PDA

צפייה בגרסה מלאה : מדריך כללי בטיחות בכל הנוגע בהנעת,הטסת והנחתת מסוקים חשמליים - נא לנעוץ!



bendisar
17-04-2010, 21:02:15
זהו מסמך הנועד למנוע תאונות ובכך ולהוריד ככל האפשר את הסיכוי לפציעה בכל הקשור להנעת מסוקים חשמליים
שלום לחברי הפורום הנכבדים, אני יודע שחלק ממכם יראו זאת כחוצפה מצדי לבוא ולנסות להציע יוזמה זו אבל אני בכל 3 שנותי בתחום נתקלתי במספר אנשים שנפצעו בעיקר בגלל שהם לא פעלו ע"פ נוהל מסודר שהיה יכול להציל אותם מפציעה, הנוהל הנ"ל משמש אותי כבר 3 שנים נאמנה. אשמח לתיקונים הערות והארות בנושא.

קודם כל מומלץ לבצע יום לפני היציאה לשטח את כל בדיקות הציוד הבאות:
* האם סוללות השלט טעונות?
* האם כל סוללות הטיסה של המסוק טעונות?
* האם המסוק תקין (ראה הערה 1)?


לפני שיוצאים לשטח יש לבדוק האם לקחנו את הפריטים הבאים:
*האם לקחתי משדר?
*האם לקחתי את כל סוללות הטיסה?
*האם לקחתי משקפי שמש?
*האם לקחתי את כל המסוקים?
*האם לקחתי מד מתח סוללה?

נוהל הגעה לשטח:
*כאשר מגיעים לשטח יש לתאם עם מטיסים אחרים עמדת הטסה, לבדוק ששטח הטסה פנוי מאנשים וגורמי הפרעה.
*לשים משקפי שמש (ראה הערה 4)- כדי להרגיל את העיניים לאור הכהה יותר
*פריסת המסוקים ואביזרים נלווים
*ביצוע בדיקה בסיסית לתקינות המסוק (ראה הערה 1)

זהו החלק החשוב והקריטי ביותר- נוהל הנעת המסוק:
*פתיחת להבים במסוק, הנחת המסוק במקום בו יש מרחב תימרון לבריחה למיקרה שקורה משהו חריג
*הדלקת שלט- בדיקה שאכן הדגם הנבחר בשלט הוא הדגם שאתה מתכוון להטיס
*בדיקה שכל המתגים למטה (מצב טיסה על נורמל)
*הורדת סטיק מצערת למינימום, הפעלת סטיק HOLD
*ניתוק השלט מהרצועה, הנחת השלט על הקרקע, במרחק מתאים (ראה הערה 2 )
*חיבור סוללת המסוק(ראה הערה 3 )
*התרחקות מהמסוק כדי לתת לבקר להתחמש ולג'ירו להתאפס
*תפיסת השלט וחיבורו לרצועה תוך כדי שמירת אגודל על סטיק המצערת שישאר במינימום וסחיבת המסוק לשטח ההטסה
*הנחת המסוק- התרחקות מהמסוק,שחרור ה- HOLD
*החשת המנוע, לחכות שהמנוע יגיע לסל"ד הרצוי
*המראה
*צבירת גובה לפחות לגובה העיניים ותחילת ההטסה


במהלך ההטסה עצמה:
*לא להטיס נמוך סתם, התרסקות בגובה נמוך היא מסוכנת
*במהלך ההטסה, על המטיס לשמור על מרחק של לפחות 3-5 מטר מעצמו
*בהטסה יש לנסות לא להטיס מעל הראש- הטסה מעל הראש גורמת לאיבוד אוריאנטציה
*במקרה ואיבדת אוריאנטציה לגמרי ואתה יודע כי אתה הולך להתרסק- הפעל HOLD
*לא להסיר עיניים מהמסוק- אבל להיות קשוב לסביבה!

סיום ההטסה-הליך נחיתה:
*יש ליישר את המסוק לנחיתה- במקרה והמטיס מתחיל יש ליישר את אף המסוק כנגד הרוח
*הורדת המסוק באופן מסודר לנחיתה- הורדת IDLE UP והורדת סטיק מצערת למינימום
*הפעלת ה-HOLD
*התקרבות למסוק ניתוק השלט מהרצועה והנחת השלט במרחק סביר
*ניתוק סוללת המסוק

אלה הם החוקים להליך הטסה תקין, מי שיקפיד על החוקים האלה יצמצם את סיכוייו לפציעה לכמעט אפס. אני מקווה שכל חברי הפורום יקראו מסמך זה ויתייחסו אליו ברצינות הראויה. יש לנו תחום מדהים אבל מסוכן, יש לכבד כל מסוק ולהבין כי הוא מסוכן

הערות:

הערה 1:
הסעיף של תקינות המסוק הוא בעל חשיבות גדולה וחובה לבצע מספר בדיקות חובה על המסוק
# למשוך את הגריפים הראשיים כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
# למשוך את הגריפים של הזנב כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
אם יש חופש כלשהו כנראה שהבורג שמחבר את הגריפ לספינדל השתחרר, יש לפתוח את הבורג ולנקות את הבורג וההברזה בספינדל עם אלכוהול, ואחר כך לשים לוקטייט ולסגור

הערה 2:
מרחק מתאים הוא מרחק בו השלט נמצא בהישג יד,אבל עדיין רחוק מספיק שאי אפשר יהיה לגעת בו בטעות (יש לנתק את השלט מהרצועה ולהניח אותו! בשום פנים ואופן שלא יהיה תלוי על הרצועה בזמן הדלקת המסוק)

הערה 3:
במצב ויש חשש כלשהו, אפילו הקל ביותר שיש סיכוי שהסוללה שנמצאת על המסוק אינה מלאה יש לקחת מד מתח לסוללה ולבדוק את מתח הסוללה- לא פעם אנחנו מתבלבלים בין סוללות טענות ולא טעונות ששוכבות בארגז ההטסה, העלאת המסוק עם סוללה ריקה יכולה לגרום לריסוק
הערה 4:
למשקפי שמש חשיבות עליונה, ויש להטיס עם משקפי שמש בכל מצב שהוא לא הטסות לילה
משקפי השמש עוזרות למנוע סינוור. בהטסת מסוקים מספיק סינוור של פחות משנייה כדי לגרור ריסוק
יש לשים משקפי שמש כל הזמן- אפילו ביום מעונן השמיים האפורים מחזירים המון אור מסנוור ולכן חשוב מאוד להטיס עם משקפי שמש

עומר בנימיני
17-04-2010, 21:47:25
כל הכבוד! מדריך מושקע ומסודר שיעזור להרבה!

בקשר לנוהל הנעת המסוק - חשוב מאוד להחזיק את הגריפ הראשי כדי שאם במקרה המנוע ייפעל על טורים גבוהים הלהבים לא יפגעו בכלום.

כמו כן יש להפעיל את הסטרטר כשהמסוק נטוי קצת לצד והבוסטר לא מחובר - לוודא שהמנוע לא מוצף.

לאחר מכן יש לחבר בוסטר, לפתוח שסתום דלק, להחזיק את הגריפ הראשי, לבדוק שוב שכל הכפתורים למטה + הולד פועל ולהניע.

YAHELMOY
17-04-2010, 21:50:02
איזה השקעה כל הכבוד

tisanir
17-04-2010, 21:50:50
כל הכבוד על ההשקעה!

ללו
17-04-2010, 21:59:06
כל הכבוד על ההשקעה,מנהלים לנעוץ זה חשוב מאוד,זה יכול למנוע הרבה מקרים לא נעימים,שבוע טוב לכולם

bendisar
17-04-2010, 22:15:41
כל הכבוד! מדריך מושקע ומסודר שיעזור להרבה!

בקשר לנוהל הנעת המסוק - חשוב מאוד להחזיק את הגריפ הראשי כדי שאם במקרה המנוע ייפעל על טורים גבוהים הלהבים לא יפגעו בכלום.

כמו כן יש להפעיל את הסטרטר כשהמסוק נטוי קצת לצד והבוסטר לא מחובר - לוודא שהמנוע לא מוצף.

לאחר מכן יש לחבר בוסטר, לפתוח שסתום דלק, להחזיק את הגריפ הראשי, לבדוק שוב שכל הכפתורים למטה + הולד פועל ולהניע.

עומר, שים לב כי המדריך הנ"ל מותאם למסוקים חשמליים בלבד

אטקין ש
17-04-2010, 23:52:03
בהחלט מדהים !!!!

בתור מטיס חדש אני רוצה להגיד לך תודה .
בהחלט נראה שזה חשוב ועוזר הרבה ולא רק לחדשים .

אני מדפיס לי את זה על מנת לבצע מזה נוהל יציאה לשטח.

שוב תודה
ושבוע טוב

sagi
18-04-2010, 00:00:12
אלעד כל-הכבוד !!!!

levyoram
18-04-2010, 01:05:03
אלעד.

יישר כוח על הכתבה החשובה הזאת.
אין ספק שמאחורי המילים, יש הרבה נסיון!!!

בהצלחה בהמשך,

asaf_aloush
07-05-2010, 13:24:07
כל הכבוד!!
מדריך מושקע מאוד

gal15260
09-05-2010, 22:47:33
אחינו כל הכבוד י'תותח ....

אייל שפירא
10-05-2010, 10:13:01
אלעד - ערימה של סחתיינים!

"לא לחבר סוללה כשהשלט מתנדנד על הצוואר" זה חוק שתקף לגבי כל דבר על שלט רחוק.
4 מכל 5 כירורגים מומחים לכף היד ממליצים על זה.

יואב צדיקוב
02-08-2010, 15:49:55
כול הכבוד על ההשקעה

gadily
30-08-2010, 17:50:25
אלעד,

מאמר מושקע ויפה המשקף את ניסיונך.

רציתי להוסיף עוד שתי הערות בטיחותיתת שאותן אני מממש בכל המסוקים שלי.
א. כל הבקרים במסוקים הגדולים (טירקס 450 , 500 ) כוללים מפסק מובנה מהיצרן !!
זה אמנם יותר יקר אבל הרבה יותר בטיחותי ונוח.
לא כל כך ברור לי מדוע רוב היצרנים אינם מכלילים מפסק בבקרים שלהם.

ב. על כל הבקרים שלי יושב כרטיסון חכם ניתן לתכנות המתריע ויזואלית וקולית על ירידת המתח
מתחת לסף מסוים ויש לי אז עוד כחצי דקה לפחות לנחות באופן בטוח.
לדוגמא: 3.2 וולט לתא סף תחתון.

לדעתי זה יותר טוב מטימר כי זוהי ההתראה האמיתית ביותר!

Hagay
30-08-2010, 23:08:22
סחתיין,
למתחילים ומתקדמים כאחד מאוד חשוב.
רק חסר לי בדיקת טווח לכל דגם בהטסה ראשונה בכל יום!

lior_bar_ami
30-08-2010, 23:33:15
שאפו!
אחלה השקעה - אני בטוח שלא מעט אנשים ימצאו אותה שימושית ביותר.

eranb
31-08-2010, 07:31:51
תיקון קל :
לשים משקפיים= להרכיב משקפיים.

מנצל את התגובה -ממליץ למרכיבי המשקפיים לנסות עדשות פולוראיד,מנסיון של כמה שנים אני יכול להעיד:
שימוש בעדשות אלו משפר בצורה משמעותית את היכולת לזהות את כלי הטיס!
הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בימים מעוננים-העדשות גורמות לקיטוב האור (והצבעים),דבר שמדגיש
את ראיית הכלי ביחס לרקע(שמיים במקרה שלנו, או חלילה אדמה...).

ערן.

IttaiP
31-08-2010, 09:40:45
אלעד,

כל הכבוד על המדריך החשוב.
תוספת קטנה: אני מחבר לסוללה Battery monitor (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7225&Product_Name=Hobby_King__Battery_Monitor_4S)שמתריע בתאורה ובצפצוף על מצב הסוללה בזמן טיסה.

gadily: היה נחמד אם היית שם לינק לכרטיסון הזה שאתה ממליץ שמתחבר לבקר.

firefox3
31-08-2010, 12:37:22
מדריך מעולה שאפו על ההשקעה !

שווה נעיצה ביותר

asafsee
31-08-2010, 13:49:27
הייתי מוסיף הערה חשובה אם לא החשובה ביותר:
לעולם לא להטיס מעל הראש, ומטרים ספורים לידם
דבר שני,
לכל חסרי הניסיון, לכו הצידה ותעשו את ההתנסויות בצד, לא מעט פעמים נתקלתי בחסרי ניסיון שמטיסים ליד כולם, מאבדים שליטה על הכלי וכמעט פוצעים והורגים אחרים

וסחטיין על היוזמה

bendisar
01-09-2010, 12:43:55
אלעד,

מאמר מושקע ויפה המשקף את ניסיונך.

רציתי להוסיף עוד שתי הערות בטיחותיתת שאותן אני מממש בכל המסוקים שלי.
א. כל הבקרים במסוקים הגדולים (טירקס 450 , 500 ) כוללים מפסק מובנה מהיצרן !!
זה אמנם יותר יקר אבל הרבה יותר בטיחותי ונוח.
לא כל כך ברור לי מדוע רוב היצרנים אינם מכלילים מפסק בבקרים שלהם.

ב. על כל הבקרים שלי יושב כרטיסון חכם ניתן לתכנות המתריע ויזואלית וקולית על ירידת המתח
מתחת לסף מסוים ויש לי אז עוד כחצי דקה לפחות לנחות באופן בטוח.
לדוגמא: 3.2 וולט לתא סף תחתון.

לדעתי זה יותר טוב מטימר כי זוהי ההתראה האמיתית ביותר!

אמנם ראיתי שבבקרים של JETI יש מפסקים, אבל ברוב המוחלט של הבקרים אין מפסק, כנראה בגלל הזרמים שעוברים שם
לדוגמא בבקרים של ALIGN, CASTLE,TURNIGY, ואפילו KOTRONIC אין מפסק
לכן אני משתמש בשיטה של לחבר את הסוללה שה-HOLD בשלט מופעל

הבעייה עם כל הכרטיסונים למיניהם היא לפעמים המסוק רחוק ולא רואים או שומעים או ההתראה, גם הרבה פעמים ההתראה באה שמתח הסוללה נמוך מידי וככה נגרם נזק לסוללה, אני כבר 3 שנים משתמש בטיימר, וכל עוד קובעים טווח טוב בטיימר ונצמדים לפורמט שהצעתי למעלה לא מסתכנים בקאט אוף וגם צריך להשאיר לפחות חצי דקה לנחות כך שמתח התאים לא ירד מתחת ל-3.7V לתא