avichoen
02-05-2011, 12:59:32
לכל חברי הפורום
אהלן וסהלן.. סלאם עליכום וברכאת.
אחרי שצחקנו נעבור לחלק האומנותי.
לפני מספר שנים נדבקתי גם אני ב"מחלה" והתחלתי להטיס טיסן כנף תחתית מסוג HOMERUN פעמים ספורות, כמובן אחרי חרישות בסימולטור.
הכל היה סבבה, ה"נגיף" היה רדום.. ועכשיו, זה כנראה חזר שוב פעם.
העניין הוא ששכחתי את כל "הטיפים" שחשוב לדעת כדי שלא "נאכל אותה" איך שאומרים.
החלטתי שאכתוב על דף את כל מה שאני זוכר, כדי לרענן קצת את ה"קופסה", חיפשתי גם קצת מידע ב"אינטרקום", מקווה שזה יעזור לחברה נוספים שנכנסים לתחום או כמוני שהתאים שלהם ב"קופסה" עסוקים יותר בלהפעיל את המערכות הבסיסיות.
*אשמח לקבל עצות, טיפים נוספים, הארות, הערות.. רחת לוקום עם שקדים ומה שבא לכם.
בדיקות לפני הטסה
=============
- הערה: חלק מהבדיקות הנ"ל נחוצות לפני הטסת טיסן חדש/משופץ.
* זכור!!! עם בואך אל המנחת (לפני הדלקת המשדר FM), וודא תחילה שברשימת התדרים של המטיסים במנחת אין תדר הזהה לתדר בו תשתמש,
הוסף התדר לרשימה וידע את כול המטיסים במנחת מהו התדר בו תשתמש.
1. וודא שמרכז הכובד (CG) נמצא בטווח לפי הוראות היצרן (כשמיכל הדלק ריק וכשמלא), וודא שהטיסן מאוזן גם בציר הגלגול.
(מרכז הכובד ממוקם לרוב בשליש הכנף משפת ההתקפה, יש למדוד באזור שורש הכנף).
2. וודא חיבור מאובטח של חצאי הכנף, מייצבים, הגאים - מאזנות, מדפים, הגה גובה, הגה כיוון, צירים ובכמות דבק מספיקה (רצוי לאבטח בתוספת סיכות).
3. וודא קיזוז ההגאים, כן-נסע ומצערת כאשר ידיות המשדר במצב ניטרלי- מאזנות, הגה גובה, הגה כיוון והמדפים בזווית תואמת לכנף או המייצב שאליו הם מחוברים.
4. וודא שאין פגיעות חיצוניות בגוף ובציפוי הטיסן.
5. וודא שסוללת המקלט, המקלט עצמו ומיכל הדלק מרופדים ומאובטחים (רצוי להכניס את המקלט לתוך שקית ניילון להגנה מנזילות דלק).
6. וודא שכן הנסע תקין ושהטיסן מאוזן על הקרקע.
7. וודא שהמנוע עבר הרצה, שהוא מתאים לטיסן, עם מצת תקין ומדחף מאוזן, בהתאם להוראות היצרן (רצוי להתקין במאייד מסנן אוויר).
8. וודא שמיכל הדלק תקין - אטום, משקולת לא תקועה, צינוריות הדלק ללא קרעים ומאובטחות היטב, מסנן דלק נקי ומהודק.
9. בדוק וחזק את ברגיי הטיסן כולל ברגיי הסרוואים (וודא שגוף הסרוו לא נוגע בדפנות בית הסרוו ושהברגים מבודדים עם גומיות), בדוק וחזק ברגיי גלגלים (בדוק שהגלגלים לא תקועים),
ברגיי המנוע כולל מפלט, מאייד, תושבת מנוע, ספינר ומדחף, להוסיף לוקטייט במקום שנחוץ.
10. בדוק וחזק לינקים וודא שהם מאובטחים עם גומיות/אזיקונים, הורנים, הברגות במוטות הדחף וודא תנועה חלקה בשרוולים, אי-זדים וכדומה (החלף לינקים/הורנים פלסטיק שחוקים).
11. וודא שמחברי הסרוואים, מחבר סוללת מקלט, מאריכי כבל סרוו, מאובטחים למקלט ולפי סדר הצבעים בכבל ולא ההיפך,
חבר את מחבר הסרוואים של המאזנות/מדפים/גלגלים מתקפלים אל המקלט לפני התקנת הכנף אל הגוף (רצוי לאבטח מחברים עם סרט בידוד).
12. וודא שאנטנת המקלט מחוברת היטב למקלט, ללא חתכים ושהיא פרוסה לאורך הטיסן ורחוקה ככל האפשר מגופים עשויים מתכת, קרבון, כבלי סרוו וכבל בוסטר
(רצוי להתקין את האנטנה מעל גוף הטיסן כאשר הקצה שלה תפוס למייצב הכיוון, אסור בהחלט לקצר מאורכה, לקפל או לקשור).
13. וודא שסוללות המשדר/מקלט תקינות וטעונות במלואן ע"י בודק סוללות, וודא חיבור איתן של גבישי המשדר/המקלט.
14. וודא תקינות מפסק המקלט ע"י הדלקה וכיבוי מספר פעמים ברצף, וודא שתנועת המתג ללא חופש מיותר (יש להדליק את המשדר לפני הדלקת המקלט ובסדר הפוך כשרוצים לכבות).
יש להתקין את המפסק על גוף הטיסן בצד הנגדי למפלט וכשמצב דלוק פונה לכיוון הזנב וכבוי לכיוון המנוע.
15. מלא את מיכל הדלק, הסר פקק מפתח המפלט (במידה וקיים), וודא תנועת מצערת תקינה, בדוק מנוע במקסימום סל״ד ב-90 מעלות למשך 15 שניות וכוון על פי הצורך את המאייד.
16. בדוק טווח קליטה/שידור על הקרקע, בדיקה ראשונה כשהמנוע כבוי (הימנע ממגע בגוף הטיסן בבדיקה זו), הדלק משדר כשהאנטנה סגורה, הדלק מקלט, התרחק (כ-30 מטר מהטיסן)
ובדוק שתנועת הסרוואים/הגאים (כולל גלגל חרטום/זנב) תקינה, בכיוון הנכון (במבט מכיוון הזנב אל החרטום: סטיק מאזנות לימין=מאזנת ימין עולה ושמאל יורדת, סטיק הגה גובה קדימה=הגה גובה יורד,
סטיק הגה כיוון לימין=הגה כיוון וכן-נסע פונים ימינה) ובמידה המוגדרת ע"י היצרן (אפשר שתופיע תנועה תזזיתית של הסרוואים פה ושם, אך שלא תופיע קבוע).
בדיקה שניה כשהמנוע פועל (כשמישהו אוחז בטיסן) התרחק כ-30 מטר מהטיסן, (מקסימום אינטרוול 10% בין הבדיקות) אם תופיע תנועה תזזיתית קבועה של הסרוואים אל תטיס עד שתוודא מהו הגורם להפרעה.
17. פתח את אנטנת המשדר למלוא אורכה בטרם כוונתך להמריא, וודא עוצמת סוללה בצג המשדר, וודא שהגדרות המשדר תואמות לטיסן, בדוק קיזוזים, רברס וכיוצא בזה.
18. בדוק כיוון ועצמת הרוח ביחס למסלול.
19. מדוד זמן טיסה בטוח לפני ההמראה (בהתאם למנוע ומיכל הדלק המותקנים בטיסן).
20. בדוק את מערכת ההיגוי ע"י הסעת הטיסן בקו ישר ובפניות, בהמראה ראשונה בצע קיזוזים לפי הצורך, וודא יציבות ופעולה תקינה של הטיסן, בזמן ההטסה הימנע מלהפנות את אנטנת
המשדר ישירות לכיוון הטיסן.
* תזכורת נוספת. עם בואך אל המנחת (לפני הדלקת המשדר FM), וודא תחילה שברשימת התדרים של המטיסים במנחת אין תדר הזהה לתדר בו תשתמש,
הוסף התדר לרשימה וידע את כול המטיסים במנחת מהו התדר בו תשתמש.
סיום הטסה
========
1. דומם המנוע ונקז את הדלק הנותר במיכל הדלק שבטיסן אל מיכל ייעודי.
2. התנע את המנוע ע"מ לשרוף את שאריות הדלק במנוע.
3. יש לכבות את מפסק המקלט לפני כבוי המשדר.
4. טפטף מספר טיפות שמן "After Run" אל תוך המנוע דרך פתח המצת, ודרך פיית הנשם (במנוע 4 פעימות), סובב את המדחף ביד מספר סיבובים וסגור חזרה את המצת.
5. רצוי לאטום את פתח המפלט/דפלקטור בעזרת פקק מתאים כדי למנוע טפטוף לא רצוי של שאריות שמן ודלק.
6. נקה את הטיסן בעזרת מטליות וחומר לניקוי.
ציוד שטח רצוי
==========
1. ארגז כלים עם כלי עבודה מתאימים- מברגים, פלייר, סט מפתחות אלן וכדומה.
2. מפתח מצתים.
3. מתנע עם גומייה תקינה.
4. ראש התנעה עם סוללה טעונה (בוסטר).
5. מצבר עופרת יבש 12V טעון.
6. משאבת דלק הכוללת פילטר.
7. דלק מתאים ובכמות הנדרשת לצורך הפעילות (5% מנועי 2 פעימות, 15% מנועי 4 פעימות).
8. גומיות לחיבור הכנף אל הגוף.
9. סוללות רזרביות.
10. מטען שטח לכלל הסוללות כולל כבל עם מחברים מתאימים.
11. מדחף מאוזן מתאים, דוגמה:
(10.5x6, 11x6-8, 12x6-7 מנוע O.S-46FX/AX).
(14x8, 15x6-8, 16x6-8 מנוע O.S-91FX/95AX).
(12x8, 13x8, 15x4 מנוע Saito-82).
(12x6 מנוע O.S-61FX, O.S-50SX).
12. מצת רזרבי מתאים (#8 מנועי 2 פעימות, F7 מנועי 4 פעימות).
13. מטליות וחומר לניקוי הטיסן.
כיוון מנוע (לפי הוראות יצרן O.S46AX)
=========================
כיוון שסתום הסיכה (משפיע על מהירות סל"ד המקסימום)
---------------------------------------------------------------------
1. סגור המצערת עד הסוף.
2. סגור שסתום הסיכה עד למצב סגור (אך לא מעבר).
3. פתח השסתום חזרה סיבוב וחצי.
4. פתח את המצערת לרבע פתיחה.
5. חבר את הבוסטר אל המצת.
6. הצמד את המתנע אל המדחף והתנע את המנוע (וודא שציר המנוע מסתובב ושהמנוע אינו מוצף/במצב נעילה הידראולית לפני התנעה עם המתנע).
7. נתק את הבוסטר מיד אחרי ההתנעה (שים לב! הזהר מלהבי המדחף המסתובב).
- אין לחסום את פתח המאייד עם היד כדי להכניס דלק למנוע, זאת כדי למנוע הצפת דלק ונעילה הידראולית.
- במקרה שהמנוע מוצף (לא מתניע או במצב נעילה הידראולית), הוצא את המצת, הפנה את פתח המצת כלפי מטה, סובב את המדחף מספר פעמים לריקון הדלק העודף והחזר את המצת.
כיוון שסתום התערובת (משפיע על מהירות תגובת המנוע מסרק למקסימום)
------------------------------------------------------------------------------------------
1. התנע המנוע, סגור את המצערת לסרק, המתן כ-5 שניות פתח מיד את המצערת למקסימום, אם סל"ד המנוע עולה בהדרגה ולא מיד ומפיק עשן רב מהמפלט
(סימן שהתערובת עשירה ואף המנוע עלול לכבות במצב זה). תקן ע"י סגירת שסתום התערובת כ- 15-30 מעלות בעזרת מברג מתאים (שים לב! הזהר מלהבי המדחף המסתובב).
2. לעומת זאת אם התערובת ענייה (הסימן לכך הוא שכמעט ולא יוצא עשן מהמפלט והמנוע נוטה לכבות בפתיחת מצערת).
3. במקרה שהתערובת ענייה, פתח את שסתום התערובת כ-90 מעלות להעשרת התערובת אח"כ סגור בהדרגה (פסיעות של 15-30 מעלות והמתן מספר שניות בין כל שינוי)
עד למצב בו המנוע יגיב מיד בפתיחת המצערת למקסימום ובאופן יציב וללא גמגומים.
* במקרה שבו רוצים לחזור למצב כיוון התחלתי בסיסי יש לבצע פעולות אלה:
1. הבא את המצערת ממצב פתוח למצב סגור (לא מעבר).
2. סגור את שסתום התערובת עד סופו (לא להדק).
3. פתח חזרה את שסתום התערובת כ- 3/4 סיבוב. (זהו הכיוון ההתחלתי הבסיסי).
הרצת מנוע (לפי הוראות יצרן )O.S46AX
==========================
1. התקן את המנוע על הטיסן או על מתקן מתאים.
2. התקן מדחף מתאים לפי הוראות יצרן.
3. חבר את מיכל הדלק של הטיסן אל המנוע ומלא את המיכל בדלק.
4. חבר את סרוו המצערת אל זרוע המצערת (ע"מ לשלוט במצערת בזמן ההרצה בעזרת המשדר).
5. סגור המצערת עד הסוף.
6. סגור שסתום הסיכה עד הסוף (לא להדק).
7. פתח השסתום חזרה סיבוב וחצי.
8. פתח את המצערת לרבע פתיחה.
9. חבר את הבוסטר אל המצת.
10. הצמד את המתנע אל המדחף והתנע.
11. נתק את הבוסטר תיכף אחרי ההתנעה.
12. אם המנוע כבה, פתח טיפה יותר את שסתום הסיכה עד למצב בו המנוע יעבוד יציב.
13. הרץ את המנוע כשהמצערת פתוחה עד הסוף, בו בזמן כוון (פתח) שסתום הסיכה לתערובת עשירה (פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות) למשך דקה.
14. כוון (סגור) את שסתום הסיכה חזרה לתערובת רגילה (פעולה מהירה בדומה למנוע 2 פעימות) והרץ למשך 10 שניות.
15. כוון (פתח) את שסתום הסיכה חזרה לתערובת עשירה (פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות) והרץ למשך 10 שניות נוספות.
16. חזור על התהליך עד שמיכל הדלק יתרוקן.
17. כוון את שסתום הסיכה לתערובת ממוצעת (בתחום שבין פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות לפעולה מהירה בדומה למנוע 2 פעימות) והרץ למשך 3-4 טיסות (הימנע מהרמת אף בזמן הטיסות).
18. הרץ את המנוע במהלך 10-15 הטיסות הבאות בהדרגה עם כוון שסתום הסיכה מתערובת ממוצעת ועד לכוון התערובת האופטימלית המומלצת.
* שים לב!!! ככלל, בתהליך הרצת המנוע יש להימנע מלהריץ את המנוע במצב עשיר וקר, אלא, במצב חם (אך לא חם מדי) ע"מ שחלקי המנוע יתאימו את עצמם בהדרגה למצב העבודה האופטימלי.
יש לבצע הרצה בתחום בו המנוע עובד בין מצב פעולה של "ארבע פעימות" למצב פעולה של "שתי פעימות" ובסל"ד גבוה.
בהדרגה לסיים כ-3 מכליי דלק תוך כדי סגירה הדרגתית של שסתום הסיכה והעלאת הסל"ד ככל שהמנוע יאפשר עד לפעולה אופטימלית.
אהלן וסהלן.. סלאם עליכום וברכאת.
אחרי שצחקנו נעבור לחלק האומנותי.
לפני מספר שנים נדבקתי גם אני ב"מחלה" והתחלתי להטיס טיסן כנף תחתית מסוג HOMERUN פעמים ספורות, כמובן אחרי חרישות בסימולטור.
הכל היה סבבה, ה"נגיף" היה רדום.. ועכשיו, זה כנראה חזר שוב פעם.
העניין הוא ששכחתי את כל "הטיפים" שחשוב לדעת כדי שלא "נאכל אותה" איך שאומרים.
החלטתי שאכתוב על דף את כל מה שאני זוכר, כדי לרענן קצת את ה"קופסה", חיפשתי גם קצת מידע ב"אינטרקום", מקווה שזה יעזור לחברה נוספים שנכנסים לתחום או כמוני שהתאים שלהם ב"קופסה" עסוקים יותר בלהפעיל את המערכות הבסיסיות.
*אשמח לקבל עצות, טיפים נוספים, הארות, הערות.. רחת לוקום עם שקדים ומה שבא לכם.
בדיקות לפני הטסה
=============
- הערה: חלק מהבדיקות הנ"ל נחוצות לפני הטסת טיסן חדש/משופץ.
* זכור!!! עם בואך אל המנחת (לפני הדלקת המשדר FM), וודא תחילה שברשימת התדרים של המטיסים במנחת אין תדר הזהה לתדר בו תשתמש,
הוסף התדר לרשימה וידע את כול המטיסים במנחת מהו התדר בו תשתמש.
1. וודא שמרכז הכובד (CG) נמצא בטווח לפי הוראות היצרן (כשמיכל הדלק ריק וכשמלא), וודא שהטיסן מאוזן גם בציר הגלגול.
(מרכז הכובד ממוקם לרוב בשליש הכנף משפת ההתקפה, יש למדוד באזור שורש הכנף).
2. וודא חיבור מאובטח של חצאי הכנף, מייצבים, הגאים - מאזנות, מדפים, הגה גובה, הגה כיוון, צירים ובכמות דבק מספיקה (רצוי לאבטח בתוספת סיכות).
3. וודא קיזוז ההגאים, כן-נסע ומצערת כאשר ידיות המשדר במצב ניטרלי- מאזנות, הגה גובה, הגה כיוון והמדפים בזווית תואמת לכנף או המייצב שאליו הם מחוברים.
4. וודא שאין פגיעות חיצוניות בגוף ובציפוי הטיסן.
5. וודא שסוללת המקלט, המקלט עצמו ומיכל הדלק מרופדים ומאובטחים (רצוי להכניס את המקלט לתוך שקית ניילון להגנה מנזילות דלק).
6. וודא שכן הנסע תקין ושהטיסן מאוזן על הקרקע.
7. וודא שהמנוע עבר הרצה, שהוא מתאים לטיסן, עם מצת תקין ומדחף מאוזן, בהתאם להוראות היצרן (רצוי להתקין במאייד מסנן אוויר).
8. וודא שמיכל הדלק תקין - אטום, משקולת לא תקועה, צינוריות הדלק ללא קרעים ומאובטחות היטב, מסנן דלק נקי ומהודק.
9. בדוק וחזק את ברגיי הטיסן כולל ברגיי הסרוואים (וודא שגוף הסרוו לא נוגע בדפנות בית הסרוו ושהברגים מבודדים עם גומיות), בדוק וחזק ברגיי גלגלים (בדוק שהגלגלים לא תקועים),
ברגיי המנוע כולל מפלט, מאייד, תושבת מנוע, ספינר ומדחף, להוסיף לוקטייט במקום שנחוץ.
10. בדוק וחזק לינקים וודא שהם מאובטחים עם גומיות/אזיקונים, הורנים, הברגות במוטות הדחף וודא תנועה חלקה בשרוולים, אי-זדים וכדומה (החלף לינקים/הורנים פלסטיק שחוקים).
11. וודא שמחברי הסרוואים, מחבר סוללת מקלט, מאריכי כבל סרוו, מאובטחים למקלט ולפי סדר הצבעים בכבל ולא ההיפך,
חבר את מחבר הסרוואים של המאזנות/מדפים/גלגלים מתקפלים אל המקלט לפני התקנת הכנף אל הגוף (רצוי לאבטח מחברים עם סרט בידוד).
12. וודא שאנטנת המקלט מחוברת היטב למקלט, ללא חתכים ושהיא פרוסה לאורך הטיסן ורחוקה ככל האפשר מגופים עשויים מתכת, קרבון, כבלי סרוו וכבל בוסטר
(רצוי להתקין את האנטנה מעל גוף הטיסן כאשר הקצה שלה תפוס למייצב הכיוון, אסור בהחלט לקצר מאורכה, לקפל או לקשור).
13. וודא שסוללות המשדר/מקלט תקינות וטעונות במלואן ע"י בודק סוללות, וודא חיבור איתן של גבישי המשדר/המקלט.
14. וודא תקינות מפסק המקלט ע"י הדלקה וכיבוי מספר פעמים ברצף, וודא שתנועת המתג ללא חופש מיותר (יש להדליק את המשדר לפני הדלקת המקלט ובסדר הפוך כשרוצים לכבות).
יש להתקין את המפסק על גוף הטיסן בצד הנגדי למפלט וכשמצב דלוק פונה לכיוון הזנב וכבוי לכיוון המנוע.
15. מלא את מיכל הדלק, הסר פקק מפתח המפלט (במידה וקיים), וודא תנועת מצערת תקינה, בדוק מנוע במקסימום סל״ד ב-90 מעלות למשך 15 שניות וכוון על פי הצורך את המאייד.
16. בדוק טווח קליטה/שידור על הקרקע, בדיקה ראשונה כשהמנוע כבוי (הימנע ממגע בגוף הטיסן בבדיקה זו), הדלק משדר כשהאנטנה סגורה, הדלק מקלט, התרחק (כ-30 מטר מהטיסן)
ובדוק שתנועת הסרוואים/הגאים (כולל גלגל חרטום/זנב) תקינה, בכיוון הנכון (במבט מכיוון הזנב אל החרטום: סטיק מאזנות לימין=מאזנת ימין עולה ושמאל יורדת, סטיק הגה גובה קדימה=הגה גובה יורד,
סטיק הגה כיוון לימין=הגה כיוון וכן-נסע פונים ימינה) ובמידה המוגדרת ע"י היצרן (אפשר שתופיע תנועה תזזיתית של הסרוואים פה ושם, אך שלא תופיע קבוע).
בדיקה שניה כשהמנוע פועל (כשמישהו אוחז בטיסן) התרחק כ-30 מטר מהטיסן, (מקסימום אינטרוול 10% בין הבדיקות) אם תופיע תנועה תזזיתית קבועה של הסרוואים אל תטיס עד שתוודא מהו הגורם להפרעה.
17. פתח את אנטנת המשדר למלוא אורכה בטרם כוונתך להמריא, וודא עוצמת סוללה בצג המשדר, וודא שהגדרות המשדר תואמות לטיסן, בדוק קיזוזים, רברס וכיוצא בזה.
18. בדוק כיוון ועצמת הרוח ביחס למסלול.
19. מדוד זמן טיסה בטוח לפני ההמראה (בהתאם למנוע ומיכל הדלק המותקנים בטיסן).
20. בדוק את מערכת ההיגוי ע"י הסעת הטיסן בקו ישר ובפניות, בהמראה ראשונה בצע קיזוזים לפי הצורך, וודא יציבות ופעולה תקינה של הטיסן, בזמן ההטסה הימנע מלהפנות את אנטנת
המשדר ישירות לכיוון הטיסן.
* תזכורת נוספת. עם בואך אל המנחת (לפני הדלקת המשדר FM), וודא תחילה שברשימת התדרים של המטיסים במנחת אין תדר הזהה לתדר בו תשתמש,
הוסף התדר לרשימה וידע את כול המטיסים במנחת מהו התדר בו תשתמש.
סיום הטסה
========
1. דומם המנוע ונקז את הדלק הנותר במיכל הדלק שבטיסן אל מיכל ייעודי.
2. התנע את המנוע ע"מ לשרוף את שאריות הדלק במנוע.
3. יש לכבות את מפסק המקלט לפני כבוי המשדר.
4. טפטף מספר טיפות שמן "After Run" אל תוך המנוע דרך פתח המצת, ודרך פיית הנשם (במנוע 4 פעימות), סובב את המדחף ביד מספר סיבובים וסגור חזרה את המצת.
5. רצוי לאטום את פתח המפלט/דפלקטור בעזרת פקק מתאים כדי למנוע טפטוף לא רצוי של שאריות שמן ודלק.
6. נקה את הטיסן בעזרת מטליות וחומר לניקוי.
ציוד שטח רצוי
==========
1. ארגז כלים עם כלי עבודה מתאימים- מברגים, פלייר, סט מפתחות אלן וכדומה.
2. מפתח מצתים.
3. מתנע עם גומייה תקינה.
4. ראש התנעה עם סוללה טעונה (בוסטר).
5. מצבר עופרת יבש 12V טעון.
6. משאבת דלק הכוללת פילטר.
7. דלק מתאים ובכמות הנדרשת לצורך הפעילות (5% מנועי 2 פעימות, 15% מנועי 4 פעימות).
8. גומיות לחיבור הכנף אל הגוף.
9. סוללות רזרביות.
10. מטען שטח לכלל הסוללות כולל כבל עם מחברים מתאימים.
11. מדחף מאוזן מתאים, דוגמה:
(10.5x6, 11x6-8, 12x6-7 מנוע O.S-46FX/AX).
(14x8, 15x6-8, 16x6-8 מנוע O.S-91FX/95AX).
(12x8, 13x8, 15x4 מנוע Saito-82).
(12x6 מנוע O.S-61FX, O.S-50SX).
12. מצת רזרבי מתאים (#8 מנועי 2 פעימות, F7 מנועי 4 פעימות).
13. מטליות וחומר לניקוי הטיסן.
כיוון מנוע (לפי הוראות יצרן O.S46AX)
=========================
כיוון שסתום הסיכה (משפיע על מהירות סל"ד המקסימום)
---------------------------------------------------------------------
1. סגור המצערת עד הסוף.
2. סגור שסתום הסיכה עד למצב סגור (אך לא מעבר).
3. פתח השסתום חזרה סיבוב וחצי.
4. פתח את המצערת לרבע פתיחה.
5. חבר את הבוסטר אל המצת.
6. הצמד את המתנע אל המדחף והתנע את המנוע (וודא שציר המנוע מסתובב ושהמנוע אינו מוצף/במצב נעילה הידראולית לפני התנעה עם המתנע).
7. נתק את הבוסטר מיד אחרי ההתנעה (שים לב! הזהר מלהבי המדחף המסתובב).
- אין לחסום את פתח המאייד עם היד כדי להכניס דלק למנוע, זאת כדי למנוע הצפת דלק ונעילה הידראולית.
- במקרה שהמנוע מוצף (לא מתניע או במצב נעילה הידראולית), הוצא את המצת, הפנה את פתח המצת כלפי מטה, סובב את המדחף מספר פעמים לריקון הדלק העודף והחזר את המצת.
כיוון שסתום התערובת (משפיע על מהירות תגובת המנוע מסרק למקסימום)
------------------------------------------------------------------------------------------
1. התנע המנוע, סגור את המצערת לסרק, המתן כ-5 שניות פתח מיד את המצערת למקסימום, אם סל"ד המנוע עולה בהדרגה ולא מיד ומפיק עשן רב מהמפלט
(סימן שהתערובת עשירה ואף המנוע עלול לכבות במצב זה). תקן ע"י סגירת שסתום התערובת כ- 15-30 מעלות בעזרת מברג מתאים (שים לב! הזהר מלהבי המדחף המסתובב).
2. לעומת זאת אם התערובת ענייה (הסימן לכך הוא שכמעט ולא יוצא עשן מהמפלט והמנוע נוטה לכבות בפתיחת מצערת).
3. במקרה שהתערובת ענייה, פתח את שסתום התערובת כ-90 מעלות להעשרת התערובת אח"כ סגור בהדרגה (פסיעות של 15-30 מעלות והמתן מספר שניות בין כל שינוי)
עד למצב בו המנוע יגיב מיד בפתיחת המצערת למקסימום ובאופן יציב וללא גמגומים.
* במקרה שבו רוצים לחזור למצב כיוון התחלתי בסיסי יש לבצע פעולות אלה:
1. הבא את המצערת ממצב פתוח למצב סגור (לא מעבר).
2. סגור את שסתום התערובת עד סופו (לא להדק).
3. פתח חזרה את שסתום התערובת כ- 3/4 סיבוב. (זהו הכיוון ההתחלתי הבסיסי).
הרצת מנוע (לפי הוראות יצרן )O.S46AX
==========================
1. התקן את המנוע על הטיסן או על מתקן מתאים.
2. התקן מדחף מתאים לפי הוראות יצרן.
3. חבר את מיכל הדלק של הטיסן אל המנוע ומלא את המיכל בדלק.
4. חבר את סרוו המצערת אל זרוע המצערת (ע"מ לשלוט במצערת בזמן ההרצה בעזרת המשדר).
5. סגור המצערת עד הסוף.
6. סגור שסתום הסיכה עד הסוף (לא להדק).
7. פתח השסתום חזרה סיבוב וחצי.
8. פתח את המצערת לרבע פתיחה.
9. חבר את הבוסטר אל המצת.
10. הצמד את המתנע אל המדחף והתנע.
11. נתק את הבוסטר תיכף אחרי ההתנעה.
12. אם המנוע כבה, פתח טיפה יותר את שסתום הסיכה עד למצב בו המנוע יעבוד יציב.
13. הרץ את המנוע כשהמצערת פתוחה עד הסוף, בו בזמן כוון (פתח) שסתום הסיכה לתערובת עשירה (פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות) למשך דקה.
14. כוון (סגור) את שסתום הסיכה חזרה לתערובת רגילה (פעולה מהירה בדומה למנוע 2 פעימות) והרץ למשך 10 שניות.
15. כוון (פתח) את שסתום הסיכה חזרה לתערובת עשירה (פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות) והרץ למשך 10 שניות נוספות.
16. חזור על התהליך עד שמיכל הדלק יתרוקן.
17. כוון את שסתום הסיכה לתערובת ממוצעת (בתחום שבין פעולה איטית בדומה למנוע 4 פעימות לפעולה מהירה בדומה למנוע 2 פעימות) והרץ למשך 3-4 טיסות (הימנע מהרמת אף בזמן הטיסות).
18. הרץ את המנוע במהלך 10-15 הטיסות הבאות בהדרגה עם כוון שסתום הסיכה מתערובת ממוצעת ועד לכוון התערובת האופטימלית המומלצת.
* שים לב!!! ככלל, בתהליך הרצת המנוע יש להימנע מלהריץ את המנוע במצב עשיר וקר, אלא, במצב חם (אך לא חם מדי) ע"מ שחלקי המנוע יתאימו את עצמם בהדרגה למצב העבודה האופטימלי.
יש לבצע הרצה בתחום בו המנוע עובד בין מצב פעולה של "ארבע פעימות" למצב פעולה של "שתי פעימות" ובסל"ד גבוה.
בהדרגה לסיים כ-3 מכליי דלק תוך כדי סגירה הדרגתית של שסתום הסיכה והעלאת הסל"ד ככל שהמנוע יאפשר עד לפעולה אופטימלית.