bendisar
17-04-2010, 21:02:15
זהו מסמך הנועד למנוע תאונות ובכך ולהוריד ככל האפשר את הסיכוי לפציעה בכל הקשור להנעת מסוקים חשמליים
שלום לחברי הפורום הנכבדים, אני יודע שחלק ממכם יראו זאת כחוצפה מצדי לבוא ולנסות להציע יוזמה זו אבל אני בכל 3 שנותי בתחום נתקלתי במספר אנשים שנפצעו בעיקר בגלל שהם לא פעלו ע"פ נוהל מסודר שהיה יכול להציל אותם מפציעה, הנוהל הנ"ל משמש אותי כבר 3 שנים נאמנה. אשמח לתיקונים הערות והארות בנושא.
קודם כל מומלץ לבצע יום לפני היציאה לשטח את כל בדיקות הציוד הבאות:
* האם סוללות השלט טעונות?
* האם כל סוללות הטיסה של המסוק טעונות?
* האם המסוק תקין (ראה הערה 1)?
לפני שיוצאים לשטח יש לבדוק האם לקחנו את הפריטים הבאים:
*האם לקחתי משדר?
*האם לקחתי את כל סוללות הטיסה?
*האם לקחתי משקפי שמש?
*האם לקחתי את כל המסוקים?
*האם לקחתי מד מתח סוללה?
נוהל הגעה לשטח:
*כאשר מגיעים לשטח יש לתאם עם מטיסים אחרים עמדת הטסה, לבדוק ששטח הטסה פנוי מאנשים וגורמי הפרעה.
*לשים משקפי שמש (ראה הערה 4)- כדי להרגיל את העיניים לאור הכהה יותר
*פריסת המסוקים ואביזרים נלווים
*ביצוע בדיקה בסיסית לתקינות המסוק (ראה הערה 1)
זהו החלק החשוב והקריטי ביותר- נוהל הנעת המסוק:
*פתיחת להבים במסוק, הנחת המסוק במקום בו יש מרחב תימרון לבריחה למיקרה שקורה משהו חריג
*הדלקת שלט- בדיקה שאכן הדגם הנבחר בשלט הוא הדגם שאתה מתכוון להטיס
*בדיקה שכל המתגים למטה (מצב טיסה על נורמל)
*הורדת סטיק מצערת למינימום, הפעלת סטיק HOLD
*ניתוק השלט מהרצועה, הנחת השלט על הקרקע, במרחק מתאים (ראה הערה 2 )
*חיבור סוללת המסוק(ראה הערה 3 )
*התרחקות מהמסוק כדי לתת לבקר להתחמש ולג'ירו להתאפס
*תפיסת השלט וחיבורו לרצועה תוך כדי שמירת אגודל על סטיק המצערת שישאר במינימום וסחיבת המסוק לשטח ההטסה
*הנחת המסוק- התרחקות מהמסוק,שחרור ה- HOLD
*החשת המנוע, לחכות שהמנוע יגיע לסל"ד הרצוי
*המראה
*צבירת גובה לפחות לגובה העיניים ותחילת ההטסה
במהלך ההטסה עצמה:
*לא להטיס נמוך סתם, התרסקות בגובה נמוך היא מסוכנת
*במהלך ההטסה, על המטיס לשמור על מרחק של לפחות 3-5 מטר מעצמו
*בהטסה יש לנסות לא להטיס מעל הראש- הטסה מעל הראש גורמת לאיבוד אוריאנטציה
*במקרה ואיבדת אוריאנטציה לגמרי ואתה יודע כי אתה הולך להתרסק- הפעל HOLD
*לא להסיר עיניים מהמסוק- אבל להיות קשוב לסביבה!
סיום ההטסה-הליך נחיתה:
*יש ליישר את המסוק לנחיתה- במקרה והמטיס מתחיל יש ליישר את אף המסוק כנגד הרוח
*הורדת המסוק באופן מסודר לנחיתה- הורדת IDLE UP והורדת סטיק מצערת למינימום
*הפעלת ה-HOLD
*התקרבות למסוק ניתוק השלט מהרצועה והנחת השלט במרחק סביר
*ניתוק סוללת המסוק
אלה הם החוקים להליך הטסה תקין, מי שיקפיד על החוקים האלה יצמצם את סיכוייו לפציעה לכמעט אפס. אני מקווה שכל חברי הפורום יקראו מסמך זה ויתייחסו אליו ברצינות הראויה. יש לנו תחום מדהים אבל מסוכן, יש לכבד כל מסוק ולהבין כי הוא מסוכן
הערות:
הערה 1:
הסעיף של תקינות המסוק הוא בעל חשיבות גדולה וחובה לבצע מספר בדיקות חובה על המסוק
# למשוך את הגריפים הראשיים כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
# למשוך את הגריפים של הזנב כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
אם יש חופש כלשהו כנראה שהבורג שמחבר את הגריפ לספינדל השתחרר, יש לפתוח את הבורג ולנקות את הבורג וההברזה בספינדל עם אלכוהול, ואחר כך לשים לוקטייט ולסגור
הערה 2:
מרחק מתאים הוא מרחק בו השלט נמצא בהישג יד,אבל עדיין רחוק מספיק שאי אפשר יהיה לגעת בו בטעות (יש לנתק את השלט מהרצועה ולהניח אותו! בשום פנים ואופן שלא יהיה תלוי על הרצועה בזמן הדלקת המסוק)
הערה 3:
במצב ויש חשש כלשהו, אפילו הקל ביותר שיש סיכוי שהסוללה שנמצאת על המסוק אינה מלאה יש לקחת מד מתח לסוללה ולבדוק את מתח הסוללה- לא פעם אנחנו מתבלבלים בין סוללות טענות ולא טעונות ששוכבות בארגז ההטסה, העלאת המסוק עם סוללה ריקה יכולה לגרום לריסוק
הערה 4:
למשקפי שמש חשיבות עליונה, ויש להטיס עם משקפי שמש בכל מצב שהוא לא הטסות לילה
משקפי השמש עוזרות למנוע סינוור. בהטסת מסוקים מספיק סינוור של פחות משנייה כדי לגרור ריסוק
יש לשים משקפי שמש כל הזמן- אפילו ביום מעונן השמיים האפורים מחזירים המון אור מסנוור ולכן חשוב מאוד להטיס עם משקפי שמש
שלום לחברי הפורום הנכבדים, אני יודע שחלק ממכם יראו זאת כחוצפה מצדי לבוא ולנסות להציע יוזמה זו אבל אני בכל 3 שנותי בתחום נתקלתי במספר אנשים שנפצעו בעיקר בגלל שהם לא פעלו ע"פ נוהל מסודר שהיה יכול להציל אותם מפציעה, הנוהל הנ"ל משמש אותי כבר 3 שנים נאמנה. אשמח לתיקונים הערות והארות בנושא.
קודם כל מומלץ לבצע יום לפני היציאה לשטח את כל בדיקות הציוד הבאות:
* האם סוללות השלט טעונות?
* האם כל סוללות הטיסה של המסוק טעונות?
* האם המסוק תקין (ראה הערה 1)?
לפני שיוצאים לשטח יש לבדוק האם לקחנו את הפריטים הבאים:
*האם לקחתי משדר?
*האם לקחתי את כל סוללות הטיסה?
*האם לקחתי משקפי שמש?
*האם לקחתי את כל המסוקים?
*האם לקחתי מד מתח סוללה?
נוהל הגעה לשטח:
*כאשר מגיעים לשטח יש לתאם עם מטיסים אחרים עמדת הטסה, לבדוק ששטח הטסה פנוי מאנשים וגורמי הפרעה.
*לשים משקפי שמש (ראה הערה 4)- כדי להרגיל את העיניים לאור הכהה יותר
*פריסת המסוקים ואביזרים נלווים
*ביצוע בדיקה בסיסית לתקינות המסוק (ראה הערה 1)
זהו החלק החשוב והקריטי ביותר- נוהל הנעת המסוק:
*פתיחת להבים במסוק, הנחת המסוק במקום בו יש מרחב תימרון לבריחה למיקרה שקורה משהו חריג
*הדלקת שלט- בדיקה שאכן הדגם הנבחר בשלט הוא הדגם שאתה מתכוון להטיס
*בדיקה שכל המתגים למטה (מצב טיסה על נורמל)
*הורדת סטיק מצערת למינימום, הפעלת סטיק HOLD
*ניתוק השלט מהרצועה, הנחת השלט על הקרקע, במרחק מתאים (ראה הערה 2 )
*חיבור סוללת המסוק(ראה הערה 3 )
*התרחקות מהמסוק כדי לתת לבקר להתחמש ולג'ירו להתאפס
*תפיסת השלט וחיבורו לרצועה תוך כדי שמירת אגודל על סטיק המצערת שישאר במינימום וסחיבת המסוק לשטח ההטסה
*הנחת המסוק- התרחקות מהמסוק,שחרור ה- HOLD
*החשת המנוע, לחכות שהמנוע יגיע לסל"ד הרצוי
*המראה
*צבירת גובה לפחות לגובה העיניים ותחילת ההטסה
במהלך ההטסה עצמה:
*לא להטיס נמוך סתם, התרסקות בגובה נמוך היא מסוכנת
*במהלך ההטסה, על המטיס לשמור על מרחק של לפחות 3-5 מטר מעצמו
*בהטסה יש לנסות לא להטיס מעל הראש- הטסה מעל הראש גורמת לאיבוד אוריאנטציה
*במקרה ואיבדת אוריאנטציה לגמרי ואתה יודע כי אתה הולך להתרסק- הפעל HOLD
*לא להסיר עיניים מהמסוק- אבל להיות קשוב לסביבה!
סיום ההטסה-הליך נחיתה:
*יש ליישר את המסוק לנחיתה- במקרה והמטיס מתחיל יש ליישר את אף המסוק כנגד הרוח
*הורדת המסוק באופן מסודר לנחיתה- הורדת IDLE UP והורדת סטיק מצערת למינימום
*הפעלת ה-HOLD
*התקרבות למסוק ניתוק השלט מהרצועה והנחת השלט במרחק סביר
*ניתוק סוללת המסוק
אלה הם החוקים להליך הטסה תקין, מי שיקפיד על החוקים האלה יצמצם את סיכוייו לפציעה לכמעט אפס. אני מקווה שכל חברי הפורום יקראו מסמך זה ויתייחסו אליו ברצינות הראויה. יש לנו תחום מדהים אבל מסוכן, יש לכבד כל מסוק ולהבין כי הוא מסוכן
הערות:
הערה 1:
הסעיף של תקינות המסוק הוא בעל חשיבות גדולה וחובה לבצע מספר בדיקות חובה על המסוק
# למשוך את הגריפים הראשיים כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
# למשוך את הגריפים של הזנב כלפי חוץ ופנים לסירוגין על מנת לבדוק חופשים
אם יש חופש כלשהו כנראה שהבורג שמחבר את הגריפ לספינדל השתחרר, יש לפתוח את הבורג ולנקות את הבורג וההברזה בספינדל עם אלכוהול, ואחר כך לשים לוקטייט ולסגור
הערה 2:
מרחק מתאים הוא מרחק בו השלט נמצא בהישג יד,אבל עדיין רחוק מספיק שאי אפשר יהיה לגעת בו בטעות (יש לנתק את השלט מהרצועה ולהניח אותו! בשום פנים ואופן שלא יהיה תלוי על הרצועה בזמן הדלקת המסוק)
הערה 3:
במצב ויש חשש כלשהו, אפילו הקל ביותר שיש סיכוי שהסוללה שנמצאת על המסוק אינה מלאה יש לקחת מד מתח לסוללה ולבדוק את מתח הסוללה- לא פעם אנחנו מתבלבלים בין סוללות טענות ולא טעונות ששוכבות בארגז ההטסה, העלאת המסוק עם סוללה ריקה יכולה לגרום לריסוק
הערה 4:
למשקפי שמש חשיבות עליונה, ויש להטיס עם משקפי שמש בכל מצב שהוא לא הטסות לילה
משקפי השמש עוזרות למנוע סינוור. בהטסת מסוקים מספיק סינוור של פחות משנייה כדי לגרור ריסוק
יש לשים משקפי שמש כל הזמן- אפילו ביום מעונן השמיים האפורים מחזירים המון אור מסנוור ולכן חשוב מאוד להטיס עם משקפי שמש