צפייה בגרסה מלאה : שאלה שלום,אשמח לקבל הסבר על סוואש פלייט
שלום,
1. למה יש צלחות עם 3 וכאלה עם 4 שיניים מאונכות זו לזו ? (הכוונה לחלק התחתון של הצלחת).
2. מה המספר המינימלי של סרוואים שנדרש לשליטה בהיגוי הרוטור והאם יש צלחת סואש עם שתי שיניים בלבד?
3. בכדי ליצור עילוי צריך לדחוף את הצלחת כולה למעלה, האם זה התפקיד של ה-SWASH PLATE HOLDER, חלק שנראה כמו מזלג עם שתי שיניים?
http://www.aero-fever.net/images/JC3-2000.jpg
אם לא, אז איך יוצרים עילוי?
4. האם תפקיד החלק שנקרא פלייבר זה להחליף את הג'יירו?
מקווה שזה לא יותר מדי שאלות, תודה רבה
sharonx
11-04-2009, 11:42:29
1. עם 4 זה IDE ועם 3 זה CCPM.
CCPM זה 3 סרוואים לסווש - כשכולם עולים יחד הפיצ' משתנה.
IDE זה 2 סווראים לסייקליק ואחד נפרד לפיצ'
2. 2 סרוואים
3. לא נכון מה שאמרת. עילוי נוצר ע"י זווית התקפה חיובית בין הלהב לאוויר. החלק שבלינק זה ANIT ROTATION BRACKET שמונע מהלינק האחורי להסתובב לצדדים אלא רק לעלות מעלה ומטה.
4. לא. התפקיד של הפלייבר זה לייצב את המסוק. המכניקה האמיתית טיפה יותר מסובכת מזה אבל כעקרון בכל רגע בסיבוב הלהב משנה פיצ' (עולה ויורד תוך כדי סיבוב) ככה שבאותה נקודה על המעקגל תמיד יהיה אותו פיצ' וככה נוצר ההיגוי קדימה-אחורה ושמאלה-ימינה.
מקווה ששפכתי אור...
תודה לך, בהחלט עזרת.
1. אם אני מבין נכון, ב-CCPM בקרת העילוי היא דיגיטלית לחלוטין?
2. האם ה-ANTI ROTATION BRACKET חיוני גם ב-IDE וגם ב-CCPM?
3. את איזה סרוואים מתפעל הג'יירו? רק את סרבו הזנב או שגם את כל מערכת ההיגוי של הרוטור הראשי?
4. קצת גלישה לפיסיקה.. איך הצליחו לייצר ג'יירו כל כך זעיר, אני מניח שזה שם אלמנטים מסתחררים לשמירת תנע כמו פעם?
תודה רבה על ההסבר הענייני!
wind556
11-04-2009, 13:55:59
תודה לך, בהחלט עזרת.
1. אם אני מבין נכון, ב-CCPM בקרת העילוי היא דיגיטלית לחלוטין?
2. האם ה-ANTI ROTATION BRACKET חיוני גם ב-IDE וגם ב-CCPM?
3. את איזה סרוואים מתפעל הג'יירו? רק את סרבו הזנב או שגם את כל מערכת ההיגוי של הרוטור הראשי?
4. קצת גלישה לפיסיקה.. איך הצליחו לייצר ג'יירו כל כך זעיר, אני מניח שזה שם אלמנטים מסתחררים לשמירת תנע כמו פעם?
תודה רבה על ההסבר הענייני!
1-Colecktiv cycle pitch mixing= CCPM , זו מערכת המשלבת עלית מהירות סיבוב הראש יחד עם שינוי זוית ההתקפה, הבקרה היא לחלוטין דיגיטלית
2- כבר לא מרבים לייצר מסוקים IDE. רוב המסוקים בעולם היום זה CCPM,ואין קשר ישיר בין השיטה לבין מניעת סיבוב צלחת הניהוג
3- הג'יירו מתפעל רק את סרוו הזנב,אבל היום כבר קיימת מערכת אלק' המחליפה את הפליי בר והיא עובדת בדומה לג'יירו על כל הסרוואים (המערכת הזאת עדיין אינה נפוצה)
4- בג'יירו של היום אין שום דבר מסתובב, יש שם גביש פיאזו אלקטרי שזה רכיב ההופך תנועה או לחץ לחשמל, כמו זה שיש במצתי גז, רק הרבה יותר רגיש, הפיאזו עשוי מקרמיקה שעברה טיפול מיוחד ששינה את המבנה הגבישי שלה, וכל לחץ מבחוץ המשפיע על המבנה הגבישי מוטמר לאות חשמלי
אם יש עוד שאלות, אתה מוזמן לשאול (לגבי תשובות, אין אחריות ;))
תודה רבה, כן יש לי עוד שאלות אם אין בעיה..:)
1. אני מבין שהסוואש הכי בסיסי ופשוט שיש צריך להיות כזה עם שתי שיניים במאונך שמחוברות לשני סרוואים, וע"י משיכה ודחיפה של כל אחת מהשיניים מקבלים קדימה ואחורה וימינה ושמאלה בהתאמה, אז למה ב-IDE שהוא הישן והפשוט יותר יש 4 (לכאורה שתי שיניים מיותרות)?
2. מה גורם לצלחת הניהוג להסתובב ככה שצריך את הANTI ROTATION BRACKET? היא הרי מעוגנת לסרוואים אז לא אמור להיות לה חופש תנועה סיבובי.
3. נדמה לי ששמעתי על ג'יירו שעובד עפ"י השדה המגנטי של כדה"א, יש לך מושג אם יש דבר כזה?
תודה!
lior_bar_ami
11-04-2009, 19:47:32
אהלן אקי!
אנסה להוסיף מעט על דברי חברי שהקדימו אותי, אך אני ממליץ בחום רב - אם התחום מעניין אותך קיימת כמות ידע ענקית ברשת שרק מחפשת דורשים, או כמו שהוריי חינכו אותי: צא ולמד!
ולעניינו, נתחיל ב SWASH PLATE:
ע"מ להבין את התשובות לשאלות ששאלת עלייך להבין את ייעודה של צלחת ההיגוי ועקרון הפעולה שלה.
ה SWASH PLATE הינה צלחת שתפקידה להעביר תנועה בין חלקו הקבוע של המסוק למע' הראש הסובבת שלו, וע"כ הצלחת עצמה מורכבת משני חלקים ראשיים (ראה שירטוט בהמשך):
1- צלחת קבועה: צלחת זו הינה הצלחת החיצונית בין השתיים, היא ממוקמת על צירו הראשי של המסוק ומחוברת באמצעות מע' של מוטות סחב-דחף/מנופים למנועי ההיגוי (הסרוואים). צלחת זו כשמה כן היא - קבועה ואינה יכולה להסתובב עם הציר הראשי ומע' הראש, יכולת התנועה שלה מוגבלת להטיות לכל הכיוונים (CYCLIC PITCH/ROLL) ולתנועה אנכית (COLLECTIVE PITCH), וזאת ע"י מע' מוטות הסחב-דחף שמחוברות אליה.
הגבלת התנועה של צלחת זו מתאפשרת ע"י מע' מכאנית קבועה המתחברת אליה (כגון מנופים קבועים ופושרודים), או ע"י מסילה המאפשרת תנועה בציר האנכי בלבד (זוהי מסילת ה-ANTI" "ROTATION BRACKET שהזכרת והיא בשימוש בעיקר במסוקים המנוהגים בשיטת ה CCPM שהוזכרה).
2- צלחת רוטרית/סובבת: צלחת זו הינה הצלחת הפנימית מבין השתיים, היא מחוברת לקודמת באמצעות מיסבים המאפשרים לצלחת זו את התנועה החופשית בציר הסיבוב.
צלחת זו מחוברת למכלול הראש (להבים ופלייבר - עליו נדון בהמשך) באמצעות מע' של מוטות סחב-דחף ועל כן מסתובבת עימו.
ייעודה של צלחת זו היא המרת שיפוע/תנועה אנכית של הצלחת הקודמת להזזה של מע' המוטות המחברים אותה למע' הראש ובכך לאפשר לנו יכולת ניהוג ושליטה במסוק.
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8218&stc=1&d=1239467597
חשוב להזכיר ששתי הצלחות מחוברות ונעות בציר האנכי כיחידה אחת, ובכך מתאפשרות כמו שצויין שליטה על נסיקת/הנמכת המסוק (תנועה אנכית של ה SWASH PLTE) ועל גילגול/עילרוד המסוק (הטיית ה SWASH PLATE ימינה/שמאלה ו/או קדימה/אחורה), ניתן לראות את האמור בדוגמאות הבאות:
1. http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8219&stc=1&d=1239468110 <- בדוגמה זו ניתן לראות את ה SWASH PLATE במצב "ניטראלי" ז"א ללא תנועה לשום כיוון, דבר זה גורם ללהבים להיות בזווית ניטראלית (0 מע' בתמונה).
2. http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8222&stc=1&d=1239469167 <- בדוגמה זו ניתן לראות את ה SWASH PLATE בתנועה אנכית (כלפי מעלה), תנועה זו גורמת לזווית התקפה שלילית בלהבים וכפועל יוצא להנמכה של המסוק או לנסיקה בטיסה הפוכה - חשוב לציין שכיוון תנועת הלהב ביחס לצלחת (זווית התקפה חיובית/שלילית) מושפע ממיקום נק' החיבור של מוט הסחב-דחף לאוחז הלהב (GRIP), בתמונה הוא מחובר לשפת הזרימה של הלהב ולכן תנועה מעלה של הצלחת תגרום לזווית התקפה שלילית, אם נק' החיבור היתה שפת ההתקפה - תנועה מעלה של הצלחת היתה גורמת לזווית התקפה חיובית.
3. http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8232&stc=1&d=1239469941 <- בדוגמה זו ניתן לראות את ה SWASH PLATE מוטה לצד ימין, תנועה זו גורמת ללהבים לשנות את זווית ההתקפה שלהם בהתאמה וע"י כך לתת תנועת CYCLIC (במקרה זה ROLL ימין). שים לב לשינוי זווית ההתקפה של הלהבים במהלך הסיבוב, וחזרתו למצב של ROLL ימני מלא כל חצי סיבוב.
(עוד דבר מעניין שניתן לשים לב אליו הוא לאפקט ה"פרסציה" על גוף סובב - ניתן לראות שהתנועה שמתקבלת היא זווית התקפה חיובית בלהב האחורית (נטייה לנסוק) ושלילית בלהב הקידמית (נטייה להנמיך), תנועה שלכאורה היתה אמורה לגרום לעילרוד קדימה, אך עקב האפקט האמור התנועה המתקבלת היא ב 90 מע' עם כיוון הסיבוב ובמקרה זה מתקבל תנועת גילגול ימינה ולא עילרוד).
במסוקים קיימות מגוון שיטות ניהוג וחיבור של מוטות הסחב-דחף ל SWASH PLATE או ליתר דיוק ל"צלחת הקבועה", למטה מתוארות השיטות הנפוצות של חיבור הצלחת, לא אדון יותר מידי על יתרונות וחסרונות כי אם רק על צורת החיבור:
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-h-1.gif - זיהו המצב הבסיסי ביותר של חיבור לצלחת, במצב זה ישנו סרוו אחד לכל תנועת היגוי (גלגול/עלרוד-CYCLIC, ותנועת COLLECTIVE-נסיקה/הנמכה).
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-h-2.gif - זיהו מצב מעט מתחוכם יותר מהמצב הקודם, במצב זה תנועת העילרוד מתקבלת ע"י חיבור מכאני (מנופים/מוט סחב-דחף) של סרוו יחיד ואילו תנועת הגילגול והקולקטיב מתקבלות ע"י שילוב (MIX) של שני הסרוואים שבצידי הצלחת 180 מע' האחד מהשני (סוג ראשון של CCPM שהוזכר).
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-he3.gif - מצב CCPM יותר מתוחכם מהקודם, במצב זה תנועת COLLECTIVE ותנועת עילרוד מתקבלות ע"י שילוב של כל שלושת הסרוואים ואילו תנועת הגילגול מתקבלת רק ע"י שני הסרוואים בצדדים.
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-hr3.gif - מצב דומה למצב הקודם שצויין, ההבדל הוא שמיקום החיבור של מוטות הסחב-דחף הוא 120 מע' אחד לשני ולא 90 מע' כמו בקודם, מאפשר ניהוג יותר מדוייק ומהיר. שיטת הניהוג זהה למקרה הקודם.
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-hn3.gif - מצב דומה למצב הקודם רק מסובב ב 150 מע' לשמאל - במצב זה תנועת ה COLLECTIVE והגילגול מתקבלות ע"י שילוב של כל שלושת הסרוואים ואילו תנועת העילרוד מתקבלת רק ע"י שני הסרוואים המיושרים בטור (ימניים בשירטוט).
* ייתכנו מסוקים עם שיטות הניהוג המוזכרות, אך מסובבות ב 180 מע' - אין כל שינוי בעיקרון הפעולה.
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-h-3.gif - מצב דומה למצב HR3 שתואר קודם לכן, אך הפעם נק' החיבור של הסרוואים הקידמיים הם 140 מע' מהאחורי (ה.גובה), שיטה זו מאפשרת תנועה חלקה יותר של ה COLLECTIVE וקצב CYCLIC קבוע על שני ציריו (גלגול ועלרוד) - לעומת ה 120 מע' שבו הגילגול מעט מהיר יותר מהעילרוד.
ליאור אחי היקר...
פשוט אין מה לומר חוץ מ....
שאפו
כל הכבוד לך על תרומתך לתחביב !!!
lior_bar_ami
11-04-2009, 20:21:24
נמשיך בהודעה נוספת עקב מגבלת EFLY של 10 תמונות בהודעה, ועקב פחד שפיתחתי לאחר שהאתר נסגר לי בטעות קודם, וזאת אחרי שכתבתי חצי הודעה :( (הודעת העורך: לשמור כל כמה שורות את ההודעה על NOTEPAD!!).
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-h-4.gif - עוד שיטת CCPM, אלא שהפעם מדובר ב 4 סרוואים שמחוברים ב 90 מע' אחד לשני - תנועות גילגול ועילרוד מתקבלות ע"י צימדי סרוואים (שני סרוואים יעודיים לעילרוד), ואילו תנועת COLLECTIVE ע"י כל הארבעה.
http://futaba-rc.com/faq/swashplate-h-4x.gif - שיטה דומה לקודמת אלא שהפעם הצלחת מוטה/מסובבת ב 45 מע' לשמאל.
עפ"י הדברים ניתן לראות כי ע"מ לקבל שליטה מלאה בכל צירי המסוק (להבדיל מסיבסוב שמתקבל ע"י הזנב - מתעלם כרגע ממסוקים קואקסיאליים למינהם) יש צורך בלפחות 3 נק' חיבור של הצלחת לסרוואים, פחות מזה יהיה פשרה על פחות צירי שליטה.
בהמשך אכתוב על פעולת הפלייבר, ייעודו ועיקרון הפעולה - אבל קודם לכן אני אנוח קצת מהכתיבה של זה, ואתן לך הזדמנות לקרוא ולשאול שאלות נוספות... ;)
sharonx
11-04-2009, 21:38:24
יאללה ליאור - מה עפ הפלייבאר ? קראתי בשקיקה...
lior_bar_ami
11-04-2009, 22:14:55
עוד מעט ;)
תשקוק קצת מה קרה... :D
המרסק
11-04-2009, 23:12:13
אחלה השקעה. תודה.
וכיאה למאמר כ"כ מושקע נשמח גם קצת לביבליוגרפיה.
אלא אם כן המקורות מצומצמים ביחס לכתוב ,מה שבאמת יכול להיות בהתחשב בהשקעה.
vinay
11-04-2009, 23:29:37
מקור נחמד:
http://www.iroquois.free-online.co.uk/heli.htm
וספציפית לשאלה:
http://www.iroquois.free-online.co.uk/ccpm.htm
ואחד שהעתיק ואח"כ מוסיף הסברים של SETUP
http://www.helihobby.com/html/collective_pitch_and_ccpm.html
ועוד סדרת מאמרים שמסבירה איך מסוק בכלל עובד
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=46381
המרסק
12-04-2009, 00:08:58
תודה יניב
תודה רבה ליאור! בהחלט מקיף מאד (אגב הגעתי לכאן אחרי שעות וימים של נבירה בגוגל ובעיקר ביוטיוב בנושא הצלחת אבל מודה שלא התעמקתי בטקסטים באנגלית).
אני אצטרך לקרוא את זה מספר פעמים כדי להבין טוב יותר בינתיים
הסתבכתי קצת עם הפירוש של גילגול/עילרוד, בהסבר על הצלחת הרוטרית זה מוצג כבעל אותה משמעות - כלומר, הטייה לכל הכיוונים של הצלחת, ובהסבר NH3 כתוב "במצב זה תנועת ה COLLECTIVE והגילגול מתקבלות ע"י שילוב של כל שלושת הסרוואים ואילו תנועת העילרוד מתקבלת רק ע"י שני הסרוואים המיושרים בטור".
אולי כדאי להגדיר כמעין מקרא מפה, את המילה בעברית מול הלועזית בתוספת פירוש קצר?
תודה לך!
lior_bar_ami
12-04-2009, 07:45:02
כל כלי טיס באשר הוא מתמרן סביב 3 צירים, כאשר שלושת הצירים סובבים ומשפיעים על הכלי סביב מרכז הכובד שלו - לכל פעולה בכל ציר קיימת השפעה ראשית והשפעות מישניות.
שלושת הצירים המדוברים הם:
עלרוד - בלועזית: PITCH, משפיע על הרמת/הורדת אף המטוס וכפועל יוצא על המהירות (והגובה).
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/Animation/airpar/Images/aptch.gif
גלגול - בלועזית: ROLL, משפיע על הרמת/הורדת הכנפיים לצדדים (ומייצר מומנט מסבסב).
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/Animation/airpar/Images/aroll.gif
סבסוב - בלועזית: YAW, משפיע על כיוון אף המטוס ימין/שמאל (ומייצר מומנט מגלגל ומרים אף - מעלרד).
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/Animation/airpar/Images/ayaw.gif
סיכום של שלושת הצירים הללו:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Roll%2C_yaw%2C_pitch.jpg
במסוק לשניים הראשונים מתווספת המילה "מחזורי" או בתרגום חופשי "דיסקה" (בלעז: CYCLIC, או לדוג': CYCLIC PITCH) מאחר וההיגוי מגיע כשינוי בזווית ההתקפה הלהבים (או בפלייבר) בדיסקה בצורה מחזורית, כאשר כל להב מוטה בצורה עצמאית (לכיוונים מנוגדים) ומאפשרת למסוק לעלרד או לגלגל, זאת בשונה מכנף קבועה בה הוא מגיע מהגה קונבציונאלי - בכנף או במייצבים (מזניח את היגוי המונובלוק כרגע).
גם במסוק ציר הסיבסוב בדומה למטוס נשלט ע"י הזנב, בצורה מעט שונה אך התוצאה זהה.
במסוק קיים ציר אחד נוסף שלא קיים במטוסים והוא נקרא:
עלרוד קולקטיבי - בלועזית: COLLECTIVE PITCH, יכולת ניהוג זו מקנה למסוק את יכולת הנסיקה/הנמכה האנכית שלו, וזאת ע"י שינוי זהה (לאותו כיוון) וסימולטני/בו זמנית של זווית ההתקפה של שני הלהבים.
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8267&stc=1&d=1239515079
lior_bar_ami
12-04-2009, 07:45:36
בהמשך היום הסבר על הפלייבר,
עכשיו עבודה...
wind556
12-04-2009, 09:27:20
ליאור.....
השקעת ענק ראויה להערכה...
ZvikaF
12-04-2009, 14:27:25
ליאור יפה מאוד,
ניהוג ע"י "2 שיניים" כמו שאקי מציין קיים במסוקים בעלי קולקטיב קבוע (FP = Fixed Pitch) שבהם השליטה על הטיפוס / הנמכה נעשית ע"י שינוי בסל"ד הרוטור.
וה"שיניים" האלה הם החיבורים למוטות סחב-דחף שגורמים לתנועה.
lior_bar_ami
12-04-2009, 16:45:26
ליאור יפה מאוד,
ניהוג ע"י "2 שיניים" כמו שאקי מציין קיים במסוקים בעלי קולקטיב קבוע (FP = Fixed Pitch) שבהם השליטה על הטיפוס / הנמכה נעשית ע"י שינוי בסל"ד הרוטור.
וה"שיניים" האלה הם החיבורים למוטות סחב-דחף שגורמים לתנועה.
http://www.efly.co.il/forums/images/icons/icon14.gif
נכון מאוד! אך ההתייחסות שלי (והדוגמאות שנתתי) היו למסוקים בעלי קולקטיב משתנה,
במצב של מסוקי FP ההתייחסות שציינת היא נכונה - אך מסוקי FP הם פשרה בפני עצמם...
בכל מקרה תודה על התוספת!
ליאור
the_shultz
12-04-2009, 17:31:46
היי
מה זאת אומרת שב FP הטיפוס או הנמכה הם פונקציה של שינוי סל"ד הרוטור ?
במסוקים בעלי קולקטיב משתנה מה בעצם מבצע את הטיפוס או הנמכה ? רק העלרוד הקולקטיבי ?
(יש לי קומנצ'י של איסקיי, שהוא קואקסלי ושם יותר סל"ד לרוטור = מסוק עולה למעלה ולהיפיך - אז זה מסוג FP ??)
כמו כן, בקשר לשאר ההגדרות שהועלו כאן - אפשר להסביר מה זה בדיוק זווית התקפה חיובית/שלילית ואיך השינוי שלה משפיע על התהנלות המסוק באוויר ? (נראה לי שאני מבין מהאינטואיציה אבל רק לוודא שאני לא עקום במחשבה..)
ובלי קשר, תודה על כל ההסברים כאן - ממצים ביותר.
Gil511
12-04-2009, 17:59:48
ליאור ח.ח. לך,
עכשיו אפשר להבין איך מסוק\מטוס עובד כל הכבוד על אשכול הזה.
אני מציע למנהל הפורום לנעוץ את זה, יש כאן חומר שחשוב לכול המטיסים המתחילים והמתקדמים.
:D
ZvikaF
12-04-2009, 18:22:29
הסוואש פלייט נקרא גם סייקליק (Cyclic) שכשמו כן הוא - שולט על זויות להבי הרוטור במהלך הסיבוב של הרוטור, במצב שבו הסווש בזוית מסויימת (קבועה) שינוי הזויות הא סייקלי כלומר סיבובי וחוזר על עצמו.
מסוק שלא כמו טיסן שהוא בעל כנף קבועה משתמש בכנף סובבת - הרוטורים, אבל האנלוגיה לכנף קבועה די מפשטת את ההבנה ורק נושא של תקיפה ותנע סיבובי גורם לסיבוך קל בחשיבה.
בעקרון זויות הלהבים משתנות במהלך הסיבוב והשינוי הזה אחראי על העילוי והניהוג של המסוק.
המקרה הפשוט ביותר הוא רוטור הזנב ששם זוית ההתקפה של הלהבים לא משתנה עם הסיבוב אלא רק עם הזזת הדיסקה
תודה רבה ליאור על ההסבר הנדיב! לא יכולתי לבקש הסבר יותר מאיר עיניים מזה :)
לגבי הדוגמה הראשונה H-1, מדובר על 2 סרוואים לCYCLIC ואחד לקולקטיב?
אם ככה, מספיקות 2 שיניים בצלחת התחתונה של הסוואש ב-90 מע' כדי להשיג את כל צירי הסיבוב,
בסוף ההסבר הראשון כתבת שפחות מ-3 שיניים יהיה פשרה על צירי הסיבוב.
אני מניח שבצלחת עם 4 שיניים (IDE) גם אפשר לחבר לשני סרוואים (פשוט חיבור כפול לכל סרוו) וזה אולי מאפשר אחיזה ושליטה יותר טובה, וברגע שהתפתח הפיקוד הדיגיטלי CCPM אפשר כבר להסתפק ב-3 שיניים מטעמי חסכון במשקל וסירבול.
זאת האבולוציה הנכונה של המערכת?
שאלה אחרת שיש לי היא בעניין המנוע והגיר הראשי, למה לא מחברים את המנוע ישירות לציר הרוטור הראשי בלי הגיר, הרי המנועים האלה מספיק חזקים לא?
תודה!!
דורונצ'יק
13-04-2009, 00:45:08
ליאור הסבר ממש מפורט וממצא!
למדתי ממנו הרבה תודה רבה לך!
מחכה להסבר על הפלייבר.
דורון ריבניק.
lior_bar_ami
14-04-2009, 17:10:29
בחיפוש אחר תמונות ל FLYBAR לטובת המאמר שאני מבשל לכם בנידון, זו התמונה שנתקלתי...
ה LABAL שלה אגב ב GOOGLE היה T Rex 600 Flybar Seesaw Holder, אז הנה החידה השבועית לילד...
מי מצליח למצוא את ה FLYBAR בתמונה? לי קשה מאוד.... :D
https://secure.deeteeenterprises.com/images/D/0814.jpg
TooLy
14-04-2009, 18:31:25
דומה קצת לפליי בר רפאלי...לא ???
עוזי
lior_bar_ami
14-04-2009, 19:04:54
:D:D:D:D הפלת אותי!!
TooLy
14-04-2009, 19:12:51
דרך אגב , אין לי בעייה עקרונית לשמוע הסבר לגביי התמונה....:D
הפדלים נראים לי קצת חורגים מהסטנדרט...:):)
עוזי
vinay
14-04-2009, 19:21:56
דומה קצת לפליי בר רפאלי...לא ???
עוזי
הייתה רוצה ...
TooLy
14-04-2009, 19:29:15
הייתה רוצה ...
מי הייתה רוצה , בר או הבחורה בתמונה ?
vinay
14-04-2009, 20:09:03
מי הייתה רוצה , בר או הבחורה בתמונה ?
נו באמת... תגיד לי אתה.
זה כמו HK450 לעומת LOGO :)
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.