PDA

צפייה בגרסה מלאה : LiFe מול LiPo



danile80
07-03-2009, 17:29:09
שלום לחברי הפורום

יש לי שאלה כללים לכולם, כל דעה תתקבל בברכה.

אני בטוח שכולם מודעים לסוללות החדשות (יחסית) LiFePo4. היצרן הידוע ביותר כאן הוא A123.
דוגמאות:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6563&Product_Name=A123_Systems_18650_LiFePo4_Cell

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6444&Product_Name=A123_Systems_26650A_LiFePo4_Cell_w/_tabs_(Dev_Kit)

היתרונות מול LiP0 הם ברורים: התאים בטוחים, לא מתפוצצים, לא מפחדים מזרמי טעינה גבוהים. כמובן שיש גם חסרונות, הבולט שבהם הוא המשקל כאשר נדרשים קיבולות קטנות יחסית.

לדעתי, כשמדובר בפאקים גדולים/קיבולת גבוהה/צרכי פריקה גבוהים. המשקל נהיה פחות קריטי.

השאלה היא האם הם באמת יכולים להוות מתחרה ל LiPo? אם המחיר יירד למשל?
כמה הייתם מוכנים לשלם עבור תא כזה?


אשמח לתשובות ותובנות
תודה
דני

leetal
07-03-2009, 17:56:31
ל-a123 אין חסרונות יש רק חיסרון(אחד) וזה המשקל,אבל אם תשווה לסוללת ליפו ב-C גבוהה כמו שיש ל-123 אז ההפרש במשקל הוא זניח-ז"א שגם החיסרון לגבי המשקל לעומת הפולי הוא לא ממש חיסרון.
לגבי המחיר לטווח ארוך ה-A123 הרבה יותר זולות מהפולי כי אורך החיים שלה הוא כמה מאות(מתקרב ל1000) מחזורי טעינה,לעומת הפולי (האיכותיות)ששורדות במקרה הטוב 30-60 מחזורי טעינה.
לי יש כבר 3 שנים סוללות A123 והפק הראשון רק עכשיו מראה סימני עייפות אחרי כמה מאות מחזורי טעינה.

MickeyM
07-03-2009, 18:26:54
יש עוד כמה חסרונות:
קצה גרף הפריקה שלהם הרבה יותר תלול מהליפו משמע פחות זמן להגיב מהרגע שהגיע למתח הנמוך הקריטי
קשה להשיג חומרה שתעבוד איתם ממטענים מאזנים ועד בקרי מהירות שניתן לתכנת את הקאט אוף שלהם למתחים יותר נמוכים

אישית אני מעדיף תמיד להטיס עם מד זרם עד שאני מגיע ל 80% מהקיבולת
האידאל יהייה חישן שמתחבר לפלאג הבאלנסר ונותן קאט/חיווי כלשהו כאשר לפחות אחד מהתאים הגיע למינימום
כיום בקרי המהירות עושים זאת לפי הסה"כ מתח ועם פאקים של 10 תאים זה כבר מתחיל להיות בעייתי
מישהו נתקל בדבר כזה?

gmagnezi
07-03-2009, 19:03:32
החיסרון של המשקל הוא משמעותי
מה גם שלא ניתן להתאים קיבולת לפי צורך ספציפי כמו בליפו

אני למשל עומד בצומת החלטה לגביי בחירת סוללות לטיסן גדול (Yak-54 120e)
האופטימלי לטיסן הם 10 תאים בנפח 3700 מיליאמפר. מה שאמור לשקול בליפו קצת מתחת ל-1 ק"ג. אם בוחרים A123 זה אומר שניתן לבנות נפח של 4600 בלבד, ועל מנת להגיע לאותה רמת מתח צריך להשתמש ב-14 תאים כפולים כלומר 28 סוללות
ששוקלות 70 גרם ליחידה כלומר 2 ק"ג
גם אם בוחרים במתח נמוך יותר כלומר 10 תאים כפולים, נגיע לקילו וחצי

בקיצור פחות גמישות.

אבל הבנתי שהיפריון אמורים לצאת עם סדרת סולות ליפו חדשות, הרבה יותר עמידות לאורך זמן ולמספר טעינות והכי חשוב טעינה ב-5C כן שמעתם טוב 5C
אם המחיר יהיה הגיוני הרי שלא צריך יותר מפק אחד כדי להטיס בהפסקות קצרות יחסית.

גבי

drgabbay
07-03-2009, 20:05:29
יש עוד כמה חסרונות:
קצה גרף הפריקה שלהם הרבה יותר תלול מהליפו משמע פחות זמן להגיב מהרגע שהגיע למתח הנמוך הקריטי
קשה להשיג חומרה שתעבוד איתם ממטענים מאזנים ועד בקרי מהירות שניתן לתכנת את הקאט אוף שלהם למתחים יותר נמוכים

אישית אני מעדיף תמיד להטיס עם מד זרם עד שאני מגיע ל 80% מהקיבולת
האידאל יהייה חישן שמתחבר לפלאג הבאלנסר ונותן קאט/חיווי כלשהו כאשר לפחות אחד מהתאים הגיע למינימום
כיום בקרי המהירות עושים זאת לפי הסה"כ מתח ועם פאקים של 10 תאים זה כבר מתחיל להיות בעייתי
מישהו נתקל בדבר כזה?

אתה יכול שלוח תמונה איך זה נראה הטסה עם מד זרם

MDreamer
07-03-2009, 21:39:25
עוד 2 חסרונות
1. גודל הפיסי. הם פשוט גדולות ולא תמיד נכנסות איפה שצריך.
2. לא כל אחד יכול להכין פאק בצורה טובה

vinay
07-03-2009, 21:40:18
החיסרון של המשקל הוא משמעותי
מה גם שלא ניתן להתאים קיבולת לפי צורך ספציפי כמו בליפו

אני למשל עומד בצומת החלטה לגביי בחירת סוללות לטיסן גדול (Yak-54 120e)
האופטימלי לטיסן הם 10 תאים בנפח 3700 מיליאמפר. מה שאמור לשקול בליפו קצת מתחת ל-1 ק"ג. אם בוחרים A123 זה אומר שניתן לבנות נפח של 4600 בלבד, ועל מנת להגיע לאותה רמת מתח צריך להשתמש ב-14 תאים כפולים כלומר 28 סוללות
ששוקלות 70 גרם ליחידה כלומר 2 ק"ג
גם אם בוחרים במתח נמוך יותר כלומר 10 תאים כפולים, נגיע לקילו וחצי

בקיצור פחות גמישות.

אבל הבנתי שהיפריון אמורים לצאת עם סדרת סולות ליפו חדשות, הרבה יותר עמידות לאורך זמן ולמספר טעינות והכי חשוב טעינה ב-5C כן שמעתם טוב 5C
אם המחיר יהיה הגיוני הרי שלא צריך יותר מפק אחד כדי להטיס בהפסקות קצרות יחסית.

גבי
אם תחבר 2300 ו 1100 (שגם קיים כ A123) במקביל תגיע ל 3400?

MDreamer
07-03-2009, 21:45:38
עוד 2 חסרונות
1. גודל הפיסי. הם פשוט גדולות ולא תמיד נכנסות איפה שצריך.
2. לא כל אחד יכול להכין פאק בצורה טובה

gmagnezi
07-03-2009, 21:50:26
אם תחבר 2300 ו 1100 (שגם קיים כ A123) במקביל תגיע ל 3400?

חשבתי על זה אבל לא ניראה לי שאפשר לערבב סוללות מסוגים שונים. עלול להיווצר מצב שהסוללה של ה 1100 נגמרת לפני ה 2300 שמחוברת במקביל, ומה אז?

MDreamer
07-03-2009, 22:03:01
יכולת הפריקה שלהן שונה. אי אפשר לערבב

leetal
07-03-2009, 22:24:20
אבל הבנתי שהיפריון אמורים לצאת עם סדרת סולות ליפו חדשות, הרבה יותר עמידות לאורך זמן ולמספר טעינות והכי חשוב טעינה ב-5C כן שמעתם טוב 5C
אם המחיר יהיה הגיוני הרי שלא צריך יותר מפק אחד כדי להטיס בהפסקות קצרות יחסית.

גבי

מעניין ,אפשר קישור?

danile80
08-03-2009, 00:38:15
יש עוד כמה חסרונות:
קצה גרף הפריקה שלהם הרבה יותר תלול מהליפו משמע פחות זמן להגיב מהרגע שהגיע למתח הנמוך הקריטי
קשה להשיג חומרה שתעבוד איתם ממטענים מאזנים ועד בקרי מהירות שניתן לתכנת את הקאט אוף שלהם למתחים יותר נמוכים

אישית אני מעדיף תמיד להטיס עם מד זרם עד שאני מגיע ל 80% מהקיבולת
האידאל יהייה חישן שמתחבר לפלאג הבאלנסר ונותן קאט/חיווי כלשהו כאשר לפחות אחד מהתאים הגיע למינימום
כיום בקרי המהירות עושים זאת לפי הסה"כ מתח ועם פאקים של 10 תאים זה כבר מתחיל להיות בעייתי
מישהו נתקל בדבר כזה?

שלום
נכון, הדברים טיפה שונים מליפו. אבל כיום כל המטענים העדכניים כוללים תוכנות לטעינת LiFe כולל איזון.
נכון, בקרי מהירות עושים את זה לפי מתח כולל, אבל אותה בעיה יש לך בפאקים גדולים גם בליפו.
לגבי קאט-אוף, דרך אחת לעקוף את זה היא לתכנת את הבקר ל NiCd/Mh ואז מתח הקיטוע נמוך יותר ומתקרב לרצוי.

דני

flybywire
05-04-2009, 10:12:28
מעניין ,אפשר קישור?

עדיין מחכים לעדכונים מהיצרן
,
(B) HYPERION next Generation LiPO: HP-LG325(25C/45C) and HP-LG335(35C/65C) series (Coming on about 1st April 2009)

Full details on all G3 Lipo in about 2 weeks. Performance, balance, lifespan are all much better than previous products...

NEWS!

We plan to launch our new GENERATION II lithium polymer battery packs about March 20~30 2009. These are showing tremendous results:
* Extremely high voltage and capacity delivered under load
* Very close cell matching, due to Hybrid RS technology and Capacity/IR/V matching standards applied.
* Up to 5x increased Cycle Life compared to industry average LiPo.
* Able to charge at up to 5C rates!
Reasonable prices combined with Long Life and Superb Performance for many cycles... make these the best buy you will find.

gmagnezi
06-04-2009, 07:00:15
חסל סדר A123
ליפו דור 3 הגיעו לשוק עם ביצועים מדהימים וזרמי טעינה של 5C

למי שעוד לא קרא מצורף לינק
http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?t=7314

גבי

wind556
06-04-2009, 11:21:45
באמת חסל סדר A123
(אף פעם לא אהבתי את השם הזה) :D

vinay
07-04-2009, 17:31:21
טוב לראות שיצאו סוללות LIPO חדשות אבל ל A123 יש יתרונות נוספים מעבר לזמן טעינה כמו בטיחות ועמידות בריסוקים, אלא אם טיפלו גם באלו בסוללות אלו.

מה שכן, עכשיו זה פחות ברור מה כדאי לבחור כאשר A123 זו אופציה.