צפייה בגרסה מלאה : עוצמת הג'יירו - אירוע מדהים
gaeitan
02-11-2008, 21:50:35
סיפור מעניין על תאונה אווירית במנחת יוטבתה השבת.
זה שלא מטיסים טיסנים ומסוקים יחד כולם יודעים וזה שתמיד נמצא טיסנים ומסוקים יחד באויר גם כולם מכירים. אז גם השבת חזרנו על הטעות והטסתי את ה T-REX 600 שלי בזמן שבאויר היה טיסן 50 סמ"ק. בשלב מסויים כשאני בריחוף מעל המסלול בגובה של כ- 15 מ', הטיסן פגע במסוק עם כנף ימין בדיוק בקצה החופה. במסוק החופה נמעכה ונשברה ובטיסן הלכה מאזנת ימין. שני הכלים נחתו בשלום עם נזק מזערי למרבה המזל.
הדבר המדהים הוא תפקוד הג'יירו במסוק, אני משתמש ב401 ובעת הפגיעה המסוק לא זז ממקומו. הג'יירו נכנס לפעולה מיידית (סרבו 9254) ותיקן את הסטייה שנגרמה כתוצאה מהפגיעה באף. בבקרת הנזקים על הקרקע הוברר כי מעוצמת תיקון סטיית הזנב התעקם מעט הבום כתוצאה מהמומנט העצום שהופעל עליו.:confused:
היה מדהים להיווכח איזה כוח עצום מופעל על הבום ובאיזו מהירות תגובה.
ועכשיו נראה מישהו אומר מילה רעה על ה- 401.:)
נועם ג
02-11-2008, 22:14:03
יצאת מאוד מאוד בזול!
אגב אני מהמר שמה שקרה זה שהטיסן פגע בחופה וכתוצאה מהמכה הבום יתעקם ולא מהפיצוי שהג'ירו נתן לו..
ואגב אני אף פעם לא שמעתי תלונות על הג'ירו הנ"ל שאתה ככה מגונן עליו..
ג'ירו מעולה..לי יש 2 כאלה
יצאת מאוד מאוד בזול!
אגב אני מהמר שמה שקרה זה שהטיסן פגע בחופה וכתוצאה מהמכה הבום יתעקם ולא מהפיצוי שהג'ירו נתן לו..
ואגב אני אף פעם לא שמעתי תלונות על הג'ירו הנ"ל שאתה ככה מגונן עליו..
ג'ירו מעולה..לי יש 2 כאלה
איך ממכה בחופה התעקם הבום? :confused:
יצאת מאוד מאוד בזול!
אגב אני מהמר שמה שקרה זה שהטיסן פגע בחופה וכתוצאה מהמכה הבום יתעקם ולא מהפיצוי שהג'ירו נתן לו..
ואגב אני אף פעם לא שמעתי תלונות על הג'ירו הנ"ל שאתה ככה מגונן עליו..
ג'ירו מעולה..לי יש 2 כאלה
צודק בהחלט!
gaeitan
02-11-2008, 22:53:19
איך ממכה בחופה התעקם הבום? :confused:
חזור לתיאור האירוע ונסה להבין.
הפגיעה היתה בחופה בלבד. אף המסוק היה אמור לסטות באופן משמעותי ימינה כתוצאה מפגיעת כנף הטיסן שהגיע משמאל. הג'יירו הגיב בפיצוי מקסימלי של הזנב ימינה (תיקון סטיית אף לשמאל) כל זה קורה בשבריר שניה בעת הפגיעה. להערכתי היות ותגובת הג'יירו בפיצוי היתה בזמן שכנף המטוס בולמת את יכולת הפיצוי היתה השפעה ישירה על המומנט שהופעל על הזנב. כתוצאה מכך הבום התעקם מעט (סטיה של כ- 1-2 ס"מ מציר האורך של המסוק).
לא הייתי מעלה זאת לפורום אם זה היה סיפור שגרתי. מהאירוע ניתן להבין את עוצמת המומנטים המופעלים על המסוק בעת היגוי חריף וחריג של רוטור הזנב כמו בתאונה זו, בנוסף יש כאן המחשה לגבי מהירות תגובת הג'יירו וסרבו הזנב לסטייה פתאומית.
חזור לתיאור האירוע ונסה להבין.
הפגיעה היתה בחופה בלבד. אף המסוק היה אמור לסטות באופן משמעותי ימינה כתוצאה מפגיעת כנף הטיסן שהגיע משמאל. הג'יירו הגיב בפיצוי מקסימלי של הזנב ימינה (תיקון סטיית אף לשמאל) כל זה קורה בשבריר שניה בעת הפגיעה. להערכתי היות ותגובת הג'יירו בפיצוי היתה בזמן שכנף המטוס בולמת את יכולת הפיצוי היתה השפעה ישירה על המומנט שהופעל על הזנב. כתוצאה מכך הבום התעקם מעט (סטיה של כ- 1-2 ס"מ מציר האורך של המסוק).
לא הייתי מעלה זאת לפורום אם זה היה סיפור שגרתי. מהאירוע ניתן להבין את עוצמת המומנטים המופעלים על המסוק בעת היגוי חריף וחריג של רוטור הזנב כמו בתאונה זו, בנוסף יש כאן המחשה לגבי מהירות תגובת הג'יירו וסרבו הזנב לסטייה פתאומית.
נכון, את זה הבנתי ואני מסכים איתך.
אבל מה שלא הבנתי זה את תגובתו של נועם ג שאמר שהבום התעקם מהמכה בחופה. לא ברור לי איך מהמכה בחופה התעקם הבום ולא מהפיצוי של הג'ירו.
gaeitan
02-11-2008, 23:10:31
נכון, את זה הבנתי ואני מסכים איתך.
אבל מה שלא הבנתי זה את תגובתו של נועם ג שאמר שהבום התעקם מהמכה בחופה התעקם הבום ולא מהפיצוי של הג'ירו.
רק החופה נפגעה. נמעכה בקצה בלבד. אף המסוק לא נפגע ולא נפגעה מע' האלקטרוניקה במילימטר. לא היתה פגיעה ישירה בגוף המסוק כך שאין סיכוי שהבום התעקם מהמכה.
אתה רוצה לחשוב שבגלל הג'יירו התעקם הבום אין בעיה
ד"א
בדקת שלא התעקם לך ציר ראשי ?
נועם ג
02-11-2008, 23:26:07
שוב פעם אל תיקפצו עלי..אני רק מעריך..
אין צורך שהחופה תיהיה מודבקת לגוף על מנת שהיא תעביר את המכה לבום... היא מחוברת אליו וזה מספיק..
אתה יודע מה...לצורך העיניין יכול מאוד להיות שהלהבי זנב מפעילות המון כוח על הבום...
אבל לא מספיק על מנת לעקם אותו...
ואם כן אז ממש חבל...אני יוצא מנקודת הנחה שהיית במצב נורמל במקרה הנ"ל
נסה לחשוב על מטיסי טרידי אשר מטיסים באיידל אפ(מצב בו המסוק עובד עם סל"ד גבוהה יותר) ומאמצים את הזנב מאוד בתרגילים מאוד חזקים(TAIL SLIDE, FIRO FLIP)
בקיצור..
באמר שאני לא מיתיימר לקפוץ מעל הפופיק ולהתחיל לדבר על מומנטים וכאלה..אפשר אפשר להבין שזה לא קרה בגלל הג'ירו..
שיהיה לכולנו לילה טוב ושומר זנב:)
gaeitan
02-11-2008, 23:32:39
אתה רוצה לחשוב שבגלל הג'יירו התעקם הבום אין בעיה
ד"א
בדקת שלא התעקם לך ציר ראשי ?
ציר ראשי נבדק ויתר חלקי המסוק. אני יודע שקשה לקבל את התוצאה הסופית של התאונה הזו אבל גם אני נדהמתי והבנתי שעם עובדות קשה להתווכח. אין כל נזק נוסף למסוק מלבד מה שתיארתי. זה הניתוח שלי לאירוע וכמובן שניתן לחלוק עליו. העיקר שנלמד עוד משהו.
ד"א - ג'יירו לא מעקם בום ולא טענתי את זה. מומנט רוטור הזנב כשיש התנגדות מלפנים - כן. וגם זה באופן קל יחסית. כפי שאמרתי סטייה של 1-2 ס"מ מציר האורך של המסוק.
אשמח ללמוד ממי שינתח את האירוע אחרת תוך שימת לב לכל העובדות שציינתי.
המכה נגרמה מאפקט ההצלפה של המכה.וממש ממש לא מהג'יירו:)
אני מוכן להתערב שהוא התעקם ממש אחרי היציאה שלו מהגוף
אופיר נחום
05-11-2008, 01:48:20
המכה נגרמה מאפקט ההצלפה של המכה.וממש ממש לא מהג'יירו:)
אני מוכן להתערב שהוא התעקם ממש אחרי היציאה שלו מהגוף
גם אני חושב שזו "הצלפה" - סבסוב מהמכה והזנב נשאר במקומו מההתמדה שלו - כך נוצר הכיפוף.
nadavbarak
05-11-2008, 05:40:29
או ואבוי אם הג'יירו היה מסוגל לגרום לדברים כאלו.
היינו מפרקים מסוק בערך כל יום.
gaeitan
05-11-2008, 23:03:14
טוב חברים לא להתנפל עלי.:)
לקח לי זמן לצאת מהתיאוריה שלי ואני מקבל את אפקט ההצלפה כהגיוני יותר.
תודה למתייחסים.
נותר לי רק לברך על המזל הגדול שהיה בתאונה הזו.
MDreamer
05-11-2008, 23:10:19
לקח לי זמן לצאת מהתיאוריה שלי ואני מקבל את אפקט ההצלפה כהגיוני יותר.
זה עבד טוב גם בתקופת האינקויזיציה... יציאה מתיאוריות ע"י הצלפות. העולם שטוח וכל הכוכבים מסתובבים סביבו :D
זה עבד טוב גם בתקופת האינקויזיציה... יציאה מתיאוריות ע"י הצלפות. העולם שטוח וכל הכוכבים מסתובבים סביבו :D
מה אתה צוחק,העולם אכן שטוח!
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.