PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה בטריות מאבדות כוח



oren-dab
20-05-2013, 13:55:02
חברי הפורום שלום האם מישהו יכול להסביר לי למה הבטריות 3 תאים מוטענות לגמרי נגמר להם הכח ?

אני אסביר , הבטריה טוענה במלואה אני מחבר את הבטריה לטיסן בודק את כוח המנוע ואני רואה שפתאום אחרי 10 שניות ממהירות הכי גבוהה של המנוע היא יורדת לחצי מצערת . כלומר חצי מצערת לא מזיזה לכוח המנוע?
האם אני צריך לעשות משהו אחר בהטענת הבטריה? או שהם פשוט גמורות ? מה יכול לגרום לבעיה זו?

"Mr Nice Guy"
20-05-2013, 14:13:59
יכול להיות שהסוללות שלך עברו הרבה והם נפרקות מהר מידי , אך בלי שום קשר לסוללה יש כוח מתפרץ וזרם קבוע . מן הסתם שלאחר 5-10 שניות עם מצערת מלאה תרד זרימת החשמל .. אך הקיבולת עדיין ישנה בזרם נמוך יותר ..

Magneto
20-05-2013, 14:37:35
אלו סוללות נאנו-טק?

אננס
20-05-2013, 14:48:05
קצת יותר פרטים בהחלט יעזרו...

יכול להיות שאתה מדבר על טיסן שרק ירד מטיסה עם בקר חם? יש בקרים שמורידים הספק שהם חמים..
אולי הסוללות עברו פריקת יתר ואז ההתנגדות הפנימית שלהם גבוהה?

בטעינה כמה מיליאמפר נכנס לסוללה? כמה היה אמור להיכנס?

אם אין לך כלי מדידה מתאימים, אפשר לבדוק בעזרת המטען:
פורקים את הסוללות ל 3.7V לתא.
מפעילים יטעינה ב 0.1 אמפר - רושמים את המתח שהמטען מודד על התאים (בדר"כ לא רחוק מ 3.7)
עוצרים את הטעינה
מפעילים טעינה ב 1.1 אמפר
רושמים את המתח שהמטען מודד על התאים (קצת יותר גבוה מ 3.7 )

בסוללה תקינה ההפרש בין המתחים יהיה נמוך יותר מ 0.04 ... אם ההפרש בין המתחים גבוה מ 0.2 אפשר לזרוק את הסוללה לפח ..

noam_h
20-05-2013, 15:16:06
אם אין לך כלי מדידה מתאימים, אפשר לבדוק בעזרת המטען:
פורקים את הסוללות ל 3.7V לתא.
מפעילים יטעינה ב 0.1 אמפר - רושמים את המתח שהמטען מודד על התאים (בדר"כ לא רחוק מ 3.7)
עוצרים את הטעינה
מפעילים טעינה ב 1.1 אמפר
רושמים את המתח שהמטען מודד על התאים (קצת יותר גבוה מ 3.7 )

בסוללה תקינה ההפרש בין המתחים יהיה נמוך יותר מ 0.04 ... אם ההפרש בין המתחים גבוה מ 0.2 אפשר לזרוק את הסוללה לפח ..

אפשר הסבר איך הגעת דווקא למספרים האלו? תודה.

אננס
20-05-2013, 15:37:56
אפשר הסבר איך הגעת דווקא למספרים האלו? תודה.

מה בדיוק לא מובן?

אם זרם של 1 אמפר גורם לעלית מתח של 0.2V אזי ההתנגדות הפנימית הינה 0.2 אוהם לתא..
אם תנסה למשוך זרם של 20 אמפר מתא כזה מפל המתח על התא יהיה 4V כלומר המתח שתראה יהיה 0.2V ...

סוללות ננו טק חדשות של 25C ..
אצלי הפרשי המתח הם 0.16 שאני מזרים 10 אמפר בטעינה, ב 1 אמפר ההפרש הוא 0.02..

Friman
20-05-2013, 15:58:21
מה בדיוק לא מובן?

אם זרם של 1 אמפר גורם לעלית מתח של 0.2V אזי ההתנגדות הפנימית הינה 0.2 אוהם לתא..
אם תנסה למשוך זרם של 20 אמפר מתא כזה מפל המתח על התא יהיה 4V כלומר המתח שתראה יהיה 0.2V ...

סוללות ננו טק חדשות של 25C ..
אצלי הפרשי המתח הם 0.16 שאני מזרים 10 אמפר בטעינה, ב 1 אמפר ההפרש הוא 0.02..

אודי, הסבר שנית בבקשה את עניין מדידת ההתנגדות הפנימית... השיטה הזו חדשה גם לי, וגם אני לא הבנתי בדיוק הפרש בין מה למה למדוד ומה המשמעויות ??

אננס
20-05-2013, 18:03:06
אודי, הסבר שנית בבקשה את עניין מדידת ההתנגדות הפנימית... השיטה הזו חדשה גם לי, וגם אני לא הבנתי בדיוק הפרש בין מה למה למדוד ומה המשמעויות ??

נתחיל בהבהרה שאין אחריות וכל הנאמר המשך הינו הדרך שבה אני בודק את איכות הסוללות שלי ומחליט מתי אני זורק אותם לפח.

יש למוטי סירטונים איכותיים שבהם הוא מסביר לעומק לגבי התנגדות פנימית של סוללות ומה המשמעות שלה, מומלץ לעבור את הסרטונים שלו הם מכילים הרבה ידע.

http://www.efly.co.il/forums/entry.php?178-הסדנא-של-מוטי-כל-הסרטונים-מרוכזים-במקום-אחד!


למוטי יש מטען יקר שיכול למדוד התנגדות פנימית של הסוללות, אבל כל מטען אפילו סיני ב 17 דולר יכול לעשות זאת.
בוודאי שמתם לב שאתם מתחילים להטעין סוללה אזי המתח שהמטען מראה הוא לא המתח שהסוללה ירדה אחרי ההטסה.

עכשיו אני מדבר על תא בודד ללא קשר האם מדובר בסוללות 3 תאים או 6 תאים.

נניח סיימנו הטסה ומתח התא הוא 3.7.
חיברנו להטענה – בזרם של 2 אמפר. ומייד המתח הינו 3.75 .. כלומר הטעינה בזמן אפס העלתה את המתח ב 0.05V .
זה לא אומר שהצלחנו לטעון את הסוללה.. אלא זה אומר שיש התנגדות פנימית לתא וזרם של 2 אמפר מעלה את המתח ב 0.05V
אזי המתח חלקי הזרם יתן לי את ההתנגדות - מכאן נובע שההתנגדות הפנימית הינה 0.025.

למה אני מציע לבדוק בזרם של 0.1 ואז בזרם של 1.1 ... זה נועד לבצע את 2 המדידות באותו ציוד.
אם אני בודק את הסוללות בעזרת מודד סוללות פשוט ואז במטען בזרם של 2 אמפר .. יכול להיות לי אי דיוק במדידה שנובע מהשוני בשני מכשירי המדידה.
ולכן אני רגיל לחבר את הסוללה – להטעין בזרם של 0.1 ... ולראות את המתח של התאים בעזרת המטען
ואז להעלות את הזרם (סוללות טובות אני לפעמים בודק אפילו בזרם של 10 אמפר – מקבלים את אותה תוצאה) ל-1.1 אמפר או 2.1
ואז מייד להסתכל על המתח של התאים.
בקלות רואים את הפרשי המתח שנובעים רק מזרם הטעינה, עם קצת מיומנות הבדיקה לוקחת מספר שניות..

יש סוללות שאפילו טעינה ב 1 אמפר העלתה את המתח ב 0.2 לתא.. סוללה כזאת על טיסן בזרם גבוה המתח יפול מתחת ל 3 וולט לתא אפילו עם הסוללה מלאה לחלוטין.
אם ההתנגדות הפנימית הינה 0.1 אוהם – אזי בסוללה מלאה לחלוטין (מתח תא של 4.2) זרם של 12 אמפר יגרום לנפילת מתח של 1.2 וולט.
כלומר נקבל 3V לתא.ואז הבקר יכנס למוד של הפחתת הספק למנוע.

מניסיוני – סוללות שעברו פריקה עמוקה (מתחת ל3V ) ההתנגדות של התא עולה פלאים, סוללות שהיו על סטאפים רוצחים .. (EDF או סתם על גבול הC של הסוללה)
ויורדות חמות מאוד מהטסה גם הם מאבדות מהר את ההתנגדות הנמוכה שהייתה להם..

ועכשיו לתרגיל:

סוללה עם התנגדות פנימית של 0.05:
נבחן את התנהגותה בטיסן שצורך 5 אמפר קבוע וטיסן שדורש 15 אמפר קבוע.
ב 5 אמפר – נפילת המתח תהיה 0.25 מתוך 4.2 לתא 6% מהאנרגיה הולכת לחימום הסוללה .
ב 15 אמפר – נפילות המתח תהיה 0.75 מתוך 4.2 לתא 18% מהאנרגיה הוכלת לחימום הסוללה.

זאת הסיבה שצריך לשאוף לסוללות עם התנגדות פנימית נמוכה, ואם כבר יש לכם כמה סוללות וכמה טיסנים
אז עדיף את הסוללות הטובות לשים על הטיסנים הדורשים יותר..
סוללה עם התנגדות של 0.05 על טיסן שצורך 15 אמפר... תגמר מהר מאוד... בגלל ש15% האנרגיה מחמם אותה במקום להגיע לטיסן

Friman
20-05-2013, 18:15:04
תודה, חידשת לי
אנסה אחרי יום ההטסות הבא

AvSa
21-05-2013, 16:04:32
אני מודד התנגדות פנימית עם זה

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22412__Turnigy_Mega_Checker_4_in_1_Battery_Check er_Monitor.html

יש לו ביקורות שליליות בגלל כבל טעינה עם מגעים הפוכים אבל זה כבר סודר.

feffer
27-05-2013, 11:42:04
אני התבלבלתי. יש לי מטען שמודד התנגדות פנימית ומדדתי בסוללה שעברה פעם אחת פריקה רצינית התנגדות פנימית של 22 מילי אוהם בכל תא סה"כ 66 מילי אוהם או 0.066 אוהם. לפי מה שנאמר כאן זה לא טוב? כי קראתי את המאמר הזה http://www.helifreak.com/showthread.php?t=233111 ולפיו זה נראה סביר

אננס
27-05-2013, 12:29:17
אני התבלבלתי. יש לי מטען שמודד התנגדות פנימית ומדדתי בסוללה שעברה פעם אחת פריקה רצינית התנגדות פנימית של 22 מילי אוהם בכל תא סה"כ 66 מילי אוהם או 0.066 אוהם. לפי מה שנאמר כאן זה לא טוב? כי קראתי את המאמר הזה http://www.helifreak.com/showthread.php?t=233111 ולפיו זה נראה סביר

0.022 זה על הגבול, הכל תלוי לאיזה טיסן הסוללה הזאת מיועדת.
בזרמים של עד 20 אמפר , נפילת המתח תהיה 0.44 לתא שזה בערך 10% מהמתח לתא שהסוללה מלא.
אם יש לך צפצפה על הטיסן שמכוונת ל3.2V אז הטיסן יתחיל לצפצף שתגיע ל 3.6.

המשמעות של נפילת המתח זה שחלק מאנרגיה של הסוללה במקום להגיע למנוע מפיקה חום בתוך הסוללה.
אז סוללה כזאת על טיסן של 20 אמפר תבזבז 10% מהאנרגיה על חימום הסוללה. וזה לא מעט!!

אם יש לך טיסן של 8 אמפר אז רק 4% יחמם את הסוללה וזה כבר יותר טוב..

בכל מקרה על תעלה את הסוללה הזאת על טיסן שצורך 40 אמפר.. כי אז 20% מהאנרגיה תלך לחימום הסוללה והיא תרד רותחת ותיגמר לך מהר מאוד (או תתלקח באויר)


עריכה:
גם במאמר שצירפת הוא מדבר על 22 מילי אוהם כגבולי, במחינתו 25 מילי אוהם זה לזרוק לפח...

a) Packs that are as good as new: between 0 and 5 milliOhm/cell
b) Packs that have been used dozens of times, but still feeling fairly good: between 5 and 10 milliOhm/cell
c) Packs that have been used even more, and start to feel weak: between 10 and 20 milliOhm/cell
d) Packs that almost won't hold your heli in the air anymore: over 20-25 milliOhm/cell