התחברות

צפייה בגרסה מלאה : לכל המטיסים החדשים כנסו זה בשבילכם!



AMIR
19-02-2010, 14:30:58
כמטיס מתחיל אף פעם לא הבנתי את מלאכת הכיוון של המסוק!
היום לאחר כשנה וחצי של הטסה החלטתי לחקור ולהבין את הכל!
אני ריכזתי את הכל בקובץ WORD, זה עוד לא מושלם, זה עוד לא גמור
אבל מי שיפנה אלי בפרטי אשמח לשלוח לו למייל את הקובץ כשאסיים.
לאחר קריאה מעמיקה בנושא תוכלו להבין לעומק את המלאכה הפשוטה שנראת כל כך מסובכת
לפעמים!

* אין לראות בקובץ שום לימוד או הסבר אלא כעזרה והמלצה בלבד.
* היום אסיים את המלאכה על המסוק שלי ומקווה כי מחר אוכל לתת טיסת מבחן
ולבדוק את הכל! באם והמסוק יהיה מכוון להפליא ללא כל תיקונים? אשמח ואוכל לתת עזרה
חופשית לכל אשר ידרוש ויבקש! כמו שעושים רבים מחבריי הקרובים בתחביב!


* מי שרוצה את הקובץ שישאיר לי בפרטי את המייל שלו!

אליקופטר
19-02-2010, 14:33:56
שלום ידידי,

בהחלט שהזכיות שמורות:) אבל למה שלא תעלה כאן את הקובץ או תחזק את פורום "איפליי בשטח "גם בחומר חשוב זה ?

AMIR
19-02-2010, 15:14:45
אתה צודק...
ואני בהחלט יעלה כאן את הקובץ כך שגם אלה שיוכלו לתת דגשים
יעשירו את האשכול.

AMIR
19-02-2010, 15:48:24
לכוון מסוק, איך ניגשים לזה בכלל?!

המטרה:
1. לכוון את הסווש פלייט, אני ארכז את דבריי למערכות CCPM (סווש פלייט ל 3 סרוואים העובדים במקביל) למה הכוונה?
א. להתאים את הסווש לשלושת הסרוואים, איך ניגשים לזה?
- יש לנתק את ה HUB ואת ולהשאיר רק את הסווש על הציר.
-מנתקים את הלינקים מהסווש.
-מדליקים את המשדר ואת המסוק, כאשר המטרה כרגע היא למרכז את ההורנים
על מרכז הסרוו (כאשר הסטיק מצערת במרכז מהלך ואנחנו נמצאים באיידל!!!)
לאחר שמרכזנו את ההורנים על מרכז הסרוו נחבר חזרה את הלינקים לסווש פלייט.

- יש לוודא כי הסווש נע בצורה נכונה בהתאם לתזוזת הסטיק! אם כן עוברים לשלב הבא
ובמידה שלא יש לכוון או לוודא כי חיברנו את הסרוואים במקום הנכון במקלט!
יבוצע דרך מסך REVERS.

- כעת נכוון את הסווש פלייט, ניכנס למסך SUB TRIM, נתקין את הסווש לבלר או אינדיקטור
ונכוון את הסווש כך שנקבל ערכים זהים בכל שלושת נקודות הבדיקה.
את הכיוון נבצע במסך הSUB TRIM על סרוו PITCH, AILRON ו ELEVATOR.

לאחר שבדקנו את נקודת האמצע, נעלה את הסטיק מצערת למקסימום ונבדוק גם שם
אם נקודות הבדיקה זהות.
אם לא ניכנס למסך ATV ונכוון עד אשר נקודות הבדיקה יהיו זהות.
לאחר מכן נוריד את סטיק המצערת למינימום ונכוון בהתאם.

לאחר שכיוונו את הסווש נבדוק שוב לאורך כל המהלך כי הסווש ישר!

- נחרכיב חזרה את הHUB נתקין את הלהבים.
המטרה כעת היא לכוון זוויות!
-כלי עזר: PITCH GAUGE.
-ניכנס למסך PITCH CURV.
-נוודא כי אנחנו באיידל ונשים סטיק באמצע.
נתקין על הלהב את הPITCH GAUGE ונכוון במסך זה את זוית הלהב ל 0 מעלות!
( יש לבצע את הבדיקה והכיוון כאשר הפלייבר במקביל לשולחן העבודה! כך בעצם נדע שבהתעם לקרקע
נקבל 0 מעלות!!!) לאחר שכיוונו את הלהב ל0 מעלות נעלה סטיק למקסימום ונכוון את הזווית ל11+ מעלות! ולאחר שסיימנו נוריד את סטיק המצערת למינימום ונכוון ל 11- מעלות!

כלומר שבאיידל 1 ו 2 נכוון טווח של

11- , 0 , 11+

כעת נעביר את הPITCH GAUGE ללהב השנייה ונבדוק את הזוויות!
במידה והם זהות? נעבור לשלב הבא!
אם לא? נאלץ לכוון את הלינק של הגריפ בהתאמה עד שנגיע לתוצאה הרצוייה! שהיא אותם זוויות בדיוק
בשני הלהבים!

השלב הבא יהיה לכוון את הזויות בנורמל,
נוריד חזרה את המפסק לנורמל ונכוון זויות ב PITCH CURV
ל:
5- , 5+ , 11+.

כעת סיימנו את החלק הריאשון, כל מערכת הניהוג מכוונת כראויי.

ג'יירו - לי יש ג'יירו של ספרטן ולכן כל אחד יכוון את הג'יירו שלו לפי הוראות היצרן.
מה שכן יש להקפיד, כיוון שמירה של הג'יירו.
טווחי עבודה כך שלא יווצר על הסרוו זנב עומסים!


חלק זה מתייחס למסוקי ניטרו בלבד.
כרגע נכוון את הגוברנר, שאני בחרתי להתייחס ל RAVEMAX שהוא הנפוץ היום
בשוק, תחילה יש להוריד את הTRIM של המנוע למינימום, להוריד סטיק מצערת למינימום.
לבחור מפסק פנויי בעל שני מצבים.
נכבה את המסוק, נדליק את המסוק ונתקתק על המפסק הנבחר פעמיים עד להופעת נורה ירוקה
נעלה את סטיק המצערת למקסימום נמתין שנייה, נוריד חזרה למינימום ונתקתק את אותו המפסק פעמיים נוספות ו... זהו הגוברנר למד את גבולות העבודה, אך יש עוד עבודה לפנינו.
נעביר את המפסק שנבחר על הגוברנר למפסק האיידל, שהרי אנו רוצים שהגוברנר יפעל רק
כאשר המסוק טס מבצב איידל בלבד!
כעת, ניכנס למסך ה TROTEL CURV, באיידל נעלה את הגרף ל 100 אחוז בכל נקודותיו.
(גם באיידל 1 וגם באיידל 2)
למעשה סיימנו את הכיוון של הגוברנר.

כמובן שאת גרף העבודה למנוע בנורמל יש לכוון בטיסת המבחן.
גם את הסל"ד באיידל יש לכוון בטיסת המבחן
וגם את ה GAIN של הג'יירו.

שוב! מה שכתבתי כאן הוא המלצה ולא בא ללמד אף אחד.
אני בטוח שיש לאנשים מנוסים ממני מה להוסיף ולהדגיש אך זה בגדול בא לתת
את ההבנה הבסיסית ואת סדר העבודה (שאני למדתי!)

לבינתיים שבת שלום לכולם!

gillb
19-02-2010, 17:08:30
יפה מאוד על ההשקעה והיוזמה.
כמה הערות
1. אני זקוק למדריך למתחיל כדי לקרוא המדריך למתחיל שלך. צר לי, אבל אינני מכיר את המושגים שאתה משתמש. לדוגמא, מה זה: סווש, CCPM, HUB, לינקים (איזה, איפה), למרכז הורנים.... וזה רק מהפסקה הראשונה.
2. נטלת על עצמך אחריות לכתוב מדריך. מה אם איזה שרטוט?
3. מדוע אתה ממעיט מערכך? אין ספק!! שעושה רושם, שאתה מבין ומתמצא ויש הרבה מה ללמוד ממך!

לסיכום: מדריך למתחיל זו אחריות די כבדה. הייתי ממליץ לך אולי לרכז מאמץ ולכתוב מידי פעם פרק אחד על מסוק ספציפי שהוא, למיטב הערכתך, פופלרי יחסית למתחילים (אולי TREX450 או COPTERX אינני מתמצא במסוקים ואינני יודע אם זה אפשרי). לדוגמא: פרק ראשון הכרת המסוק, עם שרטוט, תמונה או סרטון (נצל את הפלטפורמה המופלאה הזו שנקראת אינטרנט) פרק שני, כיול הסווש פלייט וכן הלאה.

בהצלחה

גיל ברקאי

wonderd
19-02-2010, 17:18:07
תוספות קטנות שאני למדתי שצריך לוודא בתהליך הכיוון:
1. בחשמלי - לא לשכוח דבר ראשון לנתק מנוע! - לפחות 2 חוטי מנוע מנותקים לפני חיבור המקלט לסוללה.
2. לפני מירכוז זרועות הסרוואים צריך לוודא כיווני תנועה עם השלט, מלבד כיווני ה REVERS יש לבדוק כיווני מיקס בשלט (ימינה-שמאלה, הטייה קדימה-אחורה ותנועה למעלה ולמטה של כל הסווש), אחרת, אם זה לא מוגדר נכון אין הרבה טעם למירכוז.
3. לאחר איפוס הסווש צריך לוודא שגבולות תנועת הסווש מתאימים, עושים זאת ע"י כיוון נכון של אורכי הלינקים בין הסרוואים לסווש.
4. לאחר מכן צריך התחיל את מלאכת הכיוון של הראש מלמטה למעלה, להתחיל במנופים (כשבשלט - אמצע סטיק שמאלי באיידל). המנופים צריכים להיות מאוזנים לחלוטין במצב זה. עושים זאת ע"י שינויים ע"פ הצורך של אורכי הלינקים שבדרך.

זהו בינתיים.
לדעתי כתיבת מדריך גם בסיסי דורשת הרבה מחשבה על אופן הצגת הנתונים ועל שימוש מתאים במונחים. אבל רעיון מצויין שאני מקווה שיקבל תגובות בונות להמשך בנייתו הנכונה.

galoz
19-02-2010, 17:22:42
אמיר תודה, כל הכבוד..
צרפתי תמונה אולי זה יעזור..
רק ה - HUB אני לא יודע איפה.. אשמח אם מישהו יעזור עם הצייר

AMIR
19-02-2010, 19:17:00
ה HUB תופס את הגריפים (החתיכת אלומיניום הנוצצת שמחזיקה את הלהב!)

א' כל אני מקב את כל ההערות וההארות :)
ב' אני חושב שהגדרות כמו SWASH PLATE, CCPM, לינקים וכו'...
הם מושגי יסוד אשר יש ללמוד אותם לפני.. אבל אני אשמח לקחת על עצמי להסביר!
זה יקח קצת זמן כי אני מאד קצר בזמן אבל במטיח להעלות כזה קובץ בקרוב!

zvok
20-02-2010, 11:29:40
Amir

תבורך על היוזמה הנהדרת.

chen_shriki
20-02-2010, 12:05:18
שמע אחי אני שמח סוף סוף לראות מדריך כזה לכיווון המסוק משום שזה חוסך לי נסיעה אל מחוץ לעיר למקצוען שיכוון לי את המסוק.
שמע אני גם הבנתי שצריך לעשות בין...(או משהו זה) בין המשדר לרסיבר לפניח שמחברים אותו למסוק ואז הבקר גם כן מכוונים לפני שמחברים למסוק. זה נכון?
משום שאני כבר סיימתי להרכיב את המסוק והוא נראה מעולה אבל... ממה שאומרים לי כל מיני אנשים שמבינים בתחום אני קצת נלחץ.

Bob Shark
20-02-2010, 12:32:33
ל AMIR ושאר חברי הפורום שלום. המון חומר נכתב כאן על התחביבים שלנו השונים. רק לחפש.
מדריך (http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?t=1646) למסוקאי המתחיל-כל המושגים והסברי תחילה למתחיל. חיסרון אחד הכתבה באנגלית, אבל בהובי הזה כדאי לדעת אנגלית.

AMIR
20-02-2010, 22:30:47
חברים יקרים!
אני לא כתבתי מדריך....
אלא קצת הארתי את הצד החשוך הזה.
שמח אם זה עזר לכם קצת!

חן, זה נקרא בינדיג... זהו שלב ראשוני לפני מלאכת הסטאפ.

בהצלחה!

yossis
21-02-2010, 07:31:12
Amir, כל הכבוד !!! תודה רבה לך.

AMIR
21-02-2010, 23:54:55
לכל מי ששלח לי את המייל שלו ממתין לו קובץ וורד בן 6 עמודים
עם כל הידע שלי!
קריאה נעימה!

AMIR
23-02-2010, 09:01:04
הביקוש הוא עצום...
הפרטי שלי מוצף...
אני לא עומד בהספקים! ולכן מי ששלח לי לפני כמה ימים את המייל שלו יקבל
ממש ממש בקרוב את הקובץ, מה לעשות? אני עסוק להעביר את הדירה שלי...
ולכן אשלח השבוע כשייתפנה לי קצת הזמן.
אתכם הסליחה.

אלו שכבר קיבלו את הקובץ.
אני אשמח לפידבק ( הקובץ טוב? השפה ברורה? להוסיף מידע? להחסיר מידע? וכל מה שעולה על רוחכם!)
אז.. אני התאמצתי, תנו את המאמץ הקטן בחזרה.
רק ככה נוכל להשלים את התהליך הזה ושיהיה מושלם!

תודה.