התחברות

צפייה בגרסה מלאה : מדליק התחדשתי לי בטיסן ראשון...פייפר קאב



wonderd
12-02-2010, 21:05:17
היום סוף סוף מצאתי טיסן שנדלקתי עליו - הטיסן לא חדש ונראה שעבר עליו לא מעט, עדיין הוא נראה במצב לא רע והוא נראה די מתאים לי למרות שלא ממש מסתדר עם הרעיון של ניטרו (מנוע OS55) ועד עכשיו חיפשתי רק חשמלי (אולי בעתיד הוא יחושמל).
מוטת הכנפיים היא כ 1.90 מטר. הנה הדוגמן:

Boogle
12-02-2010, 21:58:14
תתחדש, רק מילת אזהרה פייפר קאב אינו טיסן ראשון וצריך לדעת לשלוט בהטסה היטב אחרת הוא יבעט ואתה תמצא עצמך אוסף קורנפלקס. ממליץ בחום להתאמן על טריינר לפני שאתה מגיע לקאב הזה.

רועי חנסב
13-02-2010, 00:16:58
אני חייב לפרגן על היצירתיות שלBoogle...חבר שלי ריסק אחד כזה לא מזמן וזה ממש מזכיר קורנפלקס

טפו טפו טפו -שיהיה בהצלחה

maozasaf
13-02-2010, 02:04:17
:D:D:D:D:D:D:D


... אחרת הוא יבעט ואתה תמצא עצמך אוסף קורנפלקס...

flatspin
13-02-2010, 11:51:14
גם אני התחדשתי בטיסן דומה. פייפר קאב שבניתי מסקרץ'. היום ביצעתי את טיסת המבחן, שעברה בהצלחה מרובה.
נתוני הטיסן:
מוטת כנף 76-1/2 אינץ' (1.94 מ')
שטח כנף 840 אינץ' רבוע (כ-54 דצ"מ)
משקל סופי, לא כולל דלק 7.4 לב' (3.350 ק"ג)
עומס כנף מצחיק, 20.2 oz/sqft (כ-62 גר'/דצמ"ר)
מנוע o.s. 61 שתי פעימות
מבנה: גוף ויחידת זנב - מבנה משולב צלעות וקורות וציפוי מונוקוט
כנף גרעין קלקר, ציפוי בלזה 1.5 מ"מ וציפוי עליון אוראקל (מדבקה)
5 סרוואים סטנדרטיים (אחד לכל מאזנת)

aofer
13-02-2010, 12:14:47
חמוד מאד, מאיזה תוכניות בנית?
אני הייתי מוסיף לו ספינר צהוב, אני מניח שזה בתכנון :)

flatspin
13-02-2010, 13:00:37
לפייפר קאב, המטוס, אין ספינר. זו הסיבה שגם אני לא התקנתי כזה.

wonderd
13-02-2010, 16:04:01
שלך גם נחמד מאוד, שלי לא חדש אבל אני מת על הצבע הצהוב שלו..
מה זה החוט שנמשך אל הזנב?
מה מחזיק את הפרופ אם אין ספינר - אום?
איך אתה מסתדר עם טעינת הסוללה - פירוק הכנף?

flatspin
13-02-2010, 16:44:38
*הפייפר המטוס האמיתי, קיים במספר סגנונות צביעה. אני בחרתי סגנון רב צבעוני, עליז ונעים לעין (לדעתי).
*החוט הנמשך לזנב זו האנטנה.
*לעולם האום מחזקת את הפרופלור ולא הספינר. הספינר הוא כיסוי עליון שמטרתו לעצב צורה לחרטום ולהחליק את זרימת האויר על פני החלק הגס של הפרופלור הקרוב לטבור. רק לפייפר סופר קאב, המטוס, יש ספינר.
*בכל הטיסנים שאני בונה, ללא יוצא מן הכלל, אני מתקין מפסק הכולל בתוכו שקע טעינה. באמצעותו יש לי גישה ישירה לסוללה לטעינה ו/או בדיקה ללא תלות אם הכנף מותקנת או לא.

wonderd
13-02-2010, 17:09:27
אצלי אין אנטנה - 2.4..
אני קיבלתי את המטוס עם אום עגול וספינר, אתה ממליץ למצוא אום רגיל במקום?
אני אזמין עכשיו מהסיני מפסק כזה.

flatspin
13-02-2010, 17:53:16
האום העגול המותקן אצלך מתאים בהחלט. לדעתי תשאיר אותו כך.
בענין המפסק - מומלץ מאד. פתאום לא תבין איך קודם יכולת אחרת.

s.mario
13-02-2010, 19:05:52
תתחדש, רק מילת אזהרה פייפר קאב אינו טיסן ראשון וצריך לדעת לשלוט בהטסה היטב אחרת הוא יבעט ואתה תמצא עצמך אוסף קורנפלקס. ממליץ בחום להתאמן על טריינר לפני שאתה מגיע לקאב הזה.

במה שונה טיסת הפייפר קאב מכל טריינר אחר?
מדוע קשה יותר להטסה?!?

wonderd
13-02-2010, 19:45:30
איזה פרופ (סליחה - מדחף..) יתאים לי במטוס הזה עם מנוע OS55? (הנתונים די זהים לנתונים המפורטים פה לטיסן של flatspin)

גבי א
13-02-2010, 19:46:41
נראה יפה הטיסן, ומהכרות שלי איתו (יש לי גם אחד כזה ) הוא גם טס מצוין, אצלי המנוע מורכב על הצד דבר שמונע ממנו לקבל מכות וחבלות בכל נחיתה לא מוצלחת של טיסן בעל גלגל זנב, ממליץ לך גם לסובב ב-90 מעלות. אגב, אם תרכיב עליו מנוע 4 פעימות (אצלי מורכב SAITO 80 ) הרעש יהיה אמיתי יותר וגם המשתיק הוא הרבה פחות בולט ממשתיק של 2 פעימות.

flatspin
13-02-2010, 19:52:29
איזה פרופ יתאים לי במטוס הזה עם מנוע OS55? (הנתונים די זהים לנתונים המפורטים פה לטיסן של flatspin)

לדעתי פרופ. 12X6 עד 12X7 יהיה בחירה טובה.

wonderd
13-02-2010, 19:54:10
תודה, עץ או משהו אחר?
אצלי האגזוז יוצא מלמטה - פיטס.
אני בכלל חושב להוציא את המנוע ולחשמל אותו, אבל זה יהרוס את כל אפקט הרעש

flatspin
13-02-2010, 20:22:01
פרופ. עץ הוא יותר 'סקיילי' אבל חסרונו בכך שכל פגיעה בו, ולו גם הקטנה ביותר, פוסלת אותו לשימוש. מצד שני, פרופ, פלסטיק כבד יותר והוא מהווה גורם מייצב לפעולת המנוע בסל"ד נמוך (אפקט של גלגל תנופה). אגזוז פיטס הוא בחירה טובה. משמעותו שהמנוע מותקן על הצד (?).
בענין החישמול אתה צודק. פייפר שקט זו יצירת כלאיים. אפשרי, אבל לא הולם.

Boogle
13-02-2010, 22:33:10
במה שונה טיסת הפייפר קאב מכל טריינר אחר?
מדוע קשה יותר להטסה?!?

זו הטעות פייפר קאב, על אף שיש לו כנף עילית, הוא לא טריינר

ההבדל מורגש כבר בריצת ההמראה, משם בהתנהגות בפניות ועוד. החבר דורש לא מעט עבודת הגה כוון.

wonderd
13-02-2010, 22:55:29
לשמחתי אני נעזר בחברים שמטיסים מצויין, אני לא אעלה עם הטיסן לפני שיעזרו לי בכיוונים ובכל מקרה אני מתאמן בסימולטור.
אפשר לעדן את ההתנהגות ע"י 'תכנות' בשלט, לא?

flatspin
14-02-2010, 17:37:49
כמו שכתב בוגל, המפתח להטסת פייפר קאב הוא שימוש בהגה כיוון בפניות. המטוס/טיסן בעל כנף ארוכה וגוף קצר. התוצאה המתקבלת בעת פניה, הרמת האף בכיוון יציאה מרדיוס הפניה. במילים אחרות, אתה רוצה לפנות שמאלה והחרטום בורח למעלה וימינה, ולהיפך בפניה ימינה. פניה מתואמת תתקבל רק בשילוב מאזנות והגה כיוון. ככלל, השימוש בהגה הכיוון חשוב בלי קשר לסוג הטיסן המסוים. שגיאה נפוצה, לדוגמה, בכל טיסן שהוא, היא תיקון סטיות בנחיתה, בשלב הגישה הסופית, באמצעות המאזנות במקום הגה כיוון. לא אחת הדבר מסתיים במריחת הטיסן על המסלול וקריאות רמות "מי פתח לי רדיו".
המלצתי לך, עזוב את כל ה'שטיקים' ולמד להשתמש באופן סדיר בהגה הכיוון. לאחר שתשתלט על הענין, תראה עד כמה הוא מוסיף ליכולת ההטסה שלך.

wonderd
12-03-2010, 19:04:47
שלום לכולם, להלן עדכון קצר;
בשתי השבתות האחרונות הטסתי עם בחור שהמריא ונחת בשבילי, להזכיר לכם שמעולם לא הטסתי טיסנים לפני כן..
היום בבוקר המראתי ונחתתי לבד כשהוא לידי נותן הוראות ומפקח.
בצהריים חזרתי עם קרוב משפחה וללא השגחה, היה מצוין - גם ההמראות ובעיקר הנחיתות, הטייס והנווט חזרו לבסיסם בשלום :)

למרות זאת נתקלתי בבעיה שהיתה קיימת מההתחלה - בריצה לקראת ההמראה המטוס פתאום מחליט לבצע סיבוב חד שמאלה ולבצע דריפט חזק, הזנב אפילו לא מספיק להתנתק מהקרקע, העניין מקשה מאוד על ההמראה.
האם זה נורמלי בקאב או שיש בעיה?

Shay
12-03-2010, 19:13:13
ככה זה בטיסנים עם גלגל זנב אני ממליץ לך להכנס לאתר של אבי ורטהיימר ולרוא את המאמר: "גלגל זנב-זה כל הסוד"
www.tisan.co.il (http://www.tisan.co.il)
שם הוא מסביר איך זה קורה וכיצד ניתן להתגבר
שמח לשמוע שהמראת ונחתת לבד בפעם הראושנה
אפילו חיפשתי בשבילך:
http://tisan.co.il/Taildrager.htm

שי

flatspin
12-03-2010, 20:07:56
שלום לכולם, להלן עדכון קצר;
בשתי השבתות האחרונות הטסתי עם בחור שהמריא ונחת בשבילי, להזכיר לכם שמעולם לא הטסתי טיסנים לפני כן..
היום בבוקר המראתי ונחתתי לבד כשהוא לידי נותן הוראות ומפקח.
בצהריים חזרתי עם קרוב משפחה וללא השגחה, היה מצוין - גם ההמראות ובעיקר הנחיתות, הטייס והנווט חזרו לבסיסם בשלום :)

למרות זאת נתקלתי בבעיה שהיתה קיימת מההתחלה - בריצה לקראת ההמראה המטוס פתאום מחליט לבצע סיבוב חד שמאלה ולבצע דריפט חזק, הזנב אפילו לא מספיק להתנתק מהקרקע, העניין מקשה מאוד על ההמראה.
האם זה נורמלי בקאב או שיש בעיה?

בכל טיסן, ללא יוצא מן הכלל קיים אפקט הנקרא 'פקטור P'. משמעותו, בקוים כלליים, בגלל אי אחידות בזוית ההתקפה של הפרופלור בין צידו הימני והשמאלי, לאורך ריצת ההמראה וגם בשלב הנסיקה, מרכז הסחב של הפרופלור זז ימינה מציר האורך של הטיסן. נוצר מומנט מימין כלפי ציר האורך שתוצאתו המידית היא סבסוב לשמאל. בטיסנים בעלי גלגל חרטום האחיזה של הגלגל בקרקע בולמת במידה מסוימת את הנטיה שמאלה, בריצת ההמראה. בטיסנים בעלי גלגל זנב אין עזרה מסוג זה והאפקט מורגש יותר. זו בדיוק התופעה שנתקלת בה.
על מנת להשתלט על אפקט הסבסוב, עליך להפעיל הגה כיוון בכיוון הפוך (ימינה) בהתאמה לעוצמת הסבסוב שמאלה. עם צבירת המהירות התופעה הולכת וקטנה, אבל עדיין קיימת ועליך להמשיך ולהחזיק מידה מסוימת של הגה כיוון ימינה במהלך הנסיקה, עד הגעה לטיסה אופקית וישרה.
הטיית המנוע לימין בשלב בניית הטיסן עשויה כדי להתגבר על תופעת הסבסוב לשמאל בתנאים המתוארים. בפייפר, בגלל כנף ארוכה וגוף קצר, יחסית, מהכנף לאחור, האפקט מודגש יותר מאשר בטיסנים אחרים.

DarZeelon
13-03-2010, 09:35:35
בכל טיסן, ללא יוצא מן הכלל קיים אפקט הנקרא 'פקטור P'. משמעותו, בקוים כלליים, בגלל אי אחידות בזוית ההתקפה של הפרופלור בין צידו הימני והשמאלי, לאורך ריצת ההמראה וגם בשלב הנסיקה, מרכז הסחב של הפרופלור זז ימינה מציר האורך של הטיסן. נוצר מומנט מימין כלפי ציר האורך שתוצאתו המידית היא סבסוב לשמאל. בטיסנים בעלי גלגל חרטום האחיזה של הגלגל בקרקע בולמת במידה מסוימת את הנטיה שמאלה, בריצת ההמראה. בטיסנים בעלי גלגל זנב אין עזרה מסוג זה והאפקט מורגש יותר. זו בדיוק התופעה שנתקלת בה.
על מנת להשתלט על אפקט הסבסוב, עליך להפעיל הגה כיוון בכיוון הפוך (ימינה) בהתאמה לעוצמת הסבסוב שמאלה. עם צבירת המהירות התופעה הולכת וקטנה, אבל עדיין קיימת ועליך להמשיך ולהחזיק מידה מסוימת של הגה כיוון ימינה במהלך הנסיקה, עד הגעה לטיסה אופקית וישרה.
הטיית המנוע לימין בשלב בניית הטיסן עשויה כדי להתגבר על תופעת הסבסוב לשמאל בתנאים המתוארים. בפייפר, בגלל כנף ארוכה וגוף קצר, יחסית, מהכנף לאחור, האפקט מודגש יותר מאשר בטיסנים אחרים.

FS,


כאשר טיסן נמצא במצב 'טיסה ישרה ואופקית' האפקט של ה-P-Factor הוא אפס. לעומת זאת, כשהטיסן בנסיקה, במהירות נמוכה יחסית וכשחרטומו מורם ביחס לכיוון הטיסה; זרימת האויר אל תוך המדחף מגיעה מעט מלמטה (ולא ישר מלפנים).
התוצאה: ללהב הנמצא בירידה יש פסיעה גדולה יותר מלהב הנמצא בְּעַלִיָה. וזהו הגורם הישיר לסחב אסימטרי בנסיקה, שכן (בטיסן) צידו הימני של המדחף (שם הלהבים יורדים) מושך חזק יותר ומסיט את הטיסן שמאלה.
אבל זה קורה רק כשטיסן טס כשחרטומו מורם.

ה-P-Factor הוא רק חלק מהסיפור.
בימי מלחמת העולם השניה, נדרשו מטוסי קרב כמו המוסטנג, הספיטפייר, הווילדקט ודומיהם, לשימוש בהרבה מאוד 'רגל', כדי לשמור הקו בריצת-ההמראה.
האפקט היה 'מתהפך', בין תחילת הריצה, כשגלגל-הזנב היה על המסלול; לבין הֶמְשֵׁכָה, כשהזנב היה מורם...

לעיתים, כשעל הסטיק ישב חניך 'טרי'; הייתה המראה במהירות קצת גבולית, מסתיימת ב-Ground loop, שתוצאתו הייתה לרוב הוצאת החניך מהסד"כ והעברתו לבית-הקברות הסמוך...
מה שקרה אז, דומה למה שקרה באושקוש (http://www.youtube.com/watch?v=8I0J3hhj4X8&feature=related), בשנת 2007.

אז, האשימו את המומנט של המנוע (torque), הלוחץ את הגלגל שבצד ההפוך לכיוון הסיבוב של המדחף, חזק יותר אל המסלול ומקשה על גילגולו...

אבל האשם האמיתי בתופעה ובהיפוכה, היא דווקא זרימת האויר לאחור מהמדחף; ה-Propeller slipstream...

המדחף אינו מזרים את האויר 'ישר' לאחור, אלא בזרימה ספירלית.

מדחף בחרטומו של טיסן סובב בכיוון השעון; כשהמבט מתא-הטייס.
זרם האויר מהמדחף יוצר 'ספירלה' סביב גוף הטיסן, באותו הכיוון.

כשהטיסן במצב 'טיסה ישרה ואופקית', פוגע הצד העליון של אותה זרימה ספירלית במייצב הכיוון ובהגה-הכיוון, מצידם השמאלי; דוחף אותם ימינה וגורם לטיסן לסטות לשמאל.
בגלל זה; בטיסן עם גלגל חרטום, בעת ריצת ההמראה, צריך המטיס להוסיף הגה-כיוון ימינה, כדי לתקן את הסטיה ולשמור את ריצת-ההמראה ישרה.

לעומת זאת; בטיסן עם גלגל-זנב שחרטומו מורם בתחילת ריצת ההמראה, זרימת האויר לאחור מהמדחף אינה יכולה 'להכנס אל תוך המסלול' והיא מוּטֵית מעט מעלה.
במצב זה; ובמיוחד כשמדובר בטיסן עם מייצב והגה-כיוון קטנים יחסית, פוגע בהם הצד התחתון של 'הספירלה' מהמדחף... הסטיה הנגרמת לטיסן היא ימינה, במקום שמאלה (לכן 'האשימו' את המומנט מהמנוע, שהאפקט שלו במציאות אפסי). התיקון הנדרש הוא הגה-כיוון שמאלה. כאן הסחב האסימטרי מה-P-Factor מנטרל חלקית את התופעה, אבל עדיין נדרשת כמות נכבדה של תיקון שמאלה.

בהמשך ריצת-ההמראה; כשזנב הטיסן מתרומם מהמסלול ומצבו הופך ל-'טיסה ישרה ואופקית', הזרימה מהמדחף מסיטה את הטיסן שמאלה וה- P-Factor, אינו אפקטיבי עוד...

...וכשזה קורה, המטיס מחזיק את הטיסן עם הגה כיוון שמאלה ונדרש מיד לתיקון ימינה...

לטיסנאי מתחיל (או לחניך טייס טרי), ה-'היפוך' הבלתי-צפוי הזה, עלול להיות יותר מדי לכישוריו...תוצאת המראה מבוהלת היא אותו Ground loop...

wonderd
13-03-2010, 13:20:34
תודה רבה, אני לומר הרבה מההסברים שלכם ומנסה לבדוק/ ליישם בשטח,
אצלי הטיסן לא מגיע בכלל למצב שבו הזנב מתרומם, אולי ממש שנייה לפני הנסיקה.
עכשיו חזרתי מבוקר פורה במיוחד - המראות הרבה יותר טובות מאתמול - לומדים לשלוט קצת בכל האפקטים שהזכרתם. למרות שלדעתי חלק מהבעיה הוא גלגלים קצת עקומים..:o...
שתי הנחיתות שלי היו מושלמות ובאחת הטיסן אפילו רץ קצת ישר על המסלול לפני הדריפט והעצירה הסופית.

flatspin
13-03-2010, 17:39:19
אם אתה מגיע להמראה כמעט ללא הרמת זנב, כנראה אתה מריץ את הטיסן על המסלול במנוע מלא והגה גובה משוך מעט לכיוון up. סדר הההמראה הנכון הוא פתיחה חלקית של המנוע, כמחצית המצערת, הרצה במהירות הולכת וגוברת על המסלול תוך כדי הרמת הזנב, עד לניתוק וטיפוס איטי.
תמיד, אבל ממש תמיד, כשמתיחסים ועונים לשאלות חברי הפורום, בכל דבר וענין, ההסברים ניתנים על בסיס מחשבה שהטיסן בנוי נכון ומדויק. למשיב אין כל אפשרות לחזות מצבים של בניה מעוותת. ברור שגלגלים עקומים נכללים בקטגוריה של בניה מעוותת, אפילו אם זה זמני וקל לישר אותם. קורה לפעמים שכן הנסע בנוי ישר לגמרי, אבל גלגל אחד מסתובב קשה. האפקט בריצה על הקרקע דומה לכן נסע עקום.