PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה לגבי חיבור שני סוללות ליפו לכדי אחת-למקצוענים שביניכם!



yehuda.bitton3
03-12-2011, 08:22:08
אהלן חברה!
יש ברשותי מסוק trex 500 כאשר יש לי כרגע סוללה אחת של 6 תאים בעלת קיבולת של 3300mah.
אני מעוניין לקנות סוללה נוספת וחיפשתי באינטרנט קצת וראיתי שסוללה דומה לשלי עולה די יקר בסביבות ה-100$ כאשר אני יכול לקנות שתי סוללות של 3 תאים וקיבולת של 2800mah כל אחת ב-33$.
עכשיו השאלה שלי היא כזאת במידה ואני מחבר את שני הסוללות לכדי אחת בחיבור טורי, מעבר לזה שאני יקבל סוללה אחת שמספקת מתח של 22.2 וולט(6 תאים) האם גם הקיבולת תוכפל? כלומר האם בחיבור הזה תהיה לי בעצם סוללה אחת עם קיבולת של 5600mah?
אם כן מה החסרונות שבחיבור כזה?מעבר לזה שצריך להטעין כל סוללה בנפרד כמובן ;)
בתודה מראש לכל מי שישקיע זמן בלעזור לי!
יהודה.

s.mario
03-12-2011, 09:04:34
אהלן חברה!

עכשיו השאלה שלי היא כזאת במידה ואני מחבר את שני הסוללות לכדי אחת בחיבור טורי, מעבר לזה שאני יקבל סוללה אחת שמספקת מתח של 22.2 וולט(6 תאים) האם גם הקיבולת תוכפל? כלומר האם בחיבור הזה תהיה לי בעצם סוללה אחת עם קיבולת של 5600mah?
אם כן מה החסרונות שבחיבור כזה?מעבר לזה שצריך להטעין כל סוללה בנפרד כמובן ;)
בתודה מראש לכל מי שישקיע זמן בלעזור לי!
יהודה.

שלום יהודה,
כאשר אתה מחבר את הסוללה בחיבור טורי אתה מכפיל את מתח הסוללה בלבד.
ז"א שתקבל סוללת 6S בקיבולת 2800 MAH.
תוכל לבדוק את האופציה של רכישת 2 סוללות 6 תאים 1800(לדוגמא) ולחבר אותן בשרשור מקביל , כך תכפיל את הקיבולת (ל3600MAH) והמתח ישאר 22V.

אייל שפירא
03-12-2011, 09:58:20
כל המידע פה: http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?42173-%E4%EE%E3%F8%E9%EA-%E4%EE%F7%E5%F6%F8-%EC%E8%E9%F1%F0%E0%E9-%E4%EE%FA%E7%E9%EC&p=293634#post293634
(בפרק 7 - נספחים)
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=53756&d=1316725168

Friman
03-12-2011, 11:40:08
יש לך מגבלה של מקום מתחת לחופה של ה500. אתה צריך לבדוק במידות אם שתי סוללות כאלו ייכנסו, ואיך- אחת מעל השנייה או אחת לצד השנייה. תשאיר מקום ספייר בחישוב ליתר ביטחון. כמו כן קח בחשבון גם את סוגיית המשקל - מה הפרש המשקל בין סוללה אחת כגון זו שיש לך לבין שתיים כמו אלו שברצונך לקנות? הבדל במשקל יכול להסיט את מרכז הכובד של המסוק.
אבל אני לא מבין למה אתה מסתבך. קניתי סוללת ננו טק 3000mAh 25-50c 6 תאים ב37$ בסווארם אצל הסיני. כולל משלוח (נשארים עוד איזה 100 גרם פנויים במשלוח) זה 50$. זה יעלה לך פחות משתי הסוללות שרצית. הרבה פחות אפילו. אפילו סוללת ננו טק 3300 35-70c תעלה לך בסווארם פחות מ66$ (עלות שתי הסוללות שציינת, עבור זוג)

yehuda.bitton3
03-12-2011, 21:14:53
קודם כל תודה רבה לכל מי שעזר לי הבנתי בדיוק את הפואנטה שבשני החיבורים גם השרטוט עזר מאוד תודה על ההשקעה!
חיפשתי קצת אחרי סוללות ומצאתי סוללת 6 תאים 5200mah כאשר היא מספקת 15c באופן מתמשך ו20c מתפרץ האם סוללה כזו תתאים למסוק שלי מבחינת ה-c?אשמח להסבר בנושא האות הזאת ואיך אני מחשב כמה אני צריך במערכת שלי שהיא בעקרון סטוק כלומר המנוע הוא מה שהגיע עם המסוק אולם הבקר הוחלף לאחד חזק יותר מהסטוק.
שוב פעם תודה מראש לעוזרים!

guy1a
04-12-2011, 07:54:50
C15
נישמע לי מאד נמוך למטה שלך.

אני לא מבין גדול ב מסוקי 500
אבל אני חושב שאתה רוצה 30C ומעלה אולי אפילו 40C ומעלה.

yehuda.bitton3
04-12-2011, 14:00:17
תודה על התשובה גם לי זה נראה מעט מידי אבל בכל מקרה אשמח לעוד תשובות בנושא הזה....אני ממש צריך את העזרה הזו אז תודה מראש לכל תשובה מקצועית שתיהתן לי!!

kobigozlan
04-12-2011, 20:09:41
ידידי אצל הסיני יש לך ים סוללות בין 2650mah ל 3300mah מומלץ לקנות 35C ומעלה ,ה-C זה יכולת הסוללה לפרוק את עצמה
אני מאמין שאם המסוק שלך סטנדרטי פלוס אז אתה לא צורך יותר מ 80A בפיקים לכן 2650mah שזה 2.65A כפול 35C זה 92.75A זה מה שהסוללה יכולה לספק קבוע
ועוד יש מצב שהיא תספק יותר אם אתה צריך כי היא יכולה לעמוד בפיקים יותר גבוהים לפרקים
ככל שסוללה בעלת קיבולת גדולה יותר 4000mah 5000mah 5200mah היא הופכת להיות יותר גדולה פיזית
הסוללות של 5000mah הם עצומות לעומת הסוללות שאתה צריך הם לא יכנסו לך מתחת לחופה
מקווה שהבנת אם לא תפנה אלי אני יתן לך הסבר יותר מפורט

yehuda.bitton3
05-12-2011, 07:35:56
כן הבנתי מילה במילה תודה רבה על ההסבר ונכון הסוללה שאני דיברתי עליה היא באמת עצומה אבל מצאתי אחת קצת יותר יקרה(60$) שמספקת 35c קבוע ובעלת קיבולת של 5200mah כאשר המימדים שלה גדולים אולי בשתי סנטימטר מהסוללה הנוכחית שיש לי ככה שאני מאמין שהיא תיכנס בקלות כי יש עוד מקום עם הסוללה שיש לי עכשיו מה את אומר היא תתאים לי?

Friman
05-12-2011, 08:11:21
יהודה, מסוק Trex 500 בנוי לטוס לפי הגדרות היצרן (אליין) עם סוללת 6 תאים 2100-2500mAh. הבקר הוא של 70A במקסימום, אין לך צורך בסוללה שתספק יותר כי הבקר לא מסוגל למשוך יותר מזה. תוכל לראות את המפרט המלא של המסוק באתר אליין, כאן: http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?cPath=22_25&products_id=3764&language=en
חרף המלצת היצרן, הנסיון שלי ושל מטיסים נוספים הוא שאין בעיה להשתמש בסוללות 6 תאים של 2650mAh ו 3000mAh, ויש אומרים שעד 3300mAh גם אין בעיה. אני במקסימום ניסיתי 3000mAh והמסוק טס נהדר. סוללת 5200mAh לא רק גדולה מדי להכנס מתחת לחופה (מי שהטיס עם 3300mAh אומרים שגם לסוללה הזו כבר צפוף), היא בעיקר כבדה מדי. הבדל של עשרות גרמים הוא משמעותי מאד למרכז הכובד של המסוק. כמו כן לנצילות המנוע- ככל שהמסוק כבד יותר המנוע מתאמץ יותר וצורך יותר זרם כך שמעבר לרף קיבולת מסויים הגודל לא מוסיף לך עוד ואפילו גורע מזמן הטיסה ומאיכות הטיסה. הרף הזה עומד על סביב 3000-3300mAh לסוללת 6 תאים עם 30c ומעלה. מה גם שבענייני מחיר, בעלות של סוללת 5200mAh אחת כזו תקנה לפחות שתי סוללות 2650-3000mAh כך שגם בזמן ההטסה לא תיפגע. אני לא ממליץ לך על סוללה גדולה שכזו.
לגבי הC- זהו מקדם פריקה/טעינה של הסוללה. בהכפלת הc בקיבולת הסוללה באמפר תקבל מה הזרם המקסימלי שהסוללה תוכל לפרוק או לקבל, בהתאם לערך הc הרלוונטי.
ישנם שלושה ערכי C רלוונטיים, שניים קשורים בפריקה ואחד בטעינה. הראשון הוא ערך הפריקה בשיגרה - זה הC שתמיד יצויין בפרטי הרכישה של הסוללה באופן ברור. זה אומר כמה זרם הסוללה שלך מסוגלת לספק בשיגרה, בהטסה רגילה. למשל אם יש לי סוללה של 3000mAh שזה 3 אמפר, עם מקדם פריקה 25C, אזי ש3X25=75A. כלומר, בהטסה רגילה הסוללה הזו מסוגלת לספק עד 75 אמפר לאורך כל הטיסה. היות וכאמור מגבלת הצריכה של הבקר היא 70 אמפר, לטעמי סוללה זו מתאימה להטסת Trex 500 למרות הC המעט נמוך, כי הקיבולת מפצה על כך. בעיקר עבור מתחיל שלא צורך זרמים גבוהים בהטסה פרועה ודורשנית בזרם. הC השני הוא מקסימום פריקה ״מתפרץ״- כלומר, כמה מסוגלת הסוללה לספק במצב של דרישת זרם קיצונית, לזמן קצר של כמה שניות. למשל בננו טק תראה שיהיה כתוב 25-50c. זה אומר 25c בשיגרה, ו50C באופן מתפרץ למספר שניות - נניח אם אתה צריך תוספת כוח מיוחדת ביציאה מתמרון חד או למשל בפיק של המעבר מנורמל לאיידל. כלומר בסוללת 6 תאים 3000mAh 25-50C, הסוללה תספק עד 75 אמפר בשיגרה ועד 150 אמפר באופן מתפרץ למספר שניות. אגב בחישוב ביחס לצריכת הזרם של המסוק כדאי לקחת טווח ביטחון למקרה שדיווח היצרן באשר לC או לתכולת הסוללה איננו מדוייק, כמו גם עקב איבודי הספק*של המערכת החשמלית. הC השלישי הוא מקדם הטעינה - עד איזה זרם מותר לטעון את הסוללה מבלי להעמיס עליה יותר מדי. זהו מדד חשוב כיוון שסוללות ליפו רגישות לא רק לפריקת יתר אלא גם לטעינת יתר... הנתון הזה רשום אצלי בסוללות הננו טק בחלק האחורי של הסוללה, אני לא יודע היכן רשום בסוללות אחרות אבל זה בכל אופן מופיע לרוב במפרט של רכישת הסוללה. אם למשל בננו טק 3000mAh שלי יש מקדם טעינה של 5C, זה אומר שניתן לטעון אותה בעד 5C X 3A = 15A. כלומר, טעינה בזרם של עד 15 אמפר. לרוב מומלץ לקחת טווח ביטחון ולא לטעון במקסימום העוצמה כדי להימנע מטעינה בזרם גבוה מדי, מה שעלול לגרום לסוללה להתלקח. באופן כללי ההמלצה היא לטעון בשיגרה ב1C, כלומר בזרם הקיבולת של הסוללה, ורק אם אתה ממש לחוץ בזמן (למשל בשטח) לטעון ב2-3C, ושוב בשום אופן לא מעבר למגבלות הטעינה על פי מכפלת מקדם הטעינה בקיבולת הסוללה.
אגב הדרך הנכונה לדעת את צריכת הזרם האמיתית של מערכת החשמל במסוק שלך היא לחבר מכשיר למדידת זרם למסוק ולהפעיל מנוע בשיא העוצמה+משחק בסרבואים ובג׳יירו שגם הם כאשר הם פועלים צורכים מעט זרם. כמובן כאשר הגיר הראשי מפורק כדי שחלילה לא תיפגע. יש גם בקרים שיש להם אפשרות חיבור למחשב לקבלת log של צריכת הזרם בזמן הטיסה בפועל (לראות מייד אחרי הטיסה כמה זרם צרך המסוק בפועל בכל שלב בטיסה). התבססות על נתוני הבקר שמספק היצרן נותנת הערכה גסה בלבד, אבל כל עוד אתה לא מטיס ברמת עומס גבוהה על המסוק לדעתי הערכה גסה כזו היא מספקת.