הערה קטנה אך משמעותית :
ההצתה במנועי ic ( בעירה פנימית ) , תמיד , אבל תמיד מתרחשת לפניי הגעת הבוכנה לנקודה המתה העליונה !! ( tdc ).
ה "מרחק " בזמן , מרגע תחילת תהליך הבעירה עד הנקודה המתה העליונה , נמדד במעלות ונקרא זוית קידום ההצתה.
כל הרעיון הוא שבזמן ההצתה לא מתרחש פיצוץ שאורך אפס זמן כפי שחלק חושבים , אלא תהליך בעירה מבוקר שאורך זמן !
הכוונה היא שההצתה תתחיל לפני הגעת הבוכנה לנקודה המתה העליונה , ובסיום תהליך הבעירה ( אז נמצאת הבוכנה בנקודה המתה העליונה אם קידום ההצתה כווון כראוי ) יוצר לחץ מקסימלי בתא השריפה.
רק אז יתקבל הספק מקסימאלי.
כמובן שככל שמהירות המנוע עולה , יש לקדם את ההצתה ע"מ לקבל את התיזמון הנכון.
במנועי בנזין היה מקובל לעשות את זה ע"י התקן צנטרפוגאלי ( מישקלות שהיו בתוך המפלג , )וככל שהמהירות עלתה קודמה ההצתה.
כיום זה מתבצע בצורה אלקטרונית ע"י מחשב ההצתה \ דלק של הרכב.
במנוע נייטרו קידום ההצתה נעשה ע"י כך שככל שהמהירות של המנוע עולה חוט הלהט של הפלג מתחמם יותר וע"י כך ההצתה מקודמת ומשיגים את התיזמון הנכון.
עוזי