צפייה בגרסה מלאה : עזרה בבחירת מסוק
שלום,
אני חדש בתחום (מטיס לאמה) ומתלבט בין 2 מסוקים: CopterX-500 ו-Protos 500 למתחיל עד בינוני++.
בשורה הסופית על שניהם קראתי ביקורות טובות (כאן ובמקומות אחרים) והמחיר הסופי דומה, אז אני מניח שמה שמשחק זה מחירי חלפים וזמינותם, "עמידות" בריסוקים ודברים אחרים שאולי נתקלתם בהם ולא מופיעים בביקורות אלא מתגלים לעיתים אחרי זמן מה שמטיסים את הדגם (חשמל סטטי בפרוטוס?)
ניסיתי להשוות בין מחירים, אבל כנראה שאני לא יודע יותר מידי מה להשוות כי מחירי המגלשיים די דומים :) בקופטרX או Trex500 מצאתי מחירים של ראש מלא ולפרוטוס לא...
בקיצור כל הערה, תובנה ועזרה לגבי איזה מסוק לקנות תתקבל בברכה.
אלון
lior_bar_ami
21-05-2009, 15:18:59
מניסיון הטסה של שלושת הכלים (אני חושב שאני אולי המטיס היחידי, אם לא אחד הבודדים שיצא לו להטיס את שלושתם ואת כל דגמיו של הטירקס CF/GF ו ESP) אני ממליץ בפה מלא על הטירקס 500.
אמנם יצא לך יקר יותר מהשניים האחרים אך ההבדל לא בשמיים, ואיכות הטיסה של הטירקס עולה על השניים האחרים בצורה משמעותית.
ההמלצה שלי כמובן מתבססת על דגם ה ESP של הטירקס, שמגיע בקומבו עם אלקטרוניקה סבירה ביותר!
wind556
21-05-2009, 15:41:53
אתה מוזמן להתקשר אלי
תקבל הכוונה וכל עזרה שתזדקק לה
הלאמה אינה מהווה קנה מידה לבחירת המסוק הבא שלך ויש יותר משתי אפשרויות
אל תהסס להתקשר
ההמלצה הכי נכונה כמו שליאור אמר היא לקנות את הטירקס 500
יותר מזה אתה יכול גם להתייעץ עם עודד-WIND556 הוא גם בעל ידע
נרחב מאוד בתחום.
אני אישית עתיד לקנות את הטירקס 500 מכמה סיבות, אחת מהן שאין
על הטירקס הוא הוכיח את עצמו דבר שני כמו שליאור אמר הוא מגיע עם 3 סרווים
סבירים שכבר חוסכים לך כסף ומה שנשאר לך להוסיף הוא רק ג'ירו וסרוו זנב ואם אין לך
אז גם מערכת רדיו טובה והמלצה שלי אל תתפשר !!!
שיהיה לך בהצלחה !
vinay
21-05-2009, 16:49:10
מניסיון הטסה של שלושת הכלים (אני חושב שאני אולי המטיס היחידי, אם לא אחד הבודדים שיצא לו להטיס את שלושתם ואת כל דגמיו של הטירקס CF/GF ו ESP) אני ממליץ בפה מלא על הטירקס 500.
אמנם יצא לך יקר יותר מהשניים האחרים אך ההבדל לא בשמיים, ואיכות הטיסה של הטירקס עולה על השניים האחרים בצורה משמעותית.
ההמלצה שלי כמובן מתבססת על דגם ה ESP של הטירקס, שמגיע בקומבו עם אלקטרוניקה סבירה ביותר!
ליאור, איזה פרוטוס הטסת? ואני אסביר למה אני שואל.
א. יש ביקורות על הפרוטוס כמו על כל מסוק אחר אבל דוקא לגבי איכות ההטסה וביצועים לפחות בחו"ל כולם תמימי דעים שאין מה להשוות את הפרוטוס ל TREX למטיס ברמתך (כלומר מקצוען). לגבי מתחילים יש ויכוחים, וכן לגבי הרבה דברים נוספים אחרים, אבל לגבי זריזות, ביצועים, דיוק וכו' למטיס המקצוען לא ראיתי אף אחד שם שטען אחרת - הפרוטוס מוביל בגלל משקלו הקל ותכנונו. די מפליא שבארץ הדעה אחרת (אולי מזג האויר :)), אולי זה רב סרן שמועתי שמתבסס על מקרים בודדים של מסוקים של מי שלא שמו לב לפרטים בעת ההרכבה (ויש למה לשים לב).
ב. מישהו שראה את הפרוטוס שלי וגם פרוטוס של מישהו אחר אמר שיש הבדל בהרכבה מבחינת חופשים שמן הסתם יש להם השפעה משמעותית על איכות ההטסה (לא שאני יכול להרגיש את זה ברמה שלי).
לא רוצה לפתוח פה דיון של ויכוחים וממש לא מפריע לי אם יהיה שם רע למסוק, סתם מפתיע שבארץ הקודש יש כאלו הבדלים לעומת הגויים.
ובלי קשר - ESP לא מומלץ למתחילים. אם כבר אז TREX לא בגרסת ה-ESP בגלל הנעת הזנב הרגישה יותר לפגיעות זנב.
ובלי קשר לכל זה - בחירת מסוק היא לא רק לפי ביצועים אלא הרבה דברים אחרים כולל העדפות ונוחיות אישית. לדוגמה בדיון זה פרשתי את סיבותי לבחירה במסוק (לאחר התלבטויות רבות ואפילו קנייה וביטול הזמנה של TREX 500)
http://www.efly.co.il/forums/showthread.php?t=7374&highlight=PROTOS+build+log
ובגלל זה עודד יסביר ובצדק למה ההוריקאן שלו הכי נכון וFINLESS יענה שלדעתו מול הוריקאן עדיף TREX 500 (ניתן למצוא את דעתו בפורומים) והיום הוא מטיס PROTOS 500 ונהנה ממנו מאד והרבה אחרים בצדק יגידו שהכי קל להתחיל ממסוקי דלק גדולים. אז אין כנראה אמת אחת...
אלון - המלצה שלי - אל תחפש המלצות של אחרים. תעשה מחקר (ולשאול כאן זו התחלה, להקשיב לאנשים זה המשך) ותלמד את כל המועמדים שלך. בדרך תלמד הרבה על מסוקים, על בניית סטאפ, על טיפים להרכבה, וכשתקנה תדע איזה ציוד למסוק באמת כדאי ולא סתם מה נפוץ. ובכלל זה (לדעתי) חלק מהכיף בכל התחביב הזה - להבין את המורכבות שלו.
דרך אגב - בינתיים תתחיל עם סימולטור, תקרא את המאמרים של ליאור בפורום על כל התאוריה של המסוקים ותשחק עם הלאמה עד שבאמת תקנה.
wind556
21-05-2009, 17:23:29
יניב,הצדק איתך, אין מסוק אחד המתאים לכולם,יש קניה נכונה ומתאימה לאדם ספציפי
נכון שמבחינתי האישית ההוריקאן הוא מסוק מדהים , אבל זו לא הנקודה,מעטים האנשים שהמלצתי להם עליו .
נכון שהאפשרויות הם לא כל כך רבות, ובכל זאת הנאתו של המטיס הטירון יכולה להיפגם מבחירה שאינה מתאימה לו אישית,גם אם בחר במסוק "הכי טוב בעולם",ולכן חשוב לי לשוחח עם האדם לפני שאני ממליץ לו על מסוק
lior_bar_ami
21-05-2009, 17:47:38
היי יניב!
הטסתי מס' פרוטוסים במס' תצורות (4,5 ו 6 תאים), אחד מהם אפילו כוון על ידי.
אין לי עוררין על זריזות וכוח המסוק, אך לפחות מההתנסות שלי עם הפרוטוסים שהטסתי הבנתי שמדובר במעין "פול גז בניוטרל", המון המון כוח רק הדיוק של המסוק לא משתווה לרמת הדיוק של הטירקס.
אני לא אומר שהמסוק אינו מהנה, ואף נהנתי מאוד להטיס אותו, אך ההטסה שלו בעייני מסתכמת בסגנון של טארק - בעיקר ניעור המסוק, ועצירות חזקות.
ייתכן שההתנסות הלא טובה שלי טמונה במסוקים שהטסתי ומסוק אחר יטוס יותר טוב, אך משיחה שלי עם מטיסים אחרים (שמות מוכרים בתחום) שהתנסו עם הפרוטוס - כולנו היינו תמימי דעות...
אני אשמח להיווכח שאני טועה במידה והמסוק שלך טס אחרת.
הסיבה שהמלצתי את ה ESP על הדגמים הרגילים מאחר ורובנו הגדול (אם לא המוחלט) מוצאים את עצמנו קונים מוצר מסויים ומשתעבדים לשידרוגים כאלו ואחרים - בדגם ה ESP כמעט אין מה לשפר, ואם אתה מעדיף להסתכן פחות עם הציר בזנב (שמגשר על "רעשי" רצועה) - תמיד אתה יכול לעשות DOWN GRADE לרצועה.
מה גם שהמחיר היום לערכה שלמה של ESP שכולל בתוכו גם סרוואים, בקר, מנוע ולהבים מאוד אטרקטיבי והעלות לגמרי סבירה למה שאתה מקבל.
אין לי כלל ספק שהתאמה של מסוק למתחיל תלויה המון דברים - אך המלצתי גם היא אינה מבוססת רק על איכות טיסה, אלא גם על עוד המון סיבות שהניעו אותי לרכוש טירקס על פרוטוס.
בסה"כ כל השלושה מסוקים טובים כמו שרשמתי מלכתחליה, וההתאמה היא מאוד אינדיבידואלית ותלויית סגנון הטסה - כמו המון דברים בתחביב הזה.
אני אישית דבק עם המלצתי על הטירקס, ואני מזמין אותך לבוא ולהטיס את שלי ע"מ שיהיה לך גם בסיס להשוואה הוגנת.. ;)
vinay
21-05-2009, 17:51:31
ואני מזמין אותך לבוא ולהטיס את שלי ע"מ שיהיה לך גם בסיס להשוואה הוגנת.. ;)
כשאוכל להרגיש בהבדלים מצבי יהיה טוב :)
לא בטוח שתרצה לסכן את המסוק שלך בידיים שלי :D
lior_bar_ami
21-05-2009, 17:56:05
יניב,הצדק איתך, אין מסוק אחד המתאים לכולם,יש קניה נכונה ומתאימה לאדם ספציפי
נכון שמבחינתי האישית ההוריקאן הוא מסוק מדהים , אבל זו לא הנקודה,מעטים האנשים שהמלצתי להם עליו .
נכון שהאפשרויות הם לא כל כך רבות, ובכל זאת הנאתו של המטיס הטירון יכולה להיפגם מבחירה שאינה מתאימה לו אישית,גם אם בחר במסוק "הכי טוב בעולם",ולכן חשוב לי לשוחח עם האדם לפני שאני ממליץ לו על מסוק
עודד - נראה לי שהתכונת "ולכן חשוב לי לשוחח עם האדם לפני שאני ממליץ לו על COPTERX" ;)
הכול בהומור כמובן..
vinay
21-05-2009, 17:57:21
עודד - נראה לי שהתכונת "ולכן חשוב לי לשוחח עם האדם לפני שאני ממליץ לו על COPTERX" ;)
הכול בהומור כמובן..
:D
lior_bar_ami
21-05-2009, 18:01:04
כשאוכל להרגיש בהבדלים מצבי יהיה טוב :)
לא בטוח שתרצה לסכן את המסוק שלך בידיים שלי :D
אני לא מודאג :cool:
הוא לא יהיה ברמת סיכון גבוהה מהרגיל - מבטיח לך :D:D
דניאל דקל
21-05-2009, 19:20:26
איני מכיר את הפרוטוס, אבל יותר מדויק מזה יכול להיות?
אני מניח שאתם מכירים את הסרטון הזה
http://www.youtube.com/watch?v=ne9npRUVW1Y
עוד סרטונים של הפרוטוס:
<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EkanzKylcRs&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EkanzKylcRs&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>
<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EkanzKylcRs&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EkanzKylcRs&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>
<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F_Gt6c-zNdQ&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/F_Gt6c-zNdQ&hl=en&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=F_Gt6c-zNdQ&feature=related
MYHOBBY
21-05-2009, 21:07:02
בן עמי-לא היית ממליץ לבחור שלנו לחכות לסקידו החדש.אני חוטשב שגם מבחינת מחיר הוא די מעניין.
לא?
wind556
21-05-2009, 22:46:41
בן עמי-לא היית ממליץ לבחור שלנו לחכות לסקידו החדש.אני חוטשב שגם מבחינת מחיר הוא די מעניין.
לא?
לא
MYHOBBY
21-05-2009, 23:15:50
לא
מזל שאתה אוביקטיבי....
לא
סתם מתוך עניין, למה לא?
lior_bar_ami
21-05-2009, 23:56:28
מזל שאתה אוביקטיבי....
:)
תראה - התשובה לגבי האם ללכת על מסוק ניטרו ועוד בגודל 50 היא לא חד משמעית, ואני בניגוד לעודד לא קובע חד וחלק לשום כיוון (אני חושב שזה לא נכון - במיוחד אם זה לא מבוסס בניסיון שיחזק את הקביעה).
כשאנשים מתקשרים אלי ע"מ להתייעץ עם איזה מסוק להתחיל, התשובה היא תמיד אותה תשובה - גדול, אין ספק בכלל (ועודד יהיה חייב להסכים עם כל האהבה לCX) שמסוק גדול יותר טוב יותר למתחיל בכל הבחינות - מאפייני טיסה, יציבות, יכולת זיהוי יותר טובה וכפועל יוצא יכולת להטיס גבוהה יותר ולסכן את המסוק פחות ועוד כהנה וכהנה. עם זאת אסתייג ואומר שלא לכל איש מתאים מסוק גדול והמון נרתעים (פסיכולוגית) מכלי גדול ומרעיש, בנוסף לכך לא לכולם מתאים מסוק ניטרו מסיבות כאלו ואחרות, כמו שלא לכולם מתאים חשמלי...
אם פותח השירשור לא פוסל על הסף ניטרו, הרי שבאותו תקציב או לפחות קרוב מאוד, הוא יכול להרים מסוק ניטרו 600, דבר שמניסיוני יקל עליו בתהליך הלמידה לעומת מסוק קטן ותזזיתי כמו מסוק 450.
לעומת זאת, ועובדה זו צריכה להילקח בחשבון, ברגע ריסוק (ויהיו כאלו בשלב זה או אחר) עלות התיקון תהיה גבוהה יותר במקרה של מסוק 600 - וע"כ מראש פותח השירשור צריך להוסיף לתחשיב עלויות תיקון בהמשך ולהבין מה מתאים יותר לתקציב שלו.
לגבי ה SDX, כמו שכתבתי כבר, אני מאמין במסוק הזה עקב ניסיון טוב שיש לי עם מסוקי ה EVO, עקב חו"ד טובות עליו, וכמובן לאור העובדה שהוא תוכנן בצילו של ה TURBULENCE המוצלח - לגבי להמליץ עליו, אני אזהר עם זה, כי להמליץ אני יכול רק על משהו שהתנסתי עליו (כמו שהזכרתי את ה PROTOS/CX/TREX) - מה שלא יצא לי עדיין עם ה SDX.
אגב זה בר עמי ולא בן עמי ;)
wind556
22-05-2009, 00:33:19
:)
תראה - התשובה לגבי האם ללכת על מסוק ניטרו ועוד בגודל 50 היא לא חד משמעית, ואני בניגוד לעודד לא קובע חד וחלק לשום כיוון (אני חושב שזה לא נכון - במיוחד אם זה לא מבוסס בניסיון שיחזק את הקביעה).
כשאנשים מתקשרים אלי ע"מ להתייעץ עם איזה מסוק להתחיל, התשובה היא תמיד אותה תשובה - גדול, אין ספק בכלל (ועודד יהיה חייב להסכים עם כל האהבה לCX) שמסוק גדול יותר טוב יותר למתחיל בכל הבחינות - מאפייני טיסה, יציבות, יכולת זיהוי יותר טובה וכפועל יוצא יכולת להטיס גבוהה יותר ולסכן את המסוק פחות ועוד כהנה וכהנה. עם זאת אסתייג ואומר שלא לכל איש מתאים מסוק גדול והמון נרתעים (פסיכולוגית) מכלי גדול ומרעיש, בנוסף לכך לא לכולם מתאים מסוק ניטרו מסיבות כאלו ואחרות, כמו שלא לכולם מתאים חשמלי...
אם פותח השירשור לא פוסל על הסף ניטרו, הרי שבאותו תקציב או לפחות קרוב מאוד, הוא יכול להרים מסוק ניטרו 600, דבר שמניסיוני יקל עליו בתהליך הלמידה לעומת מסוק קטן ותזזיתי כמו מסוק 450.
לעומת זאת, ועובדה זו צריכה להילקח בחשבון, ברגע ריסוק (ויהיו כאלו בשלב זה או אחר) עלות התיקון תהיה גבוהה יותר במקרה של מסוק 600 - וע"כ מראש פותח השירשור צריך להוסיף לתחשיב עלויות תיקון בהמשך ולהבין מה מתאים יותר לתקציב שלו.
לגבי ה SDX, כמו שכתבתי כבר, אני מאמין במסוק הזה עקב ניסיון טוב שיש לי עם מסוקי ה EVO, עקב חו"ד טובות עליו, וכמובן לאור העובדה שהוא תוכנן בצילו של ה TURBULENCE המוצלח - לגבי להמליץ עליו, אני אזהר עם זה, כי להמליץ אני יכול רק על משהו שהתנסתי עליו (כמו שהזכרתי את ה PROTOS/CX/TREX) - מה שלא יצא לי עדיין עם ה SDX.
אגב זה בר עמי ולא בן עמי ;)
ליאור, אני מסכים עם כל מילה שאמרת בנושא מסוק גדול, כולל האפקט הפסיכולוגי.
היום ביקר אצלי חבר שהוא מטיס מתחיל ובעליו של קופטר, וביקש לראות את ההוריקאן בפעולה.
ירדנו לחניה , מה שאיפשר רק ריחוף של שתי דקות ללא שום דבר מלבד זה (השכנים התלוננו על הרעש;))
לאחר מכן הוא אמר לי שהוא הרגיש מאד מאויים מהגודל והעוצמה של המסוק הזה, ושלא נראה לו שמסוק כזה יכול להתאים לו.
והוא לא היחיד, הרבה כבר אמרו לי את זה כולל הבן שלי דניאל בן ה12 שמטיס את הקופטר בקלילות כבר יותר מחצי שנה בלי אף ריסוק (טפו טפו טפו מלח מים) ומרגיש איתו נוח מאד ומעדיף אותו על ההוריקאן למרות שהוא מסתדר בכלל לא רע עם ההוריקאן.
ולמען הסר ספק,אישית אני מעדיף את ההוריקאן על פני הקופטר אבל ברור לי שלא לכולם תהיה אותה העדפה ונוכחתי לראות שהרוב דווקא מסתדרים מצויין מכל הבחינות עם מסוקי 450 להתחלה וגם להמשך
מסוקי דלק זו קטגוריה והתייחסות אחרת לגמרי,צריך לדעת מראש למה נכנסים, זה לא רק מסוק באויר. זה דלק, טיפול, ציוד נלווה, יותר הכנות והערכות לפני ואחרי טיסה, לא בכל מקום ניתן להטיס וכו'.והיום כשיש אפשרות לקנות מסוקי חשמל בכל גודל ומחירי הסוללות לא בשמיים, ההעדפה האישית שלי תהייה חשמל ולא דלק
wind556
22-05-2009, 00:44:43
מזל שאתה אוביקטיבי....
אתה אובייקטיבי לגמרי
במקרה אתה זה שמוכר את המסוק הזה,שכחת לציין את זה כשהצעת אותו
ותראה מה אתה כתבת באתר של החנות שלך:
"מתאים מאוד לאלו שעברו את המסוקי 30 ורוצים להתחיל באווירובטיקה או 3D "
האיש עבר עד היום לאמה......, מכל האפשרויות שיש בשוק זה לא בדיוק מסוק למתחיל
ובאשר לי, אני בעליו של קופטר איקס, והאינטרס היחיד שיש לי הוא היושר המקצועי והאישי שלי,וטובתם של החברים הפונים אלי בבקשת עצה, איפה כאן חוסר האובייקטיביות?
wind556
22-05-2009, 00:49:42
סתם מתוך עניין, למה לא?
רועי, אני מקווה שקיבלת תשובה מהמשך השירשור
אופיר נחום
22-05-2009, 01:43:22
אפרופו פרוטוס - זבל של מסוק. (באיטלקית: פחטוס = פלסטיקי דרעקי)
שלי עכשיו טס יפה מאוד אבל אחרי החלפת חלקי הראש למתכת ואחרי שחרטתי לבד חלק סוף סוף נפטרתי מרוב החופשים והמסוק מדוייק.
מלבד זה יש למסוק בעיה של להבים לא סטנדרטיות ושבירות יתר - אני הייתי מראשוני חסידיו אחרי התרשמות מהפורומים בחו"ל ואחרי שראיתי אותו טס אבל אחרי שקניתי הבנתי שטעיתי. מאוד לא ממליץ עליו למתחיל.
lior_bar_ami
22-05-2009, 02:02:17
נוכחתי לראות שהרוב דווקא מסתדרים מצויין מכל הבחינות עם מסוקי 450 להתחלה וגם להמשך
מניסיון הדרכה לא דל כלל, אני חייב לומר שאתה טועה בקביעתך...
האמור הוא בעירבון מוגבל ובאופן יחסי - אין לי צל של ספק שגרף ההתקדמות של חניך שמטיס מסוק גדול (לאו דווקא ניטרו) יהיה לרוב תלול יותר מגרף התקדמות של אותו החניך עם מסוק קטן.
עם זאת לא כל אחד יכול להרשות לעצמו מסוק גדול חשמלי (כלכלית בעיקר אך לעיתים גם פסיכולוגית), ולא כולם רוצים את ההתעסקות בניטרו - מה שמשאיר אותנו עם פלח שוק לא מבוטל כלל של צרכני חשמליים קטנים. עובדה זו עדיין לא הופכת את המסוקים הקטנים לאידיאליים להדרכה "לרוב" האנשים - לדעתי ומניסיוני, ההפך הוא הנכון.
wind556
22-05-2009, 07:47:49
ליאור-מעולם לא חלקתי על כך שלאנשים מסויימים יותר קל ללמוד על מסוק גדול.מי שיתגבר על המכשול הכלכלי והפסיכולוגי, אין לי ספק שרק ירוויח מזה. אבל המכשול הכלכלי וגם הפסיכולוגי,מה לעשות,קיים אצל הרוב....
ואני לא טועה בקביעתי, כי "קביעתי" היתה שהם "מסתדרים מצויין" ולא שמסוק קטן טוב יותר מגדול.
רועי, אני מקווה שקיבלת תשובה מהמשך השירשור
כן, תודה!
vinay
22-05-2009, 19:29:10
מלבד זה יש למסוק בעיה של להבים לא סטנדרטיות ושבירות יתר - אני הייתי מראשוני חסידיו אחרי התרשמות מהפורומים בחו"ל ואחרי שראיתי אותו טס אבל אחרי שקניתי הבנתי שטעיתי. מאוד לא ממליץ עליו למתחיל.
מה לא סטנדרטי בלהבים? ניתן להשתמש בכל הלהבים של TREX 500 אלא אם אתה עדיין נמצא עם גריפים מלפני חצי שנה.
vBulletin® v4.2.5, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.