PDA

צפייה בגרסה מלאה : הדרך הנכונה לטעון סוללות ליפו



Rev rc
26-10-2016, 21:50:29
רציתי לוודא שאני טוען בצורה נכונה את הסוללות ליפו שלי.
קראתי את המאמרים על טעינת הסוללות אבל עדיין רציתי להיות שאני טוען אותם נכון כדי לא לקצר את חיי הסוללות או גרוע לגרום להתקלחות
שלהם.


אז ככה יש ברשותי שני סוללות ליפו כל אחת מהן בקיבולת של 7200MAH בעלת 3 תאים (3S).
המטען שיש לי זה Turnigy Reaktor 300W 20A 6S Balance
אני טוען ומאחסן את הסוללות בתוך כספת קטנה שיצרתי כמה חורים למקרה שהתקלחו שהעשן יוכל להתפזר בלי שייווצר לחץ בכספת
ויש לי גם מטף קטן של ק''ג אבקה יבשה למקרה הצורך.
אני טוען את הסוללות תמיד במצב באלאנס.
אני טוען כל סוללה רק ב1C ב7.2A (מכוון במטען שהמצב יטען כל תא ב4.2)- פה יש אופציה לכוון Cut off Termination אבל ממה שקראתי 4.2 זה הפרמטר המומלץ, אז לא שיניתי.


אני מסיע עד שהרכב מפסיק לזוז לחלוטין כך אני יודע שהסוללה פרוקה לחלוטין, לפעמים הרכב נוסע כבר לאט אני יודע שלסוללה כבר אין הרבה כח, אבל אני מסיע עד שהיא כבר גמורה
למרות שאני לא יודע אם זה מומלץ.

עכשיו קראתי שיש כאלה ששמים את הסוללה בסטורג' רק שכשהם לא מסיעים כמה ימים או כמה שבועות, מנגד קראתי אחרים שאומרים
שכל פעם שחוזרים ממסלול או באשינג צריך לשים את הסוללות במצב סטורג' כדי לשמור על היציבות של הסוללה, בינתיים שם תמיד על סטורג' כי
אני לא יודע מה הדבר הנכון לעשות. חיפשתי קצת בפורומים בחו''ל יש טענות לכאן או לכאן אני מעדיף לדעת מה הדרך המומלצת.

כשאני חוזר הביתה אחרי הבאשינג אני שם במצב STORAGE שכנראה מכוון במטען ל 3.85v כי לא מצאתי אופציות לשנות את המצב הזה.
עכשיו יש למטען אופציה לפרוק את הסוללה בסטורג' מ0.5-20A. הבנתי שפה זה פחות קריטי מאשר במצב טעינה ואפשר לשים אפילו על 3A, השאלה שלי למה נותנים אופציה
על 20A אם המטען מסוגל לפרוק את הסוללות ב20A על כמה כדאי לשים? שהרי אם אני פורק יותר מהר אני חוסך זמן במקום לחכות לפריקה ארוכה.

עכשיו ראיתי שיש גם מצב DISCHAGRGE שזה גם פריקה שזה טיפה בלבל אותי אבל הבנתי שלא צריך להשתמש בזה אלא רק במצב סטורג'
ומשתמשים באופציה הזאת רק שהסוללה כבר לא שמישה ופורקים אותה לפני זריקתה לאשפה.

אני לא טוען את שתי הסוללות בטעינה טורית במצב פראלאל או לסירוגין בסדרה כי קראתי שזה עלול לגרום לסוללות להתלקח וזה לא
הכי בריא לסוללות, ליתר ביטחון אני טוען כל סוללה בנפרד למרות שאפשר לקצר את הזמן בחצי. הבנתי פראלאל יותר בטוח ומומלץ אך קראתי
ששני השיטות לא ממש בריאות לסוללות אלא אם כן זה מטען שיש לו אופציה לטעון שני סוללות במקביל בניגוד למטען רגיל שצריך לוח חיצוני.


אשמח לקבל הבהרות או תיקונים.

bendisar
26-10-2016, 23:13:33
לגבי זרמי ומתחי טעינה- הכל בסדר, אכן כדאי לטעון ב-1C, ולהשאיר את המתח הסופי של כל תא ב-4.2V

לגבי הפריקה, כדי שהסוללות יחזיקו הרבה מחזורים ולא יהרסו מוקדם מידי, מותר לפרוק אותם רק עד 80% מהקיבולת שלהן, או יותר חשוב-לא לרדת מתחת למתח של 3.7V לתא. תברר מהוא מתח ה-CUTOFF בבקר של הרכב שלך
והכי חשוב- תבדוק מהו מתח הסוללות אחרי שאתה מסיים נסיעה, הרגע שאתה מסיים (ולא אחרי). תבדוק שהמתח לא ירד מתחת ל-3.7V לתא.
המטען מראה לך גם כמה Mah הוא הכניס לתוך הסוללה הסיום הטעינה אם המספר עובר את ה-80% מקיבולת הסוללה אז זהו גם סימן לכך שאתה פורק את הסוללה יותר מידי.

לגבי מצב סטורג' מה שהכי חשוב הוא לא לתת לסוללה טעונה לשבת לפרק זמן ארוך כשהיא טעונה, זה הורס את הסוללות.
אם סיימת להסיע והסוללה פרוקה, זה לא סופר קריטי להביא אותה למצב סטורג'. מה שכן אם אתה הולך לאחסן אותה לפרקי זמן ארוכים אז בהחלט מומלץ להכניס למצב סטורג'.
המתח לסטורג' הוא אכן 3.85V לתא, אין צורך להתסק עם פרמטר זה.
המטען אומנם יכול לפרוק את הסוללה, אבל יש לו יכולת לפרוק בהספק של רק עד 20W, עבור סוללת 3 תאים זה יצא זרם של בערך 1.6A מקסימום. יותר מזה אתה מסכן את המטען מכיוון שהוא לא נועד לזה.
המצב היחיד בו ניתן לפרוק בזרמים גבוהים יותר הוא בעזרת שימוש בהתנגדות חיצונית כלשהי, ולמי שלא מבין טוב מאוד מה הוא עושה לא מומלץ להיכנס לזה.
אם אתה צריך לפרוק סוללות ואין לך זמן לחכות למטען-פשוט תשתמש במכונית כדי לפרוק אותן.

לגבי שיטות טעינה של יותר מסוללה אחת בו זמנית:
חשוב להבין, באף אחת מהשיטות המטען לא "יודע" שאתה טוען 2 סוללות, הוא חושב שאתה טוען סוללה אחת. ולכן ניתן לטעון בכל מטען בעזרת שתי השיטות כל עוד המטען יכול לטעון
את הסוללה השקולה שהוא רואה

טעינה בטור (series)- לא מומלצת פשוט כי המטען ינסה לאזן בין תאים של שתי סוללות שונות, וזה מתכון לצרות. במקרה שלך בטעינה טורית מבחינת המטען מחוברת אליו סוללה שקולה של 6 תאים בקיבולת 7.2AH

טעינה במקביל (parallel) - השיטה היותר פשוטה. חשוב שהסוללות יהיו במתחים קרובים יחסית אחת לשנייה כי הפרש גדול מידי יגרום לזרמים גדולים לעבור בין הסוללות בתחילת הטעינה.
במצב זה מבחינת המטען מחוברת אליו סוללה שקולה של 3 תאים בקיבולת כפולה, כלומר 14.4AH. במצב כזה גם חוטי הפריקה של הסוללות וגם חוטי הבאלאנס יהיו מחוברים במקביל אחד לשני ולמטען. יש צורך
לקנות או להכין חוטי טעינה מתאימים

רן ענבר
27-10-2016, 11:44:18
להבנתי, אתה בסדר גמור...
אני לא יודע איזה מאמרים קראת...
תקרא גם את זה: http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?t=74029

לגבי הסטורג'
אני מטעין בסטורג' כשאני יודע שלא אשתמש בסוללה יותר מ 10 ימים.
להבנתי, לכל סוללה יש מספר מסויים של מחזורי טעינה שבמהלכם תפוקתה החשמלית יורדת עד מוות מוחלט...
גם סטורג' נחשב במשהו למיניין מחזורי הטעינה של הסוללה ולכן אני משתמש באפשרות הזו ב"קמצנות" מסויימת.
ד"א... אם תכוון את הבקר לעצור את הרכב ב 3.3 וולט לתא, כשהבקר יעצור את הרכב והסוללה תנוח קצת תגלה שהיא במתח קרוב מאוד למתח הסטורג'

לגבי הסעה...תעצור את הרכב כשמופיע הסימן הראשון של האטה בנסיעה ע"י הבקר
מקסימום תביא את הרכב אליך אך לא יותר מזה

רן ענבר

Rev rc
17-11-2016, 16:26:15
אוקיי ובכל זאת שאני פורק למצב סטורג' יש לי אפשרות מ0.5-20A על כמה אתם ממליצים לשים? ברור לי שפריקה מהירה תסכן את הסוללה ובכל מקרה המטען מסוגל לעד20A אז על כמה אתם שמים בד''כ?

רן ענבר
17-11-2016, 17:09:43
א. פריקה מהירה לא תסכן את הסוללה...
תחשוב על זה בצורה הגיונית: כל פעם שאתה מסיע את הרכב אתה פורק את הסוללה יחסית במהירות...
ב. אם כבר, אז פריקה מהירה תסכן את המטען
אבל גם פה, המטען יודע להגן על עצמו
ג. אצלי, הפריקה היא אוטומאטית במצב סטורג'
כשאני פורק סוללות אני עושה את זה ב 20% מ 1C
בעברית פשוטה: סוללה של 5000 מיליאמפר תפרוק ב 1000 מיליאמפר
סוללה של 6000 מילאמפר תפרוק ב 1200 מילאמפר

גם פה, אני לא חושב שיש מגבלה בטיחותית לסוללה אלא בעיקר למטען.

רן ענבר