PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה הסבר על סיכת המנוע?



edoman
17-05-2011, 18:53:37
שלום,
הייתי שמח להבין מה בדיוק הסיכה עושה למנוע?
מה עושה סגירת הסיכה ומה הפתיחה ואיך אני מזהה אם אני פותח או סוגר אותה ?
והכי חשוב מתי צריך לגעת בסיכה ומתי לא?

tisanir
17-05-2011, 19:01:17
סגירה ופתיחה- כמו ברז. לימין סוגר לשמאל פותח.
תפקידה לכוון את המנוע למקסימום היכולת שלו ושיעבוד נקי בכל מצב.

גבי א
17-05-2011, 19:25:44
בשאלה שלך לא התיחסת לאיזה סיכה אתה מתכוון, בדרך כלל במנועי דלק יש שתי סיכות, סיכה ראשית שאיתה קובעים/מכוונים את כמות כניסת הדלק למנוע - לפני הנעת המנוע היא צריכה להיות פתוחה בין 2.5 ל 3 סיבובים, ואחרי הנעת המנוע אתה מתחיל לסגור אותה בעדינות עד לקבלת סיבובים מקסימלית, ואז פותח אותה בחזרה כ 3 קליקים כדי שהמנוע לא יעבוד על גבול התערובת העניה, כך אתה גם שומר על המנוע מהתחממות ומבלאי גדול יותר. ישנה הסיכה הקטנה שהרבה חברה קוראים לה "סיכה נגדית" שתפקידה הוא לשמור על יחס תערובת בין האויר לדלק שנכנסים למנוע בעיקר בזמן החשה/עליית טורים, לפני הנעת המנוע סיכה זאת צריכה להיות פתוחה (כאשר הסטיק של הטורים במצב סרק) בין 1 לשני סיבובים, אחרי הנעת המנוע אתה מחכה כ 10 שניות,ואז פותח את הסטיק להעלעת טורים, אם המנוע יגיב לעלית טורים באיטיות אז אתה צריך לסגור את הסיכה ממש מעט ולחזור על שלב הבדיקה ממצב סרק לחכות שוב את ה 10 שניות ולהעלות שוב את הטורים עד לקבלת עלית טורים חלקה ומהירה.
מצב שני הוא שאתה מרים את הסטיק לעלית טורים ואז המנוע כבה, סימן שהסיכה הזאת סגורה מידי ולא מגיע מספיק דלק למנוע, בשלב זה אתה פותח את הסיכה מעט, מניע את המנוע וחוזר על שלבי הבדיקה כמו שציינתי קודם עד שאתה מגיע לנקודה הנכונה.

edoman
17-05-2011, 20:06:32
האמת ניראה לי שהתכוונתי לסיכה של התערובת ,
מה זה אומר אם בסיום ההטסה אחרי שרוקנתי את מיכל הדלק ואני הופך את הטיסן יוצא מהאגזוז כמה טיפטופים של שמן
האם זה הגיוני או שמשהו לא בסדר ?, ואם לא בסדר מה אני צריך לעשות ?

עמי
17-05-2011, 20:28:49
לא סיכה - מחט :)

flatspin
17-05-2011, 20:59:21
האמת ניראה לי שהתכוונתי לסיכה של התערובת ,
מה זה אומר אם בסיום ההטסה אחרי שרוקנתי את מיכל הדלק ואני הופך את הטיסן יוצא מהאגזוז כמה טיפטופים של שמן
האם זה הגיוני או שמשהו לא בסדר ?, ואם לא בסדר מה אני צריך לעשות ?

הדלק למנועי הטיסנים כולל אחוז גבוה מאד של שמן. נע בין 16% במינימום ועד 22% במכסימום. השמן אינו משמש כחומר בעירה. תפקידו לשמן את חלקי הפנים של המנוע, לשפר את האטימה בין הבוכנה והשרוול ולסלק חלק מחום המנוע יחד עם גזי הפליטה.
היות והשמן, כאמור, לא נשרף, הוא יוצא דרך המשתיק לחלל האויר. חלק ממנו נלכד בתוך המשתיק וזה מה שאתה רואה כאשר אתה הופך את הטיסן.

edoman
17-05-2011, 21:35:02
הדלק למנועי הטיסנים כולל אחוז גבוה מאד של שמן. נע בין 16% במינימום ועד 22% במכסימום. השמן אינו משמש כחומר בעירה. תפקידו לשמן את חלקי הפנים של המנוע, לשפר את האטימה בין הבוכנה והשרוול ולסלק חלק מחום המנוע יחד עם גזי הפליטה.
היות והשמן, כאמור, לא נשרף, הוא יוצא דרך המשתיק לחלל האויר. חלק ממנו נלכד בתוך המשתיק וזה מה שאתה רואה כאשר אתה הופך את הטיסן.

זה אומר שזה תקין ?
איך אפשר לדעת אם זה יותר מידי ?

flatspin
17-05-2011, 21:39:17
למה שזה יהיה יותר מידי ? אף אחד לא התנדב להכניס לדלק שלך כמות שמן עודפת.
הכל בסדר. או כמו שאמרו הגששים בזמנו: "המפתחות בפנים, סע לשלום"

DarZeelon
18-05-2011, 08:39:52
שלום,
הייתי שמח להבין מה בדיוק הסיכה עושה למנוע?
מה עושה סגירת הסיכה ומה הפתיחה ואיך אני מזהה אם אני פותח או סוגר אותה ?
והכי חשוב מתי צריך לגעת בסיכה ומתי לא?

Edoman,


בוא נתחיל מזה שה-'סיכה (http://en.wikipedia.org/wiki/Lubrication)' היחידה במנועי-להט (glow engines), היא זו שהם מקבלים מהשמן שמעורב בדלק שלהם.
סיכה זו חיונית לפעולתו התקינה של המנוע ולשלמותו, בשימוּנה בין חלקיו הנעים ובהגנה עליהם מפני שחיקה ומפני שיתוך...



אוסיף, במפגיע, שבקרבורטור שמותקן על מנוע של טיסן אין שום סיכה; אפילו לא אחת!
לעומת זאת, יש בו לרוב שני שסתומי-מחט (needle-valves), שלמען הנוחות אנו קוראים להם 'מחטים'.

המחט הראשית, לרוב שחורה, היא בסך-הכל ברז קוני הנסגר על תושבת קונית. תפקידו של הברז הזה הוא לקבוע את גודלו של נחיר-הדלק הראשי; ובהתאמה את כמות הדלק המרבית שהמנוע יוכל 'למשוך'. הכוונון של מחט זו אפקטיבי רק כאשר הקרבורטור פתוח לגמרי; מצב מצערת מלאה.
פתיחה, או סגירה של המצערת, לכל מצב, לא משפיעה על גודלו של אותו נחיר; ומה שמשפיע על כמות הדלק שהמנוע 'מושך', הוא רק תת-הלחץ בַּוֶנטוּרִי (המשתנה בהתאם למצב פעולת המנוע) ומצב המחט המשנית, הממוקמת בהמשך מסלול הזרימה של הדלק (לא מדובר במעגל עצמאי ונפרד).

כל 'משחק' במצבה של המחט הראשית כשהמצערת פתוחה באופן חלקי, יכול רק לקלקל ואינו מהווה 'כוונון' לשמו.


המחט השניה, שיכולה גם להיות דיסק\תוף עם חריצים, או להיות קטנה ובתוך 'תוף' המצערת, נקראת 'המחט המשנית', 'שסתום בקרת-דלק', בטעות; 'מחט-סרק', או כל מיני שמות אחרים...
המחט הזו מווסתת את עקומת-הדלק של המנוע בכל מצבי המצערת החלקיים; החל מסרק ועד שהיא 80% פתוחה.

היא משנה את גודלו האפקטיבי של נחיר-הדלק (לאחר שעבר דרך נחיר המחט הראשית); מקטינה אותו באופן רציף כשהמצערת נסגרת ומגדילה אותו באופן המשכי כשהיא נפתחת.
בקרה זו מושגת באמצעות תזוזה יחסית של נחיר נוסף ואותה המחט, או החריץ מול החור; וכך מושג גודל פתח משתנה למעבר דלק.

כוונונה של מחט זו שולט על תערובת-הדלק וקובע את 'עקומת הדלק', ברוב תחום העבודה של המנוע.
אי אפשר לכוונן מנוע, מבלי לכוונן (או לפחות לבדוק ולאשש) את מצבה של המחט השניה.

ייתכנו מקרים בהם מחט זו, בהיותה סגורה יותר מדי, תפריע לזרימת הדלק למנוע בעת שהוא פועל במצערת פתוחה לגמרי. אבל זה קורה לרוב כאשר פתיחתה בתאום עם המצערת, אינה מספקת בתחום העליון של טווח המצערת - כלומר, כשתכנונה לקוי.


המושג 'מחט אויר' שייך רק לאותם קרבורטורים (air-bleed carburettors) שאינם מצוידים בבקרה יחסית ישירה (באמצעות מחט שניה) על גודלו של נחיר-הדלק; והשפעת מידת פתיחתה של אותה 'מחט-אויר', היא רק על התערובת בסרק ובסמוך לו; כלומר, כשהמצערת קרוב לסגורה.
כשסוגרים אותה, התערובת נעשית עשירה יותר; ולהיפך. ההפך מהתפקוד של מחט 'רגילה', המווסתת את כמות הדלק.

עם קרבורטור 'פשוט' מסוג זה (כמו ב-OS.46LA וב-Thunder Tiger .42GP ,למשל); עקב היעדר כל בקרה על גודלו של נחיר-הדלק במצבי מצערת חלקיים, המנוע יפעל עשיר מדי במצבים אלה; וניתן לכיוונון טוב רק למצבי הקיצון; 100% מצערת וסיבובי-סרק.
אבל בקרבורטורים מסוימים אחרים מסוג זה; של Enya ושל YS, יש בקרה ישירה על גודל נחיר-הדלק, באמצעות חריץ מדויק המעובד בתוף-המצערת, הנע ביחס לנחיר דלק בגוף הקרבורטור.

מחט-האויר משמשת בקרבורטורים אלה, רק ל-'קיזוז' התערובת במצב-סרק ובסמוך אליו.
אז, לא כדאי לפסול קרבורטור כ-'לא מדויק', או כ-'פשטני', רק עקב היותו מצויד במחט-אויר.

edoman
19-05-2011, 13:33:19
דור תודה רבה על המענה המפורט והמקצועי הזה אני מקווה שאכן הבנתי הכל כמושצריך שוב תודה
עדן.

דניאל דקל
19-05-2011, 13:47:07
דר, אני מאוד אוהב את התשובות המקצועיות שלך,
אבל בו נסכם על סיכה נגדית וסיכה ראשית, כך כולם יבינו על מה מדובר :)
מחט, נותן אסוסיציה למשהו אחר....

DarZeelon
19-05-2011, 14:03:03
בהצלחה, עדן.

אם משהו בכל זאת אינו ברור דיו, שאל אותי שוב ואנסה להסביר לך. ואגב, שמי דַר; לא דוֹר...:mad:


דניאל, אני לא דואג... קודם כל, מפני שאיני כאן בשביל לתקן, אני מתקן רק מפני שיש כאלה שטועים...
חוצמזה (בכוונה!), הוא אפילו לא מגיע לקרסוליים שלי...

DarZeelon
19-05-2011, 14:36:48
דר, אני מאוד אוהב את התשובות המקצועיות שלך,
אבל בו נסכם על סיכה נגדית וסיכה ראשית, כך כולם יבינו על מה מדובר :)
מחט, נותן אסוסיציה למשהו אחר....

דניאל,


למילה needle באנגלית יש את אותו הקשר, כמו למחט בעברית.

הם בכל זאת סובלים את ה-needle valve בתחביב, אז אין סיבה שאנו לא נסבול את המילה מחט. לכל היותר, ניתן להאריך ולכנות את הפריט בשמו המלא; 'שסתום מחט'.
המילה 'סיכה' (pin) פשוט לא משרתת נכון את המטרה.