מתוך הסקירה של הטירקס 450 דומינטור:
מתוך הסקירה של הטירקס 500ESP:
חידה קלה- מי מכם יודע מי זה בובי? שאלעד (WONDERED) מתייחס אליו? אם אתם יודעים מי זה אז אתם נמצאים בתחום של המסוקים כמה שנים טובות
ובכן, הקהל ביקש, ואחרי הרבה מאוד זמן, ושעברתי כמעט את כל גדלי המסוקים של אליין (חוץ מה-600). התחדשתי לי בטירקס 700 חשמלי.
הסקירה הזו תהיה על הטירקס 700E DFC PRO HV (ואוו כמה אותיות...).
לטירקס 700 DFC PRO יש כרגע 2 גרסאות, אחת שבאה עם סרוואים שעובדים במתח רגיל (6V), והגרסא שבאה עם סרוואים שעובדים במתח גבוה (HV).
מאז שקניתי את המסוק הזה, אליין כבר הספיקו להוציא עוד 2 (!!!) גרסאות של המסוק, ה-700L DOMINATOR שממשיך את המגמה של אליין לקרוא לסדרת המסוקים החדשה DOMINATOR (כנראה כי נגמרו להם האותיות-שמות תואר להוסיף למסוקים)
וה-700L DOMINATOR TOP (כן כן..). אז מה ההבדלים בין הגרסאות?
ההבדלים בין ה-700DFC PRO לבין ה700 DOMINATOR החדש הם:
- בגרסא החדשה המסוק מגיע עם חיזוקי שילדה שמקשיחים את השילדה באזור תושבת המנוע ובתי המיסבים של הציר הראשי
- בגרסא החדשה יש סנפיר זנב חדש, בעל צורה שונה
- בגרסא החדשה המסוק מגיע עם מערכת הפלייברלס החדשה של אליין, ה-GPRO, ועם הסרוואים החדשים של אליין (שמיועדים למתח גבוה, והם בראשלס) BLH800 לראש, ו-BLH815 לזנב
עכשיו, מה הם ההבדלים בין ה-700L Dominator לבין ה- 700L Dominator TOP ?
פשוט מאוד, ב-TOP מקבלים מנוע חזק יותר, ובקר מתאים.
המנוע הוא ה-850MX, שעובד בסל"ד נמוך יותר מה-800MX שמגיע בקיטים האחרים, ויש לו מומנט גדול יותר, מנוע חזק בצורה שערוריתית שדורש המון מהבקר והסוללות,
וכדי לספק את המנוע הזללן, הבקר הוחלף ל-EDGE 160HV של CC, כאשר בקיטים הקודמים מקבלים את ה-EDGE 120.
המסוק גם מגיע עם גג"ש ופיניון שונים כדי לקבל יחס תמסורת מתאים למנוע הזה
בנוסף לכך אליין גם טוענים שיש במסוק הזה קארבון שחור בגימור מט, לא יודע למה זה טוב, אבל שיהיה.
אז אחרי ההקדמה הדי ארוכה הזו, בואו נתחיל בבנייה,
אבל לפני שנתחיל בבנייה להלן הרכיבים בהם אני אשתמש:
סט אפ:
במסוק אשתמש ברכיבים הבאים:
מערכת פלייברלס: IKON FBL- מה לעשות, ה-3GX היא לא משהו, ולכן אני מחליף אותה במערכת ראויה למסוק כזה
סרוואים לראש/סוואש: Align blh700 אלה הסרוואים המקוריים שמגיעים עם הקיט
סרוו לזנב: Align blh750 זה הסרוו שמגיע סטוק עם הקיט
בקר/ESC- בניגוד למה שמגיע סטוק, אני אשתמש ב- CC EDGE160HV, המסוק מגיע במקור עם בקר 120, שלדעתי לא מספיק.
מנוע- Align BL850MX 520KV זה המנוע הסטוק, מנוע חזק מאוד שיוכל להזיז את המסוק בצורה מרשימה
סוללות טיסה- זוג של סוללות Zippy 6S 40C 5000Mah
סוללת מקלט/סרוואים- Hayin 2S 25C 2200Mah
אז לפני שמתחילים לבנות את המסוק:
מה יש בקופסא:
כמו בכל הקיטים האחרונים של אליין, המסוק ארוז מאוד יפה, ומגיע במספר קופסאות נפרדות, שמחולקות לפי המכלולים הראשיים של המסוק, למרות שעל האריזה של הלהבים היתה מכה קטנה, המסוק המגיע במצב מושלם.
כלים:
כלים איכותיים זה מה שמבדיל בין בנייה שהיא סיוט לבין בנייה היא תענוג.
בקיט של הטירקס 700, יש צורך בערכת מברגי אלן איכותית בגדלים 1.5, 2.0,2.5 ו- 3.0 ממ'
סווש לבלר (Swash Leveling Tool)- כלי הכרחי בבניית מסוקים, ובמסוקי פלייברלס בכלל (כאילו שמישהו בכלל יודע מה זה פלייבר :P)
מד פיטצ' דיגיאלי- כדי למדוד את המעלות בדיוק מוחלט.
דבק CA- להדבקת המיסבים לטורק טיוב. וכו'
ball link פלייאר איכותי- מגן על הציפורניים שלכם ועל הבריאות הנפשית שלכם במהלך בניית המסוק.
ובתאכלס זהו, לא צריך יותר מידי כלים כדי לבנות את המסוק הזה.
אז מסוק יש, כלים יש, יאללה לעבודה!
מערכת הראש:
גם במסוק הזה, אליין משתמשים במערכת ה- DFC לראש, המערכת מאוד פשוטה לבנייה ולכיוון, אבל יש להקפיד מאוד על הרכבה נכונה של הראש, כדי שלא יהיו חופשים במערכת, מכיוון שהמערכת ראש הזו היא קשיחה,
כל חופש תנועה מוגזם של הספינדל יגרום לכשל של הלינקים/תפוחים במערכת. לכן חשוב לבנות כמו שצריך:
מערכת הראש מגיעה מורכבת בצורה משוחררת, יש לפרק את הכל, לנקות את כל הברגים המיסבים וההברזות עם אלכוהול כדי להיפטר ממשקעי שמן שנותרו מתהליך הייצור טוב טוב:
להלן סדר ההרכבה של הספינדל:
שימו לב לכך שהספינדל במסוק הזה חלק לגמרי, וללא מגרעת כמו במסוקים קודמים, זה בגלל שהסדר בו המיסבים נכנסים שונה.
לפני ההרכבה הסופית , הרכבתי את הרכיבים "על יבש" ללא לוקטייט, כדי לראות שהכל נכנס למקומו ואין חופשים, לשמחתי החלקים היו מיוצרים באופן מושלם והכל זז חלק.
כמובן שלפני ההרכבה, לא לשכוח לגרז טוב טוב את מיסבי הלחץ כדי לשמור על עבודה תקינה של מכלול הראש:
ומכלול הראש מורכב:
כאשר המכלול הנ"ל מורכב, הוא לא זז בצורה חלקה לגמרי, אלא ניתן להרגיש שהוא זז ב"צעדים" קטנים בגלל שמיסבי הלחץ תפוסים, זה בסדר לגמרי מכיוון שבזמן טיסה זה ישתחרר, ראש ה-DFC צריך לעבוד שיש עליו קצת עומד מוקדם כדי לעבוד תקין.
אם אתם מרגישים בסיבוב הגריפים הרגשה של "חול", אז משהו לא תקין בהרכבה ויש לפרק ולבדוק מה לא תקין. אציין לטובה שאצלי הכל עבד מושלם, ואין שום חופשים במכלול הראש.
צעד הבא: חיבור זרועות ה-DFC לגריפים:
והכל מורכב:
הרכבת לינק ה-DFC:
2 דברים לשים לב אליהם:
הבורג שמחבר את הלינק DFC לזרוע בגריפ עשוי מפלדת אל חלד, שהיא אמנם חזקה אבל לוקטייט לא נדבק אליה טוב, לכן חשוב מאוד לנקות את הבורג וההברגה טוב מאוד לפני ההרכבה כדי שהלוקטייט יתפוס
את החלק המשושה בעל 2 ההברגות שמחבר בין הלינק DFC לבין התפוח מפלסטיק יש להשתמש בלוקקטייט ירוק כדי לקבע! צריך להשתמש בהמון לוקטייט, ככה שיצא מהצדדים שמבריגים אותו.
ואת העודפים שיוצאים יש לנגב עם מפית נייר, צעד זה הכרחי כדי שהלינק יהיה מורכב כראוי
סוושפלייט: אין פה שום דבר מיוחד, פשוט מרכיבים
Oooohhh shiny!!
טוב, סיימנו עם מכלול הראש, כמובן שחשוב להזכיר שלא אמורים להיות שום חופשים בראש. אצלי הכל היה מושלם, והחלקים התאימו אחד לשני באופן מושלם
מכלול הזנב:
כמו בכל המסוקים החדשים של אליין, גם המסוק הזה מגיע עם המכלול החדש בעל 2 נקודות אחיזה על הסליידר.
קודם כל, נרכיב את תיבת הזנב:
אין מה להרחיב, כל החלקים התאימו זה לזה כמו לגו, יש לוודא שהגג"שים יושבים כמו שצריך ושהמאשינג ביניהם בסדר
הגריפים של הזנב, החלק הזה הגיע מורכב על לוקטייט מהמפעל, הלוקטייט שאליין משתמשים בו מאוד חזק ולכון השתמשתי במלחם על ראש הבורג כדי להוציא אותו בקלות.
יש לציין לטובה שהכל היה מורכב כראוי , ושאפילו מיסבי הלחץ היו מגורזים בצורה מספקת:
להלן המכלול מפורק:
ומורכב:
לאחר ההרכבה אחד הגריפים זז קצת יותר קשה מהשני, אחרי 5 טיסות שניהם זזו חלק לגמרי
מכלול הסליידר:
מומלץ לפרק הכל, להוסיף בורג אחד כל פעם ואחרי כל בורג שנוסף לוודא שהמכלול אכן זז בצורה חלקה לחלוטין- ככה שיפול תחת המשקל של עצמו בחופשיות!
יש לציין שאיכות הייצור של המכלול היתה גבוהה מאוד, וגם אחרי הידוק הברגים הכל זז חלק לגמרי.
והכל מורכב:
בזרוע של הסליידר יש 2 חורים שבהם ניתן לשים את התפוח שמתחבר לפושרוד של הזנב, אני הלכתי על החור החיצוני, מה שנותן לי פחות טווח תנועה ויותר רזולוציה, התוצאה היא שהסליידר לא מדיע לגבול בכיוון שעם מומנט התנועה, אבל זה בסדר מכיוון שגם ככה לא צריך המון טווח עם כיוון התנועה.
התוצאה שהתקבלה היתה התנהגות זנב מושלמת, הזנב מתנהג מאוד יפה ומספק עצירות נקיות וחדות, ללא שום BOUNCE BACK וכו'
בכך סיימנו את מכלול הזנב, ואפשר להמשיך לבום ולטורקטיוב:
לטורקטיוב יש להדביק 2 מיסבים/ ועליהם להלביש 2 גומיות, המיסבים נועדו לתמוך בטורקטיוב בתוך הבום. לפי החוברת של המסוק אליין מציינים שיש לרווח את 2 המיסבים במרווחים שווים, אני לא רואה את ההגיון בצעד הזה,
והדבקתי אותם בסטייה של 2 ס"מ מהמרווחים השווים כדי שהמיסבים יחלקו את הטורקטיוב ל-3 מקטעים לא שווים באורכם, צעד זה אמור למנוע יצירה של גל הרמוני בטורקטיוב בזמן סיבוב, ואכן המסוק עובד בלי שום וויבראציות
לפני הדבקת המיסבים עם CA- לא לשכוח לנקות גם את הטורקטיוב, וגם את הטבעת הפנימית של המיסב עם אלכוהול כדי להעלים שמנים שנותרו מזמן הייצור, אם לא תעשו את זה יש סיכוי טוב שההדבקה לא תהיה חזקה מספיק, ותשתחרר בזמן
החדרת הטורקטיוב לבום עצמו.
מבט זריז ל-BOOM BLOCK כדי לוודא שהכל יושב במקומו:
אליין השתמשו בגג"שים בעלי חתך מוטה גם בהנעה לזנב, מה שיוצר מסוק מאוד שקט
לא לשכוח לוודא ששני החצאים נסגרים לגמרי לפני ההרכבה, אם הם לא נסגרים לגמרי והכל בפנים ישוב במקום, כמה מכות עדינות עם פטיש גומי בד"כ יסגרו את המרווח
מכלול הזנב מורכב על הבום:
![]()