התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שאלה שאלה של מתחיל



zakizak
09-12-2012, 17:55:27
חג שמח חברים,יש לי שאלת מתחיל,הרבה חברה פה אמרו לי לתרגל אצבע על כפתור ההולד,כלומר ממש להרגיל את עצמי להטיס עם אצבע בהיכון.
השאלה שלי,ראיתי המון חברה שלפני נחיתה בגובה מסוים מכניסים למצב הולד ואז נוחתים.בדר"כ כלל אחרי מצב איידל.
אז אחרי שהצלחתי לקמבן כפתור שישלוט בהולד בשלט סימולטור התחלתי לתרגל שימוש בכפתור וכנ"ל נחיתות שטיפה לפני הקרקע אני נוחת על מצב הולד.

האם זה מומלץ?האם עדיף לנחות שהמצערת בשליטה ולא בהולד?

תודה מראש לכל העונים וחג חנוכה שמח.

צחי.

wonderd
09-12-2012, 18:06:32
באופן עקרוני הנחיתה הרגילה מתבצעת עם שליטה במצערת, האופציה המדוברת נועדה כדי לנתק את המנוע ממש לפני ריסוק על מנת למזער את נזק הריסוק או במקרה של איבוד זנב באויר - כדי למנוע/לעצור סבסוב מהיר של המסוק.
האצבע צריכה להיות שם מכיוון שאתה לא רוצה במקרה חירום גם להתחיל לחפש את הכפתור המתאים..
בעקבות הנושא נולד תרגיל האוטורוטציה שמטיסים מנוסים מבצעים, בד"כ מגובה רב כדי שיהיה זמן לתימרונים נוספים תוך כדי הנחיתה.

לכיבוי מנוע ממש לפני הנחיתה אין ממש משמעות ואין שום סיבה לעשות אלא כשלב ראשון בלימוד אוטורוטציה..

zakizak
09-12-2012, 18:13:59
באופן עקרוני הנחיתה הרגילה מתבצעת עם שליטה במצערת, האופציה המדוברת נועדה כדי לנתק את המנוע ממש לפני ריסוק על מנת למזער את נזק הריסוק או במקרה של איבוד זנב באויר - כדי למנוע/לעצור סבסוב מהיר של המסוק.
האצבע צריכה להיות שם מכיוון שאתה לא רוצה במקרה חירום גם להתחיל לחפש את הכפתור המתאים..
בעקבות הנושא נולד תרגיל האוטורוטציה שמטיסים מנוסים מבצעים, בד"כ מגובה רב כדי שיהיה זמן לתימרונים נוספים תוך כדי הנחיתה.

לכיבוי מנוע ממש לפני הנחיתה אין ממש משמעות ואין שום סיבה לעשות אלא כשלב ראשון בלימוד אוטורוטציה..

אוקי,ידוע לי שזה נועד על מנת למזער נזקים לפני ריסוק,אבל עדיין,אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שהרבה מטיסים נוהגים להכניס למצב הולד כחצי מטר לפני הנחיתה.
לגבי אוטורוטציה למען האמת תירגלתי המון בסימולטור אך עדיין,הרבה נוחתים ככה.

wind556
09-12-2012, 18:40:39
הרבה נוחתים ככה כי זה פשוט כייף לנחות ככה
לא אילוץ

Friman
09-12-2012, 19:31:46
צחי, אתה רואה אנשים שמבצעים את זה עם מסוקים גדולים בהם בגלל קוטר הדיסקה הגדול יש הרבה אינרציה והלהבים ממשיכות להסתובב עוד יחסית הרבה זמן במהירות מספקת כדי להנחית את המסוק בשליטה עדינה בפיטץ׳, כאשר מהירות הראש יורדת יחסית לאט; זה מאפשר לנחות לאט ועדין. אני למשל נוחת ככה עם ה600, זה מרגיש לי יותר רגוע מאשר נחיתה עם מנוע עובד. מצד שני צריך לזכור שאם אתה צריך לעשות תיקון במהלך הנחיתה או לעלות גובה פתאום זה נהיה קצת מורכב, במיוחד למטיס לא מנוסה- כי שינוי הפיטץ׳ להגברת העילוי מגביר את הגרר ומאט את קצב המנוע, מה שכבר לא בטוח יאפשר מספיק עילוי לנחיתה שנייה טובה ומווסתת. לכן עושים זאת רק ממש לקראת נחיתה. כמובן אני מדבר על מה שציינת, הולד בהתקרבות לקרקע ממש רק לנחיתה, לא לאוטורוטציה ששם כל סדר הפעולות שונה. חלק גדול ממי שאתה רואה ״נוחת עם הולד״ באנדרטה למעשה נוחת באוטורוטציה בשביל האתגר והתרגול.
במסוק 500 אני יכול לומר לך מנסיון שמשך הזמן שהלהבים ממשיכות להסתובב במהירות מספקת לייצור עילוי שצריך לנחיתה עדינה ומווסתת הוא לא יותר מכמה שניות. במסוק 450 זה זמן קצר ביותר, שנייה או שתיים. לכן עם המסוקים שלך לא הייתי מנסה לנחות ככה, בטח לא בהתחלה כשאתה לא מספיק מנוסה בנחיתות. במקום זה תתרגל שברגע שהמסוק נוגע בקרקע אתה מייד מוריד הולד ובמקביל מוריד את סטיק שמאל ליצירת פיטץ׳ שלילי שמדביק את המסוק לקרקע. זה דווקא כדאי מאד דווקא במסוקים קטנים שלעתים כאשר נוחתים ברוח חזקה הרוח עשויה להפוך את המסוק על הצד אחרי הנחיתה בזמן שהלהבים עדיין מסתובבים ולגרום לנזק מיותר.

שחר לזרוב
09-12-2012, 19:35:36
צחי,
בד"כ במסוקים חשמליים, גם בשליש מנוע (כלומר כשאתה כבר על הקרקע) המנוע עדיין מסובב את הלהבים בסל"ד יחסית גבוהה. תוסיף לזה את העובדה שהזוית בלהבים שלילית (וככול שמורידים את הסטיק הזוית השלילית מחריפה) ותקבל מסוק שנדחס לרצפה. כדי למנוע את זה הרבה מטיסים מעבירים להולד לפני הנחיתה.

zakizak
09-12-2012, 20:16:36
אוקי הבנתי אותכם חברים,קודם כל המון תודה.שנית אני יתרגל לאצבע על ההולד אך אקשיב למנוסים ממני ועד שאטיס בצורה טובה לא אתחיל להתאמן על הנושא.שנגיע ל600 או ל700 נהיה כבר בשליטה לעניין.

על הדרך אני מוסיף עוד שאלה(במידה והיא מתאימה לנושא חדש אבקש להעביר).

מישהו יכול לומר לי מה ההגדרות המומלצות למתחיל בכיוני ה ETHRO CURV ובכיון ה PITCH CURVE ?

לפי מה שהבנתי מסרטוני הדרכה שמצאתי הבנתי וכיוונתי ככה שבשנייהם העקומה היא לינארית משמאל למטה לימין למעלה.
זה סביר למתחילים?האקספו עומד על 48 %וה D\R על 100%.

תודה שוב.

Friman
09-12-2012, 22:46:55
עקומה לינארית לפיטץ׳ היא נכונה בכל מקרה באיידל. בנורמל יש שתי אסכולות מרכזיות, אחת היא אכן גרף לינארי בפיטץ׳ גם בנורמל והשנייה שבנק׳ האפס תהיה זווית שלילית קטנה סביב -2 עד -4 מעלות, עלייה מתונה ולינארית עד שבמרכז הסטיק תהיה נקודת הריחוף, כלומר פיטץ׳ של בערך +4 מעלות, ומשם ועד קצה הסטיק עקומה לינארית של פיטץ׳ עולה עד למקסימום, +11 עד +12 מעלות. כיוון עומת הפיטץ׳ בדרך זו נותנת שליטה עדינה יותר בצמצום גובה בנחיתה ונוחה יותר להתחלה. אני מטיס באסכולה הראשונה וכך גם רוב המטיסים אצלנו למיטב ידיעתי; היתרון של גישה זו הוא שבכל המצבים תנועת הפיטץ׳ אחידה ולא משתנה בין מצבי הטיסה.
מבחינת עקומת מצערת, עקומה לינארית היא שגיאה גם בנורמל וגם באיידל. באיידל 1 בטירקס 500 קצה סטיק תחתון צריך להיות על 85% וכך גם קצה הסטיק העליון ובאמצע 80%, כך שנוצרת עקומת V. באיידל 2- אותו דבר רק שהקצוות על 100% והמרכז על 95%. יש כאלו שעושים הפרש של 10% בין המרכז לקצוות לדעתי זה עניין של טעם ונסיון אישי. בנורמל לעומת זאת קצה סטיק תחתון צריך להיות על אפס כמובן, כאשר עד לנקודת הריחוף צריכה להיות עלייה קמורה של עלייה במצערת (קמורה כלומר בהתחלה קצב העלייה יותר מהיר ובהמשך מתמתן מעט) עד לאיזור ה80% מצערת ומשם מומלצת עקומה ישרה על 80% עד קצה הסטיק העליון או לכל היותר עלייה עד ל85-90% בקצה הסטיק העליון. עלייה גדולה יותר במצערת בטווח שבו המסוק ״טס״, כלומר מנקודת הריחוף ואילך, תגרום לשינויי סל״ד מיותרים שמבלבלים את הג׳יירו ופוגעים בשמירת הזנב, ואינם באמת נחוצים להטסה ספורטיבית במצב נורמל. אין צורך להגיע ל100% בקצה הסטיק העליון בנורמל.
אגב יש לציין שאת החלק השטוח בחלק העליון של העקומה אפשר גם לקבע על איזור ה75%, תקבל מסוק פחות חזק ופחות חד אבל עם מעט יותר זמן טיסה, ובריחופים של ההתחלה זה יותר משמעותי מלקבל הרבה כח. לא יחסר לך כח לדעתי על 75% מצערת. מתחת ל75% מנסיוני עם ה500 הוא מתחיל ״לרקוד״ והיציבות שלו יורדת. אבל 75% מצערת מספיק לריחופים, הקפות וכו׳.
אקספו לא נכון שתעשה על ערוץ המצערת; העקומה מיועדת לתת לך שליטה עדינה בהתאמת תגובת המצערת לתנועת הסטיק, האקספו במקרה הזה מקלקל לך את העקומות שהגדרת. אקספו שים על ערוצי הaileron והelevator ואם אתה מרגיש שאתה צריך גם על הזנב, אבל לא על המצערת. אתה גם צריך לקחת בחשבון שאם הביסטיקס שלך מוגדרת על אחד ממצבי הטיסה המתוכנתים מראש, גם על ערוצים אלו אסור לך לשים אקספו כי זה מוגדר מראש בביסטיקס ואתה בעצם מקלקל את הכיוונון של המערכת; במצב כזה נכון יותר לבחור מצב טיסה יותר נמוך בסולם, או לבחור במצב הגדרה ידנית ואז להגדיר אקספו וDR לפי טעמך האישי. מנסיוני עם הביסטיקס זה מיותר, מצבי הטיסה המוגדרים מראש נוחים מאד למטיס המתחיל וגם למעט פחות מתחיל כמוני. ככה או ככה 48% אקספו זה המון לטעמי, אבל כאן זה כבר עניין של טעם והעדפה אישית.
כדאי שבכל מקרה תתייעץ בשטח ושמישהו יעבור איתך על העקומות לפני שאתה עולה לאוויר. הסברתי פה את ההגיון שאני מכיר מאחורי העקומות השונות כדי לעזור לך להבין את ההגיון כפי שאני מבין אותו, קח בחשבון שיש דעות ואסכולות שונות.

zakizak
09-12-2012, 23:14:44
עקומה לינארית לפיטץ׳ היא נכונה בכל מקרה באיידל. בנורמל יש שתי אסכולות מרכזיות, אחת היא אכן גרף לינארי בפיטץ׳ גם בנורמל והשנייה שבנק׳ האפס תהיה זווית שלילית קטנה סביב -2 עד -4 מעלות, עלייה מתונה ולינארית עד שבמרכז הסטיק תהיה נקודת הריחוף, כלומר פיטץ׳ של בערך +4 מעלות, ומשם ועד קצה הסטיק עקומה לינארית של פיטץ׳ עולה עד למקסימום, +11 עד +12 מעלות. כיוון עומת הפיטץ׳ בדרך זו נותנת שליטה עדינה יותר בצמצום גובה בנחיתה ונוחה יותר להתחלה. אני מטיס באסכולה הראשונה וכך גם רוב המטיסים אצלנו למיטב ידיעתי; היתרון של גישה זו הוא שבכל המצבים תנועת הפיטץ׳ אחידה ולא משתנה בין מצבי הטיסה.
מבחינת עקומת מצערת, עקומה לינארית היא שגיאה גם בנורמל וגם באיידל. באיידל 1 בטירקס 500 קצה סטיק תחתון צריך להיות על 85% וכך גם קצה הסטיק העליון ובאמצע 80%, כך שנוצרת עקומת V. באיידל 2- אותו דבר רק שהקצוות על 100% והמרכז על 95%. יש כאלו שעושים הפרש של 10% בין המרכז לקצוות לדעתי זה עניין של טעם ונסיון אישי. בנורמל לעומת זאת קצה סטיק תחתון צריך להיות על אפס כמובן, כאשר עד לנקודת הריחוף צריכה להיות עלייה קמורה של עלייה במצערת (קמורה כלומר בהתחלה קצב העלייה יותר מהיר ובהמשך מתמתן מעט) עד לאיזור ה80% מצערת ומשם מומלצת עקומה ישרה על 80% עד קצה הסטיק העליון או לכל היותר עלייה עד ל85-90% בקצה הסטיק העליון. עלייה גדולה יותר במצערת בטווח שבו המסוק ״טס״, כלומר מנקודת הריחוף ואילך, תגרום לשינויי סל״ד מיותרים שמבלבלים את הג׳יירו ופוגעים בשמירת הזנב, ואינם באמת נחוצים להטסה ספורטיבית במצב נורמל. אין צורך להגיע ל100% בקצה הסטיק העליון בנורמל.
אגב יש לציין שאת החלק השטוח בחלק העליון של העקומה אפשר גם לקבע על איזור ה75%, תקבל מסוק פחות חזק ופחות חד אבל עם מעט יותר זמן טיסה, ובריחופים של ההתחלה זה יותר משמעותי מלקבל הרבה כח. לא יחסר לך כח לדעתי על 75% מצערת. מתחת ל75% מנסיוני עם ה500 הוא מתחיל ״לרקוד״ והיציבות שלו יורדת. אבל 75% מצערת מספיק לריחופים, הקפות וכו׳.
אקספו לא נכון שתעשה על ערוץ המצערת; העקומה מיועדת לתת לך שליטה עדינה בהתאמת תגובת המצערת לתנועת הסטיק, האקספו במקרה הזה מקלקל לך את העקומות שהגדרת. אקספו שים על ערוצי הaileron והelevator ואם אתה מרגיש שאתה צריך גם על הזנב, אבל לא על המצערת. אתה גם צריך לקחת בחשבון שאם הביסטיקס שלך מוגדרת על אחד ממצבי הטיסה המתוכנתים מראש, גם על ערוצים אלו אסור לך לשים אקספו כי זה מוגדר מראש בביסטיקס ואתה בעצם מקלקל את הכיוונון של המערכת; במצב כזה נכון יותר לבחור מצב טיסה יותר נמוך בסולם, או לבחור במצב הגדרה ידנית ואז להגדיר אקספו וDR לפי טעמך האישי. מנסיוני עם הביסטיקס זה מיותר, מצבי הטיסה המוגדרים מראש נוחים מאד למטיס המתחיל וגם למעט פחות מתחיל כמוני. ככה או ככה 48% אקספו זה המון לטעמי, אבל כאן זה כבר עניין של טעם והעדפה אישית.
כדאי שבכל מקרה תתייעץ בשטח ושמישהו יעבור איתך על העקומות לפני שאתה עולה לאוויר. הסברתי פה את ההגיון שאני מכיר מאחורי העקומות השונות כדי לעזור לך להבין את ההגיון כפי שאני מבין אותו, קח בחשבון שיש דעות ואסכולות שונות.

וואו גיל תודה,למדתי הרבה מההסבר הזה אחי.נראה לי שיש מצב שיש תרומה קטנה לזה שנגעתי בעקומות לפני שישי האחרון לכן הייתה התוצאה של להבי זנב,אבל זו רק השערה.שמע,בעזרת השם שישי הזה אם ניפגש נעבור ביחד על הכיוונים(אם יהיה לך זמן,אגיע מוקדם) גם של ה500 וגם של ה 450 אחרי שאני יעבור על SETUP מחדש(למרות שאין לי עדין Swashplate Leveler).אני ינסה את מה שדיברנו עם הסיבוב של הלינקים ויעבוד לפי הסרטוני הדרכה המבורכים של מוטי.אמרתי לך,הבעיה שלי שם זה המירכוז של הסרוואים,אם הם ממורכזים הכל ילך לי קל יותר.מה עוד שעדין לא הבנתי איך בדיוק עובד המד פיץ ללהבים דבר שאצטרך ללמוד.
מקווה שעד סופ"ש כבר אוכל לבוא על פק"ל מלא מוכן ומכוון לשם שינוי כמו שצריך בדיוק ולא בערך.מחוסר הבנה העקומות והכיונים בשני השלטים כנראה לא נכונות ואצטרך ללמוד עוד הרבה עד שאוכל לכוון לבד.

תודה גיל.

jeblesh
10-12-2012, 08:11:51
זה מה שיכול ליקרות לכול מי שמיתרגל לנחות עם פיצ' לא לינארי

http://vimeo.com/53435439
זה פשוט הרגל נורעי , הבחור היה בתוח שהו בנורמל והיה רגיל בנחיתה פשוט לזרוק את המצערת ל0 והמסוק ניסה להגיע לסין ... :p

zakizak
10-12-2012, 09:55:09
זה מה שיכול ליקרות לכול מי שמיתרגל לנחות עם פיצ' לא לינארי

http://vimeo.com/53435439
זה פשוט הרגל נורעי , הבחור היה בתוח שהו בנורמל והיה רגיל בנחיתה פשוט לזרוק את המצערת ל0 והמסוק ניסה להגיע לסין ... :p


וואוי,ממש שור שמתפרע בזירה ;);)
אתה יכול להסביר טיפה יותר על העניין?
זה דווקא שרשור לימודי מאוד מכיון שיש כמה דעות שונות לגבי איך צריך להיות מכוון ETHRO CURV וה - PITCH CURVE במצבים השונים(איידל 1\2 ונורמל).
השאלה האם זה אינדיבידואלי לכל מסוק ומטיס בנפרד או שזה עקומות מומלצות ללא קשר למסוק או למטיס.
אני בתור מתחיל כבר ראיתי כמה כיונונים שונים לנושא ומעניין לדעת מה באמת הכי מומלץ.

סתם דוגמא,במקום אחר(אומנם מחו"ל)אומרים שרצוי לקבל מקסימום סיבובי ראש גם בנורמל על מנת לא לגבל מסוק אנמי יחסית.
אומנם לא מצאתי שום מקום שמסביר הגדרות מתחיל ספציפית על ה JR XG7 אבל על DX6 ו כו יש המון הסברים.
למשל לטרינג'י יש סרטון ממש מפורט על איך מכוונים אותו מול מסוק 450 שהכיוונים הם למתחילים.

זו רק דוגמא כן.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LErVMysykhY

zakizak
10-12-2012, 09:56:04
זה מה שיכול ליקרות לכול מי שמיתרגל לנחות עם פיצ' לא לינארי

http://vimeo.com/53435439
זה פשוט הרגל נורעי , הבחור היה בתוח שהו בנורמל והיה רגיל בנחיתה פשוט לזרוק את המצערת ל0 והמסוק ניסה להגיע לסין ... :p


וואוי,ממש שור שמתפרע בזירה ;);)
אתה יכול להסביר טיפה יותר על העניין?
זה דווקא שרשור לימודי מאוד מכיון שיש כמה דעות שונות לגבי איך צריך להיות מכוון ETHRO CURV וה - PITCH CURVE במצבים השונים(איידל 1\2 ונורמל).
השאלה האם זה אינדיבידואלי לכל מסוק ומטיס בנפרד או שזה עקומות מומלצות ללא קשר למסוק או למטיס.
אני בתור מתחיל כבר ראיתי כמה כיונונים שונים לנושא ומעניין לדעת מה באמת הכי מומלץ.

סתם דוגמא,במקום אחר(אומנם מחו"ל)אומרים שרצוי לקבל מקסימום סיבובי ראש גם בנורמל על מנת לא לגבל מסוק אנמי יחסית.
אומנם לא מצאתי שום מקום שמסביר הגדרות מתחיל ספציפית על ה JR XG7 אבל על DX6 ו כו יש המון הסברים.
למשל לטרינג'י יש סרטון ממש מפורט על איך מכוונים אותו מול מסוק 450 שהכיוונים הם למתחילים.

זו רק דוגמא כן.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LErVMysykhY

Friman
10-12-2012, 22:30:56
צחי העילוי של המסוק נקבע משני פרמטרים, הפסיעה ומהירות הראש. למהירות הראש יש גם משמעות מבחינת יציבות המסוק. יש סף מסויים של נצילות מרבית לכל מסוק ומנוע מבחינת מהירות ראש מתאימה, כאשר מתחת לה המסוק איננו מספיק חזק ואם היא ממש נמוכה גם לא מספיק יציב, ומעבר אליה השיפור בכח לא יהיה משמעותי אך העלייה בצריכת הזרם וקיצור משך הטיסה כן יהיה משמעותי; כלומר, ״כמה שיותר כח יותר טוב״ נכון רק עד גבול מסויים ומעבר אליו תוספת הכח לא תיתן תמורה משמעותית בטיסה רגילה. גם באיידל מבדילים בין איידל 1 ל2 מבחינת מהירות הראש כשאיידל 2 עובד על מהירות ראש מקסימלית ומיועד ל3D ״קיצוני״, בעוד איידל 1 עובד על מהירות ראש מעט יותר נמוכה ומספיק לרוב התרגילים. ההבדל במהירויות הראש בין מצבי האיידל השונים לפי הבנתי הוא לא בגלל ההבדל בכח אלא בגלל העומסים הרבים יותר בהטסת סמאק דאון שצפויים להפחית את מהירות הראש - לכן אם מראש מהירות הראש גבוהה יותר אזי שגם תחת עומס קיצוני יותר היא תישאר מעל סף הנצילות המיטבי ולא תרד ממנו; אבל זו השערה שלי, בחלק הזה של ההסבר אני לא ב100% בטוח. חבל שציקי לא פה להסביר יותר במקצועיות ;).
לTrex 500 למשל מהירות הראש המומלצת היא סביב 2500 סל״ד. אתה צריך לחשב את מהירות המנוע הנדרשת לשם כך, תוך חישוב יחסי התמסורת של הגג״ש הראשי והפניון, ולפי זה תדע באיזה אחוז מצערת נצילות המנוע שלך היא המיטבית. כיוון שאצלך הוחלף המנוע ייתכן שנעשה גם שינוי בתמסורת אז אני לא יודע לומר לך את זה בוודאות.
למעשה כיוון שעל ה500 יש לך בקר של קאסל הדבר הכי הכי נכון הוא לעבוד במצב גוברנור אז הבקר שומר באופן קבוע ורציף על מהירות ראש קבועה על פי מה שאתה מגדיר למצבי הטיסה השונים גם אם יש שינוי בעומסים במהלך הטיסה. לגבי ה450 אתה צריך לחשב את אחוז המצערת בו תהיה לך נצילות מרבית של המנוע על פי מהירות הראש המומלצת, יחס התמסורת, והkv של המנוע. למיטב זכרוני מנסיוני הקצר עם ה450 זה משהו סביב 85% מצערת אבל אני לא בטוח.

jeblesh
11-12-2012, 09:13:01
"וואוי,ממש שור שמתפרע בזירה
אתה יכול להסביר טיפה יותר על העניין?"

זה פשוט מעוד הבחור רגיל להטיס כך שבנורמל מתחת ל50% הפיצ' לא יורד למצב שלילי רגיל כמו בדיידל אפ אילה מתון יותר נניח 2מעלות שנותנים פיצ' שלילי מקסימלי
ובאיידל אפ 9-13 מעלות אני מנחש ... אז הבחור בה לנחות חשב שהו בנורמל ולמעשה היה באיידל נתן קולקטיב שלילי גדול כמו שהוא רגיל עם פיצ' לא לינארי
והמסוק ירד מהר מידיי לקרקע ופירק לעצמו את הצורה כי במקה (ואני מנחש) משהוא השתבש בסרוו\חיבורים לקרבורתור של המנוע וזהו יש לך מסוק משתולל ...

צריך להיתרגל לפיצ' לינארי נכון שזה מקשה על הנחיתות בהתחלה שלומדים אבל אחרי שמתרגלים לזה זה ימנע כולמינה שטויות כמו זאתי שיש בסרט ...

bartovmoti
11-12-2012, 10:19:45
נוסחאת העילוי:
L=0.5ro*V^2*S*CL

0.5 = נגד עין הרע (מספר קבוע)
ro = צפיפות האויר (תלוייה בטמ"פ ובגובה, בגבהים שאנו מטיסים אפשר לומר שהיא קבועה)
V^2=המהירות בריבוע
S=שטח הכנף (קבוע)
CL=לכל פרופיל CL משלו שתלוי בצורת הפרופיל ובזוית ההתקפה

בגלל שרכיב המהירות אינו לינארי (נמצא בנוסחא בריבוע), כל שינוי במהירות תגרור תגובה לא לינארית בעילוי
בגלל זה, שינויים במהירות אינם מומלצים לא משנה אם אתה בנורמל או באידל ובטח שלא רצוי להוסיף לזה גם שינויים בפיצ' ..
על אחת כמה וכמה, כשבאים לנחיתה או המראה הדבר האחרון שאתם רוצים זה צניחה או קפיצה בעילוי דבר הנגרם משנויי המהירות בגרף המצערת בנורמל שמלווים בירידה בפיצ' בו זמנית

מהרגע שהמסוק מנתק מהקרקע המצב האידאלי הוא שמהירות תישאר קבועה, והשינוי היחיד בנוסחא יבוא משינוי בזוית ההתקפה.

המלצה שלי, סביב נק' 0 מעלות פיצ' שימו גרף מצערת מתון ככל האפשר עד שטוח לגמרי (כמו עם גוברנור)

כלומר אם 0 מעלות אצלכם זה נקודה 3 בגרף

אז גרף מצערת אופייני יכול להראות כך

1 - 0%
2 - 65%
3 - 70%
4 - 75%
5 - 100%

שזה אומר, סביב נק' 3 ששם יש לנו 0 מעלות בלהבים, יש לנו מהירות כמעט קבועה של הרוטור גם בנחיתה וגם בהמראה, זה מבטיח שהמסוק לא יקפוץ בהמראה או יפול כמו אבן בנחיתה

zakizak
11-12-2012, 13:45:52
נוסחאת העילוי:
L=0.5ro*V^2*S*CL

0.5 = נגד עין הרע (מספר קבוע)
ro = צפיפות האויר (תלוייה בטמ"פ ובגובה, בגבהים שאנו מטיסים אפשר לומר שהיא קבועה)
V^2=המהירות בריבוע
S=שטח הכנף (קבוע)
CL=לכל פרופיל CL משלו שתלוי בצורת הפרופיל ובזוית ההתקפה

בגלל שרכיב המהירות אינו לינארי (נמצא בנוסחא בריבוע), כל שינוי במהירות תגרור תגובה לא לינארית בעילוי
בגלל זה, שינויים במהירות אינם מומלצים לא משנה אם אתה בנורמל או באידל ובטח שלא רצוי להוסיף לזה גם שינויים בפיצ' ..
על אחת כמה וכמה, כשבאים לנחיתה או המראה הדבר האחרון שאתם רוצים זה צניחה או קפיצה בעילוי דבר הנגרם משנויי המהירות בגרף המצערת בנורמל שמלווים בירידה בפיצ' בו זמנית

מהרגע שהמסוק מנתק מהקרקע המצב האידאלי הוא שמהירות תישאר קבועה, והשינוי היחיד בנוסחא יבוא משינוי בזוית ההתקפה.

המלצה שלי, סביב נק' 0 מעלות פיצ' שימו גרף מצערת מתון ככל האפשר עד שטוח לגמרי (כמו עם גוברנור)

כלומר אם 0 מעלות אצלכם זה נקודה 3 בגרף

אז גרף מצערת אופייני יכול להראות כך

1 - 0%
2 - 65%
3 - 70%
4 - 75%
5 - 100%

שזה אומר, סביב נק' 3 ששם יש לנו 0 מעלות בלהבים, יש לנו מהירות כמעט קבועה של הרוטור גם בנחיתה וגם בהמראה, זה מבטיח שהמסוק לא יקפוץ בהמראה או יפול כמו אבן בנחיתה


היי מוטי תודה רבה ראשית,הגרף מצערת זה זה ה THRO CURV נכון?
שנית הערכים האלו הם במצב נורמל?אילו ערכים היית ממליץ ל PITCH CURVE ?

עכשיו,תן לי לראות אם הבנתי נכון.מהרגע שהמסוק עוזב את הקרקע(שזה בעצם באמצע סטיק לערך)מהירות הראש צריכה להישאר קבועה ללא שינוים,והשינוי היחידי הוא בכיון ה PITCH CURVE ?

למען הכנות,בשישי האחרון פירקתי להבי זנב,אין לי מושג למה זה קרה(הזנב נחת טיפה אגרסיבי),או שנלחצתי,או שלא הייתי מרוכז,בטוח שזה קשור אלי אבל,נראה לי ששיחקתי יום לפני בעקומות ויכול להיות שפשוט המסוק צנח לי וזה היה נראה כמו נחיתה קשה.

אני מצרף עוד שאלה,מה תפקיד פונקצית ה gryo sens ??
להדליק ולכבות את הג'ירו?מה עוד?איך אני יודע שאצלי היא מכוונת או בכלל,כמו שגיל ציין שבביסטיקס יש מצבים קבועים מראש
וזה עלול להתנגש מול המצבים בביסטיקס.

מוטי,כמה אני מחכה שתוציא סרטון הדרכה על מה עושה כל אופציה בשלט.אין לך מושג כמה זה יכול לעזור לחברה חדשים כמוני.
וגם סרטון הדרכה על ביסטיקס יהיה אחלה:p:p

תודה רבה.

bartovmoti
11-12-2012, 15:02:01
היי מוטי תודה רבה ראשית,הגרף מצערת זה זה ה THRO CURV נכון?
שנית הערכים האלו הם במצב נורמל?אילו ערכים היית ממליץ ל PITCH CURVE ?

כן אלו ערכים הגיוניים למצב נורמל, בהנחה שבערך בנק' 4 אתה כבר עובר לאיידל, אז כל התחום שסביב נק'3 שזה נקודת ניתוק/נגיעה יחסית מתון. עקומת PITCH זה דבר שמכוונים ע"פ נוחות, יש כאלה שרוצים 0 מעלות באמצע, יש כאלה שרוצים באמצע כבר 5 מעלות אבל מה שחשוב זה, שלא משנה איפה בחרת למקם את נק' ה 0 שלך, המנוע בתחום הזה צריך להיות אחיד ומתון ורצוי שברגע הניתק הסל"ד יהיה מספיק גבוה!
אם יצא לך לראות מסוק אמיתי.. קודם הוא מפעיל את המנועים, הרוטור מגיע למהירות מסויימת ונשארת כמעט קבועה, רק אז הוא מנתק מהקרקע כשכל הנתונים במשוואה קבועים. תוך כדי טיסה המהירות קבועה ומשתנה באופן מזערי


עכשיו,תן לי לראות אם הבנתי נכון.מהרגע שהמסוק עוזב את הקרקע(שזה בעצם באמצע סטיק לערך)מהירות הראש צריכה להישאר קבועה ללא שינוים,והשינוי היחידי הוא בכיון ה PITCH CURVE ?
בדיוק, אם הבנת את המשוואה שכתבתי, כל המשתנים שם קבועים למעט המהירות והזוית, ברגע שאתה מקבע את המהירות, המשתנה היחידי שנשאר זאת הזוית והיא בשליטך המלאה, הערך CL יחסית לינארי כל עוד אתה בתחום זוויות נכון ולרוב זה עד 15 מעלות שמעבר לזה תהיה הזדקרות.
לכן, רצוי שכאשר המסוק כבר באויר, שהמהירות תהיה קבועה וגרף הפיצ' יהיה לינארי ושיהיה חופף לזה של איידל.


למען הכנות,בשישי האחרון פירקתי להבי זנב,אין לי מושג למה זה קרה(הזנב נחת טיפה אגרסיבי),או שנלחצתי,או שלא הייתי מרוכז,בטוח שזה קשור אלי אבל,נראה לי ששיחקתי יום לפני בעקומות ויכול להיות שפשוט המסוק צנח לי וזה היה נראה כמו נחיתה קשה.

אני מצרף עוד שאלה,מה תפקיד פונקצית ה gryo sens ??
להדליק ולכבות את הג'ירו?מה עוד?איך אני יודע שאצלי היא מכוונת או בכלל,כמו שגיל ציין שבביסטיקס יש מצבים קבועים מראש
וזה עלול להתנגש מול המצבים בביסטיקס.

מוטי,כמה אני מחכה שתוציא סרטון הדרכה על מה עושה כל אופציה בשלט.אין לך מושג כמה זה יכול לעזור לחברה חדשים כמוני.
וגם סרטון הדרכה על ביסטיקס יהיה אחלה:p:p

תודה רבה.

.

zakizak
11-12-2012, 15:09:30
המון תודה מוטי:o:o:o

Friman
11-12-2012, 15:35:28
הגיין של ג׳יירו הזנב זהו ערך נפרד בביסטיקס (כמו גם ביתר מערכות הפלייברלס) והוא בלתי תלוי במצבי הטיסה המתוכנתים מראש במערכת. פונקציית gyro sense בשלט שולטת בערכי הגיין השונים על פי מצבי הטיסה השונים מהשלט (נורמל איידל ואיידל 2) ועל פי מצבי הג׳יירו.
נהוג להגדיר מתג בשלט שמבדיל בין שני מצבים עיקריים בג׳יירו - מצב rate ״לא שומר״ ומצב שומר זנב. בשני המצבים הג׳יירו פועל ומתקן סטיות של הזנב אבל אופן פעולתו הוא אחר. מסובך להסביר את זה בכתב, אם תרצה אסביר לך מוחשית כשנפגש בשטח. לצרכינו כמסוקאים מטיסים לרוב במצב שומר זנב אולם את כיוון הזנב המכאני הראשוני עושים במצב ״לא שומר״. לשני המצבים האלו יש גיין, לעתים ערך אחד לשניהם ולעתים ערכים נפרדים, זה לא קשור למצב, בשני המצבים צריך להגדיר גיין שזו מידת ההגבר- באיזו מידה הג׳יירו מתקן בפיטץ׳ של הזנב כתוצאה מסיבוב המסוק. גיין גבוה מדי יוביל לרעידות בזנב כי כל שינוי מזערי יביא לתיקון חזק מדי של הג׳יירו ואז הוא ינסה לתקן חזרה ואז שוב חזרה לכיוון השני וכך מתקבלות רעידות מהירות של הזנב (״האנטינג״). בגיין נמוך מדי נקבל ״זחילות״ של הזנב, לרוב ימינה (אף שמאלה), כי הג׳יירו לא מספיק מתקן את סטיית הזנב. מה שכן, נהוג להגדיר ערכי גיין שונים לג׳יירו למצב נורמל ולמצב איידל. זאת בגלל שהג׳יירו תפקידו לייצב את המסוק דיגיטלית במישור הסבסוב, אולם כפי שהסברתי לך בשטח ככל שמהירות הראש גבוהה יותר ככה היציבות המבנית של המסוק גבוהה יותר; כיוון שבאיידל מהירות הראש גבוהה יותר המסוק מטבעו יציב יותר ולכן מגדירים גיין נמוך יותר ב2-3% לעומת מה שמוגדר בנורמל. כך גם באיידל 2 מגדירים גיין מעט יותר נמוך מבאיידל 1. ברוב השלטים ניתן להגדיר שהגיין ישתנה אוטומטית עם המעבר בין מצבי טיסה, אין צורך במתג נפרד לזה, רק במתג שמבדיל בין מצב שומר זנב ללא שומר זנב.
השלבים הנכונים בכיוון זנב הם קודם כל לכוון שהזנב מכוון נכון מכאנית - את זה עושים במצב ״לא שומר״ כדי שנראה האם הכיוון המכאני תקין ושהג׳יירו במצב ״שומר״ לא יתקן על כיוון מכאני לקוי, לאחר מכן מכוונים גיין במצב שומר זנב בנורמל, על פיו צופים ערכי גיין מתאימים לאיידל ובודקים באיידל. בדיקה נכונה של ערכי הגיין היא ראשית לראות שבמצב ריחוף הזנב לא ״זוחל״ הצידה אך גם לא מתנדנד מצד לצד (תופעה המכונה האנטינג) ולאחר מכן לבצע טיסה מהירה קדימה ולראות שהזנב נשאר יציב וישר במהלך הטיסה.
נכון שבמערכת פלייברלס ג׳יירו הזנב נמצא בתוך המערכת אבל ההתייחסות אליו היא נפרדת מכיוון המערכת לצירי הגלגול והעילרוד, גם בביסטיקס יש לג׳יירו הזנב תפריט נפרד.

zakizak
11-12-2012, 15:46:30
אז כמו שטענתי מההתחלה,השלט שלי לא מכוון בשיט כמו שאומרים(כה לפחות נראה לי).צריך איזה יום כיוונים בשטח.
תודה גיל.

eagle75
11-12-2012, 15:55:51
רציתי רק לומר שמדובר באחד השרשורים המעניניים שקראתי לאחרונה. אני נהנה מכל פוסט. תודה.

Friman
11-12-2012, 16:02:49
אז כמו שטענתי מההתחלה,השלט שלי לא מכוון בשיט כמו שאומרים(כה לפחות נראה לי).צריך איזה יום כיוונים בשטח.
תודה גיל.

הגיין שלך ב500 מכוון יופי, לכל הפחות למצב נורמל כי איידל לא ראיתי. המסוק שלך טס יציב ושמר יפה זנב ביום שישי האחרון. יש מקום לבדוק כיוון מכאני של הזנב אם לא בדקת את זה עם משה בטיסת המבחן, ובכל מקרה כיוון שאתה מחליף כעת להבי זנב חובה לוודא שוב כיוון מכאני של הזנב.
אל תיגע בכיווני הגיין, אם אני מכיר נכון את שיטות העבודה של משה ערכי הגיין מכוונים לך נכון (הם מכוונים נכון בנורמל - זו עובדה, המסוק שומר זנב יופי) רק בדרך שונה ממה שאתה חושב, אני מהמר שדרך הEnd Points / Travel Adjust - זה עושה בדיוק את אותו הדבר כמו gyro sense רק מעט פחות נוח מבחינת ממשק המשתמש. אני לא מכיר את הJR אבל מניח שאם תסתכל בEnd Points תראה שמוגדרים לך ערכים שונים מ100% בערוץ הגיין; אם אכן זה כך הכל בסדר, פשוט הגיין מוגדר לך משם ולא מפונקציית הgyro sense.
וכפי שאמרתי לך אני לא חושב ששפשוף להבי הזנב ברצפה ביום שישי היה בגלל בעיה בעקומות, אלא בגלל לחץ ובגלל שהתבלבלת מכך שהמסוק התחיל לנטות הצידה.. במקום לתקן לצד השני הורדת מצערת והמסוק פגש את הרצפה בזווית לא מתאימה. זה טבעי, זה הרגל אוטומטי שיש לכולם בהתחלה ממסוקי צעצוע קוואקסיאליים שברגע שמשהו קורה לא כמו שרצית מורידים מצערת להוריד את המסוק לרצפה... במסוק 6 ערוצים זה הרגל שגוי וצריך לעבוד עליו עם הזמן. גם היום כמעט בכל פעם שאני מתקרב לנחיתה מתחילות טיפה לרעוד לי האצבעות כי זה מצב רגיש עם פוטנציאל רב לתקלות, פשוט צריך להרגיע את עצמך שהכל בסדר, לתקן היכן שצריך וכמה שצריך, ולנחות. תרגל בסימולטור בדיוק את המצב שנקלעת אליו- ממצב של ריחוף יציב תטה באופן יזום את המסוק הצידה שיתחיל ״לזחול״ לצד ואז תרגל כיצד אתה נחלץ מזה וחוזר לריחוף יציב... זה כלל שעשיתי לעצמי בכל תקלה או ריסוק שנגרמו בגלל טעות הטסה או בגלל מצב שלא ידעתי להיחלץ ממנו- ללכת ולתרגל בסימולטור באופן יזום מצב זה בדיוק כדי לדעת להבא איך להגיב במצב דומה. מה שנקרא, ״הפקת לקחים״.

jeblesh
11-12-2012, 16:13:02
אז כמו שטענתי מההתחלה,השלט שלי לא מכוון בשיט כמו שאומרים(כה לפחות נראה לי).צריך איזה יום כיוונים בשטח.
תודה גיל.

ממליץ לך בחום לעזר במשהו בשטח
עושה רושם שאתה עדיין צריך ללמוד קצת לפנה אתה מכוון מסוק בעצמך , 10-15 דקות 1 על 1 עם משהוא מנושא תסדר לך הכול בראש ובשלט (:

zakizak
11-12-2012, 16:16:18
תרגל בסימולטור בדיוק את המצב שנקלעת אליו- ממצב של ריחוף יציב תטה באופן יזום את המסוק הצידה שיתחיל ״לזחול״ לצד ואז תרגל כיצד אתה נחלץ מזה וחוזר לריחוף יציב... זה כלל שעשיתי לעצמי בכל תקלה או ריסוק שנגרמו בגלל טעות הטסה או בגלל מצב שלא ידעתי להיחלץ ממנו- ללכת ולתרגל בסימולטור באופן יזום מצב זה בדיוק כדי לדעת להבא איך להגיב במצב דומה. מה שנקרא, ״הפקת לקחים״.

שמע גיל על זה לא חשבתי,אני יתרגל את המצב הזה באמת כדי לדעת להיחלץ ממנו להבא שלא יקרה.
אבל אני עדין חושב שאני צריך לעלות טיפה גבוהה יותר,לפחות לגובה הראש מכיון שבריחוף הקודם(הראשון)הכל הלך חלק וזה כלל שלוש נחיתות תוך כדי בשביל לנשום:p
פשוט בגובה של כמה מטרים אני מרגיש בטוח יותר לכן גם לא קורים מצבים כאלו כי אני לא מפחד לתקן.מה עוד שאניסטינקטים שלי עדין לא עובדים אוטומטית לגבי מצבים מסוימים,שנראה לי שזה בעיות מתחילים גם.שאני מרחף בגובה כמה מטרים אני מרגיש בטוח,משמע אני יציב כי אין את הפחד מתיקון לא נכון היות ויש זמן לתקן.בגדול,העצה הכללית בריחופים היא לך על מה שאתה מרגיש בטוח(ברור לא תתחיל לעשות 3D כי בבית זה הצליח לך 100 פעם).אבל ברמה הזאת לדעתי,לך על מה שבטוח.אם היו לי באותו שישי בשלוף להבים חלופים הייתי עולה שוב מיד.
מקווה שזה לא ישפיע על הבטחון בהטסה הבאה אם כי אני די רוצה לנסות את ה 450 גם כן.
בכל מקרה נראה לי שהשלט צריך רענון לפחות של עין מבינה(כן כן,אני רומז לך:cool::cool:)שתוודא באמת שהכל מכוון.
מקווה שהשישי יהיה מזג אויר טוב,אישתי אמרה לי אני משאירה אותך שם:cool::cool::cool:

Yoav Lahav
11-12-2012, 20:07:34
V זה המהירות של מה בדיוק?
של המסוק?
של נקודה על הלהבים?
אם כן איזו נקודה?
לכמה להבים הנוסחה נכונה?
לאיזה רדיוס רוטור או שהרדיוס מתחבא ב CL?
מה זה L? הכוח שהרוטור מושך?


נוסחאת העילוי:
L=0.5ro*V^2*S*CL

0.5 = נגד עין הרע (מספר קבוע)
ro = צפיפות האויר (תלוייה בטמ"פ ובגובה, בגבהים שאנו מטיסים אפשר לומר שהיא קבועה)
V^2=המהירות בריבוע
S=שטח הכנף (קבוע)
CL=לכל פרופיל CL משלו שתלוי בצורת הפרופיל ובזוית ההתקפה

בגלל שרכיב המהירות אינו לינארי (נמצא בנוסחא בריבוע), כל שינוי במהירות תגרור תגובה לא לינארית בעילוי
בגלל זה, שינויים במהירות אינם מומלצים לא משנה אם אתה בנורמל או באידל ובטח שלא רצוי להוסיף לזה גם שינויים בפיצ' ..
על אחת כמה וכמה, כשבאים לנחיתה או המראה הדבר האחרון שאתם רוצים זה צניחה או קפיצה בעילוי דבר הנגרם משנויי המהירות בגרף המצערת בנורמל שמלווים בירידה בפיצ' בו זמנית

מהרגע שהמסוק מנתק מהקרקע המצב האידאלי הוא שמהירות תישאר קבועה, והשינוי היחיד בנוסחא יבוא משינוי בזוית ההתקפה.

המלצה שלי, סביב נק' 0 מעלות פיצ' שימו גרף מצערת מתון ככל האפשר עד שטוח לגמרי (כמו עם גוברנור)

כלומר אם 0 מעלות אצלכם זה נקודה 3 בגרף

אז גרף מצערת אופייני יכול להראות כך

1 - 0%
2 - 65%
3 - 70%
4 - 75%
5 - 100%

שזה אומר, סביב נק' 3 ששם יש לנו 0 מעלות בלהבים, יש לנו מהירות כמעט קבועה של הרוטור גם בנחיתה וגם בהמראה, זה מבטיח שהמסוק לא יקפוץ בהמראה או יפול כמו אבן בנחיתה

jeblesh
12-12-2012, 06:05:03
V זה המהירות של מה בדיוק?
של המסוק?
של נקודה על הלהבים?
אם כן איזו נקודה?
לכמה להבים הנוסחה נכונה?
לאיזה רדיוס רוטור או שהרדיוס מתחבא ב CL?
מה זה L? הכוח שהרוטור מושך?

זאת לא נוסחה למסוקים במיוחד זאת נוסחה לחישוב עילויי של גוף עם פרופיל שנקבע לו CL
V = מהירות הזרימה של האביר במקביל לפרופיל ...
לחשב עילויי של גוף כמו להב של מסוק שמסתובב משתמשים טכניקה שנקראת מיקרו אייר פויילס , מחלקים את הלהב למספר חלקים (כמה שיותר יותר מדויק ...)
ומחשבים את מהירות הזרימה הממוצעת על כול חלק של הלהב בנפרד ומפה עילויי ...
יש טכניקות מדויקות ומסובכות יותר אבל בסימולטורים מקובל להשתמש במיקרו איירפויילס ....

bartovmoti
12-12-2012, 07:19:42
זאת לא נוסחה למסוקים במיוחד זאת נוסחה לחישוב עילויי של גוף עם פרופיל שנקבע לו CL
V = מהירות הזרימה של האביר במקביל לפרופיל ...
לחשב עילויי של גוף כמו להב של מסוק שמסתובב משתמשים טכניקה שנקראת מיקרו אייר פויילס , מחלקים את הלהב למספר חלקים (כמה שיותר יותר מדויק ...)
ומחשבים את מהירות הזרימה הממוצעת על כול חלק של הלהב בנפרד ומפה עילויי ...
יש טכניקות מדויקות ומסובכות יותר אבל בסימולטורים מקובל להשתמש במיקרו איירפויילס ....

תודה!
בהמשך לזה, זה לא משנה כמה להבים או מה הרדיוס..
בסופו של דבר ניתן לקבל מהירות שקולה אחת ולה מרכיב עילוי שקול אחד ויחיד או לחילופין להמיר את הדיסקה של המסוק לכנף קבועה שקולה שלה מהירות ועילוי שקולים.
שינוי במהירות הסיבוב של הרוטור יגרור שינוי במהירות השקולה בדיוק כמו בכנף קבועה ולכן זה לא רצוי במסוק.

כל זה נכון למצב של ריחוף שבו העילוי סימטרי משני צידי הדסקה!
כמובן שהעילוי לאורך הלהב לא אחיד.. אבל כפי שציינתי ניתן לקבל שקול שיהיה שווה משני הצדדים.

במצב טיסה קדימה, העסק מסתבך בגלל שבצד אחד יש להב מתקדמת ובצד שני להב נסוגה ואז אין עילוי אחיד משני צידי הדיסקה.


יואב, אחרי שקיבלת שיעור באוירודינמיקה של כנף סובבת על קצה המזלג..
אתה מוזמן לגשת עם זה לטכניון, לפרופסור המטורף שקיבל אותך לשם.. ולפתח את זה איתו יותר לעומק ולחזור אלינו עם הנוסחאות המדוייקות כדי שגם אנחנו נחכים..

Sent from my Sony Xperia Arc using Tapatalk 2