PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה לגבי מבנה הזנב במזל"ט...



motiganot
22-11-2008, 22:33:03
מה עדיף מה מומלץ ?

זנב בצורת V הפוך עם מיקסים להגה גובה וכוון.
זנב בצורת T הפוך רגיל כמו בכל טיסן .

guylihi
22-11-2008, 22:37:56
מוטי אני ראיתי כאלה שיש להם פשוט רק הגה גובה.. מה2 מוטות פס שמחבר בינהם והגה גובה בלבד
בלי כיוון..

motiganot
22-11-2008, 23:23:22
מוטי אני ראיתי כאלה שיש להם פשוט רק הגה גובה.. מה2 מוטות פס שמחבר בינהם והגה גובה בלבד
בלי כיוון..
גיא אתה בטוח ...?
לא נראה לי דבר כזה, אתה חייב שיהיה לך מייצב כוון אחרת הטיסן
יסתחרר ללא שליטה.
אולי אתה מתכוון לזנב V הפוכה ???

guylihi
23-11-2008, 09:21:21
הסתכלתי שוב התבלבלתי אתה צודק הזנב ישר אבל בקצוות יש שני הגה כיוון..
עדיף את הV הפוך ככה תחסוך בסרוואים לא.?

garfield
23-11-2008, 13:18:37
לזנב המטוס יש חשיבות אוירודינמית רבה. זנב בתצורת V הוא לרוב מתוך מחשבה של חיסכון במשקל, כיוון שמשטחי הגה הגובה והגה הכיוון משולבים נחסך משקל וככה יש פחות צורך במשקל מאזן בקידמת כלי הטייס ובכך מורידים את המשקל הכללי של כלי הטייס. אבל, שימוש בזנב בתצורת V הוא "מכה" אווירודינמית. כיוון שבעת שימוש במשטחי ההיגוי המשולבים נוצר מצב שבו ההפרעה לזרימה גדולה יותר פשוט בגלל שאתה מזיז כאילו גם הגה גובה וגם הגה כיוון.
גם זנבי הT נעשים במחשבה רבה. ישנו זנב T הפוך ושנו זנב T רגיל ושנו זנב קרוס (מייצב הגובה במרכז או במעלי מייצב הכיוון). לכל סוג היתרונות והחסרונות שלו:
T הפוך- מבחינה משקלית הכי נכון אין צורך בחיזוקים שמוסיפים משקל, מבחינה אווירודינמית הכי פחות נכון, מבין השלושה. העובדה שהגה הגובה נמצא יחסית נמוך גורמת לכך שהוא נמצא בשטף הזרימה של הכנף, איזור בו האוויר מעורבל לאחר שעזב את שפת הזרימה של הכנף, לכן ההיגוי פחות יעיל ונדרש יותר תזוזה בהגה שיוצרת יותר הפרעה (התנגדות).
T ישר- מבחינה אווירודינמית הכי טוב, הגה הגובה הכי יעיל עקב מרחק גדול משטף הזרימה של הכנף. מבחינה משקלית הכי פחות טוב, ישנו צורך בחיזוק משמעותי של מייצב הכיוון כדי שלא יתפתל עקב המומנט שמפעיל הגה הגובה שנמצא בחלקו העליון, דבר המוסיף המון משקל בזנב שמוביל להוספת משקל באף ולהגדלה משמעותית במשקל הטיסה, כמובן בגלל מומנט הזנב.
קרוס- זוהי תצורת הביינים המשומשת ביותר בכלים בהם המשקל והאוירודינמיקה חשובים. חיזוק מינימאלי ושיפור ביעילות ההגה.

אצלנו במחלקה (F3J) במשך שנים היה נהוג להשתמש בהגאים בתצורת V, הסיבה הייתה אי-יכולת לייצר חלקים קלים זנב V היה הפיתרון הטוב ביותר לחיסכון המשקל המטוס. בשנתיים האחרונות יש מעבר חד לעבר הגאי קרוס. המעבר נגרם בגלל שיפור ביכולת הייצור של החלקים.

לכן, שקול מה אתה צריך מהטיסן וככה תחליט באיזו תצורה לבחור.

motiganot
23-11-2008, 15:29:33
garfield :
תודה על המידע, נראה לי שאני הולך על הזנב
בצורת V הפוכה. מכל הבעיות שהזכרתה פה
בעיית המשקל האחורי ניראית לי הקריטית ביותר פה.

MDreamer
23-11-2008, 15:36:11
אחלה הסבר תם. עוד שניה הולך גם ל"תיאוריה". לא התבלבלת בין T הפוך ל T ישר?

garfield
23-11-2008, 17:16:50
לא...

MDreamer
23-11-2008, 17:55:19
יצאתי חומוס לא שמתי לב.. חשבתי על תצורת זנב רגיל והפוכה..

b1yossi
23-11-2008, 19:45:56
סוף סוף הסבר לעניין על זנב V .

leetal
23-11-2008, 20:00:55
חיסרון ענק שיש לזנב V הוא שאסור לשנות את מרכז הכובד בדאון (לא מעט אחורי לטרמיקות ולא מעט קידמי ליציבות/מהירות) והוא חייב להיות בול למקום בגלל שהזנב מתנהג כמו מאזנות ולא הגה רגיל, זה במיוחד קריטי בדאון פולי דיהדראל ללא מאזנות.

קורן בן אשר
23-11-2008, 21:22:11
חיסרון ענק שיש לזנב V הוא שאסור לשנות את מרכז הכובד בדאון (לא מעט אחורי לטרמיקות ולא מעט קידמי ליציבות/מהירות) והוא חייב להיות בול למקום בגלל שהזנב מתנהג כמו מאזנות ולא הגה רגיל, זה במיוחד קריטי בדאון פולי דיהדראל ללא מאזנות.

???

הסבר בבקשה למה אתה מתכוון.

motiganot
23-11-2008, 21:37:48
חברה אתם מתייחסים לזנב V בקשר לדאון ואני שאלתי לגבי מזל"ט.
כמה זה משנה ???

garfield
23-11-2008, 22:18:52
ברוב המקרים תרצה שמזל"ט יהיה כמה שיותר דאון, המטרה כמובן לשפר את זמן הטיסה. אם המזל"ט יטוס בדומה לדאון יהיה פחות צורך בהפעלת המנוע וככה תוכל להפיק את המירב מן הטיסה.

אשמח גם לקרא את ההסבר לגבי מרכז הכובד. בתרופה שהטסתי דאונים עם זנב V שיניתי לא פעם את מרכז הכובד מסיבות שונות, ולא הרגשתי תופעות קיצוניות בגלל שינויים אלו.

leetal
23-11-2008, 22:30:28
???

הסבר בבקשה למה אתה מתכוון.

הפעם האחרונה שלמדתי אוירונאוטיקה היתה לפני 25 שנים על קצה המזלג בצבא.
אבל לפני שנתיים היה לי דאון אומגה עם זנב V ובטסט פלייט בגובה די גבוהה נסיתי להיסתובב ופיתאום הדאון התחיל להיסתחרר מבלי שליטה עליו עד הקרקע (הדאון ז"ל).מיד חיפסתי תשובה בתורה:D (ב- rcgroups) ומצאתי מאמר של דר' מארק דארלה שמסביר את זה.
אם הבנתי נכון ואני זוכר טוב -אז בגלל שהזנב הוא בעצם מאזנת וכמו כל מאזנת בפניה היא מגלגלת את עצמה (ואת כל הזנב ביחד איתה) שלא כמו בהגה כיוון שהוא מסובב את הטיסן על הציר האנכי.
היו במאמר גם חישובים והסברים נוספים שאין סיכוי שאני אבין אותם אבל בסיכום היה שבכדי שזנב V יהיה טוב צריך שמרכז הכובד יהיה מדויק במיוחד בדאונים ללא מאזנות.
אם אני טועה או מטעה אז מישהו שמבין יותר ממני יתקן.

קורן בן אשר
23-11-2008, 23:10:12
אני סקרן. לא עולה לי כרגע שום רעיון איך מרכז כובד נכנס לעניין. אשמח מאוד אם תמצא את המאמר או תיתן לינק.

זה לא משנה את השורה התחתונה, זנב V זה ח&$%#.

leetal
24-11-2008, 08:17:30
אני מנסה למצוא את המאמר-נדמה לי שזה קישור מאיזה דיון בפורום למאמר- ואני לא זוכר מאיזה דיון זה היה.
אבל אנסה להסביר לא בצורה מקצועית כי אני ממש לא מבין הרבה:
אם ניקח דאון ללא מאזנות עם מרכז כובד אחורי שזה כידוע דאון לא יציב ובזנב נתקין לו v-tail שזה בעצם להוסיף לדאון בזנב "כנף מעופפת" (זאגי) שהיא באופיה כנף לא יציבה ,אז אנו מקבלים דאון שבפניות ,הזנב במקום לסבסב את הדאון הוא מגלגל אותו וזה מחריף את חוסר היציבות שכבר יש לדאון בגלל המרכז כובד אחורי ועלול לגרום לסיחרור לא נישלט -כמו שהיה אצלי.
אם ניקח את אותו הדאון והפעם עם מרכז כובד קדמי שהוא דאון שמטבעו אדיש ובפניות במקום לסבסב אותו הזנב ינסה לגלגל אותו אז הדאון לא יסבסב או יפנה מאוד לאט(בגלל אדישותו:D) .
לכן רק דאון עם מרכז כובד מדויק יטוס טוב בתצורת v-tail.
כל זה פחות קריטי כאשר יש לנו דאון עם מאזנות כי הם מפצות על כל הבעיות שיש מהזנב.
זו כניראה הסיבה שהרבה מטיסים המירו מ-V לזנב רגיל כמו מוטי רוכליץ-וגם היצרן של האומגה שבמקור היה רק עם זנב V עבר ליצר את אותו הדאון בעיקר עם זנב רגיל.

garfield
24-11-2008, 12:55:21
אני מבין מה אתה בעצם אומר, ניסיתי בעצמי למצוא את המאמר עליו אתה מדבר, אך לא מצאתי אותו. לפי הבנתי, אתה פשוט לא תרצה מרכז כובד אחורי מדי כי במקרה כזה, כמו בכל טיסן, תהיה החרפה בהיגוי, אני לא מסכים איתך שיש להטיס עם מרכז כובד מדוייק. מרכז הכובד המדוייק שלי הוא לא מרכז הכובד המדוייק שלך. אני באמת חושב שזה רק עיניין של המטיס איך הוא אוהב את תגובות המטוס שלו.
בכיוון מרכז כובד כמובן שתמיד מתחילים עם קדמי וזזים אחורה עד לקבלת הביצועים הרצויים.

קורן בן אשר
24-11-2008, 17:48:27
אני מנסה למצוא את המאמר-נדמה לי שזה קישור מאיזה דיון בפורום למאמר- ואני לא זוכר מאיזה דיון זה היה.
אבל אנסה להסביר לא בצורה מקצועית כי אני ממש לא מבין הרבה:
אם ניקח דאון ללא מאזנות עם מרכז כובד אחורי שזה כידוע דאון לא יציב ובזנב נתקין לו v-tail שזה בעצם להוסיף לדאון בזנב "כנף מעופפת" (זאגי) שהיא באופיה כנף לא יציבה ,אז אנו מקבלים דאון שבפניות ,הזנב במקום לסבסב את הדאון הוא מגלגל אותו וזה מחריף את חוסר היציבות שכבר יש לדאון בגלל המרכז כובד אחורי ועלול לגרום לסיחרור לא נישלט -כמו שהיה אצלי.
אם ניקח את אותו הדאון והפעם עם מרכז כובד קדמי שהוא דאון שמטבעו אדיש ובפניות במקום לסבסב אותו הזנב ינסה לגלגל אותו אז הדאון לא יסבסב או יפנה מאוד לאט(בגלל אדישותו:D) .
לכן רק דאון עם מרכז כובד מדויק יטוס טוב בתצורת v-tail.
כל זה פחות קריטי כאשר יש לנו דאון עם מאזנות כי הם מפצות על כל הבעיות שיש מהזנב.
זו כניראה הסיבה שהרבה מטיסים המירו מ-V לזנב רגיל כמו מוטי רוכליץ-וגם היצרן של האומגה שבמקור היה רק עם זנב V עבר ליצר את אותו הדאון בעיקר עם זנב רגיל.

:confused:

אין ספק שדרלה יודע מה הוא עושה, אבל אולי נתת פרשנות לא כל כך מדוייקת לכל העניין. יש יציבות רוחבית ויש יציבות אורכית, טיסן יכול להיות יציב רוחבית ולא יציב אורכית. עדיין לא ברור לי איך נכנס המיקום האורכי של מרכז הכובד לעניין הגלגול. אני אנבור בגוגל יותר מאוחר בתקווה לדוג את המאמר הנ"ל בתקווה לשפוך קצת אור על הנושא.

leetal
24-11-2008, 19:52:59
כנראה שאני טועה- גם אני חפסתי מאמרים על v-tail ובאף אחד לא מוזכר הענין של מרכז הכובד.
יכול להיות שקראתי בזמנו ב-rcgroups איזה הסבר בעינין הזה מאחד שלא מבין הרבה(כמוני:rolleyes:)ואני הוטעתי והיטעתי.
בכל מקרה אני אישית לא אהבתי את ההתנהגות של הדאון עם v-tail .
הנה מאמר טוב על vtail
http://www.charlesriverrc.org/articles/design/vtailmsganthology.htm

guylihi
24-11-2008, 19:58:09
בסדר הכוונה בסך הכל טובה היא לעזור לבן אדם ששאל,
לדעתי התשובה הכי טובה לא נימצאת כאן דאון זה דאון לאיתי4D יש מזלט דומה, מבנה דומה ,ואותו כיוון של רעיון וגם לו יש זנב V הפוך הכי טוב זה לשאול אותו איך שלו מתנהג ולמה הוא בחר בV ולא בT .

קורן בן אשר
24-11-2008, 23:27:02
זה מה שיפה בפורום, מישהו שואל שאלה על משהו אחד, בסוף מתגלגלים בכלל לנושא אחר...

Leetal, אני אישית גם מתעב זנב V מאז שחוויתי חוויה דומה עם דאון מקולל ומוכה צרעת. אתה יודע, בדיעבד אני מסכים עם הסייפא שלך. טיסנים עם זנב V אכן נוטים להיות רגישים לנושא מ.כ. אך מסיבה אחרת: בגלל שלפי תחושתי הזנב בהרבה טיסנים כאלו שיצא לי לראות מתוכנן לא נכון- קטן מדי.