התחברות

צפייה בגרסה מלאה : איזה פחד - חייבים בד"ח מסודר !



ori_lavee
26-02-2009, 23:12:34
היום בבדיקה שגרתית מצאתי חופש (קטן מאוד) בגריפים על מישור הספינדל (פנימה החוצה לא למעלה למטה).
פרקתי להבים ובדקתי את הברגים שנועלים את הגריפים לספינדל.
לתדהמתי גיליתי שאחד הברגים פשוט השתחרר :eek:
(לא חופשי לגמרי אבל גם לא מחוזק) והסגירה שלו מיד ביטלה את החופש כמובן.
מחר אפתח ואנעל אותו עם לוקטייט כמו שצריך.

אני נוהג לעשות בדיקות כלליות למסוק אחרי כל טיסה,
ובדיקה רצינית יותר אחרי כל יום הטסה וכך עליתי על הבעיה.
לדעתי צריך לכתוב בד"ח מסודר לעניין.

רק המחשבה על להב של Trex 600 מתעופפת מהמסוק ב Idle גורמת לי צמרמורת :eek:
ולא בגלל שסביר שהמסוק יהפוך לאבק, אלה בגלל הסיכוי ולו הקטן ביותר שלהב כזו תתעופף ותפגע בבן אדם :(
(לדעתי הייתי מרחק 2-3 טיסות מהשתחררות הגריפים...אם לא הייתי בודק) :eek:

חברה.
בדחי"ם כל הזמן...
אחרי כל טיסה לעבור על המסוק באופן כללי.
אחרי X טיסות לפרק גריפים ולחדש את הלוקטייט והנעילה של הברגים.
אחרי X טיסות להחליף לינקים.

אין לי מספיק ניסיון וידע מה צריך לבדוק ואחרי כמה זמן.
אולי כדאי שאחד החברים המנוסים והותיקים בפורום באמת יקח יוזמה (ברוכה מאוד) ויכתוב בד"ח תחזוקה מסודר.
זאת תהייה תרומת קודש, ואני מבטיח לדבוק בבד"ח הזה ללא פשרות.

אסור לנו לפספס בדברים האלה.

אורי

saarordan
26-02-2009, 23:40:44
אורי תחשוב כמה זה מסוכן, אפילו אתמול שצילמנו את המסוקים באויר במרחק של מטר!!!

ori_lavee
27-02-2009, 00:01:15
אורי תחשוב כמה זה מסוכן, אפילו אתמול שצילמנו את המסוקים באויר במרחק של מטר!!!אתה צודק ב 100% ובדיוק על זה אני מדבר :(

אסור לנו להתפשר בעניין הזה.
1. בטיחות הטסה (בשטח).
2. בדיקת PF ובדחי"ם (לטיסה ותחזוקה) כל הזמן.
3. לרכוש ציוד זול ולא איכותי (כמו סרוו ב 3 דולר מהסיני).

גם עם טיסנים אבל בעיקר במסוקים שיש בהם כל כך הרבה חלקים נעים,
ומספיק כשל באחד מהם בשביל לגרום לריסוק במקרה הטוב, או לפגיעה באדם במקרה הרע (הרע מאוד) !


אורי

אבי סירוטה
27-02-2009, 00:05:31
אורי,
טוב שאתה מבצע בדיקות After flight. מזל שעלית על המפגע. אכן בדיקות מחזוריות מומלצות בסיום כל טיסה, יום טיסה וכל כמה שעות טיסה. ממליץ לכולם לבצע בדיקות יסודיות לכל המכלולים אחת לכמה שעות. כמה? כל אחד והדגם שלו, כל אחד וסוג הטיסה שלו.
אני מטיס אחת לכמה שבועות את ה-Raptor titan בגוף סקייל(MD530) ומבצע בדיקות Pree flight ו-After flight. כך גם ב-Xcell gas שלי שהוא די וותיק. בדיקות יסודיות על שולחן העבודה כל 2-3 שעות טיסה. פרנואיד? אולי. מעדיף לצמצם לעצמי את הסיכויים לפגוע ולהפגע.
לא הייתי מקצין אם הייתי ממליץ לכל מטיסי ה-3D לבצע בדיקות יסודיות בסיום כל יום הטסה. העומסים במסוקים בכלל וב-3D בכלל הם מ-ט-ו-ר-פ-י-ם! מסוק 3D עומד בעשרות G בכוונים שונים ובהפרשי זמנים אפסיים.

אין המלצה אחת נכונה לבד"ח אבל חובה לעבור על כל המסוק. יש לחלק הבדיקה למערכות: גוף(מתחילים מלמעלה למטה-קצה תורן ומטה), מערכת כח(מנוע, קלץ',גלגש"ים, רצועה, מערכת רוטור זנב, מערכת אלקטרוניקה, מערכת דלק וכיו"ב. לבדוק ברגים\אומים שאינם משוחררים. ממליץ לא לחזק! כל חיזוק "שובר" את הלוקטייט ובעצם מבטל את פעולתו. אם כבר, במכלולים קריטים מומלץ "לשבור" הלוקטייט ע"י חימום קל של ראש הבורג\אום במלחם, פתיחת הבורג\אום, ניקוי יסודי ויישום לוקטייט חדש.

ori_lavee
27-02-2009, 00:08:49
בדיקות יסודיות על שולחן העבודה כל 2-3 שעות טיסה. פרנואיד?
ממש לא "פרנואיד"...אלה אחראי וחכם !!!.

אורי

Nlackrif
27-02-2009, 01:46:04
ממש ח"א השירשור הזה נהיה...

יאללה אני פותח גף טכני למסוקי 50 מי מצטרף??

AMIR
27-02-2009, 06:48:45
אני מרים את הכפפה ואכתוב נוהל...
אורי אני שמח שעליתה על זה בזמן!

s.mario
27-02-2009, 08:57:52
אורי מסכים אם כל מילה שלך!
אבל!
איך אפשר לכתוב "נוהל בדיקות" שיתפוס לגבי כולם?!?
ישנם כאלה שמטיסים פעם בשבוע ורק בריחוף
וישם אנשים שמטיסים כל יומיים 3D ושאר ירקות...
ז"א שהעניין הוא לא אבסולוטי - כל מטיס לגופו..

Nlackrif
27-02-2009, 09:22:55
אורי מסכים אם כל מילה שלך!
אבל!
איך אפשר לכתוב "נוהל בדיקות" שיתפוס לגבי כולם?!?
ישנם כאלה שמטיסים פעם בשבוע ורק בריחוף
וישם אנשים שמטיסים כל יומיים 3D ושאר ירקות...
ז"א שהעניין הוא לא אבסולוטי - כל מטיס לגופו..

בכלי טייס בדומה לרכב, זה לא משנה מתי הטסת (פעם בשבוע או אפילו כל יום)
בכלי טייס מודדים זמן פעולה או במילים אחרות זמן אוויר (ואם הפעלת את הכלי שלך במצבי קיצון, אז אתה בודק כמה זמן טיסה היית באותו מצב קיצון - 3D למשל)

נכון, מאוד קשה לכתוב ספרות שתתאים לכולם. אבל אני חושב שהרעיון נחמד לכתוב משהו כללי של P.Fושל A.F ואיזה סוג של ביקורת ביניים לאחר נגיד 10 ש"ט "עדינות" ו-3 ש"ט "עצבניות"

בהצלחה

lior_bar_ami
27-02-2009, 10:46:16
בכלי טייס בדומה לרכב, זה לא משנה מתי הטסת (פעם בשבוע או אפילו כל יום)
בכלי טייס מודדים זמן פעולה או במילים אחרות זמן אוויר (ואם הפעלת את הכלי שלך במצבי קיצון, אז אתה בודק כמה זמן טיסה היית באותו מצב קיצון - 3D למשל)

נכון, מאוד קשה לכתוב ספרות שתתאים לכולם. אבל אני חושב שהרעיון נחמד לכתוב משהו כללי של P.Fושל A.F ואיזה סוג של ביקורת ביניים לאחר נגיד 10 ש"ט "עדינות" ו-3 ש"ט "עצבניות"

בהצלחה

אכן,
מסכים עם רוב הדברים שנאמרו עד כה, אני עצמי מתחזק את הציוד שלי ברוח הדברים ובמקצועיות חל אווירית שחונכתי לפיה ואני מתעסק בה למחייה.
את הבדיקות הנדרשות ניתן לחלק ל 3 סוגי בדיקות עיקריות:

1. PRE FLIGHT - בדיקה זו הינה בדיקה שאותה רצוי לבצע בבית ערב לפני יום הטסות, היא כוללת בדיקה מהירה וכללית על רוב מכלולי המסוק, כולל בדיקת תקינות תחת מתח ותפקוד האלקטרוניקה - ייעודה של בדיקה זו, וע"כ הגדרתי אותה כערב לפני ההטסה, היא מציאת ליקויים "גדולים", ז"א עם פוטנציאל בטיחותי (לדוג' מכלול לא תקין, סרוו לא תקין וכו') עם מקדם של זמן לטובת תיקונו - ע"מ להמנע ממצב של להגיע לשטח הטסה ובמקרה הטוב להתקע עם כ"ט לא תקין והלכה השבת או במקרה הרע לרסק בגלל ליקוי שלא ראינו והלכה השבת והמשכורת :(

2. AFTER LANDING/POST LANDING - בדיקה בסיום יום ההטסות, כמובן בבית, בראש שקט. בדיקה הכוללת מעבר על כל מכלולי המסוק, תקינות מכאנית/אלקטרונית ומבנית (סדקים/שברים/שריטות).
ניתן ורצוי לבדוק מתח סוללה לאחר יום הטיסות וזרם שנכנס למסוק ע"מ לתחקר את כמות הטיסות שביצענו לעומת הזרם שצרכנו וע"י כך לנהל מעקב על הסוללה ועל מצבה.
וכמובן שניקיון המסוק ע"י אלכוהול או חומר ניקוי ולחץ אוויר למקומות שנדרש בהם.

3. D.I. / PERIODIC INSPECTION - בדיקה שאני הגדרתי אותה על הציוד שלי כל 3 שבתות בין אם הטסתי הרבה או שלא הטסתי כלל (ז"א לא תלויית זמן טיסה) - כמובן שאני שומר לעצמי את הזכות להקדים אותה אם אני מרגיש שהטסתי המון ואני חושב שהדבר נדרש, אבל לא מאחר אותה בכל מקרה.
בדיקה זו היא מעין ניתוח למסוק והיא בדיקה הכוללת בתוכה את שתי הבדיקות שכבר ציינתי מעלה ובנוסף מעבר יותר מעמיק על כל המכלולים, חיווטים (פציעות מהקרבון החד), חופשים (לינקים או מנופים), דאמפרים, שימון צירים ומיסבים, דבקי דו"צ ווולקרו/סקוצ' (לדוג' ג'יירואים שראיתי שעפים לאנשים), קונקטורים ופינים, מקלט ואנטנות (אההם אורי ;)) ועוד המון....

בקיצור אלו שלושת הבדיקות העיקריות שמנחות אותי בתחזוקה, כמובן שכל בדיקה שכתבתי מכילה המון בתוכה ורק תמצתתי על קצה המזלג את הרעיון המנחה בבדיקה - אם תרצו ואמיר יחליט שהוא רוצה שאני אכתוב (הוא החליט ראשון אז אני מפרגן ונותן לו את הכבוד ;)), אין לי בעיה להגדיר נוהל מפורט שכתוב בצורה נהלית ח"א וכולל בתוכו את שלושת הבדיקות כולל תחזוקה נדרשת.
כמו כן חשוב לציין שהבדיקות שציינתי הינן בדיקות אחזקה/תחוזקה בלבד! ואינן באות להחליף את בד"ח (בדיקות חובה/חיוניות) ההפעלה של לפני הטיסה כמו בדיקות הגאים, טווח וכו'.
עוד הערה קטנה - אני מסכים עם אבי לגבי בדיקת ברגים עם לוקטייט, אסור לבדוק ברגים הסגורים בלוקטייט ע"י ניסיון לפתוח או לסגור אותם!!
כל ניסיון כזה שובר את הדבקת הלוקטייט ובעצם מבטל את היכולת שלו לאבטח את הבורג ומסכן אותנו יותר מאשר עוזר לנו.
ע"מ לבדוק ברגים כאלו ניתן להשתמש בשתי שיטות:
א. בדיקה בכוח יד או ניסיון משחק עם השייבה - במידה והשייבה זזה אפילו קצת, יש לפתוח את הבורג, לנקות אותו (!) משאריות הלוקטייט, לטבול מחדש בנוזל הכחול המתקתק (:D) ולסגור מחדש.
ב. בדיקה מעט יותר פרנואידית אך יותר מקצועית ודורשת הכנה מראש - סימון הברגים מראש ב TORQUE SEAL או בטוש סימון, אמנם זה יותר פרנואידי אך רפרוף מהיר בעין ימצא חוסר התאמה בסימון דבר שיעיד בצורה חד משמעית על פתיחת הבורג.

אישית אני חושב שאחת שבורג נסגר כמו שצריך עם לוקטייט (כמות סבירה!) ובטורק סביר, אין סיבה שיפתח אם לא משחקים איתו ושוברים את ההדבקה, מה גם שהכוחות המופעלים על רוב הברגים אינם כוח פתיחה לאום אלא גזירה לבורג עצמו (ציר ראשי,להבים, גיר וכו') סייג לדבר הינם ברגים דוגמאת הספינדל שאכן מופעל עליהם כוח שיכול לגרום לבורג להפתח - ושם יש לנהוג, לפחות בראייתי, איך שציינתי.

כמו שציינתי אם תהיה דרישה וכתלות בגבר גבר אכתוב נוהל - בכל מקרה כל הכבוד אמיר על היוזמה ולאורי הטייס חסר הפשרות במקצועיותו על הרעיון!

אבי סירוטה
27-02-2009, 11:58:13
ליאור, סחטין. לגבי סימון ראשי הברגים\אומים בטוש\Torque seal\טיפקס-רעיון טוב.גודל הרכיבים קצת בעייתי.

lior_bar_ami
27-02-2009, 12:06:18
ישנם כלים יעודיים למטרת סימון גם ברגים מאוד קטנים.
הכול שאלה של כמה אנחנו מוכנים לקחת את התחום הזה קדימה מבחינה מקצועית... אנחנו קצת נזלוג מהנושא המקורי של השירשור הזה, אבל אני כן מאמין ותומך בגישת הלרשיין את התחום ולהעביר את הכלים שלך בדיקה מקצועית כחלק מהליך קבלה למועדון כזה או אחר...
אמנם הליך בירוקרטי מעצבן אבל בסוף הוא ישתלם, עם עמותה מסודרת ואירועים מסודרים ותחרויות שיקדמו את הרמה - וכן גם דרישות לאחזקה מהמפעילים, כיום אין גוף שעונה לכל הקריטריונים (גם לא קלוב התעופה!)

ori_lavee
27-02-2009, 12:29:06
אגב...
במטוסים (בתעופה האזרחית) DI היא בדיקה יומית (Daily inspection) שמתבצעת ע"י מכונאי מוסמך שחותם (DI) בספר המטוס.
אם המטוס אינו חתום DI ב 24 השעות שקדמו לטיסה, המטוס אינו מורשה לטיסה.
הבדיקה כוללת בין היתר בדיקה ויזואלית כללית, שלמות צירים והגאים, כבלים ומנועים הדראולים, מנוע ופרופלור, צמיגים ורפידות בלמים).

לפני כל טיסה (בנוסף ל DI שנבדק ונחתם ב 24 שעות האחרונות ע"י מכונאי) גם הטייס מבצע בדיקת קדם טיסה (Pre Flight),
שגם היא כוללת בדיקה ויזואלית כללית, בדיקת שמנים, שלמות ותנועת הגאים וניקוז מכלי דלק (ממים).

אני חושב שלא צריך להסחף בעניין הזה.
אבל חייבים במסוקים שלנו שגרת בדיקות קבועה ומסודרת, למנוע תקלות וחשוב מכך למנוע סיכון לחיי אדם.

אורי

דמבו
27-02-2009, 12:49:13
אני חושב שלא צריך להסחף בעניין הזה.
אבל חייבים במסוקים שלנו שגרת בדיקות קבועה ומסודרת, למנוע תקלות וחשוב מכך למנוע סיכון לחיי אדם.

אורי[/QUOTE]

אכן כולכם צודקים
תחזוקת הכלים היא כנראה הדבר הכמעט הכי חשוב שיש בתחום
הדבר הכי חשוב הוא להטיס בטוח
לא משנה כמה בדקתם את המסוק, כאשר אתם מטיסים קרוב לאנשים ולא שומרים על כלל בטיחות חשוב מעלה זה רמת התחזוקה לא תיגבר על טעות האנוש.
ולכן
בידקו את הכלים כי זה מאוד חשוב ( בעיקר לכיס )
אך הקפידו להטיס בטוח
כאשר אתם מטיסים עימדו במרחק מה לפני החברים בשטח
תמיד הטיסו ממכם והלאה ( לא מעל הראש וכמובן לא להיסתובב עם הכלי לכיוון הקהל )

AMIR
27-02-2009, 13:45:36
ליאור אחי... המתחיל במצווה אומרים לו גמור...
אחי רמת הידע שלך בהרבה יותר מקיפה משלי ולכן קיים הסכיויי כי הייתי מפספס משהו...
כתוב את הנוהל במקסימום אני אתן כמה תוספות קטנות (משלי...)
נו מה יהיה? חזרתה כבר?
יאללה יש שבת מעאפנה כך שיש הזדמנות להיפגש לכיוונים בנייה וכדומה...(עוד לא סיימתי את ה700...
הלכו לי כל המברגים, אני חייב סטים חדשים של אלנים!!!:o)
בקיצור?!... דבר איתי

lior_bar_ami
27-02-2009, 15:15:13
אני חושב שלא צריך להסחף בעניין הזה.
אורי

אחינו,
זרמתי איתך - אולי הבדיקות שהזכרתי נשמעות המון, אבל אני בטוח שאתה מבצע אותן!
אמנם תייגתי אותן בשמות בומבסטיים אבל סה"כ אילו בדיקות ולכל אחת מהן יש את החשיבות שלה, ואני מניח שלא תרצה לפרק את המסוק לגורמים ברמת ה DI לפני כל יום הטסה...
לכן אני חושב שאם אתה באמת רוצה נוהל הוא צריך להתאים למציאות שלנו מאחר ואם לא הוא יעלם באותה מהירות שהגיע...
תגיד מה אתה חושב...
אגב ציפור קטנה לחשה לי שמלאכשיסל קשור איכשהו לסיפור הזה, אפילו כשהוא לא איתנו רוחו מגינה עלינו :D

lior_bar_ami
27-02-2009, 15:16:50
ליאור אחי... המתחיל במצווה אומרים לו גמור...
אחי רמת הידע שלך בהרבה יותר מקיפה משלי ולכן קיים הסכיויי כי הייתי מפספס משהו...
כתוב את הנוהל במקסימום אני אתן כמה תוספות קטנות (משלי...)
נו מה יהיה? חזרתה כבר?
יאללה יש שבת מעאפנה כך שיש הזדמנות להיפגש לכיוונים בנייה וכדומה...(עוד לא סיימתי את ה700...
הלכו לי כל המברגים, אני חייב סטים חדשים של אלנים!!!:o)
בקיצור?!... דבר איתי

אין לי בעיה לגמור אחי, צריך להתחיל קודם - ואין לי בעיה שתתחיל ותשלח לי ואני אמשיך,
אלא אם כן אתה רוצה שאני אעשה את זה, מה שאתה רוצה מקובל עלי.
יאללה נעבוד על המסוק שלך נכין אותו - מה עם ה 250 אגב?

AMIR
28-02-2009, 00:06:36
ליאור אחי מחר ניפגש להתחיל את המאמר ונסיים את המסוק שלי...
טני מבין שאתה כבר סיימתה את ה500?

lior_bar_ami
28-02-2009, 01:57:29
ליאור אחי מחר ניפגש להתחיל את המאמר ונסיים את המסוק שלי...
טני מבין שאתה כבר סיימתה את ה500?

אל תדאג כשהוא יסתיים כל הפורום ידע,
בשרשור בנייה שאני מתכנן...

saarordan
28-02-2009, 02:19:28
בר עמי איפה אתה ינקניק אתה חסר לנו בנוף של המסוקאים...? :eek:

lior_bar_ami
28-02-2009, 02:20:21
אני כאן אחי... לא מצליח לישון...
השבוע ניתן תמונות נוף ;)

saarordan
28-02-2009, 02:27:45
בכיף אחי נעשה מפגש בוקר !!!חייבים אחרי סוף שבוע מגעיל כזה... ;)

ori_lavee
28-02-2009, 07:37:36
אחינו,
זרמתי איתך - אולי הבדיקות שהזכרתי נשמעות המון, אבל אני בטוח שאתה מבצע אותן!
ברור שאני מבצע אותם.
אמנם תייגתי אותן בשמות בומבסטיים אבל סה"כ אילו בדיקות ולכל אחת מהן יש את החשיבות שלה, ואני מניח שלא תרצה לפרק את המסוק לגורמים ברמת ה DI לפני כל יום הטסה...
אחינו, DI זה לא לפרק את המסוק, זה לוקח 4 דקות (ואני מאוד משתדל לעשות את זה).
לכן אני חושב שאם אתה באמת רוצה נוהל הוא צריך להתאים למציאות שלנו מאחר ואם לא הוא יעלם באותה מהירות שהגיע...
צודק במליון אחוז.
תגיד מה אתה חושב...
אני חושב שנוהל כזה הוא חשוב ביותר, ואין יותר מתים ממך ומאמיר לכתוב אותו.


אם תכתבו נוהל כזה, זו תהייה ברכה גדולה.

אורי

עמיתפורת
28-02-2009, 09:21:12
לדעתי נפתח מסמך פתוח שכל אחד יוכל להוסיף עליו את מה שהוא חושב.
תוך שבוע יהיה בד"ח מושלם.

ליאור זהבי
01-03-2009, 13:40:23
גם אני בעד.

ברור שכל אחד יוכל להוסיף הערות בונות לטובת העניין.

מי מתחיל ?