שמות משתמשים לתיוג

מציג תוצאות 1 עד 9 מתוך 9

מאמר: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

  1. תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    מיקום
    Tel Aviv, Israel, Israel
    הודעות
    3,708
    תודה!
    188
    הודה 186 פעמים ב 131 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    Jump to Comments

    "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    8 Comments by lior_bar_ami Published on 15-05-2009 21:46:55
    ** הנושא נכתב כתגובה למשתמש EFLY כתשובה לשאלה על אפקט הקרקע (המשך למאמר הקודם על "הליך הנחיתה") - תהנו!**

    מבלי להכנס יותר מידי לסיבות אווירו' והסברים מסובכים, כל כנף (קבועה או סובבת) שנעה באוויר מייצרת מערבולות קצה כנף - מערבולות אלו הן תוצר משנה של תופעת העילוי והן הסיבה העיקרית לגרר המושרה.
    ניתן לראות את תופע המערבולות בקצה הכנף בתמונות הבאות:





    כאשר הכנף קרבה לקרקע במהירות (האפקט מתחיל להיות מורגש באיזור 1 X גודל המוטה), נוצרת עלייה בלחץ בחלקה התחתון של הכנף, כמו כן הקרקע לא מאפשרת למערבולות קצה הכנף להיווצר בצורה אפקטיבית. שתי התופעות הנ"ל גורמות למעין "כרית" להיווצר ששיאה הוא באיזור חצי גודל המוטה של כלי הטיס, בתוך "כרית" זו המטוס נהנה מגרר מושרה נמוך בצורה משמעותית (עקב ההפחתה במערבולות) ומעילוי מוגבר - עד 30%-40% יותר מאשר מעל המערבולות (גם עקב עליית הלחץ וגם עקב ירידת הגרר המושרה).



    עקב התופעות הנ"ל המטוס נהנה מטיסה חלקה יותר שפחות מושפעת מגזירות רוח וחיתחותים כאלו ואחרים - מהסיבה האמורה, ציינתי שאת שבירת הגלישה רצוי ונכון לבצע בגובה "אפקט הקרקע" המוזכר.
    עוד מצב בו אנחנו יכולים לנצל את האפקט המוזכר ומיעילותו המוגברת של כלי הטיס בגובה זה, הוא במצב דום מנוע (CUT). שבירת גלישה והצפה נמוכה יכולים להיות לפעמים בדיוק ההבדל של טיסן שמגיע למסלול לעומת טיסן שמתרסק מחוצה לו - תנסה לזכור את זה פעם הבאה שנכבה לך המנוע, תציף נמוך ותראה איזו הצפה ארוכה ונעימה תהיה לך לעומת שבירת גלישה והצפה גבוהה יחסית (במז"א מחותחת הדבר אף מתעצם).

    במסוקים אגב, האפקט גם קיים והוא פועל בגובה שבין 1/3 ל- 2/3 קוטר הדיסקה, שם המסוק יהנה מתוספת עילוי וחסינות יחסית לחיתחותים וגזירות רוח.

  2. Total Comments 8

    תגובות

  3. #2
    תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    הודעות
    32
    תודה!
    0
    הודה 0 פעמים ב 0 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    ליאור שלום

    ההסבר נחמד והתמונות יפות אבל -לפחות בתמונה הגדולה - האפקט נוצר מהמנועים ולא מהכנפיים...

    בברכה
    יורם

  4. #3
    תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    מיקום
    Beersheba, Israel, Israel
    הודעות
    3,208
    תודה!
    88
    הודה 222 פעמים ב 158 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    הסבר פשוט ומצוין, והתמונות ממחישות את זה בצורה מעולה!

    ציטוט נכתב במקור על ידי yoram_f צפיה בהודעה
    ליאור שלום

    ההסבר נחמד והתמונות יפות אבל -לפחות בתמונה הגדולה - האפקט נוצר מהמנועים ולא מהכנפיים...

    בברכה
    יורם
    לדעתי אתה טועה, אני בטוח ב-99% שזה לא נוצר מהמנועים אלא ממערבולות קצה כנף.
    בנוסף לזה ראיתי בNG תוכנית על הAIRBUS A380 ועשו שם ניסוי שבו עשו מסך עשן וזרקו מודל לא קטן של המטוס לתוך המסך עשן כדי לבדוק את מערבולות קצה הכנף (למודל לא היו מנועים) והתמונה היתה 1:1 כמו התמונה הגדולה שאתה מדבר אליה.
    איתן.

    עריכה: במקרה מצאתי את זה בYOUTUBE, זה קורה בדקה ה1:00 יש שם את הניסוי שאני דיברתי עליו:
    נערך לאחרונה על ידי eitan-ro; 20-05-2009 בשעה 12:34:51.
    סייג לחכמה שתיקה!
    מנהל פורום אלפא , מאמרים וסקירות

  5. #4
    תאריך הצטרפות
    Aug 2008
    מיקום
    ליד גדרה
    הודעות
    1,217
    תודה!
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    ציטוט נכתב במקור על ידי yoram_f צפיה בהודעה
    ליאור שלום

    ההסבר נחמד והתמונות יפות אבל -לפחות בתמונה הגדולה - האפקט נוצר מהמנועים ולא מהכנפיים...

    בברכה
    יורם
    שלילי בנזתי!!!

    לא ב- 99% אלא 100% שזה נוצר ממערבולות קצה כנף ולא מהמנועים!

    ליאור - נכס לפורום, כל הכבוד על המאמר המעשיר שלך.
    להנות עם האצבעות, זה לא סטייה, זה דרך חיים...

  6. #5
    תאריך הצטרפות
    Aug 2008
    מיקום
    ליד גדרה
    הודעות
    1,217
    תודה!
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    אגב,
    במסוקים אני זוכר שגובה אפקט הקרקע זה פעמיים גודל הדיסקה...אני אבדוק את עצמי שוב.
    בכל מקרה, במסוקים נרגיש דבר הנקרא עילוי מעבר - מריחוף בתוך השפעת קרקע לטיסה ישרה ואופיקת נוצרות רעידות באזור הזנב בעקבות היצאה "מהכרית".
    להנות עם האצבעות, זה לא סטייה, זה דרך חיים...

  7. #6
    תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    מיקום
    Tel Aviv, Israel, Israel
    הודעות
    3,708
    תודה!
    188
    הודה 186 פעמים ב 131 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    ציטוט נכתב במקור על ידי eitan-ro צפיה בהודעה
    הסבר פשוט ומצוין, והתמונות ממחישות את זה בצורה מעולה!



    לדעתי אתה טועה, אני בטוח ב-99% שזה לא נוצר מהמנועים אלא ממערבולות קצה כנף.
    בנוסף לזה ראיתי בNG תוכנית על הAIRBUS A380 ועשו שם ניסוי שבו עשו מסך עשן וזרקו מודל לא קטן של המטוס לתוך המסך עשן כדי לבדוק את מערבולות קצה הכנף (למודל לא היו מנועים) והתמונה היתה 1:1 כמו התמונה הגדולה שאתה מדבר אליה.
    איתן.

    עריכה: במקרה מצאתי את זה בYOUTUBE, זה קורה בדקה ה1:00 יש שם את הניסוי שאני דיברתי עליו:

    אכן המערבולות שנראות בתמונות נוצרות מהכנף והן, כמו שכבר נאמר, נקראות מערבולות קצה כנף.
    איתן כל הכבוד על הסרטון שמצאת, מתאר בצורה ממש יפה את האפקט המדובר, הדבר היחיד שקצת העציב אותי הוא שלא הראו את השיפור ביצירת המערבולות לאחר הוספת ה WING TIP.

  8. #7
    תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    מיקום
    Beersheba, Israel, Israel
    הודעות
    3,208
    תודה!
    88
    הודה 222 פעמים ב 158 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    גם אותי! בתכנית הזאת הם הראו והסבירו ממש יפה את התועלת של הכנפונים...
    האמת שמשהו לא מסתדר לי קצת... אני יודע שיש איזשהו דגם של בוינג שמקור תוכנן וסופק עם כנפונים אבל אחרי כמה שנים הורידו אותם כי ההתנגדות הטפילה שלהם גרמה לביזבוז דלק גדול יותר מאשר בלעדיהם למרות היעילות האוירודינמית... למה בAIRBUS זה לא ככה? בגלל הגודל?
    איתן.
    סייג לחכמה שתיקה!
    מנהל פורום אלפא , מאמרים וסקירות

  9. #8
    תאריך הצטרפות
    Jun 2010
    הודעות
    515
    תודה!
    17
    הודה 11 פעמים ב 9 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה: תגובה להודעה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    ציטוט נכתב במקור על ידי yoram_f צפיה בהודעה
    ליאור שלום

    ההסבר נחמד והתמונות יפות אבל -לפחות בתמונה הגדולה - האפקט נוצר מהמנועים ולא מהכנפיים...

    בברכה
    יורם
    יורם שאלה :

    אני גולש אויר ומשתמש באפקט הקרקע בנחיתה .
    אין לי מנוע הגלשן הוא דאון .

    אז ממה נוצר אפקט הקרקע ?
    מהמנוע ?
    מהכנפיים ?
    או אולי מהקרקע ?
    "don't forget to write the manual"

    פתגם סיני עתיק....

  10. #9
    תאריך הצטרפות
    Aug 2008
    הודעות
    1,711
    תודה!
    7
    הודה 216 פעמים ב 154 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה: "אפקט הקרקע" - אחלה אפקט!! :)

    אפקט הקרקע נוצר כתוצאה מקרבת הכנף אל הקרקע.
    בטיסה רגילה, מערבולות קצה הכנף נוצרות באופן חופשי ללא כל הפרעה.
    בקרבה לקרקע, הקרקע מפריעה למערבולות ומקטינה אל עוצמתן.
    כתוצאה, המערבולות קטנות וכך גם ההפסדים של הכנף הקשורים ביצירתן.
    מכיוון שההפסדים קטנים אז היעילות גדלה וביצועי הגלישה משתפרים.

    בנוסף, האפקט בתמונה הגדולה גם הוא מהכנפיים ולא מהמנוע.
    רועי

הרשאות פרסום

  • אין באפשרותך לפרסם נושאים חדשים
  • אין באפשרותך לפרסם תגובות
  • אין באפשרותך לצרף קבצים
  • אין באפשרותך לערוך את הודעותיך
  •