PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה להבי זנב 105-107 מ״מ למסוק 600... מישהו ניסה?



Friman
22-05-2013, 19:14:48
אני מטיס Trex 600esp, מוסב לפלייברלס DFC עם מערכת ביסטיקס. בקר של CC 85HV (במצב גוברנור בכל מצבי הטיסה, רגישות הגוברנור - על מדיום), סרבו זנב פוטאבה 9256.
לאחר כל הפירוט, לסוגייה... המסוק טס תענוג ואני ככה איתו כבר שנה, אבל לאורך כל הדרך היו לי איתו בריחות זנב קלות בשינויי מצערת חדים. אני יודע את התאוריה בטיפול בבעיות זנב, אבל כיוון שאני מטיס בעיקר בסגנון ספורטיבי בלי התפרעויות מוגזמות, זה לא ממש הפריע לי עד עכשיו; ניסיתי לטפל אבל בסופו של דבר כשהגעתי למצב סביר שבריחות הזנב כבר היו קלות ולא הפריעו לי ממש, נשארתי בו. בין הדברים שניסיתי:
*הגברת גיין מהשלט - הופיעו רעידות זנב. כרגע על גיין 32 בנורמל, 30 באיידל 1, 28 באיידל 2. השלט הוא אורורה 9 של הייטק.
* העברת הבול של זרוע סרבו הזנב לחור החיצוני ביותר (16 מ״מ ממרכז הזרוע, לעומת המצב הנוכחי של חור לפני אחרון- 14 מ״מ ממרכז הזרוע)- התחיל להופיע תיקון יתר. כשבמצב זה הורדתי גיין מהשלט - שמירת הזנב במכות מצערת הייתה טובה יותר אבל היו ״נדידות זנב״ ימינה בריחוף רגיל, בגלל הגיין הנמוך (נעשה כיוון זנב מכאני - תקין)
* שימוש בrevo mix המובנה של ביסטיקס - במצב ״נמוך״ זה מביא לשיפור טוב, אבל לא מושלם. זה המצב שבו אני טס כרגע. במצב ״בינוני״ ומעלה מופיע תיקון יתר של הזנב.
* כמובן ניסיתי קומבינציות שונות בין הפתרונות הללו (חור חיצוני/גיין נמוך/רבו מיקס נמוך, חור לפני אחרון/גיין נמוך/רבו מיקס גבוה וכו׳ וכו׳).
חיפשתי גם הורנים אחרים שאולי יהיה להם חור ביניים סביב ה15 מ״מ ממרכז הציר, אבל לא מצאתי; כל ההורנים שיש לי לסרבואים בגודל סטנדרט הם עם אותם מרחקי חורים.

בחודש חודשיים האחרונים אני מטיס קצת יותר ״חזק״, ובריחות הזנב הקלות התחילו יותר להציק לי - למשל כשאני עובד על תקתוקים הזנב בורח לי אחרי 3-4 תקתוקים וזה גורם לי להתבלבל, כנ״ל גם בtail slide וכדומה. אז חזרה לי המוטיבציה לטפל בזה.. חשבתי על כמה אפשרויות של דברים שאפשר לנסות-
1. להחליף סרבו זנב למהיר יותר - זה לא בסדר העדיפויות, הבעיה לא מציקה לי לרמה שאוציא סכום נכבד על סרבו זנב חדש.
2. להגביר את מהירות התגובה של הגוברנור מעט..? חשבתי שאולי תחת עומס כיוון שהרגישות היא מדיום, יש ירידה רגעית במהירות הראש ושינוי בטורק הסיבובי, אולי הגברת מהירות התגובה של הגוברנור יסייע כאן? מה דעתכם?
3. חשבתי אולי אם אני לא יכול להגדיל את הגיין המכאני באמצעות הזזת הבול על הזרוע החוצה (כי כאמור הזזה של חור נוסף החוצה מביאה כבר לתיקון יתר)- אולי הגדלת להבי הזנב ל105 מ״מ במקום הנוכחיים שהם 95 מ״מ, יכול לעזור? רציתי לשאול אם למישהו יש נסיון בשימוש בלהבים כאלו של מסוק 700 בזנב של מסוק 600- האם זה משפר את שמירת הזנב, ואיך זה מסתדר מבחינת המרווח של הזנב מהרצפה?

תודה,
גיל

bendisar
22-05-2013, 19:37:00
כשאתה אומר בריחות מצערת קטנות:
האם התנועה של הזנב בבריחה היא חדה? או מעוגלת כזו
כמה הוא בורח? מספר מעלות או רבע סיבוב?
בריחת זנב חדה יכולה דוודקא לבוא מהגוברנר- במקרה שהוא מתקן יותר מידי (גיין גבוהה בגוברנר) זה יכול לגרום ל-TAIL KICK, כלאמר תזוזה מהירה של הזנב לכיוון מסויים

האם קרה לך פעם בריחה של חצי סיבוב או של 180 מעלות (מה שנקרא -tail blowout) ואם כן באיזה מצב?

Friman
22-05-2013, 19:47:52
היי אלעד,
המשובר הוא על בריחות זנב קטנות... אם היו לי קפיצות של 90 מעלות הייתי מטפל בזה מזמן...
בהרמת מצערת חדה - הזנב קופץ ימינה בערך 10 מעלות, ומייד חוזר חזרה. חזרה הוא לפעמים מפספס בכמה מעלות,, ואז בתקתוקים למשל זה הופך לסטייה בעלת משמעות אחרי 3-4 תקתוקים.
ה״פספוס״ בחזרה =בעיית גיין דיגיטלי. אממה, בהינתן הגיין המכאני הנוכחי אני לא יכול להגביר עוד כי מופיעות רעידות בזנב. הגברת הרבו מיקס מביאה לתיקון יתר
ה״בריחה והחזרה״- בעיית גיין מכאני, או במילים אחרות תגובה לא מספיק מהירה של הזנב; כיוון שבסה״כ חוזר חזרה פחות או יותר, המשמעות היא שעיקר הבעיה היא במהירות התגובה, ולא בגיין של הג׳יירו; אם הבעיה הייתה בעיקרה בעיית גיין, לא הייתה חזרה של הזנב למקום אחרי הסטייה. וכיוון שלהגביר את מהירות הזנב אני לא יכול (אין לי עניין כרגע להחליף סרבו, וכמו שכתבתי הוצאת חור נוסף בזרוע מביא לתיקון יתר) חשבתי לנסות לטפל בזה דרך הגדלת להבי הזנב...
לגבי עניין מהירות התגובה של הגוברנור - ההסבר שלך נכון, אבל קשה לי להאמין שאצלי מהירות התגובה גבוהה מדי. אם כבר, היא איטית מדי. בנעבר מנורמל לאיידל לוקח לו איזה שניה שממש שומעים את המנוע מגביר את המהירות

bendisar
22-05-2013, 20:20:12
בעקרון קצב העלאת הסל"ד בין מצבי טיסה שונים (NORMAL IDLE UP וכו') לא קשור לגיין של הגוברנר ולהתנהגות שלו בטיסה, יש מאפיין (שאני לא זוכר כל כך איך קוראים לו) משהו כמו RPM CHANGING SPEED שקובע באיזה מהירות הבקר ישנה סל"ד במעבר בין מצבי טיסה.
לגבי לשים להבי 105- אני יודע שבטירקס600PRO A שמים אותם, אבל שם עושים את זה כי חסר להם דחף בעקבות יחס הנעה נמוך לזנב שגורם לכך שהזנב בורח לגמרי (90-180 מעלות). את התומכת סקידים האחורית מחליפים לכזו של ה- 700 ככה המסוק יושב קצת בהטייה קדימה- דבר שמרים את הזנב, את הסנפיר זנב כנ"ל ואז אין בעייה של מרווח מהקרקע.
אבל לפי מה שאני מבין הבעייה שלך היא מהירות תגובה לא מחסור בדחף- ולהבים גדולים יותר נותנים יותר דחף
לגבי זרוע של סרוו, אני יודע שאפשר לקנות זרועות עגולות ללא חורים לסרוואים, לדעתי גם פוטאבה מייצרת אותם ככה שאתה יכול לקדוח לעצמך חורים באיזה מרחק שאתה רוצה. אולי זה יעזור לך?

Scooter007
22-05-2013, 20:30:58
1. הטסתי עם 104מ״מ על ה600EFL שהיה לי ועוד עם ראש DFC ללא כל בעיה
2. לגבי התקתוקים - גם אני במשך הרבה זמן לא הצלחתי לתקתק ישר ותמיד הזנב ברח לי מעט, ניסיתי המון דרכים לפתרון ולמרות שהייתי מתקתק שעות בסימולטור ללא תזוזה של הזנב ממקומו והייתי בטוח שאני מתקתק נכון התקתוקים בשטח לא צלחו. לבסוף גיליתי שבשטח אני טיפה ״מעקם״ את הסטיקים בקצוות (למעלה ולמטה) וזה למעשה גרם לצרות. תוספת קלה של אקספו והקשחת הסטיקים עשו את שלהם והיום אני יכול לתקתק עד שכבר נמאס :-)

Friman
22-05-2013, 20:56:43
תודה אלעד ויוסי.
יוסי על הסיכון לבום סטרייק לא חשבתי בהגדלת להבי הזנב... וואלה אכן נקודה למחשבה.
אלעד - יותר דחף כתוצאה מתנועה יותר קטנה של הסרבו, יוביל לתגובת תיקון מהירה יותר בזנב, לא? זו ההנחה שלי, שאני לא בטוח שהיא נכונה...
נראה אני צריך לעשות עוד כמה בדיקות בעניין... אין לי בעיה בתפקוד הזנב בפאנלים, בpirouette Travel וכו׳,בעיות שמצביעות על קושי בעבודת הזנב עקב דחף לא מספק מהזנב; ככה שאכן הגדלת להבי הזנב כפתרון זה לא צעד מתבקש כמובן מאליו. אני באמת לא בטוח אם זה מה שיביא לפתרון הסוגייה... אני מניח שאכן הפתרון הוא או להחליף לסרבו זנב מהיר יותר, או למצוא את דרך המלך מבחינת מרחק הבול על זרוע סרבו הזנב...

mustang10
24-05-2013, 11:27:51
תנסה נקןדה מתה לזנב ,מצב שבו אתה עושה טיקטוקים ללא הפסקה ובסטיק מצערת היד מזיזה את הזנב בלי שנרצה. אני פתרתי את הבעיה, tail dead band ,תוריד מעט את הרבומיקס כדי שלא יהיה תיקון יתר :cool: