
נכתב במקור על ידי
עמיתפורת
השתלשלות מערכת החשמל בשנים האחרונות:
עד לפני 4 שנים בערך תחום המסוקים היה בנסיקה, המסוקים היו יחסית פשוטים, רוב המסוקים היו בעלי מנועי 70-80 ולא היו דרישות מיוחדות.
למעשה גם הרמה העולמית היתה יחיסית בינונית למה שקורה היום.
עם התקדמות המטיסים, עלתה הדרישה להוציא מהמסוק את מקסימום היכולת הביצועית.
זה התחיל בלהבים משוכללות טכנולוגית מבחינת חוזק חומרים והתגלגל למנועים חזקים יותר.
הבעיה היתה האלקטרוניקה.
לצורך העניין הסרבואים הטובים שנחשבו בתחום היו פוטבה 9252 שהם בינוניים מינוס יחסית לשוק.
היה צורך לחפש מערכות אלקטרוניקה חזקות ומהירות יותר.
מצאנו את זה בתחום המכוניות - שם תמיד היו סרבואים מרשימים עם ביצועים מעולים מפאת העומסים והמהירויות שהמכונית דורשת לשינוי תנועה תוך כדי נסיעה.
התפנית החלה אצל אלאן זאבו הגדול - הוא הטיס אירטרוניקס הידועה בשמה היפאני - סאנווה ובדק את סרבו הדגל שלה בתחום המכוניות מדגם erg-wrx הידוע והתוצאות היו מדהימות. הרפטור 90 שלו היה אחת ההפתעות היפות בשוק הוא היה חזק בצורה בלתי יאומנת.
הבעיה היא שהסרבואים הללו מושכים בפיק גם עד 1.5 אמפר.
אז אם היינו מתייחסים לסוללות 3000 מילי ניקלמאטל כסוללה טובה - הן היו נגמרות אחרי טיסה וחצי.
הפתרון היה לעבור למקור אנרגיה חזק יותר שהן סוללות הליטיום.
בתחילה היו רק סוללות לי-איון והחברה המובילה הראשונה היתה דוראלייט.
הסוללה סיפקה מתח של 7.2 וולט והיה צריך לווסת אותה לתחום 4.8 ואז התחילו לצוץ הרגולטורים בשוק.
הוא מווסת את הזרם לזרם הרצוי למקלט כיוון שרכיבי האלקטרוניקה אז לא היו בנויים למתח גבוהה למעט הסרבואים הללו שעל הנייר היו אמורים לעמוד ב6 וולט.
עם האוכל בא התאבון ורצינו להוציא יותר מתח ויותר ביצועים ופנינו לסרבואים אחרים בשם ko-propo שהם ניזונים ישירות מסוללת 7.2 ונותנים נתונים אדירים של 0.06 על 13 קליו וזה היה נתונים אמיתיים ואז גם נדרשה השקעה גדולה לסוללה חזקה יותר.
לאחר תקופה החלה התעוררות שיטת ccpm וכאן בעצם הגיעה התפנית.
כאשר כל רכיב עבד בניפרד במערכת העברת תנועה פרמיטיבית כמו ברפטור, לא היה כ"כ הרבה עומס על המערכת אך ב- ccpm צריכת הזרם היא כ"כ גדולה שהרגולטורים הקטנים לא סיפקו את הסחורה ויצרו freez של המערכות באויר שגרמו לנו לאבד לא מעט מסוקים בגלל זה.
הבעיה השניה היא שרצינו מערכת של 6 וולא כדיל נצל את הסרבואים כמו שצריך אבל אז למדנו על בשרינו כי הג'ירואים או יותר נכון הסרבואים של הג'ירואים לא נהנים מהאירוע הזה ופשוט נשרפו לנו סרבואים על ימין ושמאל גם בגוברנור אגב זה לא עובד טוב כ"כ.
חברי ליאור, יצר קשר עם חברה מסויימת ועזר להם לפתח רגולטור שיודע לפצל מתחים.
הרעיון הוא שיהיה מתח אחיד לג'ירו ומתח שונה למקלט.
כך שהמקלט באמת מקבל 6 וולט או כמה שנגדיר והג'ירו יקבל זרם אחיד של 4.8 או 5.1 וולט.
העניין הצליח ובגדול, זהו הפתרון הטוב ביותר וכיום ניתן ממש לווסת איזה זרם שתרצה למקלט והמקלטים של ספקטרום למשל סובלים גם 9 וולט לפי השמועות כך שאין סכנה למקלט ולשאר מערכות הרדיו.
כיום אנשים ירדו מהפסים, מטיסים 8717 עם מתח ישיר מהסוללה של 7.4 וולט ומקבלים תוצאות יפות מאוד למרות שאני אישית חושב שזה מאוד מיותר וסתם שוחק את הסרבואים שעובדים נהדר גם ב- 6 וולט.
סרבואים חזקים מומלצים בשוק:
פוטבה 9452
JR 9000S
JR 8717
ERG-WRX
יש להיי טק סרבואים חזקים מאוד שאת מיספרם בטח אחד החברים ישלים כאן כבר.
עד כאן לגבי ההרצאה של איך הדברים היו ואיך הם היום.
מוצרים שקיימים בשוק:
יש את הרגולטור של אליין שמי שמישתמש בו טוען שהוא טוב, יש עליו לא מעט ביקורות לכאן ולכאן והמחיר הוא סביר.
ויש את מוצרי פורמקו שהם המובילים בשוק כיום מהבחינה הזו כתועלת מול מחיר 70-80 דולר.
יש את היחידה המובנית של ספקטרום שאופיר נחום ורועי כרמל מטיסים איתה ומדווחים על תוצאות טובות.
ויש את רגולטורים של דוראלייט שהם לעניות דעתינו לא מספקים כיום את הסחורה ולא עמידים למתחים גבוהים.
אני מאמין ששאר החברים כאן ישלימו את הפרטים וקישורים למקומות הנכונים כדי שתוכל להתרשם בעצמך מהמוצרים.
בהצלחה.