PDA

צפייה בגרסה מלאה : איך עובד הרוטור? מה תפקיד הפליי באר? איך זה עובד?



kondason
24-02-2012, 06:59:08
נורא מסקרן אותי פיזיקאלית, ומכאנית, איך עובד הרוטור? מה תפקיד הפליי באר? איך זה עובד?
במסוק אמיתי האם קיים שינוי בפיטצ' בין הלהב שעם כיוון הטיסה לבין הלהב שנגד כיוון הטיסה?

Yoav Lahav
24-02-2012, 17:00:38
נורא מסקרן אותי פיזיקאלית, ומכאנית, איך עובד הרוטור? מה תפקיד הפליי באר? איך זה עובד?
במסוק אמיתי האם קיים שינוי בפיטצ' בין הלהב שעם כיוון הטיסה לבין הלהב שנגד כיוון הטיסה?

מדובר בנושא מורכב.
לרשום פה הררי מילים בלי להדגים על מסוק זה לא יעיל.
אשמח לפגוש אותך בשטח ולהסביר לך בדיוק איך הכל עובד עד לרמת השפלינט. אתה מגיע לפעמים להטיס בגלילות?

Friman
24-02-2012, 17:22:37
תקרא את סדרת המאמרים של ואדים (HeliDraco) ״לדבר מסוקאית ולשרוד״, במיוחד את החלק האחרון שמדבר על המכניקה
זה בסיס טוב לתחילת גיבוש ההבנה בנושא. וממשיכים ללמוד כל הזמן.

kondason
24-02-2012, 17:41:31
תודה על הרצון לעזור. אבל הגיע הזמן שזה יהיה רשום פה באתר. לא נראה לי כזה מסובך.
אני מתחיל ותכף אני יסתבך אז תעזרו לי.

kondason
24-02-2012, 17:43:35
תודה על הרצון לעזור. אבל הגיע הזמן שזה יהיה רשום פה באתר. לא נראה לי כזה מסובך.
אני מתחיל ותכף אני יסתבך אז תעזרו לי.

kondason
24-02-2012, 18:17:46
1. סוואש פלייט ממוסבת עם זיז כל 90 מעלות.
2. נדנדה ראשונה שהופכת את התנועה מהסוואש ומכפילה את מהלך התנועה בערך פי 2
3. קומה 3 מחולקת ל2 כלובי פליי באר חיצוני ופנימי שדרכם עובר מוט הפליי באר. וממסובים על ציר שמאפשר להם להתנדנד ביחד לימין או לשמאל.
חלק א' כלוב פליי באר חיצוני שלהייקף החיצוני שלו מחוברת הנדנדה התחתונה מאמצעות דחיפים
חלק ב' כלוב פליי באר פנימי, שבשליש ההיקף החיצוני שלו מותקנות נדנדות שהופכות את כיוון תנועת הסוואש פלייט, ומפחיתות את מהלך תנועת הסוואש פלייט בחצי כלפי הגריפים.
4. הגריפים שמחזיקים את הלהבים.


כל מה שחסר לי זה "קסם הפליי באר" 2 כלובים עם מוט ולקקנים במרכז.

HeliDraco
24-02-2012, 21:21:00
נורא מסקרן אותי פיזיקאלית, ומכאנית, איך עובד הרוטור? מה תפקיד הפליי באר? איך זה עובד?
במסוק אמיתי האם קיים שינוי בפיטצ' בין הלהב שעם כיוון הטיסה לבין הלהב שנגד כיוון הטיסה?

כמו שיואב כתב - זה לא פשוט, לפחות לא מספיק פשוט לתשובה בשרשור בפורום :D.
אנסה לענות כאן בכותרות, בהזדמנות אכתוב על זה מאמר.


נתחיל מהסוף - כן, במסוק אמיתי המכניקה עובדת בצורה דומה. קיימים כמה הבדלים לא גדולים, שאחד מהם הוא טווח הפיטץ' הקטן יותר - שום מסוק אמיתי לא צריך פיטץ' שלילי של 13 מעלות :D. אני חושב שהלהבים שלו אפילו לא יעמדו בעומס שיווצר בזויות התקפה כאלה.
בצורה פשוטה - הרוטור הוא כנף. רק שזרימת האויר ליצירת כוח עילוי נוצרת ברוטור ע"י סיבוב ולא ע"י תנועה קוית של כל הגוף, כמו שזה קורה במטוסים. כמה שמהירות הכנף ביחס לזרימה (כלומר מהירות הראש כפול אורך הלהב) גדלה - העילוי גדל. כמה שזוית הכנף ביחס לזרימה (זוית ההתקפה - שמתרגמת במסוקים לפיטץ') גדלה - העילוי גדל.
מכאן: אם להגדיל את זוית ההתקפה של שני הלהבים באופן סימטרי - העילוי יגדל והמסוק יטפס. אם נוריד - המסוק ינמיך. זה בדיוק מה שעושים עם סטיק שמאל בשלט ונקרא "הפיטץ' הכולל" (Collective Pitch), או פשוט קולקטיב.
אם נגדיל את הפיטץ' רק על צד אחד של דיסקת הרוטור - יווצר מומנט סביב הציר הראשי ומרכז הכובד והמוסק יטה בכיוון הפיטץ' הקטן יותר. בשביל זה צריך להטות את הפיטץ' לכל להב באופן מחזורי (ציקלי) כשהיא מגיעה לאזור הרצוי - מכאן השם Cyclic Pitch, או בקיצור "סייקליק" :). ככה שולטים בשני צירי ההטיה של המסוק - ה-Elevator וה-Aileron.
הפלייבר משמש לייצוב המסוק, בעיקר נגד הפרעות חיצוניות כמו רוח. הפלייבר "פשוט" מסתובב כמו גי'רו מכני ומכניס תיקוני סייקליק שיבטלו את ההפרעה.



בגדול - זהו. מקווה שזה נותן מושג על העקרונות, לפרטים עדיף לעיין בספרות.

מקווה שעזרתי :)

guyro
24-02-2012, 21:22:53
מאמר יפה מאוד שכתב ליאור בר-עמי:

http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?8071-%E4%F0%E4-%E6%E4-%EE%E2%E9%F2-FLYBAR-%EE%E4-%E6%E5-%E4%E7%E9%E4-%E4%E6%E5

kondason
24-02-2012, 22:21:56
תודה לכולם. המאמר של ליאור מדהים.

michaelgl
24-02-2012, 23:00:09
תודה לכולם. המאמר של ליאור מדהים.

+2