nitbeat
09-02-2014, 21:23:56
מגוון מדריכים סרטונים ולינקים בנושא
(אם ביכולתכם להוסיף עוד מידע, סרטונים או מדריכים - נוכל לפתוח שרשור רציני בנושא)
http://www.youtube.com/watch?v=HSQGI6u2DlM
מחשבון eCalc - עוזר להרכיב את הסטאפ המבוקש ולקבל ביצועים משוערים.
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en
בחירת הסטאפ המתאים לרחפן שלכם
http://oddcopter.com/2012/02/06/choosing-quadcopter-motors-and-props/
http://blog.oscarliang.net/how-to-choose-motor-and-propeller-for-quadcopter/
http://thequadcopterguy.blogspot.co.il/p/choosing-your-parts_23.html
http://aeroquad.com/showwiki.php?title=Motors+and+Propellers+FAQ
* מניסיוני האישי כדאי מאוד לעיין במפרט ובטבלאות הבדיקה של כל מנוע שאתם קונים - בטבלאות ובמפרטי המנועים ישנו מידע אינפורמטיבי וחשוב.
103688
בטבלאות חשוב להתחייס לנתונים הבאים:
1) דגם המנוע כמובן (נתון ה KV)
2) מספר התאים של הסוללה 11.1 וולט - 3 תאים , 14.8 וולט - 4 תאים.
3) אחוז מצערת (Throttle)
4) הדחף המתקבל (Thrust)
5) צריכת החשמל (האמפר A)
אספתי כמה פנינות תבונה של חברים יקרים מהפורום משרשורים קודמים בנושא
בגדול אבל ממש בגדול, הKV ומתח הסוללה משפיעים על מהירות הסיבוב של המנוע
הKV של מנוע הוא נתון ולכן מתח הסוללה יאיץ את מהירות הפרופ כאשר יגדל.
כאן נכנסים שיקולים שונים כמו יעילות, הספק ומהירות מירבית של קצה פרופ
עקרונית (כמו שהזהרתי שמדברים רק בגדול) מתח גבוה יותר יעיל כאשר מתחילים להעלות במשקל (4 תאים)
ומתח נמוך של שלושה תאים יתאים לרחפן המקורי יהיה יעיל יותר וייתן תגובות מהירות יותר
מה זה KV?
מבלי להיכנס יותר מדי לעומק המספרים והאלקטרוניקה: לכל מנוע חשמלי יש מספר KV שמייצג את מהירות הסיבוב שלו.
מנוע עם 1000KV מסתובב 1000 סיבובים בדקה על כל וולט.
חשוב להתייחס למהירות סיבוב המנוע משום שהיא משפיעה על גודל המדחף המתאים ועל צריכת הזרם, וכמובן על מהירות ואיכות הטיסה.
לפעמים ניתן למצוא כמה מנועים במידות זהות ובאותו משקל אבל עם KV שונה, זה לא אומר שהמנוע עם הKV הגבוה הוא "טוב" יותר, זה רק מייעד אותם למדחפים במידות שונות.
מה אומרים המספרים והאותיות על הפרופלור?
בדרך כלל על המדחף מוטבעת המידה שלו ואות או שתיים באנגלית, לדוגמא 8X6E או 8X3.8SF
המספר הראשון 8 מציין את הקוטר של המדחף באינצ'ים וככל שהמספר גדול יותר המדחף יהיה ארוך יותר ויספק יותר כח לטיסן. המספר השני 6 או 4.8 מציין את הפסיעה (הזוית) של הלהבים וככל שהמספר גבוה יותר המדחף יתן יותר מהירות לטיסן.
אם לא מצויינות אותיות אחרי מידת המדחף מדובר במדחף למנועי דלק וניטרו, זהו מדחף עבה וקשיח שנועד להתמודד עם הפולסים של המנוע בלי להישבר.
E = Electric או Thin
מדחף דק יותר ממדחף שנועד למנועי דלק ולהט (מתנול), מאפשר למנועים חשמליים "להוציא מעצמם" יותר בלי להילחם בעובי המדחף.
SF = SLOW FLY
מדחף עם להבים דקים ורחבים, מתאים לטיסה איטית ולטיסנים קלי משקל. טיסן כבד יגרום ללהבים להתקפל תחת העומס ולהיות פחות אפקטיביים.
GWS זו חברה שמייצרת מדחפים בדרך כלל דקים מאוד ומתאימים לטיסנים קלים במיוחד וכך גם APC שמייצרת מדחפים מאוד איכותיים במחירים נמוכים.
ועוד מאמר להתאמת המדחף למנוע שנכתב ע''י BOOGLE
http://www.efly.co.il/forums/entry.php?21-%E4%EE%F8%FA-%F4%F8%E5%F4%E9%ED-%E0%E5-%E0%E9%EA-%EC%F9%E7%F7-%F2%ED-%EE%E9%E3%E5%FA-%E4%F4%F8%E5%F4-%E5%EC%E0-%EC%E4%F8%E5%E2-%E0%FA-%E4%EE%F0%E5%F2
קוטר הפרופ קובע את מידת הדחף שהפרופ מסוגל לייצר במהירות מנוע נתונה.
ככל שהפרופ גדול יותר הוא מייצר יותר דחף פר מהירות מנוע נתונה; ככל שהוא מייצר יותר דחף, הוא דורש יותר הספק חשמלי.
לכן ברמת מתח נתונה (מספר תאים קבוע), ככל שנגדיל את הפרופ, נגדיל את צריכת הזרם ובכך נקצר את משך הטיסה, תאורטית.
למה תאורטית? כי בהינתן משקל מסויים של הכלי, יידרש אותו הדחף כדי להרים אותו, ולכן עקרונית המנועים ייצטרכו לנוע פחות מהר כדי לייצר את אותו הדחף.
ועדיין, זה לא אחד לאחד, כי למנועים שונים, שתוכננו למתח מסויים ולמהירות מסויימת, יש טווח נצילות שונה.
מנוע שתוכנן לפעול ב1000kv יצרוך פחות זרם אם יפעל ב500kv, אבל לא בדיוק חצי מב1000kv.
לכן עדיף להתאים פרופ למנוע ולמשקל הכלי באופן מדוייק עד כמה שאפשר, לקבלת נצילות מירבית.
לגבי מספר התאים- kv משמעו סיבובים לדקה פר וולט; כשמשתמשים במתח גבוה יותר (סוללה עם יותר תאים),
המנועים ינועו מהר יותר באותו מצב מצערת ביחס לשימוש בסוללה עם פחות תאים, לכן משתמשים בפרופ קטן יותר.
כיוון שבמצב שכזה החלק היחסי של המתח במשוואת ההספק גדול יותר, צריכת הזרם תאורטית נמוכה יותר.
אבל שוב, הפרופ קטן יותר לרוב, אז גם פה זה לא אחד לאחד.
בקיצור, דחף ונצילות הם פונקציות (שונות) של מספר משתנים, שההשפעה שלהם היא משוקללת ומושפעת זה מזה.
יש מחשבוני דחף כמו ecalc שעוזרים לתת צפי תאורטי לגבי דחף, יחס דחף משקל, נצילות מנוע וזמן טיסה משוער,
בהתאם לגודל הסוללה, משקל הכלי, דגם ומהירות המנוע, מגבלות הבקר, וגודל הפרופ.
Ecalc נותן נקודת מוצא טובה לרוב להתחיל ממנה, אבל בפועל ברוב המקרים זה עניין של ניסוי וטעייה..
לכן כדאי להשתדל להיצמד להמלצות היצרן ולנסיון המצטבר של החברים פה; למשל, רחפני 450 בסטאפ של 3 תאים נהוג להטיס עם פרופים 10x4.5.
אפשר גם עם פרופ 9״, אפשר גם עם 11״, אבל הרוב משתמשים ב10x4.5, אז כנראה שיש לזה סיבה טובה...
לא נכנסתי להסבר לגבי מידת הפסיעה של הפרופ כי להבנתי זה פחות קריטי בתחום הרחפנים, לעומת בטיסנים..
בהצלחה :)
(אם ביכולתכם להוסיף עוד מידע, סרטונים או מדריכים - נוכל לפתוח שרשור רציני בנושא)
http://www.youtube.com/watch?v=HSQGI6u2DlM
מחשבון eCalc - עוזר להרכיב את הסטאפ המבוקש ולקבל ביצועים משוערים.
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en
בחירת הסטאפ המתאים לרחפן שלכם
http://oddcopter.com/2012/02/06/choosing-quadcopter-motors-and-props/
http://blog.oscarliang.net/how-to-choose-motor-and-propeller-for-quadcopter/
http://thequadcopterguy.blogspot.co.il/p/choosing-your-parts_23.html
http://aeroquad.com/showwiki.php?title=Motors+and+Propellers+FAQ
* מניסיוני האישי כדאי מאוד לעיין במפרט ובטבלאות הבדיקה של כל מנוע שאתם קונים - בטבלאות ובמפרטי המנועים ישנו מידע אינפורמטיבי וחשוב.
103688
בטבלאות חשוב להתחייס לנתונים הבאים:
1) דגם המנוע כמובן (נתון ה KV)
2) מספר התאים של הסוללה 11.1 וולט - 3 תאים , 14.8 וולט - 4 תאים.
3) אחוז מצערת (Throttle)
4) הדחף המתקבל (Thrust)
5) צריכת החשמל (האמפר A)
אספתי כמה פנינות תבונה של חברים יקרים מהפורום משרשורים קודמים בנושא
בגדול אבל ממש בגדול, הKV ומתח הסוללה משפיעים על מהירות הסיבוב של המנוע
הKV של מנוע הוא נתון ולכן מתח הסוללה יאיץ את מהירות הפרופ כאשר יגדל.
כאן נכנסים שיקולים שונים כמו יעילות, הספק ומהירות מירבית של קצה פרופ
עקרונית (כמו שהזהרתי שמדברים רק בגדול) מתח גבוה יותר יעיל כאשר מתחילים להעלות במשקל (4 תאים)
ומתח נמוך של שלושה תאים יתאים לרחפן המקורי יהיה יעיל יותר וייתן תגובות מהירות יותר
מה זה KV?
מבלי להיכנס יותר מדי לעומק המספרים והאלקטרוניקה: לכל מנוע חשמלי יש מספר KV שמייצג את מהירות הסיבוב שלו.
מנוע עם 1000KV מסתובב 1000 סיבובים בדקה על כל וולט.
חשוב להתייחס למהירות סיבוב המנוע משום שהיא משפיעה על גודל המדחף המתאים ועל צריכת הזרם, וכמובן על מהירות ואיכות הטיסה.
לפעמים ניתן למצוא כמה מנועים במידות זהות ובאותו משקל אבל עם KV שונה, זה לא אומר שהמנוע עם הKV הגבוה הוא "טוב" יותר, זה רק מייעד אותם למדחפים במידות שונות.
מה אומרים המספרים והאותיות על הפרופלור?
בדרך כלל על המדחף מוטבעת המידה שלו ואות או שתיים באנגלית, לדוגמא 8X6E או 8X3.8SF
המספר הראשון 8 מציין את הקוטר של המדחף באינצ'ים וככל שהמספר גדול יותר המדחף יהיה ארוך יותר ויספק יותר כח לטיסן. המספר השני 6 או 4.8 מציין את הפסיעה (הזוית) של הלהבים וככל שהמספר גבוה יותר המדחף יתן יותר מהירות לטיסן.
אם לא מצויינות אותיות אחרי מידת המדחף מדובר במדחף למנועי דלק וניטרו, זהו מדחף עבה וקשיח שנועד להתמודד עם הפולסים של המנוע בלי להישבר.
E = Electric או Thin
מדחף דק יותר ממדחף שנועד למנועי דלק ולהט (מתנול), מאפשר למנועים חשמליים "להוציא מעצמם" יותר בלי להילחם בעובי המדחף.
SF = SLOW FLY
מדחף עם להבים דקים ורחבים, מתאים לטיסה איטית ולטיסנים קלי משקל. טיסן כבד יגרום ללהבים להתקפל תחת העומס ולהיות פחות אפקטיביים.
GWS זו חברה שמייצרת מדחפים בדרך כלל דקים מאוד ומתאימים לטיסנים קלים במיוחד וכך גם APC שמייצרת מדחפים מאוד איכותיים במחירים נמוכים.
ועוד מאמר להתאמת המדחף למנוע שנכתב ע''י BOOGLE
http://www.efly.co.il/forums/entry.php?21-%E4%EE%F8%FA-%F4%F8%E5%F4%E9%ED-%E0%E5-%E0%E9%EA-%EC%F9%E7%F7-%F2%ED-%EE%E9%E3%E5%FA-%E4%F4%F8%E5%F4-%E5%EC%E0-%EC%E4%F8%E5%E2-%E0%FA-%E4%EE%F0%E5%F2
קוטר הפרופ קובע את מידת הדחף שהפרופ מסוגל לייצר במהירות מנוע נתונה.
ככל שהפרופ גדול יותר הוא מייצר יותר דחף פר מהירות מנוע נתונה; ככל שהוא מייצר יותר דחף, הוא דורש יותר הספק חשמלי.
לכן ברמת מתח נתונה (מספר תאים קבוע), ככל שנגדיל את הפרופ, נגדיל את צריכת הזרם ובכך נקצר את משך הטיסה, תאורטית.
למה תאורטית? כי בהינתן משקל מסויים של הכלי, יידרש אותו הדחף כדי להרים אותו, ולכן עקרונית המנועים ייצטרכו לנוע פחות מהר כדי לייצר את אותו הדחף.
ועדיין, זה לא אחד לאחד, כי למנועים שונים, שתוכננו למתח מסויים ולמהירות מסויימת, יש טווח נצילות שונה.
מנוע שתוכנן לפעול ב1000kv יצרוך פחות זרם אם יפעל ב500kv, אבל לא בדיוק חצי מב1000kv.
לכן עדיף להתאים פרופ למנוע ולמשקל הכלי באופן מדוייק עד כמה שאפשר, לקבלת נצילות מירבית.
לגבי מספר התאים- kv משמעו סיבובים לדקה פר וולט; כשמשתמשים במתח גבוה יותר (סוללה עם יותר תאים),
המנועים ינועו מהר יותר באותו מצב מצערת ביחס לשימוש בסוללה עם פחות תאים, לכן משתמשים בפרופ קטן יותר.
כיוון שבמצב שכזה החלק היחסי של המתח במשוואת ההספק גדול יותר, צריכת הזרם תאורטית נמוכה יותר.
אבל שוב, הפרופ קטן יותר לרוב, אז גם פה זה לא אחד לאחד.
בקיצור, דחף ונצילות הם פונקציות (שונות) של מספר משתנים, שההשפעה שלהם היא משוקללת ומושפעת זה מזה.
יש מחשבוני דחף כמו ecalc שעוזרים לתת צפי תאורטי לגבי דחף, יחס דחף משקל, נצילות מנוע וזמן טיסה משוער,
בהתאם לגודל הסוללה, משקל הכלי, דגם ומהירות המנוע, מגבלות הבקר, וגודל הפרופ.
Ecalc נותן נקודת מוצא טובה לרוב להתחיל ממנה, אבל בפועל ברוב המקרים זה עניין של ניסוי וטעייה..
לכן כדאי להשתדל להיצמד להמלצות היצרן ולנסיון המצטבר של החברים פה; למשל, רחפני 450 בסטאפ של 3 תאים נהוג להטיס עם פרופים 10x4.5.
אפשר גם עם פרופ 9״, אפשר גם עם 11״, אבל הרוב משתמשים ב10x4.5, אז כנראה שיש לזה סיבה טובה...
לא נכנסתי להסבר לגבי מידת הפסיעה של הפרופ כי להבנתי זה פחות קריטי בתחום הרחפנים, לעומת בטיסנים..
בהצלחה :)