הבנתי שצריך לחזק את הקורה הראשית של הכנף
איזה קוטר של מוט צריך 4 או 5? להתמש במוט מלא או חלול?
יש עוד חיזוקים שאני צריך לדעת עליהם?
Printable View
הבנתי שצריך לחזק את הקורה הראשית של הכנף
איזה קוטר של מוט צריך 4 או 5? להתמש במוט מלא או חלול?
יש עוד חיזוקים שאני צריך לדעת עליהם?
קוטר המוט שמגיע עם הביקסלר הוא 6 מ"מ והדופן שלו בעובי מ"מ אחד כך שהקוטר הפנימי של הצינור הוא 5 מ"מ פלוס מינוס.
אם תדחוף פנימה מוט של 5 מ"מ אתה עלול לבקע אותו.
עדיף להשחיל מוט של 4 מ"מ מרוח בדבק אפוקסי.
את הכנפיים עצמן גם כדאי להקשיח בעזרת מתיחה של פס דבק סיבים מלמעלה ומלמטה. הדבק לא מאפשר מתיחה ולכן אם תדביק גם מלמעלה וגם מלמטה הכנף לא תוכל להתכופף.
בצד התחתון של הביקסלר יש תעלה, כנראה לאנטנה כמו במולטיפלקס, אבל כולם שמים גם שם מוט קרבון או שיפודי עץ עבים.
אני גם חתכתי בתוך הגוף בצד העליון בין האמצע לזנב והוספתי שיפוד עץ נוסף כי זה איזור שפועל עליו המון לחץ מהמנוע.
קוטר המוט הוא 7
והקוטר הפנימי הוא באמת 5 פלוס מינוס זה למה שאלתי.
אם יש לי מוט 4 מ"מ מלא, אבל הוא יותר קצר מהמוט של הביקסלר זה גם יהיה בסדר?
על הכנפיים שמתי דבק סיבים רק מלמטה, צריך גם מלמעלה?
יש צורך בחיזור ההגה גובה או בהגה כיוון?
נ.ב.
תשנה את החתימה :)
קוטר המוט אמור להיות 5-6 מ"מ , למוט בחתך מלא אין כל השפעה על כפף - אלא על פיתול...מיותר בכנף קלקר.
רצוי להשתמש במוט ארוך ככל האפשר במגבלות התעלה שבכנף.
את דבק הטסה צריך להדביק רק על הצד התחתון של הכנף: ברגע של העמסה , זהו הסיב המתוח בכנף - אותו אנו רוצים לחזק.
כדאי לחזק את המיצב גובה בסטריפ קארבון המודבק אנכית למייצב. אין אין סטריפ גם מוט מלא של 3 מ"מ יעשה את העבודה.
איתי.
תודה,
4מ"מ יהיה השאלה זה אם לקנות מוט 4 מ"מ חלול או 4מ"מ מלא?
יש בניהם הבדלים בחוזק, ובגמישות?
מהסברים שאני קבלתי פה
מסתמן שחלול יותר חזק מאשר מלא.
מנסיון .. תלוי כמה אתה רוצה שהסרטונים שלך יהיו יותר מגניבים ... בסופו של דבר .. :) שניהם נישברים :cool::cool::cool:
צינור חלול חזק יותר ממוט מלא???
זה תלוי בעוד כמה דברים.
במוט מלא, החומר שנמצא במרכזו תורם מעט מאוד לחוזק, בעוד שהחומר שקרוב להיקף תורם הרבה יותר.
נתחיל מהמקרה הפשוט:
אם יש לך מוט פלדה מלא וצינור פלדה חלול (זהים בכל המידות ובצפיפות החומר)
המוט המלא ישקול יותר מהצינור החלול, אבל גם יהיה חזק יותר.
ההבדל בחוזק לא משתלם יחסית להבדל במשקל, ולכן המוט החלול עדיף אם המשקל חשוב לך, אבל הוא עדיין יהיה מעט חלש יותר.
במקרה השני:
אם למשל יש לך שני מוט מלא מעץ וצינור חלול מעץ, במידות שוות והם שוקלים אותו הדבר (צפיפות החומר בצינור החלול גבוהה יותר) - הצינור החלול יהיה חזק יותר.
הסיבה היא שרוב החומר בצינור החלול נמצא לא במרכזו, ומרוכז קרוב יותר להיקף ולכן יש יותר חומר שתורם לחיזוק הצינור.
איש יקר, תקרא בריכוז המידע בחתימה שלי על הביקסלר.
כל חיזוקי הטייפ סיבים הם הרע במיעוטו, ואינם הדרך הנכונה.
יש עוד לא מעט חיזוקים שצריך לעשות לביקסלר, תקבל הבהרות אחרי שתקרא היטב.
כמו כן תחפש מוט קרבון מלא שייכנס בקלות לתוך הצינור קרבון שלך, אבל לא לפי ניחושי מידות, אלא ללכת לחנות טיסנים ולבדוק אחד אחד מה נכנס הכי טוב ולכל האורך.
הביקסלר יכול להיות אצל אחד בנוי כמו סמרטוט, ואצל האחר בנוי כהלכה . הקפדה על כל מה שצריך יגרום לטיסן הזה להאריך ימים
אינני מסכים עם עודד לגביי חיזוקי דבק הסיבים, להיפך אני חושב שזה המינימום ההכרחי, הביקסלר שלי עבר ועובר התעללויות עם ציוד fpv עליו ומתפקד כמצופה ממנו, השיפור היחידי שאני רואה כהכרחי זה חיזוק מוט הקרבון, אני עשיתי זאת ע״י הדבקת מוט פיברגלס 4 מ״ל בעזרת דבק גורילה.
ובא לציון גואל
בהצלחה ...
קצת סדר של הדברים:
הכפיפה נגרמת עקב כח מפורס לאורך הכנף.
מומנט הכפיפה מושפע בחתך עגול מהקוטר החיצוני של המוט - ואין השפעה אם זה מלא או חלול(למעט דק דופן).
במידה ואתה בוחר להשחיל מוט נוסף בתוך המוט המסופק מה שאתה יוצר זה מוט עם חתך לא הומוגני.
וכמו שאנחנו יודעים שלמוט המקורי יכולת עמידות נמוכה לכפיפה(לפי ציטוטים ונסיון של הרבה חברים) - מי שיפעל במצב הזה הוא המוט הפנימי - ז"א שהקטנת את קוטר המוט מ-6 מ"מ ל-4. ופה יש הבדל גדול!
ולכן "מוט חלול עמיד יותר ממוט מלא" -זו אמירה שאינה נכונה.
לגבי דבק הסיבים - את דעתי כבר כתבתי.
מנסיון שלי ובערך 90% של המטיסים - עושה את העבודה בצורה נפלאה.
לדעתי זוהי הדרך הנכונה! - ובואו נשאיר את החוטים על חבל הכביסה..;)
איתי.
דבק הסיבים מחזק מספיק את הכנף,צריך משני הצדדים שלה כי כולנו חוטאים מדי פעם בעמיסה "שלילית " על הכנף ואז אם לא יהיה דבק סיבים הקלקר עלול להכשל.
בעת שימוש בדבק הסיבים העומס עובר לשורש הכנף ואין כמעט משמעות לעומק חדירת המוט.
העומס בשורש הכנף על קורת הקארבון החלולה, גורם לקריסת המטריצה (המילוי) של החומר המרוכב ובשל איכותו הלא גבוהה לכשל הקורה בקריסה מבנית גאומטרית (אוילר) שגוררת אחריה כשל הסיבים.
אם תמנע את קריסת אוילר תמנע גם את ההמשך והקורה תשא את העומס באופן מופלא. לכן המילוי הפנימי חשוב, כמעט לא חשוב איזה חומר רק לא קלקר :)
מיתרים שמים בקתרוסים, לא בטיסני קלקר....
Sent from my mobile, please excuse typos
אני מטיס את הביקסלר ללא ציוד FPV , משמע הטיסן קל יותר.
חיזקתי את הכנפיים משני הצדדים בדבק סיבים ופשוט קניתי קורת קרבון מלאה 6 מ"מ באורך 50 ס"מ (המקור היה מטר אבל חתכתי לשניים כדי להיכנס למשלוח של 3 דולר).
הטיסן עובר התעללויות קשות ועדיין לא קרס כלום.
טוב קצת סדר כי אני (ואני מנחש שגם יובל) חוטף סחרחורת מגיבוב המושגים המפוצצים שלכם.
1. קוטר המוט הוא 6 מ"מ. תבדוק טוב.
2. אם יש לך מוט קצר יותר תנסה לדחוף אותו שיהיה יחסית סימטרי בפנים (הבדלי המשקל לא יהיו היסטריים אבל אם אפשר אז עדיף להימנע מהם).
3. שים דבק סיבים גם מלמעלה, וגם על הגחון של הביקסלר (יש ממילא כי ככה הדבקת אותו) וגם על שפת ההתקפה של הכנף וגם על הגה הגובה מלמעלה ומלמטה.
למה? הסברתי בתשובה הראשונה - אי אפשר למתוח דבק סיבים, אז אם תשים רק מלמטה הכנף לא תתכופף כלפי מעלה אבל היא כן תתכופף כלפי מטה, מה יקרה אם תרצה לטוס הפוך או לעשות רול?
ההבדל במשקל הוא זניח, החיסכון בהדבקות הוא יקר מפז.
קצת הגזמת...
"כל חיזוקי טייפ הסיבים" הם פעמים רבות ההבדל בין חזרה לאויר אחרי נחיתה מכוערת לבין סיום ההטסה ונסיעה הביתה.
יצא לי לחזק כנפי קלקר עם חוט מתוח, עם פס קרבון ועם דבק סיבים והדבק הוא הדרך הפשוטה והזולה ביותר, עם אפשרות לקבוע את מידת החיזוק לפי מספר השכבות, וגליל שלם שלו עולה כמו שני פסי קרבון בחנות ישראלית ממוצעת.
אז מה היתה הכוונה בזה?
ואם יש לי מוט קרבון מלא מול צינור קרבון חלול, וההבדלים במשקל חסרי משמעות? מי יותר חזק?
אז זהו שאני גם קיבלתי את הרושם הזה...
ובנצי - כשיהיה לך offline על הסיקוונס והרילינק לא ימצא בMXF את הOMFI הנכון, אל תתפלא שהBIN עם הdecompose צריך batch digitize מחדש.
שכחת את נושא הפליפ של הגבס בתמונה כשמסתכלים ימינה והתנועה שמאלה.
דש מאוילר, איש נחמד שפעם רציתי להרוג.....
Sent from my mobile, please excuse typos
למה אתה מתכוון "חזק"? שלא נשבר בקלות? או שלא מתעוות בקלות (בלי להישבר)?
לדעתי צריך להתייחס למונח "חזק" בכמה צורות:
- כמה כוח צריך להפעיל על המוט כדי לגרום לו להתכופף במידה מסויימת? (קשיחות)
- כמה המוט מסוגל להתכופף עד נקודת השבירה? (אלסטיות)
- האם המוט בנוי נכון ובאיכות גבוהה כדי שלא יגיע בקלות לקריסה מבנית גיאומטרית? (כמו שבנצי כתב)
מכל אלה ניתן להסיק כמה כוח כפיפה צריך להפעיל על המוט עד שהוא נשבר.
מוט שהוא יותר אלסטי, בד"כ קשיח פחות אבל לא אומר שהוא שברירי בהכרח.
הכנף למשל יכולה להתעוות מאוד בלופים, אבל המוט ישאר שלם. החיסרון הוא, שכשהכנף מתעוותת, הביצועים של הטיסן נפגעים.
ולשאלתך:
באופן תיאורטי אם כל הנתונים פחות או יותר זהים והמוטות בנויים באיכות גבוהה -
אז כנראה שהצינור החלול יהיה קשיח יותר ופחות אלסטי,
בעוד שהמוט המלא יהיה פחות קשיח אבל יותר אלסטי.
אבל כדי לקבל תשובה פרקטית יותר, צריך להתייחס גם לאיכות המוצר - צינור קארבון איכותי יהיה בנוי נכון:
- איכות חומרים גבוהה (דבק איפוקסי 24 שעות ולא מדולל בטינר)
- יחס בדים/איפוקסי של 70/30 (זה כלל אצבע בחומרים מרוכבים. יחס שונה מזה יתן תוצאות פחות טובות)
- סידור נכון של סיבי הקרבון - ישרים ומתוחים לאורך ליצירת צינור חזק לכפיפה ומתיחה (וללא שימוש בסיבים קצוצים/ מפותלים לאורך)
- עובי דופן מספק - שלא יהיה צינור שברירי כדי שלא יגיע בקלות לקריסה מבנית גאומטרית.
- בעל ליפוף של סיב קרבון (למשל) לאורך הקורה כדי למנוע ממנה להתבקע כמו שושנה במקרה של מכה או עומס גבוה - מה שיוביל לקריסה מבנית ולשבירה.
- מוט נקי מפגמים. ללא בועות אוויר למשל. סדק קטן מאוד יהפוך את המוט לשברירי ביותר.
היות ו-HK מוכרים מוטות לא איכותיים כ"כ לפי מה שהבנתי ממה שכתבו מעלי, ואין דרך לדעת מי בנוי באופן איכותי יותר, אז התשובה הראשונה שלי פחות רלוונטית.
אני חושב שהכי פשוט בשבילך לבצע בדיקה פשוטה בבית - שים את המוט מונח בשני הקצוות על שני כיסאות ובאמצע תלה משקולות שונות בזהירות.
בדוק כמה המוט התעוות בהשוואה לצינור וכך תדע מי מהם קשיח יותר ופחות אלסטי.
מוכן להתנדב לניסוי? :)
בזמן שהמוט מתכופף (בלופ למשל), הצד העליון של המוט מתקצר (עומס לחיצה), והצד התחתון מתארך (עומס מתיחה).
במרכז עובי המוט, אין שינוי באורך. (מרכז עובי המוט נקרא הציר הניטרלי)
ככל שמתרחקים מהציר הניטרלי ומתרחקים ממנו להיקף המוט, נגלה שבזמן כפיפה השינוי באורך גדול יותר (בין אם התארכות או התקצרות),
משמע, יש כוחות לחיצה ומתיחה חזקים יותר כאשר מתרחקים מהציר הניטרלי (מסומן באדום)
קובץ מצורף 61346
בנוסף, במרכז הכנף פועלים הכוחות החזקים ביותר, בעוד שככל שמתרחקים לקצה הכנף, הכוחות נחלשים משמעותית ולכן בד"כ המוט לא מגיע עד קצה הכנף.
אם נדאג לחזק את המוט היכן שפועלים כוחות חזקים יותר, נוכל להקשיח אותו ולעזור לו לעמוד במשימה.
פיזור של החומר רחוק ככל האפשר מן הציר הניטרלי נותן את הקשיחות הגבוהה ביותר.
ואם נדאג לחזק את המוט באופן הדרגתי כך שבמרכז הכנף הוא יכיל יותר חומר ובקצוות (קרוב לדיהדרלים) יש פחות חומר, נקבל מוט שמחוזק באופן יעיל יותר.
מוט בעל פיזור חומר שווה לכל אורכו לא יעיל מפני שבדיהדרלים יש עודף של חוזק שלא עוזר וסתם מוסיף משקל.
צריך כמובן גם להתחשב בחוזק מבני גיאומטרי של הקורה עצמה - למשל אם עובי הדופן יהיה בעובי כמה מיקרונים, אז הקורה לא תוכל להחזיק את משקלה... אבל זה כבר עניין אחר.
מה עובי הכנף? 2 ס"מ?
אם למשל היו מיצרים מוט חלול בקוטר 2 ס"מ ועם עובי דופן של 1.5 מ"מ, היינו מקבלים מבנה חזק מאוד ועמיד ולא היינו צריכים לאלתר חיזוקים נוספים (עד כדי החוזק של ה-EPO שעלול להתבקע לפני שהקורה תישבר).
ואפשר לעשות גם עובי דופן מדורג כך שבמרכז הכנף הוא 3 מ"מ למשל, או לחילופין קוטר מוט משתנה מ-2 ס"מ 1.5 ס"מ בקצה (או אפילו שילוב של שני הדברים ביחד) - כדי לקבל מוט קל וחזק.
מוט של חכת דיג פשוטה למשל, עשוי מפיברגלס באופן דומה למה שכתבתי.
המוטות קלים וחזקים מאוד.
עבור כנף שמתפרקת באמצע לשני חלקים, אפשר לקנות שתי חכות פיברגלאס (כן כן, פיברגלאס - לא חייבים קרבון) כל אחת ב-50 שקל (אם המחירים עדיין ככה כמו פעם) ולפרק את הצינורות ולהתאים לכנף.
מבנה הצינורות הוא קוני וכך יוצר חוזק משתנה בהתאמה.
איך אתה לא מסכים אם אתה כותב בדיוק את מה שאני כתבתי? :cool:
להזכירך, בשפה העברית "המינימום ההכרחי= הרע במיעוטו"
אין ספק שהדבק סיבים מעלה במעט את העמידות לכפיפה, אבל זה מעלה ממש במעט, עד האפשרות לוותר על המעט הזה.
מומנט האינרצה שהוא מוסיף הוא אפסי לעומת כל דרך אחרת שיעילה פי מאות.
צא לרגע מתוך נקודת הנחה (שגויה, אבל רק לצורך הדיון) שהסיבים מתחברים באופן קשיח ומוחלט לכנף, ואז מדוד את המרחק בין מרכז הכפיפה של חתך הכנף לבין הסיב.
עכשיו קח את שיטת החוט והפעם גם תצא מנקודת ההנחה (שהפעם היא מוחלטת) שהחוט מחובר קשיח לכנף, ותמדוד את המרחק בין אותו מרכז הכפיפה בחתך הכנף.
היחס בין המידות האלה נותן לך את ההבדל בין שתי השיטות.
דבר נוסף, הטייפ סיבים נוטה להתייבש ולאבד מתכונותיו, החוט לעולם לא.
נעבור להדבקת המילוי קרבון בקורה החלולה. הסברתי כבר הרבה פעמים שחובה על המלאן להיות קשיח לגמרי אחרת אינו ממלא את תפקידו במניעת קריסה. דבק PU (מה שנקרא בטעות גורילה) אינו קשיח ולכן אינו הדבק המתאים למטרה.
בקיצור, כל השיטות שלך אכן מעלות במעט את החוזק, אבל אינן השיטות הטובות אלא אפילו פחות מהרע במיעוטו והרבה ואפילו לא המינימום ההכרחי
"המינימום ההכרחי" אומר שחייבים לעשות אותו ואף מומלץ יותר מכך, וזה ממש לא "הרע במיעוטו".
למתוח חוט מתחת לכנף דורש שתילה של יתדות כלשהן שיתפסו אותו, וחיזוק האיזור בגחון שעליו נמתח החוט כמו משורית דקה.
אם החיזוק בגחון לא יהיה קשיח מספיק תקבל גם קריסה של הכנף כלפי מעלה וגם שיסוף הגחון שיעשה בטח רק טוב לטיסן באויר.
אפשר עד מחרתיים להתפלפל מה עדיף, הדיון הבעייתי היחידי הוא מה לא לעשות, וכשאתה מכריז שוב ושוב שלא לבצע חיזוק עם דבק סיבים אתה מטעה את השואלים.
הדרך שלך טובה, אבל היא לא היחידה ובטח לא הפשוטה מכולן.
פה נעוצה הטעות שלך, החוט גיטרה שלך לא מוסיף מומנט אינרציה - הוא יוצר מבנה חדש שאולי יהיה קשיח באויר עד שיתחיל לרטוט.
הרעיון בדבק הסיבים הוא להקשיח את פני שטח הכנף ובכך לנצל את עוביה לקבלת מומנט האינרציה הנדרש בכדי להקטין את הכפיפה ולהעלות את נשיאת העומס.
יש לך זמן פנוי? יש מלא קורסים ביוטיוב בנושאי כפיפה של קורות - צפה בהם.
אהה והחתימה שלך זועקת
למען הסר ספק, למקרה שלא הובנתי נכון, אני לגמרי לא שולל את הדבק סיבים
אני טוען שהוא לכשעצמו אינו מספיק, וכשמבצעים את שיטת המיתר יתרון הדבק סיבים מתגמד.
בהחלט אפשר לעשות גם וגם, ואפילו גם על החלק העליון, ששם למיתר אין כל השפעה.
לגבי הנזקים שהמיתר יכול לגרום לטיסן, אין לזה כל שחר, זה לא משהו שקורה, לא צריך מאומה בגחון מלבד פס דבק, והשתלת היתדות בכנף זה תהליך פשוט ביותר ולוקח דקות.
אבל מסכים איתך שהדרך שלי אינה הפשוטה מכולן. הדרך הכי פשוטה זה לא לעשות כלום, והדרך "המסובכת" שלי, למרות שאינה הדרך היחידה, היא עדיין הדרך עם התוצאה הטובה ביותר.