התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שאלה כיוון גיירו במסוק חדש (ע"י מטיס חדש)



shpigi
01-08-2010, 07:14:09
שלום לכולם
אני חדש בתחום ההטסה.
הרכבתי לבד טירקס 600 ניטרו פרו.
נעזרתי באלון מהובי ניטרו שעשה עליו סיבוב כיוונים במשך מספר שעות (עשה לי בית ספר) וגם עשיתי איתו שני שיעורי הטסה.
לצערי, לא נותר לנו זמן לכוון את הזנב והגיירו (הייתי להוט להספיק להטיס).

כרגע, המצב הוא שלאחר הנעה, אם אני ממריא, המסוק לא שומר כיוון. אם אני נוחת, משקשק את מתג מצב הגיירו מספר פעמים ומחכה כמה שניות (בקיצור, מאפס את הגיירו?) הבעייה נעלמת עד לטיסה הבאה.

מצאתי את המאמר הזה:
http://www.helituning.com/index.php/setup/gyros/149-futaba-gy401-setup.html

למיטב הבנתי הפתרון הוא להאריך או לקצר את מוט ההיגוי של הזנב בהתאם לכיוון הסבסוב בריחוף, להרים שוב לאוויר וחוזר חלילה עד שהכיוון נשמר, אבל אין שם התייחסות לפתרון הקצר טווח של איפוס הגיירו לאחר ההנעה..

האם כיוון אורך מוט ההיגוי של הזנב זה הדבר הנכון לנסות?

תודה.
לביא

אגב - מנצל את ההזדמנות להודות לאלון. אחלה מדריך, מאד מקצועי !

wonderd
01-08-2010, 07:35:46
מההה???? מה זאת אומרת לשקשק את מתג הג'יירו??

אם אתה מטיס ללא כיוון ג'יירו, אתה מסתכן באובדן המסוק/באובדן סרוו זנב ובעוד כל מיני תופעות 'שוליות'..טפל בזה בהקדם, זה חשוב מאוד.
הבדיקה של כיוון הזנב מתבצעת במצב RATE - אם ישנה 'נדידה' של הזנב לכיוון כלשהו - הכי קל יהיה להזיז את סרוו הזנב על הבום מעט בכל פעם עד שהתופעה תיעלם. אח"כ מעבירים למצב HH ומטיסים ככה.
אם עדיין יש נדידה מזערית, אפשר לקזז קליק אחד או שניים לכיוון הרצוי, לא יקרה כלום.

שחר לזרוב
01-08-2010, 08:34:10
לגבי ג'יירו ה-401 של פוטאבה, ולפי התיאור שלך שאתה מאפס את הג'יירו ע"י "שיקשוק" המתג, אני יכול רק לנחש שאתה מדליק את השלט והמסוק כשהג'יירו לא במצב נועל.
הג'יירו הזה צריך להתאפס בכל הדלקה מחדש. את האיפוס הוא עושה בזמן ההפעלה ורק אם המפסק בשלט מכוון למצב שומר (HEADING HOLD).
אם אתה מדליק את המסוק כשהמפסק בשלט ששולט על הג'יירו נמצא במצב שלא נועל, אז הג'יירו לא יתאפס ולכן אתה צריך "לשקשק" את המפסק - כדי לאפס את הג'יירו.

באופן כללי, הכיוון האופטימלי של הג'יירו הזה צריך להיות כאשר זרוע הסרוו ב-90 מעלות. קיזוז ב-0 והמסוק שומר אף לרוח במצב רגיל (לא נועל). את זה משיגים ע"י שינוי אורך מוט ההיגוי עד שהמסוק לא מסתחרר במצב רגיל. עדיין, צריך לבצע את ההדלקה של המסוק כאשר המפסק בשלט במצב נועל.

בהצלחה.

נאור
01-08-2010, 09:09:17
נסה לעשות ביינדינג למקלט מחדש
בדוק שהנורה בג'יירו דלוקה קבוע אחרי הדלקת המסוק

נאור
01-08-2010, 09:14:19
הבדיקה של כיוון הזנב מתבצעת במצב RATE - אם ישנה 'נדידה' של הזנב לכיוון כלשהו - הכי קל יהיה להזיז את סרוו הזנב על הבום מעט בכל פעם עד שהתופעה תיעלם. אח"כ מעבירים למצב HH ומטיסים ככה.
אם עדיין יש נדידה מזערית, אפשר לקזז קליק אחד או שניים לכיוון הרצוי, לא יקרה כלום.

סרוו על הבום ? :rolleyes:

ולא מקזזים ג'יירו במצב HH

wind556
01-08-2010, 09:20:13
לא ברור לי איך המסוק הוטס ועוד שני שיעורי הטסה ללא כוון מלא של הג'יירו

asafh1
01-08-2010, 09:54:35
לא ברור לי איך המסוק הוטס ועוד שני שיעורי הטסה ללא כוון מלא של הג'יירו


+1

עמיתפורת
01-08-2010, 10:00:19
לפי התאור שלך הזנב שלך לא מקוזז ואין לך מספיק פיצוי מיכני ולכן הג'ירו מתחרפן לך כל הזמן כי הוא פשוט לא מקוזז.

wonderd
01-08-2010, 10:47:50
סרוו על הבום ? :rolleyes:

ולא מקזזים ג'יירו במצב HH

לא שמתי לב לסוג המסוק...:o:o

לגבי הקיזוז - מה אתה עושה אם המסוק מכוון אבל נודד קצת ב HH? אצלי קליק אחד בקיזוז פתר את הבעיה, אני מסכים שזהו לא המצב האופטימלי שאליו אפשר להגיע.

AMIR
01-08-2010, 12:28:53
לפי התאור שלך הזנב שלך לא מקוזז ואין לך מספיק פיצוי מיכני ולכן הג'ירו מתחרפן לך כל הזמן כי הוא פשוט לא מקוזז.

היי עמית, הכוונה היא שהג'יירו לא מכוון מכאנית?
כלומר אמצע סרוו וזוית אפס ללהבי הזנב?...

או שהכוונה היא שהג'ירו לא שומר מספיק (כלומר גיין או להגדיל טווח לתנועת הסרוו?)

תודה.

hai
01-08-2010, 13:01:49
אני במקומך לא הייתי מטיס עד שהייתי מבקר אצל אדם מנוסה שיכוון כמו שצריך.
ועוד נקודה, בכל הפעלה יש להמתין, מבלי להזיז את המסוק, מספר שניות עד שה401 יתאפס כשהוא במצב נועל זנב -HH

shpigi
02-08-2010, 08:40:14
תודה על כל התגובות.

להבנתי:

- עלי לוודא שהדלקתי את המקלט כשהשלט אכן במצב HH ושהנורה האדומה בגיירו דולקת קבוע ולא מהבהבת (לאחר המתנה של מספר שניות).
- לאחר מכן, להמריא במצב RATE מול הרוח ולבדוק שמירת כיוון ללא קיזוז בשלט (זרוע סרוו ב90). במידה ולא: לקצר \ להאריך מוט היגוי בהתאמה.
- עדיף להעזר במישהו מנוסה אחרת אני סתם מסתכן (אלון - אני בדרך..).

* מצטרף לשאלה של אמיר את עמית, לא הבנתי..

תודה
לביא

הבוררר
02-08-2010, 10:11:38
כיוון מכאניי נכון הוא:
זרוע סרוו 90 מעלות וזרוע מכאנית 90 גם כן, בסופו של דבר ייתנו פיצוי של 2-3 מעלות בלהבי הזנב-זהו המצב הנדרש!(הערה: כיוון זה מתבצע כאשר הגיירו אינו במצב נועל!!)
ההגיון ב2-3 מעלות סטייה האלה הוא שהמסוק תמיד שואף לסטות שמאלה(חרטום המסוק!!) עקב מומנט הפיתול הקיים במסוק (שנגרם כתוצאה מהכוח שהמנוע מפעיל על הלהבים כדי לסובב אותם-חוק הפעולה והתגובה של ניוטון) ולכן נדרש פיצוי מכאני כדי לתקן את הנ"ל.
אך הכיוון אינו מסתיים כאן:
בשטח עליך לרחף עם המסוק כשהגיירו אינו במצב נעול ולכוון מכאנית בפושרוד הזנב כנגד כיוון הסטייה של החרטום, עד אשר תוכל לרחף עם המסוק במצב לא נעול והחרטום נשאר ישר!
לאחר מכן הקלק פעמיים את מפסק הגיירו והעבר אותו למצב נועל.
אני אישית עדיין ממליץ לך ללכת למישהו מנוסה שיכוון לך- כי יש עוד מס' כיוונים.
מקווה שעזרתי! :)

ZvikaF
02-08-2010, 19:13:50
שים לב שכמו שהבורר כתב: מצב 0 מקוזז מיכאני של הזנב מתקבל בזוית להבי זנב של כמה מעלות.
(פיצוי למומנט הרוטור הראשי)

הבוררר
02-08-2010, 20:14:12
+1 וכמובן שאין לגעת לחלוטין בקיזוז או בSUB TRIM

shpigi
03-08-2010, 05:49:18
כיוון מכאניי נכון הוא:
זרוע סרוו 90 מעלות וזרוע מכאנית 90 גם כן, בסופו של דבר ייתנו פיצוי של 2-3 מעלות בלהבי הזנב-זהו המצב הנדרש!(הערה: כיוון זה מתבצע כאשר הגיירו אינו במצב נועל!!)
...
אני אישית עדיין ממליץ לך ללכת למישהו מנוסה שיכוון לך- כי יש עוד מס' כיוונים.
מקווה שעזרתי! :)

קבלתי, אכן עזרת, תודה!

bartovmoti
03-08-2010, 10:40:16
לדעתי, ההתעסקות עם המכניקה מיותרת מה גם שאתה אומר שאלון מהובי ניטרו כיוון לך את המסוק אז חבל על הזמן.
רק תוודא 3 הדברים הבאים:
1. כשהסרוו ב 90 מעלות
2. הסליידר במרכז הציר של הזנב (כל כיוון של מעלה/מילימטר לכאן או לכאן לא ישנה לג'ירו בכלל! )
3. ושאין שום התנגדות לסרוו (נתק את הפושרוד מהסרוו והזז עם היד ותראה שהכל חופשי ללא תקיעות)

ציינת שכשאתה מנחית ומשקשק עם המפסק אז הבעיה נעלמת נכון, זה אומר שהמכניקה בסדר גמור ומשהו בבקרה של הג'ירו לא בסדר. יכול להיות שנגעת בקיזוז !

תוודא שהקיזוזים שבנורמל/איידל 1,2 זהים ובשום אופן אבל בשום אופן לא לגעת בקיזוז של הזנב!!

סתם לצורך העניין בוא תעשה את הניסוי הבא, הדלק את המערכת וחכה שהג'ירו ינעל (נורה אדומה קבועה), עכשיו על הקרקע התחל להזיז את הקיזוז של הזנב כמה קליקים ואז תראה דבר מעניין.. הנורית שעל הג'ירו מתחילה להבהב!! זה אומר שאתה כבר לא במצב נעילה הבנת ? עכשיו במצב הזה שקשק עם המפסק ותראה ששוב הג'ירו ננעל כי אתה כאילו מלמד אותו שעכשיו זה האפס החדש.

קשה לי להאמין שהמראת לפני שהג'ירו ננעל.. אז לפי דעתי מה שקרה אצלך זה שאולי הגיין קצת נמוך, אתה המראת ראית שיש לך זליגה בזנב אז כשהמסוק באויר התחלת לגעת בקיזוז ואז הנחתת וראית פתאום שהנורה מהבהבת, אז שקשקת עם המפסק וההבהוב פסק..

הבוררר
03-08-2010, 11:05:05
bartovmoti
בהתייחסות להערה מס'2 שציינת בהודעתך:
אפילו חצי סיבוב של הלינק בפושרוד הזנב לכאן או לכאן (מה שלכאורה לא גורם כמעט לשינוי ויזואלי) ועוד איך משנה, ובהחלט מורגש באויר (אמנם במצבים קיצוניים-אבל אם כבר ללמוד אז כמו שצריך)
ואם אתה מנחית ומשקשק עם מפסק הגיירו והבעיה נעלמת-זה לא אומר שהמכאניקה בסדר גמור!!!!!
מקווה שהארתי את עיניך....:)

אגב גם אני חשבתי כמוך- עד שחכם ממני בא והראה לי אחרת....

bartovmoti
03-08-2010, 12:18:17
bartovmoti
בהתייחסות להערה מס'2 שציינת בהודעתך:
אפילו חצי סיבוב של הלינק בפושרוד הזנב לכאן או לכאן (מה שלכאורה לא גורם כמעט לשינוי ויזואלי) ועוד איך משנה, ובהחלט מורגש באויר (אמנם במצבים קיצוניים-אבל אם כבר ללמוד אז כמו שצריך)
ואם אתה מנחית ומשקשק עם מפסק הגיירו והבעיה נעלמת-זה לא אומר שהמכאניקה בסדר גמור!!!!!
מקווה שהארתי את עיניך....:)

אם משחק עם המפסק פתר את הבעיה זה אומר שלפני זה הוא לא היה במצב HH ועכשיו כן.
השאלה היא איך ולמה הוא הגיע למצב שהוא יצא מ HH..

ולגבי המכניקה, כשהג'ירו במצב HH הוא אמור להתגבר על סטיות קלות במכניקה כלומר אין מה לגעת בזה יותר.
אתה אומר מורגש ב"מצבים קיצוניים", הבחור פה נמצא בשלב של ללמוד להטיס ואתה מדבר על מצבים קיצוניים? יש לו סטיות בריחוף פשוט זה מצב קיצוני? 401 זה לא גי'רו ב 10$! הוא אמור
לאכול את זה יפה מאד!

אם תסתכל בסרטון של בוב תראה שהוא לא מתעכב יותר מדי על מכניקה ובמקרה של 401 הכללים ברורים, סרוו 90 מעלות, סליידר באמצע הציר, כיוון לימיט ושלום על ישראל. מכאן והלאה זה כבר שאלה של גיין או של דברים אחרים מסביב.

הבוררר
03-08-2010, 12:29:07
אני מאמץ את הגישה של לדעת דברים בשלמותם מאשר לדעת חצאי דברים, ולהעלות מסוק מג'עג'ע לאויר.. להזכירך ולכולנו אלא מסוקים וכבר נוכחנו לדעת כמה מסוכנים הם!
מעבר לכך הבחור החביב היה בחנות שכבר הזכירו את שמה ולא קיבל בה את המענה המלא ולכן הגיע לכאן עם הסוגייה הזו-משמע הוא רוצה ללמוד ואין יותר טוב מ-100%.
אגב אצלי לפחות ברגע שירדתי לעומקו המכאני של המסוק (להבין באמת איך דברים עובדים ולמה) שיפר לי משמעותית את רמת ההטסה, וזה ידידי נובע מלרדת לפרטים הקטנים.
חוץ מזה המידע כאן זורם בשפע ובחינם!! למה לא לקחת?!:confused:
:)

shpigi
03-08-2010, 20:50:12
רק לציין שבחנות לא ספקנו לעבור על הזנב והגיירו אבל שמתי לב, בזמן שעסקנו בכיוונונים אחרים, שנורת הגירו מהבהבת מדי פעם (אולי כתוצאה מהזזת המסוק כך שזה כנראה לא רלוונטי?)

בקצור, אני מאמין שבתהליך הבדיקה שהציעו כאן אני אגלה אם יש בעיה עם נעילת הגיירו.

אגב, הרכבתי את המסוק תוך צפייה בסרט הרכבה של בוב ולאחר שכיוונתי את הזרועות ל90 ו90 נאלצתי לקצר\להאריך מעט את מוט ההיגוי כדי למנוע בינדינג בקצות הטווח (ללא צמצום הטווח ע"י השלט או הגיירו או ע"י קיצור הזרוע של הסרוו).

בכל מקרה, תודה על כל התשובות. מבטיח לעדכן את השירשור אם\כאשר אדע מה מקור הבעייה.

ZvikaF
04-08-2010, 06:17:55
במוד HH נורת הגיירו תהבהב כל פעם שיש לה פקודה שונה מ 0.
נגעת בסטיק השמאלי, או בקיזוז כיוון ?

אני מניח שאתה יודע זאת.. אבל המסוקים האלו "צעצועים" מסוכנים וצריך לקחת זאת החשבון :eek:

הבוררר
04-08-2010, 11:42:54
:)+10

bartovmoti
04-08-2010, 12:26:57
רק לציין שבחנות לא ספקנו לעבור על הזנב והגיירו אבל שמתי לב, בזמן שעסקנו בכיוונונים אחרים, שנורת הגירו מהבהבת מדי פעם (אולי כתוצאה מהזזת המסוק כך שזה כנראה לא רלוונטי?)

בקצור, אני מאמין שבתהליך הבדיקה שהציעו כאן אני אגלה אם יש בעיה עם נעילת הגיירו.

אגב, הרכבתי את המסוק תוך צפייה בסרט הרכבה של בוב ולאחר שכיוונתי את הזרועות ל90 ו90 נאלצתי לקצר\להאריך מעט את מוט ההיגוי כדי למנוע בינדינג בקצות הטווח (ללא צמצום הטווח ע"י השלט או הגיירו או ע"י קיצור הזרוע של הסרוו).
למנוע בינדינג ?? ממתי עושים את זה ע"י שינוי מכני? ואיך בדיוק? בשביל זה יש לך לימיט על הג'ירו בדיוק עבור זה הוא מיועד אחי.
בכל מקרה, תודה על כל התשובות. מבטיח לעדכן את השירשור אם\כאשר אדע מה מקור הבעייה.

לדעתי, אתה צריך לבדוק מחדש את כל הסט-אפ של הזנב בשלט ובמסוק עצמו.
אם אתה צריך עזרה אתה מוזמן להתקשר אלי ואני אעזור לך בכיף

הבוררר
04-08-2010, 13:59:12
+1 :)