-
10 קבצים מצורפים
קצת על תבניות 2
המשך
לאחר שהתבנית לחופה מוכנה, מגיע הזמן לעשות את התבנית של הפוד כולו.
1. דבר ראשון מוצאים משהו שישמש כקיר הפרדה. אני מצאתי לוח פורמייקה לבן.
2. חותכים בפנים קונטור עבור הפלאג (לא חייב להיות מדויק) וממקמים את הפלאג בפנים כך שהגבול של הפורמייקה יהיה על מישור האמצעים של הפלאג ודואגים לכך שהפלאג לא יזוז. אני מיקמתי אותו על כמה גושי פלסטלינה.
3. זוכרים את הקונטור הלא מדויק? עכשיו מטפלים בזה. דבר ראשון דואגים שהפלאג מרוח על כל ההיקף בווקס הפרדה. כעת מערבבים אפוקסי 30 דק' עם טלק וממלאים את כל ההיקף. הטלק נותן לאפוקסי נפח, לא חייבים כאן חוזק.
4. לאחר שהכל מתייבש, מוציאים את הפלאג ומשייפים את האפוקסי כך שיהיה באותו מישור עם קיר ההפרדה - קיבלנו התאמה מושלמת לפלאג.
5. שלב הבא מוסיפים "קידודים" לתבנית. אלה בליטות/שקעים שתפקידם למקם את שני החלקים העתידיים של התבנית בדיוק אחד מעל השני. אני עשיתי נקניקיות של פלסטלינה עם ציפוי צלוטייפ מעל.
6. השלב הבא הוא מוכר אבל בהיקף גדול יותר. מורחים ווקס (כמה שכבות), מורחים ג'לקוט ומלווחים מעל בדי זכוכית. כאן כמובן השתמשתי בהרבה יותר.
7. אני מתכוון להשתמש בתבניות עם ניפוח מבפנים, לכן החלקים צריכים להיות קשיחים מספיק שלא יתעוותו בלחץ. נשאר לי מלט מהבניה הקודמת (זוכרים את התבניות הפשוטות?) ולכן השתמשתי בו לעשיית מבנה לחצי התבנית הזאת. היציקה באה לאחר שהאפוקסי מתייבש.
דני
-
7 קבצים מצורפים
קצת על תבניות 3
הלאה
לאחר שהכל מתייבש אפשר להפוך ולהוריד את קיר ההפרדה. מכיוון שהכל מרוח בווקס הפרדה, ההסרה היא פשוטה מאוד.
אני חייב להודות שאת השלב הבא לקח לי זמן להבין. הסתכלתי בעשרות שרשורים ומדריכים בנושא התבניות ובכולם השלב הזה של הצד השני לא מוסבר מי יודע מה.
אז התהליך הוא כזה:
1. לאחר הסרת קיר ההפרדה מורחים ווקס על הכל, שימו לב שיש שקעים עכשיו (במקום הבליטות ששמנו בהתחלה) בתור הקידודים.
2. חוזרים על התהליך של ג'לקוט, בדים ומלט. לשים לב מכייון שיש קשעים, אז צריך לתמוך אותם מבנית, לכן שמתי בפנים קצת סיבי קרבון.
3. לאחר שהכל מתייבש, מקבלים תבנית.
עוד לא ייצרתי גופים איתה, בנתיים אני עושה נסיונות עם בלונים להפעלת לחץ פנימי.
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
יפה מאד! אתה נהיה ממש מקצוען ומאד מהר!
ההערה היחידה שיש לי - החיבור של הבום זנב בשיטה שאתה בחרת יוצרת עומס יותר גדול על הבום והפוד מאשר השיטה המקורית (זאת הסיבה שהחיבור הוא מבפנים) אז תדאג לחזק קצת יותר את האיזור הזה בפוד.
ואם אתה עושה עם בלון מתנפח עד צריך שהתבנית תהיה עבה (לפחות 5 מ"מ) אחרת עלולים להיווצר עיוותים בתבנית בזמן הייבוש.
איתן.
-
תגובה: בניית SuperGee2
איתן
תודה! :)
כן, זה ברור לי, תוספת מומנט כפיפה שלא הייתה לפני.
חשבתי על תוספת של שכבת קרבון חד כיווני במעברי עוביים שם, נראה לי יהיה מספיק. אני מוכן לשלם את זה בשביל הנוחות בחיבור לאחר מכן.
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
עד כמה שזה יישמע מוזר, אבל עדיף לדברים האלה לשים דוקא בד קרבון ב45+- מעלות...
-
תגובה: בניית SuperGee2
אהלן חברה
הגעתי לשלב המשטחים האחוריים. ויש לי שאלה למביני עניין: מה עדיף, ציר פנימי (סטריפ זכוכית ב- 45 מעלות בשלב הליווח) או פשוט סטריפ צלוטייפ מבחוץ ע"מ לא להסתבך?
תשובות מנומקות יתקבלו בברכה :)
דני
-
1 קבצים מצורפים
תגובה: בניית SuperGee2
לא זה ולא זה...
זכוכית נשברת בזויות קטנות יחסית, וסלוטייפ עלול לקלף את הסקין העדין.
אני דוקא ממליץ לשתול ציר קוולאר ב45 מעלות, בדיוק כמו פה:
http://www.efly.co.il/forums/attachm...1&d=1308497287
-
תגובה: בניית SuperGee2
הבעיה היא שאין לי קוולר.
בדאון הראשון שמתי זכוכית ועדיין הכל עובד נהדר.
בינינו, מתי אתה מגיע לזוויות קטנות במשטחים?:)
שאלתי את זה מכיוון שלהדביק ציר מבחוץ נראה לי גם לא רע...או אולי אני סתם מתעצל...
-
תגובה: בניית SuperGee2
הבעיה של זכוכית שזה יחסית מעמד להרבה זמן... הצירים מפיבר רגישים מידי לכל מיני שטויות.
עדיף כבר שתעשה ציר סלוטייפ (TESSA).
איתן.
-
תגובה: בניית SuperGee2
אישית אני לא אוהב קוולר, בגלל שזה כאב ראש בעבודה (חיתוך)
בהגאים האחרונים שבניתי וגם בכנפיים של הגרמלין השתמשתי בפיל פליי עדין מאד, יצא מגניב וגם הצבע שקוף לבנבן ולא מכוער צהוב (שהופך לחום בשמש)
בכל מקרה, פיבר לא מתאים וזה עניין של זמן עד שייקרע לך.
-
תגובה: בניית SuperGee2
רועי - הבעיה עם קוולאר זה רק כשאתה בונה משטח שלם ממנו, כשעושים ציר זה לא כזה קשה ולא נורא בכלל... חוץ מיזה שהוא יותר עמיד מפיל-פליי למרות שזאת גם אופציה לא רעה בהתחשב באלטרנטיבות
-
תגובה: בניית SuperGee2
רועי, אתה מתכוון לשים בפנים סטריפ ניילון בזמן ליווח? אין עם זה בעיות בהדבקה?
בדאון הנוכחי, יש לי צירי סלוטייפ בכנפיים, אין איתם בעיה בכלל. נראה לי בכל זאת אלך על זה, הכי נקי ופרקטי לדעתי.
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
הפיל פליי אינו ניילון, הוא למעשה סוג של בד דקרון. וכן אני שם אותו בין הבד החיצוני לבין הליבה בדומה לסרט הקוולר שאיתן תיאר ומניסיוני הוא עדיף משמעותית על פני הקוולר (על כן הוא זוכה לכזו פופולריות ב-F3J)
-
3 קבצים מצורפים
אחרי הפסקה קטנה, ממשיכים
אהלן חברה
בזמן האחרון התמקדתי בבנית משטחים אחוריים.
דבר ראשון, כלקח מהדאון המקורי, בניתי לי קשת קטנה שבא הרבה יותר נוחה לדברים קטנים. יצאה גרסה ממוזערת של המתקן המקורי, רק הפעם ידני לחלוטין.
שלב שני זה כמובן חיתוך ליבות עבור שני הדאונים.
דני
-
5 קבצים מצורפים
מייצב כיוון
המשך
מייצב הכיוון היה שפן הנסיונות שלי. ניסיתי לעשות אותו קל יותר וחזק יותר.
בהתחלה הלכתי על בד 18gr/m^2, כמו בבניה המקורית. אבל קיבלתי כמה ליווחים יבשים מאוד ומאוד חלשים ושבירים, שלא לדבר על מבנה סנדוויץ'.
לאחר התייעצות עם החברה מ- rcgroups, עברתי לבד כבד יותר - 48gr/m^2.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1456022
בשפת זרימה הכלתי על משהו חדש, carbon tissue מהסיני. רציתי לבנות מזה את כל המשטחים, אבל הוא לא ממשך נוח לשימוש. בסופו של דבר קיפלתי רצועה של 8 מ"מ על שפת הזרימה, זה מחזק את האזור ללא תוספת משמעותית לעובי. יתרון נוסף הוא שזה מגדיר בדיוק את הקונטור של הליבה, יודעים בדיוק עד לאן לשייף לאחר יציאה משק הוואקום.
על שפת התקפה שמתי tow של קרבון וגם אורכן מאותו החומר im7 6k. לאחר שמגלגלים את זה עם רולר קשה, זה נהייה ממש רחב.
הגימור של המייצב והקשיחות שלו יצאו ממש טובים, שיפור ניכר מהבניה המקורית. לאחר קצת פעולות גימור יצא 6 גר' בול.
השני נמצא כרגע בתוך השק, יוצא בעוד מספר שעות.
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
יפה... יש לך קצת לימוד טוב!
-
1 קבצים מצורפים
מייצבי כיוון, כמעט הסוף
ערב טוב
המשטח השני יצא מהשק, והיום חתכתי אותם והדבקתי צירים.
הלכתי על ציר חיצוני, פשוט ונקי. חיתוך שני החלקים עובר באמצע הסיב המשוטח, יצא בדיוק כמו שהתכוונתי - יש שני חלקים עם מסגרת קרבון מסביב, קשיחים מאוד.
יצא גם הדיר מאוד, שני מייצבי כיוון יצאו בול 6.2 גר' כ"א.
הדבר האחרון הוא להוסיף הורן וזהו.
מייצב הגובה הראשון בתוך השק.
דני
-
3 קבצים מצורפים
מייצבי גובה
ערב טוב
ובכן אתמול והיום סיימתי את מייצבי הגובה.
התהליך והליווח מאוד דומים למייצבי הכיוון. גם כאן יש סיב משוטח אורכי ו- tissue בשפת הזרימה. במייצבי הגובה יש תוספת של סיבים באמצע לטובת חיבור התושבת, הקשחת המקום.
הצירים גם כאן הם חיצוניים. כאן כבר היו קצת הבדלי משקל: אחד 7.1 גר' והשני 6.8 גר'. נשאר להוסיף הורנים.
ואותו נושא, אני מתכנן לשים pull-spring בדאונים האלה. חוט ספקטרה כבר יש. השאלה היא ממה עושים את הקפיצים? פלדה 0.3-0.4 מ"מ (שמשמשת לפושרודים) תעבוד? או הצעות אחרות?
תודה
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
הקפיץ הכי טוב זה דוקא נירוסטה 0.4 מ"מ (לא פלטה, אלא מוט עדול בעובי 0.4), מאיפה להשיג אני לא יודע, אבל אני בטוח שרועי יראה את הפוסט הזה ויגיד לך איפה אפשר לקנות כזה.
איתן.
-
תגובה: בניית SuperGee2
אכן נירוסטה 0.4 עושה את העבודה היטב.
אני קניתי בת"א, לא מכיר איפה יש באיזור הצפון, אולי ב"קפיץ הצפון" שבעבר היו בקריות
-
תגובה: בניית SuperGee2
מצאתי את זה: http://www.rcgroups.com/forums/showt...ht=pull+spring
הם מדברים גם על פלדה 0.5 ממ וגם על נירוסטה קפיצית 0.4 ממ
נראה מה יהיה זמין בזמן ההתקנה
דני
-
10 קבצים מצורפים
הרצת בדיקה לתבנית
ערב טוב
היום החלטתי לעשות הרצה ראשונית לתבנית מכיוון שאף פעם לא השתמשתי בה ובכלל בשיטת בנייה זו.
השתמשתי בבד זכוכית כבד (אין לי מושג כמה בדיוק) שיש לי בכמות ואני לא משתמש בו.
דבר ראשון ע"מ לדעת את הצורה המדוייקת של הבד שייכנס לתבנית, עושים פריסה לשני הצדדים, נוח לעשות את זה ע"י הדבקת מסקינגטייפ בפנים ואחרי זה פריסתו על קרטון. צריך להקפיד על להשאיר שפה על חלק אחד, זה מה שייתן את התפירה.
מבחינת הציוד. משאבה הייתה לי, זו משאבת בולם של אופניים שלי. אילטרתי חתיכת צינורית עם וונטיל אופניים בקצה אחד, בקצה השני זה מתחבר לבלון (כזה של צורות חיות) ונכנס לתבנית. מראש הקפדתי להשאיר שפה בתבנית שתסגור על הצינורית הזו.
קניתי 6 קלמרות ע"מ להדק את התבניות ובנוסף הדבקתי לוחות עץ על שני החלקים ע"מ לפזר את כוחות ההידוק.
הלאה מווקססים את התבנית עם ווקס הפרדה. מפזרים אפוקסי על הבדים החתוכים, מכניסים לתבנית, ביניהן בלון וסוגרים.
לאחר מכן מנפחים את הבלון בפנים. בנסיונות מקדימים לניפוח בלונים הצלחתי להגיע לאטמוספירה בלבד, לפני שהם התפוצצו. בסופו של דבר נראה כי זה מספיק.
מנפחים את הבלון בפנים. מה שזה עושה זה מצמיד את הבדים לתבנית וגם סוגר את התפר בין שני החלקים.
השלב הקשה ביותר זה כמובן ההמתנה לייבוש :)
לאחר פתיחת התבנית, רואים אפוקסי בכל מקום (ייבש ויורד בקלות בגלל הווקס) אלו שאריות שנדחפו החוצה בגלל הלחץ.
בנוסף רואים בפנים את החלק המוכן!!! לשמחתי עלי להודות שיצא ממש טוב, הוא קיבל את הצורה מתאימה וכן העקימונים של התבנית עברו לחלק הסופי. הצבע הירוק בפנים זה הבלון, הוא נדבק מעט אבל עם קצת מאמץ משתחרר.
כמובן שהחלק בתמונות לא ישמש אותי לכלום, הוא דק מדי וגמיש, אבל הבדיקה הצליחה. בימים הקרובים נלווח פוד מבצעי.
דני
-
תגובה: בניית SuperGee2
בדיוק ככה אני עושה את הגופים של הטיסן שלי.. שיטה מעולה! אני מצליח להגיע ל2.5-3 באר, יותר מיזה אני כבר מפחד על התבנית (לא מספיק עבה).
-
תגובה: בניית SuperGee2
התעלות משני צידי התבנית (ע"ג התבנית) מכוונות ? לטובת ניקוז עודפי הדבק?
-
תגובה: בניית SuperGee2
איתן, אין לי בעיה עם התבנית, היא עבה מספיק. הבלונים התפוצצו לי בלחץ גבוה יותר. איך אתה שומר עליהם?
יוסי, התעלות במקור הם קידוד שני חלקי התבנית, זה מבטיח ששני החלקים יושבים בול אחד מעל השני (שים לב שמהצד השני יש בליטות). במטרה משנית זה גם אוגר את הדבק.
Forum Modifications By
Marco Mamdouh