PDA

צפייה בגרסה מלאה : מדריך אוטורוטציה או אוטוריצפציה – מה זה בכלל ?!



sagi
21-04-2010, 23:49:41
אוטורוטציה או אוטוריצפציה – מה זה בכלל ?!

מאת : שגיא אדיר

בטח שמעתם את המושג הזה ולא תמיד הבנתם מה רוצים ממכם ?!
אני אישית אהבתי את התרגיל הזה משום שמדובר ביכולת
של מטיס עם שילוב של תזמון ותגובה מהירה.

אז מה זה למעשה המושג הזה אוטו רוטציה ?
בשפת המסוקאים זהו תמרון הנועד לתרגל אותנו להנחית את המסוק
ללא עזרה של המנוע (חשמלי/ניטרו) ללא פגע, כאשר
הלהבים הראשיות ממשיכות להסתובב מהכוח שהמנוע נתן לפני שהפסיק לעבוד.

לאחר תקלות כאלו ואחרות אחד הדברים שכל מסוקאי צריך לדעת
זה אוטו רוטציה.
לא פעם קרה שהמנוע כבה או דמם לנו באמצע טיסה הן אם זה בחשמלי או בניטרו.
בד"כ תקלה כזו נגמרת בריסוק שהעלות שלו יכולה להגיע לסכומי עתק.
לכן צריך לתרגל את זה ואין כמו הסימולטור בשביל ההתחלה, זאת מכיוון
שאם נטעה שם לא תהיה לנו עלות כלשהי מלבד להפעיל מחדש את התמרון.

כאשר המנוע שלנו עובד הלהבים מסתובבות עם כיוון השעון יחד עם זאת
להבי הזנב מסתובבות ביחס ללהבים הראשיות, בתרגיל אוטו רוטציה,
גם הלהבים הראשיות וגם להבי הזנב ממשיכים להסתובב וכל זאת בזכות
המיסב החד כיווני שיש לנו בגלגל-השיניים הראשי (גג"ש).
אני לא אכנס ליעוד המיסב במאמר זה.
כפי שכבר הבנתם המיסב נמצא בגג"ש הראשי שמתחתיו נמצא הגג"ש של הזנב,
בתרגיל עצמו הגג"ש הראשי מפסיק להסתובב מכיוון שהינו מחובר למנוע,
אבל הלהבים הן הראשיות והן בזנב ממשיכות על מנת שנוכל לבצע נחיתת חירום
או בשפה המקצועית אוטורוטציה.
תרגיל זה (אוטורוטציה) נפוץ בד"כ במסוקים גדולים כגון טירקס 600 ומעלה.
במסוקים קטנים יותר כגון 250, 400, 450, 500 יותר קשה לביצוע אבל
ניתן וכל זאת מנקודת הנחה כי הינך מטיס מיומן ויודע באיזה גובה לעשות זאת.
הכפתור המשמש אותנו לתרגיל זה נקרא THRO HOLD זהו למעשה המתג/מפסק
שמנטרל את תפקוד המנוע ומכניס אותו למצב המתנה.
חשוב לציין כדי לבצע את התרגיל צריך מספיק סיבובי ראש של הלהבים הראשיות
וזאת על מנת שלא נמצא את עצמנו במרחק של מטר מנחיתה והלהבים נעצרו.

אופן הביצוע :
כאשר אנחנו בטיסה רגילה אנו נכניס את המנוע למצב המתנה באמצעות
מתג/מפסק ה-HOLD ובכך נעצור את המנוע מלסובב את הלהבים.
ברגע זה אנו נוריד את סטיק המצערת למצב בו נקבל 0 מעלות בלהבים או 2- מעלות,
תלוי בגובה בו אנו נמצאים וכל זאת על מנת לעזור ללהבים הראשיות
להמשיך להסתובב, במרחק מטר וחצי מהקרקע ואולי אף יותר אנו נבלום את
המסוק על-ידי העלאת סטיק המצערת מה שיגרום למסוק לשנות זווית להבים
לחיובית בכדי שהמסוק לא יתרסק על הקרקע עד לנחיתה עדינה ומושלמת.
גם העלאת זוויות צריך להתבצע במצב מבוקר בכדי למנוע נזק.

שימו לב !
תתרגלו ראשית בסימולטור ואז צאו עם מישהו מנוסה לשטח לנסות !!!

ולמי שלא הבין אוטוריצפציה זה כשלון של אוטורוטציה !

שיהיה בהצלחה !
והמשך נחיתות מוצלחות !

עומר בנימיני
21-04-2010, 23:56:39
שגיא,

כל הכבוד, הסבר יפה מאוד!

רק דבר אחד - הלהבים מסתובבים מהכח של האוויר, ולא מהכח שהמנוע "השאיר" כמו שרשמת (אחרת זה לא נקרא אוטורוטציה), אפשר לראות את ההבדל בבירור באוטורוטציות הפוכות למשל, בהן הלהבים מגיעים לסל"ד אפילו יותר גבוה מאשר הסל"ד שמספק המנוע.

דרך אגב קרעת אותי עם האוטוריצפציה!! :D:p

levyoram
22-04-2010, 00:00:28
http://www.efly.co.il/forums/images/icons/icon14.gif

sagi
22-04-2010, 00:17:51
דרך אגב קרעת אותי עם האוטוריצפציה!! :D:p
הזכויות על המילה הזו שמורות לחבר טוב !
אני בסה"כ מצאתי להם שימוש נכון במאמר :)

אטקין ש
22-04-2010, 00:29:51
אני רוצה להגיד לך דבר אחד קטן;)

תודה אני חייב לציין שמה שאתה עושה שווה הרבה מאוד במיוחד לאנשים כמוני שחדים מאוד בתחום והרבה יותר קל להבין את זה שזה כתוב בעברית!!!!

אז שוב תודה ענקית

וכן תמשיך לתת בנו תורה:D:D

אטקין ש

edoman
22-04-2010, 04:19:32
שגיא אחלה מדריך באמת תודה בה על ההשקעה ..
לשמחתי הרבה עדיין לא נתקלתי עם המסוק בתקלה אמתית כזאת ...
ועוד יותר לשמחתי אני רואה בערך כל יומיים תרגול אוטורוטציה של מסוקים אמיתיים ***ח זה אחד הדברים היפים לראות !!!
שוב תודה לך על המדריך!
עדן

wonderd
22-04-2010, 08:35:17
אחלה מאמר, יש לי 2 שאלות -
1. למה צריך להוריד את זוית הלהבים ל 0 מעלות ולא למינוס?
2. בשלט ההולד מוגדר על מינוס 5%, מה המטרה והאם זה אמור להיות כך?

liran
22-04-2010, 08:45:02
אחלה מאמר, יש לי 2 שאלות -
1. למה צריך להוריד את זוית הלהבים ל 0 מעלות ולא למינוס?
2. בשלט ההולד מוגדר על מינוס 5%, מה המטרה והאם זה אמור להיות כך?

1. תלוי מאיזה גובה אתה מתחיל את האוטורוטציה
2. אחוז ה"הולד" בשלט מגדיר את מידת הסל"ד שהמנוע יפעל בו כאשר אתה מעביר את המפסק להולד. יש לקבוע ערך שבו המנוע ימשיך לפעול ולא יכבה אך הסל"ד יהיה מספיק נמוך כדי שהקלאץ' יתנתק ולא יסובב את הרוטור אלא האויר.

ofir502
22-04-2010, 08:49:28
1. אוטורוטציה ב-0 מעלות תגרום לעצירה של הלהבים ולריסוק, שכן אין בנית אנרגיה אלא רק איבוד עקב גרר עם האויר.
2. כדי לשמור מומנטום בלהבים - צריך בד"כ סביב מינוס 5 מעלות של פיטץ'.
3. תחשבו על עקרון של שבשבת שמסתובבת ברוח - הוא די דומה.
4. לגבי ערך האחוזים בהולד - נהוג לשים 0% - שזהו סרק פשוט.

sagi
22-04-2010, 09:40:17
1. אוטורוטציה ב-0 מעלות תגרום לעצירה של הלהבים ולריסוק, שכן אין בנית אנרגיה אלא רק איבוד עקב גרר עם האויר.
ואם אתה בגובה נמוך ונתת מינוס אתה מרסק את המסוק
2. כדי לשמור מומנטום בלהבים - צריך בד"כ סביב מינוס 5 מעלות של פיטץ'.
יותר מדי מינוס יגרום לך להגיע לשיחה עם מנהל הבנק :)
3. תחשבו על עקרון של שבשבת שמסתובבת ברוח - הוא די דומה.
אני חושב על זה שהמסוק לא יתרסק ולא אהיה צריך את התרגיל הזה !!!
4. לגבי ערך האחוזים בהולד - נהוג לשים 0% - שזהו סרק פשוט.
יכול להיות אבל בברירת מחדל זה מגיע 5%-

תודה על ההארה !

wonderd
22-04-2010, 10:53:51
אם כך אני יכול לכוון את הפיטצ' של ההולד כמו בנורמל ואז יהיה לי 5- בסטיק עד הסוף למטה?
עניין האחוזים בהולד נוגע רק למסוקי דלק ולא לחשמליים?

תודה.

sagi
22-04-2010, 11:17:06
כיוון הזוויות של ה-HOLD תלוי בנוחיות שלך !
ההגדרה שלי מתאימה חצי לאיידל וחצי לנורמל,
בכדי להמנע מירידה דרסטית מ-0 מעלות למינוס 11
ומכיוון שאת רוב התרגיל אני מתחיל כאשר אני מעל אמצע סטיק.
החצי העליון מוגדר כמו באיידל והחצי התחתון כמו בנורמל.
לגבי האחוזים של המנוע ב-HOLD לא שיניתי כלום וזה עובד בסדר גמור.

guylederer
22-04-2010, 12:22:13
שגיא תודה על המדריכון ... בגללך ישר הלכתי לחפש עוד מידע בסירטונים של בוב וויט גם לגבי גובנדור ...
לפי מה שהבנתי מצב HOLD ( בחשמלי ) מומלץ למתחילים לא לקבוע על 5- או 0 אלא לקבוע על אחוז מסויים שאם אתה שם את המסוק על האדמה ולוחץ HOLD הלהבים יסתובבו טיפה ... בגלל שרוב הסיכויים שמתחיל ירצה "לבטל" באמצע את האוטורוטציה אז הוא יוכל להעביר למצב NORMAL והלהבים יצברו סל"ד ישר ( במיוחד שלרובינו יש SOFT START ) ככה אתה לא מסתכן בריסוק אם תרצה "לבטל" ... מנוסים יותר כבר יכולים לשים את HOLD על 0 אחוז או פחות ...
אם גובנדור זה כבר נהפך לטיפה מסובך אם יש לך שלט 6-7 ערוצים ...
תקנו אותי אם טעיתי :)
שגיא המשך כך ! אתה מספק בריכת מידע חשובה שהרבה אנשים רוצים לדעת ולרובינו אני משאר קשה להבין את הכל באנגלית ועוד במאמרים ...
גיא

shlomiv10
22-04-2010, 13:04:12
כל הכבוד עוד הארה.

hai
22-04-2010, 22:01:30
הערך - 0 ב HOLD שווה לסטיק מצערת במינימום.

כל שינוי בערך הוא ביחס לנקודה זו.