התחברות

צפייה בגרסה מלאה : טעינה של מספר סוללות במקביל



bymannan
08-09-2010, 06:50:17
תסלחו לי שאני פותח שרשור חדש. אני פשוט לא מצליח לאסוף את המידע הזה מכל השרשורים השונים וחשוב לי שהמידע הזה יהיה מסודר.

עם מטען כזה (Turnigy Accucel-6 50W 6A):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

איך מחשבים כמה סוללות המטען מסוגל להטעין במקביל?

אם המטען הוא 6A ומיועד ל6 תאים, זה אומר שהוא מסוגל להטעין:
6 סוללות תא אחד במקביל
3 סוללות 2 תאים במקביל
2 סוללות עם 3 תאים במקביל

ככה זה עובד?

אייל שפירא
08-09-2010, 07:22:00
המטען יכול לספק מתח טעינה ל6 תאים במקביל, אבל חוץ משני החוטים של הסוללה יש גם משהו שנקרא "בלאנסר" שזו צמה שמחוברת בין התאים ומאפשרת מדידה מדוייקת של המתח בכל אחד מהם.

אתה לא יכול לחבר שש סוללות של תא אחד ביחד לפלוס והמינוס ולטעון אותן, כי אתה תגרום לטעינת יתר ולפיצוץ. אתה חייב לטעון עם בלאנסר או לפחות לטעון סוללה שכבר איזנת בעבר.

יש מפצל בלאנסר שמאפשר לך לטעון שתי סוללות 3 תאים במקביל כסוללת 6 תאים:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10993
זה עובד טוב רק כששתי הסוללות פרוקות באותה מידה, כלומר שהמתח בכל 6 התאים יחסית קרוב.

אין כיום למיטב ידיעתי מפצל לטעינה מאוזנת של 3 סוללות 2 תאים או 6 סוללות תא אחד, למרות שיש את הדבר הזה: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10621&Product_Name=2_Pin_JST_plug_with_6_x_Pico_plug_cha rging_harness

מצד שני אתה יכול לקנות את המטען הזה ולטעון 4 סוללות 6 תאים במקביל (בC נמוך):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170&Product_Name=Turnigy_4x6S_Lithium_Polymer_Battery_ Pack_Charger
או 5 סוללות 3 תאים:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10708&Product_Name=Turnigy_X5_3S_5_port_Lithium_polymer_ Battery_Charger

ziki
08-09-2010, 07:54:17
תסלחו לי שאני פותח שרשור חדש. אני פשוט לא מצליח לאסוף את המידע הזה מכל השרשורים השונים וחשוב לי שהמידע הזה יהיה מסודר.

עם מטען כזה (Turnigy Accucel-6 50W 6A):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

איך מחשבים כמה סוללות המטען מסוגל להטעין במקביל?

אם המטען הוא 6A ומיועד ל6 תאים, זה אומר שהוא מסוגל להטעין:
6 סוללות תא אחד במקביל
3 סוללות 2 תאים במקביל
2 סוללות עם 3 תאים במקביל

ככה זה עובד?

במקביל אין לך הגבלה למספר הסוללות כל עוד לא חרגת בשימוש בסוללות של עד ל 6 תאים ושכולם יהיו בעלות מספר תאים זהה, אתה לא משנה את המתח אלה רק עולה בקיבולת ובהתאם לכך מאריך את זמן הטעינה בהתאם (אתה מוגבל בהספק של 50W) + עליך לייצר מתאם מתאים (לא נראה לי שיש כזה מוכן בשוק).
בטור יש לך הגבלה של מספר התאים המקסימלי אליו יועד המטען בזמן שירשור הסוללות (במקרה שלך 6 תאים) ואתה צריך להשתמש במתאם מתאים על מנת לשמור על איזון התאים בזמן הטעינה.

bymannan
08-09-2010, 09:15:45
עכשיו הבנתי את הרעיון. תודה.

יש המלצה לטען טיפה יותר רציני? נניח 8 אמפר? בסביבות 30-35 דולר?

guyst
08-09-2010, 09:37:13
http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?t=27062

ziki
08-09-2010, 10:12:55
עכשיו הבנתי את הרעיון. תודה.

יש המלצה לטען טיפה יותר רציני? נניח 8 אמפר? בסביבות 30-35 דולר?

מטען לא מחפשים לפי אמפר אלא לפי הספק ומטרה, תגדיר קודם למה הוא מיועד על מנת שלא תוציא סתם כסף ותקבל המלצות לא רציניות

bymannan
08-09-2010, 13:42:18
אני חושב שהמטרה הסופית היא להטעין 9 תאים - 3 סוללות 2200mAh עם 3 תאים.

ziki
08-09-2010, 15:45:10
אני חושב שהמטרה הסופית היא להטעין 9 תאים - 3 סוללות 2200mAh עם 3 תאים.

אם זו המטרה אז תחליף מטען

Boogle
09-09-2010, 00:11:30
יש פה טעות קונספטואלית שאני חייב להבהיר לאנשים:

1. טעינה בטור היא הטעינה היחידה הנכונה לסוללות ליפו למי שרוצה להמנע מ"פיצוצים" ולשמור על חיי הסוללות שלו (חיבור במקביל גורם לזרמים בין סוללות לא שוות >חימום>סכנת פיצוץ).
2. לטעינה בטור יש מגבלה אחת מהותית, אם ההפרש בין מתח הסוללות הנפרדות גדול מכמה עשיריות וולט, הטעינה לא תתבצע נכון ויש סכנת פיצוץ.

לדוגמא, נניח ושתי סוללות מוטענות בטור (3S+3S) ואחת במתח של 11.5V והשניה 9.5V, המטען יראה אותן כסוללה אחת במתח של 21V ויטעין למתח מטרה של 25.2V.
אממה, כשהסוללה של ה11.5V תגיע ל12.6 הוא עדיין לא יהיה ב25.2V ואז הסוללה הזו תקבל עודף מתח = סכנת פיצוץ.

ולכן, השימוש במחברי טעינה בטור טובים רק לסוללות שיצאו מאחסנה כשכולן במתח דומה בטווח של עשיריות וולט בודדות !!

לכל פעילות אחרת , קנה לך עוד שני מטענים ב19$ כ"א ובא לציון הגואל.

bymannan
10-09-2010, 16:48:38
תודה רבה על ההסבר. אם ככה אני לא מבין למה יש דבר כזה Balance? זה לא אמור להטעין כל תא עד ל3.7V ולא משנה אם הסוללות עטופות באותה האריזה או לא?

אייל שפירא
10-09-2010, 19:44:15
אם יש לך ארבע מגירות באותו הארון ובכל אחת יש עשרה זוגות גרביים, ואתה פותח והופך את כולן על הרצפה, איך תדע להחזיר למגירות את אותו מספר גרביים?
הבלאנסר מחובר אישית לכל תא בסוללה, והפלוס והמינוס מחוברים לכולם יחד.

ziki
10-09-2010, 20:10:04
[QUOTE=Boogle;189510]

"לדוגמא, נניח ושתי סוללות מוטענות בטור (3S+3S) ואחת במתח של 11.5V והשניה 9.5V, המטען יראה אותן כסוללה אחת במתח של 21V ויטעין למתח מטרה של 25.2V.
אממה, כשהסוללה של ה11.5V תגיע ל12.6 הוא עדיין לא יהיה ב25.2V ואז הסוללה הזו תקבל עודף מתח = סכנת פיצוץ."

בוגל, הדוגמא שנתת לא נכונה.
המטען שואף לאזן תאים תוך כדי טעינה, לצורך העניין 2 סוללות של 3 תאים בטור מופיעות כסוללה אחת של 6 תאים, המטען אינו בודק רק את מתח הסוללה המחוברת אליו, הוא יודע גם בכמה תאים מדובר.
הדוגמא שדיברת עליה מדמה סוללה של 6 תאים שאיננה מאוזנת (גם אם מדובר בהפרשים גדולים בין התאים), בשלב מסויים במהלך הטעינה (תלוי במטען) תופסק הטעינה לתאים שהגיעו ל 4.2V והמטען ישאף להטעין את התאים הריקים יותר, במידה ומדובר במטען תקין אין כאן שום סכנה של פיצוץ, מטען שממשיך לכיוון של טעינת יתר איננו תקין.
במידה והסוללות תקינות הרי שבסופו של תהליך התאים יאוזנו כולם ל 4.2V.
בקשר לחיבור תאים במקביל, אני מסכים בהחלט, אפשרי כאשר מודעים טוב מאד למצב כל התאים המחוברים ובכל מקרה לא מומלץ.

Boogle
10-09-2010, 20:36:57
ציקי, מה שכתבת תופס רק במצב טעינת BALANCE, במצב FAST הבאלנס לא מבוצע רוב הטעינה אלא רק בסוף הטעינה.
הסכנה קיימת בחלק מהמטענים ובכל אופן ניסיונות לטעון סוללות בעלות הפרשים גדולים מביאה לטעינה מלאה לתאים המלאים ועצירת טעינה בתאים הלא טעונים.
בקטע הזה אני בעד BETTER SAFE THAN SORRY

נולד לטוס
11-09-2010, 01:05:29
ציקי, מה שכתבת תופס רק במצב טעינת BALANCE, במצב FAST הבאלנס לא מבוצע רוב הטעינה אלא רק בסוף הטעינה.
הסכנה קיימת בחלק מהמטענים ובכל אופן ניסיונות לטעון סוללות בעלות הפרשים גדולים מביאה לטעינה מלאה לתאים המלאים ועצירת טעינה בתאים הלא טעונים.
בקטע הזה אני בעד BETTER SAFE THAN SORRY

ממש לא נכון ידידי זה בדיוק אותו דבר רק במצב fast להבדיל מ balance אין את השלב הארוך בנסיון לדחוף ולדחוף עד שהמטען מחליט שהסוללה מלאה ,פשוט הטענה מאוזנת עד בערך 95%

Boogle
11-09-2010, 01:39:25
ממליץ לכם (המבינים) לנסות בבית לטעון שתי סולללות 3 תאים שאחת באזור ה11.5V ואחת באזור ה9.5V ולראות מה יקרה.

תאוריה לחוד ומעשים לחוד.
(מבטיח שהסוללה הריקה יותר לא תטען כמו השניה במצב FAST)

ziki
11-09-2010, 07:25:45
ממליץ לכם (המבינים) לנסות בבית לטעון שתי סולללות 3 תאים שאחת באזור ה11.5V ואחת באזור ה9.5V ולראות מה יקרה.

תאוריה לחוד ומעשים לחוד.
(מבטיח שהסוללה הריקה יותר לא תטען כמו השניה במצב FAST)

בוגל, צר לי אבל אתה שוב טועה.
כאחד שהמחזיק ציוד טעינה מלא בבית (מספר מטענים, מפצלים וסוללות) טענתי לא פעם זוג סוללות של 3 תאים שירדו מהטסות שונות עם זמני הטסה שונים ולא היתה שום בעיה למטען לאזן את התאים במצב FAST בינם לבין עצמם ובין הפקים שחוברו.
כמו שנולד לטוס כתב, כל ההבדל מתבטא ב FAST בדילוג על שלב האיזון וטעינת התאים מ 95% ל 100% בלבד, איזון התאים במטען תקין מתבצע לאורך כל תהליך הטעינה, המטען אמור להפסיק טעינה אם הוא לא מצליח לטעון תא מסויים לפרק זמן המוגדר לו.
יתכן וישנם מטענים שמתנהגים שונה ולא מבצעים איזון לאורך כל תהליך הטעינה (אין לי ניסיון עם כל המטענים) אז לדעתי מצב ה BALANCE אמור לפתור את העניין אך בטח ובטח שאתה לא אמור להסתכן בפיצוץ כהגדרתך בחיבור סוללות בטור, אם נכון היה הדבר הרי שכל ניסיון לטעינת סוללה עם תא כושל היה מסכן אותך בפיצוץ הסוללה וזה לא נכון.

haimgil
11-09-2010, 09:18:27
אם יש תא מת אז המטען יתריע על נתק בסוללה או בקונקטור. וכך היה נימנע פיצוץ.
המפצל נועד לזוג סוללות שחוברו לטיסן עם אם מתאם טורי או מקבילי ולכן ברוב המקרים הסוללות ירדו כשהם פרוקות יחסית שווה בשווה. לכן טעינה בבלנסר תהיה מוצלחת וקצרה .אך בהפרשים גדולים זמן הטעינה יהיה ארוך במיוחד וצפויים להיות ציפצופים של התראות מסויימות.בקיצור לא מומלץ ליטעון זוג סוללות שניפרקו למתחים שונים למרות שתאורתית המצב מאפשר.

b1yossi
11-09-2010, 09:29:27
[QUOTE=Boogle;189510]

"לדוגמא, נניח ושתי סוללות מוטענות בטור (3S+3S) ואחת במתח של 11.5V והשניה 9.5V, המטען יראה אותן כסוללה אחת במתח של 21V ויטעין למתח מטרה של 25.2V.
אממה, כשהסוללה של ה11.5V תגיע ל12.6 הוא עדיין לא יהיה ב25.2V ואז הסוללה הזו תקבל עודף מתח = סכנת פיצוץ."

בוגל, הדוגמא שנתת לא נכונה.
המטען שואף לאזן תאים תוך כדי טעינה, לצורך העניין 2 סוללות של 3 תאים בטור מופיעות כסוללה אחת של 6 תאים, המטען אינו בודק רק את מתח הסוללה המחוברת אליו, הוא יודע גם בכמה תאים מדובר.
הדוגמא שדיברת עליה מדמה סוללה של 6 תאים שאיננה מאוזנת (גם אם מדובר בהפרשים גדולים בין התאים), בשלב מסויים במהלך הטעינה (תלוי במטען) תופסק הטעינה לתאים שהגיעו ל 4.2V והמטען ישאף להטעין את התאים הריקים יותר, במידה ומדובר במטען תקין אין כאן שום סכנה של פיצוץ, מטען שממשיך לכיוון של טעינת יתר איננו תקין.
במידה והסוללות תקינות הרי שבסופו של תהליך התאים יאוזנו כולם ל 4.2V.
בקשר לחיבור תאים במקביל, אני מסכים בהחלט, אפשרי כאשר מודעים טוב מאד למצב כל התאים המחוברים ובכל מקרה לא מומלץ.


ציקי, מה שכתבת תופס רק במצב טעינת BALANCE, במצב FAST הבאלנס לא מבוצע רוב הטעינה אלא רק בסוף הטעינה.
הסכנה קיימת בחלק מהמטענים ובכל אופן ניסיונות לטעון סוללות בעלות הפרשים גדולים מביאה לטעינה מלאה לתאים המלאים ועצירת טעינה בתאים הלא טעונים.
בקטע הזה אני בעד BETTER SAFE THAN SORRY


ממש לא נכון ידידי זה בדיוק אותו דבר רק במצב fast להבדיל מ balance אין את השלב הארוך בנסיון לדחוף ולדחוף עד שהמטען מחליט שהסוללה מלאה ,פשוט הטענה מאוזנת עד בערך 95%


ממליץ לכם (המבינים) לנסות בבית לטעון שתי סולללות 3 תאים שאחת באזור ה11.5V ואחת באזור ה9.5V ולראות מה יקרה.

תאוריה לחוד ומעשים לחוד.
(מבטיח שהסוללה הריקה יותר לא תטען כמו השניה במצב FAST)


בוגל, צר לי אבל אתה שוב טועה.
כאחד שהמחזיק ציוד טעינה מלא בבית (מספר מטענים, מפצלים וסוללות) טענתי לא פעם זוג סוללות של 3 תאים שירדו מהטסות שונות עם זמני הטסה שונים ולא היתה שום בעיה למטען לאזן את התאים במצב FAST בינם לבין עצמם ובין הפקים שחוברו.
כמו שנולד לטוס כתב, כל ההבדל מתבטא ב FAST בדילוג על שלב האיזון וטעינת התאים מ 95% ל 100% בלבד, איזון התאים במטען תקין מתבצע לאורך כל תהליך הטעינה, המטען אמור להפסיק טעינה אם הוא לא מצליח לטעון תא מסויים לפרק זמן המוגדר לו.
יתכן וישנם מטענים שמתנהגים שונה ולא מבצעים איזון לאורך כל תהליך הטעינה (אין לי ניסיון עם כל המטענים) אז לדעתי מצב ה BALANCE אמור לפתור את העניין אך בטח ובטח שאתה לא אמור להסתכן בפיצוץ כהגדרתך בחיבור סוללות בטור, אם נכון היה הדבר הרי שכל ניסיון לטעינת סוללה עם תא כושל היה מסכן אותך בפיצוץ הסוללה וזה לא נכון.


אם יש תא מת אז המטען יתריע על נתק בסוללה או בקונקטור. וכך היה נימנע פיצוץ.
המפצל נועד לזוג סוללות שחוברו לטיסן עם אם מתאם טורי או מקבילי ולכן ברוב המקרים הסוללות ירדו כשהם פרוקות יחסית שווה בשווה. לכן טעינה בבלנסר תהיה מוצלחת וקצרה .אך בהפרשים גדולים זמן הטעינה יהיה ארוך במיוחד וצפויים להיות ציפצופים של התראות מסויימות.בקיצור לא מומלץ ליטעון זוג סוללות שניפרקו למתחים שונים למרות שתאורתית המצב מאפשר.

ככל הנראה כולכם צודקים - בנצי מתייחס למטענים מסידרת ה- ACCUCELL, מטענים אלו לא מסוגלים לבצע איזון כנ"ל במצב FAST (בדקתי זאת מספר פעמים על סוללות שונות), גם במצב בלאנס הם מתקשים מאוד.
אמנם בדקתי זאת רק על ה- "6" אבל אני מניח שכולם משתמשים באותו הצ'יפ ואותה התוכנה.

לגבי מטענים אחרים, אני יודע מדיווחים ב- RCG שה- CELLPRO (http://www.fmadirect.com/new_applications/10s_charger.htm) בהחלט מסוגלים ואף להחיות בצורה משכנעת תאים מתים למחצה, אני בטוח גם שישנם מטענים נוספים בשוק שמסוגלים.

Boogle
11-09-2010, 12:01:02
אכן , יוסי הכי צודק , דיברתי על המטענים הסינים מסדרת האקיוסל :)

מצד שני, בהסתכלות של עלות / תועלת, אני מעדיף לקנות עוד מטען סיני ולטעון כל סוללה (סינית) בנפרד ;)

guyst
11-09-2010, 13:03:10
אכן , יוסי הכי צודק , דיברתי על המטענים הסינים מסדרת האקיוסל :)

מצד שני, בהסתכלות של עלות / תועלת, אני מעדיף לקנות עוד מטען סיני ולטעון כל סוללה (סינית) בנפרד ;)

http://www.efly.co.il/forums/images/icons/icon14.gif

זהו, ששיכנעו אותי לקנות מטען נוסף אבל לא מסדרים לא ספק...:p

ziki
11-09-2010, 13:04:23
יוסי
יש לי חדשות בשבילך
ב ACC-8 זה עובד כמו גדול כבר שנה (רק שלא יפסיק עכשיו בגלל השירשור הזה :)).
אגב גם איזון לאורך טעינה ב FAST מתבצע יופי טופי.

שניכם מחמיצים את הנקודה החשובה שבוגל הדגיש בדוגמא שלו שאיננה נכונה.
בחיבור שתי סוללות במקביל (אותה קיבולת, אותו מספר תאים ומאותו סוג כמובן) אין סכנה של פיצוץ, המטען יטעין או לא יטעין,אצלי זה עובד בכל אופן אבל אין סכנה של פיצוץ עקב חוסר איזון בתאים בין שתי הסוללות גם אם הדלתא במתח בין התאים גדולה.
יש מקרים שמתח אחד התאים נופל מתחת למתח הסף שמוגדר למטען בהתאם לסוללה אותה אתה מבקש לטעון ואז יש שיטות להחיות את התא על מנת שהמטען יחזור לזהות אותו אבל זה לא קשור בכלל להפרש המתח שקיים בינו לבין התאים האחרים בפק ובטח שבמקרה כזה לא תסתכן בפיצוץ בזמן טעינה.

ziki
11-09-2010, 17:38:41
מצד שני, בהסתכלות של עלות / תועלת, אני מעדיף לקנות עוד מטען סיני ולטעון כל סוללה (סינית) בנפרד ;)

מסכים בהחלט, זו הדרך המשתלמת והטובה ביותר.