PDA

צפייה בגרסה מלאה : דיון אוטו-רוטציה למה זה טוב?



Bob Shark
01-12-2009, 18:00:48
לחברי הפורום שלום!!
למען המטיסים החדשים וסתם כדי לרכז מידע ולסגור נושא חשוב זה.
1. אוטורוטציה במיקרי חירום. נשמח לשמוע דעתם של וותיקים בעלי ניסיון.
2. ספרו לנו חוויות ומקרי אוטורוטציה מהחיים
3. תנו קצת טיפים ותרגילים למתחילים
4. תירגול אוטורוטציה בסימולטור, אופן ביצוע וכו"

RonEfrat
01-12-2009, 18:47:06
במקרה שלי אני מאוד שמח שהתאמנתי על אוטורוטציות כי קרה לי פעם אחת שנגמר לי הדלק באוויר (זה מה שקורה כשיותר מדי נהנים מהטיסה:o) ונחתתי באוטורוטציה מושלמת בלי נזק...:)

Bob Shark
01-12-2009, 18:51:27
במקרה שלי אני מאוד שמח שהתאמנתי על אוטורוטציות כי קרה לי פעם אחת שנגמר לי הדלק באוויר (זה מה שקורה כשיותר מדי נהנים מהטיסה:o) ונחתתי באוטורוטציה מושלמת בלי נזק...:)
שטף אותנו בפרטים טכניים. איך, למה, כמה. אולי קצת טיפים.:)

guylederer
01-12-2009, 19:25:02
אני אישית התנסתי באוטורוטציה בסימולטור אבל לא במציאות (CX450)
אני מאמין שזה לשלב יותר מתקדם ... זה בטוח מציל אותך ממצבים משונים וזה גם עוד תרגיל לאוסף P:

Bob Shark
01-12-2009, 19:36:38
חברים כנראה לא הבנתם את כוונתי. זה אחלה, כמובן, לדבר אה ודה. אבל איפה פרטים טכניים, הסבר אל אוטורוטציה כשמה וכו" הכל בנימה טובה הא?:)

אייל
01-12-2009, 22:14:39
אמנם במסוקי דלק, אבל מתאים גם כאן.

התנסיתי פעמיים באוטורוטציה בעל כורחי.
בפעם הראשונה, תוך כדי טיסה היה קאט מנוע, נחתתי קצת קשה אבל עם נזק קל של לינקים בראש (מזל שהיה שיח במקום שבלם חלק מהנחיתה).
אחרי האירוע הזה, תרגלתי קצת בסימולטור וגם בשטח.

בפעם אחרת התנתק לי בורג בארכובה בזנב, זו שמתחברת לפושרוד מצד אחד ולרוטור אחורי מצד שני. מה שגרם לאי שליטה ברוטור אחורי - המסוק סבסב ללא הפסקה =מפחיד=.
גם כאן שיחק קצת המזל, והרוטור האחורי סבסב לאט יחסית
העברתי למצב "הולד", מה שביטל את מומנט הסבסוב - נחיתה ללא נזק.
(היה מקרה נוסף, עם אותו בורג שנגמר לא טוב).

לכן לדעתי חשוב לתרגל אוטורוטציה.
וחשוב גם לדעת כיצד מתפקד המסוק שלך במצב כזה - יש מסוקים שבאוטורוטציה אין שליטה בזנב, באחרים יש.

עמיתפורת
01-12-2009, 22:21:39
מאז ומתמיד אוטורוטציה היא חלק מהשיגרה אצלי בהטסות.
מי שמכיר אותי יודע שזה החלק שאיתו תמיד אני מסיים את הטיסה ולאמשנה איך היא מתבצעת היא פשוט כל הזמן מתורגלת אצלי בזויות שונות ומשונות.
לפנישמה שנים הוזמנו אני וליאור זהבי להשתתף במיפגן לציון יום הולדת לעיר נהרייה במיפגן הצדעה מיוחד שכלל גם כלים צבאיים, סירות, אופנועי ים וכ"ו.
התבקשנו להטיס מעל המים כאשר ההמראה היתה מעל רמפת עץ מהחוף.
ברור לכם שמסוק נופל למי מלח זה ישר לפח וכך גם חששנו מאוד באותו מיפגן.
המראנו, השתוללנו ואז ריחפנו הפוך נמוך מעל המיים ובפליפ חזרה לטיסה ישרה, ממש בזוית 90 מעלות עם זנב לריצפה בגובה מוערך של 5-4 מטרים מהמים קיבלתי קאט מנוע.
דיווחתי לליאור בדיווח הרגיל שלי "אוי אוי אוי... שיט לך האחורה..." ולמזלי היתה רוח מערבית שדחפה לי את המסוק יפה יפה לכיוונינו ונחתתי בול על הרמפה...
הקהל צהל ושמח ואני רק רציתי לברוח משם...
יש לי באמתחתי עוד עשרות מיקרים מעניינים כאלה..
בהזדמנות.

gal15260
02-12-2009, 15:55:36
אוטורוטציה זה דבר חשוב מאוד !! לכל מטיס ...
אני ברוך השם עדין לא נתקלתי בקאט מנוע אשר דרש ממני לבצע אוטורוטציה
לפי דעתי צריך להתאמן מתחילת הלימוד בהטסת מסוקים בלימוד אוטורוטציות מכיוון שאין לדעת מתי זה יקרה לך .... צריך להקדים תרופה למכה...

אוטורוטציה היא דבר בסיסי כגון יצוב המסוק והטסתו בפרסיה ...היא דבר חשוב היכול גם למנוע ממך הוצאת כסף מיותרת....
תתאמן המון המון בסימולטור לפני הביצוע במציאות ותיהיה עם מדריך אשר יכול לעזור לכוון ואף להציל במקרה של חוסר לב ...
לגבי הביצוע אתה יכול להתאמן כמוני לעלות גבוהה גבוהה ואז ללחוץ על המתג של האוטורוטציה ולהתחיל "ליפול" עד נק מסויימת אשר תתחיל להרים פיץ מנוע לא הרבה (בערך באיזור ה 10 -15 מטר)
ומשם תרד לאט לאט תוך כדי שמירת כוח ללהבים ...

גל

dvireini
02-12-2009, 15:59:06
אני אל התנסתי באוטורותציה במצב חרום אבל אני התחלתי לתרגל עוד שהיה מסוק 450 בגלל ששמעתי שטוב לתרגל.
יותר קל לתרגל במסוקים גדולים כמו ה600 או 700 מפני שהלהבים שלהם יותר כבדות ב500 זה גם סבבה אבל צריך לעשות את זה מגבוהה יותר עקרון האוטורותציה זה לרדת בגובה ולצבור סיבובי ראש כדי לעצור ולנחות רגוע.
לדעתי חשוב מאוד לתרגל אוטורותציה

Bob Shark
02-12-2009, 16:44:20
מאז ומתמיד אוטורוטציה היא חלק מהשיגרה אצלי בהטסות.
מי שמכיר אותי יודע שזה החלק שאיתו תמיד אני מסיים את הטיסה ולאמשנה איך היא מתבצעת היא פשוט כל הזמן מתורגלת אצלי בזויות שונות ומשונות.
לפנישמה שנים הוזמנו אני וליאור זהבי להשתתף במיפגן לציון יום הולדת לעיר נהרייה במיפגן הצדעה מיוחד שכלל גם כלים צבאיים, סירות, אופנועי ים וכ"ו.
התבקשנו להטיס מעל המים כאשר ההמראה היתה מעל רמפת עץ מהחוף.
ברור לכם שמסוק נופל למי מלח זה ישר לפח וכך גם חששנו מאוד באותו מיפגן.
המראנו, השתוללנו ואז ריחפנו הפוך נמוך מעל המיים ובפליפ חזרה לטיסה ישרה, ממש בזוית 90 מעלות עם זנב לריצפה בגובה מוערך של 5-4 מטרים מהמים קיבלתי קאט מנוע.
דיווחתי לליאור בדיווח הרגיל שלי "אוי אוי אוי... שיט לך האחורה..." ולמזלי היתה רוח מערבית שדחפה לי את המסוק יפה יפה לכיוונינו ונחתתי בול על הרמפה...
הקהל צהל ושמח ואני רק רציתי לברוח משם...
יש לי באמתחתי עוד עשרות מיקרים מעניינים כאלה..
בהזדמנות.
עמית, תודה על התגובה! נשמח לעוד פרטים עם התעמקות בפרטים טכניים וקצת הסברים למתחילים. לדוגמה מה המלצתך איך להתיל לתרגל אוטורוטציה?

Bob Shark
02-12-2009, 16:48:18
אוטורוטציה זה דבר חשוב מאוד !! לכל מטיס ...
אני ברוך השם עדין לא נתקלתי בקאט מנוע אשר דרש ממני לבצע אוטורוטציה
לפי דעתי צריך להתאמן מתחילת הלימוד בהטסת מסוקים בלימוד אוטורוטציות מכיוון שאין לדעת מתי זה יקרה לך .... צריך להקדים תרופה למכה...

אוטורוטציה היא דבר בסיסי כגון יצוב המסוק והטסתו בפרסיה ...היא דבר חשוב היכול גם למנוע ממך הוצאת כסף מיותרת....
תתאמן המון המון בסימולטור לפני הביצוע במציאות ותיהיה עם מדריך אשר יכול לעזור לכוון ואף להציל במקרה של חוסר לב ...
לגבי הביצוע אתה יכול להתאמן כמוני לעלות גבוהה גבוהה ואז ללחוץ על המתג של האוטורוטציה ולהתחיל "ליפול" עד נק מסויימת אשר תתחיל להרים פיץ מנוע לא הרבה (בערך באיזור ה 10 -15 מטר)
ומשם תרד לאט לאט תוך כדי שמירת כוח ללהבים ...

גל
גל, אתה תותח!!!:D ההסבר - בדיוק מה שרציתי. אנסה לפי המלצתך. איך מבצעים אוטורוטציה בסימולטור?:confused:

Bob Shark
02-12-2009, 16:49:59
לכל אלה שהגיבו, ממש תודה.:D

guylederer
02-12-2009, 16:54:43
תעלה גבוה מאד בסימולטור עם מסוק גדול 600 ואז תילחץ על קאט מנוע או HOLD אם יש אפשרות כזו ופשוט תתאמן ...

Bob Shark
02-12-2009, 17:18:48
תעלה גבוה מאד בסימולטור עם מסוק גדול 600 ואז תילחץ על קאט מנוע או HOLD אם יש אפשרות כזו ופשוט תתאמן ...
תודה, גיא.:) כי ניסיתי הרבה אפשרויות והסתבכתי.

Bob Shark
02-12-2009, 17:19:52
דרך אגב, תודה לאלה שהצביעו בסקר.:D

עמיתפורת
02-12-2009, 22:03:47
ביצוע אוטורוטציה:
1. וודא כי המסוק שלך מכוייל כהלכה - הולד ונורמאל באותו גרף פיטצ' - (-5) (+5) (+מקסימום).
2. בצע גלישה על "יבש" - תרגל הנמכות בנורמל - עלה לגובה גבוהה! סגור מנוע ותן למסוק לשקוע תוך התקדמות קדימה, בלום את המסוק לא גבוהה מידיי ולמד לשלוט בשקיעה.
3. רחף בגובה חצי מטר - העבר להולד ובלום את המסוק לפני נחיתה.
רחף בגובה מטר - בצע אותה פרוצדורה כמקודם... שים לב לא לבלום את המסוק מידיי.
4. בצע אוטורוטציה בגובה - הבעבר להולד הורד פיטצ' ושקע כחמישה מטרים ושחרר מהולד..
5. אותו שלב אך תן לו לשקוע נמוך יותר ושחרר בגובה.
כך אתה למעשה לומד גם להכניס הולד, לשלוט בשקיעה וכן ללמוד לבלום אותו.

אני ממליץ לך לעשות את זה עם מישהו מנוסה שיעזור לך.

בכל מיקרה אנחנו מתכננים מיפגש שכל כולו מוקדש לאוטורוטציות אם אתם בעניין... קדימה.

Bob Shark
05-12-2009, 20:26:45
1+++:D

ליאור זהבי
07-12-2009, 13:42:07
ללא שום ספק - תרגול אוטורוטציות "על יבש" מביא לשלמות ביצוע בדבר האמיתי.

עמית - אני זוכר את המפגן בצפון מעל המים - זה היה אחד המקרים המפחידים באמת ! :eek:

liran
07-12-2009, 18:02:29
אני קיבלתי החלטה "אסטרטגית" לפני הרבה זמן, לא להתאמן על אוטורוטציות, כי זה לא שווה לי את הריסוקים שקרוב לוודאי יגרמו מכך. יגידו אחרים שבלאו הכי תמיד קיים סיכוי לרסק את המסוק ואם מתורגלים באוטורוטציה כמו שצריך אז אפילו ניתן להציל את המסוק מכמה מהם. אני פשוט העדפתי להשאיר את הריסוקים ליד הגורל מה שנקרא :) ולא ל"נסות" לגרום להם בעצמי :)
אני רוצה לציין שעל אף שמעולם לא תרגלתי אוטורוטציה ב"חי", היא מוכרת לי הייטב.
ובכן, באחד הימים היפים שהיו לאחרונה, הטסתי את הראפטור שלי עד שאופס, מרוב שכרון חושים שכחתי את עצמי ונגמר לי הדלק באויר. הצלחתי להנחית אותו קשה אומנם על הסקידים, ומעבר לכך שהם נשברו כי ספגו את המכה, לא קרה למסוק כלום!!
אז מאותו יום החלטתי שכן, אני אתרגל אוטורוטציות, לא באובססיביות אומנם, אך מספיק בשביל להנחית בשלום את המסוק בעת הצורך.

Bob Shark
07-12-2009, 19:34:19
אני קיבלתי החלטה "אסטרטגית" לפני הרבה זמן, לא להתאמן על אוטורוטציות, כי זה לא שווה לי את הריסוקים שקרוב לוודאי יגרמו מכך. יגידו אחרים שבלאו הכי תמיד קיים סיכוי לרסק את המסוק ואם מתורגלים באוטורוטציה כמו שצריך אז אפילו ניתן להציל את המסוק מכמה מהם. אני פשוט העדפתי להשאיר את הריסוקים ליד הגורל מה שנקרא :) ולא ל"נסות" לגרום להם בעצמי :)
אני רוצה לציין שעל אף שמעולם לא תרגלתי אוטורוטציה ב"חי", היא מוכרת לי הייטב.
ובכן, באחד הימים היפים שהיו לאחרונה, הטסתי את הראפטור שלי עד שאופס, מרוב שכרון חושים שכחתי את עצמי ונגמר לי הדלק באויר. הצלחתי להנחית אותו קשה אומנם על הסקידים, ומעבר לכך שהם נשברו כי ספגו את המכה, לא קרה למסוק כלום!!
אז מאותו יום החלטתי שכן, אני אתרגל אוטורוטציות, לא באובססיביות אומנם, אך מספיק בשביל להנחית בשלום את המסוק בעת הצורך.
אהלן, liran. כל אחד בוחר בדרך המתאימה לו. אבל במוקדם או במאוחר- זה התחביב- יוצא להנחית מסוק גם באוטורוטציה. אז טוב להיות מוכן לזה. חוצמזה יש אופציה טובה מאוד להתנסות על כל הפעלולים ובלי חלקי חילוף כלל - סימולטור. כמובן, אם יש אפשרות, הכי טוב לעשות את זה עם מתטיס מנוּסה. בהצלחה עם התרגילים.אה כן, ותודה על התגובה.:D

levyoram
07-12-2009, 22:52:26
ביצוע אוטורוטציה:
1. וודא כי המסוק שלך מכוייל כהלכה - הולד ונורמאל באותו גרף פיטצ' - (-5) (+5) (+מקסימום).
2. בצע גלישה על "יבש" - תרגל הנמכות בנורמל - עלה לגובה גבוהה! סגור מנוע ותן למסוק לשקוע תוך התקדמות קדימה, בלום את המסוק לא גבוהה מידיי ולמד לשלוט בשקיעה.
3. רחף בגובה חצי מטר - העבר להולד ובלום את המסוק לפני נחיתה.
רחף בגובה מטר - בצע אותה פרוצדורה כמקודם... שים לב לא לבלום את המסוק מידיי.
4. בצע אוטורוטציה בגובה - הבעבר להולד הורד פיטצ' ושקע כחמישה מטרים ושחרר מהולד..
5. אותו שלב אך תן לו לשקוע נמוך יותר ושחרר בגובה.
כך אתה למעשה לומד גם להכניס הולד, לשלוט בשקיעה וכן ללמוד לבלום אותו.

אני ממליץ לך לעשות את זה עם מישהו מנוסה שיעזור לך.

בכל מיקרה אנחנו מתכננים מיפגש שכל כולו מוקדש לאוטורוטציות אם אתם בעניין... קדימה.

במקרה של עמית, זה עובד פיקס גם במציאות!
לאחר כיוון הראש במסוק (לינקים, פיצ'ים וכדו'), מומלץ לבצע אוטורוטציה ע"מ לוודא שהמסוק מאוזן ויורד בצורה "טבעית" כלפי מטה.
בתרגול בסימולטור, ממליץ להתאמן כשהחרטום מופנה מטה קלות, מה שמאפשר נחיתה שטוחה ולא חבטה קשה (מי שהתאמן או ניסה יבין)!

בהצלחה,

Bob Shark
08-12-2009, 17:01:21
יורם, שלום. תודה על ההסבר המפורט. הודה על הסבר טכני פרטני יותר. כל הנושא של פיטץ'.
הרי כאשר מנוע מפסיק לפעול רוטור עוד זמן מה ממשיך להיסתובב בכיוון ההתחלתי בזכות מיסב חד כיווני וממשיך להסתובב עם פיטץ' חיובי. לפי מה שהבנתי, כשמסוק מתחיל ליפול כדאי להסב למדחף פיטץ' שלילי. תוך כדי עיבוד גובה המדחף עם פיטץ' שלילי גורם לרוטור להמשיך ולהיסתובב בכיוון ההתחלתי. לקראת המפגש עם הקרקע נשתמש בכוח האינרציה (התמדה) של המדחף והופכים את הפיטץ' של המדחף לחיובי חזרה, כאשר הפעולה מֵקנה כוח עילוי למסוק ומאפשרת ונחיתה רכה.
האם הבנתי נכון?;)