עכשיו ל"בעיית האיזון" - שינויי המהירות ועצירות הטלטל והבוכנה מייצרים רעידות שאנו מנסים לצמצם.
בואו נניח שהמנוע עובד בסל"ד קבוע של 6,000
גל הארכובה מסתובב במהירות קבועה ורציפה וכך גם המשקולת שבתחתיתו.
אבל כבר הסברנו - המסה של הטלטל והבוכנה משנה מיקום ומהירות ללא הרף. כולל שני עצירות בכל סיבוב.
ולכן לא ייתכן כאן איזון של משקלים (כמו בפרופ) אלא איזון דינאמי של אינרציות.
כשהבוכנה מגיעה לעצירה בקצה העליון המשקולת בדיוק יורדת בצד התחתון ונותנת דחיפה הפוכה לאזן את עצירת המסה.
ולהיפך - כשהבוכנה יורדת, המשקולת עולה (ולמעשה שניהם יחד בחלק העליון של הצילינדר!) אך האנרגיות הקינטיות מתקזזות.
זה עובד למרות שמשקל המשקולת קבוע משום שהאנרגיה של המשקולת ושל תנועת הבוכנה עולים ליניארית עם הסל"ד.
הסבר קצר, לא?
כמו שכתבתי כבר לפני הרבה תגובות, איני מתכחש לתפקיד האיזון של המשקולת אך אני עדיין חושב שתפקידה העיקרי להציע מסה מסתובבת לשמירת התנועה ומעבר הנקודות המתות תוך שמירת כיוון התנועה.
מנועים מרובי צילינדרים מתוזמנים בדרך כלל להציע עבודה בשלבים שונים של הסיבוב ובכך לפתור את בעיית הרעידות והמשכיות התנועה.
במנוע שהצגתי בדף 2 הצילינדרים מנוגדים ומסת הבוכנות והטלטלים נעות יחד, בתיאום, בצדדים הפוכים ולכן מקזזות האחת את השנייה. גם ללא המשקולות שמספקות שם מסה מסתובבת.
כמובן שהמומחים פה ידעו ויכלו להסביר כל זאת, וממש גנבתי להם את המילים מהפה, הם פשוט קצת לא בכושר הקלדה הסברית היום.
אם טעיתי במשהו אין זאת אלא משום שנטול השכלה רשמית בנושא הוא היחיד שיכול ומוכן להציע הסבר.
אם יש למישהו שאלה על האמור לעיל, אשתדל להסביר את שאני יודע/חושב שיודע, או להודות בפשטות שאיני יודע.