PDA

צפייה בגרסה מלאה : הנה זה מגיע... FLYBAR - מה זו החיה הזו?



lior_bar_ami
25-04-2009, 07:00:08
ה- FLYBAR ומע' הייצוב המיכנית:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8867&stc=1&d=1240634334
המסוק, ככלי לא יציב אווירודינאמית מטבעו, נוטה להגיב בצורה מהירה (מידי) לכל שינוי - יזום או לא, בזוויות ההתקפה של להבי הראש, חוסר היציבות המדובר אף מתעצם במסוקי ה RC בו שטח הלהב הגדול יחסית מייצר כוחות אווירודינמיים גדולים בהרבה ממשקל הלהב (והמסוק), דבר הגורם לכלי להיות תזזיתי מאוד ולעיתים אף בלתי נשלט.
לצורך פתרון הבעיה הומצא בשנות ה 40 המוקדמות רכיב בשם "STABILIZING BAR" ע"י פילוסוף העונה לשם Arthur Middleton Young, מהנדס מחברת BELL וחלוץ בכל מה שנוגע להנדסת מסוקים.
הרכיב פותח ונוסה בזמנו על מודלי מסוקים קטנים וייושם לראשונה בהצלחה בשנת 1941 על מסוק H-1 של חברת BELL (שלימים קיבל את התוספת UH-1 U=Utility, וזכה לכינוי HUEY).
ה ”FLYBAR”, או בשמו האחר מעולם התעופה המאויישת "BALANCE\STABILIZING BAR", הינו רכיב מייצב במכלול מע' הראש של המסוק. מדובר במוט העובר דרך ראש המסוק בניצב ללהבים (מעליהם או מתחתיהם), ו"מתנדנד" על ציר ממוסב המקנה לו יכולת לנוע בצורה עצמאית ובנפרד משאר מע' הראש. בקצה המוט ישנם משטחי עילוי (PADDLES) או משקולות במסוקים האמיתיים – או שילוב של השניים.
הFLYBAR שמחובר למע' הראש ומסתובב עימה מייצב את המסוק באמצעות שני עקרונות: האחד הוא האפקט הג'יירוסקופי שנוצר עקב הסיבוב והמשקולות/משטחים שבקצה המוט, ואילו השני הוא האפקט האווירודינאמי שמייצרים משטחי העילוי שבקצה ה FLYBAR (SPADDLE).
ה PADDLES מתוכננים ומחוברים כך שבהפרת היציבות הם ייצרו כוח אווירודינאמי, כזה שיגרום ללהבים הראשיות ול FLYBAR, לשאוף ולחזור להסתובב תמיד באותו הציר (ע"י שינוי ב CYCLIC) – ובכך לחזור למצב הקודם (בו הכוח שהם מייצרים הוא ניטראלי או שווה ל - 0), ובכך לשמור על יציבות המסוק.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8868&stc=1&d=1240634404

אם כן, ה FLYBAR שמחובר ל SWASH PLATE וללהבים הראשיות ע"י מערכת של מוטות סחב-דחף משמש אותנו לשלוש מטרות:
1. שמירה על יציבות המסוק אל מול גורמים חיצוניים כגון רוח וחיתחותים ע"י פיצוי בתנועות CYCLIC (גלגול/עלרוד בהתאם לצורך).

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8869&stc=1&d=1240634477

2. עזרה ביצירה ומיתון של תנועות CYCLIC (גלגול/עלרוד) עפ"י דרישה, מהסיבות שצויינו בתחילת המאמר וע"מ לגרום למסוק להיות נשלט יותר (זאת מכיוון שכל תנועות ה- CYCLIC מגיעות דרך ה- FLYBAR, נדון על הנושא בהמשך), וכאשר הדרישה היא חזרה למצב ניטראלי ˚0 – שאיפה למצב מיוצב, ז"א FLYBAR ולהבים ראשיות סובבות בציר אחד, שוב ע"י שינוי ה- CYCLIC ע"מ להגיע אל המצב ולשמר אותו.
ניתן להבחין בתופעה המתוארת (מסוכן מאוד – לא לנסות!), ע"י החזקה במסוק עם להבים סובבות במהירות טיסה – במצב זה ניתן לעלרד/לגלגל את המסוק מעט ולהבחין איך המסוק באמצעות ה- FLYBAR, מתקן את אי היציבות.
3. מטרה שלישית הינה ייצוב במצב שאותו אנו מכנים FFF, Fast Forward Flight – טיסה מהירה קדימה. במצב המתואר קיימת על המסוק מע' כוחות שפועלים על המסוק באופנים שונים
ניתן לבחון את הכוחות הפועלים על המסוק במצב זה בשירטוט הבא:

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8870&stc=1&d=1240634602

בשירטוט ניתן להבחין במס' מומנטים הפועלים על המסוק בכיוונים מנוגדים, ע"י רכיבים שונים – בהמשך אתאר את השפעות הרכיבים הראשיים:
• הלהבים הראשיות: בזמן טיסה קדימה, עקב כיוון זרימת האוויר על הלהב, הלהב התוקפת
מייצרת כוח עילוי גדול יותר מהלהב הנסוגה – דבר שכביכול אמור היה לגרום לגילגול ימני, אך עקב אפקט הפרסציה בפועל המומנט המתקבל הינו מומנט עילרוד מרים אף.
• הלהבים האחוריות (ומייצב הגובה): הגרר שלהבים אלו מייצרות פועל מאחורי מרכז הכובד של המסוק, וע"כ נוצר גם במקרה זה מומנט עילרוד מרים אף.
• משככי הראש (DAMPNERS): גומיות שיכוך אלו, יושבות בתוך הראש וקיימות אף כמנגנונים מורכבים יותר במסוקים אמיתיים (דוגמאת ה- UH1 שהוזכר קודם לכן). תפקיד גומיות אלו הינו לשכך את העברת התנועה מהלהבים לגוף – ז"א קשיחות ה DAMPNERS תקבע את הזווית שגוף המסוק יוטה כתגובה לשינוי ב CYCLIC (בלהבים), ובאיזו מהירות השפעה זו תגיע (רך = תגובות איטיות, קשה = תגובות מהירות). זווית הטיית הגוף ופיקוד ה- CYCLIC קובעים כמה ה SWASHPLATE תוטה ובפועל כמה תנועת CYCLIC תגיע ל FLYBAR (דרך המע'/המיקסר הרלוונטי).

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8871&stc=1&d=1240634758

• ה FLYBAR: כמו שצויין, כתוצאה מהטיית המסוק קדימה, ומפקודת ה- CYCLIC – משטחי העילוי של ה- FLYBAR או ה- PADDLES, מוטים אף הם לזווית התקפה שלילית (ביחס לזרימת האוויר על המסוק). גם במקרה זה ל- PADDLE התוקף זרימת אוויר גבוהה יותר מאשר לאחד הנסוג, רק שבמקרה זה עקב הזווית השלילית בתנועת ה- PADDLE התוקף (ביחס לתנועה שלו) וזווית חיובית בתנועת ה- PADDLE הנסוג (ביחס לתנועה שלו) נוצר מומנט מוריד אף (האפקט היה אמור לגרום לגילגול שמאלה, אך כמו שצויין, חוק הפרסציה גורם לתנועה לבוא לידי ביטוי בפועל ˚90 מע' עם כיוון הסיבוב – במקרה זה, עילרוד מוריד אף).

אם כן, ניתן לבחין כי במצב המתואר של טיסה קדימה (FFF) ה- FLYBAR "מפצה" עד למצב של ביטול נטיית המסוק להרים את האף כתוצאה מהאפקט שהלהבים מייצרות. האיזון הנכון בין שני הרכיבים המייצרים מומנטים הפוכים בכיוונם תלוי במס' מאפיינים:

- אורך ה- FLYBAR: משפיע על מהירות התנועה של משטחי העילוי (PADDLES) ובהתאמה על המומנט מוריד האף שהם מייצרים.

- יחס החיבור בין ה- SWASHPLATE ל- FLYBAR ללהבים הראשיות (דרך המיקסר הרלוונטי): כמו שצוין בתחילת המאמר שליטת CYCLIC (גלגול/עלרוד) מצלחת ההיגוי ישירות ללהב (ללא התערבות דיגיטאלית) הינה בגדר קשה מאוד עד בלתי אפשרית, וע"כ קיימים מס' סוגים של מיקסרים שאדון עליהם בהמשך, ותפקידם הוא להעביר את התנועה מצלחת ההיגוי ל- FLYBAR ובסופו של דבר – ללהבים הראשיות, כל זאת ע"מ לייצר תנועות CYCLIC בקצבים הגיוניים ובאופן שהמסוק יהיה נשלט. יישום המיקסר ויחס ההעברת התנועה מה- FLYBAR ללהבים הראשיות יקבע במקרה זה כמה זווית CYCLIC הלהבים הראשיות יתקפו כתוצאה מהזווית השלילית של ה- FLYBAR בטיסה קדימה.

- קשיחות ה- DAMPNERS: כמו שצוין, קובעים כמה ישנה גוף המסוק (ובאיזו מהירות) את זווית הטיסה שלו כתוצאה משינוי זווית ההתקפה של הלהבים הראשיות. שינוי זה של זווית הגוף ביחס לכיוון הטיסה משפיע על גודל התיקון של צלחת ההיגוי (SWASHPLATE) לתנועה, שהטייתה משפיעה על זווית ההתקפה של ה- FLYBAR ובסופו של דבר גם על הלהבים.

לאחר שדנו על מטרות ה- FLYBAR, ולמה בעצם הוא משמש אותנו – אסביר את שיטות היישום המקובלות עם הרכיב.
עם השנים, התפתחו 3 שיטות עיקריות ליישום ה- FLYBAR, ניתן למצוא את שלושת השיטות גם במסוקי RC וגם בכלים מאויישים בגודל מלא – מאותן הסיבות שצויינו קודם לכן:

- Bell Control System: שיטה זו בשימוש בעיקר במסוקי ה- BELL הישנים, ובצורתה זו מכונה בד"כ: "BALANCE BAR". בצורתה הבסיסית ביותר מורכבת ממוט שבקצהו משקולות (במקום PADDLES) - המוט מאונך ללהבים ומחובר אליהם ול- SWASHPLATE באמצעות מיקסר מכאני. כאשר כוח מסויים פועל ע"מ להפר את יציבות המסוק ולהזיז את ציר סיבוב הלהבים (לדוג': משב רוח או פקודה ע"י הטייס), ה- FLYBAR ישנה את זווית ה- CYCLIC של הלהבים ע"מ להתנגד לכוח המדובר. במידה והכוח מתמשך (לדוג': פקודה ע"י הטייס) והלהבים הראשיות מוטות בהתאם, ה- FLYBAR, לאחר מס' שניות (עקב מע' שיכוך), יגיב ויעקוב אחר הציר הראשי, פעולה זו כמובן תשפיע על הלהבים הראשיות. המע' בצורה זו אמנם תורמת רבות ליציבות המסוק, אך מגבילה את השליטה בצירי ה CYCLIC ובהתאם את יכולות התמרון שלו. פרט למסוקי ה- BELL, ניתן למצוא את שיטת ייצוב זו במסוקים קואקסאליים (דוגמאת LAMA), ומכאן ניתן להבין כיצד נוצרת יציבותם הגבוהה מחד ויכולת התימרון המוגבלת מאידך.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8872&stc=1&d=1240635007

- Hiller Control System: שיטה זו ניתן למצוא במסוקי RC, אך מקורה הוא במסוקי ה- Hiller12E של חברת Hiller. בשיטה זו בשונה משיטת ה- BELL המשקולות הוחלפו במשטחי עילוי (PADDLES) בקצה ה- FLYBAR. בפיקוד CYCLIC, ה- SWASHPLATE מוטה ומעבירה פיקוד ל- PADDLES שמשנה את זווית ההתקפה שלהם. שינוי הזווית הנ"ל גורם להטיית ה- FLYBAR שמחובר לאוחזי הלהבים (GRIPS) של הלהבים הראשיות, וע"כ גם זווית ההתקפה משתנה בלהבים הראשיות ונוצרת פקודת CYCLIC. ממציא שיטה זו "Stanley Hiller" נהג לכנות אותה (ואת ה- FLYBAR) עקב צורת היישום שלה בשם: "ROTOR SERVO". ניתן לתאר את שיטה זו ע"י אנלוגיה של "היגוי כוח" ללהבים, מאחר וצלחת ההיגוי אינה משנה באופן ישיר את זווית ה- CYCLIC של הלהבים. התנועה עוברת מה- SWASHPLATE ל- PADDLES ומשם דרך מוטות סחב-דחף ומנופים (וה- FLYBAR עצמו) ללהבים. שיטת ייצוב זו מיושמת במסוקי ה RC בעיקר במסוקי (FPH (Fixed Pitch Helicopter.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8873&stc=1&d=1240635208

שיטת ה- Hiller הבסיסית נתנה פיתרון טוב בכל מה שנוגע למשטר ה- CYCLIC המוגבל ששיטת ה- Bell סבלה ממנו, וכפועל יוצא אפשרה יכולת תמרון יותר טובה. אך מאידך ה- Hiller סבלה מעיכוב יחסית גדול בין זמן הפקודה שנתן המטיס לתגובת ה- CYCLIC בפועל, זאת מאחר והפקודת CYCLIC שנשלחה הגיעה ל- PADDLES/FLYBAR ורק לאחר זמן תגובה מסויים ללהבים. לצורך פתרון הבעיה הומצאה שיטה שהיא בת כלאיים של שתי השיטות הקודמות שהוזכרו קודם לכן:

- Hybrid / Bell - Hiller Control System: גם בשיטה זו השליטה על ה- CYCLIC מגיעה ל- FLYBAR (שמכיל PADDLES ולא משקולות), אך בניגוד ל- Hiller הבסיסית, בשיטה זו הפיקוד עובר דרך מיקסר וחלק מפיקוד ה- CYCLIC עובר ישירות ללהבים – שנשלטות באופן עקיף גם ע"י תנועת ה- FLYBAR. נק' החיבור במיקסר (יחס החיבור בין ה- FLYBAR ל- SWASHPLATE) קובע כמה פיקוד CYCLIC יגיע ללהבים ישירות מצלחת ההיגוי וכמה מה- FLYBAR. אם כן, שיטה זו מאפשרת שליטה כמעט מיידית בין פיקוד ה- CYCLIC שנשלח לתגובה בפועל. ה- FLYBAR עדיין משמש כמייצב אקטיבי, וכל נטייה של המסוק להגיב לשינוי בצורה חריפה מידי או מהירה מידי מרוסנת ע"י ה- FLYBAR, שמחובר ללהבים ועדיין עובד עפ"י אותם העקרונות שתוארו קודם לכן. היופי בשיטה זו היא הורסטיליות ויכולת ההתאמה האישית שהיא מאפשרת למטיס ע"י שינוי היחס שהוזכר קודם לכן, ובכך שינוי כמה יושפעו הלהבים ישירות מפיקוד ה- SWASHPLATE (נטייה לחוסר יציבות – יכולת תימרון גבוהה וזריזות) וכמה מה- FLYBAR (נטייה ליציבות – יכולת תימרון מוגבלת ופחות זריזות). את שיטת ה- “Bell-Hiller” ניתן למצוא כיום בכל מסוק RC מודרני בעל פסיעה משתנה בלהבים הראשיות (COLLECTIVE PITCH HELICOPTER).

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8874&stc=1&d=1240635382

lior_bar_ami
25-04-2009, 07:06:30
עתה, כשהבנו אילו סוגי FLYBAR ישנם במסוקים, ועמדנו על יתרונותיה וחסרונותיה של כל שיטה, אסביר כיצד אנו יכולים להשתמש ב- FLYBAR ע"מ להגיע ל- SETUP המיטבי עבור כל אחד מאיתנו.
ברור לכולנו שהמסוק המושלם יהיה כזה שמחד יגיב כהרף עין לכל שינוי שנבקש ממנו, ידע לגלגל ולעלרד בקצבים מהירים מאוד (במסגרת המגבלות שלנו כמטיסים), אך מאידך יעצור בו ברגע בו נפסיק את פיקוד ה- CYCLIC, ויהיה בעל יציבות גבוהה. ברור לכולנו שמסוק כזה כנראה לא יהיה, אך עם מס' כיוונים מסויימים והתאמות במכלול הראש בכלל וה- FLYBAR בפרט, נוכל להביא את המסוק למצב שההתנהגות שלו באוויר תהיה כזו שתתאים לסגנון הטיסה שלנו, ולדרישות שלנו מהכלי.
מזכיר תכונות של מסוק יציב אווירודינמית (באופן יחסי): ריחוף יציב – ללא נטייה להסחף או לשנות זוויות CYCLIC ללא פקודת מטיס, בטיסת FFF – ללא נטייה לעלרד באופן שמרים את אף המסוק.
כמובן שמסוק פחות יציב "יסבול" מהדברים שצויינו מעלה, אך יהנה מיכולות תמרון גבוהות ויכולת טיסה אווירובטית (3D) בקצבים מאוד זריזים.
להלן אופציות השינויים שניתן לבצע, יתכנו עוד שינויים כאלו ואחרים אך אלו הם העיקריים:
1) משקל ה- PADDLES: כנראה השינוי הנפוץ והמוכר ביותר, PADDLES קלים יותר יתנו מסוק זריז יותר, שמגיב בקלות לשינויי CYCLIC, אך יהיה פחות יציב בריחוף.
2) משקל ה- FLYBAR: עוד פרמטר מוכר, משקולות על ה- FLYBAR יתנו את אותו האפקט של PADDLES כבדים יותר – כמובן שמיקום המשקולת משפיע, וככל שהמשקולת תהיה מרוחקת מהראש כך המסוק יהיה יציב יותר (ופחות זריז בהתאם).
3) שטח ה- PADDLES: הגדלת שטח ה- PADDLES (ללא שינוי במשקל), תייצר משטח עילוי גדול יותר ויותר רגיש לשינויים בזווית ההתקפה שלו. ז"א מסוק פחות יציב אך זריז יותר.
4) מנת מימדים (AR) של ה- PADDLES: הגדלת מנת המימדים של ה- PADDLES (היחס בין המוטה למיתר), תגרום למשטח העילוי להיות יעיל יותר (גרר מושרה קטן יותר) ולכן גם להגיב לשינויי CYCLIC בצורה מהירה יותר – מסוק זריז יותר.
5) אורך ה- FLYBAR: הארכת ה- FLYBAR תגרום להרחקת ה- PADDLE ובעצם להגדלת המומנט שלהם על הראש (אפקט מנוף), כמו כן מהירות זרימת האוויר עליהם תעלה ואיתה גם האפקט האווירודינאמי שהם מייצרים. לכן הארכת ה- FLYBAR תגרום למסוק להיות יציב יותר (לאו דווקא על חשבון הזריזות שלו במקרה זה).
6) מיקום חיבור זרוע המיקסר על ה- SEESAW: חיבור של זרוע המיקסר על ה- SEESAW (ראה תמונה מטה) רחוק מה – HUB (ראש המסוק), תגדיל את השפעת ה CYCLIC של ה- FLYBAR לעומת ה- SWASHPLATE, ותגרום למסוק להיות יציב יותר.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8875&stc=1&d=1240635563

7) יחס החיבור בין ה- SWASHPLATE ל- FLYBAR במיקסר ה- Bell-Hiller: כמו שכבר צויין קודם לכן, מיקום החיבור של צלחת ההיגוי ושל ה- FLYBAR קובע כמה כל אחד מהרכיבים ישפיע בצורה ישירה (או עקיפה) על הלהבים הראשיות ועל היציבות/חוסר היציבות של המסוק.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8876&stc=1&d=1240635701
** בקירוב של שני הלינקים (ראה שירטוט מעלה) אנחנו מקבלים יותר תגובת CYCLIC ללא פגיעה ביציבות (מאחר ומקרבים גם את לינק ה- FLYBAR), אך יש לשים לב לא להגיע למצב של יותר מידי תנועה ולהזדקרות ה- PADLLE, במצב זה הוא ייצר יותר גרר מעילוי ואף יפגע ביכולת ההטסה של המסוק. **

8) סל"ד הראש: מהירות ראש גבוהה יותר תגרום למסוק להגיב בזריזות לפקודות CYCLIC עקב זרימת אוויר גבוהה יותר על משטחי העילוי (PADDLES ולהבים), אך גם תייצר יציבות גבוהה יותר עקב אפקט ג'יירוסקופי מוגבר של ה- FLYBAR והלהבים הראשיות.
** יש להיזהר מסל"ד יתר שכן הראש עלול להנזק ולקרוס תחת העומס! **
9) משקל הלהבים / נק' מרכז הכובד בלהב: להב יותר כבדה או עם פיזור מסה בעיקר בחלק הרחוק מראש המסוק (קרוב לקצה הלהב), יגדיל את המומנט שהלהבים מייצרות ובהתאם גם את יציבות המסוק, אך יפגע בזריזות שלו.
10) טווח התנועה של ה- PADDLE: כמובן שטווח תנועה גדול יתן לנו תגובות CYCLIC יותר חזקות ויותר מהירות, יש לציין שהגדלת הטווח ל- PADDLE נתון – לא תפגע ביציבות המסוק.


אם כן, למדנו כי חשיבותו של ה- FLYBAR, בתצורותיו השונות, חשובה אם לא הכרחית ע"מ להטיס את המסוק בצורה נשלטת. ה- FLYBAR מספק לנו יציבות גבוהה יותר ומאפשר לנו להשתמש בסרוואים עם טורק נמוך בהרבה ממה שהיינו זקוקים בשליטה ישירות ל- GRIPS (דוגמאת FLYBARLESS), עקב שימוש במנופים ובאפקט אווירודדינאמי ע"מ לשלוט על הלהבים הראשיות.
אך כמו כל דבר בחיים, גם כאן – "אליה וקוץ בה", ה- FLYBAR אמנם מספק יציבות גבוהה יותר אך גם בשיטת ה- Bell-Hiller המתקדמת ישנו עיכוב (קטן) בין הפיקוד לתגובת המסוק בפועל, מאחר וחלק מהפיקוד נשלח ל- FLYBAR ומשם חוזר ללהבים.
כמו כן ה- FLYBAR מייצר גרר, משמע מנוע המסוק צריך להתאמץ יותר ולפצות על הגרר הנוסף.
כיום, במסוקים מודרניים אל-חוטיים (FLY BY WIRE), ובמסוקי RC ניתן להשתמש במחשב/בקר טיסה המשתמש במס' חיישנים (לדוג' ג'יירואים במס' צירים) על מנת לבטל את הצורך ב- FLYBAR.
מסוקים אלו מכונים בשם: "FLYBARLESS", ז"א ללא FLYBAR, והם נהנים מטיסה יציבה עקב מע' ייצוב אלקטרונית ומאידך מזמני תגובה קצרים מאוד, זריזות גבוהה, ויותר כוח עקב פחות גרר.

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8877&stc=1&d=1240635866

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=8878&stc=1&d=1240635948

lior_bar_ami
25-04-2009, 07:08:55
אני מקווה שהמאמר מובן,
לא עברתי יותר מידי עליו אחרי שהעברתי אותו לאתר, ככה שאני לא יודע אם יש קצת בילגון עם האנגלית-עברית במעבר מ WORD לכאן... מקווה שלא - אני אשתדל לעבור יותר מאוחר על זה.
בכל מקרה, להנאתכם!
ליאור

נ.ב.
שרון, כן זה אני ציירתי את המסוק, וכן בצייר של ה WINDOWS ;)
והפעם עשיתי לו אפילו סכימה (מכוערת ממש!!) :D

Oren.ED
25-04-2009, 08:28:55
למרות שאני לא מבין כלום במסוקים קראתי ואפילו הבנתי ...;)
כיף לקרוא מאמר כזה - ממש מושקע כל הכבוד !!!

liran
25-04-2009, 08:40:40
כל הכבוד על ההשקעה ליאור. בהחלט שווה נעיצה בראש הפורום הזה או בפורום תאוריה

vinay
25-04-2009, 09:07:26
כל הכבוד על ההשקעה והתוצאה!!!

רצוי לצרף את השרשור הזה ואת הדיון על הסוואש לאחד ולשים בפורום של התאוריה. בפורום הזה מאמרים כאלו הולכים לאיבוד וקשה למצא אותם מאוחר יותר.

Shay
25-04-2009, 09:31:26
תודה ליאור אני לא מטיס מסוקים אבל זה תמיד נחמד לדעת :)
יהיה נחמד אם תפרט קצת על מערכת הFLYBARLESS תודה :D

saarordan
25-04-2009, 09:40:19
כל הכבוד!!!

המרסק
25-04-2009, 10:06:25
תודה רבה

SHAHAR AB
25-04-2009, 10:16:17
כל הכבוד ליאור יש רמה ורמה גבוהה ,מקווים לעוד כמה מאמרים ישר כח.

ללו
25-04-2009, 10:19:23
ליאור איזה השקעה כל הכבוד היה מעניין לקרוא את זה ישר כח

s.mario
25-04-2009, 10:34:52
ליאור ,פשוט תענוג לקרוא!
כל הכבוד על ההשקעה.

MDreamer
25-04-2009, 12:42:34
כל הכבוד ליאור. ברשותך אני מעתיק את 2 ההודעות הראשונות גם לתאוריה. (עשינו את זה למאמר הקודם?)

lior_bar_ami
25-04-2009, 12:51:22
בבקשה חברים יקרים,
הכנה של מאמר כזה כולל איורים והסברים לוקחת המון זמן והשקעה - זה שאתם מרוצים שווה את הכול!
אשמח בעתיד לכתוב לכם עוד, כרגע אני צריך שינה 04:50 אצלי ומחר (עוד כמה שעות) נוסעים לעשות סקי...
צ'או
ליאור

lior_bar_ami
25-04-2009, 12:52:00
כל הכבוד ליאור. ברשותך אני מעתיק את 2 ההודעות הראשונות גם לתאוריה. (עשינו את זה למאמר הקודם?)

יש רשות, ולא לא עשינו את זה לקודם.

MDreamer
25-04-2009, 12:53:20
שלח לי לינק אליו

asafsee
25-04-2009, 13:27:16
כל הכבוד ליאור, תענוג של מאמר

hai
25-04-2009, 13:46:20
תותח על !!!

תענוג לקרוא בעברית, רמה גבוה של כתיבה.
השכלתי מאוד.

מר מתוק
25-04-2009, 14:31:23
ליאור,

תודה רבה רבה רבה רבה על הסבלנות, הידע וההשקעה!
אתה נותן הרבה מעצמך ומהידע שלך לא רק פה אלא גם בשטח (ואצלך בבית) ועל כך הרבה תודה והערכה! (אייקון של הצדעה)

חברשך' שחר

(נ.ב. - רקסי מוסר ד"ש חם ואת געגועיו)

ori_lavee
25-04-2009, 16:29:24
ליאור, ליאור...ליאור.
אוצר גנוז אתה, כבר לא כל כך גנוז :)

אני מארגן קבוצה לקורס תאוריה בצפון.
תתכונן !

אורי

אופיר נחום
25-04-2009, 22:25:04
שמע ליאור - מאמר מצויין, חיפשתי בנרות אי-דיוקים טכניים ולא מצאתי. ממש ברמה גבוהה - הופתעתי לטובה.

lior_bar_ami
25-04-2009, 22:33:47
שמע ליאור - מאמר מצויין, חיפשתי בנרות אי-דיוקים טכניים ולא מצאתי. ממש ברמה גבוהה - הופתעתי לטובה.

תודה על המחמאות, אבל "הופתעתי לטובה"? מה ז"א?

עמיתפורת
25-04-2009, 22:59:59
יפה מאוד ליאור

אופיר נחום
25-04-2009, 23:30:34
תודה על המחמאות, אבל "הופתעתי לטובה"? מה ז"א?
I meant no disrespect

lior_bar_ami
26-04-2009, 00:28:43
No harm, No Foul

nadavbarak
26-04-2009, 06:55:48
הי ליאור,
כל הכבוד על המאמר המושקע והחשוב הזה.
אין ספק שיש (לי ואני בטוח שגם להרבה אחרים) הרבה מה ללמוד ממנו.

דמבו
26-04-2009, 09:29:32
כל הכבוד ליאור
תענוג לקבל מידע איכותי שכזה
תודה רבה על ההשקעה.

ניסן וצחי
26-04-2009, 17:33:19
ליאור סחתיין על ההשקעה!!!! כל הכבוד!!
צחי

TooLy
26-04-2009, 18:06:33
בינינו...מי צריך את זה ??
אנחנו כבר בלי פלייבר..:)
סתם......:D
מאמר מיקצועי ומושקע לעילא ...
כל הכבוד ליאור.
המשך ככה.תרומתך לקהילה ראוייה לציון.
בברכה
עוזי

lior_bar_ami
26-04-2009, 23:06:29
תודה לכל החברים על הפירגון,
שמח שהמאמר משמש אתכם!
ליאור

דורונצ'יק
26-04-2009, 23:32:48
ליאור מאמר ממש ממצא ומקיף.
הרבה ידע זורם מהראש לאצבעות ומשם למקלדת והמסך.
וככה אתה משתף אותנו בידע הרב שלך!
המשך כך.

פשוט נהנתי לקרוא את המאמר, להשכיל ולהפנים.

דורון ריבניק.

sagi
27-04-2009, 11:40:16
יפה מאוד עבודה מושקעת

אבי סירוטה
27-04-2009, 11:47:46
כל הכבוד ליאור! מאמר מושקע, כתוב ברור והאיורים\תמונות עושות את הכל להרבה יותר מובן.

אקי
28-04-2009, 10:59:19
שלום ליאור,
ההבנה העמוקה שלך כמו גם הרהיטות בהעברת החומר מרשימים מאד. מאד נהניתי לקרוא, תודה!

לגבי המנגנון של הבל, או שהציור מטעה או שיש סתירה בין הציור להסבר או שאני פיספסתי משהו?
גם בציור של מנגנון הבל וגם בהילר משורטט שהעברת "כח ההיגוי" היא מהצלחת לפלייבר ומשם ללהבים, ולפי ההסבר "מישור הסיבוב" של הפלייבר עם המשקולות בבל אמור להיות "עצמאי" ונפרד מזה של הלהבים הראשיות?


מצאתי כמה צילומי תקריב יפים להמחשה:
http://cs.finescale.com/forums/785871/ShowPost.aspx


מעניין אגב, אם כל המנגנונים האלה רשומים כפטנטים שיצרני מסוקי ה-RC השונים נדרשים לשלם עליהם לחברות בל, הילר וכו' או למי שקנה אותם..

אקי
28-04-2009, 11:09:42
לפי הצילומים אני מבין ש"כח ההיגוי" מועבר ללהבים הראשיות דרך נקודת תמיכה בבסיס הפלייבר, מה שאני מניח שמשפיע קצת על הטייה מסויימת של הפלייבר (סוג של היברידי מוקדם?!).

שאול דוד
28-04-2009, 11:31:36
כול הכבוד על ההשקעה

מעולה אין מילים!!!!!!

משעמם לך שם ***ח

נו תחזור אמרתה10??????????

lior_bar_ami
28-04-2009, 13:42:17
שלום ליאור,
ההבנה העמוקה שלך כמו גם הרהיטות בהעברת החומר מרשימים מאד. מאד נהניתי לקרוא, תודה!

לגבי המנגנון של הבל, או שהציור מטעה או שיש סתירה בין הציור להסבר או שאני פיספסתי משהו?
גם בציור של מנגנון הבל וגם בהילר משורטט שהעברת "כח ההיגוי" היא מהצלחת לפלייבר ומשם ללהבים, ולפי ההסבר "מישור הסיבוב" של הפלייבר עם המשקולות בבל אמור להיות "עצמאי" ונפרד מזה של הלהבים הראשיות?


מצאתי כמה צילומי תקריב יפים להמחשה:
http://cs.finescale.com/forums/785871/ShowPost.aspx


מעניין אגב, אם כל המנגנונים האלה רשומים כפטנטים שיצרני מסוקי ה-RC השונים נדרשים לשלם עליהם לחברות בל, הילר וכו' או למי שקנה אותם..


לפי הצילומים אני מבין ש"כח ההיגוי" מועבר ללהבים הראשיות דרך נקודת תמיכה בבסיס הפלייבר, מה שאני מניח שמשפיע קצת על הטייה מסויימת של הפלייבר (סוג של היברידי מוקדם?!).

אהלן אקי,
ראשית תודה על המחמאות!
לגבי שאלתך, אני לא מוצא סתירה בין השירטוט להסבר המילולי, אכן שתי המערכות מסתמכות על העברת הכוח מצלחת ההיגוי ללהבים דרך מנגנון הפלייבר.
ההבדלים העיקריים הם שימוש במשקולות בשיטת ה BELL ולא במשטחי עילוי פעילים (PADDLES) - הבדל שמשנה מאוד את יציבות המסוק לשינויים כמו גם את זמני התגובה שלו.
עוד הבדל חשוב לעמוד עליו הוא מע' השיכוך (DAMPNER) שבשימוש במע' ה BELL, ניתן לראות בבירור את הדבר בשירטוט - מע' זו גורמת למסוק להיות יציב מאוד בכל מה שנוגע לשינויי CYCLIC לא יזומים אך מיצרת עיכוב בתגובות המסוק ומגבילה את הטייס בכל מה שנוגע למשטר ה CYCLIC.
ניתן לראות את הדבר בצורה יפה בתמונה הזו:
http://img.photobucket.com/albums/v221/grandadjohn/pima/100_0061.jpg

ה- BELL, כמו ה- HILLER הן מע' היברידיות מוקדמות ;)
הסיבה שהמע' ההיברידית נקראת גם BELL-HILLER היא מאחרת שהי מבוססת שתי המע' הקודמות לה.
מקווה שהנושא ברור יותר כעת,
ליאור

lior_bar_ami
28-04-2009, 13:43:50
כול הכבוד על ההשקעה

מעולה אין מילים!!!!!!

משעמם לך שם ***ח

נו תחזור אמרתה10??????????

תודה אחינו!
אני בארץ אוטוטו!
תחמם את המים - אני בא לקפה.... :cool:
אגב אמרתי לאמיר שאנחנו צריכים ללכת לצהריים שלושתינו,
אז תפנה לך בלו"ז....

sagi
13-05-2009, 00:47:54
ממתין למאמר הבא :)

lior_bar_ami
13-05-2009, 03:59:54
בקרוב חבר יקר...
אני גם עובד קצת לפרנסתי בין המאמרים ;)
אבל אני גם זוכר אתכם! והפורום הוא מבחינתי כלי ראשון לעזור לאנשים בתחביב, ולתת מהידע שיש לי - למרות שקיימים אלו שמנסים להציג אחרת.
אוטוטו ואני אפרסם עוד כתבה בסטנדרט זהה, אחרי יריית פתיחה כזו - לא הייתי רוצה להוריד את הרף...

אופטימי10
16-04-2010, 14:29:00
אני מקווה שהמאמר מובן,
לא עברתי יותר מידי עליו אחרי שהעברתי אותו לאתר, ככה שאני לא יודע אם יש קצת בילגון עם האנגלית-עברית במעבר מ WORD לכאן... מקווה שלא - אני אשתדל לעבור יותר מאוחר על זה.
בכל מקרה, להנאתכם!
ליאור

נ.ב.
שרון, כן זה אני ציירתי את המסוק, וכן בצייר של ה WINDOWS ;)
והפעם עשיתי לו אפילו סכימה (מכוערת ממש!!) :D

תודה ! ליאור על מאמר מושקע ..
ישר כוח ..