View RSS Feed

guyst

מילון מונחים בסיסי למתחיל בתחביב

דרג את הבלוג הזה


חשבתי להתחיל פה פרויקט שיבנה לאט לאט ויעזור למתחילים בתחביב. נראה לי שזה היה רעיון של דרימר מלפני כשנתיים...

אם אתה מתחיל בתחביב ולא מצאת פירוש למושג מסויים שקראת או שמעת, תפרסם את המונח פה במדריך ואני אנסה למצוא את התשובה ואוסיף אותו למילון פה. כמובן שכלל הפורום מוזמן לתת את התשובה ואני אעדכן אותה עם זכויות יוצרים

נתחיל?

אלקטרוניקה:
סרוו
– מנוע אשר מקבל אות מהמקלט ובהתאם מזיז את הגאי הטסין או כל מה שמחובר בקצהו של המוט.
מקלט – מקבל את האות מהמשדר.
משדר (שלט) – משדר אותות דרך האויר בהתאה לתזוזת הסטיקים בשלט או המפסקים
סוללת ליפו (Lipo - lithium polymer ) – סוללות קטנות וקלות משקל להנעת המנוע. זהירות! סוללות אלו מאוד מסוכנות. אם טוענים אותן לא נכון, או בהתרסקות או נועצים בהם מכשיר חד, הן מתפוצצות, עולות באש ומפיצות גז רעיל.
בקר (esc-(electronic speed controller) – מקבל אות מהמקלט ושולט במצערת – מהירות המנוע.
בק bec-(battery eliminator cuircut) – רכיב אשר מפחית את זרם סוללת הליפו על מנת להתאים להפעלת הסרוואים. בדר"כ הBEC הוא חלק מהבקר (ESC) אבל אם אים לבקר BEC פנימי, יש להוסיף לו BEC חיצוני.
מנוע בראשד (brushed motor) – למנוע זה יש מגנטים על הכיסוי בחלק הפנימי וציר העובר בחלק הפנימי שעליו מלופפים מספר סלילים. כאשר מעבירים זרם חשמלי ברוטור (הציר) הוא הופך למגנט ועקב הניגודיות עם המגנטים בכיסוי נוצר הסיבוב. המברשות או בעצם הפחמים, הם אילו שמעבירים את החשמל לסלילים, זהו אזור בעיתי מכיוון שנוצר בו פיח בגלל הזרם הגבוהה ובמשך הזמן הפחמים מתבלים ויש להחליפם.
מנוע בראשלס (brushless motor) – בנוי הפוך ממנוע עם מברשות כלומר: הסטטור (החלק הפנימי של כיסוי המנוע) - בנוי מסלילים והרוטור - ציר העובר בתוך הסטטור ועליו מגנט. במנוע זה את תפקיד המברשות תופס מעגל אלקטרוני האחראי על מתן המתח לסלילים שמניעים את המנוע בדרך דומה למנוע עם מברשות .
מנוע חסר מברשות שמתחלק לשני סוגים:
מנוע אוטראנר (outrunner) – אלה מנועי בראשלס שהחלק החיצוני (הגליל שעוטף את המנוע) מסתובב כאשר גליל הסלילים נשאר קבוע.
מנוע אינראנר (inrunner) – אלה מנועי בראשלס שדומים למנועי מניפה אבל בתוכם המרכז הוא מגנט והחלק המקיף אותו הם סלילים.

משטחי היגוי:
מאזנות (Ailerons)
– משטחי היגוי בשני צידי הכנף המאפשרות היגוי הטיסן על ציר הגילגול. התנהגות ההגאים לפעמים מבלבלת למתחילים כי בהטיית הסטיק ימינה, לדוגמה, משטח ההיגוי הימני יעלה בזמן שהשמאלי ירד. כדי לבדוק שההגאים זזים בכיוון הנכון דמיינו זרימת אויר על הכנף אשר פוגשת את משטח ההיגוי העולה ודוחפת אותו מטה (מורידה את כנף).
פלאפרונס (Flaperons) – תנועה של שני הסרוואים במאזנות (אם יש רק סרוו אחד למאזנות לא ניתן להשתמש בתכונה זו וגם לא כל השלטים תומכים בזה) לאותו כיוון על מנת ליצור אפקט של מדפים (להאיט מהירות נחיתה לדוגמה).
הגה גובה (Elevator) – משטח ההיגוי השולט על ציר העילרוד ונועד לטפס או להנמיך בגובה (אף מעלה או מטה). משטח זה בדר"כ ממוקם בזנב.
הגה כיוון (Rudder) – משטח היגוי השולט על ציר הסיבסוב (מסבסב את האף ימינה או שמאלה). בטיסן ללא מאזנות בעזרת דיהדרל (זוית בכנפיים) ניתן להשתמש בהיגוי זה לגילגול הטיסן.
מדפים (Flaps) – משטחי היגוי על הכנף (נוספים למאזנות) שנועדו להקטין את מהירות הטיסן, להגדיל את העילוי ולהוריד את מהירות ההזדקרות – בדר"כ נועד להאט מהירות בנחיתה לטיסנים מהירים.

צורות "אריזה" של טיסנים:
RTF-ready to fly – טיסן הכולל הכול – הטיסן עצמו, אלקטרוניקה, סוללה ושלט (כולל מקלט)
RR-reciever ready – טיסן הכולל הכול למעט שלט.
ARF-almost ready to fly – טיסן + אלקטרוניקה (ללא שלט וסוללה).
KIT-collection of pieces – טיסן ללא אלקטרוניקה.

משקל לטיסה (auw-All up weight) – משקל כולל אלקטרוניקה וסוללה.
קטגוריות
ללא קטגוריה

תגובות