תעשה מה שאתה מבין.
יש דברים שאיתם אני לא משחק ולהבי זנב ולהבים ראשיים ביניהם.
מכיוון שפיזיקה אתה יודע, תעשה חישוב ותבדוק באיזה מהירות מסתובב קצה להב הזנב ב 450 שלך. תכפיל במסה שלו ותקבל את התנע.
עכשיו תחשוב, לאיזה כיוון מופנה הזנב בד"כ במהלך המראה ונחיתה ותשער לעצמך מה יקרה לו יעוף הלהב לכיוונך.
לאחר שתחשוב על זה, תחשוב אם זה שווה לך עשרה דולר (ומהיכרותי אותך אני בטוח שהרבה פחות) שעולים סט להבי זנב.
רון טוסמן
מר טוסמן,
קצה להב הזנב נע באיזור ה 500 קמ"ש ב IDLE-UP.
המהירות הרלוונטית דרך אגב אם הלהב נתלש כולו היא זו של מרכז הכובד ולא של הקצה.
ולעניינינו: אתה מטיס מסוק גדול וחזק בהרבה ואם אצלך חס וחלילה קורה משהו (לינק משתחרר,
בורג נשבר או רכיב אחר כלשהו כושל, טעות מטיס) והמסוק פוגע במישהו זה כמו שאומרים ביג בלגן.
המסוק שלך יכול להוריד איזה ילד קטן כמו כלום והלכו לך החיים ושום ביטוח לא יוציא אותך מזה.
אז לפי דרכך, אתה אמור לשלוח את רכיבי המסוק למעבדה לבדיקות כל כמה שעות טיסה לפי הוראות יצרן,
אתה אמור להחליף רכיבים לפי מספר שעות פעולה ולערוך למסוק טיפולים תקופתיים מסודרים.
הרי לכל רכיב יש אורך חיים סופי ויום אחד הוא יכשל וייקח איתו את המסוק שלך לאדמה במקרה הטוב
או לראש של מישהו שטייל בסביבה במקרה הגרוע.
ובוודאי שהמסוק אמור להבדק באופן יסודי אחרי כל התרסקות כי לך תדע מה באמת ניזוק ולא תדע זאת לעולם
בבדיקות הפשוטות שאתה מסוגל לעשות לבד בלי ציוד בדיקה מתקדם.
האם אתה דואג למסוק ברמה כזו? מיותר לשאול כי אתה לא.
אז כמו שאמרת לי מר טוסמן,
פיזיקה גם אתה יודע, תעשה חשבון מה יקרה לגולגולת של ילד קטן אם קצה הלהב זנב או ראשי של ה TDR שלך או ה TREX 700 יפגע בה ב IDLE-UP ומה זה יעשה לחיים שלך. אם אתה רוצה אני יכול לחפש לך מעבדה לבדיקות לא הורסות
לרכיבי המסוק ולגבי אורך חיי הרכיבים צור קשר עם היצרנים השונים.
הבדיקות לא יעלו לך יותר מידי ובוודאי שזה שווה לך לעומת הנזק שיכול להגרם.
תעשה מה שאתה מבין.
תקלות וטעויות קרו , קורות ויקרו גם אם תחליף ותדאג להכל ותשים לוקטייט ותקנה ציוד טוב וכו וכו. וזה שאני לא מחליף להבי זנב אחרי כל התרסקות זה ממש חסר משמעות. אני בודק את המסוק ומחליף לפי הצורך בדיוק כמו שאתה עושה.
אני כן מחליף אם אני רואה שיש צורך והזנב ניזוק.
יואב
הכל נכון.
אבל לפי השירשורים שלך, לך התקלות קורות לעיתים קרובות מאוד.
בדיקות, ניסויים, מעבדות... במבחן התוצאה, דברים כאלה קורים לי לעיתים רחוקות מאוד משום שבריסוק, אני לא מתפשר.
כמו שאמרתי לך קודם; איש הישר בעניו יעשה.
אמרתי לך את דעתי,
אתה יכול להמשיך לסכן את עצמך בטענה שאתה חוסך כסף ומקבל תוצאות מצויינות מהמסוק שלך, ממערכת הרדיו שלך, מהסרבואים שלך, הציר הראשי המוקשח שלך וכו' וכו' (החתימה פשוט קצת ארוכה מדי...).
מצד שני, אתה יכול להפסיק להיות גרושניק ולהחליף רכיבים המועדים לפורענות ולסכן את עצמך ואת האחרים קצת פחות (ואני אומר "פחות" כי הרי הסיכון קיים תמיד).
אוסיף עוד דבר אחד ואומר לך כך:
לי לא התרסק מסוק על גג של בניין ולי לא התפצלו להבים באוויר. אתה בכיוון בטוח להפעלת פוליסת ביטוח צדי הג' שלך באופן בו אתה נוהג.
מאחל לך מכל ליבי שאני טועה ו/או שתתפכח ומבחינתי הדיון הזה הסתיים.
רון טוסמן
יונתן 1 (13-09-2011)
מר להב;
אני מחליף להבים בכל ריסוק, במידה ויש עליהם סימן כלשהו לפגיעה הכי קטנה. הנה, אתה מכיר מטיס אחד שמחליף להבים בכל ריסוק.
בנוגע לשאר הדברים - אני בהחלט וללא צל של ספק בודק את המסוק לפני כל טיסה וכל כ 10 טיסות עובר יסודית על כל החיבורים והחלקים כדי לחפש תקלות מתפתחות/עתידיות. אם משהו מתגלה כבלוי או עם חופש לא סביר - מחליפים מיד. אתמול הגיע אליי חבר עם סדק קל ביותר בלהבי הזנב, ממש סימן קטן שלא בטוח בכלל שזה היה סדק - שברתי לו את הלהב והכרחתי אותו להחליף את שניהם. לא צריך מומחים או מכשירים מיוחדים לכך, צריך קצת תשומת לב לפרטים, הכרת המסוק ופדנטיות מתאימה. זה הכל.
עד היום לא התפרק לי שום מסוק באויר (מלבד הקופטרX הראשון שהיה לי שבו החלקים היו פשוט נשברים באויר..), לא נתלה על שום עץ ולא נפתחו לי להבים באויר.
אתה סותר את עצמך.
אתה מחליף בכל ריסוק בלי שום תנאי?
או שאתה מחליף רק אם יש סימן כלשהו לפגיעה הכי קטנה?
תחליט.
אני פועל לפי האופציה השניה.
כמובן אנחנו מדברים על להבי זנב בלבד. כן?
לגבי התפרקות להבים באויר. לא קרה לי אף פעם חוץ מהפעם הזו שהם קצת נפתחו. אני רוצה להזכיר לך
שלהבי אליין התפרקו לאנשים באויר הרבה יותר פעמים מאשר להבי TIG עם ביקורות מעולות מכל העולם.
יואב