PDA

צפייה בגרסה מלאה : דיון גבול האחריות חניך/מדריך בעת ריסוק בזמן שיעור בתשלום (ושני סנט על Bail Out)



sharonx
11-02-2013, 04:36:47
המטיסים מתחלקים ל סוגים של 2 קבוצות : אלה שנותנים לאחרים להטיס את הכלים שלהם ואלה שלא ואלה שלוקחים סיבוב על כלים של אחרים מול אלה שלא.

הרוב לדעתי לא מסתכן עם טיסנים של אחרים אבל לרובם לא מפריע לתת למישהו שהם סומכים עליו להטיס את הכלים שלהם.
אני נמנה על הסוג שגם לוקח סיבובים וגם נותן, כמובן בצורה סלקטיבית ועם גבולות מותאמים אישית למטיס. נגיד לחגי (שלא מסכים לקחת) או לרון אפרת (שלוקח בכיף) אני משאיר שלט והולך לדבר עם החבר'ה בלב שלם.
למישהו שאני יודע שיודע אבל לא 100% אז אני אשמור עליו צמוד ולמישהו שאני לא מכיר או לא יודע איך הוא מטיס אני מסביר שעקב כך אני לא נוטה לתת סיבוב על הכלים שלי, מסיבות ברורות.

אממה - איפה עובר גבול האחריות במקרה של ריסוק הכלי ?
הפילוסופיה שלי אומרת שאם הכלי נפל מתוך כשר מכני ברור ולא בגלל טעות טייס או הטסה "על הקצה" האחראי הוא בעל הכלי, כי אם זה לא היה קורה לחבר זה היה קורה לו באותה טיסה וכנראה שהוא אשם כי פישל במהלך הבנייה, ואם הוא לא אשם וזה עייפות החומר גם זה היה קורה במילא.

לקיצוניות השנייה, אם מדובר בטעות מטיס ברורה או בהטסה על הקצה (פירופליפס בגובה הרצפה ולא ב 15-20 מטר גובה, טעות בפירו, הטסת FPV מחוץ לטווח הציוד, מאחורי עצים מסטירי RF, אי קשב למצב הסוללה וכו') אז המטיס החבר אחראי מלא, ואמור או לשלם מחיר של כלי חדש או לספק כלי חדש זהה או חליפי או אם הכלי היה סופר משופשף לשלם מחיר סביר על הצד העליון של ערכו כיד שנייה, והכל לפי רצון בעל הכלי, וכמובן שהגופה הולכת למטיס שיכול לתקן ולהטיס אותו כשלו.

הבעיה הכי גדולה היא סוגיית ה"רדיו, רדיו !!!!" כלומר טעות אצבע שהמטיס חושב שהיא תקלה ברדיו או תקלה אחרת בכלי. ואם זה לפה או לשם וקשה לומר אז הולכים לחומרא, כלומר לטובת בעל הכלי.
כלומר הנושא צריך להיות בהסכמה של שני הצדדים שאלה התנאים.
חבר צפוני שלי אמר פעם שאם השלט היה ביד שלך אתה אחראי מלא. חבר אחר חושב כמוני. עכשיו השאלה - מה אתם חושבים ?


סוגיה נוספת - מה עושים במצב של שיעור בתשלום, עם מסוק של החניך או של המדריך ? לדעתי המצב אמור להיות זהה ובנוסף אם המדריך לא הספיק להציל בעיה שלו ושיישלם ויתקן את הכלי באופן מלא, כי הוא לא אמור לתת לתלמיד להטיס מעבר למעטפת הבטחון שלו + 20%. דוגמה מהחייים : כשידעתי 3D ברמה סבירה (הטסה הפוך מושלמת NOSE IN , NOSE OUT לא ממש, תחילת הדרך בהקפות הפוכות ופירופליפים 2-3 עד שבורח, תיקתוקים סבבה וגם פליפים רולים ולופים. לא 3D אהרד קור ולא ברצפה , מלבד ריחוף הפוך שיכולתי גם בגובה 5 ס"מ מהקרקע ויציב) הלכתי למדריך מוכר שמטיס 3D ברמה גבוהה מאוד, וביקשתי ממנו שישמור עלי עם כבל טריינר ושיציל בכל מצב את הכלי אם אני מאבד שליטה, וכך אולי אוכל להשתחרר מהפחד של לנסות דברים חדשים. לא כזה עזר לפחד וגם בגלל שרוב הזמן הסתדרתי לבד הוא כנראה קיבל ביטחון יתר והרשה לי לרדת נמוך. באחד הפיירופלים במרחק 100 מטר בגובה 30 מטר בערך איבדתי שליטה, הוא לא לקח מיד כי חיכה שאתקן, צעקתי לו שייקח, וראיתי את המסוק עוד חצי שנייה מתפוצץ באיידל לקרקע.
לקח לו כשנייה עד שהצליח לעצור אותו, והוא עצר אותו הפוך (מי אמר בייל אאוט של הלי קומנד אנושי) בגובה מטר ורחוק (כ 100-70 מטר). הוא החזיר אותו שלם ואני ידעתי שבקלות זה יכל להיגמר בריסוק. הייתי מבין ולא מצפה לתגמול כי אני אמרתי לו המהלך הטיסה שישחרר קצת את הרסן , והייתי מאוד מאוד מרוצה ממנו שהציל לי את הכלי עם חופת הקנומוד האדומה שעולה כמו סוללה.

מצד שני שמעתי על מדריך אחר שכאשר המסוק התרסק בשיעור לאחר כיוונים שלו (לא מעורה בפרטים באשמת מי אבל ממה שהבנתי הוא הטיס באותו הרגע לבד את הכלי) הוא הלך למסוק, נתן אותו למדריך , לא אמר מילה ובזה הסתיים השיעור, ולדעתי גם דרש תשלום אבל אני לא בטוח מאה אחוז בזה.

כשאשתי נתנה לי שיעור מתנה על מסוק אצל מדריך ידוע האחריות הייתה שלו אם קורה משהו, אבל עדיין היה לי פחד לא מוסבר על הכלי, אולי לא היה נעים לי לרסק לו ?? לא נהנתי כי זה היה רפטור 30 בלי כוח ולמרות שהייתי טובה הוא התחיל איתי בבסיס ולא נתן לי לעשות מהר מה שאני כבר יודע. 3 הטסות ונגמר השיעור. רציתי שזה יהיה חשמלי 600 אבל זה עלה עוד 100 שקל ולא תואם איתו, והוא הסביר לי כמה אפשר לעשות הכל עם הרפטור, וואי וואי כמה שהמנוע שלו נחנק בהיפוך , בתקתוק, על הפנים בקיצור.
הוא גם שם אותי לתדלק את המסוק אבל על זה אני לא מתלונן, מכל דבר לומדים בחיים.

עכשיו - למה יצאתי מהמסוקים אחרי שנה עם 500? כי הוא לא התרסק פעם אחת אבל גם לא התקדמתי לשום מקום כי פחדתי לרסק אותו אז לא ניסיתי מה שאני לא בטוח יודע, ואם כבר ניסיתי פיירופליפים אז בגובה שאני לא מזהה מצב טוב ואז הפיירו מעאפן וגם ברגע איבוד האוריינטציה הלב נופל לתחתונים לרגע (הרגשה מחורבנת שקילקלה לי את כל הכיף בתחביב) וגם קשה לתקן מיד.
500 זה גודל טוב למי שיודע להטיס קרוב, עד 50 מטר מהעין. 700 ו 600 אפשר להטיס גבוה בגובה של 4-5 טעויות, אבל הוא מאיים, מסוכן, יקר ועוד יותר מפחדים עליו.
450 זה זול אבל קטן מדי כדי ללמוד 3D לרוב האנשים.

איך חזרתי למסוקים בסערה ? כשיצאתי זה היה תחילת עידן ה FPV שלי ותחילת עידן הפלייברלס בעולם. ה FPV זה תחום מאוד טובעני ועל כל שעת הטסה הייתי מבלה 5 שעות בבית בבנייה ומקתון ותיקון תקלות, ניסויי תדרים שונים , אנטנות שונות וכל מיני קאטסום סולושיינס, ועוד חצי שעה לארגן את הציוד יום לפני ועוד שעה לסדר הכל אחרי. כשהייתי בבית קרקע זה היה קל להעמיס נגלות לאוטו, אבל כשעברתי לקומה חמישית עם מעלית מעל פעם אחת זה כבר מעיק, מה גם שהציוד היה כבד יחסית. אז בהתחלה יש את ההתלהבות הראשונית אבל אחרי שנה + זה נהייה טכני וגם החשק יורד. אז לא היה לי פנאי וכסף לשני תחומים טובעניים אז שמתי את המסוקים בצד בידיעה שאחזור מתישהו. למה זה קרה עכשיו ? כי קניתי FBL100 שמתרסק פחות מהמסוקים בסימולטור ;) ורק בריסוק ה 100 וה 50 באיידל נשבר ציר ראשי של דולר. הוא עולה כולו 330 שקל אז הזמנתי אחד גיבוי.
תוך שבוע איתו התקדמתי כמו שלא התקדמתי שנה עם ה 500. עכשיו אני עושה הקפות הפוכות מהירות וצפופות או גדולות, וריחוף הפוך ב 2 אוריינטציות ועובד על הצדדים. זה כבר אוטומטי במוח בלי לחשוב. המנתי 12 סוללות ב 100 שקל וקצת חלפים שיהיה, ואני יכול להטיס אותו שעה וכלום לא יקרה בריסוקים במיוחד אם זה על דשא ואם משתדלים להכניס ל HOLD לפני הריסוק.
(היה לי וולקרה V120D02S הכי משוכלל בגודל 120 ונשבר משהו בכל ריסוק שני אפילו בריסוקים קלים יחסית והוא גדול מדי לסלון, את ה 100 אני הופך עכשיו בחדר מדרגות).

פתאום בא חבר טוב , ממש ממש טוב, כזה שלא מוצאים כל יום או כל שנה, והציע לי מסוק 500 שלו שהוא לא מטיס במחיר מאוד מאוד זול. באתי אליו באותו יום , נישקתי לו את השלט והתחלתי להטיס. פתאום הבנתי שאליין 3G לא שווה את משקלו בעופרת והזמנתי iKon בגלל ש1. הוא טוב ב FBL, ו 2. שזה הכי חשוב לי , יש לו BAIL OUT מוצלח, לדעתי בתיאוריה יותר משל HELI COMMAND, אבל זה לדיון אחר. ואז לא צריך מדריך, לא צריך לפחד והריסוקים אמורים לקרות רק בגלל קשיים טכניים ולא בגלל טעות מטיס (אם שומרים על גובה מעל 10 מטר בהתחלה, 5 אחר כך).

המסקנה שלי מכל הסיפור, בעידן ה BAIL OUT לא צריך כמעט הדרכה, רק חשוב להשתמש בו בתבונה ולדעת איך להיכנס ולצאת ממנו נכון (אפרט בשירשור נפרד את דעתי בנושא).

ובעניין גבול האחריות בריסוקים, אשמח לשמוע את דעתכם בנושא ולפתח דיון בונה, אולי נגבש פה סטנדרט שמדריכים וחברים ייתיישרו לפניו (אתם יכולים לקרוא לזה חוק X אם בא לכם :p)


אז מי שהיה אמיץ, היה בשירותים , והספיק להגיע לפה, ראשית שאפו, שנית ייזכה לקבל תוך 24 שעות סרטון FPV של רחפן מול מסוק 3D ברמה גבוהה, מבטיח להשקיע דם יזע ודמעות על הפרימייר בעריכה. יש לי כזה (http://media.contourdesign.com/retail/images/products/Shuttle%20Devices/shuttlexpress/SHUTTLE%20XPRESS%20TOP%20BLACK_SM.jpg)רק שלא אצטרך להחליף לו מייסבים ;););)

לילה טוב לכולם ושהריסוקים יהיו רק בסימולטור ויפתרו עם קליק על רווח :rolleyes:

שלכם,
X

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

oshram
11-02-2013, 21:02:30
היי
חבל שאתה לא גר יותר צפונה, או שאני יותר לכיוון המרכז...
הייתי שיותר משמח לשפר את כישורי ההטסה שלי עם מדריך שכמותך
בברכה
OSHRAM:cool:

sagi
11-02-2013, 21:50:06
שרון ברוך השב !
ולגבי הפילוסופיה ותחום אחריות של חניך-מדריך
האחריות צריכה לחול על המדריך ולכן גם בדיקת המסוק
כולל הכיוונים במידת הצורך אלא אם זה שיעור ניסיון כמובן
המחיר צריך להיות מתואם מראש.
במידה והחניך מגיע וטוען שהמסוק מכוון ואין לך מה לדאוג
הינך רשאי לעדכן אותו שבמידה של ריסוק אינך אחראי וזאת
מכיוון שאינך מכיר את המסוק על הגדרותיו וכיולו.
לגבי ריסוק המסוק האישי שלך כאשר חניך מתחבר אליך
האחריות חלה עליך מכיוון שהינך המדריך ולכן המסוק הינו מכוון !
ועליך להעביר לחניך שליטה בגובה כזה שיהיה לך מספיק זמן לתקן.

לגבי ריסוק "אין לי תן לי"
במידה ואתה מגיע לשטח ההטסה וחבר ניגש ומבקש "סיבוב"
ברור לו שהאחריות חלה עליו וזאת מכיוון שהוא מטיס מסוק שאינו מכיר.
במידה ואתה הצעת לו "סיבוב" האחריות חלה עליך.

ככה לפחות אני נוהג ובטוח שניתן להתווכח על זה.

בשורה התחתונה המדריך הכי טוב זה הסימולטור
וככה אני למדתי וממשיך ללמוד......

Hagay
12-02-2013, 14:10:28
התפנו לי כמה שעות אז קראתי.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Friman
12-02-2013, 15:19:16
אני חושב שמה שמסכם את העניין זה שהנושא, על כל היבטיו, צריך להיות מסוכם מראש.
שרון בהצלחה בהדרכות! הדרכה רשמית בהטסת fpv זה חדש לי, ובהחלט יש לזה חשיבות רבה לאור הצמיחה הרבה בתחום לאחרונה

wonderd
12-02-2013, 15:24:23
איזה סיפור ארוך..ועוד בלי מעדר...יא חופר אחד :)

בקיצור :) - דעתי כמו שגיא;
הכלל שלי הוא שאם ביקשת סיבוב - האחריות עליך, אם דחפו לך את השלט לידיים האחריות על בעלי המסוק.
אני באופן אישי לא נותן לכל מטיס לגעת לי במסוק, מי שמטיס את המסוק שלי לוקח על עצמו אחריות מלאה לכל מה שקורה, ולא משנה לי מה הסיבה, אלא אם התנתק הרדיו או נגמרו הסוללות לפני הטיימר.
חלק מהבעיה שלי היא לא הנזק הנראה לעין אלא הנזק המצטבר - כשמטיס אגרסיבי מנער לך את המסוק בלי רחמים.

לגבי חניך/מדריך - אם מדובר על שיעור בתשלום אז המדריך אחראי לכל נזק שייגרם לכלי, אם עקב טעות בהטסה שלו ואם עקב טעות של התלמיד שהוא לא הצליח להציל, אלא אם התפרק באויר עקב הרכבה לקויה או בלאי. גם במקרה של ריסוק עקב כיוונים לא טובים (כולל כיווני בקר/FBL) המדריך צריך לשאת באחריות.
ברגע ששיעור מתבצע בתשלום - המדריך צריך לדעת שיש לו אחריות מלאה ולקחת את הנושא ברצינות ולא רק כמקור לכסף.
אם מדובר על שיעור בחינם - אז על טעויות משלמים ומבחינתי המדריך לא צריך לקחת אחריות על ריסוק של התלמיד.

לצערי אני מכיר היטב את הסיבות שאתה מתאר שבגינן הפסקת להטיס, אבל מניסיון שלי - לך להטיס בבית שאן - זה יוסיף לך טונות של ביטחון עצמי - כשאתה מטיס בגובה העין והמסוק עדיין כמה מטרים מעל גובה האדמה זאת הרגשה אחרת לגמרי.
דרך אגב, המלצה שלי - תעבור למסוק גדול יותר - 550 יספיק לצורך העניין, ההרגשה אחרת לגמרי ואפשר להתקדם יותר טוב גם מכיוון שהמסוקים הגדולים פחות זריזים ונותנים קצת יותר זמן לתיקונים..

jeblesh
12-02-2013, 16:58:42
וואוו זה היה ערוך
פעם אחת בחיים שלי השתמשתי במדריך לטסט פלייט שנגמר בריסוק
הכשל היה מכאני והמדריך פשוט העשים אותי ולא לקח שום חלק בהוצאות מאז אני לא סומך על אף מדריך ובודק דברים בעצמי
לפי דעתי הוא היה צריך לשלם ולתקן בעצמו הכול הבדיקה לפנה הטיסה הייתה שלו ולא שלי סמכתי עלב ולא בדקתי בעצמי כול דבר כתן
מסתבר שלא הייתי צריך לסמוך עלב וכנראה שהיה עדיף גם לא לשלם לו

הדרכתי בעצמי ומעולם לא נתתי לכניך שלי לרסק אבל עם זה היה קורה מסיבה כול שהיא ברור לי שהאחריות כולה שלי גם הייתי לוקח על עצמי לתקן לבד במידה והחניך היה מעוניין בכך ולא רק לשלם על החלקים ...
לגבה סיבובים פה ושם גם עם אני לוקח או נותן דואג שאהיה ברור שלא משנה מה קורה מי שמטיס אחראי לנזק
לא משנה עם רדיו רדיו , המסוק התפוצץ באביר או שציפור גדולה נגחה בו , מי שצריך לשאת בהוצאות זה מי שמחזיק את השלט ביד
ואני יסביר למה , בדיקה לפנה הטיסה היא אחריות שלך עם המסוק שלך או לא , ומן הסתם עם אתה לא מכיר את המסוק הבדיקה צריכה להיות יסודית יותר
אי אפשר לדעת עם הייתה לך בעיות רדיו או אוריינטציה גם אתה לא יכול לדעת באמת בחלק מהמקרים גם ככה לא משנה איך באמת נראים לך הדברים , פשוט חד וחלק אתה מחזיק את השלט , האחריות לכלי היא שלך
וכן לפעמים כשל בסרוו שלא היה לך שום דרך לדעת ולצפות שיקרה או כשל אלקטרוני כזה או אחר יקרה , העניין הוא שאין באמת דרך לדעת עם זה מה שקרה או שפשוט הכנסתה את המסוק לאדמה
וייצרת את הנזק הזה ומאוחר יותר אתה לא באמת יכול לדעת עם עשיתה תעות או שבאמת משהוא לא היה בסדר