צפייה בגרסה מלאה : הקשר בין הסוללה ומספר התאים בה לבין הפרופים
guymeg
10-08-2013, 08:47:55
בוקר טוב
במהלך קריאה בפורום ראיתי כמה פעמים כי אנשים משתמשים בפרופים בגדלים שונים עם סוללות עם מספר תאים שונה (3 ו 4 תאים).
אשמח להסבר בנושא - למה זה חשוב ואיך משלבים נכון בין פרופלורים לסוללה/מנוע (מה שאגב, לא ראיתי התייחסות במה שקראתי - למנוע...).
במקרה שלי הסטאפ הוא כזה:
הרחפן הוא TBS disco מקורי עם סט-אפ DJI-
1. DJI 2212 motors 920KV
2. DJI 30A Opto ESC (שיוחלפו בעתיד)
3. יש לי סוללות גם של 3 תאים וגם של 4 תאים.
הפרופים שברשותי הם:
1. פרופים מקוריים של DJI
2. 10x4.5" Carbon Fiber CW CCW Propellers שנקנו מ RCTIMER (ראיתי שהם מומלצים בשרשור בנייה של sevet).
אשמח להסבר בנושא והאתאמת סטאפ.
תודה!
גיא.
Htcfun
10-08-2013, 13:44:51
ממה שידוע לי עם פרופים 10/45 אתה מקבל יותר זמן באויר והם עובדים טוב עם,סוללה שלוש תאים ואין לי מושג למה ופרופים קטנים יותר עובדים טוב על 4 תאים אבל פחות זמן באוויר...ואני בטוח שיש חברה מיקצועים שיודעים יותר דברים ממני... לגבי הבקרים שתרצה למכור אותם דבר איתי;) לי יש של הוביקינג כאלא שאפשר ליצרוב ורוצה של dji כי לא רוצה להתעסק בצריבות ותוכנות...
Friman
10-08-2013, 16:03:45
קוטר הפרופ קובע את מידת הדחף שהפרופ מסוגל לייצר במהירות מנוע נתונה. ככל שהפרופ גדול יותר הוא מייצר יותר דחף פר מהירות מנוע נתונה; ככל שהוא מייצר יותר דחף, הוא דורש יותר הספק חשמלי. לכן ברמת מתח נתונה (מספר תאים קבוע), ככל שנגדיל את הפרופ, נגדיל את צריכת הזרם ובכך נקצר את משך הטיסה, תאורטית. למה תאורטית? כי בהינתן משקל מסויים של הכלי, יידרש אותו הדחף כדי להרים אותו, ולכן עקרונית המנועים ייצטרכו לנוע פחות מהר כדי לייצר את אותו הדחף. ועדיין, זה לא אחד לאחד, כי למנועים שונים, שתוכננו למתח מסויים ולמהירות מסויימת, יש טווח נצילות שונה. מנוע שתוכנן לפעול ב1000kv יצרוך פחות זרם אם יפעל ב500kv, אבל לא בדיוק חצי מב1000kv. לכן עדיף להתאים פרופ למנוע ולמשקל הכלי באופן מדוייק עד כמה שאפשר, לקבלת נצילות מירבית. לגבי מספר התאים- kv משמעו סיבובים לדקה פר וולט; כשמשתמשים במתח גבוה יותר (סוללה עם יותר תאים), המנועים ינועו מהר יותר באותו מצב מצערת ביחס לשימוש בסוללה עם פחות תאים, לכן משתמשים בפרופ קטן יותר. כיוון שבמצב שכזה החלק היחסי של המתח במשוואת ההספק גדול יותר, צריכת הזרם תאורטית נמוכה יותר. אבל שוב, הפרופ קטן יותר לרוב, אז גם פה זה לא אחד לאחד.
בקיצור, דחף ונצילות הם פונקציות (שונות) של מספר משתנים, שההשפעה שלהם היא משוקללת ומושפעת זה מזה. יש מחשבוני דחף כמו ecalc שעוזרים לתת צפי תאורטי לגבי דחף, יחס דחף משקל, נצילות מנוע וזמן טיסה משוער, בהתאם לגודל הסוללה, משקל הכלי, דגם ומהירות המנוע, מגבלות הבקר, וגודל הפרופ. Ecalc נותן נקודת מוצא טובה לרוב להתחיל ממנה, אבל בפועל ברוב המקרים זה עניין של ניסוי וטעייה.. לכן כדאי להשתדל להיצמד להמלצות היצרן ולנסיון המצטבר של החברים פה; למשל, רחפני 450 בסטאפ של 3 תאים נהוג להטיס עם פרופים 10x4.5. אפשר גם עם פרופ 9״, אפשר גם עם 11״, אבל הרוב משתמשים ב10x4.5, אז כנראה שיש לזה סיבה טובה...
לא נכנסתי להסבר לגבי מידת הפסיעה של הפרופ כי להבנתי זה פחות קריטי בתחום הרחפנים, לעומת בטיסנים..
sevet
10-08-2013, 16:12:01
בגדול - פרופ יותר גדול זה יותר זמן ריחוף, תימרון קצת יותר גרוע, יותר רעידות ועומס יותר גבוהה מ ועל המנוע.
אתה רוצה את הפרופ הכי גדול שמתאים לשלדה ומנוע עם ה-KV הכי נמוך שלא יתחמם עם פרופים גדולים ובטריה ב-S הכי נמוך שיחזיק ריחוף בסביבות ה-50% מצערת - בד"כ בוולט נמוך הניצול של המנועים טוב יותר.
עכשיו זה הכל משחק על היחסים הללו.... תוריד KV תצטרך יותר S שיסתובב מספיק מהר..... תגדיל פרופלור לפעמים תצטרך פחות S בשביל שלא יתחמם, תגדיל S תצטרך להקטין פרופלור וכו' וכו'.....
guymeg
12-08-2013, 10:21:00
מה האפקט שיתקבל משימוש בפרופים 10*4.5 עם סוללה 4 תאים? (מנוע 920kv)
האם אקבל יותר כוח? יותר זמן ריחוף? רעידות?
הכל בתיאוריה כמובן
בגדול - פרופ יותר גדול זה יותר זמן ריחוף, תימרון קצת יותר גרוע, יותר רעידות ועומס יותר גבוהה מ ועל המנוע.
אתה רוצה את הפרופ הכי גדול שמתאים לשלדה ומנוע עם ה-KV הכי נמוך שלא יתחמם עם פרופים גדולים ובטריה ב-S הכי נמוך שיחזיק ריחוף בסביבות ה-50% מצערת - בד"כ בוולט נמוך הניצול של המנועים טוב יותר.
עכשיו זה הכל משחק על היחסים הללו.... תוריד KV תצטרך יותר S שיסתובב מספיק מהר..... תגדיל פרופלור לפעמים תצטרך פחות S בשביל שלא יתחמם, תגדיל S תצטרך להקטין פרופלור וכו' וכו'.....
אז בהמשך למה שאתה מציין, כיצד ניתן להאריך את זמן הטיסה ככל הניתן? יש סטאפ? מישהו ניסה?
והאם ניתן להשתמש באותם בקרים (sk-30A)? או גם אותם צריך להתאים?
תודה אבי
flyinglizard
23-11-2013, 21:04:15
מה האפקט שיתקבל משימוש בפרופים 10*4.5 עם סוללה 4 תאים? (מנוע 920kv)
האם אקבל יותר כוח? יותר זמן ריחוף? רעידות?
הכל בתיאוריה כמובן
תגדיל קוטר פרופים, תעלה בפסיעה, ותעלה במספר התאים - כולם יתנו יותר כוח. ההבדל הוא ביעילות. אבל למה להכביר במילים, אם הסינים כבר עשו בשבילנו את עבודת המחקר (נתוני נצילות של מנוע 2212 של Tiger Motor):
http://www.rctigermotor.com/uploadfile/2013/1024/20131024023305340.jpg
sevet
23-11-2013, 23:40:45
אז בהמשך למה שאתה מציין, כיצד ניתן להאריך את זמן הטיסה ככל הניתן? יש סטאפ? מישהו ניסה?
והאם ניתן להשתמש באותם בקרים (sk-30A)? או גם אותם צריך להתאים?
תודה אבי
רשמתי האמת תגובה כבר יותר מגובשת לכל המשתנים שרצים לי בראש בפוסט אחר כבר אבל....
בהינתן סטאפ קיים, בכדי להגדיל זמן ריחוף ובדגש על ריחוף ולא טיסה פרועה, אם תגדיל פרופלורים תקבל עוד 2-3 דקות אם קודם היה בערך 12-13.... זה בהנחה שהפריים תומך בפרופלורים היותר גדולים ושהמנוע לא ייצר יותר מדיי עומס (נתון ה-Watt של המנוע) ויישרף..... אם כן, ויש לך 4 תאים, ייתכן ובפרופ גדול יותר תוכל לרדת ל-3 תאים ואז גם המנוע יעבוד יותר יעיל, הבטריה קלה יותר, תוכל לסחוב יותר אמפר ולטוס יותר.
האמת שגיליתי שכל דבר מעל בערך 11 דקות זה טוב, מתחת לזה איך שעולים מתחילים לדאוג לסיום.
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.