שלום לכולם.
כידוע, כיום קיים חוק בונה טיסן במחלקות p-30 וגילשונים.
למיטב הבנתי, בכל שאר מחלקות החופשיים - החוק בוטל.

בדיון זה אני לא מתכוון לעסוק בשאלות כמו: "האם צריך או לא צריך חוק בונה טיסן?" אלא בפרשנות של החוקים הקיימים כרגע.

נתחיל עם מחלקת p-30: אז לפי החוקה, חובה פרופלור מסחרי מפלסטיק (...לא מתקפל בקוטר מקסימלי של 23.5 ס''מ)

כלומר פרופלור אסור וגם מסובך להכין לבד.

עם השנים הטיסנים התפתחו כך שלמשל אם מישהו רוצה להתקין טיימר על טיסן p-30,(ואני לא מכיר אנשים שבונים טיימר לבד) מותר לו (כך מקובל).

שאלתי היא, אם כן: מה צריך לבנות בטיסן ?

הרי שהיום יש קיטים למכירה של טיסנים אלו ואכן אנשים קונים את הקיטים ומתחרים עם הטיסנים בתחרויות ארציות של קלוב התעופה לישראל. האם זה בסדר?

איפה מותחים את הקו? כיצד מגדירים מי בנה את הטיסן ?

נניח שאדם אחד יבנה טיסן בעצמו (p-30) רק ללא הגה גובה ויקח הגה גובה שלא הוא בנה. חוקי? מי בנה את הטיסן?

האם קובעים לפי מי שבנה את הרוב? מה קורה אם בונים חצי חצי ? או ביחד ?

כשאני בונה טיסן אני הרי לא באמת בונה אותו מאפס. כך מקובל לקרוא לזה אך זה לא נכון.
לא אני גידלתי את הבלזה ולא אני יצרתי את סיבי הפחמן וגם לא את הדבקים שבהם אני משתמש וגם לא יצרתי את הציפויים וגם לא צינוריות פליז או סיכות.

ובכל זאת אני בניתי את הטיסן.

מישהו אחר הכין עבורי חומרי גלם אבל לא מחשיבים את זה.

אז אם מישהו קונה קיט... האם הקיט הוא כמו חומרי גלם ?

האם זה שמישהו אחר הכין את הקיט לא נחשב?

חייבים למתוח גבול כי מצד אחד "אסור" לקנות טיסן שלם. אבל "מותר" לקנות קיט.
ואין הרבה הבדל בין השניים.

אני מציע שתי אפשרויות:

הראשונה- לחדד את החוקים באופן יותר ברור. (קשה מבחינה מעשית, וכמו כן יהיה קשה לבורר בתחרות לקבוע מי בנה את הטיסן ואין דרכים להוכיח)

השניה - לבטל גם כאן את חוק בונה הטיסן.

תגובות בבקשה.

לגבי גילשונים בהמשך....