שלום לכולם,
אשמח להסבר איך בוחרים אנטנות למערכת הוידאו (גם למשדר וגם למקלט) ?
מה הקריטריונים שצריך לקחת בחשבון,
מה היתרונות ומה החסרונות ?
תודה - גיל![]()
שלום לכולם,
אשמח להסבר איך בוחרים אנטנות למערכת הוידאו (גם למשדר וגם למקלט) ?
מה הקריטריונים שצריך לקחת בחשבון,
מה היתרונות ומה החסרונות ?
תודה - גיל![]()
השמיים אינם הגבול .. חשבון הבנק - כן
לכל אנטנה "מפת" קליטה שונה
הסוגים העיקרים הם אומני OMNI צורתם כמקל קצר להם חתך בצורת כדור במרחב והיתרון שלהן שהן קולטות מכל הכיוונים חיסרונם לעומת הסוג הבא הוא הטווח (win some lose some)
הסוג הבא הם אנטנות פאצ' PATCH הן אנטנות שבנויות ממשטח ריבועי וצרת החתך שלהם במרחב היא קונוס - הן מגדילות משמעותית את הטווח אך ורק למשדרים הנמאים בתוך הקונוס אותו היא קולטת
כושר הקליטה של האנטנות נמדד ב DBI אומני לרוב יהיו באיזור 2~4 ופאצ' באיזור ה 9~14
שים לב - לאנטנת פאצ' בעלת כושר קליטה גדול יותר יהייה קונוס קטן יותר
בשיעור הבא - מערך אנטנות באמצעות DIVERSTY![]()
הי גיל,
שאלה מצוינת.
בזמן שאני רשמתי את כל המסה הנ"ל, מיקי נתן מבוא מדוייק לכל העניין.
אני לא יכול להגיד שאני ממוחה לאנטנות (רחוק מזה), אבל אני בהחלט יכול לתת את העקרונות הבסיסים.
אנטנה מאופיינת במספר פרמטרים בסיסים:
תדר השידור/קליטה של האנטנה. ממכפלת התדר במהירות האור מוצאים את אורך הגל.
אורך הגל (או למעשה חלוקות שלו, 1/8, 1/4, 1/2 ) מגדיר את אורך האנטנה.
היות ומדובר לרוב ברכישה של אנטנה, למעשה יש להיות ממוקדים בבחירת אנטנה המתאימה לתדר השידור/קליטה שלכם.
הגבר (Gain) וכיווניות. בין שני הפרמטרים הנ"ל יש יחסים די ברורים והשפעה די ישירה האחד על השני.
בעיקרון, ככל שהגבר האנטנה גבוה יותר, הכיווניות שלה מובהקת יותר, ולמעשה אפשר להגיד את זה גם הפוך.
זאת אומרת, נגיד שמשתמשים באנטנה הקורנת לכל הכיוונים, אזי כל ההספק מתחלק על פני כל הכיוונים וברור מזה שלכל מעלה יהיה פחות הספק.
במידה ונכוון או נגרום לכל האנרגיה לצאת לכיוון מסוים ברור שבאותו הכיוון האות יהיה חזק בהרבה מאשר לכל כיוון אחר.
ההגבר מוגדר ביחידות db( דציבלים). אנטנות הפשוטות ביותר (אצבע קטנה, כאלו הנמכרות עם כל המקלטים והמשדרים,
הן לרוב 2-3 db, האנטנות המעגליות או פאצ' הן בסביבות 8-14 db, אנטנות מאוד כיווניות (כגון יאגי, צלחות) מגיעות ל 18-28 db.
האנטנה המוכרת ביותר (אומני), פשוט מוט/אצבע. האנטנה הזו קורנת/קולטת בצורה של בייגלה (דונט).
תדמיינו שהיא מייצרת משהו כמו פנימית של גלגל סביבכם. בנקודה הכי רחוקה מכם, שיא הגלגל ההגבר הוא הגבוה ביותר.
ככל שחוזרים למרכז הצמיג ההגבר יורד, עד למרכז ממש ששם ההגבר הוא אפס. מעל אנטנה כזו יש קונוס מעלה שלמעשה לא מסוגל לקלוט כלום (cone of silent ).
תרגישו את זה מצוין עם תטוסו מעליכם, פשוט לא תהיה קליטה.
יש אנטנות כיווניות יותר, כגון מעגליות.
הן למעשה מייצרות חלק מכדור. תדמיינו "אבטיח על הסכין" זה אומר חלק מכדור ה"מסתכל" לכיוון אותו מכוונים. מדובר באנטנות לרוב של כ שישים מעלות בשני הצירים.
זה אומר שהאנטנה מרגישה שלושים מעלות לימין ושלושים לשמאל (ציר אופקי) וגם מעלה ומטה (ציר אנכי).
או לדוגמא אנטנת יאגי או צלחת, "מביטות" דרך שופר זה אומר זוויות מאוד צרות בשני הצירים.
בתור התחלה, בטיסות בטווחים של מאות מטרים ניתן בוודאות להשתמש באנטנות הפשוטות ביותר.
הן מכסות מצוין עד לטווח RC (שגם הוא אומני דרך אגב). בודאי כשיש לכם רק אנטנה אחת. במידה ויש לכם אפשרות לעבוד עם שתי אנטנות (כמובן עם שני מקלטים), ניתן להתחיל לשחק.
הסידור הראשון הטוב ביותר הוא שתי אנטנות אומני בתשעים מעלות אחת לשנייה וזה למעשה נותן כיסוי של כדור סגור בכל הכיוונים.
אפשרות אחרת היא שילוב של אנטנת אומני המכסה 360 מעלות בטווח הקצר ואנטנה כיוונית יותר (מעגלית, יאגי, צלחת וכו') המכוונת לכיוון הטיסה.
הסידור שאני מעדיף,: אנטנה אומני עם הגבר של 6-9 db, הנותנת הגבר מצוין 360 מעלות.
היות והקונוס המת של אנטנה כזו הוא די גדול, אני משתמש באנטנה מעגלית של 8 db, המסתכלת כלפי מעלה. בסידור הזה אני מקבל חצי כדור של 8 db.
אלו הם העקרונות. אני מניח שישנם אי דיוקים פה ושם. אז כל המקצוענים מוזמנים/מתבקשים לתקן ולהוסיף. חבל להתחיל מסידורי אנטנות מסובכים מידי.
תתחילו פשוט. תראו איפה המגבלות, באילו כיוונים היו לכם הפרעות וידאו ורק אז תתחילו להוסיף ולתקן.
ותמיד, תמיד להטיס עם ספוטר.
בברכה אנטניציק
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
אחלה מידע , ממש יפה.!
שאלה.., ציינת שאתה פורס 2 מקלטים אחת עם אנטנה אומני ואחת 8DBI לגבי ה אומני ,איזה הגבר אתה מתכוון? אם אני מוסיף מגבר הוא לא רק בנוסף למשדר? אני יכול לשים מגבר על מקלט?
או שבכלל לא הבנתי למה אתה מתכוון..?
תודה רבה על המידע.![]()
OK![]()
איציק - קודם כל תודה :-)
רק לוודא שאני עוקב ולא הולך לעשות שטויות .. חח:
על הטיסן אין לי הרבה משחקיפ, נכון ? אנטנה Omni (ה-'אצבע' הרגילה, נכון ? או שלשדרג ??)
על הקרקע, מהסטאפ הבסיסי לאיכותי יש לי -
אנטנה רגילה (שוב אומני - עם המגבלה של חור מעליי)
אנטנת patch (בהנחה שאני מכוון אותה לכיוון הטיסה )
שילוב של patch & omni יחד עם יחידת divercity ?
לגבי המקלט, שווה להחליף לאנטנת אצבע עם Gain גבוה יותר ?
תודה ,
ואני מקווה שלא עשיתי יותר מדייי בלאגן - אבל - בשביל זה אתם כאן
גיל המתחיל![]()
השמיים אינם הגבול .. חשבון הבנק - כן
הבנת הכל מצויין.
בטיסן אנטנה רגילה, אין צורך לשדרג. מומלץ שהאנטנה תפנה כלפי מטה. במידה ואפשר למקם אותה ממש מתחת לטיסן זה מצויין. הרעיון הוא למנוע הסתרות, כמו קרבון, חוטים, סוללה ועוד.
בתחנת הקרקע מומלץ באמת אומני עם הגבר קצת יותר גבוה ופאצ' שפשוט מביט כלפי מעלה. זה יתן לך כיסוי מעבר לטווח הטיסה האפשרי בכלל.
פאצ' שמכוון למטיסן זה מתכון לצרות. צריך לדאוג לרדוף אחרי הטיסן, ותמיד, בסופו של דבר, מגיע היום שהספוטר ואתה משוכנעים שאתם טסים מזרחה והטיסן מזמן בדרום מזרח.... מתחילות הפרעות וידאו ואתה מתחיל להזיע במקומות שלא ידעת שיש בכלל בלוטות זיע
התמונה ברורה?
שוב, בפעם האחרונה. divercity עם שתי אומני פשוטות ב90 מעלות זה מעל ומעבר למה שצריך בהתחלה.
אגב, הרבה יותר מועיל להרים את האנטנה. כל תוספת של מטר, בגובה מחזיק האנטנה, מרחיק את האופק ב 3.5 קילומטר בערך! תחשוב על זה. המקלט הפשוט ביותר (50$) שמגיע עם אנטנה אומני של 2-3 db, על מוט בגובה 3 מטר, יקלוט נקי כמה קילומטרים לכל צד (360 מעלות).
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
קישור לאתר מצוין בנושא דגמי אנטנות :
לא ממליץ למהר ולהזמין, המשלוחים יקרים, רוב הציוד לא מתאים לנו, מה שכן מתאים, ניתן למצוא גם במקומות אחרים, זול יותר.
אז למה נתתי לכם את הקישור? באתר הזה, אפשר למצוא ולהשוות בין כל הדגמים.
ניתן לראות את כל המאפיינים הטכניים שהזכרתי ויותר.
אנטנה אומני:
Horizontal = אופקי. למעשה זה מבט מלמעלה על האנטנה.
ניתן לראות בברור שהאנטנה משדרת 360 מעלות, סביב סביב.
ה Vertical = האנכי, זו למעשה תמונת חתך. כאילו שאנו עומדים מול האנטנה ומסתכלים על התמונה מהצד.
ככה יראה צמיג חתוך. ניתן לראות שממישור האדמה (נקודת ה "0" הקליטה היא מכסימאלית כמעט עד 40 מעלות ומתחילה לרדת).
בגלל שמדובר בדציבלים, באזור השישים מעלות ההספק נופל כמעט לחצי או יותר.
אנטנה פאצ':
באופקי, מבט מלמעלה: רואים שהאנטנה רואה/מכסה רק שלושים-ארבעים מעלות לכל צד (לא לגמרי סימטרי)
ובציר האופקי: מספר דומה
כאשר אנטנה זו, מביטה כלפי מעלה, היא מכסה כדור של שישים מעלות לכל הכיוונים.
הצבה כזו מומלצת מאוד באזורים מאוד רועשים.
מומלץ להניח את האנטנה על האדמה, עם הפנים למעלה כמובן.
אנטנת יאגי:
רואים באופקי: אלומה צרה של כ10-15 מעלות לכל צד.
באנכי: אפילו עוד פחות, 8-10 מעלות.
עם הגבר כזה, אנטנה שתהיה מכוונת לטיסן עם משדר 500mw, תקלוט אות מצויין מכמה עשרות קילומטרים.
הבעיה שכל תזוזה קטנה הטיסן יצא מהאלומה. מצד שני טיסן מרוחק, שינוי המיקום הזוויתי שלו ביחס אלינו הוא קטן. אממממ נק' למחשבה
בקרוב תחזור השאלה לגבי אנטנה עוקבת...
קולטים שאני בחופש?
נערך לאחרונה על ידי איציק רונן; 20-08-2009 בשעה 01:15:43.
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
בשליפה של בוקר (בסוף אני אצטער על זה .. ***חח)
מותר ? כן .. זה לא נוגד את החוק
כדאי / מומלץ .. - לא ! עוצמת השידור היא פונקציה של המשדר ולא האנטנה. ייתרה מזה, ניראה לי שהאנטנה צריכה להתאים למשדר כדי להגיע ליעילות מקסימלית (הרי משדר של חצי וואט לא "ירים" אנטנה של 4 מטר .. )
להביא את ההורים או ששרדתי הפעם ?
גיל המתחיל
השמיים אינם הגבול .. חשבון הבנק - כן
מהר הורים
תחשוב שוב, זה בחלק שהבנת! זה רמז.
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
שווה ניסיון..
מותר -כן
כדאי-לא
אסור-לא
מומלץ-גם לא
ציינת שאם שמים אנטנה עם הגבר יותר גבוהה ההגבר יהיה פחות לכל הכיוונים ויצא יותר לכיוון אחד..
מה שלא מתאים לשים על הטיסן עצמו..
או קיי .. ..
הבנתי אותך
הגבר חזק יותר אומר כיווניות .. !!
רע רע רע .. ***
נכון המורה ?
השמיים אינם הגבול .. חשבון הבנק - כן
מה זכיתי באנטנת אומני עם Gain גבוה מביתו של איציק רונן?
גדול .. עד שגמרתי לחשוב ולהבין ראיתי את התשובה של גיא .. ******חח
טוב ..
לפחות לומדים משהו בכיתה הזאת ..
טיפוליציק קלאסס
גיל
השמיים אינם הגבול .. חשבון הבנק - כן
יפה מאוד. גם אות חלש מאוד ניתן לקלוט בתחנת הקרקע. תחשבו שאתם מול הקונוס המת של אנטנת משדר.... מה יש להגביר?
המשדר מוציא הספק שידור דרך האנטנה, אנחנו נשתדל שהוא יתפזר יפה לכל הכיוונים.
האמת שאפשר שלכיוון הזנב יהיה הגבר נמוך יותר, ואז, כאשר יתחילו הפרעות וידאו, תדעו שזה הזמן לחזור הבייתה.
זכיתה באנטנה משובחת.
איציק
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
אשרך!
ועכשיו שאלה..
לי במערך יש 2 אנטנות..
1 אומני רגילה 3DBI
ואחת 14DBI
עדיף את האומני להחליף לאנטנה אומני עם DBI גדול יותר?
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
ה14DBI לא אומני היא פאצ.. כיסוי של 30 מעלות,
האנטנה אומני היא פיצוי אם במקרה וה14 לא תהיה מכוונת לטיסן...
השאלה היית אם כדאי להחליף את האומני ה3 DB לאנטנה עם הגבר יותר גבוה..?
זה יתן כיסוי 360 מעלות מספיק טוב במקרה שה14 לא מכונת לטיסן.. כמובן שזה בטווח קרוב יחסית..
איציק וגיא - תודה רבה על המידע. למדתי הרבה ממאמר זה.
שאלה - מה עדיף ? דיברסיטי שמשווה איכות אות וידאו (עולה 170$ ב RV) או כזה שמשווה RSSI במקלט (עולה 22$ ב RV) ?
Success is the ability to go from one failure to the next without any loss of enthusiasm
diversity שמשווה איכות וידאו יכול להשתמש בשני מקלטים מסוגים שונים, בעוד זה שמובסס על RSSI דורש מקלטים זהים. מה גם שאתה חייב להוציא RSSI מהמקלט, וזה לא תמיד משימה קלה.
אוסיף עוד אופציה-
ישנן אנטנות אומני (יעני אצבע) עם הגברים של 9DBI (אצלי יש אחת כזאת, היא 35 ס"מ באורך)
מה שהנ"ל מאפשר זה כדלהלן- יש "חור" (קונוס מת) גדול מעל, אך הטווח ה"נקי" עולה בהרבה על אנטנת 3DBI "פשוטה". כך אפשר להטיס למרחק לא רע בכלל בלי הצורך לכוון אנטנה (הכל תיאוריה, אישית לא בדקתי את הנ"ל בצורה ספציפית)
הנ"ל בשילוב עם אנטנה 2-3DBI מקבילה לקרקע (עם DIVERSITY) ייתן כיסוי גם למעלה וגם לטווח די גדול.
עוד סוג של אנטנה אפשרית היא "צלחת", היא נותנת שבח גדול יותר מפאץ' (כ90 מעלות בהגבהה ובצידוד) ובכך מאפשרת להתכוונן על "גיזרה" שלמה
*אני לא מתיימר להיות מהנדס רדיו לכן ישנו סיכוי סביר שאני טועה בניואנסים, אבל העקרון ברור.
ולא הסברתם איך מחברים 2 אנטנות למקלט ?
תודה.