bendisar
29-12-2013, 13:30:28
זהו סיימתי :)
שלום לחברי הפורום היקרים, זו הולכת להיות סקירה על הטירקס 450L Dominator החדש מבית Align, מסוק ה-450 החדש ביותר של החברה. אשר מכוון לעבודה עם סט אפ של 6 (!!!) תאים, ולהבי 360 ממ'
ה-450L החדש מגיע כרגע ב-3 תצורות:
KIT בלבד:
המסוק מגיע כקיט בלבד, אשר מגיע עם בקר ומנוע לעבודה עם 6 תאים, ולהבי 360ממ'
3S Super Combo
גרסאת ה-3 תאים של המסוק, מגיע עם מנוע שנועד לעבודה עם סוללות 3 תאים, ולהבי 325 ממ'.
בנוסף לכך המסוק מגיע עם הסרוואים מסוג DS415M הידועים לשימצה של אליין.
המסוק מגיע עם כל האלקט' הדרושה חוץ מסוללה ומקלט
6S Super Combo
גרסאת ה-6 תאים של המסוק, מגיע עם מנוע שנועד ל-6 תאים, להבי 360ממ' וסרוואים חדשים לסייקליק, ה-DS430M של אליין
שהם חזקים יותר, ולא מפתחים חופשים כמו הדגמים הקודמים של אליין.
המסוק מגיע עם כל האלקט' הדרושה חוץ מסוללה ומקלט
הסקירה תתמקד בגרסאת ה-6 תאים של המסוק
" אז עכשיו מתחילים לבנות את המסוק?!"
רגע רגע, קודם כל צריך לסקור למה בכלל קניתי את הקיט החדש, ומה ההבדלים בינו לבין הישן
אז מה חדש???
הגרסה הקודמת של הטירקס 450 היא ה-450PRO DFC, וה-450L הוא לא הדיוק גרסאת המשך למסוק זה, אלא יותר מסוק בעל שילדה חדשה לגמרי תוך כדי שימוש במכלולים המעודכנים ביותר של ה-450PRO.
ראש DFC עם הספינדל המעודכן- ה-450L מגיע עם ראש ה-DFC (לטוב ולרע) אבל עם ספינדל חדש שמתשמש בברגים עבים יותר מהגרסאות הקודמות (2ממ' במקום 1.5ממ בגרסאות קודמות), מה שמקטין את הסיכוי לגזירת ברגי הספינדל באוויר כמו שהיה קורה בגרסאות הקודמות (וכמו שקרה לי פעם..:mad:)
הספינדל החדש גם משנה את סידור המיסבים בגריפים. בתכנון הישן שני המיסבים הרדיאליים היו יושבים זה ליד זה, ואחריהם בא מיסב הלחץ. בתכנון החדש מיסב הלחץ יושב בין המיסבים הרדיאליים, מה שנותן ראש עמיד יותר בעומסים
בתמונה הבאה ניתן לראות את סידור המיסבים החדש בספינדל המעודכן:
http://shop.align.com.tw/shop/images/function3/H45H005XXW-dm.jpg
סידור שילדה חדש לגמרי- ה-450L החדש דומה בפריסת הרכיבים יותר למסוק 700 מאשר למסוק 450. המנוע יושב מלמעלה, הסרוואים יושבים בזוויות סביב הסוואשפלייט, ולמסוק יש מגש סוללות להחלפת סוללות קלה ומהירה. השילדה מלאה בחיזוקים לרוחב השילדה וליד המנוע
מה שהופך את השילדה לקשיחה מאוד- דבר שמתבטא בזמן טיסה.
זנב עם מיסבי דחף- ה-450L מגיע עם זנב בעל מיסבי דחף, שזה חידוש מבורך בגודל ה-450, הזנב החדש יכול להתמודד הרבה יותר טוב עם העומסים המופעלים עליו בזמן טיסה, ולשמור על פעולה חלקה גם בזמן שמופעלים עליו עומסים כבדים
מסוק מתוח- ה-450L הוא מסוק 450 stretch, מה שאומר שהבום בו ארוך יותר, מה שנותן את האפשרות לסובב להבים גדולים יותר (360ממ', מול 325 בדגמים ישנים) ולהבי זנב ארוכים יותר. השידרוגים האלה נותנים למסוק עומד דיסק נמוך יותר, מה שנותן
יותר FLOAT בזמן תמרונים, וגורם למסוק להרגיש קצת יותר "גדול", בנוסף לכך הלהבים הגדולים גם משפרים את יציבות המסוק.
סט אפ של 6 תאים- המסוק מתוכנן לעבוד עם סט אפ של 6 תאים, מה שיוצר מסוק חזק בצורה יוצאת דופן, ומנוע וסוללות שיורדים קרים מטיסה
אז לסיכום, ה-450L משתמש במכלולים המוכרים מה-450DFC, רק עם עדכונים קלים, ובשילדה חדשה לגמרי
לצורך ההשוואה, הנה להב 325ממ' ליד להב 360 ממ':
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101581&d=1388257304
סט אפ:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101578&d=1388257272
את המסוק אני הולך להטיס עם הסט אפ הבא:
סרוואים לראש: מקוריים, DS430M
סרוו זנב: מקורי, DS525M
מנוע: מקורי, 460MX 1800KV
בקר: כאן סטיתי מהסטוק, בחרתי ב-CC TALON 35A, הסיבה בה חברתי בו היא כדי לקבל את הגוברנר המוצלח, ובשביל ה-BEC בחזק שלו (7A לעומת ה-3A של הבקר המקורי)
מערכת FBL: בכמה טיסות הראשונות הייתי עם ה-3GX, אחר כך עברתי ל IKON בגלל שאני אוהב את מאפייני הטיסה שלה יותר;)
סוללות: Turnigy Nano-Tech 6S 1300Mah 35C (כן כן.. 6 תאים על מסוק 450 )
מקלט: לוויין Spectrum מחובר ישירות מערכת FBL
" נו מצוין, יש סט אפ, אז תתחיל לבנות את המסוק!"
אבל איך תבנה את המסוק אם לא תדע......
מה יש בקופסה?
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101579&d=1388257287
כמו בכל הקיטים העדכניים של אליין, הכל מגיע מחולק לקופסאות לפי הרכיבים העיקריים בבנייה:
קופסה לחלקי השילדה+חופה, קופסה לאלקטרוניקה, וקופסה ללהבים+בום וכל מה שנלווה אליו
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101580&d=1388257296
" אז יאללה, למה אתה מחכה.. תתחיל לבנות את המסוק כבר"
לא לא, לפני שניגשים למלאכה ובונים, צריך להציג את ה.....?
כלים
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=90800&d=1369070825
היות וזהו מסוק פלייברלס, נוספו כמה עוד כמה כלים חוץ ממה שמשתמשים בד"כ.
תמיד כדאי שתהיה ערכת מברגי אלן איכותית, במסוק הזה יש ברגים בגדלי 1.5 2.0 ו-2.5 ממ'. אהה וגם מפתח 1.3ממ' "מה זה זה הגודל המוזר הזה? אההה לא לדאוג מביאים מפתח לזה בקיט"
סווש לבלר (SWASH LEVELING TOOL)- מאוד חשוב, והכרחי במיוחד במסוקים FBL
מד פיטצ' דיגיטאלי, או לחילופין מד פיטצ' רגיל ביחד עם מחזיק פלייבר (מתברג במקום כפתור הראש) לנקודת ייחוס
פלייר לינקים איכותי- שלא יתעקם בזמן הבנייה
לוקטייט כחול- בקיט מגיע לוקטייט ירוק, אין לי מושג אם הוא באמת לוקטייט לקיבוע מיסבים או לא, לא לקחתי צ'אנסים והשתמשתי בלוקטייט כחול שלי
כלים איכותיים זה מה שמבדיל בין בנייה שהיא סיוט לבנייה שהיא תענוג- אני תמיד מעדיף להשקיע בכלים פעם אחת וככה יש לי שקט בכל הבנייה.
ועכשיו, אפשר להתחיל בבנייה!
מערכת הראש
מערכת הראש במסוק הזה היא ה-DFC של אליין, מאוד פשוטה לבנייה ולכיוון, אבל דורשת תשומת לב יתרה בבנייה, ותחזוקה שותפת.
מכלול הראש הגיע מורכב בצורה משוחררת, כל המיסבים היו בפנים בסדר הנכון, יש לפרק הכול, לנקות הכל משמן, ולגרז את מיסבי הדחף:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101582&d=1388257310
סידור המיסבים לפני שמכניסים אותם לכל גריפ:
שימו לב לסידור החדש, מיסב הדחף נכנס לפני המיסב הרדיאלי לגריפ, מה שאמור לתרום לחוזק של המבנה ולהפחית את תזוזת הגריפ על הספינדל:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101583&d=1388257315
לפני שמרכיבים הכל עם לוקטייט, תמיד מומלץ לעשות הרכבה "על יבש" (בלי לוקטייט) כדי לוודא שכל החלקים מתיישרים כראוי במכלול, ושאין חופשים.
להפתעתי הרבה, כשהרכבתי את המכלול היה חופש די רציני בציר של הספינדל, כשמשכתי גרים אחד פנימה והחוצה גם הגריפ השני זז פנימה והחוצה, מה שמעיד על כך שהספינדל עצמו היה ארוך מידי. החופש היה בתנועה של חצי ממ'
אבל אני לא הייתי מוכן לקבל את זה, בעזרת נייר מים עדין במיוחד (גודל גרגירים #2000) שייפתי קצת כל צד של הספינדל כדי לקצר אותו. הייתי חייב להיות מאוד עדין כדי לא לשייף יותר מידי,
ואחרי 5 נסיונות (כאשר כל פעם אני מעביר את הספינדל 2-3 פעמים לכל צד על הנייר)
השגתי מצב בו החופש נעלם לחלוטין, אבל בסגירה חזקה של הברגים הגריפים המשיכו לזוז בחופשיות- כלומר שלא קיצרתי את הספינדל יותר מידי.
זה קצת איכזב אותי, זה אומר שהטולרנסים בייצור של הספינדל לא כל כך טובים, אבל לפחות פתרתי את הבעייה בכ-20 דקות ככה שזה לא כל- כך נורא.
והנה המכלול המורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101584&d=1388257320
שימו לב שלא צריך לסגור את הברגים של הספינדל בכל הכוח, זה כולה מסוק 450 ואתם יכולים להרוס ככה גם את הברגים וגם את המיסבים. צריך לסגור את זה בכמות כוח בינונית+, ולהסתמך על הלוקטייט
שיעשה את העבודה שלו.
שלב הבא: הרכבת זרוע ה-DFC, להלן החלקים מוכנים להברגה
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101585&d=1388257325
החלק שאפשר להסתבך בו מאוד בקלות זה הברגת הבולינק אל הזרוע, אם מנסים לעשות את זה ביד זה מאוד קשה, והרבה אנשים הרסו בטעות לינקים בניסיון לעשות זאת.
בסרטון הבא מודגמת דרך קלה מאוד לביצוע המלאכה, כל מה שצריך זה מברגה ושופין. הבחור בסרטון מסביר בצורה מאוד יפה איך לעשות הכל.
אני השתמשתי בשיטה הזו, ותוך 5 דקות 2 הלינקים היו מורכבים בקלות וכמו שצריך
http://www.youtube.com/watch?v=QoPQ3pu8rdY
לא לשכוח להשתמש בהרבה לוקטייט על החלק מתכת הקטן שמחבר בין הבולינק לבין הזרוע, כי הוא לא אמור לצאת בכלל:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101586&d=1388257329
כשאתם מבריגים את אותו החלק לזרוע, שימו לב שלוקטייט יתחיל לצאת מההברגה (כי שמנו מלאאאא לוקטייט!) זה בסדר לגמרי, פשוט תנגבו את העודפים עם קצת נייר סופג:
והנה הלינקים המוכנים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101587&d=1388257337
שלב הבא הוא די פשוט, מבריגים את זרועות ה-DFC לראש. הכל טוב ויפה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101588&d=1388257342
עוברים להרכבת הסוושפלייט, גם כאן אין לי הרבה מה לחפור, פשוט לנקות את ההברגות כמו שצריך עם אלכוהול כדי להיפטר מהשמן, לשים לוקטייט ולהרכיב:
ככה זה נראה לפני ההרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101589&d=1388257349
והנה ההסווש מורכבת:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101590&d=1388257356
" יאללה איזה יופי שאליין כותבים כלמיני שטויות על הסוושפלייט, ככה בטוח המסוק יטוס יותר טוב. מה לא?"
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101591&d=1388257362
עוברים לשלב הבא בבנייה,
" שנהיה לראש ולא ל...."
מכלול הזנב
כל מכלול הזנב מגיע מורכב בצורה רפויה (כמו הראש), מה שמאוד מקל על לדעת מה שייך לאיפה, כמובן שצריך לפרק, לנקות ולהרכיב הכל בחזרה עם לוקטייט.
שלב ראשון, תיבת הזנב- לבדוק שהקורונות יושבות כמו שצריך אחת מול השנייה, ושהם מסתובבות בצורה חלקה. תכנון תיבת הזנב הוא פשוט ביותר וכמעט ולא דורש שום ברגים.
תיבת הזנב לפני הרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101592&d=1388257367
והכל מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101593&d=1388257372
שלב הבא הוא להרכיב את מכלול הסליידר, כיאה לקיט חדש של אליין מקבלים את המכלול החדש שיש לו 2 נקודות אחיזה מסביב לסליידר. ברוב במכלול משתמשים בברגים שכדי לפתוח אותם צריך את הגודל הלא שגרתי של 1.3ממ'
אליין ברוב בתחשבותם כוללים מפתח L בגודל 1.3 ממ' עם הקיט (כל הכבוד אליין!) אני בחרתי להתעלם ממנו ולהשתמש במפתח האיכותי שלי:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101594&d=1388257377
בכל הקשור לבניית מכלול הסליידר, צריך תמיד לשאוף לכך שהמכלול יזוז בצורה הכי חלקה שאפשר!
לכן, בבניית כל מקטע במכלול הסליידר יש לבדוק שהכל זז חלק לגמרי, בגלל שאנחנו מתעסקים פה עם מבנה קטן ועדין אסור לסגור את הברגים חזק מידי, אחרת המכלול לא זז חלק, לכן בהרכבה אנחנו נסתמך על הלוקטייט שיחזיק
את הבורג בפנים, ולא על סגירה חזקה של הבורג. תיזהרו שלא ייכנס לכם לוקטייט למיסבים העדינים שבמכלול הסליידר בזמן ההרכבה. ועוד פעם אני מדגיש, תשמרו שהכל יזוז חלק!
הנה המכלול לפני הרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101595&d=1388257382
והנה הוא מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101596&d=1388257387
עוברים הלאה- הרכבת הגריפים של הזנב:
ה-450L מגיע עם הגריפים העדכניים ביותר של אליין, אשר כוללים מיסבי דחף בתוכם. מכלול הגריפים של הזנב מגיע מורכב לגמרי כולל לוקטייט. אני כהרגלי פתחתי את המכלול כדי לבדוק שהוא באמת מורכב כראוי, ומה גיליתי שפתחתי אותו?
ובכן כל הכבוד לאליין, הכל היה מורכב כראוי, מיסבי הלחץ היו מורכבים כמו שצריך, ואפילו היה בהם גריז, כמובן שכל זה לא מנע ממני לנקות הכל ולגרז מחדש.
הנה המכלול לפני הרכבה, שימו לב לעובדה שיש שימוש במיסב לחץ וגם במיסב רדיאלי בזנב. גם פה אליין הפכו את הסדר ומעכשיו מיסב הלחץ יושב בחלק הפנימי של הגריפ, והמיסב הרדיאלי נמצא בחלק החיצוני: לא לשכוח לוקטייט!
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101597&d=1388257392
והנה הוא מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101598&d=1388257397
השלב הבא הוא הרכבת הלינקים השחורים מפלסטיק שמחברים בין הסליידר לבין הגריפים (Tail Pitch control link), פה נתקלתי בבעיה בבנייה. אליין שינו פה את התכנון ולא לטובה.
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101599&d=1388257402
בד"כ הבורג שמחבר את הלינק הנ"ל לגרים (זה הבורג שרואים בתמונה מלמעלה) נכנס דרך שרוול מתכת מפליז (brass sleeve) והשרוול נכנס בתוך הלינק מפלסטיק, ככה העסק אמור לזוז חלק, אבל אליין לא בחרו בדרך הזו הפעם.
במקום זאת הבורג נכנס ישירות בתוך הלינק מפלסטיק, והוא לא זז חלק בכלל האמת שהבורג מוכנס לגמרי בתוך הלינק הוא בקושי זז, אם לא הייתי שם לב לזה וסוגר כרגיל את הבורג, היו לי בעיות זנב כי המכלול לא זז חלק במקרה הטוב.
אבל הבורג זז בצורה כל כך קשה בתוך הלינק, במקרה הרע-אני בטוח שאחרי זמן מה הלוקטייט היה נשבר והעסק היה מתפרק באוויר. אחרי הסתכלות ממושכת על איך שהלינק היה בנוי החלטתי להרחיב מעט את החור בעזרת כלי הנקרא REAMER- כלי להרחבת חורים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101600&d=1388257407
כל מה שהיה צריך זה 5 סיבובים של הREAMER, והעסק חלק בצורה מושלמת, התאכזבתי מהתכנון המוזר, ועוד יותר מהעובדה שמהקופסא הוא לא עובד כראוי, אבל הפתרון היה זריז וקל וגם כאן תוך 10 דקות הלינקים זזו בצורה חלקה.
גם כאן מאוד חשוב לא להגזים, אם מרחיבים את החור יותר מידי יהיו שם חופשים, ככה שכל 2 סיבובים של ה-REAMER צריך לבדוק איך זה עובד. למי שאין REAMER יכול להשתמש בשופין.
אחרי שפתרתי את הבעיה הזו, אפשר להרכיב הכול, ומכלול הזנב זז ממש חלק:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101601&d=1388257414
מבט מלמטה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101602&d=1388257420
אני חוזר ומדגיש את חשיבות העובדה שמכלול הזנב צריך לזוז בצורה חלקה לגמרי. לכן מומלץ לבנות אותו לאט, חלק אחר חלק, וכל חלק שמוסיפים לבדוק שהוא זז חלק. ככה תוכלו לקבל מסוק עם מכלול זנב שזז בצורה תקינה.
רוב בעיות הזנב שאנשים נתקלים בהן נובעות בכלל שהזנב לא זז בצורה חלקה.
סיימנו עם הראש, סיימנו עם הזנב, עכשיו הגיע הזמן להמשיך ל....
השילדה
כמו בפרויקטים קודמים, אני נוהג לחווט בזמן שהשילדה פתוחה, ככה ניתן לראות בקלות איפה אפשר להעביר חוטים, וגם להעביר אותם בצורה שלא ייגעו בחלקים נעים.
לפני שמתחילים לבנות את השילדה, מומלץ לשייף קלות את כל קצוות השילדה עם נייר מים בגודל #600. השילדה באה מהמפעל עם קצוות מאוד חדים שיכולים בקלות לחתוך לתוך הבידוד של
החוטים במסוק, וזה ממש אבל ממש לא כיף שסרוו מקצר לכם באוויר, או שאתם מעבירים חוט של סרוו דרך פתח והקארבון מקלף ממנו את הבידוד.
תוך 10 דקות שייפתי את שני צידי השילדה, והתחלתי בהרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101603&d=1388257428
כבר כאן ניתן לראות כמה חיזוקי רוחב יש לשילדה, מה שתורם לקשיחותה הרבה. אליין משתמשים בשיטה יחודית של הזרקת יציקות פלסטיק בתוך השילדה, מה שמקל על יישור החלקים בזמן ההרכבה.
השילדה של ה-450L רחבה יותר מזו של ה-450PRO, אבל אליין בכל זאת רצו להשתמש בתושבת הבום, ותושבת סרוו הזנב מהטירקס 450PRO, לכן יש שימוש היציקות פלסטיק משמשות כמין ספייסרים.
הסרוואים יושבים בשילדה בצורה די צפופה, והם מאוד קרובים לציר הראשי, לכן מומלץ מראש לקבע את החוטים של הסרוו עם דו"צ חזק (אני השתמשתי באפור של 3M) לצידי הסרוו בצורה הבאה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101604&d=1388257433
מבט מזווית שונה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101605&d=1388257440
בניגוד לבניות קודמות שלי, החלטתי לא להשתמש ברשת מגן על חוטי הסרוואים בבנייה, אין הרבה מקום לחיווט במסוק הזה ורשת המגן מאוד מסרבלת את תהליך החיווט. בגלל זה גם התעקשתי לשייף את צידי השילדה כראוי כדי שלא
יפגעו בחוטים החשופים.
אחרי מספר פעמים שהרכבתי את הסרוואים "על יבש" בשילדה קבעתי את אורך החוטים הרצוי, אני משתמש בשיטה של ליפוף חוט הסרוו וקיבועו עם רצועת איזולירבנד דקה.
להלן הסרוואים עם החוטים באורך המתאים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101606&d=1388257445
תקריב של האזור בו אני מלפף את החוט:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101607&d=1388257450
הרכבתי את הסרוואים לשילדה, בכל תהליך ההרכבה הרכבתי והורדתי את תיבת הבום (Boom Block) לסירוגין כדי לבדוק שהחוטים עוברים כראוי בלי להתקרב לקורונות:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101608&d=1388257458
אני חייב לציין לחיוב את החורים הרבים שיש בשילדה לצורך העברת חוטים קלה, החיווט ב-450PRO שהיה לי היה סיוט נוראי, בהחלט החיווט הכי קשה שהיה לי, בעוד החיווט ב-450L היה די קל. בגלל שהשילדה רחבה יותר מזו של הפרו
תענוג לעבוד עליה
תמונה נוספת של החיווט, שימו לב ליציקת הפלסטיק שמצפה את החור דרכו עובר חוט הסרוו, הפלסטיק מגן על החוט מפני הקארבון החד
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101609&d=1388257466
ניתן לראות שיש חריצים בצורת משושה איפה שיכנסו ארבעת הברגים שמקבעים כל צד של תיבת הבום , בתוך תיבת הזנב ישנם 4 מוטות בצורת משושה שיכנסו לתוך החריצים הנ"ל
מה שאומר שמאוד קשה להכניס ולהוציא את תיבת הבום בלי לפרק חצי מהשילדה, כידוע כמעט בכל ריסוק הקורונות הקידמיות נטחנות, ולכן אני לא מבין למה אליין יצרו את התכנון המטופש הזה שמקשה כל כך על הכנסת והוצאת
החלק..
אז אחרי הכל הגיע הזמן להרכיב את 2 חצאי השילדה ביחד:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101610&d=1388257474
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101611&d=1388257479
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101612&d=1388257487
בתמונות ניתן לראות את מקשיח השילדה- החלק האדום והיפה הזה.
חוץ מיופי, הוא תורם רבות לקשיחות השילדה באיזור המפגש בין הגג"ש הראשי לפיניון של המנוע, ככה שהמאשניג בין הפיניון לגג"ש הראשי יישאר אחיד גם תחת עומסים.
כל הברגים שמחברים את מקשיח השילדה הם ברגי M2.5 מאסיביים, ככה שכל המכלול מאוד מאסיבי.
דגש חשוב מאוד בהרכבת השילדה, יש לקבע את בתי המיסב של הציר הראשי אך ורק שהשילדה מורכב, וכשמוודאים שהציר הראשי עובר בצורה חלקה ביניהם , ככה בתי המיסב יהיו מיושרים אחד מול השני
כדי שלא יהיו מאמצים מיותרים על הציר הראשי.
שלום לחברי הפורום היקרים, זו הולכת להיות סקירה על הטירקס 450L Dominator החדש מבית Align, מסוק ה-450 החדש ביותר של החברה. אשר מכוון לעבודה עם סט אפ של 6 (!!!) תאים, ולהבי 360 ממ'
ה-450L החדש מגיע כרגע ב-3 תצורות:
KIT בלבד:
המסוק מגיע כקיט בלבד, אשר מגיע עם בקר ומנוע לעבודה עם 6 תאים, ולהבי 360ממ'
3S Super Combo
גרסאת ה-3 תאים של המסוק, מגיע עם מנוע שנועד לעבודה עם סוללות 3 תאים, ולהבי 325 ממ'.
בנוסף לכך המסוק מגיע עם הסרוואים מסוג DS415M הידועים לשימצה של אליין.
המסוק מגיע עם כל האלקט' הדרושה חוץ מסוללה ומקלט
6S Super Combo
גרסאת ה-6 תאים של המסוק, מגיע עם מנוע שנועד ל-6 תאים, להבי 360ממ' וסרוואים חדשים לסייקליק, ה-DS430M של אליין
שהם חזקים יותר, ולא מפתחים חופשים כמו הדגמים הקודמים של אליין.
המסוק מגיע עם כל האלקט' הדרושה חוץ מסוללה ומקלט
הסקירה תתמקד בגרסאת ה-6 תאים של המסוק
" אז עכשיו מתחילים לבנות את המסוק?!"
רגע רגע, קודם כל צריך לסקור למה בכלל קניתי את הקיט החדש, ומה ההבדלים בינו לבין הישן
אז מה חדש???
הגרסה הקודמת של הטירקס 450 היא ה-450PRO DFC, וה-450L הוא לא הדיוק גרסאת המשך למסוק זה, אלא יותר מסוק בעל שילדה חדשה לגמרי תוך כדי שימוש במכלולים המעודכנים ביותר של ה-450PRO.
ראש DFC עם הספינדל המעודכן- ה-450L מגיע עם ראש ה-DFC (לטוב ולרע) אבל עם ספינדל חדש שמתשמש בברגים עבים יותר מהגרסאות הקודמות (2ממ' במקום 1.5ממ בגרסאות קודמות), מה שמקטין את הסיכוי לגזירת ברגי הספינדל באוויר כמו שהיה קורה בגרסאות הקודמות (וכמו שקרה לי פעם..:mad:)
הספינדל החדש גם משנה את סידור המיסבים בגריפים. בתכנון הישן שני המיסבים הרדיאליים היו יושבים זה ליד זה, ואחריהם בא מיסב הלחץ. בתכנון החדש מיסב הלחץ יושב בין המיסבים הרדיאליים, מה שנותן ראש עמיד יותר בעומסים
בתמונה הבאה ניתן לראות את סידור המיסבים החדש בספינדל המעודכן:
http://shop.align.com.tw/shop/images/function3/H45H005XXW-dm.jpg
סידור שילדה חדש לגמרי- ה-450L החדש דומה בפריסת הרכיבים יותר למסוק 700 מאשר למסוק 450. המנוע יושב מלמעלה, הסרוואים יושבים בזוויות סביב הסוואשפלייט, ולמסוק יש מגש סוללות להחלפת סוללות קלה ומהירה. השילדה מלאה בחיזוקים לרוחב השילדה וליד המנוע
מה שהופך את השילדה לקשיחה מאוד- דבר שמתבטא בזמן טיסה.
זנב עם מיסבי דחף- ה-450L מגיע עם זנב בעל מיסבי דחף, שזה חידוש מבורך בגודל ה-450, הזנב החדש יכול להתמודד הרבה יותר טוב עם העומסים המופעלים עליו בזמן טיסה, ולשמור על פעולה חלקה גם בזמן שמופעלים עליו עומסים כבדים
מסוק מתוח- ה-450L הוא מסוק 450 stretch, מה שאומר שהבום בו ארוך יותר, מה שנותן את האפשרות לסובב להבים גדולים יותר (360ממ', מול 325 בדגמים ישנים) ולהבי זנב ארוכים יותר. השידרוגים האלה נותנים למסוק עומד דיסק נמוך יותר, מה שנותן
יותר FLOAT בזמן תמרונים, וגורם למסוק להרגיש קצת יותר "גדול", בנוסף לכך הלהבים הגדולים גם משפרים את יציבות המסוק.
סט אפ של 6 תאים- המסוק מתוכנן לעבוד עם סט אפ של 6 תאים, מה שיוצר מסוק חזק בצורה יוצאת דופן, ומנוע וסוללות שיורדים קרים מטיסה
אז לסיכום, ה-450L משתמש במכלולים המוכרים מה-450DFC, רק עם עדכונים קלים, ובשילדה חדשה לגמרי
לצורך ההשוואה, הנה להב 325ממ' ליד להב 360 ממ':
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101581&d=1388257304
סט אפ:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101578&d=1388257272
את המסוק אני הולך להטיס עם הסט אפ הבא:
סרוואים לראש: מקוריים, DS430M
סרוו זנב: מקורי, DS525M
מנוע: מקורי, 460MX 1800KV
בקר: כאן סטיתי מהסטוק, בחרתי ב-CC TALON 35A, הסיבה בה חברתי בו היא כדי לקבל את הגוברנר המוצלח, ובשביל ה-BEC בחזק שלו (7A לעומת ה-3A של הבקר המקורי)
מערכת FBL: בכמה טיסות הראשונות הייתי עם ה-3GX, אחר כך עברתי ל IKON בגלל שאני אוהב את מאפייני הטיסה שלה יותר;)
סוללות: Turnigy Nano-Tech 6S 1300Mah 35C (כן כן.. 6 תאים על מסוק 450 )
מקלט: לוויין Spectrum מחובר ישירות מערכת FBL
" נו מצוין, יש סט אפ, אז תתחיל לבנות את המסוק!"
אבל איך תבנה את המסוק אם לא תדע......
מה יש בקופסה?
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101579&d=1388257287
כמו בכל הקיטים העדכניים של אליין, הכל מגיע מחולק לקופסאות לפי הרכיבים העיקריים בבנייה:
קופסה לחלקי השילדה+חופה, קופסה לאלקטרוניקה, וקופסה ללהבים+בום וכל מה שנלווה אליו
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101580&d=1388257296
" אז יאללה, למה אתה מחכה.. תתחיל לבנות את המסוק כבר"
לא לא, לפני שניגשים למלאכה ובונים, צריך להציג את ה.....?
כלים
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=90800&d=1369070825
היות וזהו מסוק פלייברלס, נוספו כמה עוד כמה כלים חוץ ממה שמשתמשים בד"כ.
תמיד כדאי שתהיה ערכת מברגי אלן איכותית, במסוק הזה יש ברגים בגדלי 1.5 2.0 ו-2.5 ממ'. אהה וגם מפתח 1.3ממ' "מה זה זה הגודל המוזר הזה? אההה לא לדאוג מביאים מפתח לזה בקיט"
סווש לבלר (SWASH LEVELING TOOL)- מאוד חשוב, והכרחי במיוחד במסוקים FBL
מד פיטצ' דיגיטאלי, או לחילופין מד פיטצ' רגיל ביחד עם מחזיק פלייבר (מתברג במקום כפתור הראש) לנקודת ייחוס
פלייר לינקים איכותי- שלא יתעקם בזמן הבנייה
לוקטייט כחול- בקיט מגיע לוקטייט ירוק, אין לי מושג אם הוא באמת לוקטייט לקיבוע מיסבים או לא, לא לקחתי צ'אנסים והשתמשתי בלוקטייט כחול שלי
כלים איכותיים זה מה שמבדיל בין בנייה שהיא סיוט לבנייה שהיא תענוג- אני תמיד מעדיף להשקיע בכלים פעם אחת וככה יש לי שקט בכל הבנייה.
ועכשיו, אפשר להתחיל בבנייה!
מערכת הראש
מערכת הראש במסוק הזה היא ה-DFC של אליין, מאוד פשוטה לבנייה ולכיוון, אבל דורשת תשומת לב יתרה בבנייה, ותחזוקה שותפת.
מכלול הראש הגיע מורכב בצורה משוחררת, כל המיסבים היו בפנים בסדר הנכון, יש לפרק הכול, לנקות הכל משמן, ולגרז את מיסבי הדחף:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101582&d=1388257310
סידור המיסבים לפני שמכניסים אותם לכל גריפ:
שימו לב לסידור החדש, מיסב הדחף נכנס לפני המיסב הרדיאלי לגריפ, מה שאמור לתרום לחוזק של המבנה ולהפחית את תזוזת הגריפ על הספינדל:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101583&d=1388257315
לפני שמרכיבים הכל עם לוקטייט, תמיד מומלץ לעשות הרכבה "על יבש" (בלי לוקטייט) כדי לוודא שכל החלקים מתיישרים כראוי במכלול, ושאין חופשים.
להפתעתי הרבה, כשהרכבתי את המכלול היה חופש די רציני בציר של הספינדל, כשמשכתי גרים אחד פנימה והחוצה גם הגריפ השני זז פנימה והחוצה, מה שמעיד על כך שהספינדל עצמו היה ארוך מידי. החופש היה בתנועה של חצי ממ'
אבל אני לא הייתי מוכן לקבל את זה, בעזרת נייר מים עדין במיוחד (גודל גרגירים #2000) שייפתי קצת כל צד של הספינדל כדי לקצר אותו. הייתי חייב להיות מאוד עדין כדי לא לשייף יותר מידי,
ואחרי 5 נסיונות (כאשר כל פעם אני מעביר את הספינדל 2-3 פעמים לכל צד על הנייר)
השגתי מצב בו החופש נעלם לחלוטין, אבל בסגירה חזקה של הברגים הגריפים המשיכו לזוז בחופשיות- כלומר שלא קיצרתי את הספינדל יותר מידי.
זה קצת איכזב אותי, זה אומר שהטולרנסים בייצור של הספינדל לא כל כך טובים, אבל לפחות פתרתי את הבעייה בכ-20 דקות ככה שזה לא כל- כך נורא.
והנה המכלול המורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101584&d=1388257320
שימו לב שלא צריך לסגור את הברגים של הספינדל בכל הכוח, זה כולה מסוק 450 ואתם יכולים להרוס ככה גם את הברגים וגם את המיסבים. צריך לסגור את זה בכמות כוח בינונית+, ולהסתמך על הלוקטייט
שיעשה את העבודה שלו.
שלב הבא: הרכבת זרוע ה-DFC, להלן החלקים מוכנים להברגה
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101585&d=1388257325
החלק שאפשר להסתבך בו מאוד בקלות זה הברגת הבולינק אל הזרוע, אם מנסים לעשות את זה ביד זה מאוד קשה, והרבה אנשים הרסו בטעות לינקים בניסיון לעשות זאת.
בסרטון הבא מודגמת דרך קלה מאוד לביצוע המלאכה, כל מה שצריך זה מברגה ושופין. הבחור בסרטון מסביר בצורה מאוד יפה איך לעשות הכל.
אני השתמשתי בשיטה הזו, ותוך 5 דקות 2 הלינקים היו מורכבים בקלות וכמו שצריך
http://www.youtube.com/watch?v=QoPQ3pu8rdY
לא לשכוח להשתמש בהרבה לוקטייט על החלק מתכת הקטן שמחבר בין הבולינק לבין הזרוע, כי הוא לא אמור לצאת בכלל:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101586&d=1388257329
כשאתם מבריגים את אותו החלק לזרוע, שימו לב שלוקטייט יתחיל לצאת מההברגה (כי שמנו מלאאאא לוקטייט!) זה בסדר לגמרי, פשוט תנגבו את העודפים עם קצת נייר סופג:
והנה הלינקים המוכנים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101587&d=1388257337
שלב הבא הוא די פשוט, מבריגים את זרועות ה-DFC לראש. הכל טוב ויפה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101588&d=1388257342
עוברים להרכבת הסוושפלייט, גם כאן אין לי הרבה מה לחפור, פשוט לנקות את ההברגות כמו שצריך עם אלכוהול כדי להיפטר מהשמן, לשים לוקטייט ולהרכיב:
ככה זה נראה לפני ההרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101589&d=1388257349
והנה ההסווש מורכבת:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101590&d=1388257356
" יאללה איזה יופי שאליין כותבים כלמיני שטויות על הסוושפלייט, ככה בטוח המסוק יטוס יותר טוב. מה לא?"
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101591&d=1388257362
עוברים לשלב הבא בבנייה,
" שנהיה לראש ולא ל...."
מכלול הזנב
כל מכלול הזנב מגיע מורכב בצורה רפויה (כמו הראש), מה שמאוד מקל על לדעת מה שייך לאיפה, כמובן שצריך לפרק, לנקות ולהרכיב הכל בחזרה עם לוקטייט.
שלב ראשון, תיבת הזנב- לבדוק שהקורונות יושבות כמו שצריך אחת מול השנייה, ושהם מסתובבות בצורה חלקה. תכנון תיבת הזנב הוא פשוט ביותר וכמעט ולא דורש שום ברגים.
תיבת הזנב לפני הרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101592&d=1388257367
והכל מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101593&d=1388257372
שלב הבא הוא להרכיב את מכלול הסליידר, כיאה לקיט חדש של אליין מקבלים את המכלול החדש שיש לו 2 נקודות אחיזה מסביב לסליידר. ברוב במכלול משתמשים בברגים שכדי לפתוח אותם צריך את הגודל הלא שגרתי של 1.3ממ'
אליין ברוב בתחשבותם כוללים מפתח L בגודל 1.3 ממ' עם הקיט (כל הכבוד אליין!) אני בחרתי להתעלם ממנו ולהשתמש במפתח האיכותי שלי:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101594&d=1388257377
בכל הקשור לבניית מכלול הסליידר, צריך תמיד לשאוף לכך שהמכלול יזוז בצורה הכי חלקה שאפשר!
לכן, בבניית כל מקטע במכלול הסליידר יש לבדוק שהכל זז חלק לגמרי, בגלל שאנחנו מתעסקים פה עם מבנה קטן ועדין אסור לסגור את הברגים חזק מידי, אחרת המכלול לא זז חלק, לכן בהרכבה אנחנו נסתמך על הלוקטייט שיחזיק
את הבורג בפנים, ולא על סגירה חזקה של הבורג. תיזהרו שלא ייכנס לכם לוקטייט למיסבים העדינים שבמכלול הסליידר בזמן ההרכבה. ועוד פעם אני מדגיש, תשמרו שהכל יזוז חלק!
הנה המכלול לפני הרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101595&d=1388257382
והנה הוא מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101596&d=1388257387
עוברים הלאה- הרכבת הגריפים של הזנב:
ה-450L מגיע עם הגריפים העדכניים ביותר של אליין, אשר כוללים מיסבי דחף בתוכם. מכלול הגריפים של הזנב מגיע מורכב לגמרי כולל לוקטייט. אני כהרגלי פתחתי את המכלול כדי לבדוק שהוא באמת מורכב כראוי, ומה גיליתי שפתחתי אותו?
ובכן כל הכבוד לאליין, הכל היה מורכב כראוי, מיסבי הלחץ היו מורכבים כמו שצריך, ואפילו היה בהם גריז, כמובן שכל זה לא מנע ממני לנקות הכל ולגרז מחדש.
הנה המכלול לפני הרכבה, שימו לב לעובדה שיש שימוש במיסב לחץ וגם במיסב רדיאלי בזנב. גם פה אליין הפכו את הסדר ומעכשיו מיסב הלחץ יושב בחלק הפנימי של הגריפ, והמיסב הרדיאלי נמצא בחלק החיצוני: לא לשכוח לוקטייט!
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101597&d=1388257392
והנה הוא מורכב:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101598&d=1388257397
השלב הבא הוא הרכבת הלינקים השחורים מפלסטיק שמחברים בין הסליידר לבין הגריפים (Tail Pitch control link), פה נתקלתי בבעיה בבנייה. אליין שינו פה את התכנון ולא לטובה.
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101599&d=1388257402
בד"כ הבורג שמחבר את הלינק הנ"ל לגרים (זה הבורג שרואים בתמונה מלמעלה) נכנס דרך שרוול מתכת מפליז (brass sleeve) והשרוול נכנס בתוך הלינק מפלסטיק, ככה העסק אמור לזוז חלק, אבל אליין לא בחרו בדרך הזו הפעם.
במקום זאת הבורג נכנס ישירות בתוך הלינק מפלסטיק, והוא לא זז חלק בכלל האמת שהבורג מוכנס לגמרי בתוך הלינק הוא בקושי זז, אם לא הייתי שם לב לזה וסוגר כרגיל את הבורג, היו לי בעיות זנב כי המכלול לא זז חלק במקרה הטוב.
אבל הבורג זז בצורה כל כך קשה בתוך הלינק, במקרה הרע-אני בטוח שאחרי זמן מה הלוקטייט היה נשבר והעסק היה מתפרק באוויר. אחרי הסתכלות ממושכת על איך שהלינק היה בנוי החלטתי להרחיב מעט את החור בעזרת כלי הנקרא REAMER- כלי להרחבת חורים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101600&d=1388257407
כל מה שהיה צריך זה 5 סיבובים של הREAMER, והעסק חלק בצורה מושלמת, התאכזבתי מהתכנון המוזר, ועוד יותר מהעובדה שמהקופסא הוא לא עובד כראוי, אבל הפתרון היה זריז וקל וגם כאן תוך 10 דקות הלינקים זזו בצורה חלקה.
גם כאן מאוד חשוב לא להגזים, אם מרחיבים את החור יותר מידי יהיו שם חופשים, ככה שכל 2 סיבובים של ה-REAMER צריך לבדוק איך זה עובד. למי שאין REAMER יכול להשתמש בשופין.
אחרי שפתרתי את הבעיה הזו, אפשר להרכיב הכול, ומכלול הזנב זז ממש חלק:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101601&d=1388257414
מבט מלמטה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101602&d=1388257420
אני חוזר ומדגיש את חשיבות העובדה שמכלול הזנב צריך לזוז בצורה חלקה לגמרי. לכן מומלץ לבנות אותו לאט, חלק אחר חלק, וכל חלק שמוסיפים לבדוק שהוא זז חלק. ככה תוכלו לקבל מסוק עם מכלול זנב שזז בצורה תקינה.
רוב בעיות הזנב שאנשים נתקלים בהן נובעות בכלל שהזנב לא זז בצורה חלקה.
סיימנו עם הראש, סיימנו עם הזנב, עכשיו הגיע הזמן להמשיך ל....
השילדה
כמו בפרויקטים קודמים, אני נוהג לחווט בזמן שהשילדה פתוחה, ככה ניתן לראות בקלות איפה אפשר להעביר חוטים, וגם להעביר אותם בצורה שלא ייגעו בחלקים נעים.
לפני שמתחילים לבנות את השילדה, מומלץ לשייף קלות את כל קצוות השילדה עם נייר מים בגודל #600. השילדה באה מהמפעל עם קצוות מאוד חדים שיכולים בקלות לחתוך לתוך הבידוד של
החוטים במסוק, וזה ממש אבל ממש לא כיף שסרוו מקצר לכם באוויר, או שאתם מעבירים חוט של סרוו דרך פתח והקארבון מקלף ממנו את הבידוד.
תוך 10 דקות שייפתי את שני צידי השילדה, והתחלתי בהרכבה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101603&d=1388257428
כבר כאן ניתן לראות כמה חיזוקי רוחב יש לשילדה, מה שתורם לקשיחותה הרבה. אליין משתמשים בשיטה יחודית של הזרקת יציקות פלסטיק בתוך השילדה, מה שמקל על יישור החלקים בזמן ההרכבה.
השילדה של ה-450L רחבה יותר מזו של ה-450PRO, אבל אליין בכל זאת רצו להשתמש בתושבת הבום, ותושבת סרוו הזנב מהטירקס 450PRO, לכן יש שימוש היציקות פלסטיק משמשות כמין ספייסרים.
הסרוואים יושבים בשילדה בצורה די צפופה, והם מאוד קרובים לציר הראשי, לכן מומלץ מראש לקבע את החוטים של הסרוו עם דו"צ חזק (אני השתמשתי באפור של 3M) לצידי הסרוו בצורה הבאה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101604&d=1388257433
מבט מזווית שונה:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101605&d=1388257440
בניגוד לבניות קודמות שלי, החלטתי לא להשתמש ברשת מגן על חוטי הסרוואים בבנייה, אין הרבה מקום לחיווט במסוק הזה ורשת המגן מאוד מסרבלת את תהליך החיווט. בגלל זה גם התעקשתי לשייף את צידי השילדה כראוי כדי שלא
יפגעו בחוטים החשופים.
אחרי מספר פעמים שהרכבתי את הסרוואים "על יבש" בשילדה קבעתי את אורך החוטים הרצוי, אני משתמש בשיטה של ליפוף חוט הסרוו וקיבועו עם רצועת איזולירבנד דקה.
להלן הסרוואים עם החוטים באורך המתאים:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101606&d=1388257445
תקריב של האזור בו אני מלפף את החוט:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101607&d=1388257450
הרכבתי את הסרוואים לשילדה, בכל תהליך ההרכבה הרכבתי והורדתי את תיבת הבום (Boom Block) לסירוגין כדי לבדוק שהחוטים עוברים כראוי בלי להתקרב לקורונות:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101608&d=1388257458
אני חייב לציין לחיוב את החורים הרבים שיש בשילדה לצורך העברת חוטים קלה, החיווט ב-450PRO שהיה לי היה סיוט נוראי, בהחלט החיווט הכי קשה שהיה לי, בעוד החיווט ב-450L היה די קל. בגלל שהשילדה רחבה יותר מזו של הפרו
תענוג לעבוד עליה
תמונה נוספת של החיווט, שימו לב ליציקת הפלסטיק שמצפה את החור דרכו עובר חוט הסרוו, הפלסטיק מגן על החוט מפני הקארבון החד
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101609&d=1388257466
ניתן לראות שיש חריצים בצורת משושה איפה שיכנסו ארבעת הברגים שמקבעים כל צד של תיבת הבום , בתוך תיבת הזנב ישנם 4 מוטות בצורת משושה שיכנסו לתוך החריצים הנ"ל
מה שאומר שמאוד קשה להכניס ולהוציא את תיבת הבום בלי לפרק חצי מהשילדה, כידוע כמעט בכל ריסוק הקורונות הקידמיות נטחנות, ולכן אני לא מבין למה אליין יצרו את התכנון המטופש הזה שמקשה כל כך על הכנסת והוצאת
החלק..
אז אחרי הכל הגיע הזמן להרכיב את 2 חצאי השילדה ביחד:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101610&d=1388257474
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101611&d=1388257479
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=101612&d=1388257487
בתמונות ניתן לראות את מקשיח השילדה- החלק האדום והיפה הזה.
חוץ מיופי, הוא תורם רבות לקשיחות השילדה באיזור המפגש בין הגג"ש הראשי לפיניון של המנוע, ככה שהמאשניג בין הפיניון לגג"ש הראשי יישאר אחיד גם תחת עומסים.
כל הברגים שמחברים את מקשיח השילדה הם ברגי M2.5 מאסיביים, ככה שכל המכלול מאוד מאסיבי.
דגש חשוב מאוד בהרכבת השילדה, יש לקבע את בתי המיסב של הציר הראשי אך ורק שהשילדה מורכב, וכשמוודאים שהציר הראשי עובר בצורה חלקה ביניהם , ככה בתי המיסב יהיו מיושרים אחד מול השני
כדי שלא יהיו מאמצים מיותרים על הציר הראשי.