ה- FunCub של Multiplex הראשון בארץ
by
, 07-06-2010 at 22:06:53 (1238 צפיות)
פתיחה:
אז כבר עשיתי את ה"טיזינג" בשירשור אחר כדי שנוכל קצת לפנטז (כי זה מה שעושים פה, לא?) על הטיסן הזה - Multiplex FunCub.
ד"א אגב הוא הגיע יחד עם אחיו התאום אבל אשאיר לידידי לרשום את השירשור שלו על "אח שלו"...
ב"מסגרת מה שאלו אותי" טיסנאים (הפעם) לגבי "למה אתה קונה טריינר" אם אתה כבר יודע להטיס, עניתי שזה כיף אחר. אני רואה את ידידיי אייל וה"מתוק" מטיסים טריינרים ועושים Touch & Go וזה עשה לי את החשק. מה גם שה-FunCub הוא יותר מזה, בעזרת המבנה שלו, המדפים, הגלגלים הענקיים (לא האמנתי שראיתי את הגודל הפיזי) והשימושים השונים - מתכנן לקנות מצופים ולעשות באזים מעל המונוסונים והמהירות למינהן בפארק הירקון...
סטאפ:
מנוע - TGY AerodriveXp SK Series 35-30 1100Kv / 345w
בקר - Mystery 30A BEC Brushless Speed Controller (Blue Series)
סרוואים -
הגה גובה וכיוון סרוואים מטאל גיר - Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo
מאזנות ומדפים - HXT900
סוללה אנסה 3S 1450 mAh וגם 2200 mAh
פרופ אתחיל ב- 12X6
סטאפ 2:
בפאן-קאב השני שלי החלטתי ללכת על סטאפ קצת יותר חזק שהרבה אנשים ב-RCG משתמשים:
מנוע - TR 35-36C 1100kv
בקר - 40A
פרופ - 10X5
סוללה - 3000 mAh
הסטאפ הזה חזק יותר (מצליח לטפס אנכית ואפילו להחזיק מעט את הטיסן בריחוף) ואין צורך לדעתי להשתמש בפרופ יותר גדול מ- 10X5 - מספיק כוח ומהירות ובשימוש בפרופ גדול יותר תשלמו על צריכה מיותרת של זרם.
הגדלתי את הסוללה כיוון שצריכת הזרם מהמנוע גדלה מסביבות ה-20A לסביבות ה-27A בפול מצערת. סוללה זו נותנת לי כ-15 דקות טיסה נטו באופי טיסה ממוצעת (Touch & Go).
המנוע חזק יותר וגורם לויברציות חזקות לכן יש לחזק עם לוקטייט (הוא השתחרר לי פעמיים).
הבנייה:
טיסן ראשון של מולטיפלקס שאני בונה ואין ספק, איכות גרמנית!
החלקים מתאימים פרפקט אחד לשני, הוראות מדוייקות והכול מסודר - אפילו הסידור הפנימי בקופסה!
מתחילים קודם בחיבור הסרוואים של הגה הגובה והגה הכיוון מוכנסים בצידי הגוף.
אני בחרתי ב- Metal Gear האלה שהתאימו בול בעובי. עטפתי אותם ב"סלוטייפ" ושתי טיפות CA רגיל של הסיני ולמקום.
גלגל הגה הכיוון היה קצת "טריקי" כי צריך לכופף שם מוט ברזל בזוית מדוייקת על מנת שיכנס במקום הנכון להדבקה בהגה. למזלי הבת שלי עכשיו לומדת הנדסה אז עזרה לי עם חישוב הזויות.... ממש, יותר בכיוון של "עוד טיסן הבאת הבייתה... נמאס כבר..."
ההדבקה של הגוף עם הרבה דבק. העדפתי לא להשתמש בזרז איפה שלא צריך כי לפעמים הראקציה מצהיבה את האלפור, אז השתמשתי במסקינטייפ לתמיכה עד שיתייבש.
גלגלי הבלון הורכבו
הגה גובה וכיוון הודבקו וזה הכול להערב (בערך שעתיים עבודה), המשך מחר...
המוסטנג ממתין שם בצד לתורו... מקווה שתגיע הסוללה לא תעצר במכס ב-HK
בניית הכנף:
ראשית יש לחזק את הכנף במוטות ולהדביק את הפלסטיקים המחברים בין שתי הכנפיים
שלב הבא היה לחתוך את צידי המאזנות ואם משתמשים במדפים, יש לחתוך את המדפים בצדדים ולנתק אותם מהכנף.
אני כנראה עייף (יום ארוך...) וטעיתי בחיתוך....- חתכתי את אחד הצירים של המאזנות כאשר חשבתי שזה המדף - מבאס!
אני אוהב שלמות...
הדבקתי את הציר חזרה ועושה רושם תנועה בסדר גמור, אבל לא נראה מושלם...
טוב, באותה מידה יכולתי לחתוך את האצבע, אז אני מניח שצריך פרופורציה - ויטוס אותו דבר...
בכל מקרה, זה השלב שאני חולק איתכם ואתם יכוליםו צריכים להגיד... "לא נורא... לא רואים... אנחנו אוהבים אותך גם לא הכי מושלם..."
אחרי החיתוכים המדהימים (שכדאי ד"א להשתמש בסקלפל חדש) הדבקתי את ההורנים והצירים של המדפים.
תמונות של המדפים בשתי פוזיציות בשבילך איתי - אם רוצה עוד תנוחות (של המדפים כמובן), דבר אליי....
המשך בניית הכנפיים:
חיבור הסרוואים בכנף - מאזנות + מדפים.
הדבקה באותה שיטה - עוטפים את הסרוו עם סלוטייפ, דבק חם ומצמידים.
לפני ההדבקה חשוב מאוד למרכז את הסרוו (בעזרת סרוו טסטר - הזמנתי היום...) או לחבר את האלקטרוניקה. בלי מירכוז רגל הסרוו לא תהיה במקום ואח"כ צריך לפרק...
כדאי גם לפני ההדבקה לבדוק את המהלך המלא של המדפים.
בדיקת מהלך המדף (יש לשים לב שזרוע הסרוו מכוונת ב-70 מעלות ולא במרכז):
מכסה המנוע
את הקונקטור של חיבור המאריך לסרוו יש לקבור בכנף (למי שמתעצל לחתוך ולהלחים):
כדי שהכנף תהיה יפה שאתם עוברים מעל הראש (ולא בטיסה הפוכה...), קניתי באופיס דיפו סרט בד לבן וכיסיתי את החוטים ומוט החיזוק.
התקנת המנוע:
המנוע מותקן מאחורי הפיירוול לכן חשוב לבחור מנוע מתאים. בנוסף, מנועי טורניג'י לא מגיעים עם מתאם פרופ אז או שניתן לשנורר מבנצי או להזמין...
החיבור מתבצע עם 6 ברגים, 4 מהם (בפינות) הם על מנת לכוון את זוית המנוע.
טיפים:
- סרוואים להגה כיוון והגה גובה המתאימים בגודלם לפתחים הם כמו ה- MG14
- הפושרוד של הגה גובה וכיוון מתאימים בדיוק לכן כדאי למקם את הסרוואים כמה שיותר לאחור.
- יש לקנות בנוסף שני מאריכי סרוואים של 30-40 ס"מ ו-Y קונקטור (למאזנות)
- את המדפים לא חיברתי עם Y קונקטור כיוון שהם הפוכים בתנועתם. לכן חיברתי אותם לשני ערוצים ועשיתי מיקס ביניהם.
- את החוטים שמגיעים מהכנפיים יש לסמן כדי להקל על החיבור למקלט.
- האיזון אצלי חייב לדחוף את הסוללה מעל מרכז הכובד שהוא 80 מ"מ מה - LE.
- להנות כמה שיותר!
טסט פלייט:
ממריא בחצי מטר ומבצע נחיתות מעלית - לא ראיתי דבר כזה. מורידים מדפים לא צריך לנגוע בסטיקים והוא פשוט יורד במקום. תראו...
הקופסה החדשה לפאן-קאב:
![]()