PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה מיכל דלק.



.omer biton
13-06-2011, 13:14:44
ביום שבת האחרון מילאתי את המיכל דלק כדי להטיס.
אני עולה לאוויר ואחרי בערך 3 דק' אני יורד בצלליה ופתאום קאט אחר כך אני יורד מתלדק שוב עולה יורד לצלילה ושוב קאט.
עכשיו גם שאני חושב על זה אני לא מצליח להבין אחרי בערך 3-5 דק באוויר יש פחות דלק וכשהמייכל 90 מעלות אל הקרקע איפה שהצינורית אין דלק.
פעם זה לא היה קורה לי.
ניסיתי להבין איך הוא שואב דלק אבל אני לא מצליח.
אשמח להסבר מדוייק.

תודה


עומר

flatspin
13-06-2011, 15:44:08
אינני יודע איך מסודר המיכל בטיסן שלך והאם הצינוריות מסודרות נכון. בהנחה שהכל נעשה כראוי, אני יכול לנחש שבצלילה המצערת היתה פתוחה לרווחה על מנת לצבור מהירות גבוהה. נסה בפעם הבאה להוריד מצערת לסרק בזמן צלילה, אני מניח שהמנוע ימשיך לפעול ולא יכנס לקאט.

.omer biton
13-06-2011, 15:52:31
הצינוריות מסודרות בתוך המיכל מעולה.
אז זה אומר שהמנוע פועל בצלילה ע''י הדלק בצינוריות?

flatspin
13-06-2011, 17:35:33
יש מספר סיבות לתקלה שאתה מתאר. אין אפשרות לומר לך דברים מוחלטים אלא השערות בלבד. אם הכל תקין, לא היתה אמורה להיות הבעיה המתוארת על ידך. היות והבעיה קיימת, משמע משהו לא תקין במערכת.
תבקש ממטיס מנוסה, מחבריך, שיסתכל, יבדוק ויראה היכן התקלה.

.omer biton
13-06-2011, 18:21:43
אני מטיס לבד.

flatspin
13-06-2011, 20:19:53
מעבר לכל מה שנאמר בשירשור הזה, הטסה לבד מסוכנת מאד.
למען בטיחותך, דאג שיהיה תמיד מישהו נוסף לידך, גם אם אינו טיסנאי. לעולם אינך יכול לדעת מה מצפה לך מעבר לפינה.

tamos
13-06-2011, 20:29:39
סתם שאלה.
אם טיסן נכנס לצלילה, אז כל הדלק בעצם מושפע מכוח המשיכה והוא יורד לכיון "הפיה". השאלה היא, איך בעצם המנוע ממשיך למשוך דלק אם כל הדלק למטה?

.omer biton
13-06-2011, 20:44:31
flatspin-אני מטיס בערך כ 4 שנים טיסנים בנזין ניטרו וחשמליים.אני בן 14.
אני גר בדימונה ואין פה מטיסים פעם היו התחום פה בדימונה היה מאוד חזק והתחיל להדרדר אולי באים 1-2 שאני מדריך.
אני לא מטיס לבד פעם עם אבא שלי וגם אם אלה שבאים,לפעמים אני נוסע ללטרון קציעות ועוד...
tamos זו בדיוק שאלתי.

תודה
עומר.

Menash
13-06-2011, 21:59:36
סתם שאלה.
אם טיסן נכנס לצלילה, אז כל הדלק בעצם מושפע מכוח המשיכה והוא יורד לכיון "הפיה". השאלה היא, איך בעצם המנוע ממשיך למשוך דלק אם כל הדלק למטה?
פעם מישהו כאן בפורום פירסם סרטון שצולם במצלצת ווידאו שהוצמדה לדופן מיכל דלק שקוף.
מה שראיתי בסרטון נוגד לכל מה שחשבתי קודם- וקודם חשבתי בדיוק כמוך...
כשהטיסן צולל הדלק נשאר באזור המשקולת... אמנם זו לא נפילה חופשית אבל פועלים שם כוחות שמצמידים את הדלק לתחתית או לדופן המיכל, הדלק כמעט אף פעם לא נימצא באזור ה"פקק" של המיכל.

.omer biton
13-06-2011, 22:03:09
פעם מישהו כאן בפורום פירסם סרטון שצולם במצלצת ווידאו שהוצמדה לדופן מיכל דלק שקוף.
מה שראיתי בסרטון נוגד לכל מה שחשבתי קודם- וקודם חשבתי בדיוק כמוך...
כשהטיסן צולל הדלק נשאר באזור המשקולת... אמנם זו לא נפילה חופשית אבל פועלים שם כוחות שמצמידים את הדלק לתחתית או לדופן המיכל, הדלק כמעט אף פעם לא נימצא באזור ה"פקק" של המיכל.

יש דברים במה שאתה אומר.
אבל מה הבעיה שיש לי?:confused:

תודה

Zzap
13-06-2011, 23:33:20
באיזה טיסן מדובר? ב50 סמ"ק? או בטיסן ניטרו?

הדבר היחיד שאני יכול להמליץ עליו, זה להאריך את צינורית הדלק, ככה שאם הדלק לא מגיע לצינורית במיכל, תמיד ישאר לך את הדלק בצינורית בשביל הצלילה.

.omer biton
13-06-2011, 23:54:00
באיזה טיסן מדובר? ב50 סמ"ק? או בטיסן ניטרו?

הדבר היחיד שאני יכול להמליץ עליו, זה להאריך את צינורית הדלק, ככה שאם הדלק לא מגיע לצינורית במיכל, תמיד ישאר לך את הדלק בצינורית בשביל הצלילה.

ניטרו.

tamos
14-06-2011, 10:53:11
נכון, שכחתי מזה!
קראתי את זה פעם באיזה מקום וזה ברח לי מהראש, תודה רבה על התשובה!

Zzap
14-06-2011, 11:24:58
אתה מדבר אליי?
אם כן, אין בעד מה :)


ד"א, בצלילה כל הדלק נצמד לחלק האחורי של המיכל, פיזיקה פשוטה,
אם תיקח בקבוק מים חצי מלא, תרים אותו כמה שיותר גבוהה, ותפיל, אתה תראה שהמים עולים לחלק העליו, וזה רק מנפילה חופשית במהירות 3 קמ"ש...
ברגע שטיסן צולל ועוד עם מנוע, במהירות של 100 קמ"ש+- אז מן הסתם זה נצמד, ככה שאין מצב שדלק לא מגיע למנוע, אלה אם כן, יש כבר ממש קצת דלק, ואתה עושה רול למשל, והמנוע שאף אוויר, הדלק שבצינורית מחפה על זה, כמה שהצינורית יותר ארוכה, פחות סיכויים שלא יגיע דלק במצב כלשהו.


ד"א, אם אי פעם שמתה לב בשירשורי בנייה של ג'ייאנטים, שמים צינורית ממש ארוכה, מגלגלים בדרך כלל מעל המיכל דלק, תופסים עם הסקוטץ' שמחזיק את המיכל, ומוציאים את הקצה אל המנוע,
עושים זאת על מנת שבתרגילי 3D חריפים, בזמן שהדלק מתעופף מצד לצד, תמיד אבל תמיד ישאר עוד הרבה דלק בצינורית, כי חבל לרסק טיסן של 30-40 אלף שקל בגלל 40 שקל של צינורית.

.omer biton
14-06-2011, 12:07:03
אתה מדבר אליי?
אם כן, אין בעד מה :)


ד"א, בצלילה כל הדלק נצמד לחלק האחורי של המיכל, פיזיקה פשוטה,
אם תיקח בקבוק מים חצי מלא, תרים אותו כמה שיותר גבוהה, ותפיל, אתה תראה שהמים עולים לחלק העליו, וזה רק מנפילה חופשית במהירות 3 קמ"ש...
ברגע שטיסן צולל ועוד עם מנוע, במהירות של 100 קמ"ש+- אז מן הסתם זה נצמד, ככה שאין מצב שדלק לא מגיע למנוע, אלה אם כן, יש כבר ממש קצת דלק, ואתה עושה רול למשל, והמנוע שאף אוויר, הדלק שבצינורית מחפה על זה, כמה שהצינורית יותר ארוכה, פחות סיכויים שלא יגיע דלק במצב כלשהו.


ד"א, אם אי פעם שמתה לב בשירשורי בנייה של ג'ייאנטים, שמים צינורית ממש ארוכה, מגלגלים בדרך כלל מעל המיכל דלק, תופסים עם הסקוטץ' שמחזיק את המיכל, ומוציאים את הקצה אל המנוע,
עושים זאת על מנת שבתרגילי 3D חריפים, בזמן שהדלק מתעופף מצד לצד, תמיד אבל תמיד ישאר עוד הרבה דלק בצינורית, כי חבל לרסק טיסן של 30-40 אלף שקל בגלל 40 שקל של צינורית.

מה שרשמת עם הצינוריות בטיסני גאינט כמעט נכון.
שמים צינוריות ארוכות מי שמשתתף באיימק יש צלילות הפוכות ארוכות וזה מה שמונע את הקאט ודברים אחרים לא נעימים.

Zzap
14-06-2011, 16:16:00
זה בדיוק מה שאמרתי...
לא רק באיימק, בכללי...

DarZeelon
15-06-2011, 12:22:47
ד"א, בצלילה כל הדלק נצמד לחלק האחורי של המיכל, פיזיקה פשוטה,
אם תיקח בקבוק מים חצי מלא, תרים אותו כמה שיותר גבוהה, ותפיל, אתה תראה שהמים עולים לחלק העליו, וזה רק מנפילה חופשית במהירות 3 קמ"ש...
ברגע שטיסן צולל ועוד עם מנוע, במהירות של 100 קמ"ש+- אז מן הסתם זה נצמד, ככה שאין מצב שדלק לא מגיע למנוע, אלה אם כן, יש כבר ממש קצת דלק, ואתה עושה רול למשל, והמנוע שאף אוויר, הדלק שבצינורית מחפה על זה, כמה שהצינורית יותר ארוכה, פחות סיכויים שלא יגיע דלק במצב כלשהו.



Zzap,


פיסיקה פשוטה? אני מציע שתקרא שוב את ספר פיסיקה-מכניקה ממנו למדת, כדי שלא תגבב כאן!

אתה טועה ומטעה!
כאשר טיסן צולל מגובה; אפילו אם מנועו פועל בכוח מלא, הוא מגיע בסופו של דבר למהירותו הסופית והקבועה.
ואז, הדלק שבמכל מתנהג בדיוק כאילו המכל במנוחה. הדלק יהיה צמוד לחלק התחתון ביותר, שבטיסן צולל אנכית, יהיה קצהו הקדמי.
למעשה, הדלק יהיה בקדמת המכל, החל מהרגע בו הטיסן מאיץ בקצב הפחוּת מ-G אחד; וזה, אפילו בטיסן עם מנוע חזק מאוד, יקרה לאחר 2-3 שניות של צלילה.

גם בבקבוק המלא עד חציו, המים 'ירחפו' מעט בשניה שתעזבוֹ, אבל יצמדו לצידו הנמוך, ברגע שהגרר האירודינמי יחל להאט אותו.


צינורית הדלק עם ה-clunk, בכל המכלים כמעט בטיסני מנוע-להט, אינה יכולה לעקוב אחר הדלק לקדמת המכל. וגם אם תגיע לשם, היא עלולה להתקע שם ולא לחזור לחלקו האחורי.
רק 'מכל שלפוחית (http://jettengineering.com/accy/tank.html)' ימנע את זה; ובטיסני מרוץ, זה מה שמותקן.

avichoen
15-06-2011, 14:39:19
שלום עומר..
הנה הסבר קצר על מיכל דלק הנפוץ בטיסני נייטרו.
בתמונה 1 נראה מיכל דלק בעל 3 צינוריות הממוקם כשהדופן העליונה שלו גבוהה ב- 5-10 מ"מ מעל סיכת הסל"ד הגבוה. המיקום חשוב כדי למנוע אי אספקת דלק/הצפת המנוע.
צינורית מילוי/ריקון הדלק מחוברת אל חלקו התחתון של המיכל ובסופה פקק. מיועדת למילוי או ריקון דלק כמובן. צינורית המתכת (פליז/אלומיניום) מכופפת כלפי הדופן התחתונה במיכל ע"מ למנוע הקצפה מיותרת של הדלק בזמן תדלוק.
צינורית לחץ אויר (הדיחוס) מחוברת אל חלקו העליון של המיכל עם כיפוף צינורית המתכת כלפי הדופן העליונה של המיכל וזאת ע"מ לאפשר תדלוק מלא (כמעט) של המיכל ולמנוע נזילת דלק מהאגזוז בזמן התדלוק כשהמנוע כבוי. בזמן פעולת המנוע חלק מהגזים הנפלטים מהאגזוז נכנסים אל פיית הדיחוס שבאגזוז בעזרת צינורית, אל המיכל, ויוצרים לחץ אויר הדוחף את הדלק.
הצינורית עם המשקולת מחוברת אל סיכת הסל"ד הגבוה/קרבורטור. הלחץ שנוצר במיכל מהגזים דוחף את הדלק דרך חור במשקולת בעזרת צינורית אל סיכת הסל"ד הגבוה/קרבורטור. הצינורית עם המשקולת צריכה להיות גמישה מאד (יש צינורית מיוחדת) כדי שתתכופף (בצורת פרסה) מכובד המשקולת בזמן שהטיסן "צולל" מטה. חשוב שאורך הצינורית עם המשקולת יהיה די ארוך כדי שהמשקולת תגיע קרוב לדופן הרחוקה של המיכל, אך רחוקה ממנה מספיק (5-10 מ"מ) ע"מ שלא ייסתם הפתח במשקולת או שהצינורית תתקע.
דבר נוסף, רצוי שצינוריות המתכת בתוך המיכל יהיו קצרות ככל האפשר (מבלי שצינוריות הסיליקון התנתקו מהן) כדי לאפשר גמישות לצינורית עם המשקולת ולמנוע הסתבכות ביניהן.
שאיבת הדלק מהמיכל אל המנוע נעשית ע"י לחץ אויר הגזים הנפלטים מהאגזוז, אל מיכל הדלק דרך צינוריות אל סיכת הסל"ד הגבוה/קרבורטור. לאטימות המיכל, מיקומו, תקינות הצינוריות אורכן ומיקומן חשיבות רבה בכדי שמערכת הדלק תפעל בהצלחה.

בתמונות 2,3 ו-4 ניתן לראות את מצב צינורית המשקולת כשהמיכל נוטה לכיוונים שונים. לא משנה באיזו פוזיציה נמצא מיכל הדלק בזמן טיסה, כוח המשיכה של כדור הארץ תמיד ימשוך לכיוונו את הדלק במיכל וכמובן את המשקולת.
כוח אחר הפועל על הטיסן הוא כוח ג'י, דבר שעלול "למשוך" את הדלק במיכל לכיוון מנוגד לכח המשיכה של כדור הארץ, אך יימשוך לאותו הכיוון גם את המשקולת.
בהתקנה נכונה של מערכת הדלק, לא אמורה להיות הבעייה (בעייה קבועה) של יניקת אויר במקום דלק מהמיכל אל סיכת הסל"ד הגבוה/קרבורטור.
בקשר לבעייתך, ציינת בוודאות שלא מגיע דלק לצינורית שבין המיכל לקרבורטור, אז אני לא אתייחס לגורמים אחרים שיכולים להביא לתוצאה דומה, אע"פ שאתה בטוח שמערכת הדלק בטיסן שלך מותקנת כנדרש, אני מציע שתפרק את מיכל הדלק ובדוק מיקום הצינוריות, אורכן, שאינן מנוקבות (בדוק היטב), בדוק גמישות הצינורית עם המשקולת, בדוק רווח, בדוק שאינה נתפסת בצינוריות המתכת, בדוק אטימות המיכל, בדוק שפיית הדיחוס באגזוז אינה סתומה וברגי האגזוז סגורים היטב. בדוק מיקום המיכל לפי הוראות יצרן המנוע. בדוק גם את ברגי הבאקפלייט (מכסה בית הארכובה).

תמונה 1
48260

תמונה 2
48261

תמונה 3
48262

תמונה 4
48263

.omer biton
15-06-2011, 15:11:42
תודה רבה !

DarZeelon
15-06-2011, 16:07:17
בתמונות 2,3 ו-4 ניתן לראות את מצב צינורית המשקולת כשהמיכל נוטה לכיוונים שונים. לא משנה באיזו פוזיציה נמצא מיכל הדלק בזמן טיסה, כוח המשיכה של כדור הארץ תמיד ימשוך לכיוונו את הדלק במיכל וכמובן את המשקולת.
כוח אחר הפועל על הטיסן הוא כוח ג'י, דבר שעלול "למשוך" את הדלק במיכל לכיוון מנוגד לכח המשיכה של כדור הארץ, אך יימשוך לאותו הכיוון גם את המשקולת.
בהתקנה נכונה של מערכת הדלק, לא אמורה להיות הבעייה (בעייה קבועה) של יניקת אויר במקום דלק מהמיכל אל מחט הסל"ד הגבוה/קרבורטור.
תמונה 3
48262


אבי (כהן?),


המצב המתואר בתמונה 3 בהודעתך, הוא פשוט אוטופי. זה פשוט לא קורה!

במכלי-דלק בנפח של עד 480 סמ"ק לערך, צינורית הדלק קצרה וקשיחה מכדי להתכופף לקדמת המכל...
ואם בכל זאת הגיעה איכשהו למצב זה, היא עלולה להיתקע בו ולא לחזור אל אחורי המכל, כשחרטום הטיסן מורם.

קח מכל חדש ונסה את זה, עם צינורית סיליקון סטנדרטית (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXK129&P=ML) (מידה medium, קוטר פנימי "3/32, חיצוני "3/16) ותיווכח.


עומר, אם אתה רוצה להאמין, נסה בעצמך, כשהמכל מורכב ומחוץ לטיסן - אין צורך למלא בו דלק.

valaza
15-06-2011, 16:42:26
הפתרון לכל העסק הזה פשוט,

יש, אמנם לא פשוט למצוא, אבל יש צינוריות סיליקון שמיועדות בדיוק למיכלי דלק,
הזמנתי פעם מטר של צינורית כזו, עובי הדופן הוא כ0.5 מ"מ, שימוש בצינורית כזו, יחד עם משקולת מכובדת במיכל, יבטיח את הגעת הדלק בכל מצב של הטיסה.

DarZeelon
15-06-2011, 19:52:58
הפתרון לכל העסק הזה פשוט.

יש, אמנם לא פשוט למצוא, אבל יש צינוריות סיליקון שמיועדות בדיוק למיכלי דלק,
הזמנתי פעם מטר של צינורית כזו, עובי הדופן הוא כ0.5 מ"מ, שימוש בצינורית כזו, יחד עם משקולת מכובדת במיכל, יבטיח את הגעת הדלק בכל מצב של הטיסה.



valaza,


הבעיה עם צינורית סיליקון מסוג זה, היא שעמידותה בפני קימוט (kink) יורדת עם הקטנת עובי הדופן.

סיליקון RTV המשמש לצנרת הוא חומר יצוק, בו לא ניתן ליצור גמישות בכיוון מסוים, מבלי שתהיה גמישות גם בכיוונים אחרים.
הקטנת עובי-הדופן יוצרת גמישות המאפשרת לכיפוף בצורת U להפוך בקלות לכיפוף בצורת V, כשב-'שפיץ' קטן שטח החתך של מעבר הדלק כמעט לאפס.

מה תשיג? כלום!

שימוש במשקולת (clunk) כבדה יותר תאפשר לצינורית קצת קשיחה מדי, להגיע לדלק המיוחל.
אבל אז ייתכן שהיא תיתקע בחלק הקדמי של המכל...

עמי
15-06-2011, 21:33:32
יש הרבה מטיסים ובינהם אני שאפילו משתמשים בצינורית נחושת במרכז צינור היניקה בכדי למנוע קיפול הצינורית לאחור
ואני יכול להבטיח לך שלא סובלים מקאט גם בצלילה אנכית תוך כדי גילגול מגובה רב .