צפייה בגרסה מלאה : שאלה חישוב יחס תמסורת עם גג"ש helical.
bartovmoti
11-11-2011, 22:04:02
האם שיטת חישוב יחס התמסורת משתנה כאשר עובדים עם גלגלי שיניים מסוג helical ? (אלו הגג"שים עם השיניים האלכסוניות)
או שפשוט מחלקים אחד בשני כמו ברגילים ?
השאלה שלי נובעת מכך שברקס 500 למשל, בגג"ש הראשי יש 162 שיניים והפניון יכול להיות 12 או 13 וכו'
לעומת זאת ב 500 החדש EFL PRO הגג"ש הראשי מסוג הליקאל בן 134 שיניים בלבד וחייב לעבוד עם פניון 12, מדובר ביחס תמסורת שונה לחלוטין (קוטר הגלגל לא השתנה הרי מדובר באותו 500 רק משופר)
אז איך זה יכול להיות ?
גג"ש חדש:
http://helidirect.com/align-slant-thread-main-drive-gear134t-h50178-t-rex-500e-500esp-500e-pro-500efl-pro-p-24706.hdx
גג"ש ישן:
http://helidirect.com/align-162t-main-drive-gear-h50018-1-trex-500-p-6500.hdx
Bob Shark
11-11-2011, 22:46:16
מוטי, החישוב לא משתנה כלל. גג"ש הליקאל תורם לעבודה חלקה ושקטה הרבה יותר.
לפי מיטב ידיעתי המנוע ב 5000EFL שונה מה 500ESP ....כנראה שמכאן נובע יחס התמסורת השונה
bartovmoti
11-11-2011, 23:08:23
המנוע לא השתנה 1600KV 500MX.
איך בשני מסוקים יש אותו מנוע אבל באחד, יחס תמסורת של 12/13 על 162 (ב TREX500E)
ובמסוק החדש יחס של 12 על 134 הליקאל ?
אם קוטר הגג"שים זהה אז זה אותו יחס תמסורת, ואז בעצם החישוב אחר לא ?
היחס שונה
אליין העלו את מהירות הראש קצת
162/13=12.4
ו
134/12=11.1
לא שינוי גדול
b1yossi
12-11-2011, 05:56:15
בגג"ש מסוג הליקויל שטח המגע בין השניים גדול יותר ולכן הוא מסוגל להתמודד עם עומס גדול יותר, או לחילופין השחיקה קטנה יותר באותו העומס.
kondason
12-11-2011, 07:21:09
גג"ש הליקל שקט יותר בלבד. הוא מעביר כוחות צד למסבים ומקצר את חייהם. יכולת העברת הכוח שלו נמוכה יותר מאשר גג"ש עם שיניים ישרות. הגג"ש שבלוגו זה הגג"ש הטוב ביותר. חישוב יחס התמסורת בגג"ש הליקל זהה לגג"ש עם שיניים ישרות.
wonderd
12-11-2011, 08:01:10
למרות שאני לא אוהב לשנות מהמלצת היצרן - למה חייבים לעבוד עם 12? יש פיניון חליפי בכל מיני אתרים שאפשר להשתמש בהם.
דרך אגב - מה נוסחת החישוב (http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?14295-הפניון-ה-KV-של-המנוע-הגיר-והחיבור-בניהם.&highlight=%E7%E9%F9%E5%E1+%F1%EC%E3) שלכם לסל"ד? אתם משתמשים במחשבון של הלידיירקט?
DarZeelon
12-11-2011, 09:40:03
קראו כאן (http://www.brighthub.com/engineering/mechanical/articles/33535.aspx) על גלג"ש מסוגים שונים.
העומס שבו עומדים גלג"ש הליקליים, אחיד, שכן בכל עת 1.4 שיניים מעבירות אותו לגלג"ש שממול.
החוזק לאותו הגודל, גבוה יותר בגלג"ש הליקליים; ולא נמוך יותר.
b1yossi
12-11-2011, 10:19:15
גג"ש הליקל שקט יותר בלבד. הוא מעביר כוחות צד למסבים ומקצר את חייהם. יכולת העברת הכוח שלו נמוכה יותר מאשר גג"ש עם שיניים ישרות. הגג"ש שבלוגו זה הגג"ש הטוב ביותר. חישוב יחס התמסורת בגג"ש הליקל זהה לגג"ש עם שיניים ישרות.
אתה טועה ומטעה - אורך השן בגג"ש הליקוליאלי גדול יותר מאשר בגג"ש בעל שן ישרה,מכאן שהעומס נחלק על יותר שטח ע"ג השן מאשר בגג"ש עם שן ישרה, כמו כן עקב היותו זוויתי, הרי שבכל זמן נתון יותר שיניים או חלקן משתתפים בחלוקת העומס.
גג"ש הליקל שקט יותר בלבד. הוא מעביר כוחות צד למסבים ומקצר את חייהם. יכולת העברת הכוח שלו נמוכה יותר מאשר גג"ש עם שיניים ישרות. הגג"ש שבלוגו זה הגג"ש הטוב ביותר. חישוב יחס התמסורת בגג"ש הליקל זהה לגג"ש עם שיניים ישרות.
ממש לא נכון
שטח המגע של השיניים בגג"ש הליקל גדול יותר מאשר בשיניים ישרות ולכן החוזק לאותו גודל גדול יותר עם גג"ש הליקל, הוא גם שקט יותר בגלל העובדה ששטח המגע הגדול יותר וצורתו יוצרת רציפות במגע בין הגג"שים במהלך התנועה.
החיסרון היחידי בו שצורתו האלכסונית יוצרת מומנט שלוחץ החוצה או פנימה את הפיניון על גבי הציר בזמן התנועה (לחץ אנכי שכיוונו תלוי בכיוון סיבוב הציר), פותרים זאת ע"י הוספת מייסב בקצה הציר דרכו עובר המנוע (מיסב הקרוי CB).
פתרון לתופעה הזו מומש בלוגו ששם צורת השיניים V,זו יוצרת למעשה שיוויון כוחות על גבי הציר לביטול המומנט האנכי ושומרת על שטח המגע רציף כמו בהליקל.
Yoav Lahav
12-11-2011, 18:26:26
כפי שכבר הסברתי בעבר פה בגלגל מסוג helical שטח המגע הוא שטח מאד קטן שנע לאורך השן.
כדי למנוע ויכוחים הנה הסבר מפורט יותר מויקיפדיה
With parallel helical gears, each pair of teeth first make contact at a single point at one side of the gear wheel; a moving curve of contact then grows gradually across the tooth face to a maximum then recedes until the teeth break contact at a single point on the opposite side.
זה שהשן בזוית לא גורם לשטח מגע גדול יותר כי היא גם נמצאת על גליל.
זה לא הנדסת המישור של כיתה ד.
ממש לא נכון
שטח המגע של השיניים בגג"ש הליקל גדול יותר מאשר בשיניים ישרות ולכן החוזק לאותו גודל גדול יותר עם גג"ש הליקל, הוא גם שקט יותר בגלל העובדה ששטח המגע הגדול יותר וצורתו יוצרת רציפות במגע בין הגג"שים במהלך התנועה.
החיסרון היחידי בו שצורתו האלכסונית יוצרת מומנט שלוחץ החוצה או פנימה את הפיניון על גבי הציר בזמן התנועה (לחץ אנכי שכיוונו תלוי בכיוון סיבוב הציר), פותרים זאת ע"י הוספת מייסב בקצה הציר דרכו עובר המנוע (מיסב הקרוי CB).
פתרון לתופעה הזו מומש בלוגו ששם צורת השיניים V,זו יוצרת למעשה שיוויון כוחות על גבי הציר לביטול המומנט האנכי ושומרת על שטח המגע רציף כמו בהליקל.
b1yossi
12-11-2011, 18:53:50
הנה כמה מסקנות משלי :
1. מי שמתכנן ומייצר גג"ש הליקוילי עושה זאת מטעמי יופי בלבד, וכנראה לא בויקיפדיה טרם התכנון.
2. כנראה שבתכנון לא השתתפו מהנדסים בוגרי טכניון.
3. מהנדסים בוגרי טכניון כנראה לומדים אנגלית, אבל לא נדרשים גם להבין אותה..... (ויסלחו לי כל אלו שפגעתי בהם).
4. ציקי הבמה כולה שלך - אני מחכה בכיליון עיניים, זה עומד להיות מצחיק בטירוף.
bartovmoti
12-11-2011, 19:52:47
לפני ציקי..
בכל זאת לא ברור עניין יחס התמסורת שנשאר אותו דבר..
הרי בעצם יחס תמסורת זה חלוקת היקפי שני הגג"שים, וההיקף במקרה זה נמדד ביחידות של מס' שיניים נכון?
עכשיו, אם יש לי שני זוגות גג"שים בעלי אותו קוטר ואותו היקף, הכוונה ביחידות של מ"מ ממש,
כאשר בזוג אחד (פניון + גג"ש) ישנן שיניים רגילות
ובזוג השני ישנן שיניים מסוג הליקאל.
אם הייתי מחשב יחסי התמסורת של כל זוג לפי מדידה במילימטרים הייתי מקבל את אותו מספר בדיוק..
עכשיו ראינו במקרה של ה 500 שבחישוב רגיל של חילוק מס' השיניים מקבלים יחס תמסורת שונה כי מס' השיניים בהליקאל קטן יותר על אותו היקף.
אולי מהנדס מהטכניון יסביר לי?
או שההנחה שההיקפים זהים לא נכונה? בכל זאת מדובר באותו מסוק 500.
יואב
אני מבין שאת לימודי הטכניון אתה עושה דרך קריאה בויקיפדיה.
אין לי שום כוונה להסביר לך מדוע אתה טועה ומטעה משום שלא נראה לי שאתה בכלל מעוניין ללמוד, אתה יותר בכיוון של לא מבין כלום ורוצה ללמד את כולם.
אגב, מסוק כבר בחרת?
אתה דוגמא טובה לחיזוק האימרה ש "עולם וורוד רואים רק דרך עיניים אדומות"
שבוע טוב :)
MrGenady
12-11-2011, 20:13:47
לפני ציקי..
בכל זאת לא ברור עניין יחס התמסורת שנשאר אותו דבר..
הרי בעצם יחס תמסורת זה חלוקת היקפי שני הגג"שים, וההיקף במקרה זה נמדד ביחידות של מס' שיניים נכון?
עכשיו, אם יש לי שני זוגות גג"שים בעלי אותו קוטר ואותו היקף, הכוונה ביחידות של מ"מ ממש,
כאשר בזוג אחד (פניון + גג"ש) ישנן שיניים רגילות
ובזוג השני ישנן שיניים מסוג הליקאל.
אם הייתי מחשב יחסי התמסורת של כל זוג לפי מדידה במילימטרים הייתי מקבל את אותו מספר בדיוק..
עכשיו ראינו במקרה של ה 500 שבחישוב רגיל של חילוק מס' השיניים מקבלים יחס תמסורת שונה כי מס' השיניים בהליקאל קטן יותר על אותו היקף.
אולי מהנדס מהטכניון יסביר לי?
או שההנחה שההיקפים זהים לא נכונה? בכל זאת מדובר באותו מסוק 500.
מוטי ראיתה איך זה עובד אצלי וזה עובד מצויין ואני יכול רק להגיד שהרבה יותר טוב ושקט מהגג"ש הרגיל!
bartovmoti
12-11-2011, 20:26:08
לא אמרתי שזה לא יעבוד טוב להיפך, אני בטוח שזה יהיה שיגעון על ה 550..
הבעיה שלי זה דווקא ב 500..
שם היחס כל כך שונה שבתוכנה של הבקר קסטל-לינק כתוב לי שעם יחס תמסורת כזה, הבקר יעבוד בתחום הרבה פחות יעיל בשביל לקבל את הסל"ד שאני עובד איתו עכשיו..
לפני ציקי..
בכל זאת לא ברור עניין יחס התמסורת שנשאר אותו דבר..
הרי בעצם יחס תמסורת זה חלוקת היקפי שני הגג"שים, וההיקף במקרה זה נמדד ביחידות של מס' שיניים נכון?
עכשיו, אם יש לי שני זוגות גג"שים בעלי אותו קוטר ואותו היקף, הכוונה ביחידות של מ"מ ממש,
כאשר בזוג אחד (פניון + גג"ש) ישנן שיניים רגילות
ובזוג השני ישנן שיניים מסוג הליקאל.
אם הייתי מחשב יחסי התמסורת של כל זוג לפי מדידה במילימטרים הייתי מקבל את אותו מספר בדיוק..
עכשיו ראינו במקרה של ה 500 שבחישוב רגיל של חילוק מס' השיניים מקבלים יחס תמסורת שונה כי מס' השיניים בהליקאל קטן יותר על אותו היקף.
אולי מהנדס מהטכניון יסביר לי?
או שההנחה שההיקפים זהים לא נכונה? בכל זאת מדובר באותו מסוק 500.
מספר השיניים הוא הנתון החשוב.
Bob Shark
12-11-2011, 20:41:08
מוטי, היקף גללגל שיניים זה רק גודל פיזי שלו והוא מציין רק כמה כח אותו גג"ש יכול להעביר, ויש גם מודול (רוחב) שן שגם מתייחס למעבר כח.
מבחינתך החישוב הוא אותו חישוב- חלוקה או יחס מספר שיניים בשני גג"שים או במקרים מסוימים כמה גג"שים. נשאר רק לקוות שמהנדסי החברה המתכננת בחרו נכונה את גודלם הפיסי של הגג"שים המיושמים בתמסורת שלך:D. בקשר לגג"שי הליקאליים (סליליים, מסולסלים) הם יודעים להעביר יותר כח לעומת גג"שים בעלי שן ישרה Spur כאשר שניהם באותו קוטר.
בהצלחה.
נ.ב. אני מניח שסיני יציע ואולי הציע כבר מגון פיניונים לבחירה לשחק איתם כמו בפיניונים שן ישרה.
bartovmoti
12-11-2011, 20:56:50
סבבה, הבנתי..
אז יכול להיות שה 500 החדש עובד בסל"ד הרבה יותר גבוהה מה 500 שהיה עד עכשיו ?
העניין הוא ששקלתי לשפר את ה 500 שלי עם גלגלי שיניים כאלו. אני עובד עם בקר קסטל וגוברנור..
כשהכנסתי את נתוני התמסורת האלו לתוכנה התברר שבמהירות ראש שאני עובד איתה הבקר יעבוד רק ב 80% תפוקה כאשר מומלץ לעבוד בין 90 ל 92% ומה שבאמת היה לי עד עכשיו..
כדי להגיע לזה עם התמסורת החדשה הזאת צריך לעבוד במהירות ראש גבוהה הרבה יותר או במילים אחרות, השינוי הזה בתמסורת מאפשר עבודה במהירות ראש גבוהה בהרבה ממה שהיה עד עכשיו.
wonderd
13-11-2011, 05:58:06
שוב אני אשאל אותך מוטי - למה אתה אומר שחייב לעבוד עם פיניון 12??
אם אתה רוצה להטיס עם הסל"ד המומלץ - זה כנראה יהיה גבוה יותר ממה שאתה רוצה, אם אתה מעונין להישאר באותו סל"ד שאתה נמצא בו היום - קח פיניון עם שן אחת פחות...
bartovmoti
13-11-2011, 12:28:07
אני לא מתעקש..
פשוט כתוב Must with:Motor Pinion Helical Gear 12T(H50168)
http://helidirect.com/align-slant-thread-main-drive-gear134t-h50178-t-rex-500e-500esp-500e-pro-500efl-pro-p-24706.hdx
סבבה, הבנתי..
אז יכול להיות שה 500 החדש עובד בסל"ד הרבה יותר גבוהה מה 500 שהיה עד עכשיו ?
העניין הוא ששקלתי לשפר את ה 500 שלי עם גלגלי שיניים כאלו. אני עובד עם בקר קסטל וגוברנור..
כשהכנסתי את נתוני התמסורת האלו לתוכנה התברר שבמהירות ראש שאני עובד איתה הבקר יעבוד רק ב 80% תפוקה כאשר מומלץ לעבוד בין 90 ל 92% ומה שבאמת היה לי עד עכשיו..
כדי להגיע לזה עם התמסורת החדשה הזאת צריך לעבוד במהירות ראש גבוהה הרבה יותר או במילים אחרות, השינוי הזה בתמסורת מאפשר עבודה במהירות ראש גבוהה בהרבה ממה שהיה עד עכשיו.
מה המהירות ראש שאתה רוצה ?
ד"א
צריך גם להחליף את ה
Tail drive gear: 31T
ל
Tail Drive Gear: 36T
bartovmoti
13-11-2011, 14:02:25
2600 למשל.
תסתכל בתוכנה של הבקר באיזה תחום הבקר יעבוד במהירות 2600 עם גלגל 134 ופניון 12 הליקאל (80%):
57143
וזה כדי להגיע לתחום של מעל 90% (המומלץ) זה מגיע כבר ל 2950 סל"ד:
57144
זהו בדיוק הם רוצים להגיע ל 3000
bartovmoti
13-11-2011, 14:18:41
3000??
מה זה מטורף.. המסוק שלי כמו שהוא לא יעמוד ב 3000 לא ככה ?
אני זוכר אפילו בהוראות היה כתוב שבכל מקרה לא מומלץ 2650..
בטח הדגם המשופר מותאם למהירויות כאלה, או שאני לא מבין איך פתאום הם קפצו לתחום הסלד הזה.
כנראה השיפור הזה במקרה של ה 500 לא מתאים לדגמים הישנים..
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.