבסיסית ביותר הפלטפורמה מתאימה יותר לצילום ממסוק.
1) הרבה פחות רועדת כי המכניקה הרבה יותר פשוטה.
2) הלהבים הרבה יותר קטנים.
3) יש הרבה יותר מקום לציוד ומצלמות.
4) כושר הרמה כמעט ובלתי מוגבל.
5) נפילה או ריסוק דורשת מעט מאוד תיקונים והנזקים הם אפסיים . אל תשכח שמדובר במנועים זולים מאוד - פחות מ 10$ למנוע כולל משלוח ופרופים שעולים פחות מדולר.

אני לא חושב שאתה מבין על איזה מצלמה אני מתכנן... :D
בערך משהו כזה: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1030136

בכל אופן, להגדיל באופן יחסי את כל החלקים יהפוך את זה ליציב יותר? אם הרוטורים רחוקים יותר? אם מרכז הכובד נמצא בתחתית?

igalr
03-12-2009, 16:07:18
אני לא חושב שאתה מבין על איזה מצלמה אני מתכנן... :D
בערך משהו כזה: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1030136

בכל אופן, להגדיל באופן יחסי את כל החלקים יהפוך את זה ליציב יותר? אם הרוטורים רחוקים יותר? אם מרכז הכובד נמצא בתחתית?


המנועים הקטנים שמשתמשים בהם ושוקלים 50-100 גרם מייצרים דחף של 500-1000 גרם
ויש שלושה כאלה כלומר אתה יכול לקבל כושר הרמה של משקל כולל 1.5 עד 3 קילו
משקל הפלטפורה כמעט אף פעם לא עברה 500 גרם
כלומר יש מספיק עודף כדי לשאת ציוד ואפילו מצנח חירום.

אייל שפירא
03-12-2009, 16:25:21
אבל האם בכלי תעופה מרובה מדחפים, הגדלת הקוטר שלהם והמרחק ביניהם יהפכו אותו ליציב יותר?

motti
03-12-2009, 17:43:58
מצ"ב קישור לבניית Tricopter פשוט.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=959593