התחברות

צפייה בגרסה מלאה : מדליק צריבת רום simonk. לבקרי טורניגי בשביל נאזה



guy1a
20-08-2012, 23:08:26
אז היום הגיע הנאזה שלי. וכמובן שלא התאפקתי ורצתי להרכיב .. :-)

יש תמונות ואני אוסיף אותן מחר.

הסבר קצר על מה מדובר.
בקר הטיסה לרחפנים של dji הידוע בשם נאזה 'מדבר' עם בקרי המהירות בתדר 400 מגה הרץ.
לא כל בקרי המהירות מבינים את השפה ולכן יש המומלצים ויש המומלצים פחות ... ויש גם שפשוט לא עובדים.

חלק מההם שלא עובדים אפשר לצרוב בתוכנה אחרת שכתב 'טיימקופ' מפורום rcg .
כל בקרי המהירות עובדים . כך מתברר עם אותה תכנה.

על מנת לצרוב תכנה אחרת, קילפתי את השרינק מהבקרים. הלחמתי להם שישה חוטים שמחוברים בצד השני לצורב avr ובעזרת התכנה avrdude צרבתי את הקובץ לזיכרון של הבקרים.

מעבר להלחמה המאד עדינה, הפעולה פשוטה ומהירה מאד.

את המידע והקבצים לקחתי מפה.

http://www.kozeniauskas.com/blueprint/2012/04/29/dji-naza-not-arming-with-turnigy-plush-escfixsolution/

הפתרון הזה בא לחסוך ממני לרכוש בקרי מהירות חדשים יעודיים של dji במחיר יותר מכפול מהבקרים המעולים של טורניגי שכבר היו לי.

אגב, הרחפן עבר טיסת מבחן מוצלחת היום.
תודה לספוטר - חגי

72508
72507

SGS2 ..

flyman
20-08-2012, 23:39:50
זה שילוב יפה


http://www.youtube.com/watch?v=0DQP_CDqeqw

Hagay
21-08-2012, 00:26:43
ברוך הבא למועדון הנאזה, תתחיל להנות...

Shlomi4046
21-08-2012, 08:55:54
ברוך הבא ומזל טוב....

חגי צריך לעשות סיבוב קודם:cool:

dror
21-08-2012, 09:33:35
תתחדש!

לא ברור למה צריך לצרוב ROM? בקרי Turnigy תומכים ב-PWM מהיר (אני משתמש בהצלחה רבה ב-Plush מזה שלוש שנים בתדר 490Hz, עם כמה בקרי טיסה).

דרור

guy1a
21-08-2012, 09:51:07
תתחדש!

לא ברור למה צריך לצרוב ROM? בקרי Turnigy תומכים ב-PWM מהיר (אני משתמש בהצלחה רבה ב-Plush מזה שלוש שנים בתדר 490Hz, עם כמה בקרי טיסה).

דרור

אין לי תשובה לזה, ואני יודע כעובדה שזה לא המהירות ... כשהיו מחוברים ל tmf pro ראיתי מפורשות בממשק gui של ה tmf pro שתדר התקשורת היה 400 מה"צ ... אז אני מניח שיש שם שינוי אחר .. אבל עובדתית ללא הצריבה הבקרים לא סיימו תהליך דריכה ואחרי הם כן.
ועבור חיסכון של 20$ לבקר אני מוכן לצרוב :)

sharonx
21-08-2012, 10:11:20
תתחדש!

לא ברור למה צריך לצרוב ROM? בקרי Turnigy תומכים ב-PWM מהיר (אני משתמש בהצלחה רבה ב-Plush מזה שלוש שנים בתדר 490Hz, עם כמה בקרי טיסה).

דרור

ממה ששמעתי זה לא רק התדר בו האם עובדים אלא היעילות של הקוד, שמביא לפעולה מהירה יותר של המנוע מרגע כניסת הפקודה ב PWM לבקר.
זה עושה לך הגיון ?

guy1a
21-08-2012, 10:21:40
ושרון איך זה מתחבר לך לעובדה שהם לא מסיימים דריכה עם הקוד המקורי ? ... שהרי תהליך הדריכה לא כולל פעולה של המנוע ..

אני חושב שזה משהו אחר. אולי משהו במידע שנזאה שולח לבקר. איזה קוד סודי שאמור היה לחייב אותנו לרכוש את הבקרים שלהם.

Shlomi4046
21-08-2012, 12:10:13
ושרון איך זה מתחבר לך לעובדה שהם לא מסיימים דריכה עם הקוד המקורי ? ... שהרי תהליך הדריכה לא כולל פעולה של המנוע ..

אני חושב שזה משהו אחר. אולי משהו במידע שנזאה שולח לבקר. איזה קוד סודי שאמור היה לחייב אותנו לרכוש את הבקרים שלהם.

לא חושב גיא,
הנאזה עברו כמה בקרים אצלנו ורק הפלאש נפלו בתופעה של הדריכה כל שאר הדגמים כגון
AEROWING
RCTIMER
ועוד אחד שאני לא זוכר את שמו עבדו בסדר
אבל לא התאימות לצריכה אז החלפנו ב DJI ויאמר לזכותם באמת טובים ועמידים בצורה בלתי רגילה

guy1a
21-08-2012, 12:49:35
ואני שומע על בעיות של בקרת איכות והלחמות לא משהו ... ריסוק בגלל בקר שמת באויר בכלל הלחמה ... :)

yuval-the-pilot
21-08-2012, 12:57:38
ואני שומע על בעיות של בקרת איכות והלחמות לא משהו ... ריסוק בגלל בקר שמת באויר בכלל הלחמה ... :)

לי הביקסלר התרסק כנראה בגלל הלחמה קרה..... אבל המזל שלי זה שהיתה סוללה נפרדת לוידיאו אז ראיתי בדיוק לאן הוא נפל והוא ישר נמצא :cool:

dror
21-08-2012, 13:00:37
מה זה תהליך דריכה ב-ESC? לא ידוע לי על דבר כזה? וכתבתי שורת קוד אחת או שתיים ששולטות ב-ESC.
בכלל ב-PWM בקר הטיסה רק משדר פקודות ל-ESC והוא לא יודע בכלל מה ה-ESC עושה עם זה (השיטה המומלצת לבדוק "על יבש" היא לנתק את ה-ESCs לגמרי ולראות על המחשב מה בקר הטיסה חושב שהוא משדר להם).
אני מסכים לגבי קיצור זמן תגובה של ה-ESC מרגע קבלת הפיקוד עד לשינוי בפועל של מהירות המנוע, אבל בתכלס רחפנים עובדים יופי גם בלי זה.

guy1a
21-08-2012, 13:28:49
נו דרור ... אני לא כתבתי שום קוד לבקרי מהירות, אז מה ההבדל ?
לפני הצריבה הבקרים השמיעו את הצליל של מספר התאים בסוללה ולא השמיעו את הצליל האחרון שאחריו אפשר לתת בגז ... אחרי הצבירה הם כן עושים את זה.
אי אפשר היה להפעיל מנועים לפני הצריבה ואחרי כן.

אני אחפש את הקוד .. אולי יש שם רמזים.

עריכה:
( פעם אחרונה שכתבתי שורה באסמבלי זה איפה שהוא באזור 198x ... מצטער, גדול עלי )

https://github.com/sim-/tgy/blob/master/tgy.asm

igalr
21-08-2012, 13:44:06
הבעיה היא שה ESC עובד יותר מדיי מהר
ומנסה להדרך עוד לפני שהנאזה התחיל לפמפם פולסים .
מצב כזה ה ESC מפרש כמצב שאינו חוקי ונכנס ל FAIL SAFE , אם מדליקים את הנאזה ורק אז מדליקים את ה ESC הכל עובד.
לתוכנה של SIMONK אין שום FAIL SAFE ושום הגנות על כלום.

dror
21-08-2012, 13:49:26
גיא לא ציפיתי שתכתוב קוד ואין לי שום חשק להיכנס לקוד... אני באמת מנסה להבין מה הבעיה וזה בתחום של טיסנאות חשמלית ולא חס וחלילה קידוד טפו טפו טפו מלח מים מלח מים.
כלומר - האם ה-ESC מצפה לסדר מסויים של פעולות?

הסבר: אם אני לוקח אותו ESC וסתם מחבר אותו למקלט, כמו שעושים בכל טיסן מצוי, אני שולט ידנית על הכל (דרך סטיק המצערת). האם יש סדר פעולות מסויים?

אני יודע ש-ESC מסוג Turnigy Sentry שיש לי על טיסן דורש שהשלט יהיה מופעל בזמן שמחברים את הסוללה של הטיסן. כלומר, הוא מצפה לקבל סיגנל PWM מהמקלט בזמן שמחברים לו מתח.

מצד שני, בכל רחפן שהיה לי עד עכשיו (כולל זה שכתבתי לו את הקוד ולכן אני יודע בדיוק מה הוא עשה) לקח כמה שניות מרגע אספקת המתח עד לזה שהוא היה מוציא PWM ל-ESC. זה בדיוק המצב שהיה קורה בטיסן אם היית מחבר סוללה ורק אחר כך מפעיל את השלט. ובכל זאת ה-ESC עבד בלי בעיות. אמנם מדובר ב-Trunigy Plush - יכול להיות שהוא מתנהג אחרת.

דרור

guy1a
21-08-2012, 13:50:35
ואללה .. מה שאתה אומר זה מעניין מאד !

dror
21-08-2012, 13:53:03
רק להדגיש את זה, ברחפן הראשון שלי היה לי מפסק מתח נפרד לבקר הטיסה. הייתי מחבר סוללה בבית (מה שנתן מתח לכל ה-ESC), שם את הרחפן בבגז', נוסע 20 דקות (וכל אותו הזמן ה-ESC מצפצפים כי אין להם סיגנל PWM) מגיע לשטח ההטסה ורק אז מפעיל את בקר הטיסה - ובלי שום בעיות בכלל מצד ה-ESC הוא מתחיל לעבוד.

guy1a
21-08-2012, 13:53:03
גיא לא ציפיתי שתכתוב קוד ואין לי שום חשק להיכנס לקוד... אני באמת מנסה להבין מה הבעיה וזה בתחום של טיסנאות חשמלית ולא חס וחלילה קידוד טפו טפו טפו מלח מים מלח מים.
כלומר - האם ה-ESC מצפה לסדר מסויים של פעולות?

דרור


חח חח אל תכעס :) הכוונה שלי היתה שאני לא יודע לכתוב כזה קוד ואני לא יודע מה קורה שם.
אבל אתה כן כתבת אז יש לך ידע :)

יש מצב שבשישי בבוקר אתה מצטרף אלינו ליד הכפר הנטוש ?

dror
21-08-2012, 14:04:28
איזה כפר נטוש ואיפה?

guy1a
21-08-2012, 14:17:52
http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?54856-%F1%F8%E8%E5%EF-%F7%F6%F8%F6%F8-%E5%EE%F9%F2%EE%ED-%EE%F9%E1%FA-%E1%F2%F8%E1&p=376109

dror
21-08-2012, 14:26:16
ממש בסיבוב הכניסה לגבעת הרקפות? מתי אתם שם?

guy1a
21-08-2012, 14:50:14
כן, ממשיך ישר בכיכר, פונה שמאלה בפניה השניה בשביל המעאפן ולא בראשונה בשביל הכבוש.

אני מניח שקצת אחרי 8, אני צריך לנטוש את הנוער בבית הספר קודם. ( בעצם עוד אין בית ספר ... )

igalr
21-08-2012, 15:08:58
נשמע לי כמו מפגש רחפנים המתארגן ליום שישי הקרוב.

dror
21-08-2012, 15:12:37
הזמן המועדף עלי הוא דווקא אחה"צ.

guy1a
21-08-2012, 15:38:49
אחרי הצהריים אני במרכז הארץ ..

SGS2 ..

s.mario
21-08-2012, 16:45:26
האם יש משמעות לאורך הכבלים (בקר-מנוע) לתגובת המנוע ברחפן?
ז"א אם כבלי מנוע-בקר אחד יהיו באורך 15 ס"מ,
וכבלי מנוע שני יהיו 20 ס"מ - האם תהיה השפעה על אופי הטיסה?

Assaf110
21-08-2012, 17:49:38
לא.

sharonx
21-08-2012, 19:54:18
הכי חשוב ששלושת החוטים במנוע יהיו באותו אורך ותנסה כמה שיותר לקצר באורך חוטים, אבל לא נראה לי להשינוי שתוארת יורגש.

s.mario
21-08-2012, 19:58:29
אוקיי,
מה לגבי הבדלי אורכים בחוטי ההזנה לבקרים?

אריה.ח
21-08-2012, 20:21:15
אוקיי,
מה לגבי הבדלי אורכים בחוטי ההזנה לבקרים?

הפסדי זרם מתבטאים באורכים גדולים (מדובר בעשרות מטרים)
ולא במרחק כזה קצר אלא אם כן אתה משתמש בחוטים דקיקים מאוד כמו חוטי סרוו.

sharonx
21-08-2012, 20:25:14
גיא לא ציפיתי שתכתוב קוד ואין לי שום חשק להיכנס לקוד... אני באמת מנסה להבין מה הבעיה וזה בתחום של טיסנאות חשמלית ולא חס וחלילה קידוד טפו טפו טפו מלח מים מלח מים.
כלומר - האם ה-ESC מצפה לסדר מסויים של פעולות?

הסבר: אם אני לוקח אותו ESC וסתם מחבר אותו למקלט, כמו שעושים בכל טיסן מצוי, אני שולט ידנית על הכל (דרך סטיק המצערת). האם יש סדר פעולות מסויים?

אני יודע ש-ESC מסוג Turnigy Sentry שיש לי על טיסן דורש שהשלט יהיה מופעל בזמן שמחברים את הסוללה של הטיסן. כלומר, הוא מצפה לקבל סיגנל PWM מהמקלט בזמן שמחברים לו מתח.

מצד שני, בכל רחפן שהיה לי עד עכשיו (כולל זה שכתבתי לו את הקוד ולכן אני יודע בדיוק מה הוא עשה) לקח כמה שניות מרגע אספקת המתח עד לזה שהוא היה מוציא PWM ל-ESC. זה בדיוק המצב שהיה קורה בטיסן אם היית מחבר סוללה ורק אחר כך מפעיל את השלט. ובכל זאת ה-ESC עבד בלי בעיות. אמנם מדובר ב-Trunigy Plush - יכול להיות שהוא מתנהג אחרת.

דרור

לא יודע להסביר את זה, אבל גם אני נתקלתי בזה רק עם 2 בקרים, אם תחפש TURNIGY NAZA PROBLEM תמצא על זה המון מידע וסרטונים איך לעקוף את זה.
אצלי הבעיה הייתה רק ב 2/4 הפלאשים כנראה שהשניים השניים היו ריביזיה אחרת (המעבד ATMEL הוחלף באחר, ואז גם אי אפשר לצרוב סימונק).

sharonx
21-08-2012, 20:26:51
הפסדי זרם מתבטאים באורכים גדולים (מדובר בעשרות מטרים)
ולא במרחק כזה קצר אלא אם כן אתה משתמש בחוטים דקיקים מאוד כמו חוטי סרוו.
פעם לחבר טיסנאי שלי שהוא גם אלקטרונאי שמבין הייתה בעיה עם האורך של החוטים והמסקנה שלו הייתה עדיף חוטים קצרים מהסוללה לבקר, ואפשר לפצות ולהוסיף בין הבקר למנוע. מישהו יודע להסביר את זה ?

אריה.ח
21-08-2012, 20:43:55
בחוטי ההזנה לבקר ומשם למנוע לא צריך להיות בעיה אם משתמשים בחוטים המקוריים.
בחיבור שבין בקר המנוע לבקר הראשי יש את החוט הלבן שמשמש כסיגנל להעברת נתונים בין הבקר הראשי
לבקר המנוע ויתכן שיהיה עליו הפרעות חשמליות סביבתית וככל שיהיה קצר ומרוחק ממתחים גבוהים
יהיו פחות הפרעות,בטיסן אורך החוטים גדול.(הכל עניין של ניסוי וטעיה)

איציק רונן
26-08-2012, 01:35:32
מעבר להלחמה המאד עדינה, הפעולה פשוטה ומהירה מאד.


יופי של הסבר (נראה לי שווה קופון ;) )

נראה לי שהמרווח בין הפדים הוא סטנדרתי, אז אולי במקום ההלחמות אפשר להצמיד "הדר" עם כבל?
איציק

ay_hobby
26-08-2012, 03:38:58
פעם לחבר טיסנאי שלי שהוא גם אלקטרונאי שמבין הייתה בעיה עם האורך של החוטים והמסקנה שלו הייתה עדיף חוטים קצרים מהסוללה לבקר, ואפשר לפצות ולהוסיף בין הבקר למנוע. מישהו יודע להסביר את זה ?

אין לי מושג למה האלקטרונאי/טיסנאי זה החבר ההוא שמבין הגיע למסקנה שהגיע (בנושא האורך כמובן) :)
אבל מה לעשות הוא צודק ומסקנתו נכונה.

ההסבר הפשוט ביותר מבלי להיות חכם גדול מידי לחשוב לחשב ולהתמחשב הוא:
בהנחה (לצורך ההסבר) שעובי החוטים ואורכם זהה בכניסה מהסוללה לבקר וביציאת הבקר למנוע.
בסופו של דבר ישנו הספק X שעובר מהמקור/הסוללה למנוע.
בכניסה לבקר כל ההספק X הנצרך עובר בשני חוטים.
ביציאה מהבקר למנוע אותו ההספק X עובר בשלושה חוטים.
לפיכך ההספק המתבזבז על חוטי המנוע קטן יותר (יותר נחושת פחות זרם/לחוט)
ולכן עדיף (לפחות משיקולי יעילות) להאריך את חוטי המנוע.

וכאן בא האבל,
היות ועל חוטי המנועים יש AC (זרם חילופין) רעשני וככל שחוטי המנועים ארוכים יותר כך מוקרן רעש רב יותר כך שייתכנו (אולי) הפרעות רבות יותר. אך במצב זה אין צורך להאריך את חוטי הבקרה/פיקוד אשר מועדים לפורענות בנושא רעש.
מצד שני אם מאריכים את חוטי האספקה ע"מ לקרב את הבקרים למנועים יש בד"כ גם צורך להאריך את חוטי הבקרה/הפיקוד ועקב הארכתם תעלה הרגישות לרעש.

אהה, ויש גם צד שלישי, כשהבקרים נמצאים מתחת לפרופים יש להם קירור מאולץ מה שלא קיים כשהבקרים במרכז.

אז מה יותר טוב?
לדעתי כדאי,
למקם את בקרי המנועים קרוב למרכז הכלי.
להשתמש בבקרים שלא מתחממים באויר חופשי.
להאריך את חוטי המנועים, ע"מ להקטין הפסדים (יחסית לחוטי סוללה).
להפחית את אפשרות כניסת הרעש, ע"י קיצור חוטי הבקרה ככל האפשר בתוספת טבעת פריט.



הערה כללית לנושא התחממות ורכישת בקרים:
בכל עת שניתן כדאי לבחור בבקרי מנועים מהסוג/דגם הרצוי עם זרם גבוהה יותר מהצורך האמיתי, כמובן מבלי להגזים בתוספות משקל גודל מחיר וכו' (למשל פלאש 25A במקום פלאש 18A).
וזה למה זה?
ככל שהבקרים מיועדים לזרם גבוהה יותר כך התנגדותם הפנימית נמוכה יותר ולכך שתי תוצאות המיטיבות איתנו, האחת פחות בזבוז אנרגייה לפיכך יעילות גבוהה יותר והשנייה פחות חום, בקיצור יעיל יותר וקר יותר.
(לא מומלץ לילידות פולניה :):) )

ay_hobby
26-08-2012, 05:33:56
עלתה שאלה לגבי הפסדים ביחס לאורכי חוטים.
אז נעשה איזה חשבון קטן לצורך המחשה:
בכוונה תחילה החישוב הראשון הוא ל-20A ואח"כ רק ל-14A וזאת ע"מ להכניס בחשבון עומס בתאוצה למעלה ורגוע בהמשך (כדי לא לסבך יותר מידי)
כאשר מעבירים זרם של 20A במטר אחד של חוט קשיח (יחיד) בעובי של 16AWG נופל מתח של כ- 0.26V
אורך חוט ההזנה לבקר בערך פעמיים 10 ס"מ ז"א 20 ס"מ = 1/5 מטר 0.26v/5=52mV
נוסיף את מפל המתח על חוטי הסוללה 14AWG (ללא תקע/שקע הסוללה) בעומס של 4X14A=56A נותן 0.45V למטר (ארבעה מנועים)
נחלק ל-5 (10+10=20ס"מ) 0.45/5=90mV נכפיל בשתיים (יש עוד פעמיים 10ס"מ מהתקע לרחפן) וקיבלנו 180mV
חוטי הבקר כ- 52mV ועוד חוטי הסוללה כ-180mV נותן 0.232V סתם כך בלי להרגיש אפילו.

ז"א לקחנו סוללה מלאה 12.6V ועל ההתחלה רק בגלל חוטים אנחנו בעצם מתחילים 12.37V
לא הוספנו את תקע הסוללה, בזבזן לא קטן.
לא הוספנו את תקעי הבולט למנועים, בזבזנים לא קטנים (חוץ מצרות אחרות).
לא הוספנו את ההתנגדות הפנימית של בקרי המנועים.
לא הוספנו את ההתנגדות הפנימית של סוללות 25C.
ואז בגלל כל הפסדי המתח הנ"ל רוצים להרים את הרחפן לאויר ובכדי לפצות על חוסר המתח צורכים יותר זרם... ושוב נכנסנו ללופ יותר זרם יותר מפלי מתח וכו' וכו' וכו'.
ואז זמן הטיסה מתקצר...:( ואז >>> מחליפים סוללה מ-3S ל-4S >>> הכל מתחיל להתחמם >>> ההתנגדויות עולות >>> המתח יורד עוד >>> הזרם שוב עולה... >>>> אוווופס...
אז תחשבו על זההההה...

מסקנות שכדאי לאמץ:
תקע סוללה אמין ובריא.
חוטים קצרים ככל האפשר ורצוי הארכת חוטי המנועים לפי הצורך.
לא להשתמש בתקעי בולט למנועים.
להשתמש בסוללות בעלות התנגדות פנימית נמוכה ככל האפשר "C" גבוהה 50-60 או יותר.
לאחר בחירת סוג בקרי מנועים לבחור בקרים מאותו סוג אך בזרם גבוהה מהנדרש (למשל במקום פלאש 18A לבחור פלאש 30A)
ועוד כלל חשוב, אחד מיני רבים,
לא להעמיס ולהוסיף משקל שלא לצורך כמו עשרות אזיקונים וכו', זכרו כל גרם חשוב לאיכות ולזמן טיסה.

עולה יותר?? דולרים בודדים ואולי אפילו פחות ואולי כלום.

זו דעתי האישית וכך אני משתדל לנהוג, אין לי ספק שכמה מיושבי הפורום יקפצו ויגידו את ההיפך הגמור,
ככה זה ב- דמו דמו דמוקרטיה לא?:)

אז בהצלחה!!!

אפשר גזור ושמור, רצוי שמור.
אסור לא להפיץ
:)

guy1a
26-08-2012, 06:23:57
איציק זה רק נראה ככה.

הפדים ממש קרובים.
המרחק בין פינים של הדרים בודדים זה המרחק בין 3 פדים.

SGS2 ..