PDA

צפייה בגרסה מלאה : סקירה של spartan vortex nano



naor14
16-04-2014, 19:17:00
כל מי שהיה בתחביב עוד מימיי הגירו יודע כמה הגירו של ספרטן היו טובים, ספרטן תמיד עמדה בחוד החנית של הגירויים הטובים שהיו בשוק. בעקבות מהפכת הפלייברלס הם הבינו שהם מפגרים מאחור ועבדו על פיתוח של מערכת פלייברלס בשם vx1 או vortex אותה הם שחררו לשוק לפני שנה וחצי. המערכת הזו עולה הון ולכן הם הוציאו עוד מערכת 'לפשוטי העם' בשם vx1n או vortex nano, במקום 375 דולר מחיר הגיוני יותר של 275 דולר (המחיר של הקומבו עם ה-datapod, יוסבר בהמשך).
קניתי את המערכת לפני 4 חודשים ל550 שלי ומאז עשיתי לה ניסויים על ה450 שלי כדי ללמוד לכוון אותה והעברתי אותה ל550 שם היא כיום, בסקירה אני לא אתייחס לאופן שבו הסטאפ נעשה או לפרמטרים כלשהם כי כרגע יצאה גרסה חדשה של תוכנה (V3) והידע שצברתי נכון ל –V2.03
יש לי טירקס 550 שהייתה עליו beastx, לא משנה מה ניסיתי וכמה ניסיתי לכוון אותה לא הצלחתי להגיע לכיוון האופטימלי שאני מחפש, בלי תזוזות בעצירות, עם גיין לא נכון בראש ובריחות זנב קטנות, ולכן החלטתי להחליף אותה למערכת אחרת. בחרתי בספרטן מכיוון שידעתי שהם קיימים בשוק תקופה ארוכה ויש על מי לסמוך, חברה רצינית שייצרה גירויים מעולים בעבר ואין סיבה שמערכת פלייברלס שלהם תהיה לא מוצלחת. מה שהפריע לי בביסטיקס היה בעצם אי היכולת לדייק בפרמטרים כמו הגיין של הראש (כי המכוון דרך מחוג) והמסוק לא היה לי זריז מספיק, נחנק ו"חלש בסייקליק". כשבחנתי את הספרטן ראיתי שלכל הבעיות שציינתי היה פתרון דרך פרמטר כלשהו בספרטן, בנוסף ספרטן לא חסמו אף פרמטר או ביקשו כסף עבור פתיחה של משהו מסוים בתוכנה ולכן החלטתי לקנות את vx1n.

קניתי את המערכת ישירות מהחנות של ספרטן כשהיה מבצע היכרות שנגמר לצערי במחיר של 215 דולר למערכת והdatapod, המשלוח היה חינם והגיע תוך 10 ימים ללא עיקובים במכס
לינק :

http://www.spartanrc.com/store/home.php?partner=228

המערכת הייתה ארוזה באופן יפה למדיי,
ככה זה הגיע מהדואר :

106441


קצת על הdatapod - בעצם בשביל לכוון את הספרטן הגדולה והננו צריך כרטיס תכנות מיוחד של ספרטן שנקרא datapod , הוא די קטן, מגיב מהר, עם מסך באיכות סבירה. דרך הdatapod מעדכנים את עדכוני התוכנה למערכת ויש לו גם עדכוני גרסה משל עצמו. הוא תומך גם בגיירוים של ספרטן כמו הquark אבל לא יצא לי לנסות לחבר אותו לגירו. ה datapod מורכב מ3 לחצנים בסיסיים- למעלה,כפתור למטה וכפתור בחירה, על פניו נשמע כדבר מרגיז אבל כשמתרגלים אליו זה די חביב ואפילו אפשר לכוון את המסוק ביד אחת. הוא מגיע באריזת פלסטיק, עם כבל סרוו לחיבור למערכת. אריזת הפלסטיק משמשת מאין case, אני משתמש בו כבר 4 חודשים והקייס בסדר גמור, למרות שהוא נראה באיכות נמוכה חשבתי שהוא יתבלה אבל הוא לא ואני משתמש בו עד עכשיו. יש בו מסך בית ו 5 תפריטים מרכזיים :
1- Rotor – בו מופיעים כל הפרמטרים של הראש, בספרטן יש הפרדה בין ציר הail ל ele בחלק מהפרמטרים, לדעתי ההפרדה הזו היא דבר טוב, לדוגמה יש ele debounce ו ail debounce (שזה מאין hiller של ספרטן) והם די עושים אותו דבר אך היכולת לשלוט בשניהם בנפרד מאוד עוזרת
2- Tail- בו מופיעים כל הפרמטרים שנוגעים לשמירת הזנב, כולל מהירות פירואט וגיין
3- Governor- בו מופיעים כל הפרמטרים שנוגעים לגוברנור. חשוב מאוד, גם אם לא משתמשים בגוברנור של ספרטן צריך להגדיר למערכת עבור כל מצב טיסה את הסלד הנכון, זה עוזר לאלגוריתם של המערכת מבחינת יציבות
4- System - בו מופיעים תפריטים כמו vibration analysis ,לוג הטיסה וtrim flight
5- Setup – בו מופיעים כל תפריטי הכיוון של המסוק למעט פרמטרים שמשפיעים על טיסה
המעבר בין מסך הבית לתפריטים נעשה באמצעות לחיצה על כפתור הבחירה, כאמור הdatapod הוא האמצעי היחיד כרגע כדי לכוון את הספרטן וניתן לקבע אותו על המסוק (לדעתי לא מומלץ מהסיכוי שהוא יישבר בריסוק), מדובר בהוצאה חד פעמית ואחר כך ניתן לכוון דרכו את שני המערכות של ספרטן

106442

ועכשיו למערכת, כאמור לספרטן יש שני מערכות vx1 ו- vx1n ,ספרטן הבטיחו שהם לא הפחיתו באיכות הטיסה של הננו או באיכות החיישנים שלה ושההבדל היחיד הוא בצורה של חיישן ומחשב טיסה(במערכת הגדולה vx1) לעומת הננו (vx1n) ששם זה מגיע כיחידה אחת, אחרי 4 חודשים אני נוטה להסכים איתם, לא מורגש שחסכו משהו בננו וההרגשה באוויר טובה, אומנם יש פיצרים כמו לוג של ויברציות והלוג הרגיל שחסומים בננו ופתוחים בגדולה אבל הם הבטיחו שאלו דברים שיתווספו בהמשך. ועכשיו כששחרו את הv3 לא מזמן הם אמרו שהם עובדים על תוכנה למחשב שדרכה ניתן יהיה לצפות בלוג, בנוסף הם שינו את דרך התקשורת שבין הdatapod למערכת באופן כשזה שיאפשר בעתיד תמיכה בבלוטוס, אז כשספרטן מבטיחים הם מקיימים.
המערכת בקופסה

106443106444

106445

בקופסה הגיעו כל הכבלים שנדרשים כדי לחבר את המערכת, סטיקרים לחופה ו4 חתיכות של הדוץ של ספרטן שמוכח כאמין מאוד, אבל בכדי למתקן את המערכת יש צורך להשתמש ב2 חתיכות, כנראה שיש לזה סיבה כי זה אותו דוץ של ה- vx1 ומי אני שאתווכח אם שני החתיכות האלו מספיקות למסוק 700 ניטרו בלי בעיה.
איכות החיישן : ספרטן טענים שהחיישן שלהם הוא באיכות הכי גבוהה משאר כל המערכות, אני נוטה להסכים איתם כי עובדתית שכבה אחת של דוץ שיותר דקה מ3m מחזיקה יפה וזה מה שספרטן ממליצים.
קלות הכיוונים: למי שיודע לכוון מסוק ייקח דקות לאפס את המסוק מכנית. בפעם הראשונה לקח לי שעתיים וחצי לכוון את הכל מא' ועד ת'. מבחינת ראש וזנב, הם לא המציאו פה את הגלגל אבל ללא ספק הרבה יותר נעים לכיוון מביסטיקס. עוד דבר שראוי לציין הוא שהרזולוציה שהdatapod מגיע אליה שמאפשרת דיוק רב בכיוונים. בספרטן יש 4 מצבי טיסה שהם נורמל, איידל1, איידל2 ואוטורוטציה, המעבר בין המצבים נעשה דרך הגיין זנב של השלט, העלאה\הורדה של הגיין מובילה להחלפה במצב, ככה שצריך לכוון גיינים בשלט בכל מצב טיסה ולהגדיר את השלט למצב של גיין עבור כל מצב טיסה וככה השלט מסונכרן עם המערכת לגבי מצבי הטיסה השונים, הגיינים "האמיתיים" של המערכת ניתנים לשינויי דרך הdatapod והם משתנים בין 4 מצבי הטיסה. בכיוונים היא קלה ביותר וניתן להגיע לאיפוס מכני מושלם בקלות. הסטאפ המכני שלי לדוגמה
טרימים לסרוואים : בין 100 למינוס 100
סרוו 1 – 0%
סרוו2 – 20%
סרוו3 – 50%
מקסימום פיץ – (מ0 עד 100) 80% +12.5 מעלות
מינימום פיץ – (0 עד 100) 78% -12.5 מעלות
טרים של 0 מעלות במרכז הסטיק – 0%
לא הייתי צריך trim flight לא הייתה סטייה לאף כיוון (יוסבר בהמשך)
גוברנור – בספרטן יש גוברנור מובנה במערכת למסוקי ניטרו שבשבילו צריך לקנות את החיישן של ספרטן, לא התעמקתי בנושא יותר מידי אבל יש menu שלם בdatapod שמתייחס לגוברנור, בhealifreak אומרים שזה גוברנור טוב לניטרו. לצערי אין גוברנור לחשמלי אבל כאמור ספרטן הבטיחו שיהיה אז אני בטוח שהם עובדים על זה
חיווט – המערכת תומכת בכל סוגי החיבור שקיימים כיום כולל לווינים, sbus, xbus ועוד
טיסה – הספרטן היא אלופת הפירואטים בעיניי, הדבר הראשון ששמתי לב אליו בטיסה הוא הפירואט הסופר ישר של המערכת, 0 סטיות אפילו לא נטייה קלה של הראש, ספרטן השיגו את זה לדעתי בעזרת שלב שלא ראיתי שקיים באף מערכת אחרת והוא נקרא cross axis calibration מה שעושים פשוט זה לפני שמתקינים את המערכת על המסוק עושים את הדבר הבא : נכנסים לפרמטר בתפריט הסטאפ שקוראים לו sensor ועושים מה שמופיע בסרטון מומלץ לחזור על כך כמה פעמים כדי לראות שהמספרים פחות או יותר אותו דבר ושומרים על ידי לחיצה על s זה בעצם מלמד את החיישן את הסטייה שלו כביכול דבר שמאפשר פירואט מדויק מאוד, הדבר הזה נשמר גם בעדכוני התוכנה ואין צורך לחזור עליו בעתיד
הנה הסרטון -
https://www.youtube.com/watch?v=h0bAQ8bJwWY
בנוסף כיאה לספרטן שמירת הזנב היא פשוט מדהימה, שום בריחה ואפילו לא קטנה, עם הביסטיקס הייתי משתמש בלהבי 515 RT ולהבי הזנב המקוריות ומקבל בריחות זנב שלא נדבר על הבריחות שהיו עם להבי 520 של אליין, עם הספרטן והלהבים של אליין 520 ואותם להבי זנב הזנב נעול הרבה יותר.
הרזולוציית סטיקים של הספרטן היא מדהימה, זה בין הדברים הראשונים שהרגשתי כשהתחלתי להטיס אותה, פתאום יש תגובה יותר מדויקת יותר לסטיק מאשר הביסטיקס, יש שליטה ממש מדויקת על הפיץ כמו שרציתי ואין את התנועות המוזרות שהביסטיקס עשתה בעצירות עדינות (מאין תנועה כזו של מעגל כשבולמים את המסוק ברכות וראיתי את זה גם בהמון מסוקים אחרים). החלפת הכיוונים בסטיק נעשית באופן מהיר ביותר, זמן החילוף מפול סטיק elevator אחרוה לקדימה נעשית באופן מהיר פי כמה וכמה מהביסטיקס והסייקליק מרגיש "חזק" בהרבה ומאפשר לעשות תנועות חדות כמו טיקטוק בדיוק שלא הרגשתי כמותו עם הביסטיקס. ישנם גם פרמטרים כמו piro decay שמפחיתים מכמות הסייקליק כשהמסוק בפירואט, אני יודע שיש את זה גם בביסטיקס ומערכות אחרות אבל בספרטן זה מתאים כמו כפפה ליד דבר שלא הרגשתי בביסטיקס, גם Pitch Up Compensation זה דבר שקיים בביסטיקס אבל כשמשחקים בפרמטר הזה בספרטן זה מרגיש כמו ווליום של שלט טלוויזיה לרעש שהלהבים עושות ולקפיציות של המסוק.

Trim flight- הבטחתי אז הנה קיימתי, בספרטן (הגדולה והננו) ישנה אפשרות לעשות טיסת איפוס שמונעת סחיפה, ההליך הוא די פשוט, דרך הdatapod מכניסים את המערכת למצב של טרים פלייט וכל מה שצריך לעשות זה לרחף במקום למשך 5 שניות מבלי לגעת בסטיק וכשהספרטן מסיימת המסוק יעלה לגובהה, לי ב550 לא היו סחיפות אז לא עשיתי טרים פלייט, אבל כשבחנתי בהתחלה את המערכת על 450 היו סחיפות והטרים פלייט פתר את הבעיה, בסופו של דבר עוד פיצ'ר טוב שעוזר להגיע לכיוון מושלם

חסרונות של המערכת :
1- לא כל כך מוכרת בארץ, אם אדם יפנה אליי בייעוץ מקצועי הוא תמיד יקבל מענה, אבל זה רק אני לעומת עשרות מטיסים שמטיסים מערכות אחרות
2- למי שקשה להבין הרבה פרמטרים יכול למצוא את עצמו בבעיה בלנסות לגרום למערכת לטוס טוב אבל ברגע שמבינים מה כל פרמטר עושה מגלים שלכל בעיה יש פתרון שלרוב מתבטא במשחק של פרמטר אחד בלבד, למרות שלעומת המערכת של טאונדר טייגר ופוטאבה כמעט ואין בה פרמטרים
3- כשאני קניתי אותה שילמתי 215$ עבור מערכת עם datapod היום היא עולה 280$ עם datapod,ובלי 225$ . אומנם עלות ראשונית יקרה יחסית אבל מהמערכת השנייה זה פחות או יותר משתווה כך שמבחינת מחיר היא לא זולה
4- הכיוונים נעשים רק דרך הdatapod, אין תוכנת מחשב וקשה לצפות בלוגים, בעתיד יהיה , עכשיו אין.
5- אין גוברנור לחשמלי, רק לניטרו

יתרונות של המערכת
1- טיסה יציבה בפירואטים ושמירת זנב וראש מהטובות ביותר שהרגשתי
2- לא צריך להביא מחשב לשטח כדי לכוון את המערכת, אם משווים את העלות של הספרטן עם datapodלמערכות אחרות עם כרטיס תכנות או מודול בלוטוס + עלות האפליקציה מגלים שזו עסקה די משתלמת כך שלמי שלא רוצה לסחוב לשטח לפטופ היא כדאית
3- כיוונים נוחים ומדוייקים, לא בהכרח יותר משאר המערכות האחרות אבל בהחלט נוחים מאוד
4- לכל בעייה או תנועה מוזרה שהמסוק עושה יש פתרון תוך שימוש באחד מהפרמטרים, למרות שיש יחסית הרבה כל אחד מטפל בתופעה שונה והם לא מתנגשים בניהם
5- מערכת זריזה ביותר לD3 , המסוק היה הרבה פחות חריף עם להבי 520 של אליין עם ביסטיקס לעומת הספרטן, ולכן מבחינת חריפות של היא לוקחת בענק, אני יודע שבכל מערכת ניתן להוסיף עוד חריפות אבל בסופו של דבר הספרטן מרגישה יותר טוב ביד והמסוק נשמע טוב יותר במצבים קיצוניים. גם ניתן לכוון אותה באופן כזה שתהיה יציבה ביותר למתחילים
6- למרות שיש הרבה פרמטרים כל אחד עונה על צורך אחר בטיסה והם לא משפיעים כל כך אחד על השני, אז מי שיודע לכוון מסוק יוכל להעמיד מסוק מכוון פיקס במספר טיסות מועט
7- סטאפים מוכנים – בספרטן יש סטאפים מוכנים די טובים, גם על ה450 וגם על ה550 השתמשתי בהתחלה בסטאפים המוכנים של ספרטן ו"שיפצתי" אותם, לרוב הייתי צריך לשחק בשניים שלושה פרמטרים כדי להגיע לרמה של טיסת 3D. למתחיל לא תהיה כל בעיה להשתמש בסטאפים המוכנים כי הם מחולקים ל6 רמות טיסה וגם גדלי מסוקים מ450 -700 וזה אינדיבידואלי לכל מצב טיסה מתוך ה4 ככה שזה די מותאם אישית.
8- ספרטן לא חסמו אפשרויות תוכנה כמו Mikado וסקוקום ככה שניתן לגשת לכל הפרמטרים שקיימים במערכת
9- ספרטן היא חברה רצינית שקיימת כבר הרבה זמן וכשספרטן מתחייבים למשהו אפשר לסמוך עליהם. הם לא ממהרים לשחרר מוצר עד שהם לא בטוחים בו ב100%, עובדתית העדכון תוכנה האחרון(V2.3) היה די מזמן ולא שמעתי על באגים למיניהם וגם עכשיו (V3) הם לא תיקנו אף באג.

שאלה : אני רוצה לקנות מערכת כזו ולא הבנתי בדיוק מה הסיפור עם הdatapod מה עליי לקנות ?
תשובה : אתה צריך לקנות את הקומבו עם הdatapod בהתחלה כי הכיוונים נעשים רק דרכו, כשתקנה מערכת בפעם השנייה תוכל לקנות בלי הdatapod כי כבר יש לך אותו
שאלה: מה ההבדלים בין הvortex הגדולה לננו ?
תשובה – המחיר של המערכת הגדולה יקר יותר בכמה דולרים ואני לא רואה הצדקה לקנות את הגדולה כרגע, בעקרון לגדולה יש פיצ'רים שעדיין אין בננו כמו Vibration Analysis Hold ו - Vibration Analysis Plot אבל הם עתידים גם לננו. רק אלו הם הפרמטרים שחסומים בננו ופתוחים בגדולה.

לסיכום, לדעתי מדובר במערכת פלייברלס מהטובות כיום עם חברה רצינית שתומכת בלקוחות שלה ונותנת מענה לכל שאלה. אם אתם רוצים ללמוד עוד הפרמטרים השונים והכיוון של המערכת אפשר למצוא פה את כל המידע:
http://www.spartan-rc.com/products/vx1/vx1.php?p=5
לא מזמן עדכנתי לV3 ואני לא יודע עדיין איך הV3 מתנהג באוויר אז כל הדברים שנאמרו פה מתייחסים לV2.03


אני מקווה שנהניתם לקרוא את הסקירה, אשמח לענות על שאלות ותגובות. תודה :-)

bendisar
16-04-2014, 19:44:13
כל הכבוד על הסקירה המפורטת, היה תענוג לקרוא, נתת תיאור מקיף וענייני של מאפייני המערכת.
אני אמנם כרגע איש של IKON, אבל המערכת הזו מאוד מסקרנת אותי ;), ואני לא שולל את האפשרות שאולי אשתמש בה בעתיד.
יפה מאוד לראות תרומה איכותית כזו לפורום. וכל הכבוד לך על האומץ והתעוזה ללכת נגד הזרם על מערכת לא מוכרת, מבית מוכר וטוב- נראה שהשתלם לך :)
היה לי ג'ירו של SPARTAN על ה-500ESP בזמנו, והוא היה מדהים! אני בטוח שגם המערכות FBL שלהם בהתאם

shlomiv10
16-04-2014, 21:03:04
כל הכבוד מושקע.

wind556
17-04-2014, 07:42:57
פוסט מכובד ביותר
כתוב רהוט וברור, בהחלט ראוי להישמר במקום נגיש בעתיד
תודה על המאמץ
אני מציע את הפוסט הזה כראוי לקופון

liran
17-04-2014, 11:52:35
סקירה מעניינת ומפורטת כל הכבוד.
באמת נשאר להם רק להשלים גוברנור לחשמלי ו bailout ;-)
לא רוצה להישמע נודניק אבל בסקירה השווית לביסטיקס. יש לך אולי נסיון עם ויבאר ותוכל אולי להשוות בינה לוורטקס? לא כל כך מבחינת הממשק והכיוונים כי בזה לדעתי הויבאר לוקחת בגדול אלא יותר מבחינת תחושת ההטסה.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

naor14
17-04-2014, 18:11:51
אין לי ניסיון עם עם ויבאר בגלל זה לא ערכתי את ההשוואה.
עשיתי חיפוש קצר בגוגל על : spartan vortex compared to bar
והנה פוסט שמצאתי : http://www.helifreak.com/showthread.php?p=5678664
בגדול ראיתי כבר הרבה פוסטים בסגנון הזה לגבי כל המערכות, אנשים אומרים ששניהם מעולות
ולשניהם אין חסרונות אבל הם מעדיפים את התחושה של הספרטן על פני הויבאר\כל מערכת אחרת בגלל היתרונות שציינתי עוד בסקירה ואיכות הטיסה.
הספרטן תמיד תטוס איך שיתאים לך הכי טוב, בין עם מדובר בתחושה רובוטית\פלייבר או תחושה שהמסוק מחובר לסטיק וזה מה שאני אוהב בה

אננס
21-04-2014, 23:07:28
סקירה זאת נכנסה לרשימת המועמדים לקופון אפריל 2014 (http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?71129-קופוני-eFly-חודש-אפריל-2014),
שיהיה בהצלחה

Idanv
22-04-2014, 15:32:29
נאור המסוק שלך מושלם בזכות המערכת ובזכות הסבלנות שלך.נהניתי להטיס.
עידן


Sent from my iPhone using Tapatalk

mustang110
23-04-2014, 10:41:15
כל הכבוד נאור , חתיכת כתבה:cool:

372001
23-04-2014, 20:22:32
כל הכבוד על ההשקעה!!!
מערכת מעולה משתלמת ויעילה במחיר!
מומלץ

SOT
24-04-2014, 08:06:10
נאור כל הכבוד.
כמו תמיד משתף את כולם בידע ובנסיון.
תודה.

טל.

MDreamer
24-04-2014, 09:43:11
אחלה סקירה