צפייה בגרסה מלאה : איך מוצאים מרכז כובד בטיסן
wind556
01-04-2013, 12:22:05
השאלה עולה כאן כל הזמן, ולמרות שזה נכתב בפורום לא מעט פעמים בתוך פוסטים שונים, נראה שכדאי להעלות את זה כנושא בפני עצמו לטובת הזקוקים לזה.
אלו השלבים:
1- בעת בניית הטיסן, יש צורך ליצור מרכז כובד התחלתי לפי הוראות המתכנן, ואם אין הוראה כזאת, בשליש הקדמי של הכנף
צריך לזכור שזו רק נקודת מוצא ויש לאמת אותה בטיסה
2- מטיסים את הטיסן בטיסה אופקית ללא שימוש במנוע ומאזנים אותו לטיסה כזאת על ידי קיזוז בהגאים כנדרש
3- רק אחרי שהטיסן טס אופקית ומקוזז במדוייק לטיסה כזאת בלי להעזר במנוע, מבצעים צלילה בזוית של 45 מעלות (בערך- לא צריך מד זוית :) ) ושוב: ללא שימוש במנוע
4- במהלך הצלילה עוזבים את הסטיקים (כמובן שיש לבצע את זה בגובה מתאים) ובוחנים את התנהגות הטיסן
5- אם הטיסן מחריף את הצלילה- מרכז הכובד אחורי מדי
6- אם הטיסן מרים את החרטום מהר ואפילו מגיע להזדקרות- מרכז הכובד קדמי מדי
7- אם הטיסן מתיישר לאט ועובר לטיסה אופקית בעצמו ולא ממשיך להרים חרטום- מרכז הכובד מדוייק.
הסבר מדוע זה כך:
במרכז כובד קדמי מדי לחרטום יש נטיה ליפול קדימה, והקיזוז לטיסה אופקית מעלה את זווית ההתקפה של הכנף שנקרא גם דיהדראל אורכי. הקיזוז לטיסה ישרה גורם לכך שבצלילה הטיסן יגדיל את השפעת הגה הגובה עקב הגדלת מהירות הטיסה ואז החרטום יתרומם מעבר לנדרש, ואפילו יגיע להזדקרות , וזה בגלל שמהירות הטיסה יורדת עם הרמת החרטום
במרכז כובד אחורי מדי הקיזוז לטיסה אופקית מקטין את זוית הדיהדראל האורכי ובעקבות זה אין כמעט השפעה להגברת המהירות בצלילה, ואם יש השפעה היא רק כלפי מטה והטיסן עלול להחריף את הצלילה
במרכז כובד מדוייק (וזה שונה בכל טיסן ובכל פרופיל) הדיהדראל האורכי נמצא בזוית כזאת שהגברת מהירות הטיסה בצלילה תגרום לחרטום לעלות, אבל עקב האטת המהירות הנובעת מכך הטיסן יתאזן בעצמו בחזרה לטיסה אופקית.
יש עוד דרכים, כולן מבוססות על אותו עיקרון. הדרך הזאת פרקטית ונוחה, ולוקח כמה דקות לכוון מרכז כובד בדיוק לפי הצרכים של המטיס והטיסן
tomer_inbar
01-04-2013, 12:40:50
תודה רבה
glider50
01-04-2013, 13:29:27
תשובה כהילכת !
אני רואה שצריך מעט להרגיז אותך עם תשובה קנטרנית (http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?62277-שאלה-למטיסי-ה3D&p=419530#post419530)כדי להוציא ממך אינפורמציה מועילה. :)
אני מכיר את האיזון הזה מעט שונה עם נסיקה ב-45 מעלות כשהטיסן הפוך. כניראה זה עובד אותו דבר.
בכל אופן חג שמח.
wind556
01-04-2013, 15:11:07
תשובה כהילכת !
אני רואה שצריך מעט להרגיז אותך עם תשובה קנטרנית (http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?62277-שאלה-למטיסי-ה3D&p=419530#post419530)כדי להוציא ממך אינפורמציה מועילה. :)
אני מכיר את האיזון הזה מעט שונה עם נסיקה ב-45 מעלות כשהטיסן הפוך. כניראה זה עובד אותו דבר.
בכל אופן חג שמח.
אי אפשר להרגיז אותי
צריך 2 דברים: שאראה את הצורך, ושיהיה לי זמן וחשק להעלות את זה.
וכפי שכתבתי יש כמה שיטות, שבעצם כולן מבוססות על אותו עיקרון של התייחסות לדיהדראל האורכי ותגובת הטיסן לשינוי מהירויות.
השיטה שהצעתי לטעמי האישי הכי טובה כי היא מנטרלת שגיאות אפשריות בזויות התקנת המנוע
ebay007
01-04-2013, 15:39:51
תודה רבה עודד.
בקרוב בנשר. :o
feffer
01-04-2013, 16:05:09
אני מבין שלחלוק על עודד זה קשה אבל נראה לי שלקזז לישרה ואופקית בטיסה בלי מנוע זה פשוט טעות. מה שאני אומר מגיע ממטוסים אמיתיים ולא מטיסנים אבל הגיונית נראה לי זה אמור לעבוד אותו דבר. את הקיזוז צריך לעשות לטיסה במהירות קבועה. בלי מנוע בהכרח הטיסן מאט. אי אפשר באמת לקזז לטיסה בלי מנוע כי העילוי כל הזמן משתנה(יורד) וכדי לפצות על זה צריך תמידית לפצות במשיכה וקיזוז אחורה. את הצלילה ב45 מעלות עושים בסרק.
Boogle
01-04-2013, 16:06:46
לגבי 2 , הקיזוזנללא מנוע הוא לגלישה מיטבית ולא לטיסה ישרה , בהעדר מנוע הטיסן יאט את טיסתו ויחל לשקוע ולכן צריך לתת לו בקיזוז זוית שתשמור אותו בגלישה מיטבית לכוון הקרקע.
בנושא ההתייצבות צריך להתייחס לזוית ההתקפה של הכנף ביחס לכוון התקדמות הטיסן ( וקטור התנועה) , זה מצב ההזדקרות והוא לחלוטין לא חייב לבוא בשילוב האטה במיוחד לאור העובדה שהגרביטציה אוהבת טיסנים...
ואם כבר שווה להתייחס לקיזוז הנכון לגלישה, אשאיר את זה לעודד הפוסט שלו.
assafm25
01-04-2013, 17:31:06
ומה בדבר טיסן שרק עכשיו בשלבי הבניה שלו ?
כיצד עלי להתייחס למרכז הכובד באת מיקום הסרוואים וציוד האלקטרוני וכמובן המנוע והסוללה שהם רוב המשקל בטיסן
כמו שנאמר,
קודם כל למקם את האלקטרוניקה כך שמרכז הכובד יהיה לפי התכנון המקורי.
אם אין רישום של מיקום מרכז הכובד, אז מכוונים לשליש הקידמי של מיתר הכנף.
wind556
01-04-2013, 22:23:39
אני מבין שלחלוק על עודד זה קשה אבל נראה לי שלקזז לישרה ואופקית בטיסה בלי מנוע זה פשוט טעות. מה שאני אומר מגיע ממטוסים אמיתיים ולא מטיסנים אבל הגיונית נראה לי זה אמור לעבוד אותו דבר. את הקיזוז צריך לעשות לטיסה במהירות קבועה. בלי מנוע בהכרח הטיסן מאט. אי אפשר באמת לקזז לטיסה בלי מנוע כי העילוי כל הזמן משתנה(יורד) וכדי לפצות על זה צריך תמידית לפצות במשיכה וקיזוז אחורה. את הצלילה ב45 מעלות עושים בסרק.
כשאתה משתמש במנוע בתהליך הזה, אתה מכניס גם את המומנטים השונים של המנוע לתהליך וסתם מסבך אותו. בטיסן להבדיל ממטוס אתה לא יודע אם המנוע מורכב בזוית האופטימלית , וחוץ מזה התהליך הנ"ל עובד ומביא תוצאות ומאד פשוט לביצוע ולהבנה
wind556
01-04-2013, 22:29:04
ומה בדבר טיסן שרק עכשיו בשלבי הבניה שלו ?
כיצד עלי להתייחס למרכז הכובד באת מיקום הסרוואים וציוד האלקטרוני וכמובן המנוע והסוללה שהם רוב המשקל בטיסן
אתה מבלבל בין שני נושאים שונים: מבנה ואירגון הטיסן ואיזון אוירודינאמי.
הקשר בין הדברים הוא קשר עקיף בלבד, ושום סידור של סרוואים כזה או אחר לא ישנה את הצורך במרכז כובד במקום הנכון. עליך לבנות את הטיסן כך שתוכל לנוע עם שינויי מרכז הכובד סביב האיזור הצפוי. אם אתה עובד לפי תכנית, אז תיצמד לתכנית. אם אתה מתכנן לבד,זה מחייב אותך לדעת מה אתה עושה ולהגיע בסופו של דבר לאירגון שלא יסתור את הצרכים האוירודינמיים.
אם השתמשת בקיזוז כדי לפצות על מרכז כובד לא נכון - קל יהיה לראות זאת במצב ההגה שאינו אופקי לאחר נחיתה.
כמובן בתנאי שהבנייה תקינה.
wind556
03-04-2013, 19:11:58
אם השתמשת בקיזוז כדי לפצות על מרכז כובד לא נכון - קל יהיה לראות זאת במצב ההגה שאינו אופקי לאחר נחיתה.
כמובן בתנאי שהבנייה תקינה.
סליחה שאני אומר את זה, אבל לאמירה הזאת אין כל קשר למציאות
אם השתמשת בקיזוז כדי לפצות על מרכז כובד לא נכון - קל יהיה לראות זאת במצב ההגה שאינו אופקי לאחר נחיתה.
כמובן בתנאי שהבנייה תקינה.
לא מחייב !
אם זוית ההכוונה בה הרכבת את הכנף ו\או הגה הגובה שגויים ובנוסף מרכז הכובד לא במקום, יכול להיות שהכל נראה כאילו בנוי טוב אבל ממש לא מכוון נכון וטס עלוב!
סליחה שאני אומר את זה, אבל לאמירה הזאת אין כל קשר למציאות
סליחה שאני אומר את זה, אבל לאמירה שלך אין כל קשר למציאות.
אתה מוזמן לנסות לבסס אותה.
ולמהססים - לפני כל בדיקות הטיסה שכבודן במקומן מונח - הציצו קודם במצב ההגאים שלכם:
הגה גובה לא מיושר עם הכנף - מרכז כובד בציר האורך של הטיסן סביר שאינו מדויק. אם הוא ב-up האף כבד ולהיפך
מאזנות לא מיושרות עם הכנף - מרכז כובד בציר הרוחב של הטיסן סביר שאינו מדויק. כנ"ל.
שוב, בתנאי שהבנייה תקינה וגם את זה קל לבדוק.
חשוב לבצע רק שינוי אחד בכל פעם ולאפס את הקיזוז אם שיניתם את מרכז הכובד.
לתוצאות מדויקות כדאי לבצע את בדיקות וקיזוזי הטיסה ללא רוח ככל האפשר.
eranb
05-04-2013, 14:06:47
לא נכון II....
יש איזון שנקרא סטטי-קרי מרכז כובד לפי נוסחת חישוב (לא בהכרח 1/3 קדמי אלא עם הכנף בעלת מיתר קבוע ).
ויש איזון דינמי -פה בא לשימוש מקזז הגה גובה,יש אפשרות בה מרכז הכובד יהיה אחורי (״זנב כבד״) וקיזוז הגה הגובה יהיה ב-Up ,זה יכול לנבוע מכמה סיבות כגון זווית כנף לא תואמת לזווית מייצב גובה ,הטיית מנוע לא נכונה ועוד....
בקיצור אם. אתה רוצה לדעת אם המרכז כובד שלך במקום-תטיס הפוך את הטיסן (בהנחה שלא מדובר בדאון או
כנף עם פרופיל שטוח או עם דיאדלר גדול) בטיסה הפוכה האף ירד במקרה שמרכז הכובד קדמי,או ישאר אופקי/יעלה
במקרה של מרכז כובד ניטרלי או אחורי.
מרכז כובד אחורי מתאפיין גם ברגישות ב.pitch ,דהיינו הגה גובה רגיש המתבטא בחריפות תנועה של up and down.
ערן
ערן,
למה להכריח אותי לחזור על עצמי? "בתנאי שהבנייה תקינה"
ורוב הטיסנים בנויים טוב מספיק לצורך העניין. סקירה קצרה ובודקים את הבנייה. ואם הטיסן לא בנוי כמו שצריך - מוטב שתתקן אותו ולא תטיס ותקזז אותו "דינאמית"...
כל קיזוז כזה הופך את הטיסן לבעל הגאים מוגבלים והתנהגות חריפה עוד יותר במישור ההופכי. רע מאוד.
הבדיקה המתוארת לעיל מיועדת לבדוק בדיוק את שרואים במבט פשוט - פיצוי עם הגאים על מרכז כובד שגוי.
פשוט וקל.
ובכלל, ערן, אם הטיסן לא בנוי כמו שצריך הניסיון ל"תקנו" על ידי הוזזת מרכז הכובד, כפי שמוצע כאן,
יוביל להתנהגות שונה במהירויות שונות שכן הכוחות שפועלים על מבנה אוירודינאמי גדלים עם מהירותו אבל השפעת המשקל נשארת קבועה.
וכך טיסן שאיזנת, לפי שיטתך, יטוס ישר בחצי מצערת ויסטה בחריפות במצערת מלאה. או להיפך. :)
שלא לדבר על כך שהתנהגותו לא מאוזנת וסימטרית בכל הצירים. רע מאוד.
מקווה שעזרתי להבין.
שבת שלום.
eranb
05-04-2013, 20:12:35
עשית סלט ,לא התייחסתי לטיסן שלא בנוי טוב,וקשה לי להאמין שתצליח לראות בעין את זווית מייצב הגובה ביחס לכנף....
התייחסתי בתשובה לסוגי איזון שעושים בזמן בנייה והטסה לאחר מכן .
הערכת מרכז כובד לפי הקיזוז שנעשה (לפי תשובתך) היא ממש לא נכונה ומקובלת .
אני מבין מצויין ,אבל לא מסכים איתך -לא קרה כלום...
שבת שלום.
edgarfov
05-04-2013, 20:53:02
..יש זמן מאוד קצר של טיסה אופקית בלי מנוע או שפיספסתי משהו.
edgarfov
05-04-2013, 21:08:09
http://www.planesandmodels.co.il/article_92/
הישתמשתי ..משתמש עובד נהדר
עשית סלט ,לא התייחסתי לטיסן שלא בנוי טוב,וקשה לי להאמין שתצליח לראות בעין את זווית מייצב הגובה ביחס לכנף....
התייחסתי בתשובה לסוגי איזון שעושים בזמן בנייה והטסה לאחר מכן .
הערכת מרכז כובד לפי הקיזוז שנעשה (לפי תשובתך) היא ממש לא נכונה ומקובלת .
אני מבין מצויין ,אבל לא מסכים איתך -לא קרה כלום...
שבת שלום.
היי ערן,
נכון, מדויק, מקובל ואפילו נעשה ביעילות רבה על עשרות ומאות טיסנים מהאיכות הגבוהה ביותר.
זה הדבר הראשון שעושים לביצוע כיול ראשוני למרכזי הכובד לאחר טיסת מבחן וקיזוזים.
ואם ההגה מקוזז במידה שתשפיע על התנהגות בצלילה קצרה של 45 מעלות - תאמין לי - כל אחד יראה בעין...
נסה בפעם הבא.
בכל מקרה, שמח שלא להסכים ולהיפרד כידידים.
שבוע טוב.
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.