התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שאלה טעינת מספר סוללות LIPO יחדיו



yoreh
11-03-2013, 07:09:53
הי,
יש ברשותי ארבע סוללות LIPO 2200 3s, ושתי סוללות LIPO 4500 6s. אני מעוניין לטעון פעם אחת את שתי הסוללות הגדולות, ופעם שניה את ארבע הסוללות הקטנות.
יש ברשותי שני מעטנים -

1. imax B6 50W. - מחובר לספק מחשב 200W.
2. turnigy A6 200w. - מחובר לספק הוביקינג 350W.

מה אני צריך לרכוש כדי לבצע את הטעינה? האם טוענים במקביל או בטור? הגדרות במטענים?
תודה לעונים.

gmagnezi
11-03-2013, 08:07:21
מסוכן לערבב, זה יצליח רק אם 2 הסוללות באותו מצב פריקה, מאותה סדרת יצור ועברו את אותה הסטורית שימוש.
לכן יש לטעון כל סוללה בפורט נפרד ולא לקחת סיכון.

לגבי המטענים, לא מכיר אותם
גבי

ahikamnaor
11-03-2013, 16:02:58
יש את המוצר הזה,שימושי קל ונח.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_p acks_2_6S_XT_60_.html

הסבר והוראות

http://www.youtube.com/watch?v=WY194Md6KNg

http://www.youtube.com/watch?v=Snu_rMpF97U
http://www.rchelicopterfun.com/parallel-lipo-charging.html

תקרא ותקשיב טוב להסברים.

Liav
11-03-2013, 16:35:39
כמו שאמרו מעלי - מסוכן להתעסק עם טעינה במקביל.
אבל תוכל לחסוך קצת זמן בטעינה בטור
כלומר, תוכל לקחת שתי
סוללות LIPO 2200 3s, לחבר אותן בטור, וגם את מחבר הבלאנס שלהן, ואז תקבל סוללת LIPO 2200 6s.
ניתן בקלות להלחים מאחד (ההפך ממפצל) מתאים - אבל עשה זאת רק אם אתה באמת יודע מה צריך לעשות.
במקרה של חיבור לא נכון, אתה מסתכן בפיצוץ ובשריפה של הסוללה וחס וחלילה בפציעה חמורה.

AmitB
11-03-2013, 16:42:06
זוג הסוללות הראשון שיישרף יעלה יותר מהחסכון על מטען נוסף. מנסיון כואב. וזה נקרא לצאת בזול מהשיעור הזה

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2

אננס
13-03-2013, 21:20:46
אתה יכול לקנות את אלה ..
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14855__4mm_Banana_plug_to_6_x_Male_XT60_in_paral lel.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27075__JST_XH_Parallel_Balance_Lead_6S_250mm_6xJ ST_XH_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27072__JST_XH_Parallel_Balance_Lead_3S_250mm_6xJ ST_XH_.html

רצ"ב שירשור של 72 עמודים שהתחיל לפני 4 שנים ועדיין פעיל..
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=932319

גם שם אתה יכול לקרוא תגובות שנגד ובעד בדיוק כמו פה

הניסיון שלי - התחלתי להטעין במקביל עוד לפני המטען הזה (עם מטען 50W ), לא זוכר בדיוק מתי אבל כנראה שבערך שנה אני מטעין את הסוללות ככה...
http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?51212-TURNIGY-MEGA-380W-Lithium-Polymer-Battery-Charger

Tiran
14-03-2013, 06:52:45
אני מטעין במקביל 4 סוללות של 3 תאים עם קיבולת זהה. משתמש בלוח שקניתי מ-HK לחיבור טורי כולל באלנס.
לא מערבב קיבולות שונות.

מה שאני מקפיד לעשות זה לחבר את כל הסוללות ללוח כרבע שעה לפני תחילת הטעינה.
זה מאזן את התאים בין הסוללות.

yoreh
14-03-2013, 07:08:07
אוקיי חברים תודה רבה על הלינקים. קראתי המון על טעינה במקביל בימים האחרונים. אמנם יש מספר "חסרונות" וצריך לקבוע כמה כללי אצבע, אך על פניו העניין נראה בטוח וסביר. אני אזמין את הציוד ונראה איך זה הולך.

Tiran
14-03-2013, 07:19:20
מישהו יכול להסביר על הסכנה בטעינה במקביל ?
בעיקר, איך טעינה במקביל מסוכנת יותר מטעינה של סוללה בודדת ?

סאונד בראש
14-03-2013, 07:30:59
ברגע שאתה מחבר זוג סוללות בעל נתונים שונים במקביל ( או סוללות שירדו מטיסות שונות ) , אתה נותן לסוללה החזקה יותר שלך להעביר זרם לסוללה החלשה יותר בין 50-250A עד שהסוללות מתאזנות ביינהם

בעוד שמתח הטעינה המומלץ הוא 5-15A תעשה את השיקולים של בלאי ונזק לסוללות

אני תמיד תומך בקניה של עוד מטען נוסף

yoreh
14-03-2013, 12:06:41
ברגע שאתה מחבר זוג סוללות בעל נתונים שונים במקביל ( או סוללות שירדו מטיסות שונות ) , אתה נותן לסוללה החזקה יותר שלך להעביר זרם לסוללה החלשה יותר בין 50-250A עד שהסוללות מתאזנות ביינהם

בעוד שמתח הטעינה המומלץ הוא 5-15A תעשה את השיקולים של בלאי ונזק לסוללות

אני תמיד תומך בקניה של עוד מטען נוסף

הזרם שיזרום בין הסוללות תלוי בהפרש המתחים בין הסוללות. בהנחה ושומרים על כלל אצבע בסיסי שלא מטעינים במקביל אם הפרש המתחים בין התאים עולה על 0.2V, אזי לא צריכה להיות בעיה מיוחדת. לפי מה שקראתי חשוב מאד לחבר קודם את יציאות הכח של הסוללות, לחכות לאיזון מס' דקות ואז לחבר את כבלי הבלנס ולהתחיל בטעינה.

AmitB
14-03-2013, 12:34:17
מישהו יכול להסביר על הסכנה בטעינה במקביל ?
בעיקר, איך טעינה במקביל מסוכנת יותר מטעינה של סוללה בודדת ?
כל עוד החיבורים נכונים אין בעיה, גם הפרשי מתחים שיש בד"כ בין סוללות אחרי הטסה מתאזנים בלי סכנות מיוחדות.
הסכנה העיקרית היא חיבור שגוי שיוצר קצר על תא בודד או כמה תאים בטור, כשמתחברים למטען בצורה שגויה הוא מזהה את התקלה, מציג הודעת שגיאה\אזהרה, ולא מנסה להתחיל טעינה.
כשמחברים שתי סוללות במקביל (יותר נכון - מתכוונים לחבר במקביל אבל יוצרים, בטעות, חיבור אחר) מתחילה שריפה תוך שניה. והדבר היחיד שעוד אפשר להספיק לעשות זה להרחיק את כל המופע הפירוטכני הזה מדברים נוספים שעלולים להנזק ממנו. אין שום סיכוי להציל את הסוללות עצמן.

אננס
14-03-2013, 12:39:15
ברגע שאתה מחבר זוג סוללות בעל נתונים שונים במקביל ( או סוללות שירדו מטיסות שונות ) , אתה נותן לסוללה החזקה יותר שלך להעביר זרם לסוללה החלשה יותר בין 50-250A עד שהסוללות מתאזנות ביינהם

בעוד שמתח הטעינה המומלץ הוא 5-15A תעשה את השיקולים של בלאי ונזק לסוללות

אני תמיד תומך בקניה של עוד מטען נוסף


250 אמפר... לא נסחפת קצת.... ואם אתה מצליח למצוא סוללה שיודעת לספק 250 אמפר עם נפילת מתח של פחות מ1 וולט אז תעדכן אותי...

לפי חוק אוהם הזרם שווה להפרש המתחים חלקי ההתנגדות, אפילו חיבור סוללה מלאה לחלוטין (4.2 לתא) לסוללה ריקה לחלוטין (3.7 לתא) , הפרש המתחים פר תא הוא 0.5V.
התנגדות טיפוסית לסוללות שלנו היא 0.01 אוהם לתא בסוללות חדשות של 65C לבין 0.04 לסוללות קצת ישנות יותר או 20C

בחיבור 2 סוללות (אחת ריקה ואחת מלאה) טובות אני אקבל זרם של 0.5 חלקי 0.02 שזה 25 אמפר , 2 סוללות פחות טובות נקבל 0.5V חלקי 0.08 (התנגדות של 2 התאים) 6 אמפר...
וזה בחיבור של סוללה מלאה לחלוטין לסוללה ריקה, אל אחת כמה וכמה סוללות שתיהם ירדו מטיסה... הזרמים הרבה יותר נמוכים וגם אם הם באיזור ה 3-4 אמפר זה נמשך לא יותר מכמה שניות.

סאונד בראש
14-03-2013, 13:20:27
סוף סוף מתייחסים אלי :)

מתח סוללה מלאה 6 תאים 25.2V

סוללה ריקה 22.2V

ההפרש 3V

3 חלקי 0.02 תקבל 150 אמפר ( בתנאי שאתה מחבר לא דרך הבאלנס )

yoreh
14-03-2013, 13:20:36
כל עוד החיבורים נכונים אין בעיה, גם הפרשי מתחים שיש בד"כ בין סוללות אחרי הטסה מתאזנים בלי סכנות מיוחדות.
הסכנה העיקרית היא חיבור שגוי שיוצר קצר על תא בודד או כמה תאים בטור, כשמתחברים למטען בצורה שגויה הוא מזהה את התקלה, מציג הודעת שגיאה\אזהרה, ולא מנסה להתחיל טעינה.
כשמחברים שתי סוללות במקביל (יותר נכון - מתכוונים לחבר במקביל אבל יוצרים, בטעות, חיבור אחר) מתחילה שריפה תוך שניה. והדבר היחיד שעוד אפשר להספיק לעשות זה להרחיק את כל המופע הפירוטכני הזה מדברים נוספים שעלולים להנזק ממנו. אין שום סיכוי להציל את הסוללות עצמן.

אין ספק שחיבור לא נכון יכול לגרום לאסון. מי שלא יודע מה הוא עושה... עדיף שלא יעשה! למזלי אני חשמלאי במקצועי, בונה ומתחזק לוחות חשמל למתח נמוך עד 3X630A, כך שאני מאמין שאני אסתדר עם חיבור של כמה סוללות במקביל. :).

Liav
14-03-2013, 13:49:57
מי שיודע מה הוא עושה - יצליח לעשות זאת בלי בעיות מיוחדות.

לא מזמן נתקעתי עם הרכב - שכחתי רדיו דולק בתחרות האחרונה והמצבר נגמר.
אחד מהמטיסים הציע את עזרתו בהתנעה - הביא כבלים ואת הרכב שלו, אבל בטעות הוא חיבר את הקטבים הפוך ברכב שלו.
ברגע שקירבתי את התנין להדק של המצבר שלי - בום!
מזל שהרחקתי את התנין משם בגלל שנבהלתי מהפיצוץ הקטן שהתרחש שם...
ההדק של המצבר ניתך (ואולי אפילו בחלקו התאדה...)
מזל שלא קרה שום דבר.

טעויות קורות לכולם. אנחנו בני אדם.
אבל אם ננסה לעבוד בדרכים שבהן הסיכוי לטעות הוא נמוך יותר, נוכל למנוע תאונות מיותרות.

בסופו של דבר, אני לא מתנגד לטעינה במקביל - אבל מעדיף להמנע מזה אם ניתן (בטעינה בטור למשל).

Tiran
14-03-2013, 15:24:37
שאלה פרקטית.
למי שכן מטעין במקביל, יודע מה הוא עושה ונוקט בזהירות המתבקשת ...
האם עדיף לחבר ללוח את הבאלנסים ואח"כ את פלג ההזנה ? הפוך ?
האם הדרך הבטוחה ביותר היא לחבר את הבאלנסים, להמתין מס' דקות, לחבר את ההזנה ולהתחיל טעינה ?

yoreh
14-03-2013, 16:56:36
בוא נניח את המקרה הקיצוני ביותר - חיבור סוללה ריקה לסוללה טעונה. מן הסתם תהיה זרימת זרם גבוה בין הסוללות עד למצב של השוואת מתחים, מכאן ניתן להבין שעדיף לחבר את כבלי ההזנה ולתת לעסק להתאזן לפני חיבור הבלאנסר. חוטי ההזנה הם עבים בד"כ ומותאמים לזרימת זרם גבוה דרכם. אם תחבר את הבלאנסר לפני כבלי ההזנה יש סיכוי שהזרם הגבוה יחמם את החוטים הדקים ויתיך אותם.

אננס
14-03-2013, 19:36:58
סוף סוף מתייחסים אלי :)

מתח סוללה מלאה 6 תאים 25.2V

סוללה ריקה 22.2V

ההפרש 3V

3 חלקי 0.02 תקבל 150 אמפר ( בתנאי שאתה מחבר לא דרך הבאלנס )

כמעט נכון... ההתנגדות הפנימית הינה לתא , כך ש 6 תאים נותן 0.06 אוהם לכל סוללה ויש 2 סוללות אז תקבל 0.12 אוהם התנגדות במעגל.
וזה נותן את הקצה העליון בחישוב שלי.. אבל לך תמצא סוללה עם התנגדות פנימית של 0.01 לתא .... ו
תמצא את הטמבל שיחבר סוללה מלאה לחלוטין לסוללה ריקה... וגם אז אין סכנה כלל ....

סוללות ליפו מתפוצצות שהם עוברות מתח תא מעל 4.2... שטוענים אותם בזרמים גבוהים זה רק מקצר להם את החיים אבל לא מפוצץ אותם..

שאצלי הסוללות מצפצפת בטיסן תחת עומס (הצפצפה מתחילה לצפצף ב 3.2) הסוללות יורדות במצב של 3.6 או 3.7.
כלומר צריכה של 20 אמפר מפילה את המתח לתא ב 0.4 זה אומר 0.02 התנגדות פנימית לתא.

סאונד בראש
14-03-2013, 20:02:57
אני לא מדבר על התפוצצות

ולא מדובר על טמבלים שיחברו סוללה מלאה לריקה , אבל טעויות קורות ,

מדובר נזק ארוך טווח לסוללה

michaelgl
14-03-2013, 21:38:22
בזמנו הייתי טוען סוללות 6 תאים במקביל
אתה מחבר קודם כל את החוטים העבים, אין צורך לחכות מספר דקות, ואז את הבאלנס
כמובן לפני הטעינה אתה מוודא במודד חיצוני שהמתח הינו דומה בקירוב (0.2 וולט זה בסדר)
לאחר מכן החלפתי מטען והתחלתי לטעון 12 תאים בטור =]
כרגע אני מטעין בין 6-8 סוללות 3 תאים במקביל (מטען טוב)
אין צורך שתיהיה קיבולת זהה!!
אין צורך שתיהיה התנגדות פנימית זהה!
אין צורך שתיהיה היסטורית שימוש זהה!
אך מתח התאים חייב להיות דומה בין כל התאים (לוודא היטב עם מד מתח קטן)

yoreh
16-03-2013, 12:01:47
כחלק מההערכות לטעינה במקביל, אני בחיפושים אחרי אנלייזר סוללות אמין. אשמח להמלצות בנושא. יש לי כרגע את המוצר הזה (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589), הוא מזייף מאד.

סאונד בראש
16-03-2013, 13:24:18
מה רע במטען סוללות איכותי

אני משתמש במוצר הזה רק כדי לוודא שהסוללה עברה טעינה

yoreh
17-03-2013, 07:10:19
מה רע במטען סוללות איכותי

אני משתמש במוצר הזה רק כדי לוודא שהסוללה עברה טעינה

גם אני... ומטען איכותי זה ברור, אבל חשוב לבדוק את התאים לפני הטעינה במקביל ולוודא שאין הפרשי מתחים גדולים בניהם. לשם כך אני מחפש בודק איכותי.

edgarfov
17-03-2013, 07:46:42
אני מהמפגרים שקנה מטען איכותי 4 כניסות 4 בלנסרים..משהו נורא...אני מטעין ומטעין בלי דאגות..כל סוגי הקיבולים.
פשוט זוועה.
גילוי נאות חשמל ואלק' לא זרים לי בכלל. השקט והבסיס נתונים לכל סוללה מתח..כמה הטענתי..נתוני תאים בזמן אמת.

א.

Tiran
17-03-2013, 18:55:23
אני מהמפגרים שקנה מטען איכותי 4 כניסות 4 בלנסרים..משהו נורא...אני מטעין ומטעין בלי דאגות..כל סוגי הקיבולים.
פשוט זוועה.
גילוי נאות חשמל ואלק' לא זרים לי בכלל. השקט והבסיס נתונים לכל סוללה מתח..כמה הטענתי..נתוני תאים בזמן אמת.

א.

תן רמז לעוד מפגרים שאולי יעשו כמוך ...