PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה שאלה בנושא פרופים



e-nigma
24-08-2010, 14:56:59
היי חברים!

רציתי לשדרג ( אולי רק אם זה באמת יעזור ) את נושא המהירויות בטיסני פיילון שיש לי:
חוץ משיפור המנועים עם אגזוזי NELSON רציתי לשאול האם פרופ 3 להבים ישנה משהו
ובלי קשר איך אני מחשב פרופ כזה? כלומר מה תהיה המידה של פרופ כזה מול פרופ 2 להבים לדוגמא:
3 להבים 13X8 מקביל ל- 2 להבים 13X10...? מה החישוב הכללי שעושים בכדי לעבוד עם 3 להבים?
ובכלל מה נותן פרופ 3 להבים ....? מהירות או יותר כוח?

תודה לכל העונים :)

erazz
24-08-2010, 15:44:04
התשובה הקצרה היא לא.

פרופלור 3 להבים לא ישפר דבר פרט למרווח קרקע. במטוסים גדולים משתמשים בריבוי להבים כדי לאפשר למנועים עם *המון* כוח לסובב פרופלור בגודל סביר. אצלנו אין לזה סיבה מעבר למרווח קרקע.

בעקרון תוריד 10% בקוטר על כל להב שאתה מוסיף -> פרופלור 13x10 עם 2 להבים יהפוך ל-12x10 עם 3 להבים. זה לא ממש מדוייק אבל זה קירוב לא רע.


ולבסוף לענייני מהירות. ע"מ לשפר מהירות מגדילים מנוע. נקודה. יותר כוח=יותר מהירות.

flatspin
24-08-2010, 17:08:38
ברצוני להוסיף ולהרחיב על דבריו של ארז.
בטיסני פיילון אתה מחפש מהירות. את המהירות תקבל באמצעות מנוע בעל סל"ד גבוה ככל הניתן. במהירויות סיבוב גבוהות, יעילותו של פרופלור 3 להבים נופלת מיעילותו של פרופלור 2 להבים. ככל שהסל"ד גבוה יותר, הפער הולך וגדל. הפתרון, להשגת סל"ד גבוה למנוע נתון, הוא להקטין את קוטר הפרופלור ולהגדיל את הפסיעה, בתחום האפשרי והסביר. ריצת ההמראה תהיה עצלה במידת מה, אבל המהירות הסופית תהיה גבוהה ביותר.
פרופלורים בעלי 3 להבים מתאימים בעיקר למנועי 4 פעימות, המסתובבים לאט, באופן יחסי, ומפתחים מומנט גבוה. סיבה נוספת לשימוש בפרופלור 3 להבים היא עוצמת הרעש הפחותה, דבר שהוא קריטי בתחרויות F3A, למשל.

e-nigma
26-08-2010, 00:24:43
תמיד הבנתי את עניין המהירות מול עניין הכוח אבל יש כאן פרדוקס שלא מובן לי כלל:
לדוגמא אם ניקח 2 מנועים בעלי נפח זהה פחות או יותר אחד מהיר והשני חזק
המהיר יוכל לסובב פרופ בעל פסיעה מסויימת ב- 17000 סל"ד למשל
אבל החזק יוכל לסובב פרופ בעל פסיעה גבוהה יותר בסל"ד של 10000
הגדלתי את הפסיעה קיבלתי יותר מהירות למרות שהסל"ד נמוך לא ככה...?

לדוגמא: DA 50 עובד עם פרופ 22X8 בסל"ד של 6000 פלוס מינוס
אם אני אשנה את הפרופ בהתאמה כלומר אקטין את הקוטר ואגדיל את הפסיעה עד למצב
שהוא יסובב עם אותו כוח ואותו סל"ד פרופ של 16X14 או 14X14 ?
התוצאה תהיה מהירות לא? ועדיין המנוע לא יאבד מהכח ויסובב 14X14 ב-6000 סל"ד אומנם
אבל הטורק שאני אקבל יהיה פי כמה יותר חזק מ22X8 ...

לכן עניין הפסיעה מול קוטר מול כוח או סל"ד גבוהה כלל לא מובן לי
האם בשורה תחתונה סל"ד גבוהה יתן את הביצועים או כוח שיסובב פסיעה רצינית ....? :confused:

adibenbasat
26-08-2010, 22:03:48
אוקיי- אשתדל, בכדי להשיג מהירות גבוהה צריך להתייחס לכול הפרמטרים ב"חבילה", הראשון והקובע הוא הטיסן- המבנה של הטיסן, איזה היתנגדות הוא מייצר? לדוגמא: טיסני הוטליינרים\פיילונים בנויים באופן חלק עם גוף ופרופיל דק ומעט מאוד גרר, עכשיו במהירות גבוהה כאשר יש התנגדות מהרוח טיסני הפיילון חותחים את האויר די בקלות ולכן קל להם לנוע במהירות ובמקרה שלהן יתאים מנוע עם kv גבוהה (ולא ממש חזק) ופרופ קטן (בדרך כלל בין 4.1x4.1 ל-4.75x4.75). הדוגמא ההפוכה והנפוצה: פנג'ט, טיסן בעל התנגדות גבוהה בהרבה לאומת הפיילונים ולכן במהירות כשיש התנגדות גבוהה הוא זקוק להרבה יותר כוח בכדי ל"נצח" את הרוח, לכן ניקח מנוע עם kv יותר נמוך אך שמייצר יותר כוח, אותו עיקרון של תיבת הילוכים. דוגמא נוספת: מכוניות ספורט, בעלות כ"ס גבוהה בכדי לגבור על התנגדות הרוח- לא מספיק שהגלגלים יסתובבו מהר.. זהו מקווה שיותר מובן:).

e-nigma
26-08-2010, 22:41:26
ההסבר מובן ביותר ומקובל כמובן אבל אני לוקח לדוגמא טיסן אחד שהוא פיילון בעל התנגדות נמוכה
מוטת כנפיים 2 מטר .... לפי ההסבר שלך צריך להתאים לו מנוע בעל סל"ד גבוה מכיון שאין לטיסן גרר משמעותי , ברור לך שאם אשים עליו מנוע ג'ט 60 שמגיע לסלד של 21000 הטיסן לא ימריא אפילו
אני חייב לשים עליו מנוע גדול יותר אבל מנוע גדול זה אומר פחות סל"ד ויותר כוח מן הסתם
אז עדיין הפיילון הזה מצריך מנוע חזק שיכל למשוך אותו ושיוכל כמובן לסובב פרופ גדול
ושוב אני שואל לגדלים כאלה מה עדיף מנוע גדול שמייצר סל"ד יחסית גבוה ( ניטרו 2 פעימות )
או מנוע חזק שיכול לסובב פסיעה רצינית על קוטר קטן ( בנזין או 4 פעימות )

Boaz Barnea
27-08-2010, 01:23:31
התפרצת לדלת שנראה שלעולם לא תיסגר!
הויכוח די נצחי
מנוע גדול עתיר כח = כבד
לטעמי שתי אפשרויות לפניך האחת לעבור למנוע סילוני והשניה לחשמלי עתיר וואטים
וכבר ראיתי כזה מחושמל נראה די מהיר, לא נמדדה המהירות
לעומת זאת יש לי מוסטנג 25E של היפריון פרופ 10X10 ב-70 אמפר הוא נמדד ב-200 קמש'
בהצלחה

adibenbasat
27-08-2010, 18:04:05
כול טיסן צריך רמה מסויימת של כוח ועל כך דיברנו, כאשר שמים מנוע בעל סל"ד לא גבוה במיוחד אך עם הרבה כוח יש לנו את האפשרות לשים פרופ עם פיצ' חריף\גבוה משום שלמנוע יש את הכוח לסובב אותו (פיצ' משמעותו- התקדמות הטיסן בכול סיבוב של פרופ), האמת לשאלתך נמצאת די באמצע(הפרמטר הקובע הוא מבנה ומשקל הטיסן), אני חושב שבמקרה שלך עדיף מנוע 2 פעימות, מנוע עם סל"ד לא נמוך אך גם עם לא מעט כוח, ולכן הפרופ לא יכול להיות גדול מדי, חשוב לציין שהמנוע מתאמץ (למשל שיש עליו פרופ גדול עם פסיעה גדולה)- הוא לא מגיע לסל"ד שהוא אמור, ועל כך מומלץ בכול ספר הוראות של המנוע (איזה פרופים המנוע המסויים יכול לשאת) , דבר נוסף, פרופ ככול שהוא יותר ארוך\גדול הוא יוצר "קיר" גדול יותר בחזית הטיסן ובעצם מייצר גרר מאוד משמעותי, כך שבכדי להגיע למהירות גבוהה, צריך לשאוף לפרופ "מרובע" (14x14 12x12)-עם פיצ' גבוהה ולא ארוך- כמובן בהתאם ממנוע. עוד משהו, הוזכר שמנוע חזק -גם כבד, זה נכון ויכול להיות שלטיסן היה קושי לסחוב בעליות, אך בטיסני פיילון אנחנו רוצים מהירות בעיקר בבזים (בירידה) ומשקל יותר רק עוזר לטיסן להתמודד עם הגרר, שווה לבדוק את הדברים, בעיקר אילו פרופים מתאימים לכול מנוע וההספקים של כול אחד, הכיוון לדעתי 2 פעימות-חזק! (גם אם קצת כבד בירידות הטיסן יפתח מהירויות גבוהות):).

e-nigma
27-08-2010, 23:13:16
תשובה ממצה ביותר עדי תודה עכשיו יש לי את הכלים לבנות סט אפ מתאים תודה!

adibenbasat
28-08-2010, 11:05:14
בכיף ובהצלחה:)