שלום
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=4143
מה שטח חתח של החוט הזה ?
ומה מיוחד בו לאומת חוטים באותו שטח חתח מחנות חשמל?
מה הזרם המקסימלי שניתן להעביר בחוט זה?
תודה
שלום
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=4143
מה שטח חתח של החוט הזה ?
ומה מיוחד בו לאומת חוטים באותו שטח חתח מחנות חשמל?
מה הזרם המקסימלי שניתן להעביר בחוט זה?
תודה
נתוני החוטים מופיעים בטבלה הבאה.
הזרם המקסימלי אמור להיות 10 אמפר אבל זה אמור להיות בחוט ארוך (מאה מטר ויותר). בחוטים קצרים מאוד (כמו בטיסנים) הזרם יכול להיות פי כמה גבוה בשל ההתנגדות הפנימית הנמוכה.
החוטים הללו אמורים להיות גמישים הרבה יותר מחוטים רגילים והציפוי שלהם עשוי מחומר טוב ועמיד יותר (סיליקון).
בדיוק מה שכתוב בכותרת המתארת את החוט!!
![]()
נערך לאחרונה על ידי umbo; 15-10-2009 בשעה 17:47:59.
ניתן להעביר בחוטים אלה לפחות 30A (אני משתמש בחוטי 14AWG עם 50A)
כאמור, באפליקציות שאנו משתמשים בהם (טיסנים/מסוקים)
לשם דוגמא, הרגע הסתכלתי על החוטים של בטריה TURNIGY 2200MAH, 30C
החוטים 14AWG, ואמורים כאמור לטפל ב 2.2X30= 66A
נערך לאחרונה על ידי דניאל דקל; 15-10-2009 בשעה 21:22:37.
כפי שרואים בטבלה, חוט AWG 16 יכול להעביר 10 אמפ. לאורך חוט של 37.3 מ'. חלק 37.3 מ' ב-0.3 מ' (שזהו לרוב אורך חוט מכסימלי בטיסן, מהסוללה למנוע) ותקבל זרם אפשרי של כמעט 125 אמפ.
גם בהנחה שעלית הזרם אינה יחסית ישרה לאורך החוט, עדיין אתה בעודף גדול מאד מבחינת עובי החוט.
הבעיה היא בהתנגדות של החוט. כמה מפל מתח אנו מוכנים לסבול על אורך חוט מסויים. ככל שמפל המתח גבוה יותר נקבל cutoff מוקדם יותר בבקר למרות שיש עוד מיץ בסוללה.
אותי מטרידה בעיה אחרת: לאחרונה רכשתי מהם קונקטורים עם חוטים (לאפליקציה זניחה = FOX ) ונתקלתי בבעיה שאיכות ציפוי הגומי הייתה ירודה מאוד. הגומי זרם לתוך החוט (שלא היה נחושת) וזיהם אותו באופן כזה שהתקבלה הלחמה גרועה שלא יכולתי לסמוך עליה אפילו בפוקס. קניתי 5 קונקטורים כאלו עם חוטים ואת כולם (4 עוד היו בשקית) שמתי בפח. לכן אישית לא הייתי משתמש בחוטים מתוצרת כזו לעשרות אמפרים.
איציק
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
דניאל
קרא את תגובתי הקודמת, אני מניח שהדברים יסתדרו לך.
קראתי שוב את הודעתך לעומק והבנתי, ולכן מחקתי גם את הודעתי![]()
אני חושב שכמו שגדעון כתב, בידוד הסיליקון נועד למנוע את התחממות החוט
אני ממש לא מומחה בנושא, אבל זכור לי שפעם היתה לי בעיה ברכב עם חוטי המפלג,
והבנתי שהציפוי שלהם ח י י ב להיות עשוי סיליקון. זכור לי שהיו כבלים במחירים שונים, וככל
שהבידוד היה איכותי יותר, כך מחיר הכבל הרקיע שחקים...
החלק הראשון של תשובתי מתייחס לשאלה.
אסביר מה אני כתבתי. הטבלה מתארת את התנגדות החוט לאורך של 100 מטר. מהטבלה ניתן להבין שעל כל סנטימר חוט כזה ב 10 אמפר יפול 2.7 מילי וולט. זה לא מגדיר זרם מכסימאלי מותר חוט. בחוט כזה אפשר לא סיכון להעביר 100 אמפר. לפי ההתנגדות בטבלה מפל המתח על חוט של 10 סנטימר במאה אמפר יפול מתח של 0.27 וולט. במידה והחישוב שלי נכון, זה מפל מתח סביר.
ההתייחסות השניה הייתה לציפוי שזרם לתוך החוט במהלך ייצורו ולא כתוצאה מחימום שלי.
איציק
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
ברור, אני מקווה, שכל הנתונים בטבלה הם תיאורטיים בלבד. כמובן יש לקחת בחשבון מקדם בטיחות מסוים (אינני חשמלאי/אלקטרונאי ולכן אינני מצוי בפרטים). כך או אחרת, ראינו שחוט 16 יכול, בנתוני האורך בטיסן, להעביר בבטחה גם 60 אמפ. ומעלה.
לגבי ענין הגומי, עכשיו הבנתי למה התכוונת בתגובתך הקודמת
תודה על ההסבר.
כמעט כל הטבלאות שבשימוש, מכילות מקדמי ביטחון, ונועדו ע"מ להקל בבניית מערכות - כך לא צריך לחשב כל גיד וגיד במערכת מסויימת, זה נושא שמקובל כמעט בכל מקצוע מהנדסת מכונות, דרך כימיה וכמובן חשמל.
מקדמי הבטחון מתייחסים בראש ובראשונה להתחממות החוט ולכן ישנם מס' טבלאות המתייחסות לאופן התקנת המוליכים (בתוך צינור מתכת\פלסטי, קבור באדמה וכ"ו), סוג המוליך - נחושת, אלומיניום, נחושת מצופה וכ"ו, וכמו כן סוג הבידוד - הטבלאות הנפוצות בחוק החשמל מתייחסות לשני סוגי בידוד שמיועדים לטמפ' של עד 70 מעלות צלזיוס ו- 90 מעלות צלזסיוס.
לגבי בידודים שונים כגון טפלון וסיליקון כל יצרן מפרסם טבלאות מתאימות - גם ההתייחסות משתנה בהתאם, החשיבות נובעת מכך שמעל טמפ' העבודה המכסימאלית הבידוד עלול להתפורר\להינמס ובכך לגרום לקצר ושריפה במערכת.
לגבי מפל מתח - מפל המתח המותר במערכת סטנדרטית הוא עד 3% כלומר במערכת שעובדת במתח של 100V מפל המתח המאכסימלי יכול להיות עד 3V.
המוליכים מהווים צרכן בפני עצמם, וככול שמפל המתח עליהם גדול יותר כך ההספק "שנופל" עליהם גדול יותר, הספק זה יש לו דרך ביטוי אחת בלבד : חום.
בידוד המוליכים אינו יכול למנוע התחממותם אבל כפי שציינתי קודם הוא יכול "לעבוד" בטמפ' גבוהה יותר ולכן ניתן במוליך מסוג מסויים בעל שטח חתך נתון להעביר זרם גבוהה יותר מבלי חשש לכשל בבידוד וכתוצאה מכל קצר במערכת.
אני לא זוכר בוודאות טמפ' עבודה לבידוד מסוג סיליקון אבל אאל"ט ייתרונו המובהק הוא לווא דווקא בעמידות לטמפ' אלא בגמישות.
בטח ובטח אל מול הבידוד הסטנדרטי המקובל בשימוש ביתי\תעשייתי מסוג PVC.
נזכרתי בעוד דבר :
הטבלה מעלה אינה רלוונטית לחוטים בהם אנו משתמשים, ראשית משום שהיא אינה מתייחסת לעובדה שהחוטים שלנו בעלי בידוד סיליקון.
וחשוב מכך - הטבלה מתייחסת לחוט נחושת קשיח (מלא) ואילו אנו משתמשים בחוטים רב סיביים שהם בעלי מוליכות גבוהה בהרבה מהחוטים הקשיחים.
Some things you can only really appreciate from above
אתה צינור: http://www.youtube.com/user/IRonen
אין לי בשליפה הוכחות, אבל זה מאוד דומה למאמצים ע"ג צינור פלדה או מוט פלדה מלא :
80-90% מהזרם זורמים ב- 10-20% שטח הנמצא ביקף החיצוני של המוליך (הסיב הבודד), ע"פ כלל זה שטח החתך האפקטיבי למוליך בודד יהיה תמיד נמוך יותר משטח החתך של שניים או יותר מוליכים ששטח החתך הכולל שלהם שווה למוליך הבודד.
אם כך נשאלת השאלה מדוע ברוב המערכות שאנו מכירים משתמשים במוליכים בעלי גיד בודד (בתים, תעשיה וכ"ו) - התשובה כמו תמיד נעוצה בכסף.... עלות ייצור של מוליך בעל גיד בודד קטנה משמעותית מעלות יצור של מוליך רב סיבי.