לפי דעתי כמו שעושים למנועים של טיסנים.מניעים ופותחים את המיצערת לפול כאשר סיכת הדלק פתוחה כימעט עד הסוף כך שהמנוע יהיה עשיר מאוד והראש לא מתחמם מעבר ל 60 מעלות
חיים גיל תעשה תרגיל
חד משמעית לא.
חיים. מנוע של רכב הוא לא בדיוק מנוע של טיסן.
תהליך ההרצה שונה ומדורג.
אני מציע לך להגיע למסלול חנות או מקום מפגש למסיעים ולבקש עזרה בהרצת המנוע.
עדיף אפילו לשלם לבעל חנות מנוסה ולא לנסות לבד אם אתה לא יודע.
רן ענבר
חיים צודק (בגדול, בפרטים זה קצת שונה).
אני אעלה בהזדמנות פוסט שמדבר על איך להריץ מנוע ברכב.
דברים השתנו ב 15 שנה האחרונים.
היום המנועים התחרותיים כמו OS RB ודומיהם מתחילים הרצה כמו שחיים אמר.(כמעט)
אני אחפש ואצלם את ההנחיות.
באופן עקרוני ועל רגל אחת,
מניעים את המנוע (אם יש צורךך משחררים כרבע סיבוב את הפלאג),
נותנים למנוע מיכל (125CC) לעמוד על סרק,
נותנים למנוע להתקרר מודאים שהבוכנה בנקודה מתה עליונה.
מורידים את הרכב לריצפה ומניעים,
פותחים סיכה ראשית כמעט עד הסוף ומחזיקים פול גאז. (ציתות מהחוברת של RB בתרגום לעברית כמובן - המנוע צריך להשמע כמו מנוע 4 פעימות).
כמובן שההרצה מתבצעת על הריצפה תוך כדי ההסעה של הרכב כל הזמן בפול גז.
לאחר כליטר של דלק, כל מיכל סוגרים שמינית סיבוב את הסיכה הראשית.
לאורך כל ההרצה מוודאים שטמפרטורת המנוע לא עוברת 60 מעלות, אגב במנועים שאני הרצתי עד היום היא לא עברה את ה 50 - 54 מעלות עד לשלב סגירת הסיכה.
ההרצה מסתיימת כאשר חום המנוע מגיע ל 110 מעלות.
אני אוהב בשלב הזה לפתוח חזרה שמינית סיכה, כדי שההסעות הראשונות של הרכב עדיין יהיו קצת עשירות.
הסבר לכל השלבים בצורה מפורטת למה עושים כך אעלה עם הפוסט (יקח לי כמה ימים, האמת שתכננתי לעשות את זה בזמני החופשי, אבל היות ואני רואה דרישה אשתדל בהקדם).
כמובן כל מה שרשמתי זה על רגל אחת, הוראות כלליות בלבד, לכל מנוע יש דברים שמיוחדים לו.
אגב, אני מכיר גם את השיטה הישנה גם איתה עבדתי לא מעט, אני חייב לציין שהשיטה החדשה "עושה שכל" הרבה יותר מהישנה.
שמוליק
נערך לאחרונה על ידי שמוליקו; 20-05-2014 בשעה 09:38:19.
המנוע הוזמן מפתח תקווה (לא אומר תשם של החנות) ואני גר בקרית גת ואין חנות בעיר או במקום קרוב אליה יחסית..
גש למסלול במושב ניר משה.
למסלול קוראים ספיד בנגב ובו תמצא שפע של מסיעים תותחים שיוכלו לעזור לך.
אתה מכיר את המקום?
רן ענבר
לא אני לא מכיר אבל אני אבדוק את העניין עם לא אמצא משהו בקשר למסלול תוכל לעזור לי אתה רן?
לא קיבלת manual עם המנוע?
אם לא אז בבקשה:
http://www.os-engines.co.jp/english/...anual/21tm.pdf
יש חלק דיי מפורט שמסביר את השלבים להרצה (break in) של המנוע.
אני הייתי נמנע מכל מיני "טיפים" או "מומחים" להרצה ופשוט עוקב באדיקות אחר המדריך של היצרן.
תעבור כמה פעמים על הפרוצדורה עד שתבין בוודאות איך מכוונים את המנוע ומה כל בורג עושה.
אתה יכול אפילו לתרגם לך את השלבים השונים לעברית, זה יכול לעזור לך להבין את השלבים לעומק וזה עוזר בזמן ההרצה.
אני אהבתי יותר את הפרוט שיש בחוברת ההפעלה של המנוע הזה: http://www.os-engines.co.jp/english/...ual/21xz_b.pdf
זה בגדול אותו מנוע רק שהמדריך (בחלק של ההרצה) מפורט קצת יותר.
אם אתה לא מבין משהו במדריך תפנה לפורום וננסה להסביר.
אני אישית לא סומך על אף אחד שיעשה הרצה כמו שצריך.
זה שיש אנשים עם שנות וותק לא אומר שהם יודעים איך לפתוח את המנוע כמו שצריך.
יש הוראות יצרן (לא מסובכות מידי) ואם עוקבים אחריהן אז מגיעים לתוצאה הטובה ביותר.
^
לא יודע לגבי מנוע RB אך לגבי המנוע של פותח השרשור יש מדריך מאוד מפורט בחוברת ההפעלה (מצורף לינק שתי הודעות למעלה) והוא לא בדיוק מה שאתה מתאר.
ובכל מקרה זה לא מה שחיים אמר.
למעשה, המדריך בחוברת ההפעלה בפרוש אומר שאין להפעיל את המנוע על תערובת עשירה מידי ומסביר כי לשמן בתנאים כאלו יש נטייה להפוך לג'ל אשר עלול לתקוע את המנוע.
לא מתנצח, אבל זה מהחוברת שנתת אתה:
When the engine starts, first allow it to operate
in short runs on its very rich starting settings,
with the glowplug battery still connected and
with its driving wheels clear of the ground. The
rich mixture will, under these conditions,
provide adequate lubrication and cooling,
indicated by profuse smoke from the exhaust.
Next, disconnect the glowplug battery and try
running the car on the track. If the engine
stalls, open the throttle fractionally, but try to
keep the engine running as rich as possible: if
it stops because of being excessively overrich,
close the Needle-Valve 30° and try
again.
Run the car on the track until one tank of fuel has
been consumed, then close the Needle-Valve
30°. Repeat this procedure again until five tanks
of fuel have been consumed, during which time
the throttle may be opened for brief bursts of
increased power. If the engine stops at medium
speeds, close the Mixture Control Valve 30°.
אולי אני מפספס משהו, אשמח לדעת.
בכל מקרה שוב, ההנחיות היו כלליות מאוד, חסרים שם פרטים וזה לא היה המלצה לאיך צריך לעשות הרצה, אלה רק קוים כללים להרצה.
קודם כל אני חייב לציין שזה אחד המדריכים המפורטים יותר שראיתי ובטח שלא נותן רק הנחיות כלליות.
שים לב שאני נתתי גם קישור שני למנוע כמעט זהה של OS שם המדריך יותר מפורט.
מתוך המדריך השני:
כלומר, ממש לא רצוי להפעיל את המנוע בתערובת הכי עשירה שיש.Excessively rich running and prolonged low
speed running should be avoided. Prolonged low
speed running and low temperature running may
result in the oil in the fuel becoming gelled and
the piston/liner becoming stuck together.
רצוי להפעיל אותו בתערובות העשירה ביותר האפשרית לתנאי עבודה (ויש הבדל גדול).
הם גם מסבירים איך להגיע לתנאי העבודה הראשוניים.
לגבי זה שזאת לא המלצה לאיך לעשות הרצה, מאיפה לקחת את זה?
זאת הפרוצדורה הכי מפורטת להרצה (break in) שהיצרן נותן למנוע אותו הוא תכנן.
אגב, לא רשמו שום דבר על זה שהמנוע צריך לעבור מיכל על סרק.The following procedure is suitable for this
engine when the O.S. T-2060WN tuned
silencer and a fuel containing 30%
nitromethane are used.
כל ההרצה נעשית כאשר מסיעים את הרכב.
בקיצור, אם אתה רוצה לעשות מדריך בבקשה.
רק שים לב שאתה לא נותן הנחיות מנוגדות למדריך של היצרן.
מה גם שכל יצרן נותן פרוצדורה אחרת (אני מניח כתלות במנוע) אשר כוללת גם את כיוונון הקרבורטור הראשוני אשר אופייני לכל יצרן (אני יכול לצלם לך מדריך של thunder tiger אשר שונה מזה של OS).
אלון, כתבתי בסוף התגובה שלי:
"כמובן כל מה שרשמתי זה על רגל אחת, הוראות כלליות בלבד, לכל מנוע יש דברים שמיוחדים לו."
בנוסף כתבתי שמה שאני רשמתי הוא לא המלצה לאיך לעשות ,אלה רק הנחיות כלליות.
ברור שמה שכתוב בחוברת היצרן זו ההמלצה וכך בדיוק צריך לנהוג.
בוא נעצור רגע, אנחנו מדברים על אותו דבר בניואנסים קצת שונים.
כאמור לדוגמא במנוע RB רשום בפירוש להריץ 125 CC בסרק, אני יודע שב OS לא, אגב ב HPI גם דורשים את זה...
ועדיין כל מנוע וההרצה שלו לפי הוראות היצרן.
כתבתי משהו כללי והדגשתי שהוא כללי.
אין לי ויכוח איתך לגבי המנוע הספציפי הזה.
וגם כשאכתוב מדריך יצויין שם שבכל מקרה אם יש הנחיות יצרן שונות, צריך לעבוד לפיהן.
אין שחור ולבן בתחום הזה, יש הנחיות יצרן והן שונות מיצרן ליצרן ואפילו לפעמים בין דגם לדגם אצל אותו יצרן.
יש כמה כללי אצבע של עשה ואל תעשה.
אני מכיר מנועים של thunder tiger של HPI של OS ושל RB, ייצא לי להתעסק עם עוד סוג או שניים, כל אחד מהם שונה.
עדיין יש כללים מנחים שאם שומרים עליהם, גם אם לא עבדת בדיוק לפי הוראות היצרן הספציפי, אז אולי לא ביצעת הרצה אופטימלית (שלדעתי חשובה בעיקר למי שמתחרה) אבל סביר להניח שלא תגרום נזק למנוע ועדיין רק תועיל לו.
ואני בכל זאת חושב שעדיף לתת למשהו עם ניסיון כמו יניב סיוון שיודע 100% מה לעשות ואיך כדי שהמנוע יתפקד הכי טוב למשך זמן.
אני נוטה שלא ללכת עיוור אחרי הוראות היצרן כי להם יש שיקולים כמו כסת"ח וטעויות משתמשים. אז הם עלולים לתת לך הוראות של הרצה מוגזמת, או שתיתן ביצועים לא משהו
מתן.
שלושה טיסנים, קוואד, Tekno eb48.2, Schumacher k1 aero, Team associated b4.2, Venom creeper.
חברים.
אני עובד בימים אלו על מדריך שלישי למנועי ניטרו ובו מספר טיפים להרצה.
כדי לקבל תמונה כוללת עברתי על דריכים והוראות הפעלה של לא מעט יצרנים.
אין שני יצרנים שאומרים אותו דבר.
כל יצרן אומר שרק הוא מבין וכל השאר לא...
כל יצרן אומר שהמנועים שלו הכי טובים.
אני הייתי משלב את הוראות היצרן יחד עם מסיע מנוסה כמו יניב סיון.
חשוב לדעת שאין פה כמעט נכון או לא נכון רק דרכים שונות לבצע פעולות דומות.
רן ענבר
אז בסופו של דבר אחרי כול מה שאתם אומרים פה מה אני אמור לעשות ללכת למישהו עם ניסיון או לפי הוראות
יצרן..?
דרך אגב תודה לכול העונים![]()
אם תלך אחר הוראות היצרן ככל הנראה זה יותר מיספק.
לא צריך לעשות סיפור גדול כל כך מהרצה של המנוע, זה לא מדע טילים.
בגדול צריך לכוון את המנוע על תערובת עשירה בהתחלה ואז בכל מיכל לסגור קצת סיכה.
הוראות הייצרן מנחות אותך איך להגיע למצב התחלתי בקרבורטור שלך, מכאן פשוט תעקוב אחר ההוראות ויהיה בסדר.
אני חייב לציין שהיה ל מנוע של thunder tiger שדיי זרקתי בהרצה שלו ועדיין הוא תפקד ללא דופי עם קומפרסיה של שור.
גם אחרי שנים רבות של ישיבה במחסן ללא שימוש הוא הניע בקלות ועדיין עם אותה קומפרסיה.
כך שצריך לקחת את זה בפרופורציות ולא להשתגע.
בטח שלא הייתי הולך למומחה ומשלם לו סכום נכבד להרצה.
אתה עדיין לא מסיע תחרותי וזה גם לא מנוע תחרותי.
אם תתקל בבעיות ולא תצליח לכוון את המנוע (זה לא כל כך פשוט להגיע למצב שהמנוע עובד מושלם ולא נחנק בזינוק או בסל״ד גבוה וחוזר לסרק יציב..) אז אולי הייתי שוקל לבקש ממישהו עם ניסיון לכוון את המנוע, אך הרצה זה ממש לא מסובך.
אני לא מצפה להתחרות עם המכונית או שקניתי תמנוע לא חיפשתי גם משהו תחרותי חיפשתי משהו אמין שיתן לי ביצועים טובים אבל הבנתי מכמה מקומות שקראתי בהם שהרצה זה חלק חשוב בתפקוד של המנוע גם באורך החיים שלו וגם במומנט שלו אז זה קצת מלחיץ כי בא נגיד שלא כזה מתחשק לי לקנות עוד מנוע עכשיו..
אתה יכול לעיין כאן:
http://www.efly.co.il/forums/showthr...311#post472311
אלון, אתה פשוט טועה. זה מנוע די רציני ומנועי ניטרו הם די עדינים וחבל לא לעשות את זה כמו שצריך. ההוראות של היצרן לא בהכרך הכי טובות כי יש לו את השיקולים שלו. כמו שכל טמבל יצליח בלי לעשות נזק, וזה עלול לבוא על חשבון ביצועים או אורך חיים בעתיד.
מתן.
שלושה טיסנים, קוואד, Tekno eb48.2, Schumacher k1 aero, Team associated b4.2, Venom creeper.
איביי,
אני אף פעם לא טועה.
חוץ מפעם אחת שחשבתי שטעיתי והסתבר שצדקתי..![]()
אתה היחיד שרואה את זה בתור משהו שכדי לזלזל בו וכול השאר אומרים שזה חשוב לחיי המנוע ולביצועים העתידיים שלו..אז כנראה שפעם ראשונה אתה טועה.
וסתם שתדע מטעויות לומדים..![]()
איפה אתה ראית שכתבתי לך לזלזל בהרצה?!
התגובה שלך מזלזלת וזה דיי מפתיע אחרי ההשקעה שלי בתגובות לשאלותיך והבאת מקורות של מדריכי היצרן.
לשאלות שלך אני כבר לא יגיב יותר.
מטעויות לומדים...
אתה אמרת שעשיתה הרצה לאחד המנועים שלך ואני מצטט ״שדי זרקתי בהרצה שלו״ (מזה הבנתי שזלזלתה בהרצה) מצטער עם זלזלתי בתגובתי זאת לא הייתה הכוונה סליחה.
בקיצור אין מה להנדס יותר מידיי.תגיע למישהו שמבין עניין והוא יעזור לך.בגדול כולם רשמו את אותו הדבר .תניע את המנוע ברגיל ותתחיל לתת גז ותוך כדי שאתה מרים את הגז תיפתח את הסיכה בכל פעם בהדרגה להרמת הגז עד שתגיע למצב פול גז והסיכה פתוחה לרווחה .תשתמש בדלק איכותי ולא יהיה לך שום בעיה.כל מנועי הנייטרו עובדים אותו הדבר וההרצה שלהם כימעט זהה לחלוטין.המדריך הוא נחמד ואכן אומר בדיוק את מ ה שרשמתי לך בהתחלה.תמיד קל לרשום לאנשים מדריך מדריך כשבעצם כולם עושים את אותו הדבר.תשתשמש בדלק עם שמן סינטטי כמובן.בעבר היינו מריצים עם שמן קיק , זה מה שהיה ועבד טוב מאוד.
מנוע מחזיק שנים רק אם שומרים עליו ולא קורעים לו את הצורה.תשתדל לא להסיע שאתה עני מידיי ותאפשר קירור טוב דרך החופה גם עם זה לפתוח עוד חלון מקדימה.אם אתה הולך להסיע בשטח חולי כמו חול ים הייתי ממליץ לך להוסיף מאוורר קטן שניזון ממתח הבקר כמו ששמים בבקרים חשמליים.אבל זה כבר נתון ליכולת אילתור שלך.בקיץ ובימים חמים תיפתח את הסיכה שלוש קליקים בערך.
חיים גיל תעשה תרגיל
חיים, כל מה שאתה אומר נכון, אבל למנועי טיסנים לא למכוניות.
המנועים פה ממש לא מחזיקים שנים, אלא משהו כמו 6 גלונים, והבלאי שלהם יותר גבוהה בגלל סביבת העבודה קשה. (חול, מכות, חוסר בקירור וכו')
אז גם את ההרצה לא הייתי עושה אותו הדבר.
מתן.
שלושה טיסנים, קוואד, Tekno eb48.2, Schumacher k1 aero, Team associated b4.2, Venom creeper.